🔴 محاربه با امام زمان
✍️ عباس بابائی
🔸حکومت به معنای واقعی کلمه، استبدادی بود و وابسته؛ هرچقدر علیه ملت پنجهی آهنین داشت، نسبت به انگلیس رام بود و گوشبهفرمان!
🔸 «تقریباً هیچ» نکتهی مثبتی در کشور نبود؛ دانش و صنعت بومی، عزت و اقتدار ملی، حکام توانمند و مردمی، استقلال سیاسی و جغرافیایی.
🔸با همهی اینها اما وقتی میرزا حکم تحریم تنباکو را صادر کرد، در حرمسرای ناصرالدین شاه قلیانها نابودشد! شاه تا مدتها از نوکران و چاکران تقاضای قلیان نکرد! این سیلی فقط گونهی نوکر اجنبی را سرخ نکرد، بلکه در میانهی راه مشتیشد سنگین و دهان استعمار را پرخون کرد.
🔸علت موفقیت این اقدام سه چیز بود: فریاد علماء، همراهی مردم و فتوای تحریم.
فتوای «میرزای شیرازی» مشت نهایی بود؛ اما قبل از آن فتوا، «فریاد علما»یی چون سید جمالالدین اسدآبادی، آشتیانی، فالاسیری، آقانجفی، مجتهدتبریزی، محمدتقی بجنوردی و... مردم را تا جایی به صحنه آورد که بعضی از تجار موجودی تنباکوی خویش را وسط بازار به آتش کشیدند تا به دست اجنبی نیافتد! کشاورزان زمینهای زراعی را به آتش کشیدند! علمای اصفهان بر منابر و جلسات درس، خرید و فروش و استعمال تنباکو را حرام اعلام کردند و آن شد که حتی عربدهکشها هم دیگر دخانیات مصرف نکردند!
🔸تبعیدشدن علماء و درخواستها از میرزا و به میدان آمدن پابرهنهها محصولش شد: «بسم الله الرحمن الرحیم
الیوم استعمال توتون و تنباکو بأی نحو کان در حکم محاربه با امام زمان (عج) است. حرره الاحقر محمدحسن الحسینی»
🔸سوال مهم:
امروز نظامِ حاکم، نظامی است مردمی که استقلال و عزت و دانش و آبادانی و امنیت و... به ارمغان آورده است؛ بههیچ عنوان سرسپردهی استکبار هم نیست؛ اما چرا در عرصهای به نام «اقتصاد» سالیان سال است که گرهها باز نمیشود؟ آیا «امام جامعه» راهکارهای بهبود وضعیت اقتصاد را ارائه نکرده است؟ آیا علمای بلاد وسط میدان نیستند و ذیل نگاههای «امام جامعه» فریادهای بهنگام سر نمیدهند؟ آیا مردم وظایف اجتماعی و اقتصادی و سیاسی خویش را بهجای دلسوزان از دشمنان میگیرند؟!
🔸آیا مدیران و عالمان و مردمان، عدمتبعیت از نائب امام زمان را در عرصهی اقتصاد، در حکم محاربه با امام زمان میدانند؟!
پ ن:
امروز سالروز صدور فتوای «میرزای شیرازی»(اعلیالله مقامه) است.
#تحریم_تنباکو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🏴 پیشوای صادقان
✍️ نوشتاری از استاد جواد محدثی
(در آستانه ی سالروز شهادت صادق آل محمد علیه السلام)🥀
ای خورشید مدینه ی ایمان و دانش !
ای تجسم صبر و اخلاق و بینش!
مکتب الهی تو به وسعت تاریخ است،
کدام معلم را می توان نام برد که به اندازۂ تو تربیت یافته ی مکتب عترت داشته باشد؟
کدام حوزه است که شاگردی تو ،بر سر درِ آن نقش نبسته است ؟
کدام فقیه است که خوشه چین خرمن حدیث تو نیست ؟
کدام کتاب فقهی است که عطر صادقی ، از اوراق آن به مشام نمی رسد؟
کدام دانشمند است که وامدار علوم تو نیست؟
ای امام صادق!
ای ناصر حقایق !
ای گرفتار ظلم منصور دوانق !
حیاتت ، حیاتبخش بود و شهادتت ، غمبار!
چشمه ی جود و معدن علم و اسوۂ حلم بودی
و بندۂ شایسته ی پروردگار.
وارث علوم رسالت بودی و ترجمان معارف ناب قرآن.
عطر و بوی محمد«ص» را می دادی ، و مهابت و شکوه او را داشتی و جلوۂ دوبارۂ علی بودی.
اینک، هر که جعفری است ، وامدار مکتب توست
و هر که صادقی است ، شیعه اهل بیت است.
حق و صدق ، علم و فضل ، جود و کرم ، تقوا و زهد ، عفو و ایثار ، فتوت و احسان در کلام و سیره تو ، تجلی یافته است.
شهادت مظلومانه ات، داغی است بر دل ،
و مزار غریب تو در بقیع ، شاهدی است بر مظلومیت عترت پیغمبر.
زود است که جهان ، به ژرفای علوم و بلندای
اندیشه و وسعت نگاه تو پی ببرد.
به امید روزی که دنیا ، سر خضوع بر آستان کمال و مقامت نهد
و بشریت دست نیاز به طوبای حکمت و عرفانت برآورد!
✋🏼سلام خدا و عرشیان بر تو باد!
#شهادت_امام_صادق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✅کشف حجاب جرم است یا تخلف؟
✍️محمدرضا باقرزاده
باید دید مبنای فقهی جرم انگاری چیست؟ و مبنای فقهی تخلف انگاری چیست؟
چهار ایده میتواند مطرح باشد:
۱. جرم باشد و تخلف نباشد
۲. تخلف باشد و جرم نباشد
۳. در موارد سیاسی امنیتی جرم یاشد و در موارد سهل انگاری و غفلت وبی تفاوتی تخلف باشد.
۴. در همه موارد جرم باشد و در عین حال امکان تخلف انگاری هم داشتهباشد.
👈به نظر میرسد ایده چهارم راجح است چون سلب عنوان مجرمانه حتی در مواردی که شخص از روی اغراض سیاسی کشف حجاب نکرده باشد مبنای محکمی ندارد در حالی که تعریف جرم هم از نظر فقهی و هم از نظر حقوقی بر آن صادق است و لذا سلب عنوانقضایی از آن راحت نیست.
اما با این حال با عنوان تخلف هم قابل جمع است.
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
▪️موجد مکتب جعفری و مجدد شرع مصطفوی
✍️انتشار یادداشت بانوی حوزوی، مخدره چمن خواه در روزنامه سراج
https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/16188
#بازتاب
#شهادت_امام_صادق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
حمت و تحجر -نهایی.mp3
5.88M
#رادیو
🔰 حکمتانه | شماره 105
📻 حکمت و تحجر
🔹فرقان یک گروهک تروریستی و التقاطی بود. یعنی از هر مرام و مسلکی، چیزی برداشته بود. سرکرده فرقان یک طلبه جوان به اسم «اکبر گودرزی» بود. این آدم در ابتدا طلبه بود؛ اما خیلی زود حوزه را بوسید و گذاشت کنار.
🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست میکنیم.
🗞سردبیر: دانیال بصیر
📝پژوهشگر: میلاد پورعسگری
🎙گوینده:محمدحسین ناصری
📽کاری از تیم تولید فکرت
📎 شماره 104 حکمتانه را اینجا بشنوید.
#حکمت
#تحجر
🔻 کانال رادیو فکرت:
🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹کلین و هزار نکته
✍️ حجت الاسلام سید جواد محمدزاده
روزی در روستای کلین شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق رازی معروف به کُلِینی، شیخ کلینی، ثقةالاسلام کلینی صاحب کتاب الکافی- یکی از کتب اربعه- و معروف ترین فقیه و محدث شیعه به دنیا آمد.
چند نکته؛
🔸نکته اول؛
طلاب دهه نودی، وارد حوزه های علمیه ای می شوند که اتاق اندیشه ورز و سلف غذاخوری و کتابخانه و سالن ورزشی و اساتید فاضل و عالم دارند.در گوشه ای دیگر از همان بنر تبلیغاتی؛ امتیازاتی از قبیل بیمه و پرداخت شهریه و امثال آن چشم نوازی نیز می کند.
آموخته ایم که این ترقی در تکنولوژی و بهره مندی از امکانات جدید، بسیار لازم و درست است. هفته و ماه و ترم و سال نیز به طرفه العینی؛ پایه طلبه را از یک با همان منچ و نردبان معروف به پایه ده و درس خارج می رساند و طلبه با یک مراسم پرطمطراق عمامه گذاری به مقام لحیه و تسبیح و انگشتر نائل می شود که سعادتی بالاتر از این در حوزه های علمیه وجود ندارد.
🔸نکته دوم
مرحوم کلینی ها با رنج و سختی فراوان کتابی را تالیف می کنند که هزاران سال از آن می گذرد و همچنان قامت برافراشته، هر عالم و دانشمندی را سر سفره خود میهمان می کند. طلبه های نو و هیبریدی این روزها، در کمترین سختی به استاد و حجره و کتاب و منابع؛ کدامین کتاب موثر حقیقی و گره گشای مردم را تالیف می کنند؟!
🔸نکته سوم
سفر در قاموس طلبه کجاست؟ اگر کلینی و شیخ طوسی و فضل بن شاذان و علامه حسن زاده و عسکری ها درخشیدند و از شمع به مقام خورشید رسیدند؛ سفر کردند. رفتند. دیدند. شنیدند. گرما و سوزان را چشیدند. عرق ریختند. خجالت کشیدند. گشتند و گشتند و گشتند. خامی را به چهارده روایت صرف کردند و با پختگی راهی شدند.
طلبه را هشت میخه در مدارس علمیه شهرستان چهار قبضه کرده ایم! مبادا سفری را تجربه کند! این روش هر چند برکاتی دارد اما طلبه را از نعمت سفر با دنیایی از اندوخته ها؛ غریب نگه می دارد.
🔸نکته چهارم
شیخ کلینی ها با منابع اصیل از قرآن و روایات، هم آغوش بودند. نظام آموزشی طلاب، آنان را با اولیات قرآن کریم و روایات شریف دور می سازد.
🔸نکته پنجم
نا امیدی در طلاب اینیستاگرامی و تلگرامی است. شیخ کلینی ها در همان عهد بوق؛ که نه مجازی بود و نه بازی کلش و نه استوری موشن ها؛ با کوهی از امید؛ درس خواندند و نوشتند و تحقیق کردند و موی سفید کردند.
طلبه پایه چندم با کاسه چه کنم چه کنم در حال جنگیدن است و نا امیدی را در وجود خودش نهادینه می کند.
🔸نکته ششم
شغل کلینی ها مشخص بود. آنان یک طلبه بودند. یک آخوند. یک روحانی. یک معمم. یک عبا بپوش. یک قرآن خوان. یک روایت دان. یک معلم. طلبه های شیک پوش و کفش واکس زده این سالهای نزدیک ما، پی در پی منتظرند تا سطح یک و دو را تکمیل کنند تا وارد دستگاه و اداره ای شوند و جذبی صورت پذیرد و تکلیف خود را ادا شده فرض می کنند.
#علما
#شیخ_کلینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📰دکهی تیترخوانی
از یادگارهای نمایشگاه کتاب تا کرهگیری از درخت انجیر
دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
#سواد_رسانه
#مهارت_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻برای صادق آل محمد(ص)
رسیده است به ما از تو صد روایت عشق
تواتری که شکوهش شدهست آیت عشق
کسی که تشنهی علم است و فقه، مینوشد
همیشه از میِ ممزوج در ولایت عشق
پس از تو هر چه محدث پس از تو هر چه فقیه
چه نقلها که نکردند از حکایت عشق
حلول کرده پس از صبح صادق ملکوت
قنوت سبز تو در قامت نجابت عشق
منم که حجره نشینم به مهر تو در مشق...
منم که آمدهام محضر تو بابت عشق
#حمزه_محمودی
#صادق_آل_محمد
@shaeranehowzavi
📌به چه کسانی اعتماد کنیم؟
هر گاه کسی را دیدید که ظاهرش و راه و رفتارش نیکوست و در حرکاتش کرنش دارد، پس مواظب باشید که مبادا شما را بفریبد، زیرا چه بسیار کسانی هستند که به خاطر ضعف و زبونی و سستی اراده و بزدلی از دسترسی به دنیا و ارتکاب محرمات آن عاجزند، بنابراین از راه دینداری وارد میشوند و مردم را با ظاهر خود فریب میدهند،و اگر دستشان به حرام برسد ابا ندارند.
و اگر دیدید که از مال حرام خودداری میکنند پس مواظب باشید که مبادا شما را بفریبند، زیرا که تمایلات مردم مختلف است؛ چه بسیارند کسانی که از مال حرام، هر چند که فراوان باشد، دوری میکنند ولی خود را به کارهای سخت و ناروا وا میدارند و از آن راه مرتکب حرام میشوند وقتی چنین کسان را دیدید پس مواظب باشید که مبادا فریبتان دهند، تا ببیند که چقدر پایبند عقلند،
و چقدر فراوانند کسانی که تمام اینها را ترک کرده و با وجود آن از عقلی استوار بهره ندارند و فسادی را که از روی نادانی مرتکب میشوند بیشتر از کار شایستهای است که با عقل خود انجام میدهند،
بنابراین در مورد چنین فردی، هرگاه عقل او را نیز استوار یافتید مواظب باشید تا شما را گول نزند مگر این که ببیند (چگونه است) آیا با هوای نفس در برابر عقل ایستاد، و یا با عقل همراه شده و در برابر هوای نفس ایستاده است؟ و علاقهاش نسبت به ریاست باطل و پارساییش در این باره چگونه است؟ زیرا که در میان مردم کسانی هستند که در دنیا و آخرت زیانکارند، دنیا را به خاطر دنیاخواهی ترک میکنند، و لذت ریاست باطل را بالاتر از تسلط بر اموال و نعمتهای مباح و حلال میدانند و تمام اینها را به خاطر ریاست ترک میکنند، تا آن جا که اگر به ایشان بگویند: از خدا بترسید! عزت تؤام با گناه ایشان را در خود گرفته و در این صورت جهنم آنان را بس است و بد جایگاهی است. پس کورکورانه به ره خود ادامه دهند گامهای اول خلافکاریشان آنان را به دورترین سرانجام زیانکاری بکشد،
در نتیجه حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام میشمارند، از این که چیزی از دینشان را در برابر سلامت ریاستشان از دست بدهند، باکی ندارند؛ ریاستی که به خاطر آن خود را نگونبخت کردهاند. چنین کسانی هستند که مورد خشم و لعن خدایند و خداوند عذابی دردناک برای ایشان فراهم ساخته است.
دانشنامه امام سجاد علیه السلام، جلد : 1 صفحه : 626
🔗 نقدنامهی مجید رحیمی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 اهالی رسانه باید کتاب بخوانند...
🎙 من همواره مردم و بهخصوص جوانان را به خواندن کتاب توصیه میکنم اما امروز تاکید ویژهای بر لزوم کتابخوانی و مطالعه برنامه سازان رسانهای، فعالان در عرصه هنری و هنرهای نمایشی و اهالی مطبوعات دارم.
📌بازدید رهبر انقلاب اسلامی از سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ۱۴۰۲/۲/۲۴
🔗 شهابگرافی
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔶 تأثیر سلبریتیها بر حجاب و نوع پوشش مخاطبان
✍️ مهدی جبرائیلی تبریزی
🔸سلبریتی شکل مدرنشده شهرت است که در غرب و در نتیجهی برخی تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ظهور یافته است؛ و با ظهور رسانههای جمعی، به یکی از ویژگیهای بنیادین مدرنیته تبدیل شده است و با ظهور رسانههای جدید و به ویژه شبکههای اجتماعی، رنگ و بویی جدید به خود گرفته و دلالت های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی اجتماعی جدیدی یافته است.
🔹اما فرهنگ سلبریتی در ایران نه به عنوان برونداد طبیعی تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بلکه به عنوان یک پدیده فرهنگی وارداتی، به موازات تجربه مدرنیته و ورود تکنولوژیهای ارتباطی از غرب در دهۀ40 شمسی، وارد ایران شده و تحت تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، شکل ویژهای به خود گرفته است.
✍️ ادامه در صفحه عصر زنان
#سلبریتی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
1631517101-9619-30-6.pdf
503.4K
.
🍃شاگردان ویژه امام صادق علیهالسلام
در بخشی از دوران امامت امامجعفرصادق (علیه السلام) تغییر و تحویل دو حکومت بنی امیه به بنی عباس رخ داد و این مسأله فرصت مغتنمی شد تا پیشوای ششم شیعیان علیه السلام با مهندسی فرهنگی مناسب و بهجا، بنیان مکتب تشیع را محکمتر کنند و به گواه گزارشهای تاریخی به تربیت چهار هزار شاگرد بپردازند.
از جمله شاگردان مکتب جعفری، بانوان بودند که در مقالهای به بخشی از فعالیتهای این یاران پنهانی امام پرداختهام.
پ.ن: #مقاله نقش بانوان شیعه عصر امام صادق (علیه السلام) در بسط جریان تشیع (مقاله علمی_ترویجی وزارت علوم) نجمه صالحی*_مهسا اسدبیگی؛ منبع: سخن تاریخ سال سیزدهم پاییز و زمستان 1398 شماره 30
*نویسنده مسئول
#شهادت_امام_صادق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸دورویان از نگاه پیشوای راستگویان
✍ علیرضا مکتبدار
📌دورویی و نفاق مرزی است میان ایمان و کفر و منافق بر این مرز ایستاده است تا هم از امتیازات جامعه ایمانی بهره گیرد و هم از آبشخور آلوده کفر، جان بیارزش خویش را سیراب کند.
📌منافق، آنگاه که به جامعه مؤمنان وارد میشود، صورتک ایمان بر چهره مینشاند و آنگاه که پا در حلقه همپالگیهای کفرکیش خود مینهد، چهره حقیقی خود را آشکار میسازد.
📌اما منافق چه ویژگیهایی دارد که او را از باورمندان حقیقیِ به خدای یگانه متمایز میسازد؟ چگونه میتوان منافق را از مؤمن بازشناخت و راه خود را از راه او جدا ساخت؟
📌امام صادق علیه السلام در سخنی نغز، از سه ویژگی منافقان در ناحیه رفتار خبر میدهد که معیار مناسبی برای شناخت سره از ناسره است:
1.آنگاه که سخن میگوید، راست بر زبانش جاری نمیشود.
2.آنگاه که وعده میدهد، آن را زیر پا مینهد.
3.آنگاه که مورد اعتماد قرار میگیرد، خیانت میکند.
🟢به فرموده امام علیه السلام، فردی با این ویژگیها، اگر چه نماز و روزه بهپا دارد، از ویژگی ایمان تهی چ و نام منافق او را سزاست.
🟩قالَ الاِمامُ الصّادِقُ عليه السلام: ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَاِنْ صامَ وَصَلّى: مَنْ اِذا حَدَّثَ كَذِبَ وَاِذا وَعَدَ اَخْلَفَ وَ اِذَا ائْتـُمِنَ خـانَ.
تحف العقول/ ص 229
#امام_صادق_علیهالسلام
#نفاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔶 فقیه بمعنی الکلمه
✍️علیرضا مکتبدار
📌فقه توان استنباط احکام شرعیه از منابع معتبر با درنظرداشت ساحات مختلف وجود آدمی؛ اعم از مادی و معنوی است.
📌تنها به ظاهر رفتار انسان پرداختن و از باطن و راز واقعی رفتار او دستشستن و به آن بیالتفاتبودن، فقه را ابتر میکند.
📌فقیه شدن افزون بر ضرورت احاطهداشتن به منابع، نیازمند آگاهی از نیازهای روحی و مادی انسان و نیز انگیزههای دست یازیدن او به کردارهای گونهگون و گاه متضاد است.
انسان ساحت شرع همچون انسان ساحت عرفان، قبض و بسط دارد. فقیه باید قبض و بسطهای جاری در سیره و حیات دیگران را درک کند تا بتواند حکمی صواب درباره رفتار آنان صادر کند.
📌 مرحوم میرزا محمدتقی شیرازی نماز و روزه استیجاری را فقط به کسانی میسپرد که به عدالت آنها اطمینان داشت. روزی فردی از ایشان خواست ادای نماز و روزه استیجاری را به وی بسپارد. از قضا آن زمان نزد میرزامحمدتقی پولی برای این کار وجود نداشت. آن شخص با شنیدن این مطلب به میرزا پرخاش و اهانت کرد و با فحاشی و ناسزاگویی از محضر ایشان بیرون آمد.
📌طولی نکشید که پولی برای ادای نماز و روزه استیجاری به دست میرزا محمدتقی رسید. پس بهسرعت دستور داد برای آن شخص پولی بفرستند تا نماز و روزه را بهجای آورد!
📌از ایشان پرسیدند: اگر شما در این کار عدالت فرد را شرط میدانید، پس چرا برای کسی که به شما ناسزا گفته است، پول میفرستید تا نماز و روزه استیجاری بهجای آورد؟!
📌فرمود: او در آن زمان از شدت فقر به من ناسزا گفت و حرفهای او ارادی نبود. به همین سبب، از عدالت ساقط نشده است.
#علما
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔺مانع اقامهی دین
✍️ قاسم یزدانی مقدم
یکی از مهمترین عوامل فهم نادرست یا ناقص و در نتیجه #اقامه_نشدن دین، عدم کشف ارتباط و در مواردی عدم اعتقاد به وجود ارتباط میان عرصه های مختلف رهنمودهای قرآن و روایات گرانقدر است. در این نگاه معرفتی، هیچگاه مشکلات به درستی تشخیص داده نمیشود و طبعا هیچگاه هم راه حل صحیحی برای رفع آن ارائه نمی شود. این رشته ی درهم تنیده را ببینید:
۱. #زکات یکی از اصول دین اسلام است که بر ۹ شیء واجب است(آیه۴۱ سوره حج، آیه۱۰۳سوره توبه/ کافی ج۲ص۱۸)
۲. امام صادق علیهالسلام می فرمایند اگر همه زکات مالشان را می دادند، #فقیری باقی نمی ماند(کتاب من لایحضره الفقیه ج۲ص۷).
۳. در منظومه فکری اسلام، فقر قرین #کفر شمرده شده (کتاب کافی ج۲ ص۳۰۷)
۴. کافران #ظالمند و سبک زندگی کافرانه، آکنده از ستمهای مختلف است(سوره بقره آیه ۲۵۴)
۵. جامعه ای که در آن ظلم باشد #نابود خواهد شد(سوره أنعام آیه۴۵و۴۷).
از تعطیلی زکات به نابودی جوامع در اثر ظلم و بی عدالتی های فراوان رسیدیم.
حال تفکری که ارتباطات میان گزاره های مختلف شریعت را میبیند، معتقد است که حکومت اسلامی باید #زیرساختهای_احیای_زکات را زنده کند و صرف #تبلیغ زکات بسیار کم اثر است. یکی از مهمترین زیرساختهایی که زکات بر روی آن، معنا و حیات پیدا میکند، #نظام_مشاغل جامعه است. چگونه میتوان به نظام مشاغل پشتیبان زکات (کشاورزی و دامداری) بی توجه بود و با اعتماد به نفس مشغول تبلیغ زکات شد. یکی از دهها اثر نامطلوب #تضعیف_ساختاری کشاورزی و دامداری_ به عنوان برترین مشاغل اسلام(تهذیب الأحکام ج ۶ص۳۸۴)_ تعطیلی زکات است. این یعنی شما زکات را برای صد در صد جامعه تبلیغ میکنی، غافل از اینکه اساسا شاید دارایی های پنج درصد مردم مشمول زکات شود، چرا که دیگر کشاورز و دامداری باقی نمانده. و این یعنی شروع #دومینوی فقر،کفر،ظلم و نابودی جامعه.
#دینداری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN