eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
459 ویدیو
172 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢عریضه‌ای بر هلیا 🗓با دیدن معرکه گیری دختر نوجوانی به نام هلیا و انتشار فیلم و تصاویر آن در شبکه‌های مجازی، برآن شدم تا عریضه ای را بنویسم و به اندیشه متفکرین و دغدغه‌مندان بسپارم. 🔹دار قالی 1.مشکل اساسی در نظام تربیتی ما، نگاه‌های بدون گِره و پیوست است. هلیا و امثال آن تربیت بدون گِره داشته‌اند و خروجی تربیت کاریکاتوری هستند. در موضوع تربیت باید جامع نگر بود و مدرسه، خانواده، مسجد، محیط، اقتصاد، سیاست، جهان، رسانه، معلم و استاد، دانشگاه و حوزه، کتاب، فیلم و سینما، تغذیه، معماری و مبلمان شهری، اشتغال، زیر ساخت های معنویت ... را باهم دید و ارزیابی کرد. هر چند سهم هر کدام از دستگاه ها به مراتب متفاوت و آموزش و پرورش سهم هنگفتی در تربیت دارد. دانش آموز باید به خانواده گره بخوردو از آنجا به مسجد و از مسجد به اجتماع و سیاست و از آن به دانشگاه و کتاب ... این مدل دار قالی در تمدن اسلامی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله توانست کرور کرور انسان تربیت کند. شهید حججی، احمدی روشن، رضایی نژاد و هزاران جوان مدافع حرم و دانشمند نخبه علمی و اساتید و طلاب جوان دغدغه مند محصول این دار قالی تمدن ساز تربیتی هستند. 🔹 رسانه ۲.امپراطوری رسانه ای تمدن غرب وحشی، چنان بر بند بند جامعه اسلامی ایران و جهان سیطره پیدا کرده است که هر طوری که آنان بخواهند افکار را منحرف و تکه پاره می کنند. موضوع دخترکان و هزاران موضوع در یک جامعه اسلامی در مقایسه با شخصیت های تربیت شده فراوان جوانان پسر و دختر یک به بی نهایت است ولی قدرت رسانه ای ما توان بلد کردن و منتشر ساختن آن را ندارد. در صنعت نانو، هسته ای، موشکی، علمی، دانشگاهی، حوزوی، معلم و استاد، سردار و سرباز، گروه های جهادی، طلاب مخلص، زنان و مادران؛ به اندازه یک جهان انسان تربیت شده است و می درخشد ولی ابر سیاهِ رسانه ای غرب و کم کاری های هدفمند در فضای مجازی، هلیا و دوستان او را بزرگ جلوه می دهد. 🔹مدرنیسم غربی ۳.تمدن غرب وحشی با تحمیل نظام مدرنیته بر جوامع، سیستم زندگی را به یک آشوب پر تلاطم مبدل ساخت. شیوه مقابله، برنامه ریزی فرهنگی، بودجه بندی معرفتی، مدل آموزش، سبک زندگی، راهکارهای جذب، بروز عادت های غلط، اعتیاد، بازی های رایانه ای، منهدم ساختن نهاد خانواده، تیرباران دین و معارف قرآنی، همه دست ساز تمدن غربی است. برای سامان دادن به هلیاها، مرکز کانونی تولید و تکثیر ویروس منحوس بی هویتی، نهلیسم، خرافه گرایی، ضدیت دین را نشانه باید گرفت و آن را از ریشه کند و سوزاند. 🔴 《راهکار》 در بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی موضوع سبک زندگی اسلامی مطرح شده است. اگر شیخ اعظم انصاری و شهید اول و دوم قیام کردند و پایه حوزه را ساختند اگر میرزای شیرازی و شیخ فضل الله نوری قیام کردند و با دشمن اجنبی جنگیدند و جریان استقلال را پایه گذاری کردند اگر آیت الله بروجردی و حائری برخاستند و حوزه و طلبه را جهت دادند. اگر امام راحل و بهشتی و مطهری و مجاهدان و شهدای عزیز انقلاب را ریل گذاری کردند. اگر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی تمدن نوین اسلامی را برافراشتند. ما نیز بعنوان سربازان راه اسلام باید موضوع سبک زندگی اسلامی را پیاده سازی و منتشر کنیم. ✍️سید جواد محمدزاده @HOWZAVIAN
🔰تحلیلی بر رفتار هلیا در رابطه با هلیا تحلیل‌های متعددی را خواندم. شاید بتوان گفت وجه اشتراک تمامی آن تحلیل‌ها این بود که اکثر نویسندگان، کمترین درصد خطا را به هلیا و بیشترین درصد را به عوامل دیگر داده بودند. از تاثیر فضای مجازی گرفته تا نحوه‌ی تربیت والدین، از ناکارآمدی مدیران فرهنگی تا معضلات اقتصادی و سیاسی، از نظام بی‌تفاوت آموزشی تا ساختار به‌ دردنخور آموزش و پرورش همه و همه هر کدام سهمی را در این جریان از آن خود کرده‌اند. اگرچه کسانی که در صدد آسیب‌شناسی معضلات جامعه برمی‌آیند اهل دغدغه‌اند؛ اما آنچه امروز ضروری به نظر می‌رسد آسیب‌شناسیِ آسیب‌شناسان است . گویا خود قضیه‌ی بررسی عوامل و آسیب‌شناسی کردن یک موضوع امروز نیازمند بازبینی و آسیب‌شناسی است. طبیعتاً وقتی جریانی مورد تحقیق قرار می‌گیرد باید تمامی علت‌های قریب و بعید آن مورد رصد واقع شود و به هر کدام به اندازه‌ی اثرگذاری، سهمی واگذار گردد . مهم‌ترین ویژگی انسان اراده و اختیار اوست. انسان به واسطه‌ی قدرت تعقل و تفکر، توان انتخاب و گزینش دارد. درست است که عوامل مختلف در نوع انتخاب انسان موثر است؛ اما نباید توجه بیش از اندازه به عوامل بیرونی، انسان را از اثر عامل درونی یعنی حق انتخاب و اختیار غافل کند. متاسفانه امروزه به دلیل مشکلات متعددی که در جامعه شاهدیم، به محض بروز خطا و مشاهده‌ی ناهنجاری‌های اجتماعی از سوی جوانان و نوجوانان، سریعا تمامی ذهن‌ها به سمت پیش زمینه‌های بیرونی آن ناهنجاری معطوف می‌گردد و توجه بیش از اندازه به پیش زمینه‌ها جوانان و نوجوانان امروز را افرادی مسلوب الاراده معرفی می‌کند واین باعث می‌شود تا نوجوان ما در برابر خطا جسور شده و مسئولیت پذیر نباشد. به دیگر سخن، او همواره دلایل دیگری خارج از وجود خود را عامل خطایش می‌داند و همیشه دنبال چیزی می‌گردد تا او را مقصر جلوه دهد و البته که آسیب‌شناسی برخی از آسیب‌شناسان نیز به او در رسیدن به این هدف کمک می‌نماید. آسیب شناسان باید بذر تردید را در دل نوجوان بکارند تا حداقل ذره‌ای به خودش و انتخابش شک کند و از خود بپرسد که چرا من چنین کاری انجام دادم؟! تحلیل‌ها باید قدرت انطباق صحیح علت و معلول‌های حقیقی را به نوجوان تزریق نمایند نه اینکه قلدری را در وجودش تثبیت کنند. گویا دنبال مقصر گشتن برای خطاها، بخشی از هویت جمعی ما ایرانیان است. وقت آن است تا بدین باور برسیم که بار سنگین اصلاحات را از دوش فرد برداشتن و نهادن آن در متن اجتماعی می‌تواند زندگی اجتماعی ما را اصلاح کند. ما قبل از ایجاد تحولات عظیم در ساختار فرهنگی، نیازمند تحول عظیم در ساختار درونی خویش هستیم. تا زمانی که مسئولیت خطای خود را به عهده نمی‌گیریم هیچ عاملی نمی‌تواند منجر به دگرگونی حیات جمعی فرهنگی ما شود. تنها روزنه‌ای که بتواند اندک نور امیدی بر گوشه‌های تاریک اتاق زندگی اجتماعی ما بتاباند، قدرت پذیرش خطا و القای اصل خطاپذیری به دیگران است. ✍️ زهرا ابراهیمی @HOWZAVIAN
🔹یک چماق هم بر سر آقای وزیر بزنید! یادداشت "تحلیلی بر رفتار هلیا" را خواندم فکر می کنم قدری بی انصافی است که نوجوانی تشنه و گرسنه را بر سر سفره ای از انواع اطعمه و اشربه دعوت کنید و بعد بگویید اگر از اینها تناول کنی جسمت را تباه خواهی کرد. چطور ممکن است انواع ابزار ابتذال و گمراهی را در دست فردی قرار دهید و بعد لاف عقل و اراده سر دهید و بگویید خود مهارگر و مسئولیت پذیر باش! تو حق نداری خودت را آلوده کنی چون اراده و اختیار داری! نمی خواهم آن دختر اینستاگرامی را تبرئه کنم ولی اگر بنا است امثال او چماق هرزگیشان را بخورند پیش تر یک چماق هم بر سر آنها که ادب قمه کشی و عربده کشی یادشان می دهند بزنید. اگر بنا نیست به مسئولیت خود(مبتنی بر لزوم فراهم آوردن اسباب رشد و تعالی معنوی آحاد جامعه) عمل کنند لااقل بگذارند امثال هلیا سرگردان باشند این سرگردانی بهتر از آن است که نسخه های ابتذال تقدیمشان کنند. ✍️ روح الله شهریاری @HOWZAVIAN پ.ن: در فضای اندیشه ورزی و ترویج فرهنگ گفت و گوی مکتوب از ایده ها و نظرات نخبگان و فضلای حوزه استقبال می کند.
🔴 دیوار کشی بین روحانیت و مردم! 🔻 یکی از عوامل فاصله گرفتن مردم از روحانیت، ساختن مجتمع و شهرک اختصاصی برای طلاب است. ♦️ تقلید مسئولین حوزه از سبک شهر سازی غربی، موجب دیوار کشی بین روحانیت و مردم شده است. 🔺 کم رنگ شدن همزیستی اجتماعی روحانیت با مردم، موجب ایجاد فاصله و تعمیق شکاف خواهد شد. ✍️ حسین کاوه @HOWZAVIAN
❇️ «مسئول» یا «مُجری»؟! 🔰 حتما تا به حال توصیه‌ها و نکات زیادی پیرامون مسئولیت‌پذیری کودک و نوجوان شنیده‌اید. 🤔 اما شاید کمتر اتفاق افتاده باشد در مورد معنا و مفهوم «مسئول» دقت کرده باشید. ⛔️ مسئول بودن، به معنای پیروی کورکورانه کودک و نوجوان از دیگران نیست. اگر قرار باشد انتخاب و تصمیم‌گیری امور مربوط به کودک بر عهده دیگران باشد و او صرفا مُجری امور باشد، پس معلوم می‌شود هنوز معنای مسئول را به درستی درک نکرده‌ایم. 💠 در مسئولیت‌سپاری به کودک و نوجوان، باید به دو عامل مهم توجه کرد: 1️⃣ قدرت انتخاب 2️⃣ قدرت تصمیم‌گیری ♻️ بنابراین، بگذاریم او آزادانه دست به انتخاب بزند و با تصمیم‌گیری، اقدام به عمل نماید. آنگاه کودک و نوجوان، با علاقه و لذت هرچه بیشتر، مسئولیت مربوطه را انجام می‌دهد و هیچگاه احساس بیگاری و استثمار نمی‌کند. ✍️ مصطفی جهانگیری @HOWZAVIAN
📌عقده‌هایی که در زمین همسایه گشوده می‌شود چند سؤال درباره کلیپی که از رقص و پایکوبی برخی هم وطنان در کشور ارمنستان منتشر شد. این حجم از افسارگسیختگی چرا؟ ریشه‌ی این آزادی مصنوعی در کجاست؟ برهنه‌کردن قسمتی از بدن خود و اعضای خانواده در قالب رقص و پایکوبی آیا پذیرفتنی است، آن هم در میان جمعیتی غریبه و بیگانه با فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی‌‌؟ آیا وطن انسان آنقدر جای کوچکی است، آنقدر عرصه تنگ است که نمی توان خود را در آن تخلیه کرد، شادی خود را بروز داد؟ چراهایی از این دست فراوانند؛ آزادی به چه قیمتی؟‌‌!به قیمت فروخته شدن تن خود وناموس خود؟! به نظر می‌رسد عوامل مختلفی در این نوع رفتارهای زننده دخیل هستند. شاید نوعی عقده‌گشایی شخصی و شخصیتی باشد. ظرفیت پایین اشخاص ایجاب می‌کند که با قرار گرفتن در چنین محیطی شروع به خودنمایی کرده و خود وخانواده‌ی خود را در معرض دید دیگران قرار دهند. شاید دیگرانی که مد نظر ماهستند هموطنان خود و یا اکثرا جمعیتهای غریبه‌ای از آن کشور هدف هستند که اینگونه رفتارها موجبات خنده، تمسخر، تعجب، تاسف آنها را فراهم کرده. یا که این افراد در خانواده و یا جمع دوستان خود تحقیر می‌شده‌اند و عقده‌ی حقارت آنها را وا‌می‌دارد که دست به چنین اعمال خلاف عفت بزنند و خودی نشان بدهند. یا نه شاید نظام حاکم بر مملکت خود را قبول نداشته و با قوانین جاری در تضاد هستند و به نوعی می‌خواهند مخالفت خود را اینگونه به جهانیان نشان دهند. این اشخاص وطن خود را همانند قفسی می‌دانند که در آن محبوس شده‌اند و حق ابراز هیچگونه شادی و نشاط را ندارند. به محض به وجود آمدن شرایط، خود را رها کرده و آزادانه به هر کاری دست می‌زنند. ولی آیا این شادی و رقص و پایکوبی لحظه‌ای بی‌حد و مرز، فرجام خوبی خواهد داشت؟ از دیدگاه جامعه‌شناسان این افراد پس از مدتی به نوعی سرخوردگی و افسردگی ناشی از عمل خود دچار می‌شوند؛ چرا که آنها با این اعمال خود نیز اغنا نشده و شاید به نوعی عذاب وجدان دچار شده و از طرف دیگر در معرض سرزنش اطرافیان قرار گرفته و در ورطه‌ی هلاکت غرق می‌شوند. اینها دردهای جامعه‌ی اصیل و متمدن ایرانی است.پخش شدن چنین کلیپهای رنج‌آور، نشان از کم‌کاری نهادهای مسئول دارد. خانواده ها،مسئولین و دست اندرکاران امور فرهنگی، سیاسی، اجتماعی بایستی دلیل اینگونه رفتارها را بررسی کرده و در صدد رفع آنها بر‌آیند. خداوند انسانها را آزاد آفرید؛ شادی و تفریح در دین دوست‌داشتنی اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد. در برخی روایات آمده که زمان خود را به چهار‌بخش و در برخی آمده به سه بخش تقسیم کنید؛ از این چند بخش، یک قسمت را به تفریح اختصاص دهید و از این تفریح جهت موفقیت در امور دیگر بهره ببرید. بایستی بستری فراهم شود تا کودک، جوان،نوجوان،بزرگسال و حتی پیرمرد و پیرزن ایرانی در کشور خود احساس امنیت کرده و با رعایت ضوابط و روابط حاکم بر نظام سیاسی- اجتماعی جامعه‌ی خود به شادی و پایکوبی بپردازند. ✍️ طاهره کنگازیان @HOWZAVIAN
✔️ شرم و حیا؛ دارایی بزرگ انگيزه‌ي حقيقي گرايش زن به حجاب، احساس فطري يا غريزي شرم و حياست. شرم و حيا در زن نسبت به بيگانه مانند غيرت در مرد است؛ به عبارت ديگر، درك و شعور فطري و الهام غريزي زن به حفظ خود از دستبرد نااهلان براي ارتقاي ارزش وجودي خويش است. در شرم و حيا، عشق و اشتياق به عفاف و پاك‌دامني تدبيری در خلقت و فطرت زن نهفته است که او را وا مي‌دارد گاهي به صورت ناخودآگاه خود را از چشم نامحرم بپوشاند. به همين دليل، وقتي احساس حجب و حيا را از دست مي دهد در محيط ناامن اجتماع هم كشف حجاب مي‌كند؛ و برعكس، وفتي احساس شرم و حيا در او زنده است در محيطي كه امنيت كامل هم وجود دارد، باز هم تمايل دارد خود را بپوشاند. احساس حيا و شرم از انجام دادن كارهاي زشت از ثمرات عفاف به شمار مي‌آيد. هر قدر اين احساس شرم از زشتي‌ها در انسان بيشتر باشد، عفت او بيشتر خواهد بود‌ امام علي(ع) مي فرمايد: « شرم از خداوند و خلق او باعث عفت و بزرگي مي‌شود» بدون شك، به تناسب ويژگي‌هاي روحي و جسمي انسان، آفرينش لباس و پوشش و روي آوردن فطري او به آن يكي از نعمت‌ها و هداياي الهي محسوب مي‌شود. در فرهنگ اسلامي، انسان لباس نمي‌پوشد كه تن را عرضه كند، بلكه لباس مي‌پوشد تا خود را بپوشاند. لباس براي او يك حريم است؛ به منزله‌ي دژي است كه تن را از دستبرد چپاولگران محفوظ مي‌دارد و كرامت او را حفظ مي‌كند. ✍️مهری یزدان پناه 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
💠هفت روش‌ پیشگیری از خشونت در نوجوانان ✔️ چکیده مقاله «روش‌های پیشگیری از گرایش نوجوانان به خشونت (با تأکید بر عنصر یادگیری اجتماعی - بر اساس رهیافت اسلامی)» 🖋نویسنده؛مصطفی همدانی، دانش‌آموخته خارج فقه و فلسفه (استاد حوزه علمیه قم) 🔸خشونت از پدیده‌های کهن در رفتار اجتماعی انسان‌ها است. نوجوانان به جهت اقتضای سنی خاص و تأثیری که از محیط خود دارند، بیشتر در معرض روی‌آوردن به خشونت هستند. هدف این پژوهش، بررسی عوامل پیشگیری از روی‌آوردن نوجوانان به خشونت است، در این راستا بر نقش یادگیری اجتماعی در خشونت‌آموزی ایشان تأکید شده و با این رهیافت، عوامل پیشگیری از خشونت را بر اساس مبانی اسلامی، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی تحلیل می‌کند. روش این پژوهش، کتابخانه‌ای است و از تجزیه‌و‌تحلیل کیفی استفاده شده است. 🔸نتایج این پژوهش بر وظایف اجزای نظام تعلیم و تربیت (خانواده، همسالان، مربیان مدرسه، نظام آموزشی و رسانه‌ها) در محورهایی چون گسترش رفتارهای محبت‌آمیز در خانواده و رفتار مربیان، توبیخ الگوهای خشونت و پاداش نگرفتن آنها، فقدان ارزش‌های خشونت‌آموز در دوستی‌ها و تعمیق باورهای معنوی در کنترل خشم و آموختن مهارت جرأت‌ورزی به جای خشونت تأکید دارد 🔗 اسلام و آسیب‌های اجتماعی @HOWZAVIAN
☑️ ای نماد حلم و علم، جهان تو را می‌خواهد شخصیتش آرام و دور از جنجال بود. در دنیای آشفته و پر همهمه ی روزگارش، کم نبودند کسانی که گهگاه به او یا خانواده اش توهینی کنند؛ اما هیچ وقت ندیدم با کسی گلاویز شود... عبور می‌کرد... عبور کردن از آدمها را خوب بلد بود؛ اما برای من که اطرافیانم را طوری دیده بودم که با شنیدن کوچکترین اهانتی، بی ادب را چنان توبیخ می کردند تا بفهمد یک من ماست چقدر کره دارد و غیرت اصیل به خانواده یعنی چه، این "عبور کردن" عجیب بود! گاهی یواشکی فکر میکردم که شاید عزیزانش را خیلی دوست ندارد که رویشان غیرتی نمی‌شود و هیچ وقت جواب دشمنان بدگویش را با تندی نمی‌دهد تا بفهمند با چه کسی طرفند. دیروز داستان امام باقر را دیدم که در مقابل توهین فرد مسیحی به خود و مادرش، با ملایمت پاسخ داده است. داستان جدیدی بود! این بار موضوعِ یک آدم عادی نبود، موضوع، امام معصوم بود، یک الگو. چقدر عجیب بود! باورم نمیشد روش زندگیمان اینچنین وارونه شده باشد! باورم نمیشد خوب و بد اینچنین جابجا شده اند که خودمان هم نفهمیدیم! چرا انقدر دور شدیم از واقعیت؟ آن آرامش و منطق کجا و این خشم کجا؟ آن داستان، به اسلام آوردن مرد مسیحی ختم شده و داستان این روزهای ما، به سمت جنایت و قتل غیرعمد و هزار پشیمانی دیگر، اما باز هم به آن اعتقاد داریم، آنقدر که اگر همرنگ جماعت نباشیم اسم‌مان بی غیرت و بی مهر می‌شود! حالا در خیالم این وارونگی را وارونه کردم و سخن گفتن را جایگزین نعره و ضرب و شتم کردم... هرچه فکر میکنم می‌بینم حیف است، حالا که چنین امام آرامی و الگویی اصیل و با غیرت دارم آیا می شود آرام تر زندگی نکنم؟! سلام بر معدن دانش، سلام بر معنای اخلاق @HOWZAVIAN
📣 سواد رسانه نیاز هر مطالبه گر مردمی در جلسه‌ای که توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین کعبی، برای پیگیری مشکلات مردم برگزار شده بود، یکی از روحانیون جوان اهوازی، مشکلاتی را بیان می‌کند که اگرچه دغدغه او برای حل مشکلات مردم، درست و به‌جا بود، اما حرف‌هایی که بیان کرد، خلاف واقع بود. او گفت: «موقع انتخابات فتوای شرعی می‌دهند، برای غزه فتوا می‌دهند؛ اما حالا مردم ما مردند، علمای اهواز ساکت‌اند! باید آقای کعبی، جزایری فرحانی بیایند جلوی درب استانداری و پدر استاندار را در بیاورند» حضار نیز با گفتن الله اکبر و احسنتم حرف‌های او را تأیید کردند! اگرچه این روحانی جوان، دغدغه مردم داشت، اما بهتر بود با کمی مطالعه در فضای مجازی، اقداماتی که علمای استان برای حل مشکل آبِ خوزستان انجام داده‌اند را متوجه شود. تا حداقل بتواند مطالب دقیق‌تری را بگوید. او قطعاً نمی‌دانست که آیت الله جزایری، شخصاً از مسئولان عالی‌رتبه، پیگیر حل مشکلات مردم استان بوده و دکتر حیدری نیز برای حل بحران کم‌آبی و... قرارگاه میدانی تشکیل داده است. قطعاً اگر این طلبه جوان، مقداری بینش و فهم سیاسی خود را بالاتر برده بود، می‌دانست که نباید مطالب خلافی را بیان کند که امروز به سوژه داغ رسانه‌های ضد انقلاب تبدیل شود. در پایان بهتر است این نکته را متذکر شویم که دغدغه‌مندان مردمِ رنج‌کشیده خوزستان اعم از طلبه و غیر طلبه، نباید هیچ‌گاه از مدار انصاف خارج شده و برای انجام امر پسندیده‌ای مرتکب فعل حرام شوند. ✍ محمد پشم‌فروش @HOWZAVIAN
💠 پلک زندگی افتادن قطره در دریا، اثر ندارد. بستن پلکی در تاریکی، ثمر ندارد. دست و پا زدن در هنگام فرود، جایی ندارد. اما آن زمان که انسان اراده می‌کند قطره‌ای باشد، روی برگ تشنه می‌درخشد. سردار! تو بهترین را اراده کردی که درخشیدی؛ آن هم شهادت بود. ✍️ ولی معدنی‌‌پور، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
✍️ نویسندگی در حوزه از ابتدا تا انزوا 😔 اول فکر می کردیم با تغییر عنوان «انجمن قلم» به «انجمن ادبیات و هنر اسلامی» این بخش از انجمن‌های علمی حوزه پررونق‌تر و کارآمدتر می‌شود؛ اما نه چنان ماند و نه چنین شد! 🔻معلق‌بودن فعالیت انجمن ادبیات و هنر اسلامی نه به نفع مدیر انجمن‌های علمی است، نه به نفع مجموعه حوزه علمیه و مبلغان تبلیغ مکتوب! ⁉️ کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء، پرونده تحلیلی را تا دستیابی به نتیجه مطلوب پیگیری می‌کند. @HOWZAVIAN
🔴 نوشتن این متن جرم نیست! 🔹 چرا تولیت حرم امام(ره) برای درگذشت رهبر جبهه خلق آزادی فلسطین پیام تسلیت صادر نکرد؟ 🔹 چرا تولیت حرم امام راحل برای بزرگداشت این مرحوم هیچ واکنشی نشان نداده؟ آیا چهره‌های مشهور جهان اسلام نباید مورد تفقد ایشان قرار گیرند و نامشان بر زبان‌ها جاری شود؟ 🔹 نگارندۀ به عنوان یک دلسوزِ ارادتمند به خاندان امام (ره) پیشنهاد می‌دهد، ایشان در ترکیب تیم و مشاوران رسانه‌ای خود تجدید نظر کند؛ مشاوران ایشان حتماً می‌دانند معنای «ارزش خبری» چیست و چهره‌های سیاسی اگر به اخباری که ارزش خبری «مجاورت» و «شهرت» دارند، واکنش نشان ندهند، به اعتبار اجتماعی و سیاسی خود لطمه زده‌اند. @HOWZAVIAN @rasanewsagency
💥پاسخ‌های کوتاه به شبهات«قربانی» 🔹چند سالی است که گروهی شیپور به دست می گیرند و در رسانه های تصویری و مکتوب دوره گردی می کنند و فریاد می کشند؛ 💥چرا باید در روز عید قربان حیوانی را سر برید؟ 💥چرا باید خون را جاری کرد؟ 💥چرا باید انسان مرتکب یک قتل حیوانی شود؟ 💥چرا باید شکم پرستی کند؟ 💥چرا گوسفندی را بکشد و کباب راه بیندازد؟ پول قربانی را بدهید و یک یخچال برای فقیر بخرید؟ هزینه کشتن یک حیوان را جمع کنید و چندین سبد معیشتی برای مستمندان تهیه کنید. کپسول برای بیمارستان، دارو برای بیماران، جهیزیه برای نو عروسان، کفش برای پابرهنگان، لباس برای دخترکان فقیر، میوه و غذا برای گرسنگان، کارگاه تولیدی برای جوانان جویای کار، تسویه بدهکاری مقروضین، و به زعم اینان هزاران کار دیگر را انجام دهید. دست از کشت و کشتار حیوانات و شکم پرستی و کباب بردارید! 🔻برادر عزیزم، خواهر ارجمندم؛ 1.عید قربان عید اطاعت و بندگی است که هر مسلمان و انسان آزاده ای، این عید را جشن می گیرد و شیرینی و نقل توزیع می کند. خانواده ها کنار هم جمع می شوند و این روز را همنوا با فرشتگان آسمانی گرامی می دارند. قرار است در این روز عید؛ حیوانی قربانی شود، اطعام تهیه گردد و به دست مستمندان و فقراء برسد که اگر انگشت شماری به این سیره عمل نکردند، اصل عید و لوازم آن خدشه ای وارد نمی شود. 2. مدعیانِ اتو کشیده، کمی افکار خود را به میان علم و معارف قرآنی بکشانند تا نسیمی به اندیشه منجمد و کپک زده آنان اصابت کند و بدانند که بر مبنای اسلام هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.نماز واجب است، روزه واجب است، حج واجب است، خمس واجب است؛ لذا حاجی؛ در حج هم خمس داده است و هم نماز می خواند و هم حج خود را بجا می آورد و جمع این امور با تفکیک صحیح، عقلانی ترین کار است. 3. اگر ابراهیم چاقو از حلقوم اسماعیل به اذن الهی برکشید و گوسفندی را ذبح کرد؛ گوسفند کُشی را در جهان مُد نساخت. بلکه فرهنگ انسانیت، فرهنگ اطاعت، فرهنک عبودیت، فرهنگ ایثار، فرهنگ مجاهدت، فرهنگ تعالی روح، فرهنگ از خودگذشتگی، فرهنگ مردن قبل از مرگ را بنا نهاد و ترویج ساخت. گوسفند یک نشانه است تا راه گم نکنیم و قبله عوض نسازیم. 4.تهیه جهیزیه و رسیدگی به مستضعفان و فقراء از شاهراه غلبه بر نفس و بریدن حلقوم خودخواهی و پول دوستی و حب مال و منال می گذرد. اگر انسان در عید قربان نتواند گوسفند نفس خود را سر ببرد و پا روی حب دنیای خود بگذارد، چگونه می تواند؛ شکمی راسیر کند؟ برهنه ای را لباس بپوشاند. و دل به دریای سخاوت بزند و حاتم طایی گردد. ✍سید جواد محمدزاده @HOWZAVIAN
📣 مبلغان و مبلغات گروه‌های تبلیغی به مناسبت عید قربان 🔹با موضوع: نقش خداگرایی مردم در تشکیل دولت اسلامی (با تاکید بر مساله از منظر قرآن کریم) 🔹ارائه کننده: حجت الاسلام قدیر اسفندیار (معاون آموزش و پژوهش تشکل فراگیر تبلیغی و مدیر موسسه قرآنی راه بهشت) 🔹زمان: سه شنبه 29 تیر ماه - ساعت 11 تا 12 صبح 🔹 لینک شرکت در جلسه: https://room.gharar.ir/89ab1239-a90c-4830-8089-5988d0f06abb @HOWZAVIAN @Daawat
🔴 روایت خشم خشم می‌تواند برآیند نیازهای پاسخ داده نشده باشد. خشم، مخرب است. خشم، خطرناک است. به همین دلیل در روایات توصیه شده‌ایم به محض غضب وضو بگیرید، چرا که خشم از شیطان و شیطان از آتش است، پس آتش را با آب خاموش کنید. یکی دیگر از راهکارهای رهایی از خشم، مس خویشاوندان و نزدیکان است. در روایت می‌خوانیم: إِنَّ الرَّجُلَ لَيَغْضَبُ فَمَا يَرْضَى أَبَداً حَتَّى يَدْخُلَ النَّارَ فَأَيُّمَا رَجُلٍ غَضِبَ عَلَى قَوْمٍ وَ هُوَ قَائِمٌ فَلْيَجْلِسْ مِنْ فَوْرِهِ ذَلِكَ فَإِنَّهُ سَيَذْهَبُ عَنْهُ رِجْزُ الشَّيْطَانِ وَ أَيُّمَا رَجُلٍ غَضِبَ عَلَى ذِي رَحِمَ فَلْيَدْنُ مِنْهُ فَلْيَمَسَّهُ فَإِنَّ الرَّحِمَ إِذَا مُسَّتْ سَكَنَتْ. وقتی که در حضور امام باقر (ع) سخن از غضب به میان آمد حضرت فرمود: همانا که مرد خشمگین می‌شود و تا خود را داخل آتش نکند (و به گناهی دست نیالاید) آرامش نمی‌یابد و خشمش فرو ننشیند. پس برای اینکه در هنگام خشم به کارهای ناشایست اقدام نکنید، هر گاه شخصی خشمگین شد، اگر ایستاده، فورا بنشیند تا پلیدی و وسوسه‌های شیطان از او دور شود و هرگاه به خویشاوندانش غضب کند به نزد او رفته و بدنش را مس کند چرا که خویشاوند اگر مس شود آرامش یابد. در واقع رابطه‌ای عاطفی میان انسان و خویشاوندانش وجود دارد و برخورد فیزیکی با آن‌ها می‌تواند آرامش را به ارمغان آورد. این قسمت از روایت خیلی جالب است. انگار که در اثر این مس و ارتباط، خون خویشاوندی به‌جوش می‌آید و کینه‌ها فراموش می‌شود. انگار در اثر این رابطه، آدم یادش می‌رود که عصبانی‌است و حس مهربانی‌اش تحریک می‌گردد. من داشتم به خوزستان فکر می‌کردم. به مردمش. به خشم‌شان نیز. آدم وقتی عصبانی می‌شود دلش می‌خواهد سرش را بکوبد به دیوار. دریا را نگاه کن، وقتی عصبی می‌شود چگونه سرش را به صخره‌های ساحل می‌کوبد. حالا شاید مردم خوزستان نیز نیاز داشته باشند تا کسی نزدیک‌شان شود. دست‌شان را بگیرد و دوباره یادشان بیاید که چقدر برای هم، محبت تکه پاره می‌کردند قبلا و چقدر همدیگر را دوست داشتند. شاید باید مسئولی، مدیری، کسی نزدیکشان شود و به آن‌ها ثابت کند که دوست‌شان دارد. *روایت را از کافی، ج۲، ص ۳۰۲ برداشتم. ✍ زهرا ابراهیمی @HOWZAVIAN 🍃 شما هم می توانید برای ما ارسال به مدیر کانال
🏝ترویه، عرفه، قربان؛ آغاز حسینی‌شدن آزمون ابراهیم خلیل در قربانی کردن فرزندش اسماعیل رو به اتمام بود که به او خطاب شد: "این قوچ را قربانی کن... تو به مأموریت خود عمل کردی، ما هم اینگونه نیکوکاران را جزا می‌دهیم. این همان امتحان آشکار است. و ما ذبح_عظیم را فدای او کردیم" ذبیح_خدا فرزند عزیز آخرین پیامبر خدایت که رحمت_واسعه الهی است. 💠 حسین بن علی علیه السلام به همراه خاندان و یارانش، روز عرفه حج خود را در عرفات ناتمام گذاشتند و بسمت قربانگاه کربلا حرکت کردند تا مناسک خود را در نینوا تمام کنند. در روز عاشورا قربانی شدند تا دین پیامبر پایدار بماند. شهادت را برگزیدند تا حقیقت را احیاء کرده و حیات_طیبه را معنا کنند. 🕋عید_قربان مقدمه عید_غدیر است. هرکسی در عرفه خود را بشناسد و بتواند در قربان از خود بگذرد، آنگاه در غدیر به ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام خواهد رسید. و کسیکه به ولایت اهل_بیت برسد، پس از آن در عاشورا از قافله عاشوراییان خواهد بود. و اگر روزگار مانع شد که عاشورا را درک کند، امیدوار است که در عصر غیبت یا دوره ظهور، امام عصر عج را یاری‌کند. ✍️ مهری یزدان‌پناه @HOWZAVIAN
دولت بحران خوزستان نماد ناکارآمدی دولت بحران زا و مدعیان لیبرال مسلکی است که مشکل آب خوردن مردم را به مذاکره گره زدند؛ اما بعد از حیف و میل بیت المال و بودجه‌های میلیاردی این استان اینک در روزهای پایانی مسئولیت خود از آب هم مضایقه کرده، با فرافکنی و پررویی نجومی، زمین سوخته و خوزستانهای متعددی را تحویل دولت سیزدهم می‌دهند. علیرغم هیاهوی رسانه‌های معاند و همفکران داخلی آنها که با جنگ شناختی و دیاثت سیاسی، رنج بی آبی مردم خوزستان را وجه المنازعه و بهانه‌ای برای اغراض سیاسی قرار داده‌اند، خواسته اصلی مردم این دیار، آب است و اعتراض آنها نسبت به عملکرد دولت وعده‌ها و بانیان وضع موجود است. هرچند عادی جلوه دادن، سانسور و کوچکنمایی در حادثه فرو ریختن ساختمان فلوریدا یا سیل آلمان و در مقابل بزرگنمایی خبری از یک شعار سیاسی رادیکال با القای ناامیدی و جهت دادن گلایه‌های به حق مردم به سمت اعتراضات ساختارشکنانه جهت ایجاد آشوب از شگردهای رسانه‌های معاند و در راستای مهندسی افکار عمومی ایران است. اما در این میان عجیب تر از اتاق‌های عملیات جنگ روانی شناختی دشمنان، رفتار جریانات غربزده و مدعیان اصلاح طلب است که بعد از سال‌ها حمایت و داد و ستد با دولت، دوباره زبان باز کرده و سناریوی آشوب و فتنه‌گری علیه ملت ایران را کلید زده‌اند. انگار هنوز حجاریان و تاجزاده در توهم دوران اصلاحات و دولت تدبیر و امیدند و مثل صادق زیباکلام، پیام انتخابات اخیر و طرد معنادار مسئولان بی کفایت و غربزده از سوی مردم را جدی نگرفته‌اند. مردم رنجدیده خوزستان، دیگر از اشک تمساح ریختن افرادی مثل محمود صادقی خسته شده‌اند، مردم این دیار از تفاوت نجومی سبک زندگی و اندیشه‌ای افراد منتسب به امام عظیم الشان و حامی سیاست‌های اشتباه دولت یازدهم ناراحت هستند. مردم شهید پرور خوزستان هرگز نخواسته‌اند رسانه‌نماهای عربی، عبری و غربی با سابقه داعش پروری، سوری سازی و لاشخوری سیاسی در کشورهای اسلامی، بلندگوی مشکلات آنها باشند؛ هرچند کرامت و شرافت مردم کشورم، چیزی از بار گناه بی مسئولیتی دولت دوازدهم و ذره ای از تعهد دولت سیزدهم نمی‌کاهد. ✍ مجتبی عباسی، عضو تحریریه مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
صدا ۰۰۲_sd-۲۴.m4a
2.9M
👆 🔻مهارت مهار و اینک به روز قربان رسیدیم و پیامبر رسالتمداری که در آزمونی بزرگ الهی قرار گرفته است. ابراهیم و ذبح فرزند، و شیطانی که از چپ و راست و از بالا و پایین دست به اغوا می‌زد و در گوش او وسوسه می‌دمید؛ اما تیغ، گلوی اسماعیل را نمی‌برید. چه زیبا و پر شکوه است سرکوب مقدسی به نام نادیده گرفتن شیطان؟! آری! قربان یعنی هر آنچه تو را از خالق و حرف‌هایش دور می‌کند به قربانگاه ببری. این جدال بزرگ را باید به ستایش نشست و میدان نفس را به زیور مهارت مهار آراست. پس از قربان است که غدیر سر بر می‌آورد، غدیری که از پس ِ قربان می‌آید با نفسی که حضور امام را تمرین می‌کند حال خدا کند که مثل هیاهوی سقیفه، فراموشش نکنیم، فراموشی امام زمان، عجیب عصر ما را به هم می‌ریزد. حالا تا زمان ظهور، عهد جانانه می بندیم و قربانش می شویم تا از راه برسد، مثل همت و باکری، حججی و بلباسی، مهندس ابومهدی و سلیمانی و هر شهیدی که بوی قربانگاه کربلا می‌دهد. بیایید مثل همه خوبی‌های ابراهیم باشیم، چه ابراهیم هادی، چه ابراهیم نبی. @HOWZAVIAN
◼️ انا لله و انا الیه راجعون ▪️محمد حسین فرج نژاد، عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم، از اساتید سواد رسانه و طراحان جبهه رسانه‌ای انقلاب بر اثر سانحه رانندگی درگذشت. ▪️ خبرگزاری حوزه درگذشت این استاد و فعال رسانه‌ای را تسلیت عرض می‌نماید. @HawzahNews روح ملکوتی و دکتر محمدحسین فرج‌نژاد به ملکوت اعلی پیوست. خداوند این داغ بزرگ را بر ما آسان کند‌. برادر مجاهد و زاهدی از میان ما رفت که وجودش وقف مردم، نظام، ولایت و حوزه علمیه بود. قدرش را سال‌ها بعد خواهند شناخت. عروج شهادت‌گونه و مظلومانه‌اش را به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تسلیت می‌گوییم. ان‌شاالله در جوار رحمت حق تعالی و میهمان سیدالشهدا علیه‌السلام باشند. @HOWZAVIAN @rozaneebefarda
🌿آغازی دگر باید تو را ✍ حسن طاهری محمد حسین فرج نژاد، فعال مطبوعاتی و رسانه ای حوزوی، در شب عید قربان سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ به همراه همسر و سه فرزندش، سوار بر موتور با یک پژو ۲۰۶تصادف کرده و هر پنج نفر در دم جان باختند. خبری حاوی حجمی انبوه از اندوه و انفجار وسیع احساسات تلخ، برای همه کسانی که تمام آغازین تلاش های محمد حسین را در رسانه های مکتوب و تصویری دیده اند؛ آن هم با دنیایی از حرارت و شور و شراره و اخلاص و پاکی و گمنامی او، در خاکریز بی سر و صاحب و بدون امکانات و بودجه رسانه انقلاب. محمد حسین، این بچه یزدی خستگی ناپذیر حالا پرکشیده. پرکشیدنی در اوج تنهایی و گمنامی و خلوص و عزت نفس و شرافت و سربازی بی ادعا برای اسلام ناب و رنج دیده از بیگانه و آشنا و البته یک دنیا شرمندگی و روسیاهی برای همه مدیران و متولیان و پرچم داران و حنجره دارانِ فرهنگی و هنری و ارشادی و انذاری و تبشیری و تبلیغی و حوزوی و دانشگاهی. روزهای اول آمدنش از یزد به قم در سال های نخستین دهه ۸۰ به جهت ارادتش و همشهری آقای مصباح بودنش، مسقیم آمد دفتر  فصل نامه پویا، در کنار موسسه ایشان و یکراست و تند تند، سر خود را با همان حالت کج کرده و با لهجه غلیظ و شیرین از سینمای هالیوود و شیطان پرستان و سیطره اسراییل بر سپهر رسانه های عالم، حرف زد و حرف زد و حرف زد. و من مسحور و مفتون ادبیات لرزه دار و سرشار لهجه اش به او گفتم: خوش انصاف! همین ها را بنویس، چرا نمی نویسی و فقط  می گویی؟ و ادامه دادم: تو که از ته دل چنین با حرارت، حرف می زنی، قطعا هم می توانی خیلی خوب بنویسی. خندید و چند صفحه اطلاعات اولیه روی میزم گذاشت و گفت: حالا اول به این حرف هام گوش کن خب! بعدش هم چه کسی این حرف ها رو آخه چاپ می کنه؟ و هی وسط کلامش، با همان سر  حالت کج می گفت: خب! و به گونه ای با هیجان سخن می گفت که انگار همان لحظه قصد نابودی تمام ارکان سینمای هالیوود و کنست اسراییل را داشت. مطالبش را که دیدم با خنده و شوخی گفتم: ببین عزیزم، مطالبت حرف ندارد و عالی است. اما اول اسناد و منابع متن هایت را بیاور و دوم اینکه اطلاعات خوب را باید خوب بنویسی. به عنوان سردبیر فصل نامه پویا اعلام می کنم که از امروز هر مطلبی آوردی و هر چند صفحه شد، با آن دو ملاحظه ای که گفتم، مشکلی برای انتشارش نیست. ففط مطالب را با موضوعات هر شماره نشریه منطبق و متن های طولانی ات را هم کوتاه و در چند بخش تنظیم کن، با یک شروع و پایان جذاب. با شوخی و لهجه یزدی گفت: شروع و پایان چی چی هستش؟ و نشستیم و چند نمونه از سیر تا پیاز شروع و پایان در متن را باهم مرور کردیم. و از همان جا و این روز شد، همکاری و آشنایی من و محمدحسین و جلسات هفتگی تحریریه و آموختن و نوشتن و گفتن. چند اسم مستعار هم برگزید و تمام مطالبش را تا سال ۸۹ که در نشریه پویا بودم، بدون استثنا چاپ می شد، و در برخی شماره ها چندین مطلب از خود و شاگردانش در گروه رسانه. حالا محمدحسین رفته، و از فردای تشییع و تدفین او، مراکز و نهادها و موسسات پرطمطرق و پرمدعا و بودجه خور و نفت نوش، صف در صف و ردیف به ردیف عکس های نمکین فتوشاپ شده او را روی بنر و شاسی و تابلو چاپ خواهند کرد، و در اهمیت و ضرورت اهمیت دادن به چنین شخصیت هایی در حوزه و دانشگاه، دهها مقاله و بیلان و عملکرد و ساعت ها نشست و همایش و سمینار و سخن و رهنمود گوهربار به اضافه سی میز ناهار ، عرضه محضر و اظهار لحیه و ارائه کرده و البته حضرت باری تعالی نیز از این حضرات بسیار بسیار همیشه حاضر در صحنه هواشناس، به احسن وجه قبول خواهند فرمود. هر چه هست سپیدی خاطرات رهروان راه جهاد از یک بچه یزدی پرحرارت همیشه خندان ماخوذ به حیا و بی خیال به دنیا و بی توجه به همه مظاهر مادی و منصب های متعفن و کثیفش، تا ابد در تاریخ مبارزات گمنام انسان انقلاب اسلامی بر جای خواهد ماند و روسیاهی بر چهره سیاهرویان گرفتار در مرداب شهرت و منصب و قدرت.   حالا او با همسر و همرزم همیشگی و سه دسته گل زیبایش، شهیدانه و مظلومانه پروازی را آغاز کرده اند به سوی آسمان بی پایان و بی نهایت ابدیت و ماییم و دوستان داغدار در فراقش، با زمزمه زیر لب این بیت مصطفی نقی پورفر: در تو پایان نیست، آغازی دگر باید تو را گر ره آسان نیست، پروازی دگر باید تو را ___ نگاشته شد به یاد دوست عزیز و دیرینم، مرحوم محمدحسین فرج نژاد، ۳۱ تیر۱۴۰۰ پنج شنبه ساعت ۶ صبح https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
😔این مجمل را مفصل بخوانید 📌 طلبه نخبه و صهیونیسم‌پژوه، بعد از دعای عرفه در تصادفی به همراه همسر و سه فرزندش، کشته می‌شوند. وسیله نقلیه: موتور. منزل: استیجاری. پ. ن: یکی از هم برای ما نوشت: «وقتی تشویق به فرزندآوری می‌کنیم، لااقل حمایت اولیه را از خانواده داشته باشیم... » 🔍 مسئولان⁉️ @HOWZAVIAN
✔️ راز درخشش محمدحسین هو الباقی هرچند ماه ها بود او را ندیده بودم اما خبر ناگوار رفتنش عید قربان را برایم به نوعی عزا کرد. حس و حال هیچ کاری نبود جز پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی و دیدن اخبار و اظهار نظر ها و پیام های مرتبط با خبر فوت محمد حسین. در این بین چیزی که بیش از همه فکرم را به خود مشغول کرد این سوال بود که "چه شد که فوت محمد حسین اینقدر بازتاب داشت؟!" علمایی مانند آیت الله اعرافی و آیت الله علیدوست و اساتیدی مانند استاد واعظی و استاد خسروپناه و دیگر بزرگان برایش پیام تسلیت فرستادند. در گفتگوها واضح بود که قلب بسیاری از دوستداران و شاگردانش عمیقا متأثر است. خبرگزاری ها خبر را پوشش دادند، دوستانش برایش پادکست تولید کردند و افراد بسیاری در مدح و ستایشش یادداشت نوشتند... این‌ها تعجّب من را بیشتر بر می انگیخت زمانی که هر چه فکر می کردم می دیدم او یک طلبه دانشگاه رفته ی معمولی اما قطعاً فاضل و پرتلاش و خوش فکر بود که مانند این افراد در جامعه و جبهه انقلاب ما بسیارند اما چه می‌شود که این مقدار بازتاب و دیده شدن پس از فوت مرحوم فرج نژاد ایجاد می‌شود؟! در این یکی دو روز که از فوت آن مرحوم می‌گذرد دائماً به سوال فوق فکر می‌کردم. مجاورت و معاصرت ما با آن مرحوم باعث شده بود که همیشه او را به مانند خودم یک فرد عادی در نظر بگیرم و وقتی این عکس العمل ها پس از فوت او را می‌دیدم این تناقض را نمی توانستم حل کنم. نهایتاً پاسخ را در یک کلمه یافتم: "اخلاص" او طلبه فاضلی بود، مدرک دکتری داشت، تخصص رسانه داشت، اخلاق خوب داشت، کتاب نوشته بود، در چند نهاد انقلابی خدمت کرده بود، تدریس داشت، فعالیت‌های جهادی انجام داده بود اما هیچ کدام پاسخ سوال من نبودند. آن چیزی که به تمام اینها روح می‌داد چیزی نبود جز اخلاص. توجه دیگران به خبر فوت او و تشییع جنازه‌اش و نمازش در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها مرا به یاد تشییع جنازه شهید حججی انداخت. در آن زمان هم این سوال برایم ایجاد شده بود که چه چیزی از جوانی گمنام، حججی مشهور و ماندگار را ساخت. آنجا هم به چیزی جز اخلاص نرسیدم. حضور و همدردی جامعه برای محمد حسین در برابر آنچه خدا برای اخلاص وعده داده، قطره ای بیش نیست همانطورکه امام حسن عسكری علیه السلام فرمودند:"لو جُعلَتِ الدُّنیا كُلُّها لُقمَةً واحدةً وَ لَقّمتُها مَن یعبُدُ اللهَ خالصاً لَرأَیتُ أَنّی مٌقَصِّرٌ فی حَقِّهِ; اگر تمام دنیا (برایم) یک لقمه شود و آن را به خوردِ کسی بدهم که خدا را با اخلاص عبادت می‌کند باز در نظرم در حق او کوتاهی‌ کرده‌ام! (بحار، ج ٧٠، ص ٢٤٥)" بنظرم اخلاص عنصر گمشده بسیاری از فعالان عرصه علم و دانش و مبارزه و پاشنه آشیل مبارزان جبهه انقلاب است. اگر آن را تقویت کنیم اثر و ماندگاری تلاش ها صدچندان می شود. تلاش های روزانه، تدریس، تألیف، خدمت در نهادهای انقلابی و ... همه کنش هایی مکانیکی هستند که بدون اخلاص فاقد روح و تقدس و در نتیجه اثر معتنابه خواهند بود. ✍ احمد اولیایی @HOWZAVIAN
سلام این چه رازی است که فقط پی از مرگ می‌درخشد؟!!! خسته شدیم ازین درخشش های پس از غروب! @HOWZAVIAN
سلام و ارادت و عرض تسلیت به مناسبت رحلت دوست و همکار قدیمی به نظرم نشان دادن اخلاص ایشون در زمانی که حوزه علمیه، دفتر تبلیغات و... باید پاسخگو باشند، نوعی فروکاستن آن مرحوم و فرار از پاسخگویی باشد. الله اعلم، اللهم انی اعوذبک من شر نفسی... @HOWZAVIAN