🔴 «نفوذ» مرگبارتر از اسلحه
✍️ راضیه شعبان
[1]. نهال باریک انقلاب اسلامی از همان ابتدای نشاء در معرض حوادث، گزندها، طوفانها و تندیهایی قرار گرفت. آنچه را که از پس حوادث طبیعی و طوفانها بر او رفت، میشد به انباشت کمبودها و کمی امکانات مرتبط دانست و چاره کرد؛ اما گاه این تندیها و گزندها از سوی دوستان ما و از روی نادانی، یا از سوی منافقان و منحرفان و از روی عقده، یا از سوی مخالفان اسلام و دشمنان و از روی عمد و کینه وارد میشود که در این صورت چون هجمه غیرطبیعی، عامدانه و کینمدارانه است باید چارهای بینقص، عاقلانه و کارگشا اندیشید. در اینجا ضروری مینماید برای احقاق و اثبات حقّ جمهوری اسلامی ایران، نقاب از چهره دشمنان او برداشت و آنها را شناخت و شناساند.
[2]. انقلاب اسلامی همواره در کنار همه دوستیهای ناب و همراهان یکرو، دوستانی را در کنار خود دیده است که گاه به دلیل نادانی، گاه به دلیل «ضعف در مبانی فکری و معرفتی» و گاه به دلیل «گرایش و علاقه یافتن به تجملات و تشریفات»، هر از گاهی با زبان یا عمل خود نیشها و ضربههایی بر پیکر انقلاب میزنند که شاید بتوان تصریح کرد که از نیش و کین دشمن دردآورتر است. این «دوستان نادان» را باید مانند سایه دنبالهگیری کرد، چراکه هر لحظه ممکن است سنگی در چاه آب ملّت بیندازند که حتی دشمن در خواب چنین نتواند کرد.
[3]. پیش از انقلاب مبارزینی بودند که در کنار دیگر انقلابیون، سرنگونی رژیم شاه را خواهان و در پیروزی انقلاب نیز مؤثر بودند اما بعدها در صف نخستین دشمنان انقلاب قرار گرفتند، چراکه میپنداشتند حکومت متعلّق به آنها خواهد شد. آنان از همان ابتدا در مقابل امام و حکومت اسلامی قد عَلَم کردند، به صدام پناهنده شدند و در کنار او با هموطنان خود جنگیدند و بعد زیر پرچم آمریکا درآمدند. اینان همان «منافقین» هستند. منافقین به دلیل «ضعف در مبانی معرفتی و اعتقادی»، «غرور ناشی از نادانی به یافتههای ذهنی خود» و «تمسّک به ظواهر دین» در مسیر انحراف افتادند. آنان اینک چشم به کارهای دشمن دارند و مترصد فرصتی تا به نظام ضربه بزنند، میان مسئولان و مردم و میان مسئولان با هم اختلاف ایجاد کنند و جوانان را از دین دور و رابطهشان را با نظام قطع کنند.
[4]. از طرف دیگر، در داخل کشور «منافقانی» هستند که با «اظهارات/موضعگیری/تبلیغات»ِ خود دشمن خارجی را امیدوار میکنند. آنان «ترسو»، «کنارهگزین» و «عافیتطلب» هستند؛ وقتی ملت در شدائد و سختیها قرار میگیرند، از آنان هیچ خبری نیست اما آنگاه که میدان خطری ندارد، زبانشان بر مومنان دراز است»(در دیدار مردم آمل؛ 21 خرداد 1377). از آن سو، افرادی را داریم که مخالف نظام هستند اما در عمل، تحرّکی علیه نظام و انقلاب ندارند. بنابراین، «از آنجایی که تحمل شنیدن حرف مخالف در جمهوری اسلامی بالاست»(در دیدار مدیران مطبوعات کشور؛ 3 فروردین 1375)، میان افراد معتقد و مخالف نظام، در حقوق شهروندی تفاوتی نیست(در دیدار اعضای مجلس خبرگان؛ 15شهریور1380).
[5]. سرسختتر از همه، آمریکا به سرکردگی استکبار همواره دشمنی آشکاری با ایران داشته است که این دشمنی حتی به پیش از انقلاب نیز برمیگردد. آمریکا در سال 1332، با کودتای 28 مرداد، دولت ملّی ایران را ساقط و دولت فاسد و وابسته خود را جایگزین کرد. به این ترتیب، تا انقلاب 1357، بر نیروهای مسلح، نفت، سیاست و فرهنگ کشور تسلّط کامل داشت. پس از انقلاب نیز این دشمنی را با «تهدید/تحریم/بدگویی/مشکلتراشی/نفوذ» ادامه داد. در حال حاضر، مهمترین سلاح آمریکا در این دشمنی «نفوذ» است. او تلاش میکند تا با نفوذ به مراکز حسّاس و تصمیمگیر و نیز تغییر فرهنگ، در عزم ملّی تزلزل و در میان ملّت و دولت تفرقه ایجاد کند. محاسبات تصمیمگیران را دستکاری و حضور و ارتباط با آمریکا را حلّال مشکلات قلمداد کند. این از سلاحهای نظامی، خطرناکتر است.
🔗 ادامه متن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#اصطلاحات_سیاسی
📌اتحاد هفتگانه (Sevenfold Alliance)
✍️ محمد ملک زاده
اتحاد یا ائتلاف هفتگانه در اصطلاح روابط بینالملل اصطلاحی است که به لحاظ تاریخی در مورد تشکیلاتی متشکل از هفت حزب یا گروه از مجاهدان افغانی به کار میرود که در سال 1986م برای مبارزه با ارتش اشغالگر شوروی سابق و دولت دست نشانده وقت افغانستان اعلام موجودیت کرد. این هفت گروه عبارتند از:
1. جمعیت اسلامی افغانستان (از اقوام عمدتاً تاجیک به رهبری برهانالدین ربانی و احمدشاه مسعود)
2. حزب اسلامی شاخه حکمتیار (شامل اقوام عمدتاً پشتون به رهبری گلبدین حکمتیار)
3. حزب اسلامی شاخه خالص (شامل اقوام عمدتاً پشتون به رهبری یونس خالص)
4. اتحاد اسلامی افغانستان (شامل اقوام عمدتاً پشتون با گرایش وهابی به رهبری عبدالرسول سیاف)
5. محاذ (جبهه) ملی اسلامی افغانستان (شامل اقوام عمدتاً پشتون با گرایش صوفی گری به رهبری پیر سیداحمد گیلانی)
6. جبهه ملی نجات افغانستان (شامل اقوام عمدتاً پشتون به رهبری صبغتالله مجددی)
7. حرکت انقلاب اسلامی افغانستان (شامل اقوام عمدتاً پشتون به رهبری مولوی محمدنبی محمدی).
افغانستان از جمله کشورهای اسلامی است که در طول سالیان مدید محل تاخت و تاز و تجاوزات قدرتهای استعماری بوده است. این قدرتها با سوء استفاده از وجود اقوام و گروههای مختلف در این کشور و دامن زدن به اختلافات، همواره موجب گسترش بحران و ناامنی در این کشور بودهاند. در جنگ شوروی، افغانستان به مدت ۹ سال (از دی ۱۳۵۸ش تا دی ۱۳۶۷ش) درگیر اشغال نظامیان اتحاد جماهیر شوروی بود که برای پشتیبانی از دولت کمونیست جمهوری دموکراتیک افغانستان وارد این کشور شده بودند. نبردهای این گروههای هفتگانه منجر به خروج ارتش شوروی از افغانستان در سال ۱۹۸۹ و سرنگونی حکومت دست نشانده افغانستان در سال ۱۹۹۲ (1371ش) شد. پس از آن به دلیل به توافق نرسیدن گروههای مجاهدین بر سر تقسیم قدرت، و دخالت نیروهای بیگانه در این کشور، جنگ داخلی افغانستان آغاز شد که تا زمان حال کمابیش ادامه یافته است. جمهوری اسلامی همواره ضمن مخالف با دخالت نیروهای بیگانه در افغانستان، خواستار مشارکت همه اقوام و گروه ها در اداره این کشور بوده است. آیت الله خامنه ای در ۱۸ خرداد ۱۳۶۸در دیدار جمعى از رهبران اتّحاد هفتگانه مجاهدین افغانستان، ضمن تاکید بر این سیاست بر حمایت جمهوری اسلامی از مجاهدین و ملت افغانستان برای در دست گرفتن سرنوشت خویش تاکید نمودند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 شهادت قلم
✍️سید عبدالله هاشمی
❇️ ازشهید نوشتن، کاری است بزرگ اما بزرگتر ازآن شهادت قلم است. قلم گاهی ازشهید مینویسد اما خود را میبیند و خود را می نویسد.
تمام مقدرات نیکوی یک جامعه، زمانی رقم میخورد، که صاحبان فکر و قلم اهل شهادت باشند. همچون شهید خود نگاری نکنند بلکه فدا شدن خود را برصفحه روزگارنقش زنند.اندیشه ای که بردل صفحه ای نقش میزند،فریاد انانیت سرندهد واهل معنی را به خود مشغول نسازد؛ بلکه فنای خود وتجلی حق بودن را سردهد.اگر قلمی اهل شهود نباشد چه بنویسد جزتاریکی های درون خویش واگر اهل شهود باشد،جز نور چه بنویسد!
❇️ اینجا جنس مرکب با خون شهید یکی خواهد شد و اینجا گاهی مرکب برخون برتری دارد. اگر گفته اند مداد علماء ازخون شهید بالاتراست، قلمی است که حق نگاری میکند نه خود نگاری
❇️ آن مرکبی درسنجه انصاف، برخون شهید برتری دارد که خود نویس نباشد.
سیروسلوک قلم درهمین است که قبله قلم را به سوی معبود متوجه کنیم «فول وجهک شطرالمسجدالحرام»
❇️ اگر قلمی حق را بنویسد وجزحق در درون خود مطلوبی نداشته باشد ،این قلم شهید است وبدون شک مرکب او همچون خون شهید است ،هرچند قرمز نباشد.
❇️ آوینی نیزنگاشته های خود را اگر سوزاند، چون خود نگاری بوده است.او خود را سوزاند تا قلمش به مقام شهادت برسد. همین او را سید شهیدان اهل قلم ساخت و همین راز ماندگاری او و صدا و قلمش شده است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔅 روز بهت مسیحیان نجران
✍️ علیرضا مکتبدار
در طول تاریخِ ادیان، حق مدعیان فراوانی داشته و هیچ گروه و یا فردی خود را در جبهه باطل نمی انگاشته است. پیروان هر دین که همواره داعیه حق مداری داشته اند، برای اثبات حقانیت خود از دست یازیدن به هیچ وسیله ای دریغ ننموده اند. گاه از برهان قاطع بهره برده و گاه از شمشیر آخته، گاه با گفتگو بر مدار منطق، خصم را مُجاب و گاه با سوزش شمشیر مشکل را علاج ساخته اند. و البته گاه که نه زبان منطق کارگر است و نه حوالت کردن به تیزی شمشیر به مصلحت، نه اژدر شدن عصای موسی چاره ساز است و نه غرقه شدن فرعون در اعماق آبها، طرفین از رهگذر «مباهله» به اثبات حقانیت خود پرداخته اند. مباهله نفرین طرفینی است؛ دو طرفی که هر یک خود را بر حق و دیگری را بر مدار باطل می شمارد. هر یک از دو طرف دیگری را به عذاب خداوند حوالت می دهد تا حقانیت خود را اثبات کند.
رویداد مهم مباهله پیش از واقعه سِتُرگ غدیر، در سال نهم هجری رقم خورد. پیامبر گرامی اسلام (ص) پس از تثبیت پایه های حکومت نوپای خود، با سران حکومتهای معاصر خویش نامه نگاری کرد و آنان را به پذیرش دعوتش فراخواند. نامه ای نیز خطاب به اسقف نجران املا فرمود و از مسیحیان نجران خواست که به اسلام بگروند. آنان چون خود را بر حق می دانستند، حاضر به پذیرش دعوت پیامبر نشدند اما تصمیم گرفتند گروهی از بزرگان خود را نزد پیامبر فرستاده تا با ایشان سخن نموده، درباره حقانیت ادعای او کنکاش نمایند. هیات ده نفره نجرانیان در مسجد مدینه با پیامبر گفتگو کردند اما چون دو طرف بر حقانیت خویش اصرار داشتند، بنا را بر مباهله گذاردند و بنا شد فردای آن روز در محلی معین برای مباهله با یکدیگر ملاقات نمایند.
روز موعود فرا رسید. پیامبر اکرم (ص) چون خورشیدی درخشان که ماهِ روی علی علیه السلام از پرتوش نور می گرفت و فاطمه سلام الله علیها و حسنین علیهما السلام همچون ستاره هایی درخشان آن دو را همراهی می کردند، در میعادگاه حضور یافتند. زمین زیر گامهای استوار این پنج تن بی تابی می کرد و بر خود می بالید. فرشتگان بالهای خود را بر سر آنان افکنده بودند. در آسمان غوغایی بر پا بود. گویی نفس فرشتگان در سینه بند آمده بود! پیامبر به حالت زانو بر زمین نشست و خود را برای مباهله آماده ساخت.
چون چشم مسیحیان نجران از دور به سیمای درخشان و معصوم آنان افتاد یکی از آن میان پرسید: اینان کیانند که با محمد همراهند؟ و پاسخ شنید: آن که پیش روی اوست، پسر عموی او و شوهر دخترش و محبوبترین خلق نزد اوست؛ آن دو طفل، فرزندان اویند از دخترش؛ و آن زن، فاطمه دختر اوست که عزیزترین خلق، نزد اوست.
آن مسیحی تا این پاسخ را شنید گفت: خدا سوگند چنان نشسته است که پیغمبران برای مباهله مینشستند، و سپس برگشت. یکی از او پرسید: کجا میروی؟ گفت: اگر محمد بر حق نبود با عزیزترین افرادش نمیآمد و اگر با ما مباهله کند پیش از آنکه سال بر ما بگذرد، یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند.
و در نقلی دیگر آمده است که وی گفت: من صورتهایی را میبینم که اگر از خدا درخواست کنند کوهی را از جای خود بركَنَد، هر آینه کنده خواهد شد. پس مباهله مکنید که هلاک میشوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند.
و بدین سان مسیحیان نجران سپرهای دفاعی خود را فرونهادند و در مقابل عظمت شخصیت الهی و ملکوتی اهل بیت علیهم السلام سر تعظیم فرود آوردند. و اینگونه بود که مباهله بر ستیغ تاریخ جاودانه شد. مباهله سندی است محکم بر حقانیت ولایت علی علیه السلام که در سال دهم هجرت در واقعه غدیر خم، پیامبر گرامی اسلام بر آن تأکیدی چندباره داشت.
#مباهله
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 تصاویر 👆و عناوین برتر 👇گعده دهم نویسندگان حوزوی
🔹استاد مرتضی رجایی در دهمین گعده یادداشتخوانی:
⁉️ آیا نویسندگی روش دارد یا خیر؟
🌱 روش ندارد. نویسندگی فرمول و قاعده ندارد که بخواهیم بر اساس آن بگوییم از اینجا شروع کن و تا آنجا برو.
🍃نویسندگی یک موهبت الهی است، یک ذوق است، یک علاقه شخصی است. از غالب نویسندهها وقتی میپرسید کی نویسنده شدی؟ میگویند نمیدانیم، یادم نیست.
⚡️از بیشتر نویسندهها وقتی میپرسید، چه مسیری را طی کردی؟ میگویند نمیدانیم فقط نوشتیم و نوشتیم. من اصلا قصد نداشتم نویسنده بشوم.
🌾یا این که بسیاری از جاها استاد خودش به استادی و مهارت تدریس رسیده است؛ اما نمیتواند شاگرد را ببرد، چون روش در میان نیست؛ روشها گاهی شخصی و جوششی است.
☝️اجازه بدهید یک بار دیگر این سؤال را بپرسیم که نویسندگی روش دارد که با استفاده از آن بتوانیم نویسنده شویم؟
✍️ بله روش دارد، میشود روشهایی را طراحی کرد به عنوان نقشه راه، برای کسانی که علاقه دارند و بتوانند گام به گام جلو بروند و نویسنده شوند.
🔎حال اینکه پاسخ اول با دوم در تناقض است یا خیر؟! بحث مفصلی را میطلبد که میگذریم. فقط باید بدانیم روششناسی در همه حیطهها مطرح است.
ادامه دارد...
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🌴 "پاسخ کامل استاد هاشمی همدانی به شبهه افکنی عابدینی علیه حجاب" در نشریه پرتو
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔆 به همت معاونت هنر و رسانه دفتر تبلیغات و کانون مدادالفضلاء
💠 یازدهمین محفل یادداشتخوانی نویسندگان حوزوی برگزار میشود 💠
#حضور_برای_عموم_فضلا_آزاد_و_رایگان_است.
🔹برنامهها:
✔️ بررسی یک یادداشت شاخص در هفته ای که گذشت
✔️ یادداشتخوانی نویسندگان و نقد و نظر استاد و حاضران
✔️ ارائه تکنیکهای مهم یادداشتنویسی مطبوعاتی
🔸چهارشنبه ۵ مرداد، ساعت: 17:30 تا 19:30
مکان: خیابان شهدا(صفائیه)، نبش کوچه 17 ساختمان هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه همکف، سالن جلسات.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
جایگزین گشت ارشاد چیست؟
✍عبدا... گنجی
حجاب که بهخودیخود یک مسئله فرهنگی- اعتقادی است، نباید به امر سیاسی تبدیل شود و کمکم اصل هنجارشکنی به حاشیه برود و منازعه بین اسلامگرایان و براندازان سکولار جایگزین آن شود. حقیقت این است که گشت ارشاد با بدحجابی بهمعنی عرفی آن کاری ندارد و اصلا مثال کلیشهشده «2تارمو» محل منازعه نیست که اگر بود باید پلیس به 15 تا 20میلیون خانم تذکر میداد و برخورد میکرد. آنچه پنهان میماند اینکه جامعه هدف گشت ارشاد بدحجابی عرفی-تربیتی نیست، بلکه چند دسته هستند که شاخکهای گشت ارشاد را حساس کردهاند که عمل آنان فراتر از ناهنجاریهای عرفی است. «سیالیّت جنسیتی» یکی از این موارد است. دختری که پسرانه بیرون میآید تا جلبتوجه کند، پسرگونه باشد، کلاه و شلوارک و... دوم گروهی هستند که لباس راحتی درون منزل و بیرون آنها خیلی متفاوت نیست و حداقلها را هم رعایت نمیکنند.
سوم کسانی هستند که بدحجابی آنان امری عرفی-تربیتی و فرهنگی نیست که عناد میورزند و همزمان برای تقابل با پلیس سناریو میچینند که دوربین و جیغ 2 عنصر این سناریو است. پلیس هم از عواقب جنگ روانی هر برخورد آگاه است اما حقیقت این است که زمانی پلیس وارد میدان دستگیری یا برخورد میشود که 3دسته ذکرشده درصدد شکستن اقتدار آن برمیآیند و طبیعی است که پلیس درصدد اثبات اقتدار خود برمیآید که البته بعضا اجتهاد در صحنه از جهت روش مواجهه مشکلساز میشود. هیچ نظرسنجی در کشور نداریم که بالای 70درصد مردم طرفدار حجاب نباشند اما درعینحال برخورد قهری با اقلیت ساختارشکن را نمیپسندند. شاید صدها جلسه برای اینکه چه کنیم در سالهای متمادی تشکیل شده است.
برخی بر این باورند که فرهنگ لذتگرای غرب پیشرونده است و انقلاب اسلامی فقط در آن اختلال ایجاد کرد، اما هستند دیگرانی که حجاب را فقط امری شرعی نمیدانند بلکه آنرا مانند زبان، مذهب و جغرافیا جزو هویت ایرانیان میدانند که عدهای چوب حراج به آن زدهاند. با این حال مواجهه با حجاب سطح کوتاهمدت و بلندمدت دارد و برخورد قهری نباید روش اول باشد. کار فرهنگی همراه با خوندل است و البته میوههای آن هم دیررس است.
اما باید چه کرد؟
1-هنر از اساسیترین روشهای حل مسئله حجاب است. آنچه با هنر آمیخته شود، ماندگار میشود. هنر فاخر الگوبخش و جذاب است. این حجاب تقریبا در سیما و سینمای ما غریب است. هنر الگوبخش، اصل اساسی است.
2-آموزش و پرورش رکن تربیتی کشور ماست. اگر معلمانی همتراز با فرهنگ ایرانی-اسلامی سکاندار تربیت باشند، اثر شخص معلم بینظیر است. محیط مدرسه و دانشگاه، محتوا، ضوابط و تشکل همه 10درصد و معلم و استاد 90درصد تأثیرگذاری تربیتی دارند. جمهوری اسلامی هنوز منزلتی که بهترین و مؤمنترین جوانان این کشور به آموزش و پرورش سرازیر شوند، ایجاد نکرده است. معلم میتواند جامعه را سالم یا فاسد کند.
3- NGOهای مسلمان میتوانند جایگزین روشهای قهری شوند. اینهمه NGO در کشور باید بهکار گرفته شود. مردم خود مسئله حجاب را بهروش عاطفی در محله، محیط کار و... حل کنند.
4-تولیدات البسه بسیار مهم است. واقعیت این است که بازار لباس زنانه ما برای متدینین نیست. ممکن است گفته شود که تقاضا این است، پس تولیدکننده بهسمت این نوع پوشش میرود. واقعیت اما این نیست که جوان مدلی را در ذهن دارد و در بازار بهدنبال آن میگردد و میخرد بلکه «تقاضاسازی» در ویترین مغازه اتفاق میافتد.
خیلیها بهدنبال مد میگردند نه اینکه مد ذهنی خود را به بازار خرید ببرند. آیا اصناف ما صرفا درآمد برایشان مسئله است و هویت و سالمسازی جامعه فرع آن است؟
5-گفتوگو بخش فراموششده مسئله حجاب در جامعه ماست. تقریبا نه در کرسی آزاداندیشی و نه در سیمای ما مشهود نیست.
مبتذلپوشان هیچ دلیل منطقی و قابل ارائه ندارند. حرف اول و آخر آنان درباره چرایی پوشش و رفتار خود این است که «به شما ربطی ندارد. دوست دارم!»
فراتر از این خلع سلاح هستند و گفتوگو دست طرف مقابل میافتد و میتوان دهها دلیل عقلی و نقلی و آسیبشناسانه را به میدان گفتوگو آورد و سخن گفت. بدون تردید اکثریت بدحجابان جامعه ما عفیف هستند.
همینها روز غدیر در خیابان ولیعصر بودند، فردا همینها در جرگه عاشوراییان هستند، اما نقص دارند. این نقص فرهنگی را نباید سیاسی کرد. آن 3دسته که در بدو این نوشتار آورده شد، اقلیت بسیار کوچکی هستند که علاوه بر برخورد باید گفتمان غالب علیه آنان باشد و فضای عمومی را برای خود تنگ احساس کنند. مردم باید به میدان بیایند.
حکومت باید جایش را به مردم بدهد. فرض کنیم اصلا نظام دینی مستقر نباشد. مگر مسلمانان نباید حجاب و امر به معروف را واجب بدانند و تکلیف «مثنی و فرادای» خود را انجام دهن د. این هدایت به امر خداست. اسم آنرا تقابل و قطببندی نگذارید. بسمالله.
سرمقاله روزنامه همشهری، امروز در گعده یادداشتخوانی به نقد و نظر گذاشته می شود.
.....................................
par1085.pdf
8.92M
📌 عناوین برتر این هفتهی پرتو
✔️شکست ققنوس قلابی
✔️ پاسخ به شبهه افکنی علیه حجاب
(پاسخ تفصیلی استاد غلامعباس هاشمی همدانی به شبههافکنی عابدینی)
✔️ قدرت جهانی ایران در اوج تحریمها
✔️ایران و تفاوتهای آمریکا و روسیه
✔️ پهپاد ایرانی افتخار مسلمانها
#نشریات_حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌تحلیل مشاهدات علمی و تجربیات پژوهشی در آمریکا؛
🔻 دورههای طولانی تحقیق
✍️ حبیب الله بابایی
در آمریکا، دورههای تحقیق طولانی است و نوعا ده سال طول میکشد تا اثری مهم در موضوعی خاص از یک اندیشمند منتشر گردد. با اینکه چرخه علم در غرب بسیار سریع بوده و دارای تنوع فراوانی است و نقدهای علمی نیز بسیار آسان صورت میگیرد، لیکن پروسه فکری اندیشمندان و محققان از کتابی به کتابی دیگر و از مرحلهای به مرحله دیگر بسیار طولانی است. این حوصله علمی که نتیجه آن کیفیت بالا در تحقیق میباشد، در تدریس نیز وجود دارد، به طوری که اساتید، در هفته بیش از یک کلاس برای دوره لیسانس و دوره دکترا نداشته و با دقت و حوصله به تدریس و پرورش دانشجو میپردازند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ قدرتی به نام کلام
✍ نجمه صالحی
همان قدرتی که در سین و لام نهفته است و با همسایگی الف و لام، میشود آغاز کلام و میرسد به گوش اهل سلم و سلام!
اگر نبود این قدرت کلام، چگونه سادهترین نیازمان را به گوش دیگران میرساندیم و میگفتیم «آب»؟ که این روزها، چقدر شنیدن« آب»، دل را آتش میزند؛ بهویژه اگر از طفلی کوچک شنیده شود!
ما برای کسب این قدرت بیان و آموختن کلام، تلاش کردیم و تلاش!
اما... فراموشمان شد قدرت کلام، از او ست و توان ادای واژهها، با تلاش بهدست آمده است! اگر لطف نعمتش نبود، هنوز باید برای کوچکترین درخواست خود از دیگران، گریه را جار میزدیم!
با همین کلمات، میتوان دلی را شاد کرد، غمی را زدود، خانهای را آباد کرد و دردمندی را از درد نجات داد، اما گاه قدردان این نعمت واژهها نبودهایم و غافل شدهایم از خالقش و چه دلها که نرنجید در خطا رفتن کلام!
کاش فراموش نکنیم این قدرت آموختن و کلام نیز، از مصادیق رحمت اوست بر ما!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#طنزناک😊
🤦🏻♂️ شلوار بی شلوار
✍ محمدجواد محمودی
سلام مسیح جون،
خوبی؟
امروز یه کاری کردم کارستون،
دلم نیومد برات نفرستم!
من در این خفقان حکومت آخوندی،
یک قدم بزرگ برای کمپین #حجاب_بی_حجاب برداشتم.
تو استوری اعضای کمپین دیدم امروز در پارک ناله تجمع دارن برای کشف حجاب،
با خودم گفتم چرا فقط زنها در این جنبش ضد رژیم فعال باشن؟
منم مسئولیت دارم، منم باید قدمی بردارم.
واقعیتش رو بخوای هوا هم گرم شده و پوشیدن شلوار خیلی اذیتم میکنه.
دیدم همین کار میتونه اولین قدم برای آزادی باشه، برای رهایی از این قفس!
سوار ماشین شدم و رفتم محل قرار،
رسیدم به پارک و دیدم بله، دمشون گرم، چند نفری اومدن.
اولش که پیاده شدم همه تعجب کردن،
من هم سلام گرمی کردم و خوشحال از حضور در جمع آزادی خواهان؛
یهو چندتا از شوهرای خانوما اومدن جلو یقمو گرفتن
به بهونه اینکه مگه نمیبینی ناموس مردم اینجا وایستاده!
منم کم نیاوردم مسیح جون،
من ازت یاد گرفتم باید برای آزادی هر کاری کرد.
شروع به داد و هوار کردم که شما به زناتون بگید چشاشون رو کنترل کنن،
قرار نیست چون نگاهشون به من میفته، جلوی آزادی من گرفته بشه...
آسمون خدا به این بزرگی، سرشون رو بالا بگیرن!
یکیشون گفت من خودم با اینکه شلوار میپوشم، مخالف شلوار #اجباری هستم،
امّا این وضعت خیلی افتضاح هست، زن و بچه مردم اذیت میشن،
خجالت نمیکشی با این هیکل ....
منم نذاشتم حرفش تموم شه،
گفتم هر کسی رو تو قبر خودش میخوابونن،
بعدشم خجالت کشیدن یا نکشیدن من به تو ربطی نداره!
مَسی جون واقعا این جوابایی که از پیجت یادگرفتم به کارم اومد!
یکیشون گفت الان به #پلیس زنگ میزنم بیاد کارت رو یه سره کنه، مملکت قانون داره.
تو چشاش زل زدم گفتم الان مشکل مملکت این چند سانت شلوار و موی پای منه؟!
عرضه دارید برید جلوی اختلاسا رو بگیرید...
از اونجایی که نتونستن آزادی این ققنوس از قفس پریده رو تحمل کنن،
به پلیس زنگ زدن و به زناشون گفتن روسری سر کنن،
منم دیدم اوضاع خرابه،
یادم افتاد گفته بودی اینطور وقتا سریع صحنه رو ترک کنیم.
واقعا من نمیدونم اینا چرا توجیه نیستن،
همین آدمای خشکِ تندرو هستن که باعث میشن به آزادی نرسیم!
از یه طرف زنش رو آورده جلو این همه آدم برای کمپین حجاب بی حجاب،
از اون طرف هنوز دوره #من_بی_ناموسم رو پاس نکرده!
شتر سواری دولّا دولّا نمیشه که...
ببخشید سرت رو درد آوردم، میدونم خیلی خوشحال شدی.😇
فقط ببخشید چون گفته بودی تو فیلما، باید پشتمون به دوربین باشه یه خورده ناجور افتادم.
راستی حرکت امروز من مورد حمایت مالی قرار میگیره تا بتونم ادامه بدم؟
بخاطر گرمای هوا چندتا کرم ضد آفتاب نیاز دارم.
م.آزاداندیش.
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
ای سینهزن مخلص ارباب کجایی
پایان نگرفت این غم جانسوز جدایی
از ما برسان باز به ارباب سلامی
این لحظه که مهمان شه کرببلایی
✍️محمدتقی عارفیان
هدیه به روح ملکوتی و بلندپرواز حاجقاسم سلیمانی صلوات
#ألّلهُمَّصَلِّعَلىمُحَمَّدٍوآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلْفَرَجَهُم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔶نتیجه اعتماد به سازمان ملل
✍️ امیرحسین اسفندیاری
▪️در ایران و جهان افراد زیادی هستند که اعتماد زیادی به سازمان های مثلا جهانی همچون ، سازمان ملل متحد ، وزارت بهداشت جهانی ، صندوق بینالمللی پول ، بانک جهانی ، فائو ، یونیسف و..... دارند و همواره از عدالت آن ها حرف میزنند که گویا آن ها خدای جهان هستند.
▪️ در سالگرد کشتار سربرنیستا هستیم ، سربرنیستا نتیجه اعتماد به سازمان های جهانی بود.
▪️در جولای ۱۹۹۵ در میانه حمله ارتش صربستان(چهارمین ارتش بزرگ اروپا در آن زمان) به بوسنی به خاطر اعلام استقلال مسلمانان در این کشور علیعزت بگویچ رئیس جمهور بوسنی و هرزگوین با درخواست از صلحبانان سازمان ملل خواستار کمک و توقف جنگ علیه مسلمانان این کشور شد ، این درحالی بود که ارتش قدرتمند صرب ها مدت ها پشت شهر سربرنیتسا متوقف شده بود ، مردم مسلمان و غیور شهر سربرنیتسا با سلاح های دست ساز جلوی پیشروی صرب هارا گرفته بودند.
صرب ها با کمک آمریکا صلحبانان سازمان ملل را به بوسنی آوردند ، ۴۰۰صلحبان سازمان ملل معروف به کلاه آبیها با ادوات نظامی این سازمان که روی همه آن ها حرف UN حک شده بود به سربرنیستا وارد شدند و گفتند برای صلح و امنیت باید قوانین ما را انجام دهید ، مردم ساده لوح این شهر تمام دستورات کلاه آبی ها را انجام دادند و خلع سلاح شدند ، مردان ۱۴ سال به بالا از شهر خارج و زنان و کودکان در شهر ماندگار شدند.
این بهترین زمان بود تا کلاه آبی ها شهر را به صرب ها تقدیم کنند و در کمتر از یک هفته بزرگترین کشتار قرن تاریخ اروپا رقم خورد ، ۸۰۰۰ کودک ، زن و مرد قتل عام شدند و بسیاری از زنان و کودکان مسلمان به عنوان برده به شرق اروپا رفتند.
کلاه آبی ها اصل دوم سازمان یعنی بی طرفی را به راحتی زیرپا گذاشتند.
▪️پتروس غالی دبیر کل اسبق سازمان ملل در این خصوص چنین گفت: شورای امنیت سازمان ملل براساس منافع اعضای دائم آن عمل میکند نه بر اساس عدالت
بعد از ورود صربها و رقم زدن فاجعه بازترین جنایت اروپا ، فرمانده کلاه آبیها توسط وزیر جنگ صرب ها مورد تقدیر قرار گرفت و جشن مشترکی برپا شد.
▪️اطلاعات خودمون رو بالا ببریم و حافظه تاریخی مون رو قوی کنیم ، نسخه منسوخ شدهای که عده ای برای ایران مینویسند ، در دیگر نقاط جهان جواب نداده
خائنین داخلی و بی شرف ها خارجی سعی دارند تا ایران را ذیل سازمان ملل تعریف کنند که دغدغه آن به جای کشتار در یمن ، همجنس بازی در جهان است.
تمام سازمان ها مثلا جهان ، از وزارت بهداشت جهانی که واکسن توصیه میکند تا صندوق بینالمللی پول که در قبال وام از کشور ها میخواهد سیاست های تعدیل مشابه همین سیاست هایی که اخیرا در ایران بدون دریافت وام حتی اجرا شد را پیاده کنیم.
بزرگترین حماقت یعنی پیروی از دستورات سازمان ملل و زیرمجموعه های آن ، ناموس شیعه رو در اختیار شیطان قرار ندهید.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
گوش کن!
✍️ نجمه صالحی
صدای پای کاروان نزدیک است!
صدای سنج و دمام از دور میآید!
دوباره دلها پر از غوغا میشود!
صدای غربت کسی به گوش میرسد!
دوباره دریاچه غم به تلاطم افتاده است!
کمکم پیراهن شهر سیاه میشود!
چشمها بارانیِ آتش ماتم نعم الامیر میشوند!
بدنها در غمش، سرخ، نیلگون و سیاه میشوند!
خانهها پرچم سیاه به تن میکنند!
لهوف و أَمالی و مقرّم نیز بر امیر کاروان میگریند!
حرارت عشق او در دل آتشی به پا میکند که همنفس آتش طور میشود، آتشی که هرگز خاموشی ندارد!
دوباره محرم در راه است، صدای پای کاروان میآید!
🥀صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین💔🥀
#محرم
#یا_حسین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
اندیشکده دین و حکمرانی برای انجام پروژه مشترک با سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، دعوت به مصاحبه جهت همکاری می نماید.
🔸شرایط متقاضیان:
1️⃣ دارای سابقه علمی و مطالعاتی در حکمرانی و سیاستگذاری حوزه تعلیم و تربیت یا حوزه فرهنگی-اجتماعی
2️⃣ پایبندی به کار گروهی
3️⃣ دارای تجربه و توانمندی در تولید خروجی
4️⃣ فرصت کافی برای همکاری (حداقل 100 ساعت در ماه)
✳️ارسال رزومه :
@s_javadianfard
اطلاعات بیشتر : 09916812774
@din_hokmrani
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#طرح_سوژه
🔸ربات انساننما و نگاهی نو به چالشهای پیشرو
✍️ حسین علی بینا
پیشرفتهای بشر در دههای اخیر باعث شده است که سیستم های هوشمند ظهورکنند و با ظهور سیستمهای هوشمند تا بسیاری از مشکلات را حل کند حال میخواهد این مشکلات کوچک باشند یا بزرگ، پس از چندی با حل مشکلات کم کم به سراغ دیگر مشکلات اساسیتر رفتند و پس از چندی موجب شد تا اشیائی ساخته شود که از نظر حرکات شبیه به انسان است و از نظر هوش و استعداد فکر کردن و عملیاتی کردن خواستههایش چه از پیش تعیین شده باشد یا اینکه از پیش تعیین نشده باشد در مواردی هم میتوان این ادعا را کرد که حتی از انسان هم فراتر برود این اشیای الکترونیکی را ربات نامیدند و پس از چندی به خاطر اینکه ظاهری بهتر پیدا کند شبیه به انسان ساختند و ربات انساننما نامیدنش.
حال جا دارد گریزی ریز به یک مسئلهای مهم داشته باشیم؛ وجود قانون در هر عرصهای باعث میشود که نظم و انظباط در آن مورد به وجود بیاید و وجود این نظم و انظباط موجب میشود تا از هرج و مرج جلوگیری شود پس به همین خاطر باید انچه که در آینده در رابطه با ربات انساننما میتواند امکان داشته باشد بپردازیم و از همین الان به چاره اندیشی در رابطه با آن بپردازیم نه اینکه مانند برخی از مسائل فراگیر شود و پس از آن احساس نیاز بکنیم و به خاطر وسعت آن و عدم وجود پژوهشهای استاندارد نتوانیم با آن چالش مقابله کنیم.
در نتیجه با توجه به پرداختن به دو عرصه که در عرصه ابتدائی ربات انساننما و پس از آن به مشکلات عدم پیش بینی پژوهشگران به چالشهای آینده میتوانیم به این نتیجه برسیم که باید در رابطه با آینده به ویژه در چالش ربات انساننما به انجام پژوهشهای مختلف بپردازیم تا بتوانیم در آینده با این دسته از چالشها مقابله کنیم.
#مدرنیته
#پست_مدرن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
۳۰ ویژگی افرادی که کتاب نمیخوانند
1- مستعد پذیرش شایعات هستند؛
2- حرف های تکراری می زنند؛
3- دایره ی واژگان آنها بسیار محدود است؛
4- خود را نمیشناسند؛
5- با هیجان و احساس زندگی میکنند؛
6- بخش استدلالی ذهن آنها تقریباً تعطیل است؛
7- استعداد پوپولیست شدن را پیدا میکنند؛
8- قوای عقلی آنها پرورش نیافته است؛
9- بر آنچه میگویند خیلی کنترل ندارند؛
10- گوش کردن به دیگران را نمی آموزند؛
11- غلظت یادگیری آنها به شدت کاهش مییابد؛
12- اهمیت متفاوت بودن انسانها را کشف نمیکنند؛
13- مغز، حالت سولفاته پیدا میکند؛
14- خیلی راحت تحت تأثیر تبلیغات قرار میگیرند؛
15- فرصت فکر کردن در زندگی را از دست میدهند؛
16- با واژه «انتقاد» بیگانه اند؛
17- زمینه های تداوم اقتدارگرایی را فراهم میآورند؛
18- حرفهای نسنجیده زیاد میزنند؛
19- منافع خود را به خوبی تشخیص نمیدهند؛
20- با واژه «مشورت» ناآشنا هستند؛
21- حکومتها را خوشحال میکنند؛
22- باعث میشوند که نظام حزبی در یک کشور شکل نگیرد؛
23- زود عصبانی میشوند؛
24- از حقوق شهروندی خود و دیگران ناآگاه هستند؛
25- برای رشد فکری و شخصیتی، احساس نیاز نمیکنند؛
26- در همه زمینه ها، اظهار نظر میکنند؛
27- راحت بر دیگران القاب میگذارند؛
28- تفاوت بین توهم و غیرتوهم را نمی دانند؛
29- تعریفشان در خصوص زندگی، از غرایز انسانی فراتر نمیرود؛
30- نمیدانند جهل چیست.
🔗 پاورقی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 الزام قانونی حجاب
✍️ نصیراله حسنلو، پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام
🔹جامعه ایرانی در نسبت با قانون، جامعه ای چند پاره است:
🔻گروهی ولو اندک شیفته مظاهر زندگی غیرانسانی غربند که جهانشان با کسب درآمد و پول، لذت و شهوت نظم پیدا می کند. اینان نه برای شریعت و احکام شرعی جایگاهی قائلند و نه برای قانون بما هو قانون. الزام شرعی و الزام قانونی حجاب در جامعه ایرانی برای این گروه تقریبا بی فایده است و اطاعت پذیری اینان از شرع و قانون تقریباً صفر است.
🔻گروهی عرف محور هستند. برای این گروه نیز احکام شرعی و قانون بما هو قانون جایگاهی ندارد، ولی چون نظم جاری زیست ایرانی را پذیرفته اند، بر اساس عرف غالب جامعه ایران زندگی می کنند. این گروه هرچند به الزام شرعی و الزام قانونی حجاب فی نفسه دلبستگی ندارند، ولی به منظور قوام و دوام یافتن زندگی اجتماعی خویش به فرهنگ عمومی جامعه احترام قائل می شوند و به رعایت قانون حجاب تن می دهند.
🔻گروهی که خود را مدرن می نامند به قانون بما هو قانون گردن می نهند و قانون برایشان به دلیل تعلق فکری و اجتماعی به نظم ماشینی زندگی در جهان غرب، نقش مهمی در زندگی دارد و فصل الخطاب زندگی اجتماعی به شمار می رود. این گروه به رغم عدم تعلق خاطر به حکم شریعت اسلامی، به عقلانیت قانون رسیده اند و خود را به رعایت قانون حجاب عادت می دهند.
🔻گروهی نیز، دلبستگی به نظم مبتنی بر شریعت دارند و به دلیل ترس تاریخی از قانون، همواره مرز بین الزام شرعی و الزام قانونی را حفظ می کنند تا جایی که در مرکزیت قانون گرایی ایشان، فقه و شریعت اسلامی قرار دارد. قانون حجاب برای این گروه به دلیل انطباق کامل با اراده شارع حکیم، مقدس است و عدم اطاعت از این قانون گویا برایشان حکم کفر و شرک دارد.
🔶بر اساس آنچه گفته شد، چالش جدی حکومت اسلامی در مسئله حجاب با گروه اول و دوم است که البته در شرایطی ممکن است گروه های بعدی نیز وارد چالش حجاب شوند چنانکه نشانه هایی از آن در روزهای اخیر مشاهد شد. اما وظیفه حکومت در این شرایط چیست؟
🔻ایجاد درک عمومی نسبت به ماهیت قانون در حکومت اسلامی: حتی اگر الزام شرعی حجاب مورد خدشه قرار بگیرد، چنانکه در روزهای اخیر برخی مدعیان فقه و فقاهت چنین اظهاراتی داشتند، الزام بر نوع خاصی از پوشش در جامعه، به منظور حفظ حقوق اجتماعی و رعایت مصلحت عمومی از جمله حقوق حاکم اسلامی است.
🔻اجرای دقیق قانون: وضع قانون ،بدون حراست از آن از طریق تسامح در اجرا یا کج سلیقگی در اجرا، یکی از عوامل قانون گریزی شهروندان است. تبدیل قانون گریزی به شیوه مرسوم مواجهه مردم با قوانین و عادی سازی مقاومت در برابر قانون، از یک سو موجب ایجاد شکاف و گسل میان شهروندان و حاکمیت می شود و از سوی دیگر،گروه عرف محور را با گروه نخست در قانون گریزی همراه و همسو می کند و به نقض قانون حجاب در مسئله حاضر و ترویج بی حجابی در جامعه دامن می زند. در مقابل، اجرای درست قانون، عزم گروه سوم را به رعایت قانون حجاب، جدی تر و برای گروه دوم سهل تر و برای گروه نخست اجتنابناپذیرتر میکند.
🔻استفاده همزمان از ظرفیت ابزارهای غیرقانونی (ابزارهای اقناعی): با وجود اهتمام حکومت به اجرای قانون که در بندهای پیشین گفته شد، در جامعه ایرانی با وجود تنوع فرهنگی، قانون، بهترین محور نظم بخشی اجتماعی نیست؛ زیرا قانون بما هو قانون صرفنظر از عوامل فرهنگی تاثیرگذار، در تاریخ این مرزوبوم جایگاه اجتماعی و تاریخی قابل قبولی نداشته است. بنابراین اثربخشی اجتماعی قانون حجاب باید با ابزارهای اقناعی دیگر همراه شود. ایجاد رابطه عاطفی میان حاکمیت و مردم، ارائه راه حلهای ایجابی برای مبارزه با بی حجابی، معرفی الگوهای موفق زنان محجبه در عرصه های علمی، هنری، سیاسی، اقتصادی و ...، تضعیف سلطه فرهنگی سلبریتی های مروج فرهنگ ضد دینی از جمله ابزارهای اقناعی برای اثربخشی قانون حجاب است.
#حجاب
#حجاب_قانونی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻عاقبت شوم حرامخواری، درسی از مکتب عاشورا
✍ بابک شکورزاده
يکی از درسها و عبرتهای عاشورا، فرجام حرامخواری و تأثير سوء آن در عاقبت انسان است. امام حسين علیهالسلام در روز عاشورا بارها با سپاهيان عمر سعد احتجاج کرد و آنها را موعظه نمود؛ ولی گوش شنوايی نبود که حضرت را اجابت کند. امام علیهالسلام صراحتاً به سپاهيان عمر سعد که سخن حضرت را نمیشنيدند فرمود: شکمهای شما از حرام پر شده و به قلبهای شما مهر زده شده است. اين مطلب نشان میدهد که مال حرام مانع شنيدن موعظه حضرت و تأثيرپذيری از آن شده بود.
اهمیت کسب حلال
حقیقتا اگر انسان به این نکته بیندیشد، پی میبرد که مال حرام چه اثر فاجعهآمیزی در زندگی انسان میگذارد که موعظه فرزند رسول خدا، امام معصوم و حجت الهی را برنمیتابد و به هیچ عنوان تاثیر نمیپذیرد! و اساسا پذیرش حق در کالبد حرام برای او سخت و ناشدنی میگردد!
از اینجا میفهمیم که چرا تا این اندازه بر کسب حلال توصیه شده و جزء پایههای بندگی به حساب میآید.
در حدیث قدسی وارد شده که خداوند به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: یا احمد! عبادت ده قسم است که نُه قسم آن در طلب حلال است. پس وقتی که خوراک و نوشیدنی تو پاک شد در پناه من خواهی بود.(سفینهًْالبحار/ج2/ ص 320)
در روایت دیگری آمده است که عبادت هفتاد جزء است و بهترین آن تحصیل روزی حلال است.(معانیالاخبار/ص 367)
درحدیثی از نبیاکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که عبادت با مال حرام مانند ساختن بنا بر روی شن است.(عدهًْالداعی/ ص153)
شاید وجه اهمیت روزی حلال در عبادت این باشد که خیلی از امور عبادی به پاکی رزق بر میگردد؛ مثلا اگر با مال حرام لباسی تهیه شود و با آن لباس نماز خوانده شود نماز باطل است. خوردن مال حرام، حال معنوی را از انسان میگیرد و انسان را نسبت به عبادت به سستی و چه بسا ترک عبادت میکشاند. پرداخت خمس و زکات باید از مال حلال باشد. اگر کسی کسب حرام داشته باشد و احیانا بخواهد زکات و خمس بدهد طبیعتا مقبول درگاه الهی نیست.
اینها نمونهای از مواردی است که اهمیت حلال بودن مال را میرساند که تا چه اندازه رابطه مستقیم با سایر عبادات دارد؛ بنابراین بیجهت نیست که فرمودهاند: عبادت ده جزء است و نه جزء آن در طلب حلال است.
سختی کسب حلال
امام صادق علیهالسلام به غلام خود که مصادف نام داشت هزار دینار داد و برای تجارت به شهری فرستاد. مصادف اجناسی خرید و با عدهای از تجار راهی سفر شدند. نزدیک شهر که رسیدند به قافلهای برخورد کردند که از شهر خارج شده بودند و متوجه شدند اجناسی که به همراه دارند مورد احتیاج مردم آنجا است.
کاروانیان با یکدیگر همقسم شدند و پیمان بستند که هر دینار را به یک دینار سود بدهند. پس از فروش پول خود را برداشته و به طرف مدینه رفتند. مصادف خدمت امام آمد و دو کیسه زر داشت، هر کدام هزار دینار. عرض کرد فدایت شوم این کیسه اصل سرمایه است و این کیسه سود آن است.
امام فرمود: این سود زیاد است؛ شما مگر در آن جنس چه کردید؟
جریان را شرح داد که چگونه قسم خوردند. حضرت فرمود: سبحانالله همقسم میشوید که در مقابل هر دینار یک دینار سود بگیرید از مسلمانان. حضرت کیسه هزار دینار را برداشت و فرمود من احتیاج به چنین سودی ندارم. سپس فرمود: مصادف! پیکار با شمشیر سادهتر از بدست آوردن نان حلال است!(کافی/ ج5/ ص162)
این حدیث گویای این است که تا چه اندازه انسان در معرض کسب حرام قرار دارد و به راحتی میتواند از مسیر حلال خارج شود. کم نیست معاملاتی که بعضا آلوده به ربا و رشوه میشوند و مال حرام را نصیب عامل آن میکند.
نکته دیگری که میتوان از این حدیث شریف برداشت کرد این است، اینکه درعرف جا افتاده با افزایش تقاضا، قیمت افزایش پیدا میکند، تفکر کاملا نادرستی است و در تعارض کامل با شرع مقدس است. اگر از نظر انسانی هم به آن نگاه کنیم عملا نوعی بیانصافی و ظلم و سوءاستفاده از احتیاج مردم است.
طلب حلال، نوعی جهاد است
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هر کس از راه حلال برای معاش خانوادهاش تلاش کند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد کند.(من لایحضرهالفقیه/ ج3/ ص168)
امام صادق علیهالسلام فرمود: اگر مومن در سختی و عسرت باشد و تلاش کند تا قوت خود و قوت اهل و عیال خود را تامین کند و دست به مشاغل حرام نزند، مانند مجاهد راه خدا پاداش دارد.(کافی/ ج5/ ص88)
اثر مال حرام در نسل
در حدیث آمده است که «کسب الحرام یبین فیالذریه؛ کسب حرام در نسل خودش را نشان میدهد.»(کافی/ ج5/ ص125)
یکی از عوامل ناصالح شدن نسل انسان، مال حرامی است که اینگونه تاثیر خودش را میگذارد!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚫️ روضه و تعزیه، تبلور رسانه ای عاشورا
✍️ ابراهیم شریفی، استاد حوزه، پژوهشگر اخلاق و رسانه
🌀 دیباچه؛ حضرت امام روح الله فرمودند: محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است؛ بخشی از این ماندگاری مرهون برخی از سنت و آئین هایی است که از عاشورا تا به امروز در ملل مختلف به سبکهایی متفاوت ظهور داشته است از همین روست که شاهدیم بعد از انقلاب که برخی از نواندیشان، صحبت از روش های جدید مراسمات محرم را می دادندحضرت امام می فرماید: عزاداری ها به همان سبک سنتی برگزار گردد. بزرگترین دلیل این اهتمام را در خود این آئین ها و ضریب نفوذ رسانه ای آنها در ایجاد شور و حماسه از یک سو و نیز بصیرت آفرینی و شعور افزایی از سویی دیگر دانست.
🔵 و اما تعزیه؛ تعزيه را چنین توصیف می کنند؛ گونه اي از ادبيات دراماتيک ايراني است که مي توان آن را با نمايشهاي مصيبت آميز غربي مقايسه کرد. نکته قابل تامل در مورد تعزيه این است که تعزیه تنها نمايش بومي جهان اسلام است. اين سنت نمايشي، عميقا در شعاير ديني ريشه دارد، آميزه اي از باورهاي اسلامي شيعه و سنن ايراني است.
🔰روضه و ما ادراک روضه؛ روضه و روضه خوانى به معناى ذکر مصیبت سید الشهدا (ع) است که امامان بر آن تاکید داشته و آن را یکى از عوامل زنده نگه داشتن نهضت حسینى و پیوند روحى و عاطفى شیعه با اولیاء دین دانسته اند. روضه خوانی، شکلی از موسیقی مذهبی است که با وفاداری به دستاوردهای موسیقی دستگاهی ایران و با توجه به مضامین عاشورایی شکل گرفت. وظیفه روضه خوان تنها این نبود که مخاطبان را محزون و گریان کند بلکه روضه خوان سعی می کرد با بیان پندهای واقعه عاشورا، راه سعادت در زندگی را به عزاداران بشناساند
✳️ نقطه عطف؛ آنچه در این دو عنصر اساسی رسانه ای، مشترک است بهره مندی از صنعت #تداعی در آنهاست. تداعی از تکنیک هایی است که در دانش بلاغت از آن سخن به میان می آید، دانشی که به ما می گوید که چگونه معنا شکل می گیرد و ما چگونه باید معنا سازی کنیم و مردم چطور به سمت یک معنا جذب می شوند و این در واقع نقطه پیوند رسانه و مهارت های تبلیغی با علم بلاغت است که تبلور این پیوند را در تعزیه و روضه می بینیم.
💠 توصیه تبلیغی؛ این دو ابزار رسانه ای مهم یعنی روضه و تعزیه به شدت برای تبلیغ معارف دینی و معارف عاشورایی ضروری است لذا مبلغین عزیز و سازمان ها, نهادها و تشکل های تبلیغ محور باید بیش از پیش بر این مساله تمرکز کرده و به دنبال آموزش ، نشر و بروزرسانی محتوایی و دیالوگی این رسانه ها باشند.
#امام_حسین_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔻کشته سکوت
یزید بیش از آنکه دلخوش به تیغ عمر سعد باشد؛
پشتش به سکوت سلیمان صرد خزاعیها گرم بود!
✍️محمدجواد محمودی
#امام_حسین_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔺شهادت قلم
✍️سید عبدالله هاشمی
❇️ ازشهید نوشتن، کاری است بزرگ اما بزرگتر ازآن شهادت قلم است. قلم گاهی ازشهید مینویسد اما خود را میبیند و خود را می نویسد.
تمام مقدرات نیکوی یک جامعه، زمانی رقم میخورد، که صاحبان فکر و قلم اهل شهادت باشند. همچون شهید خود نگاری نکنند بلکه فدا شدن خود را برصفحه روزگارنقش زنند.اندیشه ای که بردل صفحه ای نقش میزند،فریاد انانیت سرندهد واهل معنی را به خود مشغول نسازد؛ بلکه فنای خود وتجلی حق بودن را سردهد.اگر قلمی اهل شهود نباشد چه بنویسد جزتاریکی های درون خویش واگر اهل شهود باشد،جز نور چه بنویسد!
❇️ اینجا جنس مرکب با خون شهید یکی خواهد شد و اینجا گاهی مرکب برخون برتری دارد. اگر گفته اند مداد علماء ازخون شهید بالاتراست، قلمی است که حق نگاری میکند نه خود نگاری
❇️ آن مرکبی درسنجه انصاف، برخون شهید برتری دارد که خود نویس نباشد.
سیروسلوک قلم درهمین است که قبله قلم را به سوی معبود متوجه کنیم «فول وجهک شطرالمسجدالحرام»
❇️ اگر قلمی حق را بنویسد وجزحق در درون خود مطلوبی نداشته باشد ،این قلم شهید است وبدون شک مرکب او همچون خون شهید است ،هرچند قرمز نباشد.
❇️ آوینی نیزنگاشته های خود را اگر سوزاند، چون خود نگاری بوده است.او خود را سوزاند تا قلمش به مقام شهادت برسد. همین او را سید شهیدان اهل قلم ساخت و همین راز ماندگاری او و صدا و قلمش شده است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN