💠 نخبگان در حوادث اجتماعی؛ افقگشا یا بحرانزا
✍️علیرضا محمدلو، دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی
🔸اگر جامعه امروز را ترکیبی از وضعیت سنتی، مدرن و عصر ارتباطات و پسامدرن بدانیم و بر اساس این تقسیمبندی، سراغ شناخت انسان برویم، با سه نوع از شخصیت روبهرو میشویم. سنتراهبر، درون راهبر، دگرراهبر که با توجه به نقدهای مبنایی به این تقسیمبندی، میتوان شخصیت حقراهبر را که بر سنت واقعگرا(دین) ملتزم بوده و از خرد ناب(نه عقلانیت سکولار و ابزاری) بهره حداکثری میبرد را نیز به عنوان قسیم چهارم مطرح کرد.
💢 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📚 زن امروز در آیینه شاهنامه
✍️ سمیه رستمی در معرفی کتاب «یکی میان زندگی ما راه میرود» نوشت:
یکی میان زندگی ما راه میرود کتابی است که در آن نویسنده سعی در ایجاد تصویر یک جهان زنانه داشته است. جهانی با زنهای قوی که منفعل نیستند و بهرغم ضعفهایی که دارند اما به نقشآفرینی میپردازند. بهطور مثال؛ ریحان اگرچه به خانواده پدری وابسته است ولی تلاش میکند رضایت آنها و همسرش را بهدست آورد و با همسرش راهی شهرهای جنوبی درگیر جنگ شود. شیرین داستان نیز در ابتدا به دلایل شخصی راه خودش را انتخاب میکند اگرچه انتخاب نادرستی است اما حتی در آن جایگاه نیز عملکرد صحیحی دارد و مارتا که تلاش میکند در جامعه جهانی نقش پررنگیتر ایفا کند.
نویسنده بعد از کتاب مسافر جمعه به دغدغههای زنانهاش در قالب این رمان میپردازد. دغدغه زنانهای عاری از گرایشهای فمینیستی. او باتجربهای که از زندگی زنان در اردوگاه آوارگان سوری به دست آورده، اعتقاد دارد زن نشان زندگی است و مرد نماد پیشمرگی. باوجوداینکه مرد در میدان مبارزه ظهور و بروز دارد اما این زن است که در حاشیه میدان نقش مدیریتی و تعیینکننده دارد. خانم عالمی با تعلقخاطری که به زنان قدرتمند شاهنامه دارد، سعی کرده زنان رمانش را مانند آنها زنانی هوشمند و با درایت بیافریند، مثلاً زن مهراب کابلی که سیاستی که به کار میبندد از وقوع جنگ و ویرانی جلوگیری میکند و سبب صلح میشود. حتی مارتا نیز نشانی از زنان شاهنامه دارد. همسرش، اولریخ ژنرالی است که در جریانهای غرب آسیا نقش مؤثری برعهدهگرفته و مارتا در تلاش است که بتواند از کنار این معرکه مردانه به سهم خودش مدیریت کند.
🔗 متن کامل در صفحه افکار حوزوی
#کتابخوانی
#معرفی_کتاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
گروگان بی وجدان!
✍️ محمد ایمانی، روزنامهنگار
🔹جواهر فروشی، متعلق به یک فوتبالیست سابق است. اشرافیت چه می فهمد همراهی با نقشه تعطیلی کسب و کار ها، فلان کارگر یا فلان کاسب و مغازه دار را گرفتار چه خساراتی می کند، یا مثلا سرنوشت چک و تعهد مالی آنها چه می شود.
♦️کاخ نشینان چه غم دارند که معیشت مردم به دست انداز بیفتد، یا اموال عمومی و خصوصی خسارت ببیند. مهم این است که اغلب مرفهین بی درد، آن طرف مرز تابعیت دارند و اگر هم دل شان آنجا نباشد -که اغلب هست- زن و فرزندشان، آن طرف گروگانند.
🔹نمی توانند از امریه های آن طرف مرز سرپیچی کنند یا دل بکنند. گیر و گرفتاری اساسی دارند.
♦️مثل همان فوتبالیستی بازیچه ای که در دوبی، تر و خشکش کردند و سپس به کانادا (پناهگاه دزد ها و وطن فروشان ) منتقلش کردند. یا آن دیگری، که دخترش در لندن گروگان است.
🔹توقع دارید اینها غصه دار شوند که کاسب و کارگر از نان خوردن می افتند؟ یا به جان و مال و کسب و کار و زندگی مردم آسیب وارد می شود؟!
♦️وقتی وجدان را کشته و حیثیت خود را برای یک برگ تابعیت و اقامت، و مُشتی دلار و یورو حراج کرده باشند، دیگر نباید سراغی از وجدان یا وطندوستی و دلسوزی برای زندگی مردم گرفت.
#معرفی_یادداشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌محدودهی حقوق ما تا کجاست؟
✍️ محمدحسین مطهری
🔸"دارایی و جایگاه و توانمندی" شرط لازم برای #حق داشتن است؛ یعنی حق به کسی تعلق میگیرد که نوعی دارایی و یا نوعی جایگاه و یا نوعی توانمندی در عرصهای داشته باشد.
🔸پس تا اثبات نکنیم که دارایی داریم، نمیتوانیم مدعی حق داشتن باشیم؛
🔹اگر خود را صاحب "حق حاکمیت" میدانیم، در محدودهای که قصد حاکمیت داریم، باید بتوانیم "دارایی و ملکیت" خود را ثابت کنیم.
🔹اگر مدعی "حق بهرهبرداری" از مال یا معدنی هستیم، باید "تسلط" خود را نسبت به آن زمین و تعلق آن زمین را به خودمان ثابت کنیم.
🔹اگر مدعی "حق استفاده" از خانهای هستیم، باید اثبات کنیم "مالک" آن خانه هستیم و باید برای این مالکیت، دلیلی قابل قبول نزد عقلا ارائه کنیم.
🔺محدودهی حقوق ما تا کجاست؟ تاجایی که "دارایی و ملکیت و تسلط و انحصار" برای ما وجود داشته باشد.
♦️حال اگر با "حقیقتی" مواجهیم که حیات و وجود و زیبایی و علم و قدرت و ملکیت و تسلط و دارایی و جان همهی موجودات متعلق به اوست، دربارهی حقوق او در عالم، چه نظری خواهیمداشت؟
#اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 اجبار همیشه بد نیست
✍️ بابک شکورزاده
"حجاب اجباری" واژهای بود که مدتها رسانههای مختلف روی آن مانور دادند و آنقدر این عبارت را تکرار کردند تا بالاخره تقریبا جا انداختند که حجاب اجباری پدیدهای نامناسب است و برخی از متدینین هم به این باور رسیدند و در صدد توجیه آن برآمدند. برخی گفتند ما اجبار نداریم، ولی الزام داریم و بحثهایی شبیه این. به نظر میرسد که این چیزی جز بازی با الفاظ نیست و خیلی نمیتوان بین الزام و اجبار فرقی قائل شد.
نکتهای که دراینجا جا دارد به آن توجه شود این است که خیلیها خواسته یا ناخواسته مرعوب این رسانههای کذایی شدند و تکرار این واژه طوری القاء شد که گویا چیز خوبی نیست؛ ولی اگر واقعگرایانه به این مقوله نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که اصولا اجبار همیشه بد نیست. ما در زندگی روزمره خود- جدای مباحث دینی- موارد متعددی از اجبار داریم و هر عاقلی با هر گرایش دینی- فرهنگی، بر خوب بودن این اجبارها صحّه میگذارد و آن را به عنوان امری مثبت تلقی میکند. مثلا اگر فرزند خردسال ما بیمار شود، برای اینکه سلامتی خود را به دست بیاورد او را مجبور میکنیم که دارو بخورد و اگر در دارو خوردن بد قلق هم باشد به زور دارو را به او میخورانیم . یا اگر یکی از عزیزان ما با دوست نابابی معاشرت داشته باشد چه بسا او را مجبور میکنیم که از دوستی با آن شخص دست بردارد. طبیعی است که هیچ عاقلی دراین مورد نمیگوید که اجبار بار منفی دارد. یا مثلا برای اینکه قوت بدنی داشته باشیم مجبوریم که غذا بخوریم؛ برای رفع تشنگی مجبوریم که آب بنوشیم؛ برای محافظت از سرما، مجبوریم که لباس گرم بپوشیم و مثالهای متعدد دیگری که برای هر انسانی پیش میآید و قابل تصور است و هیچکس نمیتواند این مسائل را نفی کند.
در مسئله حجاب هم حتی اگر کسی نخواهد ملتزم به رعایت احکام شرعی باشد، وقتی در جامعهای که حجاب جزء مهمی از روابط اجتماعی آن به شمار میرود، اشکالی ندارد که بگوییم شخص مجبور است پوشش لازم را داشته باشد و این خودش نوعی احترام به قانون است. از این گونه الزامها و اجبارها در سراسر دنیا وجود دارد. درست است که شکل آن، با چیزی که در ایران مرسوم است تفاوت دارد؛ ولی به هر حال در کشورهای مختلف، حداقل برای حضور در برخی اجتماعات، مثل محیطهای آموزشی پوشش خاصی تعریف شده و این گونه نیست که هر کسی هرطور که دلش بخواهد لباس بپوشد. اینها هم نوعی اجبار است که برای قانونمند بودن و جلوگیری از هرج و مرج، همگان ملزم به رعایت آن میباشند. چطور آنجا کسی معترض اینگونه اجبارها نیست؛ ولی اجبار به حجاب در ایران مخالف آزادی است!
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 آسمان شهر
✍️ طیبه فرید
راننده ی میانسال کنار دکه ی روزنامه فروشی ایستاد، زن پیاده شد و چتر سرمه ای گلدارش را باز کرد و رفت سمت پیاده رو .باد می خورد توی گونه ها و پیشانی اش!با شال صورتش را پوشاند و با جلو کشیدن چادرش راه نفوذ سرما را بست.مادر و دختری که چیزی سرشان نبود از کنارش گذشتند !نگاه های معنی دارشان به هم افتاد .
با دیدن آن ها دوباره حرف های دیشب پدربزرگش حاج ابراهیم توی ذهنش جرقه زد!
_آقای خدا بیامرزم این ها خاطرات بچگی اش بود ،تعریف می کرد ،بعضی از زن ها رو به دیوار ایستاده بودند و عین بید می لرزیدند و گریه می کردند!بار اولشان بود و ازین تجربه ها نداشتند،شما فکر کن وقتی همسر و دختر رضا شاه اولش سختشان بوده زن های مومنه و عفیفه چه حال و روزی داشتند!!!!!این اگر اسمش جنایت نیست چی هست؟
✍️ متن کامل
#داستانک
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ تطهیر چهرهی لیدرهای زن!
✍️ آمنه سادات موسوی، عضو تحریریه عصر زنان نوشت:
برخی از زنان در قضایای اخیر مرتکب جنایت شده و مدافعان امنیتِ مردم را شهید و مجروح کرده، اموال مردم را به آتش کشیدهاند. این قشر از زنان، نه ارزشهای دینی را قبول دارند و نه باورهای ملی را؛ زنانی که با خشنترین رفتارها سبب جرم و جنایت می شوند درحالیکه حجاب برایشان محلی از اعراب ندارد.
▪️سازمان زندانها، درباره «حقوق زندانیان و بازداشت شدگان و رعایت جنبههای اسلامی، اخلاقی و انسانی در برخورد با آنان» سال گذشته بخشنامهای صادر کرده است که در بخشی از آن ممنوعیت اجبار استفاده از پوشش چادر برای زنانِ متهم آمده است. در این ابلاغیه تصریح کرده است: درموارد اعزام به خارج از زندان، الزام به استفاده از چادر یا الزام متهمان جرائم مالی (حقوقی) و افراد زیر 18 سال تمام شمسی به پوشیدن لباس متحد الشکل زندان، ممنوع است.
آقای رئیسی نیز در زمان ریاست قوه قضاییه اظهار کرد: معتقدم متهمان زن لزوما نباید چادر بپوشند بلکه میتوان ترتیباتی اتخاذ کرد که هر متهم زن با همان پوششی که به صورت عادی دارد منتها با رعایت شئونات، در دادگاه، دادسرا و زندان حضور یابد.
▪️ اما متاسفانه ما شاهد بودیم که یکی از لیدرهای آشوب اخیر، که جوانها تحت فرمان او بودند، برخلاف پوشش واقعیاش، در جلسهی دادگاه حضور یافته است، متهمانی که رسانهای شدن چهرهشان با چادر، توهین به چادر و حجاب است. همچنین سبب می شود این زنان به عنوان نماد استقامت، مقاومت و مظلومیت در ذهنها نقش ببندند، در حالی که این جماعت هیچ اعتقادی به وطن و باورها و اعتقادات ندارند.
پوشش چادر برای این جماعت که براندازی نظام را می خواهند، یکی از حربههایی است برای دفاع از تفکرات و راهشان، نه دفاع از نظام.
زن شجاع در آرمانها و تفکراتشان، زنی است که حجاب را قبول ندارد، به جنگ حیا و عفاف می رود و حجاب و حیا را عامل جنایت و ریختن خونها میداند.
🔗 متن کامل
#زنان
#اغتشاش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
دوستان «دست اول» هم نوشتند:👇
سلام بر علی شاه!
خان خانان!
دایی پدر جد طُغایان!!
🔸گفته می شود این جواهر فروشی که رسماً دعوت به آشوب کرده متعلق است به علی دایی!!
🔸ایران سرزمین شاهنشاهی سلبریتی هاست.
هر جور بخواهند می چرخند
هر چه بخواهند می گویند
به هر که بخواهند می پرند
اما
از هر اتهام و جرمی رهایند
از هر عوارض و مالیاتی معافند
و
از هر کس و هر چیز هم طلبکارند!
این جماعت مظلوم معصوم
از رضا شاه پهلوی
فقط اسمش را ندارند!
🔸راستی قوه قاهره آقای اژهای نکند اذیت شود در ارسال دعوتنامه برای دایی شاه ؟ خاصه که باید با عذرخواهی و حلوای تنترانی بدرقه اش کنند و برای مای عوام هم از هولناکی اخذ وثیقه چند هزار تومانی و عواقب آن برای علی خان ها بگویند!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📚 اپلیکیشن کتابخوان نبأ
🔹عرضه رایگان منشورات دینی به زبانهای فارسی؛ عربی ؛ انگلیسی؛ فرانسه و ترکی استانبولی
🔸عرضه رایگان کتب صوتی به زبانهای مختلف
🔹پشتیبانی چندین زبانه
🔸 امکان یادداشت برداری و کپی از متون کتاب و ....
https://myket.ir/app/com.naba14
https://cafebazaar.ir/app/com.naba14
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
از عکس حرم بغض غریبانه شکسته
در حسرت خود، سوخته پروانه ی خسته...
✍️ خانم زهره قاسمی به جمع #نویسندگان_حوزوی پیوست #تبریک
#شعر
#شاعران_حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب
✍️یعنی نویسنده باشید و برای جشنوارههای ادبی و رسانهای ننویسید؟!
🖌 این شما و این جشنواره ملی نذر قلم
#نذر_قلم
#نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔲 وارثان باحیایِ چادر خاکی
تمام دشمن به میدان آمد
تا حجاب و عفت و حیا
از دختر و زن شیعی رخت بربندد
اما غافلند...
دختران و زنان زهرایی
نشسته بر سفرهی کرم مادر
دست خالی نیستند
چادر و حیا را
از مادر به ارث بردهاند
✍️ سیدمحیط حسینی کوهساری
#حضرتمادر🖤
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 پنهان پیچدهی انسان و روزآمدی دوگانهای تاریخی
✍️ احمد جاسمی، استاد علوم و معارف اسلامی
نگاه به جریانهای اخیر کشور مختلف است، تحلیل جریان انقلابی هم گمان میرود بجا و منطقی است؛ اما توجه به یک نکتهی مهم در بسیاری از تحلیلها مغفول مانده است که هم هشدار است هم امیدوار کننده!
جهان به صورت تدریجی و بسیار ظریف و حساب شده در حال شکلگرفتن است، به گونهای که هر بار به بهانهای طینت و پنهان پچیدهی انسان ظهور میکند.
در این میانه، برخی طینت پلید، زشت و ناری دارند؛ این طیف، همدیگر را پیدا میکنند، شبکه میشوند برای شیطنت!
برخی هم طینت پاک، زیبا و نوری دارند اینها نیز باید همدیگر را پیدا کنند و جمع شوند...
نتیجهی این عیانسازی و برملاشدگی چه میشود؟ دو جبههی قوی در برابر یکدیگر آرایش میگیرند و دوگانهی نار و نور در میدان رسانه و میدانهای اجتماعی دیگر با معیار و مبنای خود ظهور مییابند و جبهه حزب الله در حزب شیطان عیار خود را در جبهه، در تشکل و تشکیلات به میدان میآورند؛ اینجاست که جبههی میانی و خاکستری تدریجا از بین میرود افکار عمومی انتخاب می کنند یکی از آن دو گانهها را.
این حال امرزوین جامعهی ماست که مقدمهی ظهور ولی الله اعظم(عج) است، آن زمان ندای «جاء الحقِ» جبههی حق با آمدنش نصرت پیدا میکند، جمع باطل، پراکنده خواهد شد و «فیدمغه فاذا هو زاهق» و «زهق الباطل» تحقق مییابد.
سزاست، جریان ایمانی در شرایط کنونی،به مراقب تشکیلاتی بیاندیشد و نگاهش به تدابیر و کنشهای راهبر این تشکیلات عظیم ایمانی_جهانی متمرکز باشد.
#تشکیلات
#عصر_ظهور
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹باران آمد
دوباره آمدی؛
اینبار چه بیخبر و چه زیبا شروع کردی؛
نه کم بودی که دلم دوباره تنگ شود، نه زیاد بودی که از تو گله کنند!
خوش آمدی؛
با تو بودن حس زیبایی دارد؛ هنگامی که میبینمت، ناگهان یاد «او» میافتم، همو که رحمتش را میخواهم و آمرزش را از آسمانش انتظار میکشم؛ انگار تو جلوهای از خواهش من بودی که وجودم را نوازش کردی.
آری؛ تو رحمت خدایی که در تنهایی مرا در برمیگیری؛ ببار که باریدنت را دوست دارم.
✍️ علی کردانی
#ادبی
#باران #طبیعت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN