eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
469 ویدیو
176 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️جدال فلسفه با سلفیه ✍️ سیّدعلی بطحائی 🔹ریاض پایتخت عربستان، برای سومین بار در روزهای اخیر شاهد برگزاری کنگره بین المللی فلسفه با رویکرد «فلسفه در جهان چند قطبی» با حضور چهره های سرشناس فلسفی جهان بود. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد این همایش و جایگاه فلسفه ورزی در عربستان پساسلفیه خواهیم پرداخت. 1️⃣ یکم: این همایش، با عنوان «مؤتمر الرياض الدولی للفلسفه ۲۰۲۳» درتاریخ هفتم تا نهم دسامبر ۲۰۲۳ میلادی و با مشارکت «کتابخانه ملی ملک فهد» در ریاض برگزار شد. رویدادِ فرهنگی که برخی از فلاسفه ی عرب در آن شرکت کردند. اهتمام عربستانی ها با وجود سیطره تفکر سلفی - که مخالفت جدی به فلسفه ورزی دارد - قابل توجّه و حکایت از تحوّلات فکری – فرهنگی عربستان پساسلفیه دارد که به جاست به صورت مستقل بررسی شود. 2️⃣ دوم: حضور و سخنرانی «سایمون کریچلی» [از بریتانیا و متخصص در فلسفه قاره ای که در باب فلسفه کاربردی و مضاف از نیهیلیسم و مرگ گرفته تا سینما، طنز و فوتبال دست به قلم شده] به عنوان سخنران اصلی حائز اهمیت بود. جالب اینکه کریچلی در عربستانی که ضد تصوف است، از مزایای تصوف و ارتباط آن با فلسفه گفت و در مهد تفکر آنتی تصوف، از ضرورت توجه عربستان به تصوف سخن راند. «روبرت برناسکونی» که سارتر خوان قهاری است در زمینه «آینده فلسفه وزری در جزیره العرب» پرداخت و تلاقی فرهنگ عرب و فلسفه مدرن در عربستان را به فال نیک گرفت. «حسام نایل» برنده جائزه اتحاد الكُتاب فی الترجمه در سال ۲۰۱۹ و مترجم اصلی آثار فلاسفه غرب به زبان عربی درمورد ضرورت «توجه به اخلاق نسبیت در مواجه با جهان مدرن» پرداخت و ضرورت توجه به فکر فلسفی عربستان را نوید داد. یکی از مهمترین سخنرانی این همایش با موضوع «عدالت و قانونگذاری در جهان چندفرهنگی: بررسی موردی حقوق و اخلاق» بود که توسط دکتر فهد الدبیان ارائه شد. همچنین دکتر عبدالرحیم الدقون، فاطمه نورا و دکتر ولید الزمیل در مورد «نقش قانون در شکل گیری اندیشه، اخلاق و سنت های اخلاقی»، «عدالت بین ارزش های حق و خیر و رابطه آن با اخلاق» و «نقش حاکمیت در شکل‌دهی اندیشه و سنت‌های اخلاقی» سخنرانی کردند. «هانا آرنت و عبور فرهنگی» ملک الجهانی از سخنرانی های پر مخاطب بود. 3️⃣ سوم: از مباحث حاشیه ای این همایش بخش فلسفه برای کودک و ایده های جدید برای کاربردی کردن فلسفه بود. توجه ویژه دست اندرکاران مؤتمر ریاض به نماد «سیزیف» و افسانه معروف او در مورد اینکه پیروزی در فلسفه ورزی و کنار زدن راز خدایگان است را نمی توان به تعریض آنها به سلفی ها بی ارتباط دانست. با این حساب، سیزیف و افسانه او که آلبر کامو فرانسوی نوشته، بسان سرّ مگویی است که در نسخه ی عربستانی این مؤتمر، به رویارویی فلسفه با سلفیه منتج خواهد شد. 4️⃣ چهارم: به طور کلّی کشورهای ثروتمندِ حاشیهٔ خلیج فارس در مقایسه با سایر کشورهای جهان اسلام، از جهت فلسفی بسیار فقیرند. کم برگ و بار بودن میراث فلسفی در این خطّه و قلّت اندیشوران متعمّق در فلسفه، در این منطقه شاهد خوبی بر این مدعاست. در حالی که قرن هاست که غرب جهان اسلام، ایران، شبه قاره هند و... سیراب از فلسفه ورزی شده است و موضوعاتی دربارهٔ جامعه، سیاست، دین و همه چیز مورد مداقّه متفکّران فیلسوف قرار گرفته است؛ امّا سهم کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس و بویژه عربستان در این روند بسیار ناچیز است. 5️⃣ پنجم: اهمّ مباحث عالمان این خطّه، آکنده از مباحثی است که هیچ ارتباطی با فلسفه یا حتّی ضد آن ندارد. در این منطقه، موضوعاتی پیرامون ایمان و قلمرو آن به وفور بحث و بررسی شده است؛ ولی عقلانیّت علمی یا تفکّر فلسفی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که تمدّن‌ها تنها بر دو رکن فکری استوارند؛ علم و ایمان یا به عبارتی دین و فلسفه. ریاض دریافته است تا زمانی که تنور فلسفه ورزی رونق جدّی نگیرد، خمیر ایمان و نان دینداری نمی تواند جان تازه ای ببخشد و تا مادامی که چراغِ فلسفه کم سو است؛ مشعلِ ایمان پرفروغ نخواهد بود. 6️⃣ ششم: ارزیابی خیزش فلسفی کشورهای حاشیه خلیج و به ویژه عربستان در این رویداد فکری بسیار زود است. تا زمانی که جرقهٔ فلسفی اخیر به جریانِ فلسفی پایدار تبدیل نشود و متن های سخنرانی های این همایش مورد بررسی دقیق قرار نگیرد، نمی توان از یک جهش فلسفی برای جبران عقب ماندگی ها سخن در عربستان سکولار پساسلفیه سخن گفت. هر چند که نقش فیلسوف های اجاره ای و دو تابعیتی در فلسفه ورزی عربستان را نمی توان به استقرار یک نظام فلسفی منسجم در عربستان منتج کرد. @HOWZAVIAN
🖌 تجربه‌‌ای از تلخ و شیرین نوشتن ✍️ زهرا شعبانزاده سال گذشته، همین روزهای ایام فاطمیه بود، در گروهی عضو شدم، که اکثر اعضای آن شاعران فعال و خوش ذوقی بودند. هر روز چندین پیام از جدیدترین شعرها و بداهه‌های‌شان منتشر می‌کردند، من هم عاشق شعر بودم؛ اما چون مسلط به وزن و قافیه نبودم، نمیتوانستم خودم مستقیم و مباشر، شعر بنویسم، ناچار از باب تمرین، به شعرهای بزرگواران تعریض می‌کردم (بنابر وزن و قافیه، مضمون را تغییر می‌دادم، و در پاسخ شعر ایشان می‌گفتم). یکبار، دمم در تله یکی از شاعران بد اخم گیر کرد، برخلاف سایرین، تشویق و لبخند نبود، بلکه دو یا سه پیام طولانی، در حد طومار نوشت و هر چه خارج از ادب بود نثار من کرد، خلاصه حسابی در جمع مرا کوبید. مجبور شدم گروه را ترک کنم، حدود چهار ماه اصلا طرف شعر نرفتم، نه نوشتم و نه خواندم! پیش خودم گفتم، اصلا مرا چه به پا کردن در کفش استادان ادبیات؟ نمی‌دانم چطور؛ اما با تشویق یک نفر، دوباره حال و هوای سابق را از سر گرفتم، بعد از افسردگی و سرخوردگی سابق، این بار که می‌نوشتم، انگار خیلی بهتر توانش را یافته بودم. تلخی لحن شدید آن شاعر و بعد از مدت‌ها، شروع دوباره، دو درس بزرگ به من داد؛ اول این که ثبات قدم و ادامه دادن، کم کم من را رشد می‌دهد، نباید با انتقاد متوقف شد. دوم این که هرچند نقد او پر از توهین بود؛ ولی نقاط ضعف مرا گفت. گاهی انسان درس‌هایی از دشمن‌اش می‌گیرد، که دوستانش، به خاطر خجالت و حیای بیجا هیچ وقت به او گوشزد نمی‌کنند، همین لحن تند او حواس مرا جمع کرد، تا در نوشته‌های بعدی دقت بیشتری داشته باشم، بعد از آن، خودم بداهه گفتم، که اگر فقط تشویق شده بودم، هنوز داشتم تعریض می‌نوشتم. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ا ☑️ انقلاب یعنی تغییر مردم ▪️شیخ ابراهیم زکزاکی در برنامه تلویزیونی جماران می‌گوید: ✔️ آن چیزی که ما از امام یادگرفتیم اینست که انقلاب، تغییر حکومت نیست بلکه تغییر مردم است. تغییر مردم یعنی تغییر تفکر و باورهای مردم. هرگاه که تفکر مردم تغییر کند، آنگاه تغییرات اساسی ایجاد می‌شود که امام این کار را کرد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🌹همسفر با نسل قاسم ✍️ سید عبدالله هاشمی «بر سر تربت من گر گذری همت خواه / که زیارتگاه رندان جهان خواهد شد» از همان روز سرد و دلگیر زمستانی که اینجا مزار تو شد، دل من هم بی‌قرار شد. «بی قرار زیارت!» یکبار نشد تصویر این گلستان زیبا را در قاب رسانه ببینم و آرزوی حضور در آن را نداشته باشم. اکنون به مهر تو اینجا هستم. کنار تو... «چه وصالی!» 🔻با کاروان«نسل قاسم» از شهرکرد، همسفر نوجوانان عزیزی شدم که می‌خواستند صداقتشان در دوستی با تو را با همان صفای همیشگی،نشان دهند. پانزده اتوبوس، نوجوانان دختر و پسر از شهرها و روستاهای مختلف استان، به همت و تلاش مدیر محترم و باصفای سازمان تبلیغات اسلامی استان،«حاج آقای طاهری» و همکاران پرتلاشش، عازم این سفر معنوی و معرفتی شدند. «چه مبارک سفری بود و چه فرخنده رهی!» 🔸در مسیر زیارت،در استان یزد از بیش از ده کارخانه مختلف بازدید شد تا از نزدیک شاهد پیشرفت‌های بزرگ کشور خود بوده و در بازگشت «راوی» این افتخارات برای دوستانشان باشند. در این بازدیدها، بچه‌ها به خوبی فهمیدند که شعار«ما می‌توانیم» «شعر»نیست بلکه«شعور اجتماعی» است وسیاه‌نمایی رسانه‌های بیگانه درباره ایران چیزی جز «یاوه»نیست. از گفتگو با بچه‌ها دریافتم،دستاوردهای «استقلال ‌ملی» و «هویت دینی» را با تمام وجودشان تماشا کرده‌اند. کارخانه‌هایی که در رتبه‌های اول جهانی هستند و به کشورهای زیادی صادرات دارند و در زمینه تولید ملی، اشتغال و افزایش ثروت ملی بسیار موفق بودند. «چه افتخاراتی!» 🔸اکنون این نوجوانان آمده‌اند بر مزار تو تا «همت» طلب کنند و با روح بزرگ سردار دلها، پیمان ببندند تا راه تو را تا «فتح قله‌های دوردست» ادامه دهند و پرچم «ملت امام حسین علیه‌السلام» را بر بلندای جهان به اهتزاز درآورند. «چه قرار و پیمانی!» نسل قاسم برمزار تو همت و هویت خویش را می‌یابد و روزی «رندان جهان» خواهند شد. به سوی تو... @HOWZAVIAN
🔶 آرزوی بر باد رفته ✍️ مرتضی بذرافشان به قد کوتاه و میکروسکوپی ام نگاه و مسخره ام نکنید گالیور یادتان هست که بر اثر طوفان باسگش افتادبه جزیره ای دور افتاده و پر از گنج و طلا، دارای مردان ریز و میلی متری؛ من از همان کوتولوهایم که بر گنج نفت در شبه جزیره عربستان جا خوش کرده ؛ از چادر نشینی به آلاف والوف رسیدم ، در عوض اما آرزویی دارم بلند ، حتی بلندتر از دماوند، ترشم نکند میخواهم حماس نباشد به گمانم اما دریای مقاومت، غرق می نمایدم. آری درست شناختی ، عادل جبیرم وزیر خارجه ی ام القرای حکام عرب ؛ هر وقت کنار امیر عبدالهیان می ایستم ناخود آگاه می خندم به یاد گالیور می افتم که کف دستش، دو زانو زده لیست تقاضا می دهم ایران هم شده گالیور خاورمیانه شاید اندکی بعد جهان ؛ حماس و انصارالله افتادند به جان ما ، همین دیروز باب المندب را قفل زدند در حمایت ازآب و غذا ودارو رسانی به مردم غزه، حالا اینها شدند تاج سر اعراب البته نه دولتها ، ملتها. شیخ احمد یاسین نابینا می شناسیدش ، رهبر حماس که ترور شد این پیرمرد آرزوهای ما داد برباد، از کمپ دیوید ،کنفرانس اسلو، شرم الشیخ و بعدهم ابراهیم همه برای عادی سازی روابط بود با برادران بسیار خوب یهودی؛ بی شاهد حرف نمیزنم شاهد اول ترامپ عاقل شاهد دوم بایدن باهوش و هردو کاملا بی طرف و ناخریدنی ، نه مثل برخی شاهدای پولکی در دادگاهها، بلانسبت ایران ، گفتم برخی شر نشود. آری برادر، ماجراها داریم ما با اسراییل و بده بستانها بسیار و ماه عسل هرروز ، مثل تعامل سازنده و پارتی های شبانه ی ا. ر مدیر خوشنام چای دبش با سیاست مداران ، منظورم نه تدبیر و امیدها نه وزیر پاکدست جهاد وصمت و و و... ، گمان بد مبرید قدرت و عالم سیاست خرج دارد، هزینه های انتخاباتی بی تعارف از جایی باید تامین شود خطاب به کاندیدای مجلس بپرسید از کجا و چگونه ؟ از صندوق ارزی ودلار ترجیحی یاخیرین فولاد، مس ، میهن و صباح ووو؟ پشت پرده و روی پرده به قول مدیری نابخرد در شبهای برره ، خیلی فرق میکوله، استادم اردوغان، درس پس میدهم چند ترم هم با زیباکلام گذرانده ام، همین رجب خان نادرست جلوی دوربین به نتانیاهو فحش خواهر مادر میدهد پنهانی اما نامه فدات شوم می فرستد برای او ، ماهم یاد گرفتیم بی تفاوت نباشیم چندبار گفتم از درد و رنج کودکان غزه باخبرم ، به قول رضا دزد در مار مولک هزار راه نرفته باید رفت، برای کمک به غزه ،یکی از راهها ارسال کفن است برای عزیزان کشته شده ؛ به سازمان ملل هم اعلام کردم . با همه این حرفا، کشتار فلسطینی ها بی فایده است ، به آرزویمان نمی رساند که هیچ دو روز دیگر سپاه یمانی از راه زمینی میاد سراغمان برای رفتن به غزه ، ازکجا معلومه زیر ما تونل نزده اند بنام متروی صنعا غزه و سید نصرالله هم افتتاح کرده بعید نیست اینها که هر روز قوی تر شده امروز بالستیک فردا پلاسما به قول رهبر ایران، فلسطین رمز پیروزی پابرهنگان و سنگر نشینان تمام. @HOWZAVIAN
🌹 مادر اهل ادب 🌱همهمه ملائک ✍️ محسن عبدالله زاده ✍️خون ملائک هم به جوش آمده. اما علی همچنان ساکت است... برای کسی که اهل آسمان او را از اهل زمین بهتر می شناسند جای تعجب ندارد که غریبانه به خاک سپرده شود. کسی که آمدنش آسمانی است رفتنش نیز با اهل آسمان است. کسی که از بهشت، زنان بهشتی قابله اش می شوند را در غسل و کفن ( کفن و دفن) چه کار با اهل دنیا. همین که چند صباحی بر آدمیان که نه بر شبه آدمیان منت نهاده و دعایشان می نمود از سرشان هم زیاد است. و چه توقعی داشتند آنها که از بی خبری از تدفین فاطمه گلایه هم کردند. فاطمه جلوه ای الهی بود که خداوند انسان را با آن آزمود و باز هم این انسان جاهل مردود شد. اما خدا صبر بدهد علی را که بعد از فاطمه از این جماعت چه ها می بیند. کسی که نماز با او معنا پیدا کرده را بی نماز می خوانند. کسی که خدا بر او درود فرستاده را لعن می کنند. کسی که سلام انبیا را دارد، از این مردم پست، علیکی نیست. اصلا لیاقت این جماعت همان است که دیگران خلافت و ریاستشان را بدست بگیرند. اما خدا صبر بدهد علی را بعد از فاطمه از این جماعت پست. 🔸خون ملائک هم به جوش آمده. اما علی همچنان ساکت است... علی باشی و خانه نشینی کنی علی باشی و سکوت کنی علی باشی و جسارت ببینی! هیهات این علی نبود. اصلا نمی شود علی باشد و اینگونه باشد! کاش تاریخ جور دیگر می نوشت. کاش علی نبود، کاش نمی دید کاش نمی شنید. باشی، ببینی، بشنوی و باز بنشینی، از علی نمی آید! علی که سکوت می کند حسن می آموزد چطور یک عمر با قاتلش زیر یک سقف سکوت کند. علی که سکوت می کند حسین می آموزد در گودی قتلگاه برای قاتلش خیر بخواهد. علی که سکوت می کند، قلب زینب می شود صبور... 🔸همهمه که بالا می گیرد آیه دوباره نازل می شود: وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ @HOWZAVIAN
🔎ماساژ پیام و یک تیتر مهندسی شده به سبک ‌بی‌بی‌سی فارسی ✍️علیرضا محمدلو ▫️/بی‌بی‌سی فارسی: "نگهبان بانک ملی بابلسر که به نماینده مجلس خبرگان شلیک کرد، اعدام شد"./ این خبر مربوط به حکم قصاص قاتل آیت الله سلیمانی نماینده مجلس خبرگان است که امروز اجرا شد. ایشان اردیبهشت ماه امسال بر اثر ترور مسلحانه در بانک ملی بابلسر به شهادت رسید. ▫️با اندکی تامل در تیتر خبر، شاهد بازی با واژه ها به سبک این رسانه لندنی هستیم. ماساژ پیام یعنی "دستکاری وزن پیام" و به عبارتی؛ تخفیف گزینشی و "تغلیظ و ترقیق جهت دار متن" که در این تیتر عیناً مشاهده می‌کنیم. ▫️قاتل را جهت بازی با عواطف مخاطب، با عناوین شهروندی(نگهبان بانک و نماد طبقه پایین جامعه) معرفی می کند و واژه قتل را از طرف فاعل ماجرا حذف کرده و به عبارت "شلیک کرد" تقلیل داده و به ضعیف‌ترین صورت ممکن بسنده می‌کند. ▫️در فرامتن و هم نتیجه می‌گیرد که حکم اعدام، عادلانه نبوده و حق این شهروند عادی و نگهبان معمولی بانک، اعدام نیست و جمهوری اسلامی مبتلا به ظلم است. ▫️یادمان نرفته که این رسانه بی‌طرف! در جریان تبادل اسرا میان رژیم نامشروع صهیونیستی و جریان مقاومت غزه، با یک غش خبری و تیتر مهندسی شده، برای اسرای فلسطینی از کلمه "Prisoners" زندانیان (نماد جرم) و برای اسرای اسرائیلی از کلمه "Hostages" گروگان‌ها(نماد مظلومیت) استفاده کرد! @HOWZAVIAN
🔳 روان‌شناسی روضه ✍️ مجید ابطحی چه کنیم کودک یا نوجوان ما خجالتی نباشد؟ چطور می توانیم فرزندمان مان را اجتماعی به بار بیاوریم؟ چه کنیم بچه ها توانایی ارتباط با بقیه را داشته باشند؟ میخواهیم فرزندمان کمک و خدمت به دیگران را یاد بگیرد، چطور آموزش دهیم؟ پسرم توانایی شرکت در یک کار جمعی را ندارد کار گروهی بلد نیست از کجا شروع کنم؟ چطور می توانم برای فرزندانم الگوهای سالم و متعالی را معرفی کنم؟ 🔹ده ها سوال از این قبیل را والدین از مشاوران و مربیان می پرسند اما یا پاسخی کاربردی نمی شنوند یا نیاز به شرکت در کارگاه ها و سمینارهایی با هزینه های میلیونی دارند! روانشناسی رشد از شاخه های مهم علم روانشناسی عهده دار پاسخ به این سوالات است، اما چه تعداد از والدین توان مطالعه دارند و چه تعداد فرصت مطالعه ؟و اصلا چقدر میتوانند این مفاهیم را کاربردی و اجرا کنند! اگر بگوییم یک روضه ی خانگی توانایی پاسخ به این سوالات را دارد تعجب میکنید!چطور؟ 🔹کودکی 8ساله را تصور کنید که چند ساعت یا حتی چند روز است فعالیت و زحمت مادر را می بیند مادری که روزهای قبل اینقدر سرش شلوغ نبود، این سوال در ذهنش تکرار می شود که مادر برای چه کسی یا چه کسانی این قدر زحمت میکشد؟ مادر از برخی راحتی های روزمره اش گذشته برخی برنامه هایش راتعطیل کرده، چه اتفاقی در راه است؟ وقتی روضه شروع می شود جواب سوالش را میگیرد که قرار است برای انسان بزرگی سوگواری کنیم، و مردمی که مهمان ما هستند آنقدر ارزش دارند که بی هیچ چشم داشتی می توان به آنها خدمت کرد، او به مردم را اینجا یاد میگیرد 🔹برای روضه یکی باید مسئول چای باشد یکی مثلا مسئول کفش ها یکی مسئول خریدها یکی مسئول اطلاع رسانی به همسایه ها و آشناها و... کودک شما و گروهی را به چشم می بیند یاد میگیرد و اصلا خودش یک کار جمعی را انجام میدهد! 🔹به کودکتان بگویید به تک تک مهمان ها خوش آمد بگوید این کار تمرینی برای از بین بردن و کمرویی است 🔹کودک می تواند یک یا چند سوره از قرآن را حفظ کند، از او بخواهید یک سوره از قرآن را مقابل مهمان ها بخواند(البته به شرطی که قبلا با او تمرین کرده باشید) این کار کودک را بالا خواهد برد 🔹از کودک بخواهید کفش های مهمان ها را مرتب کند این کار یعنی تو باید از خودت بیرون بیایی و گاهی کاری را انجام دهی که سودش فقط برای است نه خودت! 📌شاید همه ی این کارها از یک کودک و در یک روز برنیاید اما در چند روضه ی متعدد و از چند کودک باهم ، شدنی ست! مهم این است که بدانیم روضه این قابلیت ها را دارد! صفای روح ، نزدیک شدن به معبود و تعظیم شعائر الهی فواید مهمتری هستند که در این نوشته بنای آن را نداریم، روضه معجونی ست که هزاران کار از آن ساخته است! تربیت کودک تنها یکی از قابلیتهای روضه است! ✅ایام فاطمیه بهانه ی خوبی است برای برپایی روضه ها خانگی... @HOWZAVIAN
إِنَّ فَاطِمَةَ ع صِدِّیقَةٌ شَهِیدَةٌ وَ إِنَّ بَنَاتِ الْأَنْبِیَاءِ لَا یَطْمَثْن‏. [1]امام کاظم علیه السلام می فرمایند : فاطمه (علیهاالسلام) صدیقه ی شهیده است و دختران انبیاء دچار حیض نمی شوند. [1] – الکافی،ج2،ص489و490،ح3 ط دار الحدیث.مسائل علی بن جعفر،ص325،ح811 ط موسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹مادر اهل ادب 🌱 و ما ادراک ما لیله القدر ✍️ محسن عبدالله زاده وقتی در آسمان شناخته تر باشی تا روی زمین، خداوند برای معرفی اینگونه به ملائک خطاب می کند: هُم فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها و شاید آنقدر عزیز و محبوب است که هر چیزی بهانه ای می شود، تا از عرش اعلی نام مبارک فاطمه برده شود. ولو برای معرفی پیامبر و علی علیهماالسلام. مخاطب کیست؟ مخاطب جبرئیل امین است کسی که بیشمار بار بر پیامبر نازل شده است. جبرئیل هم که باشی، وقتی قرار است خاندان نبوت و معدن رسالت را بشناسی؛ بایستی به واسطه فاطمه باشد. هم فاطمه و ابوها... یعنی ای جبرائیل فاطمه است و پدر فاطمه. پدرش کیست؟ خاتم الانبیا است هم فاطمه و ابوها و بعلها....: یعنی ای جبرائیل فاطمه است و همسر فاطمه. همسرش کیست؟ علی مرتضی، همان که در وصفش خواندی: لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار هم فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها: یعنی ای جبرائیل فاطمه است و فرزندان فاطمه. و فرزندانش کیانند؟ گوشواره های عرش الهی . حسن و حسین علیهما السلام. اما مگر... اما مگر نور اهل کساء قبل از خلقت در عرش نبوده؟ مگر نور آنها هم نزد ملائکه معروف نبوده ؟ مگر ملائکه از تسبیح آنها تسبیح نکرده اند ؟ پس چرا از فاطمه نامبرده می شود و دیگران با او معرفی می شوند؟ شاید پاسخ به زبان و درک سائل است... شاید فاطمه برای ملائک آشناتر است. محسوس تر است. هم جنس تر است. شاید منظور بیان وحدت و محور این وحدت فاطمه است. کلهم نور واحد و فاطمه معنای این واحد است. همه بر محور فاطمه معرفی شدند تا یکی بودن این انوار را نشان دهد و کیست فاطمه که محور معرفی این کلهم نورٌ واحد شده است. و ما چه می دانیم فاطمه کیست ؟ فاطمه محور وحدت کلهم نور واحد است... فاطمه لیله القدر است.... فاطمه سر الله مکتوم است... فاطمه حجت خدا بر حجج است. و افسوس، عقل و درک بشر را بلندای درک او نیست... انَّما سُمِّيَتْ فاطِمَةُ ِلأنَّ الْخَلْقَ فُطِموا عَنْ مَعْرِفَتِها. او فاطمه نامیده شده است زیرا خلق، از شناخت و معرفت فاطمه بریده شده اند.... و مَنْ عَرفَها حَقَّ مَعرفتِها أدرکَ لیلةَ القدرِ، و ما ادراک ما لیله القدر.... و تو چه می دانی که لیله القدر چیست.... @HOWZAVIAN
🔰شعر سید محمد القزوینی ✍سیدعلیرضا موسوی قال سليم قلت يا سلمان هل دخلوا ولم يك استئذان فقال إي وعزّة الجبار ليس على الزهراء من خمار لكنّها لاذت وراء الباب رعاية للستر والحجاب فمذ رأوها عصروها عصرة كادت بروحي أن تموت حسرة تصيح يا فضّة اسنديني فقد وربي قتلوا جنيني فأسقطت بنت الهدى وا حزنا جنينها ذاك المسمى محسنا من قصيدة للسيد محمد القزويني (۱۳۳۵ ق) 🔸ترجمه شعر: سلیم می گوید به سلمان گفتم آیا بدون اجازه وارد خانه فاطمه شدند؟! سلمان گفت:آری قسم به خدا در حالیکه زهرا پوشش نداشت. اما زهرا برای رعایت پوشش و حجاب پشت در قرار گرفت. پس تا دیدند که زهرا پشت در است در را به شدت فشار دادند. که از این مصیبت نزدیک است جان دهم. فریاد می زد فضه کمکم کن! که قسم به خدا جنینم را کشتند. اینجا بود که دختر پیامبر فرزندش محسن را از دست داد. @HOWZAVIAN
29.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. «مداحی و حرف‌هایی تازه در سطح حکم‌رانی» ✍رحیم آبفروش فاطمیه اول گذشته بود و در مسیر مسافرت‌های بینِ‌شهری، گوش‌دادن به کارهای فاطمیه، مسیر را کوتاه می‌کرد... روح‌الله هم به‌مثابه کارگردان رادیویی، صوت‌ها را انتخاب می‌کرد و در نوبت پخش قرار می‌داد... لابه‌لای کارها، یک قطعه میخ‌کوبم کرد! با تمام کارهای قبل و بعد متفاوت بود، به روح‌الله گفتم دوباره بگذار... دوباره... و بازهم... هرچه بیش‌تر گوش می‌دادم باور می‌کردم اتفاق متفاوتی رقم خورده... شاید در مدت کوتاهی، ده‌ها مرتبه گوش دادم... فیلم جلسه را که دیدم، تحیر و تحسینم مضاعف شد... تعجب می‌کردم چرا در این مدت، سروصدایی به پا نشده؟ چرا دیر دارم می‌شنوم؟... متن کامل: https://eitaa.com/qoqnoos2/421 @HOWZAVIAN
هدایت شده از 🍃 شاعران حوزوی 🍃
🥀 تورق می‌کنم، یک قتل را که در همه دنیا اگر قتلی شده حداقل پرونده‌ای دارد گزارش می‌نویسد: کودتا چی‌ها رسیدند و هزاران پشته هیزم به پشت در چیدند و سپس با نعره‌هاشان پرده‌ی حرمت دریدند و کنار در هر آنچه بود را آتش کشیدند و زبانه‌های آتش، گوشه‌ی معجر رسیدند و تمام این دقایق بچه‌هایِ مرد، دیدند و بمیرم این گزارش، خط به خط خون است و خاکستر بمیرم لحظه‌ی دندان به‌هم ساییدن حیدر" گزارش می‌نویسد: قتل با جسمی گران بوده و مقتوله، زنی که ظاهراً خیلی جوان بوده گزارش می‌نویسد: با لگد در را شکستند و و مقتوله همان دم اتفاقا پشت آن بوده گزارش می‌نویسد: بار شیشه داشته آن زن گزارش می‌نویسد: زخم و تاول توامان بوده دری بودست با گل‌میخ‌هایی، جای جای آن گزارش می‌نویسد: میخ در هم خون‌چکان بوده گزارش گریه کرده خط به خط از غربت شویش گزارش شرم دارد که بگوید میخ و پهلویش گزارش می‌نویسد: "زن که دست از در رها کرده گزارش می‌نویسد؛ زن کنیزش را صدا کرده" مرورش می‌کنم هربار، با اندوه از اول نمی‌دانم چه بود اینها؟ گزارش بود یا مقتل؟!؟ بمیرم این خطش که سال‌ها اندوه جان بوده جوان بوده، جوان بوده؛ چرا پس قامتش همچون کمان بوده؟ چگونه زنده‌ام، از خواندن این روضه‌های تو چگونه من نمردم، از غم واغربتای تو تو برگشتی به آنجایی که اهلش بوده‌ای خانم و حیدر یکه و تنهاست بین بچه‌های تو کسی نگذاشت "جانم" پشت اسمش بعد پروازت دلیل گریه‌های او، مرور خنده‌های تو اذان گفتند؛ پس این بیت‌ها ختم بخیر اند و خوشم با چند رکعت نوکریم در عزای تو همه عمرم اگر پرسید هرکس کار و بارم چیست سرم بالاست مادر که گدای تو، گدای تو... @hasankhosravivaghar
🟢لایه‌ٰهای سه‌گانه جهاد از نگاه سیدحیدر ‌آملی ✍️ احمدحسین شریفی سيد حيدر آملی در کتاب بسیار ارزشمند انوار الحقيقة و اطوار الطر يقة و اسرار الشريعة، بسیاری از آموزه‌های دینی مثل نماز و روزه و و حج و ... را در سه سطح و لایه تحلیل و تبیین می‌کند. آموزه بسیار کلیدی و مهم «جهاد» را نیز در سه سطح «شريعت»، «طريقت» و «حقيقت» بيان می‌کند: ✔️جهاد اهل شريعت يعنی جهاد با کفار؛ ✔️جهاد اهل طريقت يعنی جهاد نفس ✔️و جهاد اهل حقيقت يعنی جهاد با عقل نظری و دفع شبهات و شکوک آن. زيرا عقل را راهی به عشق نيست. @HOWZAVIAN
💢 غـرب فاصله بسیاری تا «بی‌ایــمانی» دارد ✍️ حبیب الله بابایی، استاد حوزه و دانشگاه ▫️چارلز تیلور به عنوان کسی که به‌جای نظریه پردازی درباره سکولاریسم، سعی دارد روایتی پدیدارشناختی از امر سکولار و دنیای غرب ارائه دهد می‌گوید: هنگامی که سکولارشدگی را در دنیای غرب دنبال می‌کنم، می‌بینم که ما فاصله بسیاری داریم تا به وضعیت «بی‌ایمانی» برسیم. او حتی می‌گوید: انسان سکولار فقط در دین نیست که شک می کند بلکه در اصلِ سکولاربودگی‌اش هم شک می کند. او مدام از خود می پرسد که آیا واقعا چیزی ورای این دنیا وجود ندارد؟ آیا آنچه نفی کردم واقعا نیست؟ ▫️این قبیل تردیدها دیگر تردیدهای علمی نیستند بلکه تردید های فطری هستند. یعنی غرب با گذشت ۵۰۰ سال از نظریات فلسفی و علمی و انقلاب‌های فرهنگی و سیاسی و اساسا خلق دنیای جدیدی که داشته است، هنوز نتوانسته است فطرت جمعیِ انسان‌ها را مدفون سازد و همچنان آدم‌ها، انجمن‌ها، کلیساها و غیر کلیساها و غیر ادیان ابراهیمی، هر کسی در جایی به دنبال یافتن معنا و معنویت است. ▫️بنابراین تیلور می‌گوید وضع ما غربی‌ها در اعتقاد داشتن و در بی‌اعتقادی شبیه هم است. یعنی همانطوری که دین‌داری ما را راضی و قانع نکرده، سکولاریسم هم ما را قانع نساخته است. ما از جهتی کاملا سکولار هستم چون مزایایی دارد و از جهتی در جاذبه‌های ایمانی قرار گرفته‌ایم و نتوانسته‌ایم تمامی رشته‌های ایمانی را قطع کنیم. اینگونه است که بحران انسان سکولار در گرفتار آمدگی‌ای است که میان کشاکش امر دینی و امر سکولار رخ می‌دهد. @HOWZAVIAN
🌕 ☑️ وحدت حوزه و دانشگاه؛ شتاب‌دهنده چرخه آزاداندیشی ▪️سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح به عنوان سالروز وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شده و هر ساله به همین مناسبت، همایش‌ها و برنامه‌هایی در حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود؛ اما آنچه حائز اهمیت است این که توده‌های مردم به خصوص نسل جوان را با تاریخچه و اهمیت و ضرورت این موضوع به درستی آگاه کنیم و به آن‌ها بگوییم که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه یکی از مباحث کلیدی در نظام بوده است. ▪️جالب این که بزرگان ما حتی قبل از پیروزی انقلاب نیز در مسیر تحقق وحدت حوزه و دانشگاه گام برداشته‌اند. اساساً یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی نیز برقراری وحدت میان اقشار مختلف جامعه به خصوص دو قشر مهم حوزوی و دانشگاهی بوده است. 🖋حجت‌الاسلام دکتر عسکر دیرباز، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» @HOWZAVIAN
شهید آیت‌الله سید حسن مدرس به روایت ملک‌الشعرای بهار روزی از روزهای تابستان، روز پنجشنبه بـود‌ و مـدرس‌ با شاه صبح زود ملاقات‌ کرده‌ بود. مدرس‌ به‌ من‌ گفت امروز به شاه گفتم مردم‌ راجع‌ به تهیه مـلک و جـمع پول، پشـت سر شما خوب نمی‌گویند. شما‌ پول‌ می‌خواهید چه کنید؟ مـلک به چه‌ کارتان می خورد؟ اگر شما‌ پادشاه‌ مقتدر و محبوبی باشید ایران مال‌ شماست‌ هرچه بخواهید مجلس و ملت به شـما مـی‌دهـد ولی اگر به پول‌داری و ملک‌‌گیری‌ و حرص جمع مال، شهرت کنید‌ برایتان‌ خـوب‌ نـیست. مردم که‌ پشت‌ سر احمدشاه بد گفتند‌ برای‌ این بود که گندم ملک خود را یک‌سال گران فـروخت و شـهرت داشـت که پول‌ جمع‌ می‌کند و چون مردم فقیرند بالطبع‌ از‌ کسی که‌ پول‌ زیاد‌ دارد بدشان مـی‌آید‌. شـما کـاری نکنید که مردم از شما بدشان بیاید. [شخصی برایم نقل می‌کرد:] مـن بـه دیدن او به‌ خواف‌ رفتم‌. یک‌ چشمش‌ نابینا‌ شده و موی سر و ریشش دراز و ژولیده و پشت او خمیده بود. به تـهران گزارش دادم. امر کردند سلمانی برود و سر و صورتش را اصلاح کند. آیا چنین مردی بزرگوار‌، هـشت سال زجر دیده، پیر شده و نـابینا گـشته، هفتاد و سه سال از عمرش گذشته چه خطری داشت؟ کجا را می‌گرفت؟ اگر هم او را رها می‌کردند چه می‌ کرد؟ چرا‌ به او نان نمی‌دادند؟ چرا او را به حمام نمی‌فرستادند؟ مقاله ملک‌الشعرای بهار، مجله‌ خواندنی‌ها، آذرماه ۱۳۲۲. @HOWZAVIANes20
🔰اخلاق پسندیده ✍️سیدعلیرضا موسوی جاء رجل إلى رسول اللّٰه صلى اللّٰه عليه وآله فقال: إنّ لي زوجة إذا دخلت تلقّتني، وإذا خرجت شيّعتني، وإذا رأتني مهمومآ قالت: ما يهمّک، إن كنت تهتمّ لرزقک فقد تكفّل به غيرک، وإن كنت تهتمّ بأمر آخرتک فزادک الله همّآ، فقال رسول اللّٰه: بشّرها بالجنّة، وقل لها: إنّک عاملة من عمّـال الله، ولکِ في كلّ يوم أجر سبعين شهيدآ، وفي رواية: إنّ للّٰه عزّ وجلّ عمّـالا، وهذه من عمّـاله، لها نصف أجر الشهيد. مردی نزد پیامبر خدا(ص) آمد و گفت: زنی دارم که هر گاه وارد [خانه] می شوم، به استقبالم می آید و هر گاه [از خانه] خارج می شوم، بدرقه ام می کند و هر گاه مرا اندوهگین می بیند، می گوید: چرا اندوهگینی؟ اگر غمِ روزی ات را می خوری، غیر تو (خداوند)، آن را برایت ضمانت کرده است و اگر غم آخرتت را داری، پس خداوند بر اندوهت بیفزاید. پیامبر خدا(ص) فرمود: «خداوند، کارگرانی دارد و این زن، یکی از کارگران اوست. برای او نصف پاداش شهید در نظر گرفته شده است». منبع:کتاب من لا یحضره الفقیه: ج ۳ ص ۳۸۹ حدیث۴۳۶۹ @HOWZAVIAN
♨️صاحب قصری که نهایتا صاحب یک قبر شد 🔻امیر کویت هم که باشی سهم تو برای بردن از این دنیا فقط یک کفن است، بی خود حرص دنیا رو نخور و دست و پای الکی نزن. ✍️ محمدحسین رمضانی @HOWZAVIAN
🔰 «حکمت تاریخ و مشروعیت حکومت» ✍️سیدعبدالله هاشمی در کتابخانه قدم می‌زدم، به دنبال کتابی که همنشینم باشد. چشمم به کتابی خورد به نام «حکمت تاریخ» با موضوع «فلسفه تاریخ اجتماعی» اثر اندیشمند معاصر و عالم دینی «سید مهدی میرباقری» ❇️ کتاب را برداشتم و خواندن را شروع کردم . شبیه کودکان پراشتهایی که با ولع غذا می‌خورند و از لب و لوچه‌شان غذا می‌ریزد؛ من هم با ذوق فراوان؛ واژه‌ها را نوش‌جان می‌کردم. دلم می‌خواست محتوای کتاب یک لیوان نوشیدنی بود یکجا سر می‌کشیدم، اما به ناچار پا به پای واژه‌ها به راه افتادم . با نگاه تندچشمانم ابتدا و انتهای تاریخ را دویدم؛ تا فلسفه تاریخ اجتماعی بشر را تماشا کنم. ❇️یکی از موضوعات بسیار زیبا و بدیع مسئله نقش «فلسفه تاریخ اجتماعی» در توجیه «مشروعیت» حکومت‌هاست. 🔸درباره مشروعیت حکومت‌ها دو حیثیت وجود دارد یک جهت مسئله مقبولیت از سوی مردم است. مسئله دیگر توانمندی و قدرت مدیریت جامعه از سوی قدرت حاکم است. اگر یک حکومت بعنوان نهاد قدرت دارای نظریه صحیح پیرامون فلسفه تاریخ اجتماعی نباشد، نمی‌تواند رهبری استعدادهای جامعه را برعهده گیرد و مشروعیت خود در این زمینه را از دست می‌دهد و اگر چنین کند اراده های انبوه جامعه را به زباله تبدیل می‌کند. درنتیجه تاریخ یک ملت زباله دان سرمایه های سوخته خواهد شد. 🔸حکومت چه دینی و چه غیر دینی با این پرسش مواجه است که نقطه کمال جامعه و مسیر رسیدن به آن چیست؟ در صورتی که قدرت حاکم، پیرامون فلسفه تاریخ نظریه روشن و منطبق با سعادت حقیقی نداشته باشد ؛هرچند مقبولیت هم داشته باشد اما مشروعیت نخواهد داشت. @HOWZAVIAN