eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️ شهید قلب قرآن و قلب جمهوری اسلامی ✍️سیدمهدی هاشمی در اینکه چرا سوره یس را قلب قران معرفی شده است مفسران بنام هرکدام تحلیل های قرانی بیان نمودند برخی سر اینکه سوره یس قلب قران معرفی شده آیه شریفه «فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» می‌دانند در این احتمال ملک و ملکوت عالم به دست خداست و همه کاره عالم هستی خداست که بازگشت به توحید دارد برخی سر قلب قران بودن سوره یس را آیه شریفه«و كُلَّ شَيْ‏ءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ‏» می‌دانند که در این صورت به پشتوانه روایات قلب قران امام مبین است که همان ولایت و امامت خواهد بود برخی معتقدند چون اصول سه گانه توحید، نبوت و معاد در این سوره مطرح شده است قلب قران معرفی شده است مرحوم صدر المتالهین شیرازی در تفسیر سوره یس در چرایی قلب قران بودن این سوره می نویسد آنچه موجب شد که این سوره قلب قران بشود وجود یک شهیدی است بنام حبیب نجار که وقتی در برابر ظلم زمانه خود سکوت نکرد و دوان دوان به قلب شهر آمده و مردم را در تبعیت از پیامبران هشدار داد «وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعى‏ قالَ يا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ اتَّبِعُوا مَنْ لا يَسْئَلُكُمْ أَجْراً وَ هُمْ مُهْتَدُونَ وَ ما لِيَ لا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُون» وجود یک شخص غیر معصوم و اقدام به هنگام و سکوت نکردن در برابر منکرات جامعه خود و سرانجام به شهادت رسیدن او توسط مستکبرین عصر خود موجب می شود که این سوره بشود قلب قران با این توصیف اگر وجود یک شهید سوره یس را قلب قران می کند وجود شهیدان در دفاع مقدس از انقلاب اسلامی هرکدام قلبی هستند برای جمهوری اسلامی همچون سید الشهدای جبهه مقاومت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که سلام و صلوات خدا و فرشتگان بر شهید قلب قران و شهدای قلب جمهوری اسلامی. @HOWZAVIAN
🔘حاشیه ای بر سینمایی حق سکوت ✍️سلمان ایرانمنش ▫️در کنار استادی نشسته بودیم که او نیز از جرگه روحانیت بود اما اهل هنر و فهم مطلب. ◾️داستان فیلم را روحانی‌ای روایت می‌کرد که در دل مشکلات مالی فرو رفته و قصد برنامه ریزی اقتصادی برای جبران کم ‌و کاستی‌های مالیش داشت ▫️تصمیم گرفت برای تبلیغ به روستا برود و این حرکت برای ما چیز عجیبی نبود چون بسیاری از طلبه‌ها و روحانیون برای معاششان مدتی را در تبلیغ سپری کرده‌ و می‌کنند ◾️اما چیزی که توجهم را جلب می‌کرد استاد کنارم بود؛ بعضی دیالوگ‌های فیلم را دوباره زمزمه می‌کرد و کمی می‌خندید و از این خنده متوجه می‌شدم فیلم هدف گیری درستی دارد و استاد با فیلم همزاد پنداری می‌کند. ▫️یک لحظه خنده همه گیر شد و بقیه هم که عموما طلبه بودند،خندیدند ◾️فیلم کمدی نبود اما روایتی درست از طلبگی، سادگی و منش آنها داشت. ▫️بعد گفته شد نویسنده و کارگردان فیلم هم طلبه است ◾️این نشان می‌داد که چقدر فضای طلبگی ناشناخته است که اگر طلبه باشی می‌توانی روایتگر زیست آنها شوی و اگر طلبه نباشی قاعدتا فهمی از منش و زندگی آنها نداری، در حالی که روحانیان و طلاب امامان و الگوی معنوی جامعه هستند ▫️چگونه می‌توان از الگویی پیروی کرد که روایتی از زیست او را نمی‌دانیم و فقط آنها را در جلوی صفوف نماز یا بر منابر دیده‌ایم. ◾️این ضعف روایتگری تا کجا می‌خواهد شکاف میان روحانیت و مردم را افزایش دهد؟ و چرا افرادی از بین طلاب برای روایتگری زیستشان دست به قلم نمی‌شوند و این سیره پر از عبرت را به تصویر نمی‌کشدند؟ 🔻انجمن سواد رسانه طلاب ایتا @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
✴️ سبک زندگی رزمندگان ✍️ دکتر سید حسین شرف‌الدین ♻️ جبهه‌های جنگ کانون تجمع جوان‌ها و نوجوانانی بود که تازه از کنش‌گری برای به‌ثمررساندن انقلاب اسلامی فارغ شده بودند و شور و نشاط انقلابی بارزترین ویژگی این جماعت بود. از طرفی چون جنگ تحمیلی با هدف نابودی یا ایجاد وقفه در روند همین انقلاب که ثمره مجاهدت آنها بود، به راه افتاد، انگیزه مضاعفی برای مشارکت دغدغه‌مند در آن و حماسه‌آفرینی وجود داشت. ♻️ حضور و زندگی در فضا و محیط جبهه، زمینه خلق زیست‌جهانی کاملا متفاوت از زیست‌جهان‌های معهود و مالوف با مختصاتی ویژه را فراهم ساخت. طبیعی است که زیست مطلوب و کنش‌گری موفق در این عرصه نوپدید، جامعه‌پذیری،‌ نظام ارتباطی، خُلق و منش،‌ قواعد رفتاری و الگوی زیستی متناسبی را می‌طلبید. سبک غالب یا مرجح در جبهه نه مولود یک یا چند عامل که برساختی از مشارکت عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، روانی، جغرافیایی، اقلیمی، نظامی، امنیتی، ارتباطی است. ♻️ از مختصات برجسته این سبک زندگی می‌توان به مواردی همچون تعلق خاطر وثیق به باورها و آرمان‌های دینی، ولایت‌مداری، یکدلی و ترک تفاوت‌ها و تمایزات، جمع‌گرایی و عبور از خودبینی‌ها، رهایی از تعلقات و تمنیات محدودکننده، معنویت‌گرایی و تعالی‌جویی، ساده‌زیستی و بسنده‌کردن به ضروریات، صبوری و آمادگی بالا برای تحمل مصائب و سختی‌ها، میل وافر به ایثار و مجاهدت، غلبه عقلانیت ارزشی بر عقلانیت ابزاری و محاسباتی، غلبه مرگ‌اندیشی و شهادت‌‍طلبی اشاره کرد. ✔️صفحه استاد با نام «خرد اجتماعی» @HOWZAVIAN
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🔘روایتی از سفر به منزل مرحوم حجت الاسلام سید علی حسینی ایمنی، شاعر حوزوی و سردبیر فقید ماهنامه اشارات 💢شاعر دیار سینه سوختگان ▫️شعر روح را درگیر می‌کند. قلب را تسخیر می‌کند و زشتی را تکفیر. ◾️شاعر اگر عاشق نباشد، هیچکدام از اهداف شعر را محقق نخواهد کرد؛ اگر عاشق باشد ولی معتقد نباشد، مسیر شعرش انسان را به بیراهه و سرآب خواهد کشاند. ▫️شاعری می‌تواند انسان تربیت ‌کند که هم عاشق باشد و هم معتقد. با سپاس از انجمن سواد رسانه طلاب، اعضای تحریریه صفحه شاعران حوزوی و کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
💢شاعر دیار سینه سوختگان ✍️ روایت علی عسکری، عضو نویسندگان حوزوی از دیدار جمعی از نویسندگان با خانواده مرحوم حسینی ایمنی: شعر روح را درگیر می‌کند. قلب را تسخیر می‌کند و زشتی را تکفیر. شاعر اگر عاشق نباشد، هیچکدام از اهداف شعر را محقق نخواهد کرد؛ اگر عاشق باشد ولی معتقد نباشد، مسیر شعرش انسان را به بیراهه و سرآب خواهد کشاند. شاعری می‌تواند انسان تربیت ‌کند که هم عاشق باشد و هم معتقد. نزدیک مغرب شده بود. با یکی از اساتید، سخن می‌گفتم که من را با شاعری عاشق و معتقد به اهل بیت آشنا کرد. شاعری طلبه که از دیار سینه سوختگان سخن می‌گفت. از آنان که برای رشد انسان و کمال او، جان و مال و فرزند را بذل طریق حق کردند. شاعری از تبار امیر‌المومنین که در دوران فراگیری کرونا، از میان عاشقان اهل بیت پرکشید. تاسف بار است نشناختن و ندیدن. به راستی چرا باید چنین گنجینه‌های تربیت یافته در مکتب حق، گمنام زیست کنند و بعد از از دست دادنشان، گمنام تر شناخته شوند؟ حجت الاسلام سید علی حسینی ایمِنی نامی بود که هنگام شنیدن صدای اذان مغرب گوش مرا با خود آشنا کرد، اما هنوز غربت سید را هیچ چیزی جبران نمی‌کرد. شعرهایش را جست‌وجو می‌کردم. به بیتی رسیدم که با نگاهی مکتبی، سردار دل‌ها را ستایش می‌کرد: کفر، پنداشت که خاموش کند نور تو را تا که خاموش شود زمزمه ی قرآن ها و نفهمید که با رفتن سرخت، سردار! سبز شد در همه اطرافِ جهان سلمان ها گرچه آغاز همان قصّه ی عباس علی است متفاوت شده این دوره ولی پایان ها دیگر امروز ابوالفضلِ حرم یک تن نیست تازه تر می شود این بار همه پیمان ها مرگمان باد اگر بی گل رویت، سردار! یک نفس دور شویم از وسط میدان ها شعر که تمام شد، بیشتر به حال خودم تاسف خوردم که چرا اکنون باید تو را بخوانم؟ به راستی مسئول این گمنامی ها کیست؟ صدای زنگی از تلفن همراهم بلند شد. استاد پیامی شادی بخش فرستاده بود: "فردا شب به منزل مرحوم سید علی حسینی می‌رویم. باید روایتی آماده کنی" شوق سراسر وجودم را فرا گرفته بود. آشنا شدن با شاعری که خودش را وقف مکتب‌علی(ع) کرده است، در دنیای گمنامی سینه‌سوختگان، ارزشمند است. شب موعود فرا رسید و به همراه یکی از اساتید برجسته ‌ی حوزه‌ی کودک، جناب استاد متقی، به سمت خانه ی مرحوم حسینی ایمنی در مجتمع مسکونی شهید محلاتی، واقع در پردیسان، حرکت کردیم. خواهران نویسنده‌ نیز با ما آمده بودند و قاب عکسی مزین به عکس سردار شهید را برای هدیه به خانواده ایشان تهیه کرده بودند. وارد ساختمان شدیم و سید محمد مهدی را دیدیم که ایستاده، منتظر ما بود. فرزند سید که چون خود او چهره‌اش می‌درخشید، به استقبال ما آمد. خانه‌‌ای ساده و باصفا و عکسی که بر روی دیوار نقش بسته بود. عکس شاعر متعهد و معتقد که عشقش به اهل بیت را فریاد می‌زد. خواهران شاعر، هر کدام عرض ارادتی خدمت همسر استاد حسینی ایمنی داشته و جای خالی ایشان را در گعده‌های شعر آیینی، اظهار می‌کردند. برای منی که فقط یک روز با این شاعر حسینی، آشنا شده بودم شنیدن خاطرات و نکاتی از تواضع و هنر او که توسط خواهران گفته می‌شد مغتنم بود. همسر استاد حسینی، از نبودظاهری ایشان و فرصت رشد برای سید محمد مهدی، سخن گفت. فرصتی که خود استاد بسترش را ایجاد کرده بود. فضا آکنده‌ از افسوس شد. استاد متقی همه را به خواندن فاتحه‌ای دعوت کرد و سپس از شنیدن یک خبر دهشتناک سخن گفت. خبری که حسرت بزرگی را برای استاد رقم زده بود. خبری از جنس تعالی یک روح و عروج یک دلباخته‌ی مکتب حق. وقتی من با میزان آشنایی یک روزه‌، خودم را متضرر می‌دیدم، دیگر چه توقعی است از دوستی صمیمی مثل استاد متقی؟! فرزند استاد، آقا سید محمد مهدی، از تلاش پدرش می‌گفت.‌ تلاشی که موجب رشد او شده تا سید محمد مهدی را در مسیر پدرش قرار بدهد. مهمانان، همگی مشتاق شنیدن شعر‌های استاد و فرزند عزیزش بودند. اشتیاقی که بی پاسخ نماند و دوستان مهمان ابیاتی عاشورایی شدند. بعداز خواندن اشعار آیینی، همسر ایشان از رویای صادقه‌ای می‌گفتند که خبر از حیات استاد می‌داد. حیاتی که ثمره‌ی اتصال به شجره‌ی طیبه بوده است و یقینا حیاتنا حسین یک شعار نیست؛ بلکه حقیقتی است که سالکانی چون سید علی حسینی ایمنی، با رسیدن به آن، مکتب راستین حق را نشان دادند. وقت رفتن فرا رسیده بود و به دعوت استادم، عکسی یادگاری با خانواده‌ی استاد حسینی گرفتیم. به هنگام خداحافظی، از خدا برای سید محمد مهدی طلب موفقیت کردم. از خدا خواستم تا پرچم شعر آیینی بیش از پیش، برافراشته گردد تا هویت مکتبی ما را بر سر منبر‌ها بانگ زند. @HOWZAVIAN
💠به گزارش هالیوود ریپورتر، لوییس بی مِیِر (بنیانگذار یهودی کمپانی مترو گلدوین میر) ، والت دیزنی (بنیانگذار کمپانی دیزنی)، سیسیل بی دمیل (فیلمساز شهیر هالیوود) و جک وارنر (از برادران یهودی وارنر و بنیانگذار کمپانی برادران وارنر) همگی ماسون بودن! 🔹اون وقت بین بعضی سینمادوست ها، وقتی از ماسون ها و نفوذشون در هالیوود صحبت می‌کنیم، بعضی ها فکر می‌کنن توهم توطئه‌ست! 🔹دقت کنیم که آثار مهم و پر مخاطب غربی، با پشتوانه‌ی مسیحیت ساخته نمی‌شه؛ بلکه حاصل کار عده‌ای ماسون و یهودیه. حتما باید در رژیم مصرف رسانه‌ایمون تجدید نظر جدی کنیم لینک مقاله: https://www.hollywoodreporter.com/news/general-news/inside-hollywoods-secret-masonic-history-disney-demille-1006571/ 📌 فیلموسوفی @HOWZAVIAN
📗کتاب «مربی و تربیت» ✍️ آیت الله محی الدین حائری شیرازی 💠 یکی از عمیق ترین و جذاب ترین کتاب‌ها که به موضوع تعلیم و تربیت پرداخته، کتاب «مربی و تربیت» است که نویسنده آن مرحوم آیت الله محی الدین حائری شیرازی، برداشت‌های فوق العاده‌ای از آیات قرآن دارد که نشاندهنده انس طولانی مدت با آیات قرآن، صفای درونی، تعمق و تفکر ایشان در آیات الهی است که اینچنین زیبا برای مخاطب، منعکس می‌کند؛ 🔻در بخشی از این اثر می خوانیم: 🔗اگر علوم انسانی فاسد شد، طبعاً تربیت منحرف می‌شود و شخص با تلاش و مجاهدت خود راه خود را دور می‌کند و خود را به بیراهه می‌برد. حال، این شخص اگر از تمام اهل عالم فداکارتر و برای هدفش از همه باگذشت‌تر و برای رسیدن به هدف از همه مدبرتر و مدیرتر باشد، چون هدف را غلط انتخاب کرده همهٔ مزایای او به همان شدت برای انسانیت عیب و منفی و مضر خواهد بود. 🔸همان‌طور که مَرکب هرچه کامل‌تر و سریع‌السیرتر و مطمئن‌تر باشد، وقتی راکب راه خطا رفت، دامنهٔ خسارات و تلفاتش وسیع‌تر می‌شود و میزان صدمات آن افزوده می‌گردد، وقتی علوم انسانی معلوماتی برخلاف واقع و اطلاعاتی غلط بود، هدف به غلط انتخاب می‌شود و طبعاً جهت منحرف می‌شود؛ پس زیربنای اصلاح در تعلیم و تربیت، اصلاح تعلیمات در علوم انسانی است. شکست در این کار یعنی شکست در کل؛ پیروزی هم پیروزی در کل خواهد بود. @HOWZAVIAN @dostaneketab