eitaa logo
حسینیه مقتل
5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
324 ویدیو
63 فایل
تماس با مدیر : @mostafapi1 حسینیه مقتل در تلگرام: https://t.me/hosenih_maghtal حسینیه مقتل در ایتا: eitaa.com/hosenih_maghtal 🔻 پیج حسینیه مقتل در اینستاگرام : https://www.instagram.com/payegahe_hoseinieh_maghtal
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅روضه محرم ۱۴۰۲ 🔻استاد 🔺 روضه سلام الله علیه ع ع ع علیه السلام ✅ @hosenih_maghtal
۱۴۰۲ 🔻 علیه السلام ✳️زائران محترم حسینیه مقتل میتوانند با لمس عبارت های زیر به روضه های مربوط به شب و روز دهم محرم دسترسی پیدا کنند... ▪️ ▪️ ▪️ ▪️ ▪️ ▪️ ▪️ علیه السلام ✅ @hosenih_maghtal
۱۴۰۲ 🔻زائران محترم حسینیه مقتل میتوانند با لمس عبارت های زیر به روضه های مربوط به شب و روز یازدهم محرم دسترسی پیدا کنند... ▪️ ▪️ ▪️@hosenih_maghtal
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅روضه محرم ۱۴۰۲ 🔻استاد 🔺 روضه حضرت علی اصغر سلام الله علیه س ع علیه السلام ✅ @hosenih_maghtal
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅روضه محرم ۱۴۰۲ 🔻استاد 🔺 روضه حضرت علی اکبر سلام الله علیه ع علیه السلام علیه السلام ✅ @hosenih_maghtal
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅روضه محرم ۱۴۰۲ 🔻استاد 🔺 روضه حضرت ابالفضل سلام الله علیه علیه السلام علیه السلام ✅ @hosenih_maghtal
محرم ۱۴۰۲ ✳️زائران محترم حسینیه مقتل میتوانند با لمس عبارت های زیر به روضه های مربوط به شب و روز دوازدهم محرم دسترسی پیدا کنند... ▪️ ▪️ ع ▪️ ▪️ ▪️ ▪️ ▪️ علیه السلام ▪️ ▪️ علیه السلام ✅ @hosenih_maghtal
محرم ۱۴۰۲ 🔻 شهادت امام سجاد علیه السلام 🔻 ورود کاروان به کوفه ✳️زائران محترم حسینیه مقتل میتوانند با لمس عبارت های زیر به روضه های مربوط به شب و روز دوازدهم محرم دسترسی پیدا کنند... ▪️ ▪️ ▪️ ▪️ ▪️ علیه السلام ▪️ علیه السلام ✅ @hosenih_maghtal
✅بدن‌های مطهر شهدای کربلا پس از چند روز و توسط چه کسانی دفن شدند و حکمت تأخیر در تدفین چه بود؟ 🔻بعد از شهادت امام حسین(ع) و شهدای عاشورا، عمر سعد که فرمانده سپاه دشمن بود، مدتی در کربلا ماند و کشتگان سپاه خود را جمع کرد و بر آنها نماز خواند، ولی پیکر مطهر امام حسین(ع) و یارانش را بدون غسل و کفن بر روی زمین رها کرد تا سرانجام، این پیکرهای پاک توسط گروهی از مردان قبیله‌ی بنی‌اسد که در نزدیکی کربلا چادر زده و سکونت داشتند - و بر اساس برخی گزارش‌ها با حضور و راهنمایی امام زین‌العابدین(ع) که با روشی اعجاز‌آمیز مانند طی الارض از بند اسارت به آن‌جا آمده بود - به خاک سپرده شدند.[1]  ✳️در مورد این‌که بدن مطهر امام حسین(ع) و یاران ایشان چند روز بعد از شهادت‌شان دفن شد، نظراتی مطرح است: 🔺بیشتر مورخان و سیره‌نویسان متقدم معتقدند که تنها یک روز پس از شهادت امام(ع) و در روز یازدهم محرم، قبیله بنی‌اسد بدن امام حسین(ع) و یارانش را به خاک سپردند.[2] 🔺برخی از مورّخان و سیره‌نویسان نیز گزارش‌ کرده‌اند که عمر سعد دو[3] و یا سه[4] روز پس از فاجعه عاشورا در کربلا حضور داشت و در این مدت نیز بدن مطهر شهدا به صورت عریان بر روی خاک باقی بود تا او به سمت کوفه حرکت کرد.[5] ♻️از آن‌جا که گزارشی وجود ندارد که در طول مدت حضور عمر سعد در کربلا، پیکر شهدا را به خاک سپرده شده باشند، و همچنین بر اساس نقل‌های روایی، امام سجاد(ع) با روشی اعجازآمیز از اسارت به آن‌جا آمده بود، این احتمال داده شد که مراسم تدفین در روز سوم شهادت انجام شده باشد.[6] 🔻در همین زمینه امام رضا(ع) در مناظره‌ی خود با ابن ابی‌حمزه، از او پرسید: ▪️آیا حسین بن علی(ع) امام بود؟! گفت: آری! ▪️امام(ع) فرمود: پس چه کسی عهده‌دار دفن ایشان شد؟ ▪️ابن ابی‌حمزه گفت: علی بن الحسین(ع)! ▪️امام هشتم(ع) فرمود: علی بن الحسین(ع) در آن زمان کجا بود؟! ▪️گفت: در کوفه نزد پسر زیاد زندانی بود؛ اما بدون این‌که آنها باخبر شوند به کربلا آمد، پدرش را دفن نمود و به زندان برگشت. ▪️امام رضا(ع) فرمود: کسی که علی بن الحسین را قدرت داد که به کربلا بیاید، پدرش را دفن کند و برگردد، مرا نیز می‌تواند به بغداد ببرد تا پدرم را کفن و دفن کنم، در حالی که نه در زندان هستم و نه در اسارت![7] 🔺گزارشی نیز وجود دارد که نشانگر آن است که پیکر شهدا بیش از سه روز در آن‌جا باقی نماند؛ زیرا سلیمان بن قتّه عدوی سه روز بعد از عاشورا از کربلا عبور نمود و این اشعار را سرود: ➖بر خانه‏ ها و سراپرده خاندان رسول خدا(ص) گذر کردم، ولی آنها را مانند روزگار پرافتخار پیامبر(ص)، آباد و آزاد و در امنیت و آرامش ندیدم! ➖مگر نمی‌نگری که خورشید جهان افروز در سوگ حسین(ع) و یارانش رنگ‌پریده و بیمار است، ➖و زمین و زمان از این سوگ سهمگین به لرزه درآمده و دگرگون شده است.[8] 🔸از آن‌جا که او در اشعارش هیچ اشاره‌‌ای به باقی‌‌ماندن پیکرها بر روی خاک نکرده، می‌توان برداشت کرد که شهدا قبل از آن زمان به خاک سپرده شده بودند. ✳️اما در مورد حکمت تأخیر دفن امام حسین(ع) باید گفت؛ اگرچه این تأخیر، نشانی واضح از مظلومیت مضاعف امام(ع) بود که مدتی در زیر آفتاب باشد و دفن نشود و این اندوه بیشتری را برای نسل‌های بعد به دنبال داشته باشد؛ اما برای این موضوع و هر ماجرای مشابه دیگر -که ناشی از رفتار دشمن بوده و نه رفتار اهل‌بیت(ع) - نیازی به آن نیست که حکمتی در نظر بگیریم و در روایات معتبر نیز حکمتی برای این تأخیر بیان نشده است؛ از این‌رو هر آنچه در این زمینه گفته می‌شود برگرفته از برخی برداشت‌های استحسانی و سلیقه‌‌ای است که در قالب‌هایی مانند شعر عرضه می‌شود.   ع 📚منابع در ادامه...👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
📚منابع 👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 ▪️[1] «شناسایی و دفن اجساد شهدای کربلا»، 668؛ «دفن بدن مطهر امام حسین (ع)»، 7001؛ «قبیله بنی اسد و دفن بدن مطهر امام حسین(ع)»، 33804؛ «غسل امام معصوم توسط امام معصوم»، 101022. ▪️[2]. ابو مخنف کوفی، لوط بن یحیی، وقعة الطف، محقق، مصحح، یوسفی غروی، محمد هادی‏، ص 260، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ سوم، 1417ق؛ طبری، أبو جعفر محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک(تاریخ طبری)، تحقیق، ابراهیم، محمد أبو الفضل، ج 5، ص 455، بیروت، دار التراث، چاپ دوم، 1387ق. ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب(ع)، ج 4، ص 112، قم، علامه، چاپ اول، 1379ق؛ بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، تحقیق، زکار، سهیل، زرکلی، ریاض، ج 3، ص 205، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، 1417ق؛ ابن اثیر جزری، علی بن محمد، الکامل فی التاریخ، ج 4، ص 80، بیروت، دار صادر، 1385ق. ▪️[3]. دینوری، ابو حنیفه احمد بن داود، الاخبار الطوال، ص 259، قم، منشورات الرضی، 1368ش؛ کاشفی سبزواری‏، ملا حسین، روضة الشهداء، ص 449، قم، نوید اسلام‏، چاپ سوم، 1382ش. ▪️[4]. استرآبادی‏، احمد بن تاج الدین، آثار احمدی تاریخ زندگانی پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع)، ص 494، تهران، میراث مکتوب‏، چاپ اوّل‏، 1374ش. ▪️[5]. مقرّم، عبد الرزاق‏، مقتل الحسین(ع)، مؤسسة الخرسان للمطبوعات‏، ص 305، بیروت، 1426ق؛ روضة الشهداء، ص 449. ▪️[6]. مقتل الحسین(ع)، ص 335؛ روضة الشهداء، ص 449. ▪️[7]. کشی، محمد بن عمر، اختیار معرفة الرجال، محقق، مصحح، شیخ طوسی، محمد بن حسن، مصطفوی، حسن،‏ ص 464، مشهد، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، چاپ اول، 1409ق؛ مسعودی، علی بن حسین، اثبات الوصیة للإمام علی بن أبی طالب(ع)، ص 207، قم، انصاریان، چاپ سوم، 1384ش؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 45، ص ص 169، و ج 48، ص 270، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. ▪️[8]. ابن نما حلی، جعفر بن محمد، مثیر الأحزان، ص 110 – 111، قم، مدرسه امام مهدی، چاپ سوم، 1406ق. ✅ @hosenih_maghtal
🔻شهادت امام حسین(ع) و اصحابش در دهم محرم سال 61هـ ق، اتفاق افتاد و دفن بدن مطهر آن‌حضرت(ع) و شهدای عاشورا  در پایان روز دوازدهم ( ) توسط گروهی از مردان قبیله‌ی [1] که در نزدیکی کربلا چادر زده و سکونت داشتند انجام شد. ✳️وقتی لشکر عبیدالله زیاد به سوی کوفه حرکت کرد بدن‌های پاک و مطهر امام حسین(ع) و اصحاب و یاران باوفایش به صورت بسیار دل‌خراشی روی زمین باقی مانده بود و کسی جرأت نمی‌کرد آنها را دفن کند، تا این‌که زنان قبیله‌ی بنی‌اسد مردان خود را مورد شماتت قرار دادند و آنان را به انجام دفن این عزیزان ترغیب نمودند. 🔺به دنبال آن مردان قبیله‌ی بنی‌اسد برای دفن آمدند، ولی چون بدن‌ها پاره پاره بود، بدن‌ها را نمی‌شناختند و در حالت تحیر و تردید باقی ماندند، در این هنگام امام سجاد(ع) به صورت ناشناس در جمع آنان حاضر و یکی یکی بدن‌ها را به بنی‌اسد معرفی کرد و آنها بدن‌ها را دفن می‌کردند. پس از دفن شهدا حضرت امام سجاد(ع) خود را به آنان معرفی کردند.[2] 📚منابع: ▪️[1]. در دائرة المعارف تشیع آمده است: ➖«بنی‌اسد، نام تیره‌‏ای از قبایل عرب، از فرزندان اسد بن خزیمه بن مدرکه... این قبیله ‏توفیق و افتخار دفن پیکر مطهر حضرت سید الشهدا و انصار آن‌حضرت را پس از واقعه‌ی ‏کربلا در سال 61 ق. داشتند. جمعی از اصحاب، علما، شعرا و زعمای امامیه از این قبیله ‏برخاسته‌اند. ✳️ برخی از همسران پیامبر اکرم(ص) نیز از همین قبیله بودند. این قبیله در سال 19 هجری از بلاد حجاز به عراق رفته، در کوفه و غاضریه از نواحی کربلا سکونت ‏کردند، و از قبایل سلحشور عرب محسوب می‌گردند. هنگام بنای کوفه، این قبیله محله‌ی ‏خاصی را در جنوب مسجد کوفه به خویش اختصاص دادند. در سال 36 هجری در جنگ ‏جمل، با علی‏(ع) بیعت کردند و در کنار آن‌حضرت جنگیدند. در قیام عاشورا در سال 61 به سه دسته تقسیم شدند: 1⃣موافق با حضرت، 2⃣مخالف و 3⃣بی‌طرف. حبیب بن مظاهر، انس ‏بن حرث، مسلم بن عوسجه، قیس بن مسهر، موقع بن ثمامه و عمرو بن خالد صیداوی ازسران موافق بودند و 👈🏻حرملة بن کاهل اسدی(قاتل طفل شیر خوار)، از سران مخالف بود. 🔹گروهی از دسته سوم(بی‌طرف‌ها) پس از شهادت حسین، زنانشان بر میدان جنگ گذر کرده ‏و اجساد را دیدند و تحت تأثیر قرار گرفتند و به سرزمین خود رفته، مردان را جهت دفن ‏اجساد، خبر کردند. 🔸 ابتدا زنان بیل و کلنگ به دست گرفته به طرف کربلا روانه شدند. پس از مدتی وجدان مردان بنی‌اسد بیدار گشت و به خود آمدند و به دنبال زنان راه افتاده به دفن ‏اجساد امام و یارانش پرداختند. این فداکاری سبب شهرت آنان شد و از آن پس شیعیان به ‏نظر احترام و محبت به قبیله‌ی بنی‌اسد می‌نگرند» 📚دائرة المعارف تشیع، ج 3، ص 340؛ محدثی، جواد، فرهنگ عاشورا، واژه‌ی «بنی‌اسد». ▪️[2].«دفن بدن مطهر امام حسین (ع)»، 7001؛ « قبیله بنی اسد و دفن بدن مطهر امام حسین(ع)»، 33804؛ «غسل امام معصوم توسط امام معصوم»، 101022؛ ، عبد الرزاق‏،  (ع)، ص 217، بیروت، مؤسسة الخرسان للمطبوعات‏، 1426ق. ع @hosenih_maghtal
✅بررسی (ع) امام علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب (علیم السلام) 🔻حضرت در سال ۳۸ ه.ق در مدینه به دنیا آمد[۱] مادر ایشان زنی با شرافت از یکی از خاندان های مهم ساسانی به نام شاه زنان می باشد. [۲]مدت عمر شریف ایشان ۵۷[۳] یا ۵۸[۴] سال ذکر شده چرا که بعضی مورخین سال شهادت ایشان را ۹۴ و بعضی ۹۵[۵] می دانند در مورد روز شهادت ایشان هم اختلاف وجود دارد ۱۲ ، ۱۵ ، ۱۸ و ۲۵ [۶] محرم از روز هایی است که در کتابهای تاریخی ذکر شده است. 🔹شیخ مفید می نویسد: ▪️«...فبقی مع جده أمیر المؤمنین ع سنتین و مع عمه الحسن عشر سنین و مع أبیه الحسین (ع) إحدى عشرة سنة و بعد أبیه أربعا و ثلاثین سنة» 🔸 ۲ سال از عمرشان را با امیر المومنین، ۱۰ سال با امام حسن، ۱۱سال با امام حسین و ۳۴ سال هم بعد از پدرشان زندگی کردند. [۷] ✳️علت شهادت 🔻شهادت (ع) از جمله مواردی است که در کتب شیعه و سنی کمتر در مورد آن بحث شده و حتی کسانی مثل شیخ مفید بر این باورند که ایشان به مرگ طبیعی از دنیا رفته اند.[۸] 🔹قدیمی ترین منبعی که شهادت امام را بیان می کند مرحوم صدوق در الاعتقادات الامامیه است که می فرماید: ▪️وَ اِعتِقادُنا .... وَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ سَیِّدُ الْعَابِدِینَ- عَلَیْهِ السَّلَامُ- سَمَّهُ الْوَلِیدُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِکِ فَقَتَلَهُ.... [۹] ▪️بقیه کتب هم اگر چیزی گفته اند به نقل از همین منبع می باشد[۱۰] 🔸مرحوم صدوق اضافه می کند: ▪️« اعتقاد ما شیعیان بر این است که همه اهل بیت حقیقتا شهید شده اند و در این مطلب جای هیچ شک و شبهه ای نیست پس هر کس که در این مطلب شک کند و بگوید آنها به مرگ طبیعی از دنیا رفته اند از ما نیست و ما از او بیزاری می جوییم.» 🔺سپس این روایت را از پیامبر(ص) نقل می کند: ▪️«و قد أخبر النبیّ صلّى اللّه علیه و آله و سلّم- و الأئمة- علیهم السّلام- أنّهم مقتولون، فمن قال إنّهم لم یقتلوا فقد کذّبهم، و من کذّبهم فقد کذّب اللّه و کفر به و خرج من الإسلام، وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دِیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِینَ» 🔺ضمن اینکه خود صدوق در من لا یحضر[۱۱] و عیون اخبار الرضا[۱۲] و الامالی[۱۳] روایت صحیحی از امام رضا(ع) می آورد که همه ما اهل بیت مقتول شهید هستیم: ▪️... عن أبی الصلت الهروی قال سمعت الرضا ع یقول وَ اللَّهِ مَا مِنَّا إِلَّا مَقْتُولٌ شَهِیدٌ فَقِیلَ لَهُ فَمَنْ یَقْتُلُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ شَرُّ خَلْقِ اللَّهِ فِی زَمَانِی یَقْتُلُنِی بِالسَّمِّ ثُمَّ یَدْفِنُنِی فِی دَارٍ مُضَیَّقَةٍ وَ بِلَادِ غُرْبَةٍ أَلَا فَمَنْ زَارَنِی فِی غُرْبَتِی کَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَجْرَ مِائَةِ أَلْفِ شَهِیدٍ وَ مِائَةِ أَلْفِ صِدِّیقٍ وَ مِائَةِ أَلْفِ حَاجٍّ وَ مُعْتَمِرٍ وَ مِائَةِ أَلْفِ مُجَاهِدٍ وَ حُشِرَ فِی زُمْرَتِنَا وَ جُعِلَ فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجَنَّةِ رَفِیقَنَا 🔺اما نکته جالب اینکه شاگرد شیخ صدوق یعنی شیخ مفید -در شرحی که بر این کتاب نوشته- آورده است که: آنچه که مرحوم صدوق فرموده مورد قبول نیست بلکه از اهل بیت فقط امیر المومنین(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) یقینا کشته شده اند وامام موسی بن جعفر(ع) و امام رضا(ع) هم با سم از دنیا رفته اند اما سایر ائمه را دلیل بر مسموم شدن یا کشته شدنشان نداریم وحدیثی که صدوق از پیامبر(ص) نقل کرده نیز مضطربه و غیر یقینی است و نمی تواند دلیل واقع شود.[۱۴] شاید علت اینکه شیخ مفید این حدیث را مضطرب و غیر یقینی می داندکلام صحیحی باشد اما گویا شیخ مفید غافل از این بوده است که از این قبیل روایات که دلالت می کند که اهل بیت شهید شده اند زیاد است که به ادعای علامه مجلسی در بحار به حد تواتر می رسد[۱۵] از جمله می توان به همان حدیث صحیحی که در بالا ذکر شد اشاره کرد ضمن اینکه در کتب تاریخی و غیره شواهد گوناگونی داریم که 🔹ولید بن عبدالملک نسبت به خاندان اهل بیت ظلم و ستم فراوانی روا می داشت که چند نمونه را به عنوان شاهد ذکر می کنیم: ۱- ولید به بهانه توسعه مسجد النبی دستور داد تمام خانه های همسران پیامبر را خراب کنند[۱۶] و ظاهرا امام هم در همان منطقه زندگی می کرده است ۲- والی مدینه وقتی توسط ولید برکنار شد و ولید از مردم خواست تا اگر کسی تقاصی از او دارد اعمال کند، او گفت: کسی که بیشتر از همه از او می ترسم امام سجاد(ع) است این جمله نشان می دهد که امام تحت فشار زیادی بوده است و مورد اذیت شدید واقع می شده. [۱۷] ۳- حسن بن حسن وقتی به دستور ولید محکوم به پانصد ضربه شلاق شد امام سجاد(ع) دعای رفع غم و گرفتاری را به او آموخت و در نهایت از دست عمال ولید خلاص شد. [۱۸]
۴- جریان مشهور استلام حجر و شعر فرزدق در مقابل کنایه هشام بن عبد الملک ولیعهد ولید و زندانی کردن فرزدق نمونه دیگری از کینه اموی به امام سجاد(ع) است ضمن اینکه امام برای فرزدق ۱۲۰۰۰درهم پرداخت. [۱۹] و نمونه های تاریخی دیگری که می تواند موید این باشد که ✳️ولید کینه از امام به دل گرفته و در نهایت ایشان را شهید کرده است نتیجه اینکه از کلام مرحوم صدوق و آنچه در بالا ذکر شد به خوبی می توان در یافت که امام سجاد توسط ولید به شهادت رسیده و به مرگ طبیعی از دنیا نرفته است هر چند ♻️چگونگی و نحوه دقیق شهادت امام در هیچ کتابی نیامده است. ✅لحظات آخر عمر امام سجاد(ع) مرحوم کلینی با سند خود از امام باقر(ع) نقل می کند: ▪️در شبی که پدرم از دنیا رفت مقداری آب برای او بردم و گفتم از این آب بیاشامید پدرم فرمود امشب شبی است که جان من در آن گرفته خواهد شد... 🔺همچنین آورده است که امام لحظات آخر بیهوش شده و سپس به هوش آمده و سوره واقعه و فتح را خواندند سپس این جمله را گفت: ▪️الحمد لله الذی صدقنا وعده و أورثنا الأرض نتبوء من الجنة حیث نشاء فنعم أجر العاملین و دیگر صدای امام شنیده نشد 🔸درنهایت امام را در روز دوشنبه ۱۸ محرم سال ۹۵ه.ق در قبرستان بقیع کنار عموی بزرگوارشان امام حسن مجتبی(ع) به خاک سپردند. 🔹از امام باقر(ع) نقل شده که وقتی پدرم را به خاک سپردیم شتری را که پدرم با او به سفر حج رفته بود- و حتی یک ضربه شلاق هم به او نزده بود- آمد و دهان خود را به قبر می مالید و گریه می کرد ... (کافی ج۱ ص۴۶۸) 📚پی نوشت: [۱] . کافی ج۱ص۴۴۶ [۲] . الارشاد ج۲ص۱۳۷ [۳] . الارشاد ج۲ص۱۳۸، کافی ج۲ص۵۱۲ [۴] . کشف الغمه ج۲ ص۲۷۵ [۵] . همان [۶] . ر-ک حیات فکری سیاسی امامان شیعه- جعفریان ص۲۵۷ [۷] . الارشاد ج۲ص۱۳۸ [۸] . تصحیح الاعتقاد-شیخ مفید ص۱۳۲-۱۳۳ [۹] . اعتقادات الامامیه-شیخ صدوق ص۹۸ [۱۰] . ر-ک مناقب ابن شهر آشوب، اعلام الوری طبرسی، بحار الانوار مجلسی و..... [۱۱] . من لا یحضره الفقیه ج۲ص۵۸۶ [۱۲] . عیون اخبار الرضا ج۲ص۲۵۷ [۱۳] . الامالی ص۶۴ [۱۴] . تصحیح الاعتقاد-شیخ مفید ص۱۳۲-۱۳۳ [۱۵] . بحار الانوار ج۲۷ ص۲۱۷ [۱۶] . طبقات الکبری- ابن سعد ج۱ص۳۸۸ [۱۷] . طبری ج۴ ص۴۲۸، کامل ابن اثیر ج۴ص۵۲۶، الارشاد ج۲ ص۱۴۷ [۱۸] . الاتّحاف بحبّ الاشراف: ص ۷۶ [۱۹] . الارشاد ج۲ ص۱۵۱) (البدایه و النهایه ج۹ ص۱۱۰ ع ع ✅ @hosenih_maghtal
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅روضه محرم ۱۴۰۲ 🔻استاد 🔺 روضه عاشورا علیه السلام ✅ @hosenih_maghtal
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅روضه محرم ۱۴۰۲ 🔻استاد 🔺 روضه عاشورا علیه السلام ✅ @hosenih_maghtal
✅همسران امام حسین علیه السلام 🔻اکثر تاریخ نگاران از جمله شیخ مفید در کتاب ارشاد تعداد همسران امام حسین (ع) را پنج زن ذکر کرده اند: 1. شهربانو 2. لیلا 3. زنی از قبیله قضاعیه 4. ام اسحاق 5. رباب. [۱] 🔺۱- شهربانو: شهربانو مادر امام سجاد (ع) درباره محل تولد و اصل و نسبش اختلاف زیادی است. گروهی نام او را شاه زنان، شاه جهان، شهربانو و شهربانویه گفته‏ اند. بنا به گفته این گروه او دختر یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانى بوده است‏. در روایت وارد شده است که وی بعد از ولادت حضرت سجاد (ع) به تب نفاس از دنیا رفت. [۲] 🔺۲- لیلا: مادر حضرت علی اکبر (ع) که در باره حضورشان در حادثه کربلا و بعد از آن تردید جدی وجود دارد. 🔺۳- زنی از قبیله قضاعیه. 🔺۴- امّ اسحاق دختر طلحة بن عبید اللّه: وی از قبیله تیم بوده و مادر فاطمه دختر امام حسین (ع) است که در حادثه کربلا حضور نداشت. 🔺۵- رباب: بنا به نقل مورخان حضرت رباب، دختر امرء القیس بن عدى، همسر سید الشهدا «ع» و مادر سکینه و على اصغر (عبد الله) است. او در سفر کربلا حضور داشت و همراه اسیران به شام رفت، سپس به مدینه باز گشت و مدّت یک سال براى سید الشهدا «ع» عزادارى کرد و مرثیه‏ هایى هم در سوگ آن حضرت سرود. 🔸خواستگارانى از اشراف و بزرگان قریش را ردّ کرد و حاضر نشد با کسى ازدواج کند. 😭در سوگ ابا عبد اللّه «ع» پیوسته گریان بود و زیر سایه نمیرفت، از فرط گریه و اندوه بر شهادت حسین «ع» یک سال بعد (در سال 62 هجرى) جان باخت. [۳]  ✳️برای امام حسین (ع) بعضی همسر دیگری نقل کرده اند که فرزند خود (به نام محسن) را نزدیک شهر حلب در مکانی به نام جوشن، که معدن مسی در آن بوده سقط کرده، و احتمال دارد که این همسر یکی از همان همسرانی باشد که بیان کردیم. 🔹حموی در معجم البلدان گفته است: جوشن کوهی است در طرف غربی حلب، وقتی اسرای اهل بیت (ع)را از آن جا عبور دادند. 😭همسر امام حسین که حامله بود از آنان طلب آب و غذا کرد ایشان او را ناسزا گفتند و از آب و نان منع کردند، پس آن زن آنها را نفرین کرد و آن معدن از کار افتاد، و آن مکان معروف به مشهد السقط و مشهد الدکة شد. [۵] 📚منبع: [1] شیخ مفید، محمد بن محمد بن نعمان، ارشاد، ج 2، ص 135، کنگره شیخ مفید، قم، 1413 ق. [2] راوندی، قطب الدین، الخرائج و الجرائح، ج2، ص 750، موسسة امام مهدی عج، قم، 1409هـ. ق. [3] ابن اثیر، عز الدین، الکامل، ج 4، ص 88، دار صادر، بیروت، 1385 هـ ق. [5] حموی، یاقوت، معجم البلدان، ج 2، ص 186، دار صادر، بیروت، 1995 م. علیه السلام سلام الله علیها @hosenih_maghtal
✅حضرت رباب سلام الله علیها 🔻رباب دختر امرؤالقیس بن عدی،است. پدرش از اعراب شام و نصرانی بود و در خلافت عمر مسلمان شد.از مادر رباب هم با نام هند الهنود دختر ربیع بن مسعود بن مصاد بن حصن بن کعب یاد شده است. 🔹سید محسن امین می‌گوید: در کتاب الاغانی از قول هشام کلبی نقل شده است که رباب از بهترین زنان و افضل آنان در جمال،ادب و عقل بود. 📚اعیان الشیعة،۱۴۲۱ق،ج۶،ص۴۴۹ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻شیخ مفید در ذکر اولاد امام حسین(ع)، رباب را جزو همسران امام می‌شمارد. بنابر نقلی امرؤالقیس سه فرزند خود را از فرط علاقه و ارادت به حضرت علی(ع) به عقد ازدواج امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) درآورد. 🔸امام حسین(ع) رباب را بسیار دوست می‌داشت و درباره وی شعر هم می‌سرود. در شعری که به امام حسین(ع)منسوب است،امام بیان می‌دارد: "خانه‌ای که در آن رباب و سکینه باشد، دوست دارم". اشعار دیگری نیز درباره رباب به امام حسین(ع)منسوب است. 📚مفید، الارشاد،۱۴۱۴ ق، ج۲، ص۱۳۵ 📚بلاذری،انساب الاشراف،۱۴۱۷ق،ج۲، ص۱۹۵_۱۹۶ 📚ابن عساکر،تاریخ مدینه دمشق، ۱۴۱۵ق،ج۶۹،ص۱۱۹ 📚ابن کثیر،البدایة و النهایة،۱۴۰۸ق، ج۸،ص۲۲۸ 📚اعیان‌الشیعة،۱۴۲۱ق،ج۶،ص۴۴۹ 📚زبیدی،تاج العروس،۱۴۱۴ق،ج۲،ص۱۰ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻رباب دو فرزند از امام حسین(ع) داشت، یکی سکینه و دیگری عبداللّه. عبداللّه(علی اصغر)در روز عاشورا در حالی که کودکی بیش نبود،در آغوش پدرش به شهادت رسید. 🔹رباب در کربلاحضور داشت و همراه اسیران به شام رفت.گفته شده که او شهادت علی اصغر(ع)در آغوش پدر را نظاره‌گر بود. 🔸ابن کثیر دمشقی می‌گوید:او در کربلا همراه حسین(ع)بود و هنگامی که حسین کشته شد،بسیار بی‌تابی می‌کرد. 😭همچنین نقل شده است که رباب در مجلس ابن زیاد،سَرِ حسین بن علی(ع)را در آغوش گرفت و آن را بوسید. 📚مفید،الارشاد،۱۴۱۴ق،ج۲، ص۱۳۵ 📚امین،اعیان‌الشیعة،۱۴۲۱ق،ج۶، ص۴۴۹ 📚ابن کثیر،البدایة و النهایة،۱۴۰۸ق،ج۸، ص۲۲۹ 📚ابن جوزی،تذکرة‌الخواص،۱۴۱۸ق، ص۲۳۴ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻در مدینه،خواستگارانی از اشراف و بزرگان قریش را ردّ کرد و حاضر نشد با کسی ازدواج کند. او می‌گفت: "من پس از پیامبر(ص)پدر شوهری نمی‌خواهم". 🔹ابن اثیر می‌نویسد:رباب پس از آن واقعه یک سال بیشتر زنده نماند و در این یک سال زیر سایه ننشست و از شدت غصه و اندوه درگذشت. 🔸سید محسن امین سال وفات رباب را ۶۲ هجری(یعنی یک سال پس از عاشورا) ذکر می‌کند. 📚ابن اثیر،الکامل فی التاریخ،۱۳۸۶ق،ج۴، ص۸۸ 📚امین،اعیان‌الشیعة،۱۴۲۱ق،ج۶، ص۴۴۹ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻روایتی را مصقلة الطحان از امام صادق(ع) نقل کرده است که شنیدم حضرت فرمود: 🔹"چون حسین(ع)کشته شد،همسر کلابیه آن حضرت برایش سوگواری به پا کرد و خود گریست و زنان و خدمتگذاران او هم گریستند تا اشک چشمانش خشک شد و تمام گشت. 🔸آن هنگام یکی از کنیزانش را دید که می‌گرید و اشک چشمش جاری است،او را طلبید و گفت: چرا در میان ما تنها اشک تو جاری است؟! او گفت:من شربت سویق می‌آشامم. او هم دستور داد سویق تهیه کنند و از آن نوشیدند.بعد اظهار داشت می‌خواهم با این عمل برای گریستن بر حسین(ع)نیرو پیدا کنم". 📚کلینی،کافی،۱۳۶۳ش،ج۱،ص۴۶۶ س ع ع ✅ @hosenih_maghtal
✅ نوزدهم محرم ۱۴۰۲ 🔻 حرکت کاروان از کوفه بسمت شام 🔻 کوفه تا شام ✳️زائران محترم حسینیه مقتل میتوانند با لمس عبارت های زیر به روضه های مربوط به روز نوزدهم محرم دسترسی پیدا کنند... ▪️ ▪️ ▪️ ▪️ ▪️ ▪️ ▪️ علیه السلام ▪️ @hosenih_maghtal