eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 «جان پدر کجاستی» را یادتان هست؟ ✍️ علی مهدیان، نویسنده و استاد حوزه علمیه 🔹در چند سخنرانی و پیام، رهبر حکیم بچه‌های انقلابی را به رویکرد کلان و بین المللی دعوت کرد. یک ارتقاء هویتی که با تغییر زاویه نگاه و اندیشیدن در سطح کلان بین المللی و تاریخی حاصل می‌شود. به عقیده ایشان این باید بین انقلابیون فراگیر شود. 🔹در جایی اشاره می‌کنند که بدون چنین نگاهی فهم مسائل داخلی و‌ مشکلات درونی کشور و حل و فصل آن نیز حتی دشوار می‌شود. 🔹برخی به اتهام رسانه‌ای حمله خود جمهوری اسلامی به مدارس توجه نکردند، در حالی که این تحلیل رسانه های غربی بیشتر از آنکه خوراک داخلی داشته باشد به درد تصویر سازی از ایران در خارج می‌خورد. مثل بحث از رابطه با طالبان و سفارتش در ایران یا بحث حضور رهبر القاعده در ایران، یا بحث کمک ایران به روسیه در جنگ اکراین و.... اثر اینها چیست؟ 🔹 رهبری میگوید داستان ایران هراسی مرتبط است با وضعیت اسراییل. قصه اسراییل مهم است، از جهت آنکه نمودار وضعیت وخیم غرب و تغییر تاریخی جغرافیای قدرت در جهان امروز است. 🔹این جمعیتی که امروز کف خیابانهای تل آویو میبینید، بازی رسانه ای برای مثل ایران نیست که جمع چندصدنفره پراکنده ای باشد که با «مباهله» بیست و یک ملیونی پاک شود، بلکه جمعیت چندصد هزار نفره ای است که چند ماه است پای کار خیابانند، این نشان میدهد که قصه گسلهای قدیمی ترور اسحاق رابین و جنگ سیاسی دنباله اش، و یا دعوای دینداران سنتی و سکولار ها که در اسراییل قدمت دارد همگی در حال بروز و ظهور زلزالشان هستند و اگر آمدن نتانیاهوی جنگ طلب و تندرو و تشدید اختلافش با لاییر لاپید و احزاب مخالف بالا گرفته، اما این دعوا در سطح سیاسیون باقی نمانده و بدنه اجتماعی پیدا کرده. نتانیاهو اگر دست قوه قضاییه را بسته و دولتش را مطلق العنان کرده پشتوانه مردمی دارد و این جمعیت خشمگین کف خیابان هم نماینده بخش دیگری از جمعیت اسراییل است. 🔹اسراییل قرار بود جزیره امن باشد، قرار بود دشمنانش حماس و حزب الله و ایران باشد، اما حالا در حال شکستن است. این صحنه پیش از این در اروپا و آمریکا هم بود اما در اسراییل کمتر دیده شده بود. چه شده؟ شکستهای پی در پی از مقاومت و تغییر نسل مبارزین داخلی فلسطین، به خصوص مسلح شدن کرانه باختری همه و همه جای خود، اما این شکن سهمگین اجتماعی را اسراییل کجای دلش بگذارد؟ این را اضافه کنید به ضعف اروپا و آمریکا که حامیان اسراییل بوده اند و شکرآب شدن رابطه با روسیه در قصه اکراین (روسیه مبدا مهم مهاجرت یهودیان و رفیق و همراه با اسراییل بود)، بعلاوه مهاجرت معکوس از اسراییل که بالاگرفته. یعنی به لحاظ تاریخی اسراییل یعنی ولیده تمدن غرب در بدترین شرایط تاریخی خود قرار دارد. 🔹حالا ببینید چطور این موجود حرامزاده محتاج ایران هراسی است برای حل و فصل مشکلاتش . ماجرای «جان پدر کجاستی» را یادتان هست؟ در اوج ضعف آمریکا و فرارش از افغانستان داشت رخ میداد و گردن تندروهای افغان انداخته میشد. این مقدار کافی است یا بیشتر توضیح بدهم؟ @HOWZAVIAN
. 📍 زن زندگی آزادی 📌به روایت تصویر👆 @HOWZAVIAN @ponezs
. ✔️ تمدن‌های بزرگ با کشاورزی آغاز شد ✍️ محمد ادریسی قانون ملی امنیت غذایی با هدف اطمینان از دسترسی به مواد غذایی کافی و با کیفیت بالا و با قیمت قابل قبول برای همه ذینفعان تصویب و اجرایی شود. آنکس که درخت می کارد یعنی اینکه به آینده امید دارد. کشاورزی دمیدن روح به زمین است. @HOWZAVIAN
🔶 موعود رهایی‌بخش ✍️ علی‌رضا مکتب‌دار همواره در طول تاریخ، قابیل‌ها بلای جان هابیل‌ها شده و جان و مال و عزت ستمدیدگان، لگدکوب سم توسن هوی و هوس مستکبران گردیده است. فریاد ستمدیدگان همواره در گوش تاریخ طنین‌انداز بوده است. گه‌گاه دل‌سوزان بی‌پروایی برخاسته و علم مبارزه با ستمگران را برافراشته و ستمدیدگانی را از زیر یوغ ستمکاران رهانیده‌اند اما آن رهایی نهایی که امنیت پایدار همچون دژی استوار آن را دربرگیرد و مرکب وحشی هوا و هوس را یارای عبور از بلندای امن آن نباشد، تاکنون تجلی نکرده است. آن رهایی نه تنها رهایی از بندهای مادی، بلکه رهایی عقل از شهوت، رهایی دل از وابستگی‌های پست، رهایی انسانیت از بند حیوانیت و رهایی هابیل از زندان قابیل است. @HOWZAVIN
. 💐 نرخ سواد ✍️ محمدصادق ناطقی آمارهای رسمی جهانی نشان می‌دهد که در ۴۴سال عمر بابرکت نظام اسلامی، نرخ سواد در ایران به بیش از ۹۱درصد رسیده‌ است و بیش از ۸۰ درصد از فعالیت‌های نهضت سوادآموزی کشور به زنان اختصاص دارد. اکثر آن زنانی که در بحث مسمومیت دختران، جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند، در مدارس و دانشگاه‌های جمهوری اسلامی باسواد شدند و اگر نگاه مترقی نظام اسلامی به زن نبود الان آنها قادر به نوشتن اسم خود هم نبودند. ارتباط مثلث شوم گروهک تروريستی منافقین، تعدادی از اصلاح‌طلبان خائن و بعضی از سلبریتی‌های نمک‌نشناس در بحث مسمومیت دانش‌آموزان بسیار محتمل به نظر می‌رسد. @HOWZAVIN
✔️ بانوان پل ارتباطی امام و شیعیان ✍️ نجمه صالحی ، مدرس حوزه، عضو تحریریه مجتهده امین مسئله غیبت و تأثیر آمادگی برای زمینه‌سازی پذیرش غیبت امام عصر (عج) یکی از مباحث مهم مهدویت است. مراد از زمینه سازی، فراهم آوردن شرایط پذیرش است زیرا آمادگى و پذیرش جامعه‏ى جهانى و فراهم بودن زمینه‌هاى مناسب در جهت پشتیبانى از انقلاب جهانی مهدوی و تعداد کافى یاوران آگاه از عوامل دخیل در فرج هستند. امید به آینده روشن و نجات، نقطه مشترک همه ادیان الهی است که در عصر حاضر و با توجه به اقبال عمومی نسبت به یک اندیشه نجات بخش و آینده‌ساز، ضرورت بسط اندیشه ظهور منجی موعود بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، هويت شيعه پيوندى حياتى با انديشه ظهور دارد. در زمان حیات معصومین (ع)، مسئله غیبت و عدم دسترسی مستقیم به امام عصر و مسئله مهدویت بارها تکرار شده بود و تا حدودی شیعیان برای پذیرش این موضوع آمادگی یافته بودند، اما پذیرش این دوران تحیر برای شیعیانی که بیش از دوقرن با معصوم ارتباط نزدیک داشتند در ابتدا سخت به نظر می‌رسید. غیبت غیرمنتظره امام می توانست تبعات بسیار نامطلوبی بر اعتقادات شیعیان و گمراهی آنان داشته باشد. ازاین‌روی با نزدیک شدن به زمان غیبت، نیاز به بسترسازی برای این مسئله سرنوشت‌ساز بیشتر احساس می‌شد. در دوران امامت ابناء الرضا (ع) به دلیل نظارت شدید بر روی اعمال و رفتار ایشان و یاران نزدیک‌شان لازم بود افرادی وارد عرصه شوند که از نظر فعالیت و آگاه‌سازی جامعه فرصت و موقعیت مناسب‌تری داشته باشند و این مهم توسط بانوان راوی محقق شد. این گروه از بانوان با فهم دقیق شرایط و آگاهی کامل نسبت به وظیفه خویش اقدامات مهمی انجام داده‌اند در میان نمایندگان ائمه(ع)، به‌مثابه پل ارتباطی امام و شیعیان در ایجاد این پیوندها تلاش کردند و بانوانی نظیر بانوحُمَیده و ام فروه در زمان امام صادق (ع) و بانوحُدیَث در زمان امام عسکری(ع) و امام غایب (عج) گره‌گشای مسائل مختلف شیعیان بودند. گزارش‌های تاریخی نشان می‌دهد حکیمه خاتون پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) رابط مردم با امام غایب و پاسخگوی مسائل آن دوران بودند. بانوان محدث شیعه برای جلوگیری از قطع ارتباط با امام غایب در برابر فرقه‌های درون شیعی که رقیبانی برای جانشین بعد از امام عسکری‌(ع) بودند به معرفی جانشین حقیقی پرداختند و نقش روشنگری در جامعه تشیع ایفا کردند. اندیشه مهدویت موضوعی کلامی است که با رویکردهای تبلیغی، تربیتی و نظایر آن می توان به آن پرداخت. دشمنان اهل بیت(ع) پس از مأیوس شدن از شناسایی و دستگیری امام آخر(عج) به اختلافات مذهبی مسلمانان دامن زدند و فرقه‌های جدید و منحرف و مدعیان دروغین مهدویت را تقویت نمودند. در این میان آنچه ایجاب می کند که در این مسئله دقت بیشتری صورت گیرد، توجه به این امر است که امامان شیعه(ع) در تبیین مهدویت و آگاهی‌بخشی صحیح به مردم درباره آن، از هیچ کوششی فروگذار نکرده و از ویژگی‌های مهدی (عج)و نشانه‌های زمان ظهور او به‌تفصیل سخن گفته‌اند. قسمت عمده‌ای از سیره و سبک زندگی ائمه(ع) توسط بانوان گزارش ‌شده است. احادیث متعددی از بانوان ذکر‌ شده که حاکی از ارزش و اعتبار ایشان در رهنمود و راهنمایی شیعیان و تبلیغ معارف دین و امر مهدویت است. بانوان افزون بر کسب معرفت و اصلاح فردی، با هوشمندی، امر تبلیغ دین را در دست گرفتند و در جهت ترویج فرهنگ مهدویت و پذیرش دوران غیبت امام آخر(عج) گام‌های مؤثری را برداشتند و با درک درست از شرایط موجود، برای جلوگیری از انحرافات دینی و عقیدتی تلاش کردند. با کنار هم گذاشتن گزارش‌های تاریخی به خوبی روشن است که زنان شیعه به‌عنوان افراد تأثیرگذار جامعه بوده‌اند و افزون بر تربیت نسل علوی، خانواده و به تبع آن جامعه را آماده پذیرش عصر غیبت نموده‌اند و با درک درست از موقعیت، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و الگوی عملی برای زنان معاصر شده‌اند. @HOWZAVIAN
. 🌻 روز فرزندآوری چرا نه؟ ✍️سعید کرمی کاش یک روز مثل داشتیم به نام . همانطور که به کاشتن درخت اهمیت می‌دهیم به داشتن فرزند هم اهمیت دهیم. @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ @HOWZAVIAN
✔️ آنتی‌ویروس انزوا و انفعال؛ تربیت ایمانی و جهادی منتظران ✍️ علی صالحی، مدیر نویسندگان حوزوی در خراسان رضوی بر همگان روشن است که مهم‌ترین مأموریت حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، گسترش حاکمیت توحید و تشکیل دولت عدل الهی در سطح جهانی است. اما سؤال اساسی این است که جایگاه ما در شکل‌گیری این انقلاب جهانی چیست؟ بدون شک بسندگی به عبادات فردی و عزلت‌گزینی از جامعه نمی‌تواند معیاری برای خوب بودنمان تلقی شود و به جریان ظهور کمک بسیاری کند. این شاخص تکلیف‌مداری است که می‌تواند ما را به موعود الهی نزدیک سازد و البته بزرگ‌ترین تکلیف ما در عصر انتظار، خودسازی است؛ زیرا اولین گام در مسیر سربازی امام زمان(عج) و زمینه‌سازی جریان ظهور، خودسازی بر مبنای تربیت ایمانی و جهادی است. مقصود از تربیت ایمانی یعنی جامعه منتظر به وجود مقدس امام زمان(عج) ایمان حقیقی داشته باشد؛ زیرا شرط پرهیزگاری، ایمان به غیب است و غیب همان وجود نازنین حضرت(عچ) است، چه اینکه خداوند متعال، متقین را اینگونه توصیف نموده است«الذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» کارکرد چنین تربیتی، ایجاد ارتباط قلبی و روحی با امام زمان(عج) است و هر چه این اتصال عمیق شود، خُلق و خوی منتظر مهدوی می‌شود. منتظر حقیقی، وجود امام زمان(عج) را در زندگی خود احساس می‌کند و از مناجات و درد دل با حجت خدا لذت می برد و همواره دعایش این است «اَللّـهُمَّ اَرِنيِ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ، وَالْغُرَّةَ الْحَميدَةَ، وَاكْحُلْ ناظِري بِنَظْرَة منِّي اِلَيْهِ». منتظر حقیقی، ظهور منجی بشریت را بسیار نزدیک می‌بیند و همواره تلاش می‌کند اطرافیان و جامعه خود را نیز امیدوار نگاه دارد؛ چرا که اعتقاد به تحقق وعده الهی درباره حاکمیت صالحان بر جهان، جلوه‌ای از تربیت ایمانی است. مقصود از تربیت جهادی یعنی منتظر تلاش می‌کند روحیه جهاد و مقاومت را در وجود خود پرورش دهد. تربیت جهادی، سبب می‌شود منتظر در مسیر دفاع از ارزش‌های مهدویت، تردید به خود راه ندهد، نهراسد و در تقدیم جان خود، بخل نورزد؛ زیرا حرکت امام زمان (عج) صرفا یک حرکت سیاسی یا فرهنگی و اجتماعی نیست، بلکه در مرحله اول یک حرکت جهادی است، زیرا امام به محض ظهور، حرکت جهادی خود را برای مبارزه با جریان استکبار آغاز خواهد کرد. زین رو می‌طلبد که منتظر هر دم آماده ظهور باشد، به گونه‌ای که هر زمان اراده خدا به ظهور تعلق گرفت، بتواند با سربلندی، سربازی در میدان حکومت حق باشد. امروز نیز به لطف الهی، جریان سلام فرمانده، بزرگ‌ترین نماد تربیت ایمانی و جهادی در عصر انتظار است و البته هر جریانی مشابه این حرکت عظیم و مبارک، می‌تواند به نزدیک‌سازی جریان ظهور منجی کمک کند. @HOWZAVIAN @HOWZAVIAN_khorasan
وقتی فضای مجازی، صحنه نمایش پروپاگاندا می‌شود ✍️فاطمه شکیب رخ، عضو تحریریه مجتهده امین پروپاگاندا اصطلاحی است که برای ارسال اطلاعات هماهنگ و جهت‌دار به منظور تهییج افکار عمومی، پشتیبانی از یک مسئله یا عقیده خاص، دستکاری یا تأثیرگذاری بر عقاید گروه‌ها استفاده می‌شود. این روش ارتباطی به اشکال هنری، فیلم ، گفتار و موسیقی بیشتر مطرح است و توسط قدرت‌های سلطه‌جوی جهانی همواره در شمار مهمترین ابزار استعمار نوین به‌کار گرفته شده است.* با در نظر داشتن تعریف مذکور اهمیت دغدغه رهبری در خصوص ولنگاری و افسار گسیختگی فضای مجازی بهتر درک می‌شود، ایشان در سخنرانی‌های گوناگون در طی بیست سال اخیر بر اهمیت کنترل و هدایت فجازی به‌منظور بهره‌مندی بهینه تاکید داشتند و در بیانات خویش با گفتمان‌های مؤاخده‌آمیز، نسبت به متصدیان کنترل این فضا سخن رانده‌اند؛ نقمت بزرگ در عین چاقوی خطرناک بودن اینترنت (۱)، ترغیب و فراخوان جوانان برای شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن و برهم زدن کانون‌های ضدمعنویت و ضداخلاق مجازی (۲)، تصریح بر اداره فضای مجازی توسط تجاوزگران فرهنگی و مطالبه مدیریت به همت مدیران داخلی و انتقاد بر رهایی فعلی آن (۳)، آرایش جنگی دشمن در این فضا در مقابل ملت ایران که به محل لغزش‌گاه و بزرگ‌تر از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است و در آخر قتله‌گاهی برای نوجوانان و جوانان ایرانی که منطقه عظیمی از آن اکنون در دست دشمن می باشد (۴) تنها شماری از سخنان دغدغه‌آمیز سکاندار انقلاب است که به شکل مطلوب مورد توجه مسئولان مربوطه نبوده و نیست. ایشان در گفتاری دیگر مبنی بر هشدار در عواقب عدم نظارت بر فجازی تاکید داشتند: نباید این وسیله را در اختیار دشمن گذاشت که بتواند علیه کشور و علیه ملت توطئه کند (۵) در همین راستا مطالبه جدی از دستگاه‌های مسئول یعنی وزارت ارتباطات و شورای‌عالی مجازی (۶) بازگو شد چرا که در حالی قوی‌ترینِ کشورهای جهان، در فضای مجازی خطّ قرمز دارند و کنترل می کنند‌ ما نیز باید کنترل داشته باشیم (۷). در اینجا این مسئله فهم می‌گردد که سخنان مقام معظم رهبری مربوط به فضای گسسته‌ی مجازی در این سال ها مخاطبانی مهمی به‌نام ملت ایران دارد، همان ملتی که آتش به اختیار شد تا با آنچه در توان می‌یابد به خط مقدم دشمن هجوم آورد، شاید اولین گام برای مطالبه دغدغه‌های رهبری،‍ فراخوان مردمی مسئولانی باشد که نسبت به این موضوع تغافل ورزیده‌اند و در دومین قدم حضور مستمر و پرتوان من و شمای مخاطب در فضای مجازی باشد تا این مکان محل امنی برای دشمنان قسم خورده‌ی ملت قرار نگیرد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ * برای اطلاعات بیشتر ر.ک: برنیز ادوارد، صنعت پروپاگاندا، افکار عمومی چگونه تولید و تحریک می‌شوند؛ترجمه مجتبی عزیزی. (1) بیانات 26 /۰۹/1381. (2) بیانیه گام دوم انقلاب 22/۱۱/ 1397. (3) بیانات 22 /۰۴/ 1399؛ ۲/۰۶/ 1399؛ ۱/۱/ 1400. (4) بیانات 11 /۰۲/ 1398؛ 19 /۰۸/ 1395. (5) بیانات ۱/۱/ 1400. (6) بیانات 13 /۰۲/ 1395. (7) بیانات ۲۲/۰۳/۱۳۹۶. @HOWZAVIAN
🔅 آیا قم در برابر روایت‌سازی‌ها هوشیار است؟ ✍️ محمدصادق خرسند، پژوهشگر علوم سیاسی 🔸 باز قم و این بار سریال مسمومیت دانش آموزان دختر؛ نمی دانم چرا در چند سال اخیر هر بحرانی که گریبانگیر کشور می شود، به نوعی از قم آغاز می شود؛ هنوز داستان شیوع کرونا از قم از یادها نرفته است که این بار مسومیت دانش آموزان دختر قمی و گسترش آن به سراسر ایران نقل محافل شده است. آیا این امر واقعیت دارد یا سناریویی دقیق از جنگی پیچیده در جریان است؟ 🔹پاسخ روشن است: قم، پایتخت مذهبی جمهوری اسلامی است و امکان انتساب این حرکت تروریستی به جریانات مذهبی آسان تر و باورپذیرتر است. یک تیر و چند نشان: جلوگیری از عادی شدن اوضاع جامعه بعد از آشوب های پاییز و روشن نگهداشتن آتش زیر خاکستر برای سال آینده، تحریک اکثریت خاموش جامعه برای پیوستن به آشوب ها این بار با اسم رمز مسمومیت دختران؛ حفظ فشارهای بین المللی به بهانه های حقوق بشری برای اجرای بهتر نقشه ای که در آینده تدارک دیده شده است و ایجاد نوعی ذهینت منفی از شهر قم در افکار عمومی. 🔸تز انقلاب از قم آغاز شد و آنتی تز آن هم از این شهر خواهد بود! واقعیت جنگ‌های رسانه ای روایت سازی است؛ باید هوشیار بود و با ارائه روایت صحیح، جلوی روایت سازی ها را گرفت. سناریوها یکی پس از دیگری در حال اجرا هستند و ضرباتی که پی در پی وارد می شوند. 🔹این بار دشمن شکست خورده در جنگ چند بعدی، روی نقطه حساسی دست گذاشته است؛ ایجاد حس ناامنی در جامعه برای از بین بردن اعتماد مردم به بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی یعنی امنیت پایدار. متاعی گرانبها که اگر خدشه ببیند، دیگر آرامشی وجود نخواهد داشت. چیزی که مردم افغانستان و عراق با تمام وجود آن را درک کرده اند. @HOWZAVIAN
. در خصوص تیتر روزنامه ضد میهن و هم وطنانم خواستم چند نکته بیان کنم؛ ١.ابتدا این روزنامه به گونه ای از مراجع تقلید تیتر زده انگار مراجع تقلید در کشور آمریکا یا کاخ سفید نشستند و علیه نظام هشدار داده اند. در حالیکه مراجع تقلید همیشه به چنین دشمنان میهن و ملت هشدار می دهند و دلسوزانه به مسئولان تذکر می دهند با مردم همراهی می کنند و با دشمنان ملت و انقلاب مقابله می کنند. ٢. خنده آور است که همه بدبختی جامعه بشری نتیجه منفعل بودن و همراهی سازمان ملل با دشمنان بشریت بوده است و در تمام خیانت ها و جنگهای علیه بشر سازمان ملل یا همراه بوده یا نظاره گر. حال سازمان ملل که در واقع سازمان دولت‌های مستکبر و استعماری است از کی تا حالا خباثتهای خودش را شفاف در اختیار افکار عمومی گذاشته که حالا دلسوز ملت همیشه اقتدار ایران اسلامی شده است؟ 3. واضح است که این روزنامه در حال سیاه نمایی، متهم کردن نظام به این مسمومیت‌ها و بر عکس جلوه دادن مواضع مراجع تقلید است. سرباز رسانه ای دشمن شده است تا به صورت غیر مستقیم به افکار عمومی القاء کند؛ «کار خودشون» تا علیه نظام «اهداف خودش» را پیش ببرد. ✍️حمید گنجایش @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ قصیده ای در مدح حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف🍃🌺 ✍ از مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف ✍ زنده یاد استاد علی ابوالحسنی (منذر)، مورخ و پژوهشگر فقید معاصر که چندین جلد کتاب در مورد علامه شیخ فضل الله(ره) به رشته تحریر درآورده است، در کتاب «خانه بر دامنه آتشفشان، شهادتنامه شیخ فضل‌الله نوری»، قصیده ای از ایشان را در مدح حضرت ولی عصر(عج) آورده است. گفتنی است، شیخ شهید در این قصیده ی خواندنی، بیت معروف سعدی (ما از تو به غیر تو نداریم تمنا | حلوا به کسی ده که محبت نچشیده) را نیز تضمین کرده است. با هم می خوانیم🔰 ای آنکه کسی سرو، چو قد تو ندیده/چون لعل لبت غنچه ز گلزار نچیده چون نرگس مستت به همه گلشن عالم/نه دیده چنین دیده و نه گوش شنیده ای مظهر خوبان همه «خوب» اند تو «خوبی»/نوری است جمالت که ز انوار چکیده خضر ار لب لعل تو نمی کرد تمنا/تا حشر به سرچشمه حیوان نرسیده «نشناخته» گفتند گروهی که خدایی! /پس «مرد شناسای» تو را چیست عقیده؟! واقف نشد از سرّ تو ای مخزن اسرار/جز عارف چل ساله که در خرقه خزیده ذات تو معماست به بویش نبرد پی/آنکس که یکی جرعه زجامت نچشیده دانم به یقین گر به رخت پرده نبودی/کس یوسف کنعان به کلافی نخریده! می کرد تجلی اگر این یوسف ثانی/دلباختگان، دل عوض دست، بریده! در مردمک دیده و از دیده نهانی/پیدا و نهان! غیر خداوند که دیده؟! جز دیدن روی تو ندارد غرضی چرخ/زین گردش روز و شب با قد خمیده دانی ز چه در پای گل سرخ بود خار؟/از بس که به گلزار، به شوق تو دویده پرسیده ای از خار چرا نوک تو سرخ است؟/از بس که به پای گل بیچاره خلیده از هجر تو، در ساحت گلزار، عزادار/بلبل به نواخوانی و گل جامه دریده دل فاخته سان بهر تو با نغمۀ کوکو/هر لحظه از این شاخ به آن شاخ پریده از چیست که بلبل شده دلباخته گل؟/زین رو که یکی روز، گلی دست تو دیده زان روز که من باخته ام نرد محبت/دانسته ام آخر به کجا کار کشیده دهری است زند زلف تو اندر دل ما نیش/افسون نکند چارۀ این مار گزیده پنهان ز عدویی، زمحبان ز چه ای دور؟/جانها به لب از هجر تو ای ماه رسیده عید است جهانی همه در وصل گل و مل/جز من که ز «هجر» ت دلم از عیش کپیده آیا شود آن دم که کنی تازه روانم؟/زان باد صباحی که ز کوی تو وزیده آیا شود آن روز که بینیم بیکبار آن یار؟!/گذشتیم ز مرّات عدیده! زین رو شده آهوی ختا شهرۀ آفاق/کاندر حرم قدس تو یک لحظه چریده شد چشم سپید از پی دیدار تو، تا کی؟/از دامن وصل تو بود دست بریده؟ تا چند به هجران تو باشیم گرفتار/رحمی بکن ای آهوی از دشت رمیده صد شکر نمردیم و رسیدیم به شعبان/کاین ماه دگر باره به ما روح دمیده گو تهنیت عید بدان نور مجسم/کامروز خدا بر همه ی خلق گزیده «ممتاز[۱]» به شب روز، دعاگو و ثناجو/هست از نظر لطف تو این طرفه قصیده جز شربت لطف تو نداریم تمنا/ حلوا به کسی ده که محبت نچشیده 🔸قابل ذکر است که مجموعه اشعار باقیمانده از مرجع شهید، در قالب یک پی دی اف تحت عنوان "نورالاشعار علامه نوری" نشر یافته است. 🔸[۱] مرجع شهید، به غیر از "نوری" به "ممتاز" نیز تخلص داشته اند. @HOWZAVIAN @ShahidRabe
💧از تکرار و تکراری‌ها خسته‌امعلی کردانی مولای من نه به فرداها خوشم، نه به هفته‌ها، نه به ماه‌ها، نه به سال‌ها؛ نبودنت طعم غربت دارد و غربتت طعمی عجیب. روزگاران برایم سم شده مثل زهری که به رضا"علیه‌السلام" چشاند. نبودنت مثل زهری تمام وجودم را گرفته و غم‌ غیبت مرگ من شده در حالی که زنده‌ام. به‌خدا قسم روزها و شب‌ها نه رنگی برایم دارد نه نقشی؛ اینک، تمام دغدغه‌ام تویی؛ چون از تکرار و تکراری‌ها خسته‌ام. نبودن عقلی چون تو، بی‌عقل‌ها را عاقل و نبودن عالمی چون تو، جاهلان را عالم نشان داده. نمی‌دانم چه بگویم؟ تنها حرفم آمدن توست و من مرده‌ای در میان زنده‌هایم تا تو بیایی و مرا زنده نمایی. به‌خدا قسم، غم فاطمه، علی، حسن، حسین، سجاد، باقر، صادق، کاظم، رضا، جواد، هادی، حسن "علیهم‌السلام" چیزی نبود جز حضورت و حضورت غمی ماند بر ظهورت. ✓ عج‌الله‌ تعالی فرجه الشریف @HOWZAVIAN