eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
443 ویدیو
169 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
| ▫️ششمین یک‌شنبه‌ی مهارتی_تحلیلی فکرت؛ 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی 🔸با حضور: 🔶 رضا مصطفوی، مدیر نشر عهدمانا 🌱پیشینه‌ی مهمان ویژه ما: نویسنده‌ی کتاب‌هایی چون کیمیاگر، التیام، تمنا و گپ‌وگفت حرفه‌ای سردبیری نشریاتی چون «خیمه»، «نجم»، «منور» و «ماه نامه امتداد» 📆 یک‌شنبه ۲۱ خرداد 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 تصاویری هولناک و ناراحت کننده از قتل عام حدود ۲۰۰۰ دانشجوی شیعه در اسپایکر؛ به طوری که رنگ رود دجله مدتها قرمز بود... 🔻جنایت اسپایکر/ نهمین سالگرد فجیع ترین قتل عام در تاریخ عراق است 🔹این قتل عام توسط تروریست های فرقه ای تغذیه شده از آمریکا و غرب با خیانت و کشتار بیش از 1700 جوان دانشجوی شیعه انجام شد. تنها گناهشان این بود که بودند! ✔️ صفحه اساتید انقلابی
. 📣 این رویداد را بازنشر کردیم؛ شاید دریابیم حذف فیزیکی دانشجویان شیعه با چه هدفی صورت گرفته است؛ بی‌تردید برای مهار صدور انقلاب اسلامی و فرهنگ اصیل شیعه در منطقه و بین الملل. 📌 شاید دست به قلم شویم، شاید تاریخ را مرور کنیم و شاید شاهد حضور جدی نخبگان حوزه در فضای تبلیغ مکتوب و رسانه باشیم. @HOWZAVIAN
🔹 «تئوری پنجرهٔ شکسته» و یک تلنگر! ✍️ حجت‌الاسلام مجتبی عادل‌پور، استاد حوزه علمیه در دهۀ 1980 مسئله‌‌ای ذهن مسئولان شهر نیویورک آمریکا را به خود مشغول کرده بود. آنان به دنبال کشف علت ناهنجاری‌هایی بودند که در مترو اتفاق می‌افتاد. آنان می‌خواستند بدانند ریشۀ خط‌خطی کردن دیوارۀ مترو، زباله ریختن، ادرار کردن، پرداخت نکردن پول بلیت مترو، زورگیری، بدمستی کردن و ... چیست. از همین‌رو، دو جرم‌شناس (کی ویلسون و ال کلینگ) را استخدام کردند تا این موضوع را بررسی کنند. نتیجۀ تحقیق این دو نفر، به یکی از مشهورترین نظریه‌های جرم‌شناسی به نام «تئوری پنجرهٔ شکسته» ختم شد. نظریۀ پنجرهٔ‌ شکسته، نشان دهندۀ میزان جاری اختلال شهری و تأثیر آن بر افزایش رفتارهای ضد اجتماعی و جرم است. آنان دریافتند اگر پنجره‌ای از یک ساختمان شکسته شود و همچنان تعمیر نشده باقی بماند، به‌زودی پنجره‌های دیگر نیز شکسته خواهند شد. پنجرۀ تعمیر نشده، این معنا را منعکس می‌کند که هیچ‌کس نگران و مراقب نیست؛ پس شکستن پنجره‌های بعدی هزینه‌ای نخواهد داشت. مثال‌های دم‌دستی برای تئوری پنجرۀ شکسته کم نیست. رها شدن چند زباله در سر کوچه یا گوشۀ خیابان و جنگل، زباله‌های بعدی را در پی خواهد داشت. اگر شما در اتاق محل کار خود، چند وسیله را رها کنید، دیر یا زود آن اتاق پر از وسائلی خواهد شد که سر جای خود قرار ندارند. حضور زنان بی‌پوشش و بدپوشش در محیط‌های عمومی نیز از مثال‌هایی است که می‌توان برای این مقوله برشمرد. شاید بدیهی‌بودن این مسئله برای برخی قابل هضم نباشد؛ ‌امّا مثال‌های تجربه‌شده بر درستی آن گواهی می‌دهد. در این بین، توجه به این نکته ضروری است که مسئولان و دستگاه‌های مرتبط، فرصت اندکی برای چاره‌اندیشی به این مسئله دارند. اگر در این باره، بهنگام عمل نشود، شکسته شدن شیشه‌های بعدی حتمی است؛ همان‌طور که نشانه‌هایی از ترک‌خوردن شیشه‌های دیگری نیز دیده می‌شود. سخن دربارۀ اقدام بهنگام فراوان است؛ ولی همین‌قدر بس که به قول سعدی: سرِ چشمه شاید گرفتن به بیل/ چو پر شد نشاید گذشتن به پیل. @HOWZAVIAN
👥 در لابه‌لای گفت‌وگوهای دوستانه‌، گاهی چیزهای مفیدی هم یافت می‌شود ✍️ با یکی از فعالان نویسندگی و ویراستاری در حوزه، گپی دوستانه داشتم، هوای امر به معروف به سرم زد😊 این گونه👇 «من معتقد به رشد همگانی هستم اگر این ایده باشد، معیشت و عزت و آینده بی‌تردید تأمین است توقعم از حضرت عالی به عنوان پیشکسوت این است که برای رشد جمع هم شده در محافل حضور یابید هم شما را می‌شناسند هم باب جدید گفت‌وگو باز می‌شود هم خودمان به روزرسانی می شویم حتی شده به زور!» @HOWZAVIAN
🔵نشست علمی نقد کتاب " انسان متعالی در فلسفه سیاسی متعالیه " دوشنبه 22 خرداد برگزار می‌شود. 🔸این ‌نشست علمی ساعت 13 روز دوشنبه 22 خرداد 1402 از سوی مدیریت پژوهشی و ارزشیابی «سمت» و با همکاری گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی در مجمع عالی حکمت اسلامی به صورت حضوری و مجازی برگزار و حجت الاسلام دکتر مهدی امیدی به عنوان مؤلف کتاب و حجت الاسلام دکتر محمدعلی سوادی، دکتر مجتبی زارعی و دکتر شریف لک زایی به عنوان ناقد و آقای محمدباقر خراسانی به عنوان دبیرعلمی به ارائه بحث خواهند پرداخت. 🔺آدرس ورود به نشست از پایگاه اطلاع رسانی مجمع عالی حکمت اسلامی 🌐www.hekmateislami.com/live @hekmateislami
📝ثبت نام دومین رقابت «شبیه‌سازی شورای نگهبان» ویژه فضلای برادر حوزه علمیه، آغاز شد. 🟢این رقابت به همت اندیشکده دین و حکمرانی و با همکاری پژوهشکده شورای نگهبان در تیر و مرداد ماه 1402 برگزار خواهد شد. اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 📎https://r34.ir/shabihsaz 🆔 @din_hokmrani
🍃 به بهانه روز زیارتی امام رضا علیه‌السلام ✍️ حجت‌الاسلام غلامرضا رضایی اغلب زادگاه و محل دفن ائمه ما حجاز یا عراق است چرا امام هشتم(ع) در ایران و خراسان مدفون شده‌اند. برای پاسخ این پرسش به تاریخ سال‌های 190 هجری قمری مراجعه کنیم. 🔹غاصبین خلافت چه خانواده بنی‏امیه و چه خاندان بنی‌عباس، بیشترین وحشت و نگرانی را از جانب خاندان علی(ع) داشتند. چرا که توده انبوهی از مردم، خلافت را حق مسلم آنان می‌دانستند و هرگونه فضیلتی را در وجود آن‌ها می‌یافتند. این بود که فرزندان بزرگوار حضرت علی(ع) همواره مورد شکنجه و آزار خلفای وقت بودند و سرانجام هم به دست آنان به شهادت می‌رسیدند. 🔹هارون‌الرشید یکی از خلفای بنی‌عباس، دستور داد امام هفتم حضرت موسی بن جعفر(ع) را زندانی و پس از سال‌ها زندان به شهادت برسانند. هارون‌الرشید در اواخر خلافت خود پسرش (محمدامین) را که مادرش زبیده خاتون بود، ولیعهد خود قرار داد و از مردم برای او بیعت گرفت و پسر دیگرش (عبدالله مأمون) را که از مادری ایرانی بود، ولیعهد دوم قرار داد. ✔️ ادامه در این صفحه @HOWZAVIAN
. گاهاً یا گاهی؟ کدام درست است؟ «گاه» واژه‌ای است فارسی و چون تنوین مخصوص کلمه‌های عربی است استفاده از آن در واژگان غیرعربی غلط است. خواهشاً هم درست نیست؛ چون روی کلمه‌ی فارسی تنوین گذاشته‌ایم؛ همین‌طور است واژه‌های دوم، جان و ناچار. به کار بردن تنوین روی کلمه‌هایی که ریشه‌ی عربی دارند اشکال فنی ندارد؛ ولی بهتر است از واژگان برابر آن‌ها در فارسی استفاده کنیم. نمونه اینکه به جای اصلاً بگوییم «هرگز» یا از پیشوندهای قیدساز کمک بگیریم؛ مانند اینکه ظاهراً را «به‌ظاهر» و اصلاً را «در اصل» بنویسیم. ✔️ صفحه قلمدار در کنار قلم شما @HOWZAVIAN
💯اقدام فوق راهبردی ایران ✍️ محمدصادق خرسند، پژوهشگر مسائل سیاسی ♨️چند ماه پیش سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه در یک جلسه عادی، سخنی بر زبان آورد که تا مدت ها مورد تفسیر مجامع سیاسی و نظامی دنیا بود. سخن از دستاوردی که برق از سر رقبای منطقه‌ای و بین‌المللی ایران پراند و آنان را در بهت و حیرت فرو برد. دشمنان ایران که زمانی پیشرفت های موشکی ایران را فتوشاپ عنوان می کردند، با واهمه ای مثال زدنی سکوت نمودند و امیدوار بودند، جمهوری اسلامی حداقل در این مورد بزرگ نمایی کرده باشد. اما آنچه انتظارش را نداشتند، اتفاق افتاد. نه تنها از موشک هایپرسونیک ایران رونمایی شد، بلکه رییس جمهور هم در آیین رونمایی آن حضور یافت تا پیام ایران مبنی بر پایان تقابل میدان و سیاست به دنیا مخابره شود و دوستان و دشمنان ایران بدانند در دوران جدید، میدان، پشتوانه سیاست و قدرت نظامی، کمربند محکم اقتدار سیاسی خواهد بود. بله، جمهوری اسلامی به عنوان چهارمین کشور دنیا به این تکنولوژی فوق پیشرفته دست یافته است. سه کشور دیگر آمریکا، روسیه و چین هستند که هر سه در حیطه نظامی، جز قدرت‌های بزرگ دنیا و صاحب حق وتو هستند و همین مطلب، عظمت این دستاورد فوق‌العاده نظامی را عیان می سازد. بدون شک موشک هایپیرسونیک ایران در عمق راهبردی دشمن فرود آمده است. این رونمایی، تجسم عینی یک واقعیت است: دوران بزن و دررو، واقعاً به پایان رسیده است. جمهوری اسلامی، چشم در چشم دشمن، منتظر حماقت تاریخی اوست، تا دنیا را غافلگیر کند. @HOWZAVIAN
💐 بلاغ مبین یعنی... ✍️ محمد جواد یعقوبی، دانش آموخته سطح سه مذاهب اسلامی بسم الله الرحمن الرحیم؛ «وَإِنْ تُكَذِّبُوا فَقَدْ كَذَّبَ أُمَمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ» آیه 18 سوره عنکبوت بلاغ مبین! فارغ از سایر نکات طلایی و اساسی که در این آیه شریفه وجود دارد و هر یک نیاز به نوشتاری دقیق و عمیق دارد، اینبار به آخرین کلمه از این آیه شریفه، بنگریم که خود حاوی اشاراتی زیباست یعنی «المُبین»، بلاغ مبین بمعنی ابلاغ و رساندنی واضح و روشن! چیزی بر عهده‌ی پیامبر نیست مگر ابلاغ پیام ها و معارف الهی لکن ابلاغی که واضح باشد آشکار و روشن باشد دقیق و عمیق باشد؛ انبیاء عظام(ع) و وجود مقدس ختمی مرتبت، رحمةللعالمین حضرت محمد مصطفی_ص که به این مهم،عمل کرده و ابلاغ مبین معارف الهی را داشته اند،تا جایی که خداوند با یکی از اسامی پیامبر(یکی از احتمالات تفسیری لفظ طه)،حضرت را مخاطب قرار داده و فرموده است: «طاها ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى‌ ما قرآن را بر تو نازل نكرديم تا به زحمت و مشقت بيفتى»طه/۲ پس ابلاغ پیامبر،مبین و آشکار بوده و هست! ما چه توشه ای از این عبارت قرآنی برداریم؟ بنظر، ما نیز در مسیر کار برای حضرت صاحب(عج) ،باید همین اصل را سرلوحه ی کار خود قرار داده و صرفاً به ابلاغ معارف راضی نباشیم! حالت از سر باز کردن و‌ رفع تکلیف و ابلاغیه بازی های خشک و غیرمتعهدانه و غیردلسوزانه را کنار گذاشته و ابلاغ مبین داشته باشیم! نسخه ی زندگی سالم و سعادت‌مند را از سیره قولی و فعلی و تقریری پیامبر_ص و اهل بیت طاهرینش_ع ابتدائاً از مسیر صحیحش بفهمیم و آنرا بلاغ مبین داشته باشیم واضح و روشن بدون کم و زیاد به دست آحاد بشر از نزدیکان و سایرین برسانیم که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری مردم دنیا تشنه این نسخه ی شفا بخش اند! هر وقت پیام‌رسانی ما مبین و آشکار و واضح بود،آنجا می توان ادعا کرد انجام وظیفه کرده ایم! بلاغ مبین، حرکت عظیم علمی امام صادق_ع در عصر و زمانه ی سخت خود است که با تربیت هزاران شاگرد،ابلاغی واضح و روشن از علم را ارائه داده است! بلاغ مبین یعنی شبهه بر شبهات اضافه نکنیم بلکه یک مطلب را دقیق و با جزئیات ارائه دهیم،حال فرقی ندارد آن مطلب دینی باشد یا در سایر موضوعات مثل آموزش مهارتی! بلاغ مبین یک استادکار به این است که در کار کم نگذارد و دقیق و کامل محتوای مرتبط با مهارت را به کارآموز خود ابلاغ کند! آنجاست که او وظیفه اش را انجام داده و تکلیفی ندارد! پیروی از وجود مقدس پیامبر وجوهی دارد؛ابلاغ مبین و کم نگذاشتن در کار نیز از آن وجوه است! @HOWZAVIAN
بیـرون نرود از آستانـت مایوس با قلب شکستـه آنکه آمد پابوس تو قبله ی حاجاتی و من جز حرمت حاجت نبرم به هیچ کس، شمس شموس @shaeranehowzavi
🔗 نویسنده و تحلیلگر رسانه‌ای باید از اطلاعات و اخبار روز باخبر باشد @HOWZAVIAN
♦️ از جهاد تبیین بـه جهاد اقدام! ✍️ حسین کاوه، پژوهشگر مسائل سیاسی 🔹 در جمهوری اسلامی به اندازه‌ای که از فقدان قاطعیت اجرایی رنج می‌بریم اساساً از جهت مبانی و الگوی نظری در مضیقه نیستیم. 🔸 در برخی مسائل گرفتار مدیرانی هستیم که به‌خاطر ترس و نفهمی تبدیل به باتلاقی برای طرح‌ و برنامه‌های اسلامی انقلابی شده‌اند. @HOWZAVIAN
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃 نخستین نشست ستاد حجاب و عفاف با فعالان رسانه‌ای قم ــــــــــــــــــــــــ نشست هم اندیشی کنشگران و فعالان رسانه‌ای قم با حجت الاسلام والمسلمین جنتی دبیر ستاد عفاف و حجاب سازمان تبلیغات اسلامی سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد. در این محفل، شرکت‌کنندگان پیشنهادات و طرح‌های خود را جهت بهبود وضعیت حجاب و عفاف مطرح کردند. ــــــــــــــــــــــــ شمع شبکهٔ مبلغان و عملیات‌های تبلیغی ShabakeTabligh.ir eitaa.com/ShabakeTabligh
♦️ گزاره‌های دینی، حجاب و جنگ روایت‌ها ✍️ امیرحسن اوصالی، عضو نویسندگان باشگاه فکرت 🔹متأسفانه از چگونگی نجاست آب چاه و فروش روغن متنجس در حوزه بحث می‌شود اما جای مسئله‌ی حجاب همیشه خالی بوده است. البته نه اینکه محتوایی شکل نگرفته است نه، مقالات و آثاری چاپ شده‌اند اما در روند روایت‌سازی صواب توسط رسانه در جامعه بسیار ضعیف بوده‌اند. متأسفانه هنوز وقتی می‌خواهیم برای دختر جوانی استدلال درباب حجاب بیاوریم سریعا تن او را به‌یک شکلات خوشمزه تشبیه می‌کنیم که رهگذر شکلاتی خواهد خورد که جلدش از تنش کنده شده باشد! 🔸رسانه‌های غربی با دگرگونی روایت‌ها اولویت و ضرورت حجاب را تنزل داده و با تبلیغ این‌که خدا انسان را با ۲-۳ تار مو به جهنم حواله نمی‌دهد جامعه‌ی دینی را به‌یک سهل‌انگاری دچار کرده است و در مقابل ما نیز هنوز درگیر مثالها و تشبیه‌های شکلاتی و میوه‌ای مانده‌ایم. وقتی مسئله به‌یک روایت تبدیل نشود و این روایت‌ها در کرسی‌های مناظره و گفت‌وگو به چالش کشیده نشوند، یقینا ما شاهد دعواهای دیگری بر سر مسئله‌ی حجاب خواهیم بود. وقتی حدود و ثغور این مسئله مشخص نشده است، با کدام معیار گشت‌ارشاد یکی را می‌گیرد و از کنار دیگری رد می‌شود؟ معیار چیست؟ میزان کدام است؟ مراکز دینی، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و ارگانها چگونه این چالش را حل‌وفصل خواهند کرد؟ ✔️ متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی هم لندکروز هم ۲۰۶ سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN