eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
456 ویدیو
171 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 امام راحل؛ خارج از تقلید غرب و شرق ✍️ دکتر دانیال بصیر در باشگاه اندیشه‌ای فکرت نوشت: نگرش نوین به معادلات و اجتماعی جهان، امروز متعلق به فیلسوفی الهی عارفی ربانی، فقیهی اصولی و مرجع تقلید مردم و در عین حال رهبری شجاع و قاطع، ساده زیست و مردم شناس با بنیان‌گذار جمهوری اسلامی امام‌خمینی (ره) است؛ شخصیتی جامع و کامل که هیچ‌کس به‌اندازه او در این قرن اخیر تأثیرگذار نبوده است. امام‌خمینی (ره) سرشار از استعداد، شایستگی‌ها و موهبت‌های بی‌کران الهی در فراگیری بسیاری از معارف و علوم اسلامی بودند؛ به‌تعبیری جامعیت علمی کلامی، فلسفی و عرفانی از یک سو و مجتهدی برجسته در فقه و اصول از سوی دیگر، به وی جامعیتی خاص بخشیده‌بود. ویژگی‌های فردی، اجتماعی، سیاسی و عرفانی حضرت روح الله او را به‌عنوان رهبری ممتاز و بی‌نظیر که تربیت و تزکیه را مقدم بر تعلیم و آموزش می‌دید به جهانیان معرفی کرد. اندیشه‌ای برخاسته از دین که مبتنی بر اصول مستحکمی نظیر جهان‌بینی توحیدی، اتصال به وحی الهی و سنت و سیره معصومین (ع)، پیوند دین و سیاست، اجتهاد، عقلانیت دینی، توجه به مقتضیات زمان و مکان و لزوم تأمین مصالح جامعه اسلامی و سایر مؤلفه‌های فقه غنی اسلامی بود، سیره سیاسی امام را حل را شکل داده‌بود خلاف بسیاری از سیاستمداران جهان باور عمیق و آگاهانه و خردمندانه حضرت روح الله به اسلام، سبب شده بود تا در مبارزات مقلد اندیشه‌ها و روش‌های سیاسی غرب و شرق نباشد و با اعتماد و اتکا به پروردگار، حس خودباوری را به مردم ایران انتقال کند. تمسک به حبل الله المتین و سیره ائمه معصومین (ع)، عناصر و شالوده‌های مدیریتی همه جانبه و فراگیر امام بود که در بحران‌ها و تهدیدهای بزرگ، با هوشمندی و پشتیبانی مردم متدین موفق به اداره این بحران‌ها می‌شدند. از صفات بارز امام‌خمینی فهم دقیق از جبهه مقابل و دشمنان اسلام بود فراست و تیزهوشی وی در شناخت چهره‌ها و موقعیت‌ها تشخیص و عکس العمل‌های لازم، شگردهای دشمنان و ترفندهای مختلف آنان سهم به سزایی در ایجاد حس خودباوری و ایستادگی در امت اسلامی ایفا کرد. امام به‌عنوان یک متفکر اسلامی، یک مجتهد و فقیه و در عین حال عارف و فیلسوف در دوران ده ساله حیات سیاسی _ اجتماعی خود همیشه ابتکار عمل را با شناخت دقیق از جریان‌های مختلف داخلی و خارجی در دست داشت که دشمنان انقلاب اسلامی را مبهوت و سردرگم کرده بود. جامعیت علمی و ویژگی‌های فردی، اجتماعی و سیاسی امام‌خمینی (ره) از وی رهبری فرهمند ساخته‌بود که موفق شد با دم گرم و مسیحایی خود جهان اسلام را جانی دیگر بخشد. امام با احیای مجدد معنویت در جهان معاصر، تأکید بر ابعاد مختلف وجودی انسان و لزوم سامان‌یابی زندگی سیاسی و اجتماعی بر اساس فطرت بشری کوشید و تا هویت انسانی را احیا کند و انسان‌ها را با واقعیت وجود خویش آشنا سازد. در واقع همین اندیشه‌ها و آرمان‌های وجودی بود که سبب شد قلب‌های بسیاری مجذوب او شوند. @HOWZAVIAN
🔸چرا گریه کنیم؟ ✍ محمد‌علی بهمنی زنده‌تر از تو کسی‌ نیست، چرا گریه‌ کنیم؟ مرگ‌مان‌ باد و مباد آن‌ که‌ تو را گریه‌ کنیم هفت‌ پشتِ عطش‌ از نام‌ زلالت‌ لرزید ما که‌ باشیم‌ که‌ در سوگ شما گریه‌ کنیم؟ رفتنت‌ آینه‎ی‌ آمدنت‌ بود، ببخش‌ شب‌ میلادِ تو تلخ‌ است‌ که‌ ما گریه‌ کنیم ما به‌ جسم‌ شهدا گریه‌ نکردیم، مگر می‌توانیم‌ به‌ جان‌ شهدا گریه‌ کنیم؟ گوش‌ِ جان‌ باز به‌ فتوای‌ تو داریم، بگو با چنین‌ حال‌ بمیریم‌ و یا گریه‌ کنیم؟ ای‌ تو با لهجه‎ی خورشید سراینده‎ی‌ ما ما تو را با چه‌ زبانی‌ به‌ خدا گریه‌ کنیم؟ آسمانا! همه‌ ابریم گره‌ خورده‌ به‌هم‌ سر به‌ دامانِ‌ کدام‌ عقده‌‌گشا گریه‌ کنیم؟ باغبانا! ز تو و چشم‌ِ تو آموخته‌ایم‌ که‌ به‌ جان‌تشنگیِ‌ باغچه‌ها گریه‌ کنیم @HOWZAVIAN
🔸من چیزی نمی‌دانم و بهتر است که ندانم ✍ قاسم یزدانی‌مقدم 📌انقلاب سبک زندگی ۲۲بهمن نیازمند دستگاه کارشناسی جدید! 📌وقتی که امام خمینی متهم به بیسوادی شد! سوال خبرنگار آمریکا، نهم آذر سال پنجاه و هشت، خطاب به امام خمینی ره : شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما و حقوق روابط بین المللی را مطالعه نکرده اید.‏‎ ‎‏تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گرفتن و دادن یک زندگی اجتماعی درگیر‏‎ ‎‏نبوده اید. آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمی آورد که ممکن است عواملی در این معادله‏‎ ‎‏باشد که شما نمی توانید درک کنید؟‏‏ ‏‏پاسخ امام: ‏‏ما و معیارهای اجتماعی و سیاسی ای که تا به حال به واسطۀ آن، تمام مسائل‏‎ ‎‏جهان سنجیده می شده است را شکسته ایم. ما خود چارچوب جدیدی ساخته ایم که در‏‎ ‎‏آن را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته ایم. از هر عادلی دفاع می کنیم و بر هر‏‎ ‎‏ظالمی می تازیم، حال شما اسمش را هرچه می خواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا‏‎ ‎‏خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ و ‏_‎‏امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایۀ نفوذ سرمایه داران و‏‎ ‎‏قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند.‏‎ ‎‏آری با ضوابط شما من هیچ نمی‌دانم و بهتر است که ندانم. (‏صحیفه،‌ ج۱۱، ص۱۶۰) @HOWZAVIAN
🔸«خرداد» رازآلود ✍ علی‌رضا مکتب‌دار 📌به‌نوشته بیرونی، خرداد عهده‌دار تربیت خلق و موکل بر درختان و گیاهان و رفع آلودگی از آب‌هاست. بنابر بندهش، خرداد سَروَرِ سال‌ها و ماه‌ها و روزهاست. 📌در گات‌ها، از خرداد و امرداد پیوسته در کنار یکدیگر یاد می‌شود و در اوستای نو نیز این دو امشاسپند، پاسدارنده آب‌ها و گیاهان اند که به یاری مردمان می‌آیند و تشنگی و گرسنگی را شکست می‌دهند. 📌 در یسنا، هات ۴۷، آمده‌است که اهورامزدا رسایی خرداد و جاودانگی امرداد را به کسی خواهد بخشید که اندیشه و گفتار و کردارش برابر آیین راستی است. ❓آیا می‌توان همچون ایرانیان باستان، «خرداد» را «یوم الرجاء» نامید؟ ❓ آیا معمار بزرگ انقلاب اسلامی که «انتظار فرج از نیمه خرداد» می‌کشید، به این اسرار و رمز و رازها اشاره داشت؟ ❓ آیا او کسی است که اهورامزدا، رسایی خرداد و جاودانگی امرداد را به او داده که اندیشه و گفتار و کردارش برابر آیین راستی است؟ کسی چه می داند!! 🔗متن کامل در دیباج @HOWZAVIAN
🥀🥀🥀🥀 تا که فریاد رهایی، از دل و جان شد بلند نغمه سرخ وطن، از نای تهران شد بلند حکم داد آزادگان را یک نفر از جنس نور چون صنوبر در چمن، سر از گریبان شد بلند رودهای مختلف از شهرها برخاستند پیش سد زورگو دریای ایران شد بلند تا نماند پشت پرده، زخمه ی بیدادها ناگهان گلبانگ خورشید جماران شد بلند نیمه خرداد بود و یا علی گفتیم ما پیش کوه خار و خس،امواج توفان شد بلند بارور شد نیمه خرداد، سرو انقلاب شاخه ها از هر طرف با مُشت هامان شد بلند از ورامین تا کفن پوشان خروشان آمدند دسته دسته لاله از سطح خیابان شد بلند نیمه خرداد عاشورای دیگر شد به پا روی نیزه باز سرهای شهیدان شد بلند تا به رگبار گلوله پاسخ محکم دهد سینه هر عاشقی در قلب میدان شد بلند باغبان ما اگر چه ناگهان دربند شد عطر روح اللهی اش از هر گلستان شد بلند نیمه خرداد آری با خمینی زنده است نغمه آزادگی از نای ایران شد بلند @shaeranehowzavi
🔰 این صدای گرفته ▪️دل‌نوشته‌ای به‌بهانۀ سی‌وچهارمین سالگرد آغاز رهبری حضرت آیة الله خامنه‌ای ✍️ سید محمد‌حسین دعائی دیروز، پیر پیل‌افکن ما، در هشتاد و چهار سالگی، هفتاد دقیقه در مراسم بزرگداشت رحلت امام بزرگوار سخنرانی کرد و البته صدایش گرفت. می‌خواهم از همین صدای گرفته بنویسم؛ همین صدای گرفته‌ای که شنیدنش دلمان را باز می‌کند؛ همین صدای گرفتۀ راهگشا. صدایی که از سال‌ها تکرار حق گرفته، نه از خستگی. صدایی که گرفتگی‌اش عجین با پختگی است. صدایی که در عین گرفتگی، دروازه‌های حکمت را به روی بشر امروز گشوده است. صدایی که در پیچ و خم کوچه‌های شلوغ دهکدۀ جهانی، حامل پیغام‌های مهمی از هفت شهر عشق است. 📌آری؛ این صدای انقلاب اسلامی است. صدایی که همچون گردباد، بساط مستکبران را در هم می‌پیچد. 📌ما با این صدا بزرگ شده‌ایم. صدایی که صلابت خمینی و لطافت طباطبائی، در آن به هم رسیده‌اند. 📌این صدا هیچ‌وقت گم نمی‌شود؛ چون در حافظۀ تاریخی جهان ثبت است. این صدا، تصویر حقیقی پروفایل ما در دنیای لبریز از مجاز امروزی است. این صدا، نه فقط صدای ملت ایران، که صدای امت اسلامی است؛ صدای همۀ مظلومان و مستضعفان جهان. آری؛ دیروز این صدا گرفته بود؛ و چرا نگرفته باشد؟ اصلا اگر نگرفته بود تعجب داشت. کسی‌که سال‌هاست حنجره‌اش را خنجر کرده است و تیزی کلامش را بر قلب تاریک اهریمن فرومی‌برد، باید هم صدایش بگیرد. 📌باید مجروح جهاد تبیین شد که اجرش از شهادت اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست. 📝 متن کامل دلنوشته در صفحه نویسنده @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐️ با قوّت ادامه می‌دهم... 📜 واقعاً از ته دل می‌خواستم که این مسؤولیت متوجه من نشود. در همان مجلس، کوشش و تلاش و استدلال و بحث کردم، تا این کار انجام نگیرد؛ ولی انجام گرفت و این مرحله گذشت. اما حالا که این بار را روی دوش من گذاشتند، با قوّت خواهم گرفت؛ آن‌چنان که خدای متعال به پیامبرانش توصیه فرمود: «خذها بقوّة». این تکلیف من است، که امیدوارم ان‌شاءاللَّه مشمول لطف و ترحم الهی و دعای ولیّ‌عصر(عج) و مؤمنین صالح باشم. ۱۳۶۸/۰۴/۱۲ @HOWZAVIAN
«امیدهای متداول» با «امیدهای ایمانی» فرق می‌کند ✍️ حجت الاسلام علی مهدیان، استاد حوزه ❤️امیدمتداول همین قواعد متداول و معمول ظاهری را میبیند و همین عوامل و مقدمات ظاهری. اما امیدهای ایمانی سنتهایی را میبیند که حاکم بر قواعد ظاهری است و عواملی را مشاهده میکند که خیلی متوجه نمیشوند. امید متداول میتواند حساب کند که نتیجه از کجا به دست او میرسد اگر نتواند حساب کند امید نخواهد بست اما امید ایمانی، برای نتایج من حیث لایحتسب هم قواعدی بلد است. مثلا میداند یک قاعده اقتصادی رابطه بین اراده یک امت و روزی است. که حاکم بر قواعد ظاهری است که ما میشناسیم. بین «من یتق الله» رابطه روشنی است با «یرزقه». آن هم «من حیث لا یحتسب». ❤️امیدمتداول نمیتواند توضیح دهد که امام خمینی با چه امیدی در اوج قدرت پادشاهی ایران حرکت خود را شروع کرد؟ با چه امیدی جنگ هشت ساله را مدیریت کرد. با هزار کاستی علمی و مدیریتی و ابزاری که تشکیلات تحت فرمانش داشت. اما امید ایمانی میتواند توضیح دهد. این همان امیدی است که امام گفت این راهی که درش وارد میشویم «درش شکست معنا ندارد.» هیچ نوع شکستی. امیدمتداول وضعیت احدی الحسنین یعنی دو سر برد در تمام مراحل حرکت در یک مسیر خاص را نمیفهمد اما امید ایمانی میفهمد که ممکن است مسیر را به گونه ای بروید که درش شکست معنا نداشته باشد. ❤️امید متداول درش بین درخواست و نتیجه گیری ملازمه ای نیست. چه بسا شما میل به چیزی داشته باشید اما لزوما نتیجه نگیرید. احساس یاس و انسداد اساسا جایی است که شما میل شدید به نتیجه دارید اما عوامل و زمینه ها حصول نتیجه را دور و غیر قابل دسترسی میداند. اما امیدایمانی بین درخواست و نتیجه ملازمه میبینید. ادعونی استجب لکم. شما سراپا درخواست از خدا شوید، او اراده اش را وارد عمل میکند. نگران نباشید. «اجیب دعوه الداع اذا دعان» اگر حقیقتا از او بخواهید این یعنی همه توان فکری و عملی خود را پای کار بیاورید و نگران نقصها و قصورها نباشید دیگر. او جبران میکند. او حل و فصل میکند. ❤️امیدمتداول همان است که دشمن آنچنان دقیق همه امور را در نظر میگیرد که رهبری ایران هم به او آفرین میگوید، همه امور برای او امید به حصول نتیجه را ایجاد کرده بود. امید به پیروزی. اما امید ایمانی همان است که میگوید محاسبه تو غلط بود. چون قواعد حاکمی وجود دارد که تو هیچ گاه آن را نمیبینی و در محاسبه نمیاوری. قواعدی که به عقیده و ایمان این مردم مربوط است. به مسیرشان و به سنتهای الهی. ❤️امیدمتداول با دیدن نقص این مدیر و آن مدیر، این روال غلط و آن خرده فرهنگ خطا، آن ضعف درونی و آن تهدید بیرونی، نابود میشود اما امید ایمانی دست به رفع نقصها میزند چون ریشه پیروزی را چیزی فراتر از این امور میداند. او فقط مامور به انجام تکلیف است تا جای ممکن و نتیجه را در دست اراده الهی میبیند. امید متداول با دیدن قدرتهای ظاهری و تهدیدها احساس شکست میکند و یاس و انسداد، اما امیدایمانی همه اینها را باعث اضطرار بیشتر خود نزد خدا میداند و افزون شدن فشارها را نشانه نزدیک شدن نتیجه میبیند. همان جمله ای که در اوج محاصره در جنگ احزاب مومنین گفتند که «این همان وعده ای است که خدا و رسول داده بودند و راست هم گفته بودند. » ❤️امیدمتداول معنای جمله سردار شهید ما را که گفت فرصتی که در دل تهدیدها هست در خود فرصتها نیست نمیفهمد. اصلا این را جمله ای متناقض میبیند اما امید ایمانی میفهمد و میداند شرطش آن است که نترسد و نترساند و وارد مسیر شود. ❤️امیدمتداول برای رسیدن به نتیجه چه بسا ایمانش را هویتش را عزتش را هم بفروشد اما امیدایمانی، مصلحت اندیشی میکند اما اساس دارایی خود را که نتیجه اصلی را با آن به دست میاورد نمیفروشد و کنار نمیگذارد. ❤️دوران فشار و تهدید و تحریم و سختی ها، زمانه یافتن ارزش کالای مهمی به نام امیدایمانی است. اگر نخبه ای حقیقتا اهل این مردم باشد باید این حقیقت را تبیین کند و به چشم آورد. @HOWZAVIAN
. 📖 برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «شاه جعفر» 🔸به همت اداره هنرهای ادبی معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی از سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب‌های ادبی "طلوع" نشست کتاب "شاه جعفر" برگزار می‌شود. 🔹با حضور نویسنده کتاب: سعید محمدی منتقد: حاتم ابتسام مجری: محمد علی نباتی 🔻زمان: سه شنبه ۱۶ خرداد، ساعت ۱۷:۳۰ 🔺مکان: قم، خیابان صفائیه، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، سالن علامه طباطبایی ✔️ رویدادهای هنری رسانه‌ای در اشراق @HOWZAVIAN
🔹کتاب را بخورید! ✍️ حجت الاسلام سیدجواد محمدزاده 🔸کتاب را بعضی ها می خرند و می خوانند و از آن لذت می برند. 🔸چندین جلد گالینگور کتاب را برخی ها برای زیبایی و دکور در بوفه و کتابخانه منزل می خرند و می گذارند. 🔸کتاب های رنگارنگ و خوش نقش، اطلس ها، دائره المعارف ها را گاهی می خرند و از زیبایی آن سرمست می شوند. 🔸گروهی از خردمندان کتاب را می خرند که خریده باشند. 🔸و انگشت شمار هستند که کتاب را می خرند و می خوانند. 📌کتاب را باید خورد. ریز ریز کرد. لقمه لقمه کرد. سرسفره باید گذاشت تا خانواده با سس خردل میل کنند. 🔻وقتی کتاب خورده شود، تبدیل به ویتامین و پروتئین می‌شود، وارد افکار و اندیشه می‌شود، رفتارها تغییر می‌کند و جامعه متحول می‌شود. ‼️کتاب خوردنی است. 🌾همه کتاب ها خوردنی نیستند. @HOWZAVIAN
|حلقه کتابخوانیِ مدرسه فکرت ▪️سومین جلسه حلقه‌ی کتاب‌خوانیِ فکرت 💠 بازخوانی تحلیلی کتاب «طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن» با ارائه‌ی حجت‌الاسلام نجف لکزایی ▫️شرکت در این حلقه‌ی کتاب رایگان بوده و امکان مشارکت حضوری و مجازی فراهم است. برای ثبت نام به آی‌دی زیر پیام دهید: @Madrese_Fekrat @danial_basir ⏰ چهارشنبه‌ها (۱۷، ۳۱ خرداد - ۷، ۲۱ تیر - ۱۱، ۱۸، ۲۵ مرداد) ساعت ۸ - ۱۰ صبح 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | ایتا | اینستاگرام | تلگرام @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 📌 بی‌حسی در برابر دنیا 👈هر ایرانی می‌فهمه که وقتی امام خمینی در پاسخ به سوال خبرنگار گفت: هیچ حسی ندارم، این یعنی چه. ⭕️اما خب نادان‌ها باید خود را به جهالت بزنند و این جمله ملکوتی را بر خلاف واقع تفسیر کنند. ربع پهلوی بیچاره! امام که یک وجب از خاک کشور را به دشمن نداد برایش ایران مهم نیست اما برای تو پدر و جدت که رایگان ایران را تاراج کردید مهم است؟ اف بر دروغ‌گوهایی که از دروغگویی خسته نمیشن! ✔️ صفحه حجت الاسلام دکتر ابراهیم باقرزاده @HOWZAVIAN
✅ آیا این چهره را می شناسید؟! ✍️ جواد حاجی اکبری ، اهـل نبطیـه و از بردگانـی بـود کـه بـه نـدای پیامبـر لبیک گفـت و با وجـود شـکنجه های بسـیار، در کنـار ایشـان مانـد. در جنگهای صفین و نهـروان همراه امیرالمؤمنیـن بـود. حضـرت پـس از وفـات او، در کلامی (حکمـت 42نهج البلاغه) در وصفش چنین فرمودند: »خدا ّخباب را رحمت کند که با رغبت اسالم آورد، برای اطاعت از فرمـان خـدا هجـرت کـرد، به مقـدار کفایتش قناعـت ورزید، از خداوند خشـنود بود، و زندگیاش را با جهاد سپری کرد.« اگر خباب امروز در جمع ما بود بی شک یکی از افسران معرکه فضای مجازی بود. البته افسر تولید محتوا نه کپی پی‌سی!! خدایا! و خباب‌ها را مورد رحمت و ما را در مسیر این خوبانت قرار بده. @HOWZAVIAN
💠 تعجیل و تأخیر ✍️ علی جباری، کارشناس مجری برنامه پرسمان تاریخی رادیو معارف در ایام ماضی با دلی راضی به امر سبحان قاضی، جهت کسب معاش، پای در راهی نهادم. جاده بی‌همدم بود و تن بی‌رمق و وقت مُضیَّق و دل نگران. قضای روزگار مرکب مرا قفای راننده کهنسالی قرار داد که در آن معبر باریک نه راه می‌رفت و نه به سایرین راه می‌داد و خرامان خرامان روی رگهای اعصاب خلایق طریق بی دریغ را وجبٌ بعد وجب طی می‌فرمود. سرم پر تشویش بود و تنم مملو از اضطراب و پیشانی پر عرق و دستانی پر ورق خائف از تأخیر و انحلال نشستی مهم در آن صباح الاصباح. حرص‌ها خوردم و پیراهن حوصله را صد چاک دادم از دست آن پیر پرحوصله راه ناپیما، ولی اندکی بعد دست در گریبان تفکر فرو بردم و اندیشیدم که شاید در این رویداد ناخوشایند حکمتی باشد مرا پوشیده. عنان صبر بر کف و دست نوازشی بر سر و نهیبی بر نفس، گوهری از خالق متعال یاد آوردم که: شايد چيزى را ناخوش بداريد و در آن خير شما باشد و شايد چيزى را دوست داشته باشيد و برايتان ناپسند افتد.(بقره/۲۱۶) به مقصد که واصل شدم چشم‌هایم عمارتی را دید که حریقی به جانش افتاده و حریق‌نشانان در پی اطفای آنند. هزار شکر کردم و سر تعظیم بر پروردگار مهربان که اگر گاه موعود در جلسه می‌بودم چه بسا که از آن حریق مرا هم نصیبی عاید بود. نه هر تأخیرِ اجابتی خُسران است و نه هر تسریعی فایده و منفعت. در کوران ناملایمات، عاقلان صبورند و جاهلان عجول و صابران واصلند و عاجلان نادم. @HOWZAVIAN