♦️ روایتِ انسان
✍️ حسین کاوه
🔹 سالها نظام سلطه تمام سعی خود را کرد که توسط هالیوود، دیزنی و غیره با خلق قهرمانهای پوشالی خلأ انسان تراز را در برهوت مدرنیته پُر کند.
🔸 اما اکنون مردم تحت استعمار غرب، انسان تراز را در معرکۀ حماسی غزه پیدا کردهاند! انسانی برخاسته از گفتمان مقاومتِ متکی به انقلاب اسلامی.
#مقاومت #غزه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💢 حسرتهای فردای انتخابات
✍️ محمدحسین ابوطالبی
🔻 ساعت ۷ صبح ۲۵خراد۹۲ بود. چشم دوخته بودم به تلویزیون تا نتایج اولیه را ببینم:
روحانی ۸۰۰هزار رای
قالیباف ۳۰۰هزار رای
جلیلی ۲۰۰هزار رای
با خودم گفتم انشالله تا پایان شمارش آرا ورق برمیگردد..
🕰 ساعت: ۸ شب. ورق برنگشت.
و بیش از هرچیزی یک چیز تا عمق وجودم را سوزاند: روحانی فقط ۲۰۰هزار رای بیشتر از ۵۰درصد داشت!
🔹 هی باخودم تصور میکردم: ۲۰۰هزار یعنی دوتا وزرشگاه آزادی...
⁉️ واقعا «ما» با همه کاستیهایمان نمیتوانستیم ۲۰۰هزار رای بیشتر جمع کنیم؟
▪️ اگر چند روز زودتر شروع کرده بودیم و بیخیال امتحانات خرداد میشدیم...
▪️ یا اگر آنهایی که میگفتند کار شب انتخاباتی اثر ندارد، میآمدند و بیشتر میشدیم...
▪️ یا اگر زمان بیشتری از روز را تلاش میکردیم و غرق روزمرگیها نمیشدیم...
▪️ یا اگر دنبال اثرگذاری کلان نبودیم و قدر ۷-۸ رای را هم میدانستیم...
و....
«ما» میتوانستیم ورق را برگردانیم!
🔻 امروز خمینی کبیر دارد مستقیما همه «ما» را خطاب قرار میدهد:
در قضيه تعيين رئيس جمهور بر همه مسلمانها و مكلّفهاى ايران واجب است كه دخالت داشته باشند! اگر دخالت نكنند و يك صدمه اى به اسلام برسد و يك رئيس جمهورى مثل سابق بتراشند، فردا مسئولند پیش خدا! (صحیفه امام، ج ۱۵، ص۱۵)
🔹 حاج حسین یکتا اخیرا میگفت:
"قشنگ پیداس خیلیها کُپ کردن
خیلیها گفتن مرگ بر شاه، اما همه نمازجمعه نیومدن!
خیلی ها برای نمازجمعه گفتن جنگجنگ تا پیروزی اما جبهه نیومدن!
معلوم نیست همه برسنها...
شبهای قدر انقلاب اسلامی است!"
🔻 لیلةالقدر در پیش است.
فرقی ندارد فضای انتخابات، شبیه ۹۲ هست یا ۸۴.
🔹 چیزی که قطعی است این است که ما میتوانیم نتیجه را تغییر دهیم..
🔻 اگر سستی نکنیم و راحتطلبانه نظارهگر صحنه نباشیم!
"لا تهنوا و لا تحزنوا انتم الاعلون" (آلعمران۱۳۹)
🔹 اگر مثنی و فرادا به یاری خدا قیام کنیم و به نصرت الهی ایمان داشتهباشیم.
"ان تنصرو الله ینصرکم" (محمد۷)
💢 با توجه به آرایش صحنه چه باید کرد؟
🔻 راه حل، نه کلیگویی و فرار از تعیین مصداق است، چون الان شش گزینه به طور مشخص در برابر مردم است.
نه نقد جلیلی و قالیباف و دعواهای درونایتایی، آرای خاکستری را در سبد جبهه انقلاب میریزد.
1️⃣ هرکسی باید کاندیدای اصلح خود را پیدا کند و کاملا ایجابی، کارآمدیهای شخصی او و شباهتهایش با شهید رئیسی را تبیین کند.
2️⃣ ترس از ضرر محتمل، بیشتر از اشتیاق به منفعت محتمل اثرگذار است! باید در چارچوب اخلاق و تقوا، خطر فاجعه آفرین تکرار دوران سیاه روحانی را بیان کنیم.
🔻 رهبر انقلاب، انتخابات را لیلة القدر نظام اسلامی میدانند. (۱۳۸۶/۱۲/۲۴)
در این لیلةالقدر، اگر به بهانههای واهی به خواب غفلت برویم و مشغول بالاپایین کردن گروههای ایتایی بشویم، حسرتهای فردای انتخابات، ما را رها نخواهد کرد.
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃 بشارت بشیر برای بینوایان مدعی آزادی بیان
✍️ مهدی توکلیان، روزنامه نگار
بشیر بیآزار برای بسیاری از فعالان فرهنگی و رسانهای شناخته شده است و از دیرباز تاکنون در مسیر مقاومت و مبارزه با جریانهای ضد مقاومت و انقلاب بوده است و در عرصه فعالیتهای جهانی با محصولات بسیاری فریاد مقاومت را به بار نشانده است و همواره تلاش وافری را از خود به یادگار گذاشته است تا عزم و بیداری و خودآگاهی در نسل جوان جهانی مدافع مظلومیت را نیز بیدار نگه دارد. تبیین واقعیت موجود منحوسترین حکومت غاصب با تمام افراط و تفریطهایشان، از تلاش او رنج میبرد و بشیر راه ترقی و تکامل نسل پرسشگر جهان را نه در جمود و تحجر و نه در خودباختگی و تقلید، بلکه در نشاط اجتهادی و تولید محتوایی واقعگرایانه به اندیشه و تفکر واداشته است و در برابر مدعیانی که شجاعت نظریهپردازی و مناظره را ندارند در ضمن وفاداری به اصول و اخلاق و منطق به بیداری و آگاهی فرا خوانده است. بشیر با بصیرت و شناخت نسبت به جهانی شدن رسانهها و فراگیر شدن منطق بینالمللی تحولات رسانهای و اعتقاد به این موضوع که جنگ نرم رسانهای به عنوان یک مفهوم و نظریه، در ارتباطات بینالمللی رواج پیدا کرده است، تلاش کرد تا به وسیله موثرترین روشهای تاثیرگذاری مخاطبان را به سوی جهان واقعیتهای در حال اتفاق در غزه و فلسطین آگاه کند. او به عنوان افسر جنگ نرم و در خاستگاه نظری جنگ نرم، کوشید تا به مخاطبان بسیاری بفهماند که امپریالیسم رسانهای است که شرح میدهد چگونه کشورهای کوچکتر هویت خویش را در نتیجه تغذیه اجباری رسانههای کشورهای بزرگتر و تحت پوشش یهودیان از دست میدهند.بشیر از آزادی نمیترسد و ازمناظره نیز نمیگریزد و نقد و انتقاد همیشگیاش را به توحش و کودککشی به امری تشریفاتی، تبدیل نکرد اما درمهد مدعیان آزادی و دموکراسی بهجای مناظره، او را به جدال و مرا، گرفتار آوردند و به جای آزادی، کوشیدند تا او را به دام مسئولیتگریزی کشانند و او تن نداد. کشوری که سهم آزادی، اخلاق و منطق را همه یکجا و در کنار یکدیگر با به حبس کشاندن یک فعال رسانهای ادا میکند، آغاز روند عدلکشی و خموشی بیان واقعیتها را در سطح جهانی رقم میزند خلاقیت علمی و تفکر بالنده رسانهای او را بر نمیتابند و کلید جرمانگاری ناعادلانه در کلیه سطوح رسانهای را فعال میکنند و ادعای آزادیخواهی و بیان آزادانه را سر میدهند. سازوکارهای دیپلماسی رسانهای تازهای را معرفی میکنند.وجدان رسانهای و تعهد اخلاقی بشیر، تنها محدود به برخی قلمروهای ظلمستیز یا فساد نیز نماند بلکه در بیان تمام بیاخلاقیهای رفتاری و بیوجدانیهای اندیشههای حامی صهیونیست و در جهت حمایت از کشف حقایق مظلومان و نظریهسازان در فضای رسانههای نوین و در فضای رسانههای جهانی پدید آورد و البته برای آنکه ضریب فعالیت رسانهای این فعال رسانهای، پایین نیاید و باز نشری مجدانه بیابد نیاز به تمهیداتی از سوی سایر فعالان رسانهای دارد که با حمایتهای مجدانه دیپلماسی رسانهای در حال شکلگیری است دستیابی به اطلاعات صحیح و انتقال به گروههای هدف، ایجاد ارتباط، همگرایی و همراه ساختن افکار عمومی جهان و تشریح مفسدههای اخلاقی و انسانی رژیم اشغالگر در فضای رسانهای از جمله اتهامات این جوان فعال رسانهای است که با تلاشی طاقت فرسا، فرانسه مدعی آزادی بیان دستیابی به اطلاعات و ارسال به گروههای مختلف مخاطب را مد نظر قرار داده بود و با تلاش خود سعی در ایجاد ارتباط، همگرایی و همراه ساختن افکار عمومی جهان و تشریح مفاهیم مهمی مانند کودککشی و نسلکشی حاکمان زور و استبداد در غزه مظلوم و محور مقاومت را داشت. بشیر بیآزار با رسانه شخصی خود موفقتر از بقیه انسان رسانههای همطراز خود عمل کرد زیرا میتوانست با استفاده از علم و تجربه رسانهای خود قبل از سایر فعالان رسانهای بحرانهای پیش روی منطقه را تشخیص، تحلیل، پیشبینی و برای برخورد با آنان و تغییر جریان آن، راهکار و طرحهای جدید ارائه دهد. این مسأله در رصد و دیدبانی او اهمیت بسیار داشت. تفسیر صحیح از تحول و تنشهای گوناگون ایجاد شده در فلسطین و غزه یکی از شاخصههای فعالیت اخیر او در عرصههای رسانهای است که در مذاق و سیاق ضد انقلاب ودشمنان مقاومت خوشایند نیست و درتلاش ازبین بردن فعالیتهای او کوشیدهاند تا نام بشیر را حذف کنند اما غافل از آنند که اندیشه و تفکر بشیرهای بسیاری در دنیای رسانهای امروز در حمایت از او و راه صحیح تحلیلگرایانه رسانهایش پویا و فعال خواهد شد و انسان رسانههای بسیاری در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی درحمایت از جبهه مقاومت با الگو گرفتن از رهنمودهای داهیانه و حکیمانه امامین انقلاب و جبهه مقاومت در مسیر تمدن نوین اسلامی گام بر خواهند داشت.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔴 سبقت «ترجمه» بر «تالیف» در حوزه فلسفه!
✍️سید مهدی ابن الرضا
🔹تنها حوزه ای که ترجمه بر تالیف پیشی گرفته است حوزه فلسفه و مبانی نظری است . خبر خوبی نیست.
زیربنای وارداتی در حوزه «اندیشهها» به تدریج «انگیختهها» را نیز وارداتی میکند.
متن کامل در پیام بعدی👇👇
@HOWZAVIAN
🔴 سبقت «ترجمه» بر «تألیف» در حوزه فلسفه!
✍️سید مهدی ابن الرضا
🔹تنها حوزه ای که ترجمه بر تالیف پیشی گرفته است حوزه فلسفه و مبانی نظری است . خبر خوبی نیست.
زیربنای وارداتی در حوزه «اندیشهها» به تدریج «انگیختهها» را نیز وارداتی میکند.
🔸البته کسی در مقام نفی مطلق ترجمه نیست . نمیتوان و نمیبایست مطلقا بساط ترجمه را در حوزه معقول تعطیل کرد بلکه سخن اینجاست که این نسبت بین تالیف و ترجمه نگران کننده است.. مساله روی مقدار وزنی است که فلسفه غرب و اندیشههای وارداتی در این کشور پیدا کردند . سخن اینجاست که این مملکت با این هویت ایرانی و اسلامی ، چه دلیل دارد اینقدر کتب فلاسفه غربی که گاها هیچ تناسبی با مبانی فکری ما ندارند، در آن ترویج، تدریس و ترجمه شود؟ چه کمکی به فرهنگ ما کرده یا می تواند بکند؟
🔹اینکه عدهای باشند و کانت و هگل را فهمیده و حرف نو و پاسخ موجه در قبال این اندیشهها تولید کنند حرفی است ولی این وضعیت نابسامان که هر اندیشهای را ترویج و ترجمه کرده و با ترجمه بیرویه، کتابهای اینان را رفیق کافه نشینی جوان و نوجوان مملکت کنیم حرفی دگر است.
🔸توصیه و تاکید آیت الله جوادی آملی مبنی بر آشنایی با اندیشههای کانت و دکارت نیز که گاها در فضاهای نخبگانی مطرح میشود ، موطن و مخاطبش کاملا مشخص است. کلمه «قم» و «درس و بحث» و «تبلیغ» را که در فرمایش ایشان کنار هم بگذاریم پرواضح میشود که مخاطبشان فضلای فلسفهخوان و اهل معقول حوزه است که مثلا 20 سال فلسفه کار کردهاند . به «اینان» میفرماید از فلسفه غرب و آشنایی با اندیشههای رقیب غافل نباشید و نه «مخاطب دیگری».
🔹ترجمه، ذاتا مذموم نیست (البته با صرف نظر از حکم فقهی آن و اندراج برخی ترجمهها تحت عنوان کتب ضاله که در اینصورت گاهی ذاتا هم مورد نهی و ذم است مگر برای خواص) اما «مهندسی غیراسلامی علوم » در جامعه اسلامی، مذموم است اشد ذمّا. اگر این کشور، حکومت اسلامی تشکیل داده و ادعای تقابل تمدنی با تمدن مدرن دارد با این وضعیت کنونی علم و فلسفه در فضای آکادمیک هیچ تناسبی ندارد . نقد مطروحه مبتنی بر این پیشفرضهاست و الا با نگاه لیبرال و در یک حکومت لائیک ، هیچ یک از این گلایهها قابل طرح نیست .
🔸به عنوان مثال اگر کسی هدفش تهیه فلان نوع آش باشد الا و لابد میبایست نسبت درستی بین سبزی و آب و لوبیا و... برقرار کند و الا اگر 20 کیلو آب با نیم کیلو سبزی و ده کیلو نمک ترکیب کند نه تنها آشی طبخ نمیشود بلکه حتی برای حیوان نیز قابل خوردن نیست .
🔹حال ماییم و یک بودجه محدود، نیروی متخصص محدود و اهداف و ادعاهایی بزرگ! در چنین حالتی واجب اندر واجب است که مهندسی درست و نسبت صحیحی بین فعالیتها و تخصصها و نیز ترجمهها و تالیفها رقم بزنیم و الا شدیدا جای مذمت باقی است.
🔸وضعیت موجود در زمینه مهندسی علوم و بالاخص علوم معقول ، با حداکثر سرعت ممکن ما را به قعر چاه ویل مدرنیته میرساند و نه قله تمدن نوین اسلامی! خواندن مقاله و مصاحبه دکتر گلشنی در زمینه مافیای ترجمه و همچنین هشدارهای مکرر و بهجای دکتر زرشناس نیز میتواند موید نقد مطروحه باشد.
#فلسفه
#ترجمه_گرایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
بسته انتخاباتی اندیشکده برهان . شماره اول.pdf
260K
اصلاحطلبان با کاندیدای حداکثری و اصولگرایان با حداکثر کاندیدا
📌 بسته تحلیلی شماره یک اندیشکده برهان «چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری»
تاملی بر چالشها و فرصتهای نیروهای سیاسی در انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۳
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@borhan_inst
🔰 نگهبانی از نگهبان
▪️ چند نکتۀ مهم دربارۀ «شورای نگهبان» با تکیه بر منظومۀ فکری «رهبر حکیم انقلاب»
✍️ سید محمدحسین دعائی
۱. نهاد قانونی و مقدس #شورای_نگهبان، بر پایۀ دانش و تقوای جمعی از عادلترین و مورداعتمادترین شخصیتهای حوزوی و دانشگاهی کشور بنا شده و به همین خاطر یکی از مهمترین مظاهر اقتدار و افتخار جمهوری اسلامی است.
۲. تخریب شورای نگهبان یکی از مهمترین اهداف دشمنان اسلام از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی است. به همین خاطر هر کسی که در مسیر تخریب این شورا قدم بردارد، مرتکب عملی غیرعقلی، غیرشرعی و غیرانقلابی شده و خواسته یا ناخواسته با جبهۀ دشمن همراهی کرده است.
۳. تخریب شورای نگهبان فقط در قالب مخالفت با اصل شورای نگهبان رخ نمیدهد؛ بلکه در ضمن تضعیف این نهاد از طریق زیر سؤال بردن تصمیمهای آن نیز محقق میشود.
۴. تخریب شورای نگهبان از یک سو به بیاعتباری انتخابات و سپس بیاعتباری نهادهای مبتنی بر انتخابات منجر شده و از سوی دیگر اسلامیت نظام را خدشهدار میکند.
۵. شورای نگهبان یقینا در کشف واقع معصوم نیست. اما هرگز نمیتوان و نباید با مستمسک قرار دادن این عدم عصمت، حجیت قانونی این نهاد و فصلالخطاببودن نظرات آن را منکر شد.
۶. با توجه به مصالح اهمی که در محافظت از اصل شورای نگهبان و التزام به تصمیمات این نهاد وجود دارد، هیچکس حق ندارد حتی با یقین به اشتباه شورا، طوری به آن اعتراض کند که تخریب و تضعیفش را به دنبال داشته باشد.
۷. بسیاری از اشکالاتی که در عملکرد شورای نگهبان دیده میشود، ناشی از فقدان یا ضعف قانون است. فلذا بهجای حمله به اعضای این شورا، باید به ارتقاء نرمافزار آن کمک کرد.
۸. همۀ منتقدان شورای نگهبان یکسان نیستند. بعضی بهخاطر مخالفت با اسلام و انقلاب اسلامی و با التفات به اثر مقابله با شورا به انتقاد مشغولند. اما بعضی دیگر به لوازم انتقاد خود توجه نداشته و از اثرات آن غافلند. به امید دفع شر دستۀ اول و تنبه دستۀ دوم.
۹. به موازات تجدیدنظرطلبان و ساختارشکنان، نیروهای انقلاب نیز به برخی از تصمیمات شورای نگهبان، مثل عدم احراز صلاحیت بعضی صالحان و تأیید صلاحیت بعضی ناصالحان انتقاد دارند. اما در عین تلاش برای رفع مشکل، از تضعیف شورا خودداری کرده و بهخاطر تأمین مصالح اهم، به تشخیص آن تن دادهاند.
۱۰. آنچه گفته شد هرگز بهمعنای نفی ضرورت تلاش برای جبران خطاهای رخداده نیست؛ تلاشی که قطعا به تصمیمات شورای نگهبان برکت داده و زمینۀ جلب بیشتر تفضلات الهی را فراهم میآورد.
#انتخابات
#شورای_نگهبان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ کلید حیرتزدایی
✍️ بابک شکورزاده
«اِنَّ الحَقَّ لا یُعرَفُ بِالرِّجَالِ؛ اِعرِفِ الحقَّ تَعْرِفْ اهلَه؛ حق با افراد شناخته نمیشود؛ حق را بشناس، اهلش را میشناسی.» (مجمعالبیان،ج۱،ص۲۱۱)
کلامی ماندگار و کلیدی از امیر بیان، امامالمتقین علی علیهالسلام که همچون گوهری در پهنای تاریخ بشریت میدرخشد. کلامی گویا که در عین اقتصار، جان مطلب را بیان میکند و انسان را از حیرت و سردرگمی نجات میدهد.
در عرصه انتخابات اگر همین یک جمله را سرلوحه قرار دهیم، حقشناس باشیم و افراد را با این معیار بسنجیم، تکلیفمان برای همیشه روشن خواهد بود.
#انتخابات
#حقشناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📍رقابت اغنیا با مستضعفان
✍️سعید کرمی
تجربهی انتخاباتهای گذشته بر ما ثابت کرده است که دو سلیقهی فکری ٔفارغ از ایدئولوژیِ کاندیدای مورد نظرشان‘در انتخابات شرکت میکنند:
متن کامل
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#نشست_مجازی
مدرسه اندیشهورز رحا برگزار میکند؛
✍️ رواق اهل قلم ✍️
💢 یادداشتخوانی "شهید جمهور و دولت آینده "
👤 با حضور علی اصغر کاویانی، مدرس نویسندگی
📅 زمان: شنبه ۲۶ خردادماه
⏰ ساعت ۲۱ الی ۲۲
🌐 به صورت مجازی در بستر اسکای روم
نام نویسی: @adm_schl
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
#شهید_جمهور
#یادداشت_خوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@rahamedia