eitaa logo
حکمرانی مسوولانه
1.3هزار دنبال‌کننده
117 عکس
64 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در حکمرانی مسئولانه بجای سلایق، اصول عقل محوری حاکم است. هر تصمیم و اجرا تحت هندسه فکری است. کارگزاران به صورت نظام مند نسبت به پیامدهای عملکرد خود مسوول هستند و مزایا تنها وابسته به ارزیابی عملکرد است. ارتباط با مدیر @tamaddon_h
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜️ تحقق مطالبه نود درصدی نیاز محوری، مساله محوری و مشکل محوری پژوهش ها، نیازمند عزم جدی و راهکار کارآمد آیا وزارت عتف و بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخگوی عملکرد خود خواهند بود؟؟ 💯 رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ 90/6/2 در دیدار جمعی از اساتید دانشگاهها فرمودند: «باید جوری باشد که مقالات علمی ما متوجه به نیازهای کشور باشد... در کل مسائل علمی کشور، مقالاتی که نوشته می شود، نود درصد آنها باید ناظر باشد به مسائل داخلی کشور و نیازهای کشور. نود درصد پایان‌نامه‌ها باید متوجه به حل مشکلات کشور باشد.» ❓ ببینیم پس از دوازده سال، وزارت علوم و وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تحقق این مطالبه به حق رهبری معظم، چه عملکردی داشته اند؟؟ و آیا نمره قبولی کسب می کنند؟؟ 👇👇 📚 مدیر امور پژوهش ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی در برنامه روزنه رادیو اعلام کرده اند که ۲ درصد پایان نامه ها و رساله های تحصیلات تکمیلی تقاضا محور هستند. ایشان افزودند اگر دانشگاه می‌خواهد مشکلات را حل کرده و گره‌ای را باز کند باید با صنعت و جامعه ارتباط داشته باشد و کارهای پژوهشی باید بر اساس نیازها باشد و از دانشگاه ها خواستند تا ارتباط با صنعت را افزایش دهند. (اینجا) 😧 صرفنظر از این آمار و با فرض اینکه برخی رساله ها و پایان نامه ها تقاضا محور نیستند ولی ناظر به مشکلات کشور می باشند؛ هنوز فاصله زیادی بین مطالبه رهبر معظم انقلاب در خصوص ناظر بودن فعالیت های پژوهشی به مسائل و مشکلات کشور و تحقق این مطالبه وجود دارد. رتبه های کشور در کاربرد دانش (رتبه ۱۱۹) ، انتشار دانش (رتبه۱۰۳) و اثر دانش (رتبه ۶۵) در شاخص نوآوری جهانی، بیانگر فاصله طولانی تا تحقق مطالبه ۹۰ درصدی است که لزوم تغییرات اساسی در رویکرد های وزارتین و شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه سیاستگذاری صحیح نهاد علم کشور را نشان می دهد و از سویی دیگر بیانگر وجود یک چالش پیچیده در زمینه تولید و تبدیل علم می باشد که نیازمند توجه آنی و اقدام عاجل و حساب شده برای حل این وضعیت بغرنج است. ♨️ با دید موشکافانه به این مساله، روشن می گردد که در طول دو دهه گذشته، نگاه مقاله مبنا و کمیت گرای وزارت عتف و بهداشت و تدوین نسخه های ترمیم شده آیین نامه های ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه ها، صرفا با تغییر چند ردیف از جداول مواد آیین نامه ارتقا، منجر به تشدید این وضعیت شده است. سوال اساسی از شورایعالی انقلاب فرهنگی این است که این نهاد تا چه اندازه خود را در ایجاد این شرایط سهیم می داند؟ چرا آیین نامه های مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی به این اوضاع دامن می زنند و در حل این مشکل عاجز هستند؟ راهکار شورایعالی انقلاب فرهنگی به جز توصیه و پیشنهاد به دانشگاه ها چیست؟ ⁉️ آیا وقت آن نرسیده است که در ساختار شورایعالی انقلاب فرهنگی تحول بنیادی صورت بگیرد و این شورا بجای تبدیل به حیاط خلوت وزارتین به ویژه وزارت عتف، در قامت یک نهاد حاکمیتی مستقل و مقتدر به سیاستگذاری در زمینه علم و فناوری بپردازد؟ ⁉️ آیا وقت آن نرسیده است تا این نهاد با صدای رسا اعلام کند که در بیش از دو دهه اخیر، مدیریت عالی وزارتین به ویژه وزارت عتف که عمدتا معتقد به مقاله محوری هستند در بروز وضعیت نامطلوب موجود در خصوص کاربردی نشدن پایان نامه ها و رساله ها نقش محوری داشته اند؟؟ 📈 آشفتگی موجود در سياستگذاري علم و فناوری و مقاله محوری موجب عدم توجه اعضای هیئت علمی به حل مسائل و مشکلات و نیازهای جامعه شده است؛ زیرا مقاله ابزار آسان و در دسترس و پذیرفته شده برای کسب وجاهت علمی است. 👈 علت اصلی ایجاد این آشفتگی در سیاستگذاری نهاد علم، نفوذ و اعمال نظر بیش از اندازه وزارت عتف در شوراها و کمیته های شورایعالی انقلاب فرهنگی است که هیچ توجیهی ندارد. اساسا انتظار این است که شورایعالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد حاکمیتی، مقتدرانه و به صورت مستقل و بدون اغماض، نقش سیاستگذاری، نظارتی و هدایتی خویش را اعمال کند نه اینکه به نهادی تقریبا دولتی و توجیه گر عملکرد وزارتین علوم و بهداشت تبدیل گردد. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🌵 ریشه ناشناخته سکولاریسم عملی در ایران!! 💠 سکولاریسم، دین را از امور زندگی جدا می کند. وقتی دین از عرصه اجتماعی به کنار رفت؛ انگیزه ها و مسوولیتهای اجتماعی و اخلاقی که دین منادی آن است نیز به حاشیه می رود. 🌀 سکولاریسم، به تدریج در اندیشه و رفتار دانشگاه و حوزه علمیه و در بین نخبگان، سیاستمداران و نیز عموم جامعه گسترش زیادی پیدا کرده است. در اینجا می خواهیم به نقش پنهان یک عامل مهم در گسترش سکولاریسم عملی در کشور بپردازیم. 🗞 عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاهها، نقش بی بدیلی در هدایت فکری و عملی دانشجویان و متخصصان آینده کشور دارد. آئین نامه ای که فعالیتهای اعضای هیات علمی را ارزیابی و از این طریق جهت دهی می کند آئین نامه ای تحت عنوان «آئین نامه ارتقاء مرتبه علمی اعضای هیات علمی»، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد. 📊 این آئین نامه کمیت و تا حدودی کیفیت فعالیتهای اعضای هیات علمی را ارزیابی می کند. چارچوب و ضرایب آن بگونه ای تنظیم شده است که نسبت به اولویتها، رسالتها، مسوولیتهای اجتماعی و نیازها و مسائل کشور بدون حساسیت است. 🔰 لازمه توجه به اولویتها و مسوولیتهای اجتماعی در آئین نامه، لحاظ تنوع اولویتها، نیازها، مسائل و لوازم فعالیت در آن راستا از حیث گوناگونگی، زمان مورد نیاز، دشواری های میدانی، ریسک موجود در این نوع فعالیتها و ... و بسترسازی، وزن دهی صحیح و حمایت موثر از این فعالیتها می باشد که آئین نامه فاقد آن است. این بی حساسیتی، به اعضای هیات علمی و فعالیتهای آنها منتقل می شود. در نتیجه با وجودیکه در تولید علم رتبه زیر بیست را در دنیا کسب کرده ایم اما در انتشار دانش، کاربست دانش و ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت رتبه های بالای صد را دارا هستیم. 📶 دانشگاه نقش محوری در تحولات اجتماعی دارد. زمینه های سکولاریستی آئین نامه ارتقاء بصورت عملی در اندیشه و رفتار اساتید نفوذ می نماید و با واسطه وارد جامعه می شود. ♨️ فعالیتهای دانشگاههای غربی حتی فعالیتهای بنیادین آنها با توجه به رسالت و ماموریت ویژه ای انجام می شود. بنابراین دردمندانه باید گفت متاسفانه در ارزیابی فعالیتهای اعضای هیات علمی، سکولارتر از غربیان شده ایم. 😟 سوگمندانه باید گفت: این آئین نامه سکولار، دستپخت وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی است. ❌ کاش اعضای محترم شورا، نسبت به چنین آئین نامه ای احساس مسوولیت ملی و دینی و الهی داشته باشند و با برگزاری یکی دو جلسه شکلی، زیر چنین آئین نامه سکولاری را که ریشه گسترش سکولاریسم و تبعات ویرانگر فرهنگی و اجتماعی آن در کشور است؛ امضاء نکنند. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
02 - Rahbord 18-07-02.mp3
38.22M
🎵رادیو معارف/ برنامه راهبرد قسمت دوم 🔹 آرمانهای انقلاب را می توان در محورهای زیر خلاصه نمود: ▫️ خوشبختی و سعادت فردی تک تک افراد ▫️ رسیدن به جامعه توسعه یافته و پیشرفته ▫️ ازدواج موفق و پایدار ▫️ سازمانها و نهادهای کارآمد (دارای بهره وری و اثربخشی بالا) ▫️ شیوه حکمرانی مطلوب (ولایت مطلقه فقیه) ▫️ منطق جامع معرفت 💠 مکاتب فکری مطرح در دنیا، صرفا در زمینه پاسخ به نیازهای حیوانی و نیازهای انسانی تمرکز می کنند و به نیازهای متعالی بی توجه هستند. انقلاب اسلامی علاوه بر نیازهای حیوانی و انسانی، به نیازهای متعالی انسان نیز توجه دارد. 🔰 کارشناس برنامه: دكتر سليمان خاكبان (دانش‌آموختهٔ حوزه و دکترای فلسفهٔ تطبیقی و پژوهشگر مهندسی اجتماعی) 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔀 انحراف و اخلال در زنجیره ایده -علم-فناوری کشور در سایه سیاستگذاری های نادرست و ناکارآمد 🌀 چالش اصلی در کم خاصیت شدن نهاد علم کشور در جهت رفع نیازها، حل مسایل و مشکلات کشور، خلأ های قانونی در زمینه تعارض منافع و عدم مدیریت صحیح پژوهش است. ایده پژوهش در سرچشمه پژوهش یعنی پیشنهاده پژوهش (پروپوزال) باید سختگیرانه داوری و امتیازدهی شود تا از خشت اول انحراف در هدف پژوهش ایجاد نشود، در حالی که هم اکنون به نتیجه کار یعنی مقاله، امتیاز دهی می شود و بعد این گونه استنتاج می شود که اگر ایده مناسب نبود که چاپ نمی شد!!! به تعبیر دیگر، تاثیر ایده در رفع نیازها یا حل مسایل و مشکلات داخل کشور بررسی نمی شود و ارزیابی پژوهش صرفا به نتیجه آن تقلیل و به داوران و ادیتورهای مجلات خارجی واگذار می گردد!!! ⛓ نکته بعدی عدم تشکیل زنجیره ایده_ علم_ فناوری می باشد که رسالت اصلی رشته های کاربردی به ویژه فنی و مهندسی است. به دلیل معیارهای کمیت گرایانه و سطحی گرایی موجود در نسخه جاری آیین نامه ارتقا و نسخه به اصطلاح متحول شده جدید (که در حقیقت برادر دو قلوی آیین نامه قبلی با لباس و ظاهری متفاوت می باشد)؛ پژوهش در رشته های کاربردی به منظور تبدیل ایده به علم انجام می شود. بنابراین، این رشته ها از اهداف خود منحرف شده و به جای توسعه فناوری، دوشادوش علوم پایه به تولید پژوهش های مبتنی بر کنجکاوی و عمدتا غیر کاربردی روی می آورند. ⭕️ برخی از ایده ها ضمن جدید بودن، نیازمحور/ مسئله محور نیز می باشند. برخی کاملا مبتکرانه هستند و در سطوح بیان نیاز، مساله و مشکل و ارائه راه حل، دارای جنبه های ابتکاری می باشند. اما در مقابل، بسیاری از پژوهش ها غیر کاربردی و صرفا به دنبال کنجکاوی و برررسی اثر هستند و در نهایت یک عنوان جدید را در بالای مقالات درج می کنند و با ارائه چند داده دستگاهی پذیرش می شوند. واضح است که محتوای پژوهشها نیازمند ارزیابی دقیق است و انواع پژوهش ها قابل مقایسه با یکدیگر نیستند و اصطلاحا هر گردی گردو نیست! 💢 در بسیاری از مجلات علمی، داوران مقالات، همان دانشجویان دانشگاه های ایرانی و پژوهشگران جوان و کم تجربه ای هستند که صرفا جهت رفع خلأ رزومه و کسب وجهه علمی، داوری مقالات را انجام می دهند و الزاما پذیرش مقاله در این مجلات به معنای داوری تخصصی، دقیق و عمیق نیست و بیانگر بررسی همه جانبه مقالات نیز نمی باشد. یک مقاله به روند داوری وارد و در نهایت پذیرفته خواهد شد و این روند نه کامل است و نه دقیق، در حالی که ما آنچنان مجذوب این روند شده ایم که باور کرده ایم این روند داوری مقالات مجلات ISI-JCR بی نقص است و محتوای این مقاله ها غیر قابل بحث می باشد و فقط باید تعداد آنها را شمرد و نویسندگان آنها را ستود! ▪️ واقعیت این است تا زمانی که مرز بین علوم تبیین نشود و رسالت علوم و فنون از یکدیگر تفکیک نگردد و تا زمانی که فرایند ارزیابی پژوهش تخصصی و بی طرفانه نباشد و برای ترفیع و ارتقا، تحول نیابد؛ ابرهای تیره مقاله محوری، آسمان آبی سياستگذاري علم و فناوری کشور را تیره باقی خواهد گذاشت. 💰در حالیکه رشته های فنی و مهندسی و کاربردی باید از طرق فروش دانش فنی اختراعات و انتقال فناوری، سود چندین برابری برای دانشگاه ها پدید آورند و از طرفی سطح رفاه و اشتغال در جامعه را متحول کنند؛ هم اکنون هزینه های پژوهشی این رشته ها از جیب بیت المال پرداخت می شود تا به جای توسعه فناوری و نوآوری، عمدتا به سمت تولید علم منحرف شوند. 😟 این رویکرد در عمل موجب ممانعت از تشکیل زنجیره ایده_ علم_ فناوری یا اخلال در مسیر تبدیل علم به فناوری شده است و عجیب این است که مسئولان نهاد علم در حال دستاورد سازی و حماسه سازی از این انحراف در رسالت رشته های کاربردی و فنی و مهندسی هستند و برخی از اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز از اهداف انحرافی وزارتین حمایت کامل به عمل می آورند. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🩸 کجایند آن مردان بی ادعا شهیدان که رفتند بی روی و ریا آنانکه، وزن زمین و زمینیان بودند، اما نمی دانستیم صدق وجودشان رمز سلوک بود، اما نمی خواستیم و نمی خواهیم، تا بر این رمز بمانیم. آنان که نمی دانستند، ادعا، روی و ریا چیست. خلوص در نگاهشان، صرف یک گفتمان نبود، آخر می دانی و می دانم، که به استغنا رسیده بودند. نمی دانستند آب و نان و دان، ریاست و کیاست را. آب و دان را گرسنگان و تشنگان می طلبند، و آنها سیرِ سیر بودند. اینها جیفه بود نزد چشم دلشان. برایشان ارزش وجودی نداشت، چه رسد به ارزش معرفت شناسی، تا بدانند که آب چیست، دان چیست، و رمز بدست آوردن آن چیست، نان و آب تنها شأن ابزار داشت نزدشان، نانی بخوریم تا بتوانیم برزمیم و بجنگیم، بخوریم تا نمیریم، و به شهادت برسیم، دنیا برایشان سالن انتظار پرواز بود، همین قدر ارزش داشت تا در آن انتظار شهادت بکشند. الله، الله اگر بجای نان خار بود میخوردند، اگر بجای آب..... وای کاش که آب نبود. ای کاش که نامش را نمی بردند. تا اینان خون جگر نمیشدند. آخر مولایشان حسین تشنه لب، و اینان مرام ابالفضل ع داشتند. چه زجری است آب نوشیدن و یادآور مولا بودن. چه اشکها که آرام، در پای نوشیدن جرعه ای آب نریختند. باری این ملکوتیان، نزدشان، شان و منزلتی برای نان و دان و آب نبود. اینها دنیا بود و جیفه مومن. یاد آن بسیج و آن مردان بی ادعایش بخیر. یاد آن سپاه و جهاد و مردان نام آورش بخیر. کجایند آن راد مردان، که شکوهشان وزن انسانیت را، سلوکشان وزن آدمیت را، نگاهشان وزن غیرت و شرف را، چنان سنگین و پربار می نمود، که ناکسان و نااهلان، مجال خودسری ودست اندازی نمی دیدند. کجایند آن ملکوتیانی که، گستره وجودیشان، شکوه معنویتشان، مصداق جاء الحق بود و ازهاق باطل. نه نیازی به زنجیر و درفش، نه نیازی به زندان و قانون، ناکسان و نااهلان، در نگاه سنگین و پر از صلابت آنان، حقیر و اسیر بودند. کجاست آن نوجوان بسیجی که تیزی و تندی عطش دنیا، حرص و ولع تعلق ها، در قرارش، قرار می گرفت؟؟؟. بگذار تا بگذریم، بیا تا از آب و نان و دان بگوییم، بیا تا از شهرت و ریا و تظاهر، از صدر نشینی و درد گریزی، دردنامه ای بنویسیم، که درد امروز ماست. و این درد رهایمان نمی کند، و رنجِ فراگیر گشته است. بغض گلو می فشارد سینه پر درد را، و اشک متراکم گشته در پس پرده چشم. آه که خاک نشینی و خاکساری، پایین نشینی و بی ادعایی، چه حلاوت و لذتی داشت، چه سعادت و نعمتی بود. یاد آن روزها، بودن با مردان بی ادعا، نشستن با آسمانیانِ خاکسار و خاک نشین، بخیر، بخیر. تنها ذکر و یادشان( و آه نه کسب مرامشان) چه زیبا غنیمتی است خوش. آنقدر بی ریا، آن قدر بی ادعا، که اجازه نمی دادند، با آنان عکس یادگاری بگیری، از قابِ عکس و ابزار تصویر فراری بودند. یاد شهید کاظمی ها بخیر، که عکس یادگاری را هم فراری بود، و از دوربین و تصویرفرار می کرد. راستی؟؟ بسیج ما را چه بر سر آمده، که آب و نان و دان می پاشیم. به کجا می خواهیم برسیم که، مستند و مدرک و تصویر جمع می کنیم، بگذارید، نمی خواهد که فرهنگ بسازید، فقط بگذارید، تنها این مردم دلیر و فداکار، ساعتی ، روزی ، هفته ای، فارغ از تمام تعلقات، محض رضای خداوند، ساده و بی ادعا، بیایند در بسیج خدمتی کنند، ناشناخته بمانند، و در قاب تصویر نیایند. به روی و ریا سوقشان ندهید، آب و دان پرستان را بال و پر ندهید، تا در این لباس در آیند و بکامشان برسند. بگذارید مداحی بخواند برای حسین( ع)، و مزد خود را سیل اشک ها بداند، بگذارید آن رییس و کارمند بسیجی، سابقه و عکس نیاورد، خلوصِ در کار، خود میشکفد ، میجوشد از زیر انبوه خاک، آب و نان و دان، اگر جایی بود، خلوص را به مذبح می برد، آفتی است سهم گین آی اهل خرد. ✍️ سعید هادی نجف آبادی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
♦️ تأسف امام خمینی(ره) از کوتاهی نسبت به قرآن کریم ▫️ بحمدالله در حوزه و دانشگاه، مردان موفق و اهالی پیشرفت فراوان مشاهده می شوند. رمز موفقیت این مردان بزرگ، سجده های طولانی همراه با اشک و نیز محبت قلبی و توکل و توسل به خدا و اولیای الهی و خدمت به خلق و انس و تدبر در قران کریم است. توفیقاتی که از این امور به ویژه قرائت روزانه یک جزء قران کریم نصیب انسان می گردد قابل توصیف نیست. 🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی در این خصوص جالب است: 🔰 هان اى حوزه ‏هاى علميه و دانشگاه هاى اهل تحقيق! بپاخيزيد و قرآن كريم را از شرّ جاهلان مُتنسِّك و عالمان متهتك‏ كه از روى علم و عمد به قرآن و اسلام تاخته و مى ‏تازند، نجات دهيد. 🔻این جانب از روی جِد، نه تعارف معمولی، می‏ گویم از عمر به باد رفته خود در راه اشتباه و جهالت تأسف دارم. 🔻و شما ای فرزندان برومند اسلام! حوزه ‏ها و دانشگاه‌ها را از توجه به شئونات قرآن و ابعاد بسیار مختلف آن بیدار کنید. 🔻 تدریس قرآن در هر رشته ‏ای از آن را مَحطّ نظر و مقصد اعلای خود قرار دهید. 🔻مبادا خدای ناخواسته در آخر عمر که ضعف پیری بر شما هجوم کرد از کرده ‏ها پشیمان و تأسف بر ایام جوانی بخورید، همچون نویسنده. ▪️صحيفه امام ؛ ج‏20 ؛ ص93 - 92 ، خطاب امام خمینی به حوزویان و دانشگاهیان در پیام حج سال ۱۳۶۵ ✍️ محمد جواد حیدری عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔻 وارونگی هرم هیات علمی با چاشنی غفلت از شاگردپروری و اخلال در زنجیره ایده_ تولید علم _فناوری پیامد ناکارآمدی فرآیند و شیوه ارتقا و ترفیع اساتید 💢 این روزها، پژوهش های نهاد علم نه تنها عمدتا در مرز دانش نیستند؛ بلکه انبوهی از پژوهش ها حاشیه زنی ایده ها و روش های قبلی هستند و اندکی تغییر در روش، ایده و نتیجه، جنبه های جدید بودن این پژوهش ها هستند. 📈 اگر از واژه ابتکار در مقابل جدید بودن استفاده کنیم؛ و پژوهشی که دارای روش یا ایده کاملا بی سابقه و ابداعی باشد؛ را ابتکاری بنامیم؛ در این صورت باید گفت که پژوهش های مبتکرانه و در مرز دانش در کشور نادر و کمیاب هستند. 🔆 اگر رزومه برخی اساتید برنده جایزه نوبل را بررسی کنیم می بینیم که نوبلیست ها شاگردانی تربیت کرده اند که خود برنده جایزه نوبل شده اند؛ یعنی اساتید با تجربه دنیا هم در پژوهش های مبتکرانه (مستحق جایزه نوبل) و هم در شاگردپروری موفق بوده اند. برای مثال اگر تاریخچه کشف ذرات اتمی را بررسی کنیم مي‌بينيم که اساتید نوبلیست خود شاگردانی نوبلیست تربیت کرده اند. تامسون برنده جایزه نوبل و کاشف الکترون استاد راهنمای ارنست رادرفورد کاشف ذره آلفا و.. بود. جیمز چادویک کاشف نوترون و برنده جایزه نوبل، خود شاگرد رادرفورد بود. جیمز واتسون کاشف DNA شاگردان نوبلیستی مانند Mario Capecchi، Howard Robert Horvitz, Philip Allen Sharp , Richard J Roberts را تربیت کرده است. 🔻 وارونگی هرم هیات علمی در دانشگاه های باسابقه، پیامد اتکا به معیارهای کمیت گرایانه و سنجه های مجله محور به عنوان شاخص های ارتقا بوده است. مقاله هدف اصلی پژوهش نیست بلکه هدف تبعی است و اگر پژوهش های رشته های کاربردی مشکل محور یا نیاز محور باشند؛ از یک سو، نتایج آنها در محیط واقعی و در عرصه جامعه و صنعت قابل استفاده هستند و پژوهشگران سربلند خواهند شد (برآورده شدن هدف اصلی) و از سویی دیگر قابلیت تبدیل به مقاله را دارند (هدف تبعی و فرعی). 💯 آنچه که امروز در نهاد علم خوشایند ما نیست، پیامد هدف اصلی شدن مقاله برای پژوهش، ارزیابی ناصحیح بروندادها، ارائه مشوق به کمّیت پژوهش، تغییر در نگرش فناوران فنی و مهندسی و اندیشمندان علوم انسانی و در نتیجه تبدیل مهندسان و اندیشمندان به دانشمند است. پیامد خرسندی از آمار کسب رتبه در نظام های رتبه بندی بین المللی، تسریع در چاپ دستاوردهای پژوهشی و تضییع حقوق انحصاری حق ثبت پتنت کشور است. بدیهی است که چنین پژوهش هایی رو به سطحی گرایی خواهند آورد و مهارت آموزی را در پي نخواهند داشت. 🌀 آنچه که امروز جای خالی آن در آموزش عالی کشور لمس می شود؛ مقوله شاگرد پروری است. از سویی دیگر، آنچه که امروز زیان آن در آموزش عالی کشور احساس می شود مقوله کمیت گرایی در پژوهش و بی توجهی به آموزش کارآمد و پژوهش محور است. ⭕️ با نگاهی به آمار تعداد مقالات برندگان جوایز نوبل و فیلدز در می یابیم که این افراد کمیت گرا نبوده اند. Mario Capecchi برنده جایزه نوبل با ۸۶ سال سن در اسکوپوس ۲۷۱ مقاله ثبت شده دارد، Howard Robert Horvitz برنده جایزه نوبل با ۷۶ سال سن در اسکوپوس ۲۷۲ مقاله ثبت شده دارد، جیمز واتسون کاشف DNA و برنده جایزه نوبل با ۹۵ سال سن در اسکوپوس ۹۶ مقاله ثبت شده دارد. اما در ایران بسیاری از اساتید جوان کمتر از ۵۰ سال سن، مقالاتی چندین برابر این افراد دارند در حالی که مقالات ایشان در بسیاری از موارد حتی در دانشگاه محل اشتغال آنها موثر نبوده و در بسیاری از موارد به یک محصول هم ختم نشده است. ♨️ آنچه که در تولیدات علمی مهم است ابتکار در ایده، روش، عمق و محتوا، جهت دهی، اثرات آکادمیک، اجتماعی و اقتصادی آنها است؛ ولی ظاهرا آنچه که برای نهاد علم کشور مهم است صرفا تعداد مقالات، آن هم با شاخص اندازه گیری تعداد مقاله بدون توجه به محتوا و اثرات مقالات است که رهاورد آن نیز افزایش آمار تعداد اساتید با مرتبه استاد تمام و وارونگی هرم هیئت علمی و واگرایی مسیر پژوهش از ارتباط با صنعت، جامعه و فناوری و عدم مهارت آموزی یا آموزش مهارت های منسوخ شده به فارغ التحصیلان است. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب اسلامی امام‌خامنه‌ای مدظله‌العالی بعد از مراسم عزاداری دیشب، به حاج مهدی رسولی فرمودند این مرثیه‌ی شما (اشاره به مداحی ‎)‌ کار یک منبر نه بلکه کار چند منبر رو با هم کرد. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
⭕️ از نان [1] نپخته و تنور کم فروغ تا ترازوی وارونه علم سنجی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري 💯 این روزها مسئولان وزارت عتف با پشتیبانی بی دریغ شورایعالی انقلاب فرهنگی در حال تبلیغ در خصوص کیفیت نان وزارت علوم و ترازوی ناتراز تحقیق و توسعه آن هستند. در حالی که سهم اعظم پژوهش های دانشگاه های ما بنیادین است و پژوهش های کاربردی و توسعه ای در دانشگاه ها سهم ناچیزی دارد؛ معاون محترم پژوهشي وزارت عتف در مصاحبه با خبرگزاری فارس از احتمال وتویی شدن نان نپخته وزارت علوم برای تبدیل وضعيت و ارتقا صحبت کردند و از سویی دیگر با عبارتی مبهم فرموده اند که " کشورهایی که رو به رشد و پیشرفته هستند و کشورهایی که در تحقیقات بنیادی موفق بوده اند توانسته اند در تحقیقات کاربردی و توسعه ای هم موفق بوده و به نتیجه برسند و توانسته اند محصولات فناورانه خود را براساس دانش بومی خود ایجاد کنند. http://fna.ir/3gkyht ▫️مفهوم عبارت مبهم موفقیت در پژوهش های بنیادین، تولید حجم زیاد مقالات بنیادین در کشورهای توسعه یافته می باشد. 📊 برخلاف اظهارات جناب آقای دکتر صالحی معاون محترم پژوهشی وزارت عتف، آمار هزینه کرد ‌تحقیق و توسعه کشورهای پیشرفته نشان می دهد که سهم پژوهش های بنیادین، کاربردی و توسعه ای در ژاپن به ترتیب ۱۵، ۲۳ و ۶۲ درصد است، این سهم برای فرانسه به ترتیب ۲۵، ۳۵ و ۴۰ ، برای انگلستان ۱۵، ۴۸ و ۳۷ درصد، برای آمریکا ۲۰ ، ۲۰ و ۶۰ برای چین ۵، ۱۱ و ۸۴ درصد و برای کره جنوبی ۲۰، ۲۰ و ۶۰ درصد می باشد. به استناد این آمار که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ تقریبا ثابت است همه کشورهای پیشرفته بیشترین هزینه کرد تحقیق و توسعه را به تحقیقات توسعه ای صنعتی اختصاص داده اند. https://www.nistep.go.jp/sti_indicator/2014_e/RM229E_16.html ♨️ تردیدی نیست که آمار هزینه کرد تحقیق و توسعه ما وارون کشور های پیشرفته است زيرا به استناد آمار در سال هاي 1399 ، 1400 تا 1401 تعداد 8220 اختراع در ايران ثبت شده است و تعداد مقالات بين الملي ایرانی با نمايه اسكوپوس در سال هاي 2020 ، 2021 و 2022 حدود 224869 است كه با تقسيم تعداد ثبت اختراعات بر مقالات عدد 3.6 درصد به دست مي آيد. يعني به ازاي هر 100 مقاله بين المللي صرفا 3.6 ثبت اختراع داخلی ثبت شده است. همين آمار بيانگر توليد حجم انبوه مقالات غير كاربردي و بنيادين در كشور است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس برای لایحه بودجه ۱۴۰۱، در سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ نسبت ثبت اختراع به کل مقالات کشور ۰/۳ درصد بوده است. 🔹 مجموع تعداد پتنت های آمریکایی ثبت شده در دفتر ثبت اختراعات آمریکا در سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ حدود ۴۷۲۹۸۸ و تعداد مقالات با نمایه اسکوپوس ۲۲۱۵۷۷۴ و نسبت پتنت ها به مقالات ۲۱.۳ درصد است و این در حالی است که کیفیت پتنتهای آمریکا به هیچ وجه قابل مقایسه با اختراعات داخلی ایران نیست. 💢 اظهارات معاون محترم پژوهشی وزارت عتف، تلاشی برای حفظ وضعیت موجود و کسب وجهه علمی برخی ذینفعان از طریق پژوهش های بنیادین کم عمق، کم اثر و غیر تحولی با هزینه بیت المال است. 👈 حجم بالای پژوهش های بنیادین کشور متاثر از سياستگذاري مبتنی بر مقاله شماری نهاد علم کشور با پشتیبانی کامل شورایعالی انقلاب فرهنگی است. در نتیجه، برخلاف کشورهای پیشرفته که با اختصاص حجم حدود ۸۰ درصدی هزینه کرد تحقیق و توسعه در حال تمرکز بر نیازها و مشکلات خود هستند؛ در ایران با مدیریت نهاد علم کشور بیشترین حجم اعتبارات توسط پژوهش های بنیادین بلعیده می شود و ماحصل آن تبدیل رشته های فنی و مهندسی و کاربردی به بزرگ ترین تولید کنندگان مقالات بنیادین غیرکاربردی است. ⛔️ با این شیوه مديريت عالی نهاد علم کشور، بی تردید، نان نپخته وزارت عتف، به جای رفع گرسنگی، به دل درد و مشکلات گوارشی خواهد انجامید؛ زیرا سامانه پرطمطراق نان وزارت علوم همانند سایر سامانه های پیشین این وزارت بیشتر به یک تابلوی اعلانات الکترونیکی شباهت دارد تا سامانه یکپارچه مدیریت و هدایت پژوهش و فناوری. http://fdn.ir/81473 با انباشت مشکلات فرآیندی حاصل از ساختار هيات های ممیزه، عدم توجه به محتوا، اثرات اجتماعی و اقتصادی پژوهش ها، هدف گذاری بر روی برون داد چاپی پژوهش به جای پاسخ به نیازها و حل مسائل و مشکلات، راه آسان مقاله نویسی و فرار از ارتباط با جامعه و صنعت و .. سامانه نان فرشته نجات کشور نخواهد بود و با وجود ذینفع بودن سکانداران نهاد علم در تولید مقالات بنیادین کم کیفیت و بی کیفیت، نه تنها نان دستپخت آنان منجر به رفع گرسنگی نمی شود؛ بلکه در پرتوی کم فروغ تنور نان، ترازوی علم سنجی ناتراز وزارت عتف به نحو نامعقولانه ای در حال توزین حجم سنگینی از پژوهش های بنیادین بجای رفع نیازها و حل مشکلات فوری جامعه است! [1] اشاره به سامانه نان وزارت علوم: نظام ایده ها و نیازها 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔰 نگاهی به احادیث تکان دهنده در باب گرفتن مسوولیت یا سپردن ریاست به افراد فاقد صلاحیت ♨️ در جوامع روایی احادیث تکان دهنده ای در باب گرفتن مسوولیت یا سپردن ریاست به افراد فاقد صلاحیت، وارد شده است. متاسفانه برخی از اشخاص، بدون توجه به ویژگی های افراد و صلاحیتهای لازم برای یک مسوولیت و صرفا بر اساس روابط، خود و دیگران را جهنمی می کنند و مسوولیت را به غیر اهلش واگذار می نمایند. 💢 در اینجا چند حدیث، در بیان مسوولیت متصدیان امور و بیان گناه افرادی که بدون شایستگی مسوولیت می پذیرند یا دیگران را به سمتی می گمارند بیان می کنیم: ▫️ کسي که کاري از کارهاي مردم را به عهده بگیرد و او درب محل کار خود را روي مردم باز کند، پرده ها و موانع را کنار بزند و با دقت به فکر اصلاح امور مردم باشد، بر خداوند است که روز قيامت او را در امان قرار دهد و به بهشت برد. بحار الأنوار، ج ۷۵، ص ۳۴۰ . ▫️ هر كه‏ متصدى كارى از مسلمانان باشد و مردى را بر يكى از كارهایشان بگمارد و بداند در جایش مردى است كه از او عالم تر است، البته كه به خدا و رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و همه مؤمنان خيانت كرده است. كنز الفوائد و التعجب، ج‏۲، ص: ۲۸۳. ▫️ آن كس كه خود را پيشواى مسلمانان قرار دهد، در صورتى كه می ‏داند در ميان آنان كسى برتر از او وجود دارد، به خدا و رسول خدا و به مسلمانان خيانت كرده است. الحياة با ترجمه احمد آرام، ج‏۲، ص: ۵۸۶. ▫️ هر که در ميان چند مسلمان يک نفرشان را رئيس قرار دهد و بداند در ميان آن چند نفر کسي بهتر و لايق تر و عالم تر به کتاب خدا و سنت نبي اش است، به خدا و رسولش و همه مسلمانان خيانت کرده است. جامع الصغير، ج ۱، ص ۴۵۵. ▫️ هر كس مردى را بر ده تن رياست دهد و بداند كه ميان آنها كسى هست كه از او برتر است پس با خدا و رسول خدا و جماعت مسلمين تقلب كرده است. نهج الفصاحه پاینده، ابوالقاسم ج۱، ص ۳۶۱. ▫️ وزير خود را صالح گردان، زيرا همانا او کسي است که تو را به بهشت يا جهنم مي برد. بحار الأنوار، ج ۷۴، ص ۱۶۶. 👈👈 «کسي که متولي کاري از کارهاي امت من شود و همان طور که براي خود دل مي سوزاند براي امت من دل نسوزاند و خير خواهانه و با تلاش براي آنان قدم بر ندارد، خداوند در قيامت او را با صورت در آتش مي اندازد.» تاريخ بغداد، ج ۸، ص ۴۷۲. ▫️ چهار چيز باعث شکست دولت ها مي شود: (۱) ضايع کردن اصول (مسائل مهم) (۲) سرگرم شدن به فروع (امور کم اهميت) (۳) به کار گماردن آدم هاي پست (۴) کنار گذاردن انسان هاي فاضل. غرر الحکم، ص ۳۴۲. ▫️ امام علي (علیه السلام) (به ابن عباس) فرمود: مبادا هدف تو از فرمانروايي، سودجويي و جمع مال، يا خنک کردن خشمي باشد. بلکه بايد هدف تو از بين بردن باطل و احياء حق باشد. مناقب، ج ۲، ص ۱۰۱. ▫️ هر صاحب قدرتي که داد مظلوم را از ظالم نگيرد و به ياري مظلوم نشتابد، خداوند قدرتش را از او مي گيرد. غرر الحکم، ص ۳۴۱. ▫️ نوک قلم ها را تيز کنيد، سطرها را نزديک هم قرار دهيد، مطالب اضافي را حذف کنيد، و از زياده روي در نوشتن بپرهيزيد، زيرا اموال مسلمانان تحمل ضرر و زيان را ندارد. وسائل الشيعه، ج ۱۷، ص ۴۰۴. 👈👈 بذل و بخشش کارگزاران از بيت المال، ظلم و خيانت است. غرر الحکم، ص ۳۴۳. ▫️ کسي که به مقام خود مغرور شود پرده از حماقت خود برداشته است. غرر الحکم، ص ۳۴۶. کسي که بدون شايستگي (مقامش) بالا رود، بدون جرم پایین کشیده می شود. ✍️ محمد جواد حیدری عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
📊 سرانه ناچیز ثبت اختراعات دانشگاه های تابع وزارت عتف، سند آشفتگی و انحراف در اهداف نظام علم و فناوری کشور 🔻 به تازگی مؤسسه ISC، در گزارشی تعداد ثبت اختراعات دانشگاه های تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ را اعلام نمود. http://fna.ir/3h1gvp 💯 بر مبنای این گزارش، مجموع ثبت اختراعات داخلی و خارجی تمامی دانشگاه های دولتی تابع وزارت علوم (بدون محاسبه ثبت اختراعات ناچیز دانشگاه های فرهنگیان و دانشگاه های غیر انتفاعی) ۱۳۴۶ مورد است. با لحاظ حدود ۳۰۰۰۰ عضو هيئت علمی این دانشگاه ها، سرانه سالیانه میانگین هر عضو هیئت علمی از مجموع ثبت اختراعات داخلی و خارجی ایران ۰/۰۱۵ است. یعنی به ازای هر ۱۰۰ عضو هیئت علمی، سالیانه صرفا ۱/۵ ثبت اختراع انجام شده است. https://www.uniref.ir/Ranking1-1397 ⁉️ آمار ثبت اختراعات ۲۵ دانشگاه صنعتی کشور نشان می دهد که تعداد کل ثبت اختراعات داخلی و خارجی این ۲۵ دانشگاه در بازه زمانی سه ساله ۳۸۱ مورد است که از این تعداد ۳۳۰ مورد ثبت اختراع داخلی و ۵۱ مورد ثبت اختراع خارجی است و میانگین سهم سالیانه هر دانشگاه صنعتی از ثبت اختراعات داخلی ۴.۴ و از ثبت اختراعات خارجی ۰/۶۸ است. 🔀 با توجه به این که هدف اصلی تاسیس دانشگاه های صنعتی، توسعه فناوری است و ثبت اختراع یکی از شاخص های مهم ایجاد و توسعه فناوری و ایفای مسئولیت اجتماعي دانشگاههای صنعتی می باشد؛ همین آمار بيانگر انحراف در هدف توسعه فناوری توسط دانشگاه های صنعتی به دلیل سیاست مقاله شماری و مقاله محوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ترفیع و ارتقای اساتید است. تاوان سنگین چنین سیاست هایی را کشور پرداخت می کند و منافع آن به جیب دیگر کشورها می رود. البته مدیران نهاد علم کشور نیز با کسب وجهه علمی، دریافت جوایز، گرنت ها، مناصب، تشویقی های نقدی و غیر نقدی و...از این آشفتگی تولید مقاله به جای ایجاد فناوری، بی نصیب نخواهند ماند. 🌀 با در نظر داشتن تولید حدود ۱۰۰۰۰۰ مقاله توسط دانشگاه های تابع وزارت عتف در سال هاي ۹۷ تا ۹۹، نسبت ثبت اختراع به مقاله در این سه سال ۰.۰۱۳ است، بدین معنا که به ازای هر ۱۰۰ مقاله ۱/۳ اختراع ثبت شده است. https://www.uniref.ir/Ranking1-1397 🚫 این گزارش نشان می دهد که رفع نیازها و حل مسایل و مشکلات کشور در اولویت سیاستگذاری وزارت عتف قرار نداشته و سیاست وزارت، ارائه آمار پیشرفت و موفقیت علمی متکی بر مقاله نویسی بوده است. متاسفانه از تبعات چنین سیاست نادرستی، درس آموخته نمی شود و همچنان بر تداوم سیاست های غلط گذشته اصرار می گردد. ⚜️ تاکید می شود در صورتی که هدف پژوهش، رفع نیاز یا حل مسائل و مشکلات کشور باشد، علاوه بر حصول این اهداف، آمار ثبت اختراعات افزایش چند برابری خواهد داشت؛ از طرفی، امکان چاپ مقاله از چنین پژوهش هایی نیز وجود دارد. لیکن در حال حاضر تمرکز نهاد علم کشور بر تولید انبوهی از مقالات بنیادین، کم عمق و غیر تحولی و بدون کاربرد از جیب بیت المال و بدون توجه به اولویت های هزینه کرد بیت المال است. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
سلام و عرض ادب، خدمت اساتید گرانقدر از همه صاحبنظران و اساتید گرامی که دغدغه ایفای رسالت اجتماعی نهاد علم و تحقق تمدن نوین اسلامی را دارند دعوت می شود در گروه زیر حضور یافته تا با همفکری و همیاری و فرهنگسازی و مطالبه عمومی در این مسیر گام برداریم. https://eitaa.com/joinchat/307298671C6e377c79f8 خواهشمندیم دعوتنامه را در گروههای نخبگانی و اعضای هیات علمی منتشر بفرمائید. 💐💐💐💐💐 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🌐 شعر جدید «افشین علاء» پیرامون حادثه تروریستی و حواشی آن 🔹غذای نذری و شربت؟ چه گفت مردک پست؟ گدای اجنبی افسار خود چگونه گسست؟ 🔹زبان الکن این لات، ازچه لال نشد؟ میان دست‌ پلیدش قلم چرا نشکست؟ 🔹دهن‌کجی به شهیدان و ادعای شعور؟ مجیزگویی خصم و به خلق، ضربت شست؟ 🔹کسی که نان سگان می‌خورد چه می‌فهمد؟ غذا و شربت نذری نشانه‌ی شرف است 🔹حرام‌خوار چه داند که شد به کام شهید نه نان و شربت نذری، که می ز جام الست 🔹به خویش غره نگردد! خطاب من نه به اوست که شأن شاعر دل‌خون کجا و جاهل مست؟ 🔹دلم پر است نه از او که نیست جز مگسی دلم پر است ز مصدرنشین سفله‌پرست 🔹دلم پر است از آنان که اسوه می‌سازند به دست خویش برای جوان ز مردم پست 🔹ز صاحبان مناصب که از خصومت‌شان هر آن‌که ناصح و دلسوز بود و نخبه، نرست 🔹هر آن‌که گیشه پسندید، نورچشمی شد هر آن‌که شوت بلد بود و گل، به صدر نشست 🔹گناه را ز سلبریتیان مبین که نظام خودش به تازه به دوران رسیدگان دل بست 🔹برای مردم دانا رسانه هست؟ که نیست سخن‌شناس و هنرور به خانه نیست؟ که هست 🔹ز مدح و نوحه، جوانان چقدر گریه کنند؟ ز نطق‌های شعاری چه آورند به دست؟ 🔹 👈👈 «خطای شیوه‌ی تبلیغ و حکمرانی ماست گدای غرب، اگر حرمت شهید شکست» ... 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔰 ضرورت فرا گیری فلسفه برای اساتید دانشگاه و اعضای هیات علمی 📗 برخی تصور می کنند فرا گیری فلسفه برای افرادی ضرورت دارد که این رشته را انتخاب کرده اند در حالی که دانستن فلسفه برای تمام رشته ها ضرورت دارد. اهمیت فلسفه در جهان معاصر به قدری است که اگر اساتید محترم از فرا گیری آن محروم گردند حتی در رشته های تخصصی خویش مانند علوم پایه و مهندسی و ... هم چیزی کم دارند. 🌀 دانش فلسفه است که ارتباط علوم را با مبدا و معاد و الهیات و متافیزیک تبیین می کند. جهان بینی و نوع نگرش فیزیکدانی که فلسفه می داند با فیزیکدانی که فلسفه نمی داند از زمین تا آسمان متفاوت می باشد. علوم دیگر هم به همین منوال است. 🔹 پیشنهاد می گردد کلاس های فلسفه برای اساتید علاقه مند در دانشگاه برنامه ریزی گردد. ♻️ پاسخ آيت‌الله العظمی جوادی‌آملی به سؤال پروفسور کارتانگارا در مورد «اهمیت فلسفه در جهان معاصر» بیانگر اهمیت این پیشنهاد است: ▫️ چون اصل فلسفه، جهان‌بینی است و ما جزئی از جهان هستیم؛ معرفت نفس جزء مسائل فلسفه است که من کی ام، از کجا آمده‌ام به کجا می‌روم و ره توشه من چیست؟ با ابدیت خودم کار دارم. مبدأ را که هو الاول است فلسفه تعیین می‌کند. معاد را که هوالآخر است فلسفه تعیین می‌کند. بین آغاز و انجام وظیفه من چیست فلسفه تعیین می‌کند. مسئله وحی و نبوت را فلسفه تعیین می‌کند. مسئله معاد را فلسفه تعیین می‌کند. مهم‌تر از همه رابطه بین انسان و جهان که خدا تعیین کرد را هم فلسفه تعیین می‌کند. اما فلسفه را از راه قرآن باید یاد گرفت. ۱۴۰۱/۹/۶ ✍️ محمد جواد حیدری عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
♻️ رویای شیرین مدیریت نهاد علم کشور در بستر برنامه هفتم توسعه: تبدیل مس نهاد علم به طلا با کیمیای دستیابی به رتبه ۱۲ تولید مقاله!!! 🌵 صفحه دانشگاه روزنامه فرهیختگان مورخ 13 تیر 1402، کمین مدیران نهاد علم برای صید رتبه ۱۲ تولید مقاله و آرزوهای کمیتی مدیریت حاکم بر نهاد علم کشور را نشان می دهد!! از وزیر محترم علوم گرفته تا معاون محترم آموزشی وزارت عتف، از رئیس محترم دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس محترم دانشگاه سوره گرفته تا رئیس محترم مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، یکصدا و متحد و خرسند، دغدغه خودساخته نهاد علم را برای دوره چهار ساله مطرح کرده اند؛ تا پایان برنامه هفتم توسعه صرفا کسب رتبه ۱۲ تولید علم و دیگر هیچ!!! ⭕️ در واقع مدیران نهاد علم کشور می گویند از 1403 تا 1407 انتظار ما از دانشگاه ها این است: "دانشگاه ها یاری کنید ( و با تمام توان برای مجلات خارجی مقاله چاپ کنید) تا ما رتبه داری کنیم" و ما چقدر خوشبخت خواهیم شد اگر رتبه ۱۲ تولید علم را در چنگال خود داشته باشیم؟؟ در حال حاضر رتبه ۱۵ را در اختیار داریم با این رتبه چند درصد پژوهش ها از نظر کیفیت و کاربردی بودن و اثرگذاری اجتماعی و اقتصادی نسبت به رتبه ۱۸ ارتقا داشته ایم تا الان منتظر صید سیمرغ رتبه ۱۲ کمّیتی تولید مقاله و تحول در کیفیت، کاربردی شدن و اثرگذاری آکادمیک، اجتماعی و اقتصادی و تحقق آرزوها باشیم!! ⁉️ آن چه که در این میان تعجب برانگیز است اظهارات رئیس یک دانشگاه علوم انسانی است که ظاهرا شیفته این رتبه ۱۲ تولید علم مورد نظر وزیر محترم علوم شده است. حداقل انتظار این است که روسای محترم مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص حساسیت های مرتبط با انتشار تولیدات علمی علوم انسانی در حوزه هاي اجتماعی، دینی، قومیت ها و... و فراهم شدن بستر برای دستیابی سریع و آسان دستگاه های جاسوسی و امنیتی و اطلاعاتی دشمنان به آمار، علل و تحلیل های مرتبط با گرایش به دین، مشکلات قومیت ها، نارضایتی اقتصادی و اجتماعی و ...موضع گیری کنند و اعلام نمایند که هدف علوم انسانی کمک به رفع اين مشکلات است نه اینکه این اطلاعات حساس را در سطح جهانی در قالب مقاله در جهان فریاد بزند و اطلاعات مورد نیاز دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی غربی را فراهم کند! 😟 از این موضوع دردناک تر نگرش رئیس محترم دانشگاه سوره و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسائل و مشکلات نهاد علم است که ایشان به جای تاکید بر کیفیت و تحلیل وضعیت موجود و بررسی سیاست های گذشته و ضعف های زنجیره علم تا فناوری و ارائه چشم انداز، صرفا بر رتبه ۱۲ تولید مقاله متمرکز شده اند. ❌ در سال ۲۰۲۲ عربستان سعودی بیش از ۶۰ درصد مقالات خود را به صورت open access و دسترسی باز، چاپ کرده است و ما کمتر از ۴۰ درصد مقالات را به صورت open acess چاپ کرده ایم. در آینده نزدیک، درصد مجلات open acess افزایش چشمگیر خواهد یافت و عربستان و پاکستان با صرف مبالغ هنگفت، چاپ مقالات دسترسی باز بیشتری نسبت به ما خواهند داشت. آیا ما باید در شرایط تحریم برای حفظ رتبه در مقابل رقبای پول پاش خود در منطقه و جهان و تحقق آرزوی رتبه ۱۲ این عزیزان، سالیانه ميليون ها دلار ارز را صرفا برای چاپ سریع مقالات هزینه کنیم و با هزینه بیت المال و با افشای اطلاعات مقالات از امتیاز انحصاری ثبت محصول و اختراع از بخشی از مقالات صرفنظر کنیم؟؟ 🔀 تردیدی نیست که رتبه کمی تولید علم موجب افزایش اعتبار علمی کشور خواهد شد اما سوال این است در کدام چرخه علم و فناوری؟ در چه شرایطی؟ و با چه قیمتی؟ و آیا دستیابی به رتبه ۱۲ و افزایش پرستیژ جهانی، مشکلات و مسائل کشور را حل خواهد کرد؟ یا با نیاز محوری، مشکل محوری و مساله محوری پژوهش ها و با ماموریت گرایی پژوهشی می توانیم به حل مشکلات و مسائل کمک کنیم و نهاد علم را در خدمت جامعه و صنعت درآوریم؟ 💢 سرریز علم نافع و فناوری می تواند در رفع مسائل و مشکلات فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، مدیریتی، اشتغال زایی، صادرات، شکوفایی اقتصادی و... مفید واقع شود ولی رتبه ۱۲ چاپ مقاله در مجلات با نمایه اسکوپوس و JCR از یک سو موجب موازی کاری رشته های مختلف و عدم تبدیل علم به محصول و فناوری خواهد شد و با هدر دادن سرمایه مالی و انسانی کشور و تقدیم اطلاعات حساس علوم انسانی به دشمنان‌، وابستگی به خارج از کشور و تهدید را در پي خواهد داشت و از سویی دیگر رتبه ۱۰ و ۱۲ را برای شیفتگان نظام های رتبه بندی به ارمغان خواهد آورد که مصداق معاوضه مروارید با آب نبات است! به قول سعدی علیه الرحمه: ترسم نرسی به کعبه، ای اعرابی کاین ره که تو می‌روی به ترکستان است 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔰 رسالت اجتماعی نهاد علم در تبیین زوایا و لایه های سیستمی وظایف انسان 🔹 مهمترین رسالت نهاد علم، فهم سیستمی معرفت شناسی و هستی شناسی و نظام ارزشی خلقت و عملیاتی نمودن توحید است 🌀 تکالیف الهی و وظایف انسان، لایه های مختلفی دارد. روح تمام تکالیف، توحید است و هدف آن ایجاد توانایی برای پرواز انسان تا بی نهایت. 👈 تمام افعال و وظایف انسان دارای اسرار و عرفان و احکام ممتازی است. متاسفانه جدایی فقه اکبر از فقه اصغر و توجه به فقه احکام (فقه اصغر) و غفلت از فقه اکبر (اسرار و عرفان) مانع پیشرفت و توسعه در ابعاد مختلف زندگی می گردد. 🔆 مهمترین مدال افتخار شهیدان و علمای شهید پرور درک این حقیقت بود که با پای بندی به فقه احکام، به اسرار و عرفان شریعت هم نایل گردند و از این راه، پرواز تا بی نهایت را برای خود رقم زدند. 🔹 سيد حيدر آملی در کتاب ارزشمند انوار الحقيقة و اطوار الطريقة و اسرار الشريعة، به این نکته دقیق توجه کرده و بسیاری از آموزه‌های دینی مثل نماز و روزه و حج و خمس و زکات و جهاد ... را در سه سطح مرتبط و منسجم و به صورت سیستمی تحلیل کرده است. ایشان بر این باور است که تمام وظایف و تکالیف مانند «جهاد»، در سه سطح «شريعت» ، «طريقت» و «حقيقت» قابل تبیین است. در خصوص جهاد می فرماید: ✔️جهاد اهل شريعت يعنی جهاد با کفار؛ ✔️جهاد اهل طريقت يعنی جهاد نفس؛ ✔️و جهاد اهل حقيقت يعنی دفع شبهات و شکوک [برخواسته از نقصان] عقل نظری؛ 💢 این تحلیل در مسایل اجتماعی مانند فقه سلامت و بهداشت، فقه قدرت و دولت، فقه محیط زیست، فقه بین الملل، فقه مدیریت و اقتصاد و جامعه، فقه امنیت و رسانه و خانواده نیز وجود دارد. بی توجهی به این دیدگاه موجب هلاکت حرث و نسل می گردد و در نهایت برخی دین گریز می شوند و برخی دین ستیز. ⚜️ برای توسعه و تعمیق دین و ارتقای جامعه متدین باید این دیدگاه به ویژه در بخش دولت و قدرت و حکمرانی و مسوولیت اجتماعی تقویت گردد. نرم افزار نظریه مهندسی شخصیت و خوشبختی و سعادت با این رویکرد قابل تولید است. بر اساس این دیدگاه، پذیرش و یا اعطای مسوولیت به افرادی که فاقد صلاحیت هستند خسارت غیرقابل جبران به همراه دارد و موجب ضمان است و از مصادیق خیانت به شمار می آید. ♻️ با عنایت به آسیب های فراوان فردی و خانوادگی و اجتماعی و با عنایت به ضرورت حکمرانی مسولانه و توسعه کار آمدی، مهمترین رسالت اجتماعی و تمدن ساز نهاد علم، تولید نرم‌افزار مورد نیاز برای زندگی انسان سرگشته و دنیازدهٔ امروز با عنوان الگوی پیشرفت بر اساس مهندسی شخصیت و نیز «نظریه ای جدید و جامع در بارهٔ خوشبختی و سعادت» انسان است. ✍️ محمد جواد حیدری عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم 🇮🇷 گروه رسالت اجتماعی و تمدن ساز نهاد علم در ایتا https://eitaa.com/joinchat/307298671C6e377c79f8 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡 استارت آپ دانش بنیان و ما ادریک ما استارت آپ؟؟ 🚫 مستند سینمایی لاتارینو: حرف هایی که نباید در مورد اکوسیستم استارتاپی بشنوید! لاتارینو مستندی است از حرف های ممنوعۀ اکوسیستم استارتاپی و دانش بنیان ایران که نشان می دهد هزینه های کلان معاونت علمی در اکوسیستم استارتاپی کشور نتایج مطلوبی نداشته است. ⁉️ توصیه می کنیم حتما حتما «مستند لاتارینو» را ببینید ... سرمایه هایی که بدون یک برنامه جامع و مسئولانه پیشرفت، هزینه می شود؛ به چه پیامدهایی می انجامد؟؟؟ ▫️ لینک خرید و دانلود: https://tamasha.safirfilm.ir/product/latarino/ 🇮🇷 گروه رسالت اجتماعی و تمدن ساز نهاد علم در ایتا https://eitaa.com/joinchat/307298671C6e377c79f8 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
03 - Rahbord 25-07-02.mp3
38.4M
🎵رادیو معارف/ برنامه راهبرد قسمت سوم 🔸 تمایز ما با باقی مکاتب و تمدنها به تفاوت ما در تعریف خوشبختی و سعادت بر می گردد. 🔹 به عقیده ما، خوشبختی و سعادت دارای سه رکن است: ▫️ توانایی پاسخ همه جانبه و متوازن و به هنگام به نیازهای صادق، بر اساس منطق جامع معرفت ▫️ توانایی مدیریت نیازهای کاذب ▫️ توانایی حل مسائل و مشکلات 🔹 نیازهای صادق با توجه به معیارهای زیر شناخته می شود و از نیازهای کاذب متمایز می گردد: ▫️ موجب حفظ حیات انسان باشد. ▫️ موجب حفظ سلامت انسان باشد. ▫️ مانع رشد طبیعی انسان نباشد. 🔰 کارشناس برنامه: دكتر سليمان خاكبان (دانش‌آموختهٔ حوزه و دکترای فلسفهٔ تطبیقی و پژوهشگر مهندسی اجتماعی) 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔰 نشست عمومی پژوهشگری معارف انقلاب اسلامی 🔹 دین شناسی آیت الله خامنه ای دکتر سلیمان خاکبان 🔹 روانشناسی تحلیل گفتمان دکتر احمد پاکتچی 🔸 پنجشنبه 12 بهمن 1402 ساعت 9 الی 16:30 نشست به صورت مجازی در آدرس زیر برگزار می شود: http://B2N.IR/ENGHELAB1 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
♻️ ضرورت تعامل منسجم «نهاد علم»، «واحد اجرایی» و «حاکمیت» برای تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه 💠 استادیار دانشگاه قم: پاسخ به شبکه نیازهای جامعه، نیازمند تعریف «رسالت» و تدوین «برنامه پیشرفت» برای هر «دستگاه حاکمیتی» و هر «واحد اجرایی» زیر نظر آن است. 🌀 در این راستا تعامل منسجم «نهاد علم» به عنوان ارائه‌دهنده خدمت، «واحد اجرایی» به عنوان دریافت‌کننده خدمت و «دستگاه حاکمیتی» به عنوان نهاد حاکمیتی و واسط ضروری خواهد بود. ▫️ چنانچه «واحد اجرایی» به دلایل گوناگون از جمله استفاده از مساعدت‌ها و حمایت‌های مختلف حاکمیتی و غیررقابتی بودن فرآیندها و محصولات خود، به تداوم روش‌های غیرعلمی و غیرقابل‌رقابت و ناکارآمد موجود خو گرفته باشد؛ احساس نیازی به «نهاد علم» برای حل آن نخواهد کرد. در این صورت هرکدام از «نهاد علم»، «دستگاه حاکمیتی» و «واحد اجرایی» بدون احساس نیاز به یکدیگر مستقل از هم به راه خود خواهند رفت و پیشرفت واقعی و درون‌زا شکل نخواهد گرفت. ▫️ بنابراین باید اصلاحاتی در «نهاد علم»، «دستگاه‌های حاکمیتی» و «واحد‌های اجرایی» به وقوع بپیوندد، برای این منظور نیازمند «برنامه جامع پیشرفت» خواهیم بود که در آن «نهاد علم»، «دستگاه حاکمیتی» و «واحد اجرایی» درجه‌بندی می‌شوند. ارتقاء درجه «دستگاه حاکمیتی» مستلزم تحقق برنامه‌های پیشرفت و ارتقاء «واحد‌های اجرایی» زیر نظر آن می‌باشد. ▫️ ارتقای «واحدهای اجرایی» مستلزم رسیدن به حدنصاب‌هایی است که به‌صورت دوره‌ای سخت‌گیرانه‌تر می‌شود و تحقق آن درگرو انجام طرح‌های پژوهشی روزآمد می‌باشد که «نهاد علم» متولی آن است. ارتقاء «نهاد علم» مستلزم انجام این طرح‌های پژوهشی است، در این صورت بخش‌های مختلف جامعه به‌صورت زنجیره، به‌هم‌پیوسته شده و اجزای مرتبط یک موجود زنده را تشکیل خواهد داد که تداوم حیات هر یک وابسته به حیات دیگری و ارتقاء هرکدام مستلزم پیشرفت و ارتقاء دیگر بخش‌ها می‌باشد. بنابراین تمام بخش‌ها هماهنگ و هم‌افزا و با کمک هم به پیشرفت و ارتقاء دست می‌یابند. ❌ طرحی همانند استاد در صنعت تعریف شد که اساتید تازه استخدام شده حتماً باید دوره‌ای را در صنعت بگذرانند، متأسفانه این طرح جز زحمت برای اساتید و هدر رفت وقت مفید بروندادی نداشته است چراکه استاد حتی اگر دوره مفیدی در صنعت طی کند و تجربیاتی هم به دست بیاورد، باز به دلیل این که نهایتاً برای ارتقای خود و طبق آیین‌نامه، باید مقاله چاپ کند، آن دوره‌ها بی‌ثمر می‌شود. 🔹 یکی از نقاط عزیمت در مسیر تحقق حرکت شتابان برای پیشرفت و تعالی ایران اسلامی عزیز، موضوع تعامل وثیق صنعت و دانشگاه به‌ویژه باهدف تحکیم زنجیره تولید و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ این مهم سبب شد تا درباره جزئیات موضوع تعامل صنعت و دانشگاه با علیرضا عباسی، عضو هیئت‌علمی و استادیار دانشگاه قم به گفت‌وگو بنشینیم. ادامه این گزاش را در لینک زیر بخوانید👇 http://fna.ir/3hp1c6 @farsqom 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🌹بر گل جمال محمد و آل محمد صلوات🌹 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🚫 [فساد و ولنگاری] علمی! 🥀 در پدیده نوشتن پایان نامه، رساله و مقاله در قبال گرفتن پول که به صورت عریان و آشکار در روبروی دانشگاه تهران و البته مسیرهای تردد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نیز فضای مجازی فراوان است، عملا نوعی [فساد و ولنگاری] علمی در امور تحقیق و علم صورت می‌گیرد [که بسیار خسارت بار است.] ♨️ ابعاد این مساله [نسبت به دیگر فسادهای اخلاقی] به نظر وسیعتر، ذینفعان آن بیشتر و البته با اثرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بیشتر و [دامنه] فسادگستری بزرگتر [در] زمانهای طولانی خواهد بود. 🔀 اگر پدیده [فساد و ولنگاری] علمی در یک کشور در جریان و گسترده و آشکار باشد آنگاه انتظار بهبود بسیار کم خواهد بود؛ چرا که گروه‌هایی که باید با این پدیده مبارزه کنند خودشان ذینفع آن هستند و جامعه نیز زشتی که در [برخی مظاهر فساد اخلاقی] می بیند، در این فقره قائل نیست. 🔻 [یکی دیگر از مصادیق فساد و ولنگاری علمی، این است که] برخی افراد به دانشجویان خود اجبار کنند که نه فقط در پایان نامه، بلکه در درسهای معمولی، به نام آنها مقاله چاپ کنند [هر چند در این بین] دانشجویان نویسنده مقاله اگر خود مقالات را بنویسند عملا در مسیر یادگیری بوده و توان علمی خود را بیشتر کرده اند. 📈 باید توجه کرد که این رفتار غیر اخلاقی از یک طرف باعث می گردد فرد متجاوز علمی هم رزومه خود را تقویت کند، هم از قِبل مقاله چاپ شده گرنت و فرصت‌های بیشتری بگیرد، هم پژوهشگر نمونه شود و هم ارتقاء مرتبه علمی پیدا کند. 🌀 این شرایط باعث می‌شود تا آن فرد مدیر شود؛ طرحهای پژوهشی بیشتری بگیرد و درآمد و بازدهی بالاتری داشته باشد. این در حالی است که افرادی که اخلاق را رعایت کرده و به عدالت تدریس کرده و بر دانشجویان ظلمی روانداشته اند؛ عملا هیچگونه پاداشی ندارند و فرصت‌های ارتقا و درآمد و موقعیت‌های اجتماعی بالاتر را نیز در مسابقه با متجاوزان خواهند باخت. ⁉️ حال برای جامعه یک انتخاب اساسی وجود دارد و آن این است که قصد دارد در این امور چه مسیری را برگزیند؟ ▫️ تسهیل گری اخلاق انسانی و تقویت ظرفیت‌های عدالت در حوزه های اجتماعی و علمی؟ و یا تسهیلگری مسیر منفعت برندگان از [فساد و ولنگاری] علمی؟ ✍️ سهراب دل انگیزان عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه [همراه با تغییرات جزئی] 🇮🇷 گروه رسالت اجتماعی و تمدن ساز نهاد علم در ایتا https://eitaa.com/joinchat/307298671C6e377c79f8 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
💐 یوم الله 22 بهمن، سالروز پیروزی ملت سرافراز ایران، بر ایادی استعمار و استکبار مبارک باد💐 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
1.mp3
36.77M
🌺 مجموعه سرودهای خاطره انگیز انقلاب🌺 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔰 نشست عمومی پژوهشگری معارف انقلاب اسلامی 🔹 موضوع: دین شناسی و نواندیشی حضرت امام خمینی(ره) سخنران: دکتر سلیمان خاکبان 🔸 پنجشنبه 26 بهمن 1402 ساعت 9 الی 12 نشست به صورت مجازی در آدرس زیر برگزار می شود: http://B2N.IR/ENGHELAB1 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh