eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
443 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ انقلاب اسلامی و آزادی ✍️محمدصادق خرسند ◀️ عالمان سیاست معتقدند گاهی برای رسیدن به آزادی باید انقلاب کرد. اما ملت ایران ثابت کرد می توان با انقلاب معنای آزادی را دگرگون ساخت. آزادی مفهومی است که به قول منتسکیو بیشتر از هر مفهوم سیاسی دیگر تعریف دارد و محل اختلاف است. تعابیر متفکران لیبرالیسم، سوسیالیسم، فمینیسم و حتی مکاتب انتقادی از آزادی تک بعدی و فارغ از نقش مذهب، سنت و ارزش‌ها است؛ اما انقلاب اسلامی ایران وجه دیگری از آزادی را با عنوان مردمسالاری دینی در سپهر سیاسی ثبت کرد. ◀️ این انقلاب برای نخستین‌بار در تاریخ سیاسی جهان بر اساس تفکرات مذهبی به برپایی حکومتی انجامید که قدر مشترک اندیشه تمامی رهبران آن، آزادی است. امام خمینی(ره) انسان را فطرتاً آزاد و آزادی را ابتدایی‌ترین حق بشر می‌داند. شهید مطهری نیز معتقد بود اسلام، آزادی بیان و تفکر را به رسمیت شناخته است. رهبر انقلاب اسلامی هم آزادی مردم را جزء حقوق طبیعی انسان عنوان می کند. ◀️ متهم کردن نظام جمهوری اسلامی به دیکتاتوری در حالی است که این نظام تنها نظامی در تاریخ انقلاب‌های جهان است که با رأی اکثریت مطلق مردم انتخاب شده است و به اندازه تعداد سال‌های عمر خود برای انتخاب مناصب سیاسی به آرای عمومی مراجعه کرده است. آن هم در منطقه خاورمیانه که به فرموده رهبر انقلاب برخی کشورهای آن به صورت قبیله‌ای اداره می‌شوند و مردم آن حتی فرق صندوق رأی و صندوق میوه را نمی‌دانند! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
💐 اسلام که آمد... ✍️ میر عبدالرحمن، دانشجوی دینی اهل سنت با ارسال یادداشتی به جمع نویسندگان حوزوی پیوست: وحدت و یکپارچگی دریچه‌ای است که رهروان از ورای آن شمیم معنوی عالم لاهوت را استشمام می‌کنند؛ زندگی در سایه‌سار این چتر رحمت و فضیلت قدسی، روح پژمرده اجتماعات انسانی را شکوفا و قامت خمیده‌ی بی‌تفاهمی‌ها را استوارتر می‌سازد. بی‌تردید مفهوم «وحدت» در اعماق خود مکتبی بزرگ، نیکو سرشت و مسیر متعالی دارد که از مشکات نبوت چکیده شده است. وحدت امت اسلامی جان مایه وحی الهی و سلوک عملی مسند نشینان معنوی (اصحاب) پیامبر صلوات الله علیه بود. زین رو شجره طیبه«وحدت» از سپیده دمِ طلوع فاخرانه‌ی اسلام عزیز در صحنه‌ی جزیره‌العرب، رنگ و بویی انسانی و اسلامی گرفت و جامعه جاهلیت را از چارچوب وحدت اقوام و مذاهب آن عصر که فقط در نام و نشان منحصر شده بود و هیچ جنبه‌ای عملی و انسانی نداشت، رهایی بخشید. پیش از اسلام، از همه نامیمون‌تر، برای قدرت‌طلبی و گسترش اقتدار قدرت خود، بر همدیگر می‌تاختند و عزت و شرف خویش را نقش بر خاک سیاه می‌کردند؛ اما این آواز رسایی اسلام بود که بر کوی و برزن ندای وحدت و انسجام مذاهب و ملیت‌های متنوع را بانگ عظیم زد و همه را با جرس قدسی خویش، بر خوان گسترده‌‌ی حبل المتین الهی دعوت گسترده و این پیوند اسلامی را نیکوترین احتفال انس و محبت خواند و به این طریق بذر ایمان و محبت اسلام در سرزمین وجودی مسلمین بهتر و شایسته تر نشو و نمو یافت. اسلام که آمد فاصله‌های مؤمنان را کوتاه، و کوتاه اندیشیدن‌های عصر جاهلیت را ویران و ضمیر مسلمین را با آب طهارت خلوت نبوی شستشویی خالصانه داد. وحدت اسلامی منبعث از ریشه عشق‌آفرین شریعت محمدی و مضمون ظاهری و باطنی کلام رب العالمین است. اهل سنت و تشیع از این نعمت عظمای برادری و برابری از برکت انفاس پاکیزه‌ی نبوی و تعالیم حرارت‌آفرین رسول الله به شکل احسن بهره‌مند هستند. پیوند الفت و عشق‌ورزی این دو جریان مواج بحر اسلام چنان عمیق و وسیع است که در حقیقت برخاسته از یک اقیانوس کبیرند. قرن‌های متوالی است که اهل تشیع و سنت مراودات اجتماعی و سرشت برادری و فرهنگ و خرده فرهنگ‌های مذهبی خویش را باکمال دیانت و صداقت اسلامی محفوظ و خدعه‌ی توطئه‌هایی دشمنان اسلام و جمهوری اسلامی را با سینه باز لمس کردند. در برهه‌های در هم ‌کوبیدن تبلیغات زهرآگین انشقاقِ امت، دست وحدت خویش را به پهنای زمین وسعت دادند و بر چهره‌ی ابلیسانِ آدم‌روی کوبیدند. دشمنان اسلام از هر مجرایی که چه با عناصر وهابیت و غیره مجریان سیاست‌های دین‌ستیز خود، بخواهند که شکافی در ساختمان مذاهب اسلامی ایجاد کنند، در میانه‌ی مسیر به دشت و هامون پر خار مغیلانی برخورد خواهند کرد که امکان پیشروی وجود ندارد. شکی نیست که در حریم عزتمند و فرهمند مذهبی و با طراوت برادرانه‌ی اهل تشیع و سنت، نقوش مخرب‌آور هر ناکس، محو و زایل‌شدنی است. این فضای همدلی و متین مذهبی ایران، در قدم نخست از برکت اندیشه متعالی و بینش عارفانه‌ی مقام معظم رهبری و ملت شکوهمند و پراحساس ایران اسلامی است. @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی یک‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ @HOWZAVIAN
. 🔻با مردمِ در میدان شوخی نکنید! ✍️ حجت الاسلام ادریسی، سردبیر روزنامه سراج @HOWZAVIAN
🔺دوئل عدالت و دموکراسی در غرب ✍️ سیدمحمدجعفر رضوی، پژوهشگر مطالعات انقلاب اسلامی برابری برای افراد جامعه که دارای شرایط یکسان و استعدادهای متفاوت هستند، خود ظلم محسوب می‌شود. از این جهت که اگر کسی که دارای استعداد و توانایی بالاتری در مقایسه هم رتبه‌های خود است با دریافت شرایط یکسان به حق کمتری دست یافته است. از سوی دیگر اشخاصی که توانایی بهره برداری از حق به دست آمده را ندارند یک امکان و توانایی را که بیشتر از حد توان آنها است از دست می‌دهند. حال سؤال اینجا است که اگر به همه حق یکسان در انتخاب ندهیم آیا در حق آنها ظلم نکرده‌ایم؟ سؤال دوم این است که وقتی به همه حق رأی یکسان می‌دهیم، کسی که توانایی بیشتری دارد مورد ظلم واقع نشده است؟ این سؤال امروزه به صورت مختلف در جوامع دموکراتیک مطرح می‌شود که وقتی حق رأی یک نخبه سیاسی با یک فردی که تازه به سن قانونی رسیده در رأی دادن یکی است در حق آن نخبه سیاسی ظلم شده است. اما از سویی این نکته هم مد نظر قرار دارد که اگر حق رأی یکسان به همه افراد ندهیم با محروم کردن بخشی از جامعه از برخی حقوق، به آنها ظلم کرده‌ایم. این تضاد و دوگانگی موجب نوعی بی‌عدالتی در موکراسی شده است. نکته‌ای که برخی حامیان دموکراسی در اینجا برای حل مشکلات نامبرده طرح می‌کنند آن است که برابری نامبرده در داشتن حق انتخاب و حق رأی است نه در داشتن شرایط یکسان در تمامی امور. هرچند این مفهوم با تسامح ارائه می‌شود؛ اما تا حدی می‌تواند اشکالات وارده را حل کند؛ اما حل این معضل نیز در نگاه حامیان و مخالفان دموکراسی یک مفهوم پیچیده است که در حوصله این بحث نیست و مجال مبسوط دیگری را می‌طلبد. در آسیب‌شناسی دموکراسی و عدالت، دو دیدگاه متفاوت وجود دارد. برخی کل دموکراسی را رد می‌کنند و برخی دیگر عدم اجرای صحیح دموکراسی و لوازم آن را موجب بی‌عدالتی در دموکراسی کنونی جهان می‌دانند. 🔗 متن کامل در سایت اندیشه‌ای فکرت @HOWZAVIAN
🔴 انزوای فرهنگی؛ فرجام بی‌مهری به علوم انسانی_اسلامی ✍️ محمدعلی بابایی، طلبه حوزه علمیه مازندران با ارسال نوشتاری به جمع نویسندگان حوزوی پیوست: از مهم‌ترین سرمایه‌های یک کشور، نیروی انسانی‌‌ای است که بر پایه‌ی اصول، اعتقادات و معنویات تربیت شده باشد، در غیر این صورت هر چه کشور در میدان‌های گوناگون فرهنگ، اقتصاد و سیاست پیشرفته باشد، از درون تهی، و در برابر حیله‌ها و دسیسه‌های دشمن و یا رقبایش دچار تزلزل شده و ممکن است از صحنه بازی خارج و یا در برابر تلاطم حوادث از پشتوانه مردمی خوبی برخوردار نباشد. کشوری که در عرضه خدمات، عرصه ارزش اجتماعی و تزریق دانشی به جامعه، فاقد فرهنگ اصیل باشد، بی‌گمان مردمی هم‌سو با آرمان‌‎ها و ارزش‌ها نخواهد دید و آینده‌اش به مخاطره می‌افتد. میدان فرهنگ‌سازی در بین اقشاری همچون معلمان، استادان و نخبگان که از بارزترین و تأثیرگذارترین نمایندگان علوم انسانی هستند، بیش از دیگر اقشار اجتماعی فراهم است؛ زین رو اگر اندیشه‌های آنان به مسائل امروزین جامعه نپردازد، فضای فرهنگ‌سازی جولانگاه علومی می‌شود که جامعه را یک‌سویه و خارج از انصاف به مادی‌گرایی و سودگرایی سوق می‌دهند. کشوری همچون آمریکا حتی در فضای علوم گوناگون تجربی از دانش‌آموختگانی استخدام و به‌کارگیر می‌کند که پایبندی آنان در مبانی و ارزش‌های ملی آمریکا به اثبات رسیده باشد؛ حتی بتواند متناسب با همان فرهنگ خود و در جهت گسترش اهداف فرهنگی و استکباری، دانش آموختگانش را به دیگر کشورها گسیل کند. جای سؤال اینجاست که در کشور ما، مسئولان چه میزان آبروی علوم انسانی_اسلامی را محترم می‌شمارند، از آن سو، خانواده‌ها نیز چه مقدار نسبت به رشته‌های علوم انسانی و دانش آموختگانش نظر مثبت دارند؟! باید گفت؛ گریزی از اصلاح تفکر و پیاده‌سازی عملکردهای صحیح در عرصه تربیت نخبگان علوم انسانی_اسلامی نیست، تا نخبه‌ترین‌های جامعه به رشته‌های انسانی و فرهنگی گرایش یابند و در نهایت با به‌کارگیری ابزاری مطابق با اهداف ایرانی_اسلامی، آینده‌ای تمدنی برای کشور رقم خورد. @HOWZAVIAN
🌷خسته نباشید!حسن مددخانی خب رفتید شعار دادید و مرگ برآمریکا گفتید، خسته نباشید! اما تا کنون دقت کردید که از طریق علم و صنعت همین آمریکایی ها تصاویر مرگ بر آمریکا گفتن مردم را مخابره می کنید؟! زیبا نیست؟! ........................ 🌱 برای چهل و چهارمین بار ✍️ محمدجوادمحمودی چهل و چهارمین رفراندوم هم برگزار شد و مردم برای چهل و چهارمین بار، به جمهوری اسلامی ایران «آری» گفتند! ..................... 🔆 اقلیت غالب سعید کرمی در علت موفقیت هر کدام از انبیا،به دو مسئله ی مشترک بر میخوریم: اول؛ایمان راستین به خدا و به هدفی که دنبال میکند و دوم استقامت برای آن هدف متعالی. @HOWZAVIAN
💠 چرا باید با اندیشه‌های راهبردی رهبر انقلاب آشنا شد؟ ✍️ سید محمدحسین دعائی 🔸 در ۲۱ بهمن ۱۳۹۷، یک خبر کوتاه روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و همۀ توجهات را به‌سمت خود جلب کرد: «در روزهای آینده منتشر خواهد شد: بیانیه تفصیلی رهبر انقلاب در تبیین گام دوم انقلاب اسلامی. ملت سرافراز ایران اسلامی با هدایت الهی و به اتکاء اندیشۀ دوران‌ساز حضرت امام خمینی رحمه الله و راهبری‌های جانشین صالحش، می‌رود تا با شرکت در جشن چهل سالگی انقلاب پرشکوهش، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کند و وارد فرآیند بزرگ و جهانی چهل سال دوم شود. به همین مناسبت و در ارزیابی سرگذشت راه طی‌شده و مسیری که پیش روی ملت بزرگ ایران است، حضرت آیة الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی بیانیه‌ای تفصیلی را در تبیین گام دوم برای پیشبرد انقلاب اسلامی به نگارش درآورده‌اند. متن بیانیۀ تفصیلی رهبر انقلاب اسلامی در روزهای آینده منتشر خواهد شد.» 🔹 آری؛ فردای آن روز ـ یعنی ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ـ با انتشار متن کامل بیانیه، فصل جدیدی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران آغاز شد که رهبر معظم انقلاب حضرت آیة الله خامنه‌ای مدّ ظلّه العالی، عنوانِ «گام دوم» را برای آن انتخاب کرده بودند؛ همان شخصیتی که هم در اصل به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی ایران ـ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین انقلاب‌های تاریخ بشریت ـ نقش جدی ایفا کرده و هم در دوران چهل سالۀ پس از پیروزی انقلاب ـ یعنی در یکی از مهم‌ترین دوره‌های حیات بشری ـ مسئولیت‌های مهمی هم‌چون: عضویت در شورای انقلاب، دبیر کلی حزب جمهوری اسلامی، امامت جمعۀ تهران، نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، نمایندگی امام در شورای عالی دفاع، ریاست جمهوری و در نهایت، رهبری انقلاب اسلامی را بر عهده داشته است. همین مقدار از اطلاعات، برای پی بردن به اهمیتِ «بیانیۀ گام دوم انقلاب» و ضرورت پرداختن به آن کافی است. اما برای عبور از هرگونه اجمال و زمینه‌سازی برای رسیدن به یک بصیرت تفصیلی، بگذارید کمی روی این سؤال تمرکز کنیم که: واقعا «بیانیۀ گام دوم انقلاب» چیست و چرا این‌قدر مهم است؟ ... @HOWZAVIAN
. ✔️ تحلیل استاد حوزه و دانشگاه از سخن معروف حاج قاسم درباره دختران @HOWZAVIAN