eitaa logo
حکمرانی مسوولانه
1.3هزار دنبال‌کننده
117 عکس
64 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در حکمرانی مسئولانه بجای سلایق، اصول عقل محوری حاکم است. هر تصمیم و اجرا تحت هندسه فکری است. کارگزاران به صورت نظام مند نسبت به پیامدهای عملکرد خود مسوول هستند و مزایا تنها وابسته به ارزیابی عملکرد است. ارتباط با مدیر @tamaddon_h
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 انتظارات یکسان با وجود ظرفیتهای متفاوت دانشگاهها!! 🔰 دانشگاهها امکانات و ظرفیتهای مختلفی برای فعالیت دارند. امکانات و ظرفیتهای یک دانشگاه واقع در مرکز کشور یا مراکز استان با امکانات یک دانشگاه واقع در شهرهای دور، متفاوت است. این تفاوت باید در انتظاراتی که از عضو هیات علمی دانشگاههای مختلف می رود نیز لحاظ گردد. متاسفانه تفاوت ظرفیتهای دانشگاههای مختلف در آئین نامه های فعلی نظام آموزش عالی کشور به صورت شایسته لحاظ نشده است. 🔃 در «نظامنامه نهاد علم تمدن ساز» که به یاری خداوند جایگزین «آئین نامه ارتقاء مرتبه علمی» خواهد شد؛ شاخصهایی با نام «شاخص ظرفیت» و «شاخص عملکرد» لحاظ گردیده است. با توجه به این شاخصها، انتظار از اعضای هیات علمی دانشگاههای مختلف، متناسب با ظرفیت هر دانشگاه و گروه خواهد بود. تفصیل آن در فایل «شیوه نامه داوری و ارزیابی» بیان گردیده است. 👈 پیشنهاد می کنیم جزئیات این شاخصها را از اینجا مطالعه کنید. 🔺 ▫️در کانال و گروه زیر گردهم آمده ایم تا «علم» را بجای سلایق، محور حرکتهای اجتماعی قرار دهیم. 🔹 کانال حکمرانی مسوولانه https://eitaa.com/hokmrani_masoulaneh 🔹 گروه رسالت اجتماعی و تمدن ساز نهاد علم https://eitaa.com/joinchat/307298671C6e377c79f8 💚 منتظر حضور سبز شما نیز هسیتم. ♻️ مستدعی است؛ اطلاعیه را در گروهها و کانالهای اعضای هیات علمی سراسر کشور بازنشر بفرمائید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🗝 رمز تحول از حکمرانی جزیره ای به حکمرانی یکپارچه، هماهنگ و هم افزا 🔗 سه بخش مهم اعمال حکمرانی شامل دستگاههای حاکمیتی، واحدهای اجرایی و نهاد علم می باشد. ▫️ دستگاههای حاکمیتی مشتمل بر وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی است. ▫️ واحدهای اجرایی شامل بخشهای دولتی و خصوصی است که زیر نظر دستگاههای حاکمیتی فعالیت می کنند. ▫️ نهاد علم شامل کلیه مراکز علمی، آموزشی، تربیتی و پژوهشی است و در حالت خاص مقصود از آن نظام پژوهش و آموزش عالی می‌باشد. ⚜️ یکی از ریشه های مشکلات و بحرانهای کشور به این مساله بر می گردد که واحدهای اجرایی و خدماتی بصورت عالمانه و روزآمد فعالیت نمی کنند و در نتیجه محصولات خود را با کیفیت پایینتر و قیمت بالاتر نسبت به شرایط روز دنیا عرضه می کنند. هزینه این روز آمد نبودن به دوش مردم سنگینی می کند. ⭕️ حاکمیت برای تداوم فعالیت این واحدهای اجرایی و حفظ اشتغال و توسعه کشور، مجبور به حمایتهای مختلف یارانه ای و تعرفه ای از آنها می باشد. این حمایتها موجب هدر رفت بیشتر منابع و فرصتهای کشور است که باعث ایجاد یک چرخه معیوب و گروه کور به ظاهر باز نشدنی در حکمرانی کشور گردیده است. ❌ تبعات ناکارآمدی واحدهای اجرایی، دامن حاکمیت را می گیرد و به تدریج مردم را نسبت به حاکمیت بدبین می کند و زمینه سوء استفاده دشمنان خاک و ملت را فراهم می آورد. ❓ یافتن روشهای علمی و روزآمد رسالت نهاد علم است. اما نهاد علم و واحدهای اجرایی ارتباط و احساس نیازی به یکدیگر ندارند و هر یک بصورت مستقل فعالیت می کنند. 🤔 راه حل چیست؟ 🔀 چنانچه «واحد اجرایی» به دلایل گوناگون از جمله استفاده از مساعدتها و حمایتهای مختلف حاکمیتی و غیر رقابتی بودن فرآیندها و محصولات خود، به تداوم روشهای غیرعلمی و غیر قابل رقابت و ناکارآمد موجود خو گرفته باشد؛ احساس نیازی به «نهاد علم» برای حل آن نخواهد کرد. در این صورت هر کدام از «نهاد علم»، «دستگاه حاکمیتی» و «واحد اجرایی» بدون احساس نیاز به یکدیگر به صورت جزیره های مستقل از هم به راه خود خواهند رفت و پیشرفت واقعی و درونزایی در کشور محقق نمی شود. برای حل این مساله باید اصلاحاتی در «نهاد علم»، «دستگاههای حاکمیتی» و «واحد‌های اجرایی» به وقوع بپیوندد. ⛓ برای این منظور نیازمند «برنامه جامع پیشرفت» خواهیم بود که در آن «نهاد علم»، «دستگاه حاکمیتی» و «واحد اجرایی» درجه‌بندی می‌شوند. ارتقاء درجه «دستگاه حاکمیتی» مستلزم تحقق برنامه‌های پیشرفت و ارتقاء «واحد‌های اجرایی» زیر نظر آن می‌باشد. ارتقاء «واحدهای اجرایی» مستلزم رسیدن به حد نصابهایی است که بصورت دوره‌ای سختگیرانه‌تر می‌شود و تحقق آن در گرو انجام طرحهای پژوهشی روز آمد می‌باشد که «نهاد علم» متولی آن است. ارتقاء «نهاد علم» مستلزم انجام این طرحهای پژوهشی است. در این صورت بخشهای مختلف جامعه بصورت زنجیره، به هم پیوسته شده و اجزاء مرتبط یک موجود زنده را تشکیل خواهد داد که تداوم حیات هر یک وابسته به حیات دیگری و ارتقاء هر کدام مستلزم پیشرفت و ارتقاء دیگر بخشها می‌باشد. بنابراین تمام بخشها هماهنگ و هم‌افزا و با کمک هم به پیشرفت و ارتقاء دست می‌یابند. ▫️ تفصیل آن در «نظامنامه نهاد علم تمدن ساز»، فایل «برنامه جامع پیشرفت» بیان گردیده است. 👈 پیشنهاد می کنیم جزئیات آن را از اینجا مطالعه فرمائید. 🔺 ▫️در کانال و گروه زیر گردهم آمده ایم تا «علم» را بجای سلایق، محور حرکتهای اجتماعی قرار دهیم. 🔹 کانال حکمرانی مسوولانه https://eitaa.com/hokmrani_masoulaneh 🔹 گروه رسالت اجتماعی و تمدن ساز نهاد علم https://eitaa.com/joinchat/307298671C6e377c79f8 💚 منتظر حضور سبز شما نیز هسیتم. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
📊 معرفی شاخصی جدید برای ارزیابی کیفیت تولید مقالات علمی 🔰 در مراحل قبلی تدوین و تصویب آیین نامه های ارتقای اعضای هیئت علمی، معیار اصلی تولید مقاله بوده است و تعداد مقاله معیار کارآمدی نهاد علم قلمداد شده است!! این در حالی است که نهاد علم کشور دارای رسالت ها و مأموریت های ویژه است و باید پاسخ به شبکه نیازها، حل شبکه مسائل و مشکلات، تحول آفرینی و نوآوری در مرز دانش معیارهای کارآمدی نهاد علم کشور باشند. در مبحث تولید مقاله اگر بخواهیم کارآمدی نهاد علم کشور را افزایش دهیم توجه به شاخص های مربوط به اثرات دانشگاهی، اجتماعی و اقتصادی در کنار استناددهی و مجله محل چاپ مقاله و چارک آن به صورت تلفیقی تصویر دقیق تری از کارآمدی نهاد علم کشور به دست می دهند. ✳️ در «نظامنامه نهاد علم تمدن ساز» که به یاری خداوند جایگزین «آئین نامه ارتقاء مرتبه علمی» خواهد شد؛ ضمن تحلیل دقیق جایگاه های جهانی بر اساس انواع شاخص های معتبر بین المللی، برای ارزیابی تولید مقاله، یک شاخص ابداعی با نام «شاخص ترکیبی» معرفی شده است. این شاخص ترکیبی از سه شاخص شناخته شده علم سنجی است و به بررسی توامان کمیت و کیفیت مقالات می پردازد؛ با این وجود رتبه کشورها در این شاخص ارتباط معنی داری با رتبه آنها در شاخص نوآوری و نیز شاخص رقابت پذیری جهانی دارد. 🔹 علاوه بر شاخص کمی، لازم است برای بررسی اثرات دانشگاهی و اجتماعی و اقتصادی مقالات علمی، از «شاخص ترکیبی» در ارزیابی ها استفاده شود. تفصیل آن در فایل «شاخص های علم سنجی» ارائه شده است. 👈 پیشنهاد می کنیم جزئیات این شاخص و تحلیل جایگاه های منطقه ای و جهانی ایران را از اینجا مطالعه کنید. 🔺 ▫️در کانال و گروه زیر گردهم آمده ایم تا «علم» را بجای سلایق، محور حرکتهای اجتماعی قرار دهیم. 🔹 کانال حکمرانی مسوولانه https://eitaa.com/hokmrani_masoulaneh 🔹 گروه رسالت اجتماعی و تمدن ساز نهاد علم https://eitaa.com/joinchat/307298671C6e377c79f8 💚 منتظر حضور سبز شما نیز هسیتم. ♻️ مستدعی است؛ اطلاعیه را در گروهها و کانالهای اعضای هیات علمی سراسر کشور بازنشر بفرمائید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
42.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ گفت و گوی شورانگیز عقل و عشق را پای دوشکا در وسط نبرد ببینید! و اینگونه است که هویت ملی و تمامیت ارضی ایران نسل به نسل حراست شده است! 📛 عقل می گفت خط را رها کن به فکر عروسی باش؛ اما همین که چند گام برمی گشتم عشق می گفت کجا ای نامرد!‌ ✔️ عقل می گفت پدر، مادر، برادران و خواهران منتظرند؛ اما عشق می گفت نامرد! امروز اما روز امتحان است! 🔀 عقل می گفت برگرد! کشته می شوی؛ اما عشق می گفت باید تیربارهای دشمن را خاموش کنی تا بروبچه ها از محاصره آزاد شوند! 🔹 در بین نجواها و گفت و گوهای متحیرانه مابین عقل و عشق، من که می دانستم انسان شجاعی نیستم به ناگاه چشمم به سیم های بریده شده خطوط تلفن صحرایی افتاد. به سرعت سیم ها را گرفتم آمدم پای قبضه و پاهایم را محکم با پایه دوشکا بستم تا مبادا عقلم مرا به فرار ترغیب و حریف عشق شود! ✅ امام خامنه ای گفته بود: "جنگ ما یک گنج بود آیا خواهیم توانست این گنج را استخراج کنیم ؟!" ⁉️ گفت و گوی شورانگیز عقل و عشق علی حسن احمدی یکی از نسخه های شفابخش وحدت ملی و تمامیت ارضی ایران است که باید برای نسل جدید، دانشجویان و جوانان با زبان هنر به تصویر در آید. آیا خواهیم توانست؟! ✍️ مجتبی زارعی عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس همراه با اندکی ویرایش @Dr_Zareii_Siasatefetrat 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
⚜️ آخرین خطابه پیامبر مهر و انسانیت 🔰 امام صادق (علیه السلام) فرمودند: آخرین کلامی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بر روی منبر، خطاب به اصحاب خود ایراد نمودند و بعد از آن، رحلت فرمودند، این بود: 🔹 خدا را به یاد آن کس می آورم که پس از من، فرمانروای امت من گردد؛ که مبادا بدون رحم و مهربانی، بر امت من فرمان براند. 🔹 فرمانروای بر امت من، باید بزرگان این امت را احترام گذارد و به ناتوانان مِهر ورزد و دانشمندان امت را با پیروی از نظریاتشان احترام کند. 🔹 موجب ضرر و زیان مردم نگردد تا آنها را خوار و ذلیل نماید و مردم را تهیدست و فقیر نکند تا از دین به در کند. 🔹 درِ خانه خود را بر روی مردم نبندد و بین خود و مردم، حجاب درست نکند تا زورمندان جامعه، ناتوانان را پایمال کنند. 🔹 مردم را چنان مشغول کار نکند تا از رسیدگی به امور خانواده، باز بمانند و نسل امت من کاهش یابد. آنگاه رسول خدا با صدایی رسا فرمودند: خدایا شاهد باش که من گفتم و این پیام را رساندم. 📚 (اصول کافی جلد اول، صفحه ۴۰۶) میلاد پیامبر مهر و عاطفه و فریادگر عدل و انسانیت و حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) مبارک باد 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اظهارات قابل تامل وزیر صمت در پخش زنده ناخواسته! توصیفی از حکمرانی غیر مسوولانه و برنامه های جزیره ای پیشرفت در کشور 💠 عباس علی آبادی، وزیر صمت: 📛 هیچکی اختیار هیچ کاری را ندارد. دست همه است. یکخوردش دست اقای خاندوزیه یک خوردش دست بانک مرکزیه ... ⭕️ همش شده التماس ... ما وزیر التماسیم ... ولی کاری [دستمان] نیست. 🔺 فقدان رهبری واحد، [در] تولید [داریم] ... 💢 هیچ کس پاسخگو نیست. هیچکی [نمی تونه] یقه هیچ کس را [بگیرد] ... 💯 هیچ کس مسول تامین هیچ مزیتی برای صنعت نیست. آقایان دانش بنیانها خودتان باید همه کارهای خودتان را بکنید. پینوشت: ▫️ این سخنان، گوشه کوچکی از وضعیت حکمرانی غیر مسوولانه و برنامه های جزیره ای و پراکنده پیشرفت در کشور را نشان می دهد. تاکید می کنیم: 👈 این نحوه حکمرانی باعث هدر رفت و تبذیر سرمایه ها و منابع کشور و عدم تحقق اهداف و برنامه ها می باشد. ❌ این حکمرانی نمی تواند حقوق مردم را اداء کند و از اساس، توان تحقق حکمرانی عالمانه و حکمرانی اسلامی را ندارد. ▫️ راهکار در نظامنامه نهاد علم تمدن ساز بیان گردیده است. 🗝 تحول از حکمرانی موجود به حکمرانی مسوولانه و تحقق برنامه جامع پیشرفت راه حل اساسی برون رفت از این نابسامانی است. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
چرا اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود؟؟ ⭕️ مثل همیشه، دشمن صهیونیستی که از مقابله با رزمندگان مقاومت و جنبش حماس عاجز است؛ به مقابله با زنان و کودکان بی پناه فلسطینی روی آورده و آنها را به خاک و خون می کشاند. 🔴 این رژیم خبیث اینطور وانمود می کند که برای دفاع از خود، مجبور به انجام این جنایتها است. 👈 یعنی اعتراف می کند تار و پود این رژیم با جنایت و نقض حقوق اولیه انسانی گره خورده است و برای تداوم حیات پلید خود راهی جز ظلم و جنایت و کشتار و ویرانگری ندارد. 👉 📛 بلی! طبیعی است رژیمی که تاسیس آن با اشغال و ظلم و جنایت بوده است؛ تداوم حیاتش نیز وابسته به تداوم اشغالگری و ظلم و جنایت می باشد و این یعنی ذات این رژیم مساوی با ظلم و جنایت بوده و اصلاح ناپذیر است و مثل یک غده سرطانی تنها راه پایان یافتن این جنایتها، پایان دادن به حیات این رژیم است. 📣 ای سازمان ملل!! ای دولتهای به اصطلاح متمدن!! ای ملتهای پیشرفته!! و ای مدعیان حقوق بشر!! حمایت شما از تداوم حیات رژیم صهیونیستی مساوی با حمایت از تداوم ظلم و جنایت و نابودی حقوق بشر است. تاریخ بشریت، این دورویی رسوای شما را از یاد نخواهد برد!! 💯 ای امت اسلامی!! ای ملتهای آزاده و رنج کشیده!! و ای آزادگان جهان!! برای اضمحلال این رژیم ناپاک یکصدا و همداستان شوید و انسانیت را از چنگال این ددمنشان رهایی بخشید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🌿 تلاش برای شناخت مسوولیت و انجام صحیح آن؛ راز موفقیت و پیشرفت 🔹 آشنایی با مسوولیت و تشخیص وظیفه و انجام صحیح آن، موجب موفقیت و توسعه یا پیشرفت در عرصه های مختلف زندگی است. 🔰 شخصی از امام جعفر صادق (علیه السلام) پرسید: امور خود را بر چه مبنایی قرار دادید؟ حضرت فرمودند: «عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ» «دانستم کار من را دیگری انجام نمی‌دهد و مجاهده کردم که کارم را خوب انجام دهم و پای آن ایستادم.» ✅ اگر انجام کاری وظیفه ما نیست که هیچ؛ اما اگر کاری را قبول کرده ایم و انجام آن وظیفه ماست؛ باید کار را به خوبی انجام دهیم. 🔸 مثلاً وظیفه یک نماینده مجلس قانونگذاری و نظارت بر روند اجرای قانون است و باید به این وظیفه به درستی عمل کند. وظیفه یک معلم مطالعه و تدریس خوب و عالی است و وظیفه یک پزشک تشخیص صحیح بیماری و درمان آن است و وظیفه دولت آشنایی با وظایف گوناگون و انجام آن به روش علمی است. 👈 قصور و تقصیر در انجام این مسوولیت ها موجب ضمان و لزوم جبران خسارت است. ✍️ محمد جواد حیدری عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
😈 حقوق بشر لیبرالی، بدون روتوش یادداشتی در تبیین ماهیت جنایت بیمارستان المعمدانی غزه 🔸 متن یادداشت را از اینجا مطالعه بفرمائید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
😈 حقوق بشر لیبرالی، بدون روتوش یادداشتی در تبیین ماهیت جنایت بیمارستان المعمدانی غزه 🌪 اندیشه اصالت آزادی، محور نظام لیبرال است. آزادی در صحنه عمل، به تدریج به آزادی امیال و هواهای قدرتمندان تبدیل می شود. اندیشه لیبرال، دیو هوای نفس قدرتمندان مترف را آزاد می کند تا به تکاثر ثروت و قدرت بپردازد و در آن هنگام، دیگر چیزی جلودار این دیو سیری ناپذیر نیست و حقوق مستضعفان، در پای امیال آن ذبح می گردد. 🔱 در این شرایط، ابزارهای تولید و ترویج فکر و رسانه در چنبره قدرتمندان آزمند قرار می گیرد تا آزادی لیبرالی قدرتمندان را به عنوان حقی مسلم، به عموم انسانها بقبولاند و در نتیجه روحیه بی مسوولیتی و رخوت را در آنها بدمد و بدین ترتیب، تداوم حیات نظام لیبرال به وسیله جهل یا انفعال عمومی میسر گردد. 🥑 قصه فلسطین از آغاز تا به امروز، میوه چنین نظامی است. دیروز، تکاثر ثروت و قدرت نظامی به ابزاری برای اشغالگری و سرکوب تبدیل و سیطره رسانه به جادویی برای قلب واقعیت و مسخ انسانیت بدل گشت؛ و امروز نیز همچنان با تکیه بر قدرت اقتصادی و تفوق نظامی گری جنایت می کند و با افسونگری رسانه آنرا در زرورق دفاع از خود، می آراید. البته احمقها نمی فهمند که با این توجیهات، به ذات نجس این رژیم بدلی و در سطحی بالاتر، ماهیت پلید و غیر انسانی نظام لیبرال اعتراف ناخواسته می کنند. 🔥 صحنه فلسطین نمایش بی پرده ای از حقیقت نظام لیبرال و ترسیم تابلویی از حقوق بشر لیبرالی است. 🦕 حقوق بشر لیبرالی روی تمام حیوانات درنده خوی تاریخ را سفید کرده است. ❌ در مطلب قبلی کانال تبیین گردید ذات اسرائیل با جنایت عجین شده است و برای پایان این جنایتها، اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود. (اینجا) 🍁 اکنون می گوئیم برای برپایی حقوق بشر انسانی، باید ریشه نظام لیبرالی خشکانده شود؛ چرا که نظام لیبرالی، نظامی انسانی نیست؛ بلکه نظامی شیطانی و ضد انسانی است با ظاهری بزک شده که غایتی جز ذبح انسانیت در برابر هواهای شیطانی قدرتمندان ندارد. 👈👈 جنایت بیمارستان المعمدانی، اعلام مرگ انسانیت، در حقوق بشر مکتب لیبرال است. 👉👉 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
❄️ مسئله غزه و رخوت نهادهای فرهنگی کشور نقدی بر بی کنشی نهادهای فرهنگی 🔻 حداقل من به یاد نمی‌آورم در کدام حادثه و رخداد بین‌المللی نامی از ابتکار، حضور، میدان‌داری و حرکت اثرگذار مجموعه‌های زیر شنیده باشم. مجموعه‌هایی چون: مجمع جهانی تقریب مذاهب مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام سازمان فرهنگ و ارتباطات رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی جامعة المصطفی به‌غیر از چند کنفرانس سنتی سالیانه و کم رمق که اثر آن را هم اطلاع ندارم! 🔻 امروز مگر به‌عنوان مطرح نیست؟ 🔹 پس مجمع جهانی تقریب مذاهب کجاست؟ چرا علمای مذاهب را جمع نمی‌کند؟ تا همه سخن بگویند، محکوم کنند، سیاست‌های ملی و در لایه أمت ها را پیگیری کنند؟ تا یک اجماع مذهبی بسازد و یک جبهه دینی شکل دهد در مقیاس جهانی؟ 🔹 مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام کجاست؟ علمای شیعه و شیعه دوستان را جمع کند و در مناطق خود به هوادارای از غزه برانگیزاند و نقش انحصاری برای آن‌ها تعریف کند؟ 🔹 سازمان فرهنگ و ارتباطات و رایزنی‌های فرهنگی چه می‌کنند؟ چرا در کشورهای مختلف نخبگان فکری و هنری و فرهنگی را درنمی‌یابند؟ چرا موج نخبگانی طراحی نمی‌کنند؟ فقط بلدند دعای کمیل بگیرند در سفارتخانه برای ایرانی‌هایی که نمی‌آیند؟ 🔹 در نهادهای فرهنگی با رخوت ساختاری مواجهیم! 🔻 دردناک‌تر اینکه وقتی آقا درباره سخن می گویند خیلی بعید می‌دانم این نهادها خود را مخاطب سخن آقا بدانند و برای خود نقشی تعریف کرده باشند! لذا باید از ایشان مطالبه کرد جایگاه خود را در زمینه این رسالتها معین و نقش خود را ایفا نمایند. 🔻 در داخل کشور مرکز رسيدگی به امور مساجد و نهاد نمایندگی در دانشگاه و دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات و حوزه هنری کجای ماجرا هستند؟ 🔻 چرا در حوادث مهم نمی‌توانیم سناریوی ملی و بین‌المللی طراحی کنیم؟ و اثرگذاری واقعی بسازیم؟ @taalighat (همراه با اندکی ویرایش) 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
💠 سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی *تحول در حکمرانی آموزش عالی* با موضوع: ✅ سیاست پژوهی نظام ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی 🎙سخنران: دکتر صالح رشید حاجی خواجه لو 🕙 زمان: سه شنبه ۲ آبان ماه ١۴٠٢ ساعت ۱۷-۱۵ 💻 علاقه مندان می‌توانند از طریق لینک زیر در وبینار شرکت نمایند: http://skyroom.online/ch/sccr/seg 📱https://ble.ir/sccrdofeandr 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
1️⃣ با وجودی که مجاهدان از برخورد وحشیانه اسرائیل آگاه بودند، چرا جنگ را آغاز کردند؟! 🖌نویسنده: دکتر محمد بن محمد اسطل از فلسطین ▫️ بخش اول 🔹 در روزهای گذشته برخی عزیزان از من در مورد افرادی پرسیدند که می گویند: لازم نبود انگشت در کندوی زنبورهای صهیونیستی کنید و آنها را بشورانید تا چنین شود! در این وضعی که قرار داریم حوصله جواب کافی و شافی ندارم، تنها به چهار مورد اشاره ای سریع می کنم: 1. دشمن به صورت بی سابقه ای شروع کرده بود به اهانت به مسجد الاقصی و یهودی سازی آن و با سرعت گامهای بلندی برداشته بود برای ویران کردن مسجد الاقصی و بنای هیکل خودشان بجای آن. تجاوزاتی که پیش از این طی دو یا سه سال انجام می داد را حالا ظرف دو یا سه هفته صورت می داد. این در کنار اهانت و تحقیر و شکنجه ساکنان بیت المقدس، و به زندان انداختن فرهیختگان آنها و ممنوعیتی است که بر بسیاری از مسلمانان اعمال کرده و به آنها اجازه نمی دهد وارد مسجد شوند. در مسجد بیش از 50 کلاس علمی دایر می شد که سالهاست تعطیل شده است. چند روز قبل از عملیات بیش از 5000 صهیونیست با قدم‌های نجس خود حرمت مسجد اقصی را درهم شکستند. طی 20 سال اخیر چنین تجاوزاتی با این وقاحت و بدین حجم صورت نمی گرفت. این عملیات آمد تا جلوی این تجاوزات و بی حرمتی ها را بگیرد. نام عملیات "طوفان الاقصی" گویای این ماجراست. 2. دشمن طی 15 سال گذشته تلاش دارد ما را آرام آرام زنده بگور کند: نسل جوان ما در این فضای خفقان بزرگ شده. جوانان بیست و سی ساله بطور کلی در تمامی ابعاد زندگی فلج شده اند. بیشترشان نمی توانند ادامه تحصیل دهند و یا ازدواج کنند و یا خانه‌ای بسازند و یا کاری پیدا کنند. و پیامدهای این فشارها مشکلات اجتماعی حادی به بار آورده، نرخ بیکاری و تاخیر ازدواج دختران بالا رفته و طومار بحران‌های اقتصادی واجتماعی روز بروز درازتر می‌شد. اخیرا ده‌ها هزار از جوانان راهی کشورهای غربی شده‌اند تا لقمه نانی به کف آورند. و صدها تن آنها را نهنگ‌ها در آبهای دریا تکه پاره کرده اند. تنها آرزویشان این بود که از بحرانی مرگبار به بحرانی دیگر منتقل شوند. 3. دشمن به وحشی ترین صورت، اسیران ما که تاج سرما هستند را شکنجه می‌کند. به گونه ای که روزانه دهها بار مرگ را می‌چشند. تصور کنید برخی از اسیران ما بیش از 13 سال است در سلولی به مساحت یک و نیم متر به سر می‌برند. و برخی دیگر را وارد سلول‌هایی که در و دیوارش با کثافت و مدفوع مالیده شده می‌کنند و اسیر را مجبور می‌سازند طی 2 تا 3 روز زیر فشارهای روانی وحشتناک آنجا را تمیز کند. اسیران را لخت کرده آنها را اثنای تمییز کردن سلولهای متعفن با تازیانه می‌زنند، و چون سلول را تمیز کرد به سلولی دیگر با همین وضع منتقل می‌کنند. در ماه‌های اخیر بصورت غیر قابل تصوری اسیران را زیر فشار قرار داده بودند. آنها گمان می کردند امت آنها را فراموش کرده، کسی با آنها همدرد نیست و احساس نمی‌کند که چه وضع فلاکت باری دارند. با بالا گرفتن نعره مذهبی در حکومت صهیونیستی به رهبری "ابن غفیر" و هم‌شکلانش فشارها در جهنم زندان بر اسیران شدت گرفت و به مرحله غیر قابل تحمل رسیده بود. و در ماههای گذشته درخواستها و صداهای مردم برای رهایی اسیران و نجاتشان از این وضعیت فلاکت بار بلند شده بود. اضافه بر این وضعیت بغرنج خانم‌های اسیر بود که به شدت مورد تحقیر و اهانت و تجاوزاتی که با دین و عفت و حیا در تضاد است و نمی‌خواهم بدان اشاره کنم، قرار می‌گرفتند. این عملیات آمد تا برای این مشکلاتی که پایان پذیر نبود، حد و مرزی بگذارد. 4. و آنچه "حرکت مقاومت اسلامی" صراحتا اعلام داشت که به اطلاعات محرمانه دشمن دسترسی پیدا کرده بود، که طی آن مشخص شد دشمن خود را آماده کرده بود برای حمله ای غافلگیرانه و وحشیانه و کمرشکن به نوار غزه تا آن را با خاک یکسان کند. حماس خواست این فرصت را از دست دشمن بگیرد و اجازه ندهد به موقعیتی که غافلگیر شدن نوار غزه برایش مهیا می کرد، برسد و با این حمله موقعیت برتر غافلگیری دشمن را به خود اختصاص داد. این هجوم غافلگیرانه گسترده همه این اهداف را در بر داشت. ما در سال 2014 تجربه مشابه‌ای داشتیم. به اطلاعاتی دست یافتیم که دشمن می‌خواهد حمله کمرشکنی را بر نوار غزه آغاز کند. مجاهدان بدون مقدمه با ده‌ها موشک ظرف دو روز دشمن را سراسیمه کردند، تا مجبور شد وارد جنگ شود و آن نقشه هایی که برای غافلگیر کردن مجاهدان وکشتن تعداد زیادی از رهبران جهادی و از بین بردن صدها مجاهد در قرار گاههای آموزشی ومواردی دیگر که در سر داشت، را نتواند به دست آورد... ادامه یادداشت 👇👇 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
2️⃣ با وجودی که مجاهدان از برخورد وحشیانه اسرائیل آگاه بودند، چرا جنگ را آغاز کردند؟! 🖌نویسنده: دکتر محمد بن محمد اسطل از فلسطین ▫️ بخش دوم این چهار مورد را با عجله زیر غرش هولناک موشک‌ها و جت‌های دشمن نوشتم، تا در پی آن بگویم: مجاهدان در سنگر وضع خود را بهتر درک می کنند. و وظیفه کسانی که اطلاع کافی ندارند این است که قبل از اینکه بر دیدگاه معینی اکتفا کنند؛ از مجاهدان در صحنه بپرسند. این در حقیقت اقتضای حکمت است. این بدین معنا نیست که افرادی که خارج منطقه هستند حق فتوا ندارند؛ اما از شروط فتوا این است که از وضعیت منطقه کاملا اطلاع داشته باشند. 👈 من با دلی رنجور این کلمات را می نگارم. چرا که صحنه بحرانها فرصت نصرت و یاوری است نه وقت انتقاد و ایرادگیری. آنهایی که با روایت های حکومتهای مستبد که همان دیدگاه نظام صهیونیستی است سیراب شده اند؛ با حرفهای ما قانع نشده که هیچ، بلکه فورا آماده می شوند تا به هرکسی که به باورهایش کمترین خورده ای بگیرد حمله ور شوند. از اینروست که این مناقشات فایده زیادی ندارد. و ما سالهاست فرموده پیامبر اکرم(ص) را با جان و دل هضم کرده‌ایم که گروهی همیشه در پی ضربه زدن و خیانت به جهاد هستند. مژده پیامبر خدا (ص) برای پاسبانان مرزهای اسلام است و به یاری خدا مخالفان و طعنه جویان نمی‌توانند هیچ ضرری به آنها برسانند. من بر این باورم برخی برایشان هیچ اهمیتی ندارد که ملتی بطور کامل زیر بار ذلت و خواری و شکنجه و فقر و بدبختی و اسارت و حقارت اسیران و اهانت به مقدسات و تجاوز به بیت المقدس قرار گیرد. گویا این وضعیت بغرنج وضعیتی است کاملا طبیعی که باید با آن ساخت و سوخت. نمی دانم این چه باطلی می تواند باشد که به تو اجازه دهد او را ریشه کن سازی و او با کمال لطافت و نرمی و خوش طبعی با تو رفتار کند! از خدای متعال مسألت دارم با وجود ضعف و ناتوانیمان ما را پیروز گرداند. و در این وضع نیاز و ناداری، ما را از درگه کرم خویش بی نیاز گرداند و با تمام عجز و ناتوانی که داریم بر دشمن چیره گرداند و به ما عزت و کرامت داده از این ذلت و خواری نجاتمان دهد و ما را از منت هر خائن ناکس و ایرادگر ذلیل بی نیاز گرداند. خدا بر همه چیز چیره و غالب است ولی بیشتر مردمان نمی دانند. یکشنبه 30/3/1445ه.ـق نهمین روز حماسه "طوفان الاقصی" مترجم: د. امراء (همراه با اندکی ویرایش) 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔰 چرایی و چگونگی مسولیت نهاد علم و نخبگان در نظام حکمرانی از منظر رهبر معظم ده ها ایه قران وحدیث در خصوص چیستی وچگونگی وچرایی مسولیت وجود دارد. در قران و حدیث به گونه های مختلف مسولیت عوام و خواص اشاره شده است و اساسا قران و نهج البلاغه یک دوره مباحث مسولیت شناسی است. ای کاش در تمام بخش های نظام حکمرانی پیوست فرهنگ و مسولیت هم وجود می داشت. ای کاش روزی که جمع شدند حقوق بشر نوشتند؛ حقوق و فقه مسولیت و تکلیف را هم می نوشتند. ای کاش مجامع و سازمان های ملی و بین المللی پیوست مسولیت شناسی هم می داشتند. در کنار مجسمه و میدان های ازادی در ایران و جهان مجسمه ومیدان مسولیت هم قرار داده می شد. مشکل بشر در تمام بخش ها بویژه بخش قدرت غفلت از مسولیت شناسی است. اساتید محترم حوزه ودانشگاه به دلیل اینکه از بیت المال مردم حقوق می گیرند مسوولند و باید تلاش نیاز محور داشته باشند ودر پرتو اموزش وپژوهش وامور اجرایی خویش مشکلی از مشکلات کشور ومردم را در بخش فرهنگ واقتصاد وسلامت و صنعت ومحیط زیست واموزش وپروروش ومعیشت وسبک زندگی وشخصیت حل نمایند علم به دلیل اینکه مسولیت اور است باید خروجی داشته باشد وخروجی قابل قبول ان است که مشکلی در پرتو تلاش اهل علم بر طرف گردد ارتباط دانشگاه وبخش های یاد شده برای حل معضلات باید معقول ومنطقی وسیستمی باشد والا جزیره های پراکنده وتافته های جدا بافته از نهاد علم ودانشگاه مشکلات کشور را حل نمی کند علم نیز مانند قدرت وحکومت وسرمایه مادی ومعنوی مسولیت اورست رهبر انقلاب در دیدار ۱۴۰۲/۰۷/۲۵ به گونه های مختلف مسولیت علم ونهاد علم و حکومت اشاره فرمودند خطوط اساسی فرمایش ایشان را مرور می کنیم: 💠 نکاتی درباره مسئولیت نخبگان و پیشرفت علمی 🔖احتیاج کشور به حرکت مبتکرانه دستگاههای علمی ❇️ما برای ورود به یک فصل تازه‌ای از تحرّک علمی باید خودمان را آماده کنیم. اگر بخواهیم کشور از آسیب‌های متعارف کشورهای دنیا مصون و برکنار بماند، در درجه‌ی اوّل، یک کار مهم پیشرفت علمی است. این تلاشها اوّلاً شامل سرمایه‌گذاری مادّی است هم سرمایه‌گذاری از نوع نوآوری‌های علمی؛‌ یعنی محیط‌های علمی تلاش کنند برای ابتکار، نوآوری و جستجوی راه‌های میان‌بُر این خیز جدید بایستی با استفاده از همراهی این دولت و همکاری مسئولان جوانی که درون بدنه‌ دولت حضور دارند و همّت خود شما مجموعه‌ نخبه‌ها انجام بگیرد. 🔖استفاده از فرصت کنونی کشور برای حرکت علمی مبتکرانه و جهش جدید ✨آینده، آینده‌ی روشن و امیدبخشی است؛ ⭕️امّا تجربه‌ها و گذشته‌های خود ما به ما میگوید که: 👌بایستی از حال استفاده کنیم، 👌از وضع موجود و فرصت موجود باید حدّاکثرِ استفاده را بکنیم. 💢گاهی پیش می‌آید که در مسیر یک ملّت شیب‌های تندی پیدا میشود که اراده‌ رفتن و صعود از این شیب‌ها وجود دارد، توانش وجود ندارد؛ 💢گاهی حتّی اراده هم نیست؛ به‌خاطر یأس، بدبینی به خود، بی‌اعتقادی به توانایی خود یا نشناختن موقعیّت. 👆امروز بنده به وضع عمومی کشور که نگاه میکنم، بحمداللّه میبینم این مشکلات وجود ندارد؛ ✔️چند میلیون جوان دانش‌آموخته یا دانشجو داریم ✔️ بسیاری از آنها باانگیزه هستند، روحیه‌ انقلابی در کشور وجود دارد، رسوخ دارد. ✅پس هم اراده هست، انگیزه هست، تصمیم هست برای پیشرفت، هم توانایی هست ❎اگر از این فرصتِ وجودِ «خواستن و توانستن» استفاده نکنیم، ظلم کرده‌ایم. ⁉️چه کسی باید استفاده کند؟ 🔸هم مسئولین 🔹هم نخبه‌ها، 🔸هم مراکز علمی 🔺این مسئولیّت بر دوش همه‌ی ما هست. 🔖مسئولیّت‌آور بودن علم 💡علم مسئولیّت‌آور است، مثل همه‌ دارایی‌های دیگر. ♦️علم، شما را «مسئول میکند»؛ یعنی باید: ◀️هم از علمتان به نفع مردم استفاده کنید، ◀️هم از اعتباری که این علم به شما داده به نفع مردم استفاده کنید. 🚨امروز، در قضیّه‌ی غزّه، وظیفه‌ی واکنش بر دوش همه است 🔖غیرمنطقی بودن مشروط کردن ارتقای هیئت علمی بر ارائه مقاله‌ ✅در اینکه ما در مسابقه‌ی علمی دنیا باید سهیم باشیم، شریک باشیم، شرکت کنیم، تردیدی ندارم ❌امّا اینکه ما شرط ارتقاء را مقاله قرار بدهیم، یعنی این را تعمیم بدهیم به کلّ [اساتید]، این به نظر من کار منطقی‌ای نیست. 🔖حلّ مسائل و مشکلات کشور؛ هدف اصلی نگارش مقالات علمی 📚در همه‌ زمینه‌ها: 🔸از بهداشت و سلامت، مسکن، امنیّت، 🔹تا تغذیه، خانواده، محیط زیست، 🔸تا اصلاح ساختارهای حکومتی، 🔹تا ارتباطات بین‌الملل، 👈میدانی است برای کار علمی؛ 🔺تحقیقات علمی، این‌جور باشد. ما پابند نباشیم به کارهای روزنامه‌ای 🔖مسئولین کاری کنند که نخبه احساس مفید بودن کند 👌یکی از بهترین راه‌هایی که نخبه احساس کند مفید است تشکیل شرکتهای دانش‌بنیان است. ◀️یکی از راه‌های تقویت آنها: محصولات این شرکتها دیگر از خارج وارد نشود. ✍️ محمد جواد حیدری عضو هیات علمی دانشگاه قم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🏅 امتیازات پژوهشی برندگان مدال فیلدز (معروف به نوبل ریاضی)! 🔸 فرض کنید بخواهیم امتیازات پژوهشی برندگان مدال فیلدز را در زمان ارتقا به مرتبۀ استادی و همچنین در زمان دریافت مدال فیلدز، مطابق آیین‌نامه‌های وزارت عتف تخمین بزنیم. برای هر یک از مقالات منتشرشدۀ برندگان جایزه فیلدز در مجلات نمایه شده پژوهشی امتیاز کامل ٧ درنظر بگیرید، هر چند تعداد نویسندگان آن متعدد باشد. 💢 بر این اساس، امتیاز پژوهشی نیمی از برندگان نشان فیلدز در زمان ارتقا به مرتبۀ استادی کمتر از ۵٧ است. به این ترتیب، نیمی از برندگان نشان فیلدز به سختی امتیازات پژوهشی لازم برای دانشیاری (و نه استادی) را کسب کرده‌اند و ٣ نفر از این ٩ نفر، حتی امتیازات پژوهشی لازم برای دانشیاری را هم نداشته‌اند. 😟 تأسف بارتر از این مشاهده، آیین‌نامه انتخاب پژوهشگربرتر و دیگر آیین‌نامه‌هایی است که هدف آن‌ها شناسایی و معرفی بهترین پژوهشگران کشور است. 🤔 در واقع، مطابق آیین‌نامه انتخاب پژوهشگر برتر، بیش از نیمی از برندگان نشان فیلدز در ۵ دورۀ منتهی به 2014، در هنگام دریافت نشان فیلدز، حتی حداقل‌های لازم برای پر کردن فرم‌های مربوط را نداشته‌اند! منبع: کانال ژرفا ❌ به قول یکی از اساتید آلمانی، این آئین نامه های ارتقای مقاله محور، مشابه آئین نامه های آلمان در زمان جنگهای جهانی است!! 👈 جالب و البته بسی مایه تاسف است که متولیان وزارت عتف، حاضر به دل کندن از نظام رتبه بندی منسوخ مقاله محور نیستند. این نظام اگر چه برای مردم آب ندارد ولی برای برخی مسوولین نان دارد!!! 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔴 ضرورت محاسبه و مراقبه و تصحیح برگه خود 🔹 در آموزه های اخلاقی و عرفانی اسلام به محاسبه و مراقبه و تصحیح برگه خویش بسیار سفارش شده است؛ به ویژه اگر فرد عهده دار مسوولیتی باشد. ⚖️ در حدیث معتبر می خوانیم: «لیس منا من لم یحاسب نفسه کل یوم» از ما نیست کسی که هر روز به محاسبه خویش نپردازد. 🔎 تصحیح برگه خویش آثار و برکات فراوانی دارد و از مهمترین نیازهای نسل امروز جامعه ایران است. گاهی انسان در منزل و جامعه و ساحت حکمرانی گرفتار اوهام و خیالات می گردد و به تصریح قران کریم می پندارد که بهترین کار و زیباترین عمل را انجام داده است: «و یحسبون انهم یحسنون صنعا». در حالی که چنین نیست!! محاسبه و مراقبه و کشیک نفس و عمل و تصحیح برگه خویش برای پرتاب کردن شیاطین جن و انس و معرفت شهودی و درک حقایق وجودی نفس است. 💠 یکی از اساتید دانشگاه نقل کرده است: یک بار داشتم برگه‌های امتحان را تصحیح می‌کردم. به برگه‌ای رسیدم که نام و نام خانوادگی نداشت. با خودم گفتم ایرادی ندارد. بعید است که بیش از یک برگه نام نداشته باشد؛ از تطابق برگه‌ها با لیست دانشجویان صاحبش را پیدا خواهم کرد. برگه را تصحیح کردم و ۱۷/۵ گرفت. احساس کردم زیاد است. کمتر پیش می‌آید کسی از من این نمره را بگیرد؛ دوباره تصحیح کردم ۱۵ گرفت. 📌 برگه‌ها تمام شد. با لیست دانشجویان تطابق دادم اما هیچ دانشجویی نمانده بود. تازه فهمیدم کلید آزمون را که خودم نوشته بودم تصحیح کرده ام. 👈 آری، گاهی ما نسبت به همسر و فرزندمان سخت‌گیرتر هستیم تا نسبت به خودمان و بعضى وقت‌ها اگر خودمان را تصحيح كنيم مي‌بينيم به آن خوبي كه فكر می کردیم نیستیم. 🔸 در پرتو مراقبه و محاسبه و تصحیح برگه فضایل و رذایل می توانیم به معرفت شهودی نائل گردیم و حقایق توحیدی زیر را درک نموده و اجرا نمائیم: 1️⃣ تا گرد تعین نفسانی ای دل مشکل که شهود حق توانی ای دل خواهی که بری راه به سر منزل او می رو به نشان بی نشانی ای دل 2️⃣ دوست بگو دوست بگو دوست دوست تا نگری هرچه هست اوست اوست 3️⃣ گفتم صنمی شدی که جان را وطنی گفتا که حدیث جان مگو گر ز منی گفتم که به تیغ حجتم چند زنی؟! گفتا که هنوز عاشق خویشتنی. 😭 4️⃣ این همه گفتیم لیک اندر بسیج بی عنایات خدا هیچیم هیچ بی عنایات حق و خاصان حق گر ملک باشد سیاهستش ورق ✍️ محمد جواد حیدری عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
کتاب-شهدای-نوجوانان-135-ص-1-1.pdf
29M
«کتاب_شهدای_نوجوان» هشتم آبان روز شهادت حسین فهمیده و روز بسیج دانش آموزی، گرامیباد. 🌷بر مشامم می‌رسد عطر شهیدان بسیج مرغ دل پر می‌زند سوی گلستان بسیج یا حسین بن علی، ای سرور آزادگان روز محشر کن شفاعت از جوانان بسیج🌷 👌 🌷سلام خدمت دوستان و سروران گرامی: بمناسبت فرارسیدن کتاب تالیف 👈 که نسخه pdf آن آماده شده جهت مطالعه و نشر در فضای مجازی، خدمت شما سروران گرامی تقدیم میگردد. ناصر کاوه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 تسخیر سفارت آمریکا در تهران به استناد حق دفاع مشروع 🔹 در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ گروهی از دانشجویان چهار دانشگاه تهران، سفارت ایالات متحده آمریکا در تهران را اشغال کردند و دیپلمات‌های حاضر در ساختمان را به گروگان گرفتند. این اقدام چند روز پس از آن صورت گرفت که آخرین شاه ایران بعد از مدتی سرگردانی در کشورهای مختلف سرانجام به آمریکا رفت و این موضوع باعث خشم دانشجویان مسلمانی شد که از فردای انقلاب در پی محاکمه ی شاه بودند. 🔸 "فرانسیس آنتونی بویل" - استاد دانشكده حقوق دانشگاه ایلینویز آمریكا، می نویسد: ▫️ «بحران گروگان‌ها در ایران، با توقیف دیپلمات‌های آمریكایی در 4 نوامبر سال 1979 آغاز نشد، بلكه تصمیم كارتر مبنی بر پذیرش شاه برای معالجه، كه امكانات آن در دیگر جاها نیز فراهم بود، باعث بروز این بحران گردید» (ص 74). ▫️ او در جای دیگر (ص 76) می نویسد: «تاریخ طولانی مداخلات آشكار و پنهان آمریكا در حمایت از شاه، راه را برای بروز بحران گروگانگیری هموار كرد. آمریكا باید از این تجربه دردناك درس بگیرد كه كمك به یك رژیم سركوبگر در یك جنگ تمام عیار با مردم، نه تنها عادلانه نیست، بلكه دور از مصلحت هم هست. به هر حال در این مورد، اصل اساسی حقوق بین‌المللی، مبنی بر عدم مداخله در امور داخلی كشورهای دیگر، آنچه را در بردارنده بیشترین منافع برای آمریكاست، به او گوشزد می‌كند». «با توجه به این مجموعه تاریخی تلخ و ناخوشایند، استدلال‌های حقوقی ایران در دفاع از بازداشت كاركنان سیاسی سفارت آمریكا در تهران، شایسته تأمل است. تصمیم به پذیرش شاه، نمایانگر بی‌اعتنایی دولت كارتر به تشویش و نگرانی به جای مردم ایران بود. آنها پیش از این، یك بار شاه را از مملكت اخراج كرده بودند [اشاره به كودتای 28 مرداد 1332]، اما دیدند كه با حمایت سازمان سیا، دوباره بر تاج و تخت سلطنت نشست. برای آنان قابل تصور بود كه با حضور شاه در آمریكا، تكرار چنین امری امكان پذیر است. اینكه سفارت آمریكا در تهران درگیر فعالیت‌های گسترده‌ اطلاعاتی و امنیتی بود كه مأموران اطلاعاتی آمریكا آنها را تحت عنوان دیپلمات انجام می‌دادند، غیر قابل انكار است. چرا كه سفارت، اولین منبع برای هدایت مسایل اطلاعاتی و امنیتی آمریكا بود. در واقع، سازمان‌های اطلاعاتی آمریكا، با گروهی از اطرافیان "شاپور بختیار" در پاریس، به عنوان جانشینان احتمالی [امام] خمینی تماس نزدیك برقرار كرده بودند. بیم و هراس مردم ایران از یك كودتای آمریكایی عقلانی بود.» ▫️ این حقوقدان در توضیح بیشتر استدلال خود چنین نتیجه‌گیری می‌كند: «براساس این واقعیت‌ها می‌توان به طور متقن و موجه استدلال كرد كه بازداشت دیپلمات‌های آمریكایی، استیفای مشروع حق دفاع فردی ملت ایران، طبق ماده 51 منشور ملل متحد بود. این دفاع با توجه به شرایط وخیم آن زمان، بر تعهدات ایران ناشی از بندهای 3 و 4 ماده‌ 2 و ماده 33 منشور ملل متحد و بر كنوانسیون 1961 وین، راجع به روابط دیپلماتیك و نیز كنوانسیون 1963 وین، راجع به روابط كنسولی و كنوانسیون 1973 ، راجع به جلوگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص تحت حمایت بین‌المللی از جمله نمایندگان دیپلماتیك، مقدم بود.» ▫️ این حقوقدان آمریكایی همچنین در بخشی از مطالب خود، با توسل به نظریه "دفاع مشروع پیشگیرانه"، سعی می‌كند تا اشغال سفارت آمریكا در تهران را منطبق بر مبانی فكری مقامات این كشور نشان دهد: «می‌توان در این‌باره، به دكترین "دفاع مشروع پیشگیرانه" كه به وسیله وزیر خارجه وقت آمریكا "دانیل وبستر" عنوان شد، اشاره كرد. ضابطه هم این است كه "ضرورت توسل به دفاع از خود" فوری و همه جانبه شود و هر نوع انتخاب، وسیله و فرصتی برای مشورت و تأمل را از بین می‌برد. اگر از دید ایرانیان به این قضیه نگاه كنیم، دیپلمات‌های آمریكایی بر مبنای همین دكترین دستگیر و بازداشت شدند. چرا كه هدف، جلوگیری از وقوع یك كودتای ویرانگر و شاید همراه با خونریزی با حمایت آمریكا بود كه به طور آشكار مغایر حقوق بین‌المللی تلقی می شد.» (ص 80). 📚 برای مطالعه بندهای فوق نگاه کنید به اثر این حقوقدان: Buyle، Francis Anthony ، "World Politics and International Law" ،Duk University Press @HumanRightsInWorld 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
20 - Rahbord 11-07-02.mp3
37.8M
🎵رادیو معارف/ برنامه راهبرد قسمت اول 🔹 در این برنامه قرار است به سه پرسش اساسی و راهبردی پاسخ داده شود: ۱. با توجه به اینکه عصر انقلابها سپری شده آیا بهتر نبود بجای انقلاب طریق اصلاحات پیموده میشد؟ ۲. پس از پیروزی انقلاب آیا بهتر نبود بجای حکومت دینی حکومتی سکولار، مانند حکومتهای غربی شکل میگرفت؟ ۳. آیا انقلاب و نظام کارآمد بوده‌اند؟ 🔹 پاسخ این سه پرسش بنیادی در چهار فصل ارایه خواهد شد: 👇 فصل اول: بازخوانی آرمانهای انقلاب و نظام. فصل دوم: بازخوانی دستاوردهای انقلاب و نظام. فصل سوم: آسیب‌شناسی انقلاب و نظام. فصل چهارم: راهکارهای اصلاحی. ▫️ هر فصل در چند قسمت تقدیم خواهد شد. 🔰 کارشناس برنامه: دكتر سليمان خاكبان (دانش‌آموختهٔ حوزه و دکترای فلسفهٔ تطبیقی و پژوهشگر مهندسی اجتماعی) 📻 رادیو معارف زمان پخش: سه شنبه ها ساعت 14:50 تا 15:30 قسمت اول: 11 مهر 1402 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
💎 راهکارهای مهندسی شخصیت💎 🍀 از مهمترین رسالت های فردی و خانوادگی و اجتماعی ما اهتمام به مهندسی شخصیت است. مهندسی شخصیت یعنی عمل کردن به معلومات و بکار بستن آنچه می دانیم. به هر میزانی که سمت و مسوولیت انسان سنگین و بالاتر است مهندسی شخصیت وی نیز سنگین تر است. برخی فکر می کنند تهذیب نفس و خود سازی بدون توجه به ارکان اربعه سیر و سلوک ممکن است؛ و برخی فکر می کنند به دست اوردن مقامات و مسوولیت ها انسان را از مهندسی شخصیت بی نیاز می کند در حالی که مسوولیت نیاز به خود سازی و تهذیب نفس را بیشتر می کند. 🌱🌷 مرحوم استادم علامه حسن‌زاده آملی در کتاب "لقاء‌ الله" چهارده توصیه به علاقه‌مندان سلوک توحیدی بیان می‌کند. ایشان این رساله را در سال ۱۳۸۹ هجری قمری نوشته‌اند: ۱. مستمر و انس همیشگی با قرآن: "هر اندازه که به قرآن نزدیک شوى، به انسان کامل نزدیک شده‌اى، به حظ و بهره‌ات از قرآن بنگر! حقایق آن، درجات ذات و مدارج عروجند" ۲. : "اى دوست! بدان که، وضو نور است و دوام در طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد و این دستور عظیم النفع، نزد اهلش مجرب است؛ بر تو باد مواظبت بر آن". ۳. : "اى دوست! طعام بسیار، قلب را می‌میراند و باعث طغیان و لجام گسیختگى خواهد شد. گرسنگى از اجلّ خصال مومن است". ۴. : "رسول خدا (ص) فرمود: "جز به ذکر خدا، زیاده مگویید، چه سخن بسیار که در آن ذکر خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد". ۵ .: امام کاظم(ع): "کسى که هر روز به محاسبة نفس نمی‌پردازد، از ما نیست: اگر عمل نیکویى از او سرزده باشد؛ از خداوند طلب زیادى‌اش کند و اگر عمل نادرستى از او سر زده باشد استغفار نموده، توبه کند". ۶. : "بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! مراقبه یعنی اینکه، بنده بداند خداوند بر او رقیب و به او نزدیک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را می‌بیند و اقوالش را می‌شنود و بر اسرارش اطلاع دارد و نمی‌تواند خود را از خدا پوشیده نگه دارد و از سلطة او خارج شود. ۷. در محضر خداوند: "امام جواد(ع) در تبیین حقیقت ادب فرمودند: قرآن را همان گونه که نازل شده است قرائت کنید و سخن ما را همان طور که گفته‌ایم، روایت کنید و خداوند را به حالتى که محتاج و نیازمند اویید بخوانید". ۸. : "معناى اصلی عزلت، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسوسات؛ چه هر آفت و فتنه و بلایى که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواسّ، مدد نفس از دنیا و شیطان هوا و هوس منقطع می‌گردد. ۹. : دستور خدای متعال به پیامبرش برای وصول به مقام محمود است: وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا (اسراء، ۷۹) و علت بهره‌مندی پارسایان از نعمت‌های اخروی را شب‌زنده‌داری آنان معرفی می‌کند(ذاریات، ۱۵-۱۹) ۱۰. : الَّذینَ یَذْكُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَكَّرُونَ فی‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار (آل عمران، ۱۹۱) ۱۱. : هم ذکر زبانی و هم ذکر قلبی ۱۲. علمی و عملی: "ریاضت، در دو راه علم و عمل، و تنها بر طبق نهج شریعت محمدى. از غیر این راه جز بعد و دورى حاصل ناید". ۱۳. : "همت عالى داشته باش! به حدى که کسی یا چیزی را عبادت نکنى جز خداى تعالى؛ حتی از روی رغبت به بهشت و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی و الا هوای خود را عبادت کرده‌ای". ۱۴. از کارهای بد و خوب! "استادم آیت‌الله الهی طباطبائی فرمود: "توبه حقیقى آن است که از خیر و شرت انابه کنى". من اندکى اندیشیدم و سپس گفتم: اما توبه از شر، حاجتى به بیان ندارد، و لیکن توبه از خیر چیست؟ فرمود: آنچه که ما، آن را خیر می‌پنداریم، مانند نماز و روزه و قراءت قرآن و درس گفتن و تحقیقات درسی‌مان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهیم، در خواهیم یافت که همگى ناقص و غیر کاملند پس بر شخص بینا، واجب است که از این اعمال ناقص نیز توبه کند و قصد نماید که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد".🌱🌷 ✍️ محمد جواد حیدری عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
⚜️ منطق نیرومند جبهه مقاومت 🔸 محصول یک طرز فکر اسلامی و قرآنی است؛ «استعانت به صبر و صلات». این کار جز برای کسانی که از سر عقل و آگاهی جانب خدا را مراعات می کنند، هموار نیست. «وَ إِنَّهٰا لَكَبِيرَةٌ إِلاّٰ عَلَى اَلْخٰاشِعِينَ»﴿البقرة، ۴۵﴾ هیجانی شدن یا کاملاً مادی فکر کردن مثل سرد و مأیوس شدن یا فقط دعا کردن کار رایجی است. عقل قرآنی صبر به معنای «» را پیشنهاد می‌کند. جالب این که مقام معظم رهبری در تعریف استقامت می‌گوید استقامت به معنای تحمل نیست، استقامت یعنی دائماً مشغول پیشبرد کار خود باشی. استقامت کار انسان هدفدار است و علاوه بر آن یعنی دیدگانی بینا برای دیدن نقصها و اشتباهات و ذهنی گشوده برای ایده‌های نو داشتن. حضرت آقا همۀ اینها را داخل در معنای صبر می کند. 🔸«مقاومت است». جبهۀ مقاومت با شیوه‌های خاص خود منطقۀ اسلام را از لوث وجود کفّار پاک می‌کند و زمینۀ صدها رویش و شکوفایی را نیز فراهم می نماید. هدف جبهۀ مقاومت «لِيَقُومَ اَلنّٰاسُ بِالْقِسْطِ»﴿الحديد، ٢۵﴾ است. 🔸همه از وقوع یک جنگ بزرگ [و خسارت بار] می ترسند. مقاومت که همیشه عاقلانه جنگیده نباید باعث این جنگ بزرگ بشود. جوّی که به نفع «حزب الله» شکل گرفته بود این مخاطره را در پیش داشت که با سخنان پرشور و احساسی به این سمت برود و مقاومت به عنوان و پرخسارت در منطقه شناخته بشود. «جبهۀ مقاومت» یعنی یک طرح و نقشۀ فکورانه و سنجیده. این جبهه به چنین چیزی نیاز ندارد. او دارد گام به گام دشمن را با خشکاندن رگ و ریشه‌های متنوع و خبیثش از منطقه بیرون می‌کشد. با ظهور جبهۀ مؤمن، عاقل و سلحشور مقاومت زمان به هیچ وجه به نفع نظام سلطه نیست. 🔸با منطق مقاومت و تقدیرات و لطف الهی دارد شخصیّت منکوب شدۀ مؤمنان به ایشان بازمیگردد و این حرکت توحیدی پیامبرانه است. «لیستأدوهم میثاق فطرته و لیثیروا لهم دفائن العقول»(نهج البلاغه، خطبه١) پیامبران از مردم می خواهند که به شعور بزرگی که در درون خود دارند توجه کنند و به عهد بزرگ و جانانه‌ای که با خدای خود بسته‌اند برسند. 🔻الآن مسلمان منکوب شدۀ یمن بعد از هشت سال جنگ وحشیانه و ناجوانمردانه و پر از غصه و فشار، سرزنده و پرعزت و بانشاط است، این یعنی فتح بزرگ. این یعنی بیرون راندن «طاغوت». الآن شیعۀ همه جوره منکوب شدۀ عراق، با استقامت و تلاشهای سنجیدۀ خود بخصوص با جنگ پیروز با داعش و مراسم پرشکوه اربعین به اوج عزت خود رسیده است و نگین جهان اسلام شده است. این یعنی مخاطرۀ بزرگ. 🔻الآن شیعیان لبنان که زمانی «تمام» مناطق مسکونی شان زیر چکمۀ خون ریز و خباثت‌آمیز صهیونیستها بود، آنچنان احساس قدرت می کنند که دیگران هم آنها را در مرتبۀ رهبری جهان عرب یا جهان اسلام می‌بینند. 🔻الآن مسلمانان غزه نیز کاملاً با فکر توحیدی و منطق قرآنی دارند خود را بالا می‌کشند. به قول یکی از جوانان فرهیختۀ فلسطینی و اهل غزه «الآن مردم غزه در یکی از پاکترین و بی‌نظیرترین احوال طول حیات خودشان هستند و نگاهشان فقط به خدا است و این یعنی . الآن قرآن رهبر مردم غزه شده است و این پس از رویکردهای ملی‌گرایی یک بازگشت بزرگ و فخرآمیز است». این یعنی فتح بزرگ. این یعنی بیرون راندن طغیان و طاغوت از منطقۀ انسانیت... 🌺 شاخه گل صلوات، هدیه به ارواح بلند شهدای مقاومت، بخصوص شهدای فلسطین و نبرد اخیر سلام الله علیهم اجمعین! 🍀 @faslefarhang (همراه با اندکی ویرایش) 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 زندگی خانواده های مظلوم غزه 👌 کار هنری عالی و اثر گذار 🔥 ببینید نظام لیبرال سرمایه داری حاکم بر دنیا چه بر سر مردم بی پناه غزه آورده است. ⁉️ وجدانهای بیدار پاسخ دهند: انسان و حقوق بشر در نظام لیبرال سرمایه داری چقدر می ارزد؟؟؟ ⛔️ چرا وجدان سردمداران جوامع لیبرال سرمایه داری در مقابل این جنایتها بیدار نمی شود؟؟ چرا بجای توقف دیوانگان صهیونیست، با تمام وجود از جنایتهای آن حمایت می کنند و سلاح در اختیارش قرار می دهند؟؟؟ ⁉️ بی وجدانی و بی آبرویی تا کجا؟؟ 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔰 نگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب به چالش های اصلی فراروی سیاستگذاری علم و فناوری کشور 🔀 رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در ۲۵ مهر ۱۴۰۲ در دیدار با نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور و با اشاره به تذکرات قبلی درباره اصلاح رویه مشروط بودن ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاهها به مقالات علمی، از استمرار این روند غیرمنطقی انتقاد کردند و گفتند: مقاله‌نویسی و انتشار تحقیقات و مقالات اِسنادی معتبر در مجلات و مراکز علمی دنیا و شرکت در مسابقه علمی جهان کار خوبی است که حتماً باید انجام بگیرد اما منوط کردن ارتقاء اعضای هیئت علمی به این موضوع، منطقی نیست. ♻️ ایشان افزودند: البته مقالات علمی خوب، مایه ارتقاء شهرت و اعتبار علمی کشور است که دستگاههای مدیریت علمی کشور باید برای این ارتقاء، راههای مناسبی پیدا کنند تا رتبه علمی کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی تنزّل پیدا نکند اما هدف اصلی از تولید مقالات علمی و پژوهشی و پایان‌نامه‌ها باید کمک به حل مسائل کشور باشد. ایشان افزودند که بهداشت و سلامت، مسکن، امنیت، تغذیه، خانواده، محیط زیست، اصلاح ساختارهای حکومتی و ارتباطات بین‌المللی از جمله مسائل کشور است که باید مقالات و پژوهش‌های علمی قوی دارای راه‌حل برای آنها تولید شود و در این زمینه نباید به کارهای روزنامه‌ای و یادداشت‌های باصطلاح ژورنالیستی اکتفا شود. 📜 تاکید مجدد رهبری معظم انقلاب بر جهت دهی پژوهش با هدف پاسخ به نیازها، حل مسائل و مشکلات کشور، ضرورت توجه بیش از پیش به محتوا و اثرات مقالات (در مقابل اهمیت دادن به مجله محل چاپ مقاله) و مأموریت گرایی پژوهش ها را نشان می دهد. این سخنان حکیمانه مطالبه امام امت از نهاد علم کشور است؛ ❌ هر چند نهاد علم کشور سالیان درازی است که صرفا تولید مقالات بنیادین را ملاک ارتقا، و تشخیص دانشمند از غیر دانشمند، تبدیل مهندس به دانشمند و ... قرار داده است و به دلیل شیفتگی بیش از حد برای چاپ مقاله به هر قیمتی و مجذوب پرستیژ مجلات شدن، عملا مدیریت عناوین پژوهشی درون کشور را به خارج از کشور و به مجلات مستقر در سایر کشورها (عمدتا کشورهای غربی) واگذار کرده است و با تحت فشار دادن اعضای هیئت علمی برای چاپ مقالات عملا موجب افشای محتوای پژوهش ها می شود و امکان ثبت اختراع و بهره مندی از امتیاز انحصاری و فروش دانش فنی در آینده را منتفی می نماید و دلخوش به رتبه های نظام های رتبه بندی است و از تبدیل مهندسان فناور به دانشمندان مقاله نویس خرسند و مسرور است. در حالی که انباشت نیازها، مسائل و مشکلات درون کشور را نمی بیند یا نمی خواهد ببیند. ♨️ این سخنان حکیمانه اتمام حجت با مدیریت عالی نهاد علم کشور است و بدین منظور ضرورت دارد که در کنار تغییر جداول آیین نامه ارتقاء مرتبه علمی و مهم تر از آنها به منظور تحول در نظام ارتقای اساتید، فرآیند ارتقا، شیوه ارزیابی و ساختار نهاد متولی ارتقای اساتید متحول شود و مدیران مقاله محور و مقاله باور که توجهی به جهت دهی پژوهش ندارند از عرصه سیاستگذاری علم و فناوری کشور کنار گذاشته شوند. 👈 شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور مکلف است با توجه به مطالبه رهبری معظم انقلاب از تصویب آیین نامه ارتقای پیشنهادی وزارتین به صورت نسخه ترمیم شده آیین نامه قبلی، جلوگیری نماید؛ زیرا: ▫️ نخست این که این دو وزارتخانه در کنار موفقیت هایی که داشته اند ولی در ایجاد وضعیت موجود سهیم اند و صلاحیت ارائه آیین نامه ارتقای جدید به مقصد نامعلوم را ندارند. ▫️ دوم این که این آیین نامه پیشنهادی که صرفا با رنگ و لعاب و ترمیم سطحی آیین نامه قبلی است به جایی نخواهد رسید؛ زیرا این آیین نامه به جهت دهی پژوهش، فرایند و نحوه ارزیابی بی توجه است و در نهایت با وجود این آیین نامه و نسخه های ترمیم شده آیین نامه ارتقای سال ۱۳۹۵ و با وجود این نظام ارتقای مرتبه فعلی اعضای هیئت علمی، مطالبات امام امت بر زمین خواهد ماند و از ظرفیت عظیم علمی کشور به درستی در جهت پاسخ به نیازها، حل مسائل و رفع مشکلات کشور و حرکت در مرز دانش استفاده نخواهد شد. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh