🔰 تحریک گسل «قم ـ نجف»؛ به چه قیمتی؟ با چه هدفی؟
✍️ سید محمدحسین دعائی
حجة الاسلام سروش محلاتی اخیرا در یادداشتی کوتاه (اینجا و اینجا) به ذکر مشاهدات خود از «حوزۀ نجف» و بیان شاخصههای آن در مقایسه با «حوزۀ قم» پرداخته است؛ یادداشتی که چون برآمده از یک گرایش مطرح دینی و نمایندۀ یک جریان فعال حوزوی است، ارزش نقد را دارد:
یک. نقد مبنامحور
بخش عمدهای از تفاوتهای «حوزۀ نجف» و «حوزۀ قم»، نتیجۀ قهری اختلاف در مبانی بوده و به همین خاطر، مقایسۀ وضعیت آنها با یکدیگر، بدون لحاظ این اختلاف، چندان موجه نیست. به عبارت دیگر، کاملا طبیعی است که حوزۀ معتقد به «اسلام سیاسی» و «ولایت مطلقه فقیه» که یکی از مهمترین انقلابهای تاریخ بشریت را رقم زده، نظامی اسلامی را بر یک کشور حاکم کرده و بهدنبال ایجاد «تمدن نوین اسلامی» است، عملکردی متفاوت با حوزۀ غیرمعتقد به این انگارهها و متمایل به نوعی از «سکولاریسم مذهبی» داشته باشد.
در ثانی، آنچه جناب سروش محلاتی در وصف «حوزۀ نجف» گفتهاند ـ اگر واقعیت داشته باشد ـ در واقع نه مدح این حوزه عریق و عزیز، بلکه ذم آن است؛ وضعیتی که میتوان از آن با عنوان «آنارشیسم حوزوی» یاد کرد. بهعلاوه آنکه این وضعیت، نه نتیجۀ یک انتخاب، بلکه عمدتا حاصل تحمیل اجتماع و عجز متولیان از ایستادگی در برابر متغیرهای محیطی است.
دو. نقد کارکردمحور
فارغ از تأمل در اینکه وضعیت «حوزۀ نجف» حاصل کدام مبنای مدیریتی است، با نگاهی منصفانه و واقعبینانه به کارنامۀ این حوزۀ مبارک هم میتوان به نقد مدعای جناب سروش محلاتی پرداخت.
بهراستی «حوزۀ نجف» چقدر پیشرفت علمی داشته؟ امروزه کدام نوآوری اصولی، فقهی، تفسیری، کلامی یا فلسفی را میتوان به آن حوزه نسبت داد؟ کدام مسئله از مسائل مطرح در جهان معاصر را میتوان با مراجعه به اندیشمندان نجفی پاسخ گفت؟ در حال حاضر چند پژوهشگاه یا مجله علمی، پژوهشی در آنجا فعال است؟ سالانه چند مقاله در این مجموعه علمی منتشر میشود؟ و اینکه اگر از تقلیل سخیف «زیست فناورانه» به داشتن صفحه در یوتیوب بگذریم، «حوزۀ نجف» با پدیدههایی مثل: تکنولوژیهای نوین، فضای مجازی، هوش مصنوعی، بازیهای رایانهای و برنامکهای موبایلی چه نسبتی دارد؟ اصلا پیام «حوزۀ نجف» برای جهان اسلام چیست که میتواند با عبور از فیلترینگ آن را به گوش علاقمندان برساند؟ فارغ از جایگاه «حوزۀ نجف» در سیاست و اقتصاد عراق، واقعا این حوزۀ تاریخی و سابقهدار، به چه میزان در ارتقاء فرهنگ عمومی یا دینداری مردم مؤثر بوده است؟ «حوزۀ نجف» در جلوگیری از رشد فزایندۀ فرقههای انحرافی در عراق چه عملکردی داشته؟ موضع «حوزۀ نجف» در قبال سلطۀ تحقیرآمیز آمریکا بر عراق چیست؟ و بالاخره آنکه بهطور کلی وزن «حوزۀ نجف» در معادلات ملی، منطقهای و جهانی چقدر است؟
سه. نقد تطبیقمحور
آقای سروش محلاتی، نه تنها نمیتواند از مبنای مدیریتی و کارکرد «حوزۀ نجف» دفاع کند، بلکه در تطبیق مدعای خود بر مصادیق نیز دچار خطاست. زیرا نه «حوزۀ نجف» آنگونهای است که ایشان میگوید و نه «حوزۀ قم».
بهراستی اگر کسی بخواهد در «حوزۀ نجف» راهبردهای مدیریتی متولیان امر را زیر سؤال برده و بر خلاف آنها عمل کند، چنین اجازهای به او داده خواهد شد؟ مگر نه آنکه به گفته شما اگر طلبهای حتی برای اعتاب مقدسه کار علمی کند شهریهاش قطع میشود؟ آیا این آزادی است؟ پس معلوم میشود در «حوزۀ نجف» نیز چارچوبها و خطقرمزهایی وجود دارد، اما بهشکلی دیگر. بهعلاوه آنکه یقینا بعضی از آزادیها، نه از روی اراده و مبتنی بر میل، بلکه ناشی از ناتوانی در نظارت بر همۀ اطراف ماجراست.
همچنین آیا واقعا در «حوزۀ قم» برای گرایشها و سلیقههای مختلف، محدودیت ویژهای وجود دارد؟ امروز کدام نحلۀ فکری است که امکان عرضۀ دیدگاه خود را ندارد؟ مگر نه آنکه مثلا مخالفان فلسفه و عرفان، نه در مشهد، بلکه حتی در قم، مؤسسات و مدارس متعددی داشته و بهشکل رسمی مشغول فعالیت هستند؟ و مگر نه آنکه مخالفان مقولههایی مثل: فقه نظام، علم دینی و علوم انسانی اسلامی، با آزادی کامل به طرح دیدگاههای خود پرداخته و هر از چند گاهی به مخالفت با ایدهها و پروژههای رسمی حاکمیت میپردازند؟
📌 متن کامل در صدای حوزه
#سروش_محلاتی
#مکتب_قم #مکتب_نجف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻پیشنهادی برای سربازی فرزندان مسئولان
✍️ محمدجواد محمودی
اگر طبق قانون، شرط نمایندگی مجلس و تکیه زدن بر منصبهای مختلف کشوری،
این بود که فرزندانشان باید یکسال از مرزهای کشور مراقبت کنند،
آنوقت هر دیو و ددی که فرزندش در پی اقامت فلان کشور اروپایی است،
طمع ریاست نمیکرد و کمی هم به فکر مشکلات مرزها میافتاد تا هر هفته شاهد ریختن خون چند جوان رعنا نباشیم!
یا فرزندانتان را لب مرز بفرستید،
یا بخش کوچکی از بودجهی سالانهی فلان خبرگزاری یا نهاد بیمصرف را برای دیوارکشی مرزها اختصاص دهید.
آن سربازی که لب مرز میفرستید،
برای شما یک سرباز است،
ولی امید و آیندهی یک خانواده است...
#سربازی
#مدافع_امنیت
#اجتماعی #سیاسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📘 معرفی یادداشتها و روایتهایی از اردوی جهادی
✍️ میلاد حسن زاده: روایت اردوی جهادی اخیرمون رو در مجموعه یادداشتهای زیر میتونید بخونید:
1️⃣ برنده شوک اول
2️⃣ دیگی که برای من نجوشه...
3️⃣ وارثانِ مردانِ مصر و حجاز در مریوان و چهارباغ
4️⃣ أنتَ الجَهادی لا أنا تَبْلِیغِی
5️⃣ اگه میدونستم اینجایی تسبیحترو میآوردم
6️⃣ أیْنَ البُلُوکیّون؟!
7️⃣ عروسِ بیشوهر!
8️⃣ صد چشمه ز چشمِ من گشاید
چون چشمْ برافکنمْ بَر آن رو
9️⃣ مجتمع باشخصیتها
0️⃣1️⃣ سکانس پایانی
روز - داخلی -حسینیه
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌳نویسندگی چیست؟
✍️#علی_کردانی
نویسندگی تبدیل معلومات ذهنی به نوشتار است. بنابراین چه باقلم بنویسی چه تایپ کنی، تو یک نویسندهای. تنها باید فکرتان را طی فرآیندی سازمانیافته، به کلمات و جملات تبدیل کنید.
#نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@BaraneGHalam
#با_شاعران
🖌زهرا سادات موسوی مقدم
خط به روی آرزوهای عبث باید کشید.
دورِ بذرِ کافری را خار و خس باید کشید.
متن کامل شعر
🖌مریم فردی
الله اکبر شاخه ی خون!
الله اکبر مهد زیتون!
فردا رها خواهی شد از غم
با مرگ کفتاران صهیون
متن کامل شعر
🖌محمد غفاری
رو به زیبایی او چشم تماشاست بلند
سمت بخشندگیاش دست تمناست بلند
قطره در قطره -که تا ساحل لطفش برسد-
موج دستیست که از شانۀ دریاست بلند
متن کامل شعر
🖌علی سلیمیان
دوباره پر زد از اینجا کبوتری دیگر
گشود در رمضان تا خدا پری دیگر
بهار بوی خزان میدهد در این ایام
که باغ مانده و داغ صنوبری دیگر
متن کامل شعر
🖌مهتا صانعی
خوش آمدی به وطن ای شهید ِ غربت شام
به قدّ و قامتت ای سرو ِ استوار سلام
خوش آمدی به تن غرق ِ خون ِ خویش و خوشا
رکوع و سجدهی تو بعد از آن قعود و قیام
متن کامل شعر
🖌رضا یزدانی
به غیر کشتهی عشقت کسی شهید مباد
کسی که دل به تو بستهست، ناامید مباد
متن کامل شعر
🖌سید محمد حسین ابوترابی
در پشت ابر گناهان
ماه تو گردیده پنهان
تاریکم از دست عصیان
مِهر تو اما درخشان
متن کامل شعر
#شاعران_حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
@shaeranehowzavi
@HOWZAVIAN
🔆«گوشت تلخ» بهانه ای برای رسوایی تلخ زبانان
✍️ معصومه پازکی، پژوهشگر فلسفه
زبان درنده ای است که اگر رها شود، زخم می زند.
نهج البلاغه حکمت ۵۷
🔸حاج آقا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، سخنران مذهبی که علاقمندان زیادی از افراد را در شاگردی خود دارد در بیان مخالفان امر ولایت به مسئله حسادت اشاره می کند و میفرماید:"وقتی آدمهای خوب حکمرانی کنند، دشمن بیشتری دارند. به خاطر حسادتی که به ویژه در نخبگان و خواص جامعه است."
او در ادامه در بیان مصداقی حسادت معنوی به مثال های از حکومت داری پیامبر اکرم صلوات الله علیه و امیرالمومنین علیه السلام اشاره می کند.
🔸آنچه به مذاق مخالفان امر ولی، خوش نیامد اشاره دقیق و تیر خلاص حاج آقای پناهیان است که حسادتشان را برملا کرد و آنان نیز با تلخ زبانی آن را اثبات کردند.
🔸آیت الله عندلیب همدانی:
لقب گوشت تلخ سزاوار خود این گویندهٔ جسور است.
حمایت از چنین شخصی حمایت از جسارت به مقدس ترین مقدسات است ...
🔸هادی سروش: باتهمتِ “گوشت تلخ” به شیرین ترین های هستی، نمیتوانید تلخ های تان را شیرین کنید!
🔸رحمت الله بیگدلی:
گوشت تلخ، توجیهی برای اخلاق تند خودتان است.
🔸حجت الاسلام محمد علی خسروی:
"گوشت تلخ" در توجیه افکار انحرافی و برداشت غلط پناهیان از اسلام سیاسی و تئوریزه کردن خشونت، بود.
#شبهه_پراکنی
#تهمت_رسانه_ای
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻دشمنشناسی؛ مهمترین اصل مبارزه در مسیر پیروزی
✍️ محسن رضایی
در رابطه با یادداشت قبل که عنوان شد «برای رژیم صهیونیستی خط قرمز بیمعناست و برای او سفارت و مکان نظامی تفاوتی ندارد»، شواهد متعددی از اعترافات و سخنان مسوولین مختلف غربی و آمریکایی نیز میتوان یافت از جمله سخنان «لئون پانتا»، مدیر سابق سیا(CIA) که میگوید: «بر اساس تجربه من، اسرائیلیها معمولا ابتدا شلیک میکنند و سپس سؤال میکنند(یا فکر میکنند)».
معنای روشنتر این تعبیر از سوی مهمترین مسوول امنیتی سابق آمریکا که خود سابقه فراوانی در جنایت دارد، این است که کشتار و جنایت، عنصر ذاتی رژیم صهیونیستی است و اسرائیل در ترور دشمنان خود در هر مکانی که باشند و توان آن را داشته باشد، هیچ سوال و درنگ نمیکند و اساسا این رژیم بر پایه ترور و کشتار پایهریزی شده و تا به امروز نیز همینگونه بوده است.
اما توضیح این واضحات برای چیست؟ برای این است که مسوولین محترم در طراحی منظومه امنیتی به این موضوع آشکار، توجه ویژه داشته باشند به عبارت دیگر سیستم محاسباتی در این رابطه نباید دچار خطا و اختلال شود چرا که هیچ خط قرمزی و هیچ مکان امنی برای این رژیم جنایتکار قابل تصور نیست، کنسولگری، سفارت، اماکن مسکونی و ... برای او هیچ تفاوتی با اماکن نظامی ندارد.
بنابراین سکونت و یا برگزاری جلسات محرمانه رزمندگان و فرماندهان جبهه مقاومت در اماکنی مانند سفارت و مناطق مسکونی و ... در کشورهای مجاور اسرائیل که حوزه اطلاعاتی و امنیتی او محسوب میشوند، نمیتواند امنیت این جلسات را تامین کند.
امنیت رزمندگان و فرماندهان جبهه مقاومت تنها زمانی تأمین میشود که تمامی اقدامات و عملکرد آنان بر اصل غافلگیری استوار باشد و بالاترین سطوح خفا و پنهان ماندن از چشم دشمن را رعایت کرده باشند. دشمنشناسی و شناخت ابعاد مختلف دشمن مقابل، از مهمترین اصول مبارزه است که رعایت آن موجب سرعت در روند پیروزی میشود.
#جنگ_ترکیبی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻 چرا پناهیان نابود نمیشود؟
✍️ علی مهدیان
🔺تک تک پایگاه ها و مراجع فکری و اندیشه ای کمک کننده به طرح رهبری باید داغان شوند. همه هم با سوتی هایی که خودشان میدهند. خطا که همه دارند، کافی است روی آنها متمرکز شوند تا بالاخره گیرشان بیندازند.
🔺این وسط کسانی که درباره آن خطاها و سوتی ها وارد بحث میشوند سرکارند، اصلا طرف مقابل روی چنین ذهنهایی سرمایه گذاری میکند. کسانی که منتظرند ببینند بهانه جدید دشمن چیست تا درباره اش بحث کنند و با بحث کردنشان مساله را داغ کنند و خلاصه هم خودشان هم دیگران را سرکار بگذارند.
🔺صدیقی را دیدید، زدند زدند زدند که چه بشود؟ که آخر سر وقتی عذرخواهی هم کرد، وحیداشتری توییت بزند که این تازه یک مورد بود از این موارد بسیار در بین روحانیون پیدا میشود. وحید اشتری کیست؟ رابطه اش با یاشار سلطانی و صبا اذرپیک و که و که چیست، مهم نیست. مهم این است که محکوم هم شود به دلیل دروغگویی، یک عده حزب اللهی پشتش درمیایند و قوه قضاییه را محکوم میکنند. (نامه شان را ببینید، امضاها را ببینید تا عمق فاجعه معلوم شود). آخرش هم معلوم نمیشود چرا طرف زندان نمیرود و بالاشهر تهران کافه و پاتوق راه میاندازد. مهم نیست.
🔺مهم ذهن خراب ما است که داریم بحث میکنیم «گوشتتلخ» معناش چی است، توهین هست یا نه. و هزار بار بازی خوردیم و باز هم. اما برای پناهیان این اول بار نیست که دام پهن کرده اند. او اما هنوز نابود نشده. چرا؟
🔺عزت دست خدا است. عزت را خدا میدهد.اما عزت گرفتن از خدا قواعدی دارد.
🌱وسط میدان بودن و برای جبهه حق و رهبر الهی اش شمشیر زدن
🌱خسته نشدن
🌱صبر کردن
🌱فارغ از همه آشوبها فکر کردن و فهمیدن و رشد کردن
🌱نترسیدن و آبرو و عزت را به خدا سپردن
🌱خالص بودن و برای خدا بودن
و بسیاری از ویژگیهای دیگر را باید در این جنگ جهاد تبیین تمرین کرد و کمک داد. همه ملاحظهکارهای بیفایده که فکر میکنند دو تا لگد به جمهوری اسلامی بزنند آبرودار میشوند همگی هیچند و در حاشیه اند و آخر سر هم نخواهند ماند. این نور جمهوری اسلامی است که میماند. نور اقامه ولایت. آری تفسیر وجهالله همین است. حقیقت ولایت.
ببینید امروز چطور دشمنان این شجره طیبه نابود میشوند خودش همینطور رشد میکند و برگ و بار میدهد. ببینید صحنه جهانی را. متصل شوندگان به این حقیقت و پشت کنندگان به آن نیز همین سرانجام را دارند.
کل من علیها فان فیبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام
🔺پناهیان عمری است با روضه سیدالشهدا زندگی میکند. روضه اقتدار و مظلومیت. روضه آنکه خواستند نابودش کنند اما ماند.
بعد از هزار سال ببینید پرچمی
جز پرچم حسینیه در اهتزاز نیست
#پناهیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔴 سیاست سوارکاری!
وقتی سلطنت طلبان و لندن نشینان و شبکه منو تو و شیعه انگلیسی و انجمن حجتیه و اصلاح طلبانی مثل تاجزاده به یک نفر با دلایل واهی حمله می کنند باید مراقب باشی که به اسم ولایت به دشمنان ولایت سواری ندهی.
✍️ دکتر محمدرضا باقرزاده
#پناهیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
25.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🔻عملیات سپاه در سوریه و آن چیزهایی که نشنیدیم
روایتی شنیدنی از حسن حسینی، خبرنگار صدا و سیما در بیروت از عملیات مهم سپاه در سوریه که به خاطر حفظ جان چند کودک لغو شد.
این روحیه و مرام را با جنایت غربیها و خصوصا صهیونیستها مقایسه کنید که اختلاف تا کجاست!
واقعیتهایی که مغفول میماند و اگر مشابه این مسائل و یا حتی کمتر از آن در غرب اتفاق بیفتد گوش فلک را از آن پر میکنند و شاید چندین فیلم از آن بسازند.
#رسانه
#سپاه
#داعش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸بهعنوان اثر مرتبط با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی، میتوان کتاب #ماجرای_فکر_آوینی را معرفی کرد. کتابی با موضوع گفتارهایی در شناخت تفکر بنیادین شهید سید مرتضی آوینی.
🔹مخاطبان اصلی درس گفتارهای مندرج در این کتاب #جوانانی هستند که در آغاز راه مطالعات فرهنگی و تمدنی هستند و غالبا دغدغه این را دارند که فهم و تحلیل رخدادها و تحولات سیاسی، تاریخی و تمدنی را از چه نقطهای باید آغاز کنند.
👈 منظومه فکر آوینی، چه در بعد تفکر انتقادی قدرتمندش و چه افقگشایی هوشمندانهاش از آینده، همیشه یکی از بهترین پیشنهادها برای پویندگان این راه است.
👌کتاب با نگاهی اجمالی به تاریخ تمدن در غرب آغاز میشود و سپس به مدرنیسم غربی و سیطره-ی جهانی آن میپردازد. میشود گفت چگونگی مواجههی ایران با مدرنیسم غربی و موضع جریانهای فکری ایران در مواجهه با آن، موضوع اصلی این کتاب است.
✍️ نویسنده: وحید یامینپور
📖 تعداد صفحه: ۲۵۹
🖨 ناشر: معارف
💳 قیمت: ۸۵۰۰۰ تومان
#معرفی_کتاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📚 ما اینجا مهمترین اخبار حوزه کتاب رو به شما میرسونیم.
🟢 اون هم کتابایی از جنس علوم انسانی، اجتماعی و ارتباطات.
اگه کارمون داشتید:👇
@reza_shaabani
👈 «دوستانِ کتاب» دریچهای به سوی زندگی اندیشمندانه
https://eitaa.com/joinchat/504889710C40f1629af6
#پویش_خواندن #پویش_نوشتن #فرهنگ #تمدن