eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻راه حل بی‌حجابی ✍️ سید عبدالله هاشمی در زنجیره «رفتارهای اجتماعی»، رفتار برخی «دلیل رفتار دیگران» است. در مقوله ناهنجاری های فرهنگی مثل ، اگر با کسانی که رفتارسازی می‌کنند، برخورد شود، دیگران دلیلی بر رفتار ناهنجار خود ندارد. @HOWZAVIAN
. ▫️سومین گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی برگزار شد 🎙یادداشت‌خوانی، هم‌اندیشی آزاد درباره فرم و محتوا 🔻 فرصتی برای تبادل نظر درباره مهارت‌های یادداشت‌نویسی تحقیقی و اندیشه‌ای با همکاری 🖌 باشگاه فکرت 🖌 تحریریه عصر زنان 🖌 تحریریه نویسندگان حوزوی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام @HOWZAVIAN
🔴 جایگاه زن در بیت امام صادق(ع) ✍️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم 🔻بدون تردید علیه السلام بیشترین نقش را در شکل‌دهی به نظام فکری و فقهی و فرهنگی شیعیان و حتی به یک معنا اهل سنت داشته است. نه تنها بیشترین روایات مربوط به مسائل زنان از آن امام بزرگوار به دست ما رسیده است، بلکه بیشترین زنان عالم و محدث نیز پرورش‌یافتگان دستگاه تربیتی و تعلیمی آن امام عزیز هستند. 🔻از همسر بزرگوار آن امام گرفته تا خادمان خانه او، عروس‌های خانه او و نوه‌های دختری او همگی از جمله عالم‌ترین و فاضل‌ترین بانوان عالم اسلام‌اند. 🔶، همسر آن حضرت از عالمان بزرگ دوران خود و معتمدترین افراد نزد آن امام عزیز بود. در بسیاری از مواقع امام صادق علیه السلام مسائل شرعی مربوط به امور زنان و کودکان را به وی ارجاع می‌داد و به این ترتیب عملاً زنان و بانوان جامعه اسلامی را به سمت و سوی تحصل علم سوق می‌داد. جایگاه علمی و عملی این بانوی مکرمه تا آنجا بود که امام صادق در وصیت‌نامه خود وی را به عنوان یکی از پنج‌ وصی خود معرفی کردند. 🔶عروس امام صادق و همسر فرزندشان امام کاظم علیه السلام، یعنی بانو یا نجمه، نیز از دیگر بانوان عارفه و فاضله‌ای بود که در دستگاه فکری امام صادق پرورش یافت. 🔶عروس دیگر آن امام یعنی ، همسر اسحاق مؤتمن نیز، که هنوز نیز مرقد او در قاهره مورد احترام مردم مصر است، از دیگران زنان فاضله و عالمه‌ای بود که در دستگاه فکری امام صادق پرورش یافت. او حافظ قرآن و از محدثان و فقیهان مورد اعتماد بود. تا جایی که در احکام قضایی مورد مشورت برخی از قضات آن دوران قرار می‌گرفت. هم «مدرس حدیث» بود و هم «مصحح حدیث» تا جایی که برخی از محدثان برای تعیین صحت و سقم احادیث، آنها را بر سیده نفیسه عرضه می‌کردند. امام شافعی بنیان‌گذار مذهب شافعیه در مباحث فقهی از او نظر می‌خواست و حتی وصیت کرده بود که بعد از مرگ حتی‌الامکان سیده نفیسه نیز در نماز او شرکت کند و چون در آن زمان سیده نفیسه به دلیل ضعف جسمانی قادر بر حضور در نماز میت امام شافعی نبود، جنازه وی را به منزل سیده نفیسه آوردند. افزون بر اینها، در مسائل عرفانی و معنوی نیز مورد مراجعه عارفان و زاهدان بزرگی چون و بوده است. 🔶نوه آن حضرت یعنی سلام الله علیها نیز از دیگران بانوان فاضله و عالمه‌ و عارفه‌ای بود که حتی پیش از تولدش، آن امام همام در بیان عظمت جایگاهش چنین فرمود: «مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ». بانوی مکرمه‌ای که مورد تجلیل و تعظیم همه عالمان و فقیهان و فیلسوفان شیعه بوده و هست. کسی که به تعبیر مرحوم محمدتقی شوشتری در قاموس الرجال: «در میان فرزندان فراوانِ امام کاظم(ع)، پس از امام رضا(ع) کسی هم‌پای معصومه نیست.» @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی انتخابات ترکیه روی دکه‌های ایران چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
📌خنجر بر حنجر امنیتعلی کردانی سراوان، قم و سبزوار سه جنایتی بود که دو تن را به دیار باقی فرستاد؛ طلبه‌ای که در ایستگاه اتوبوس، نزدیک بود از قطار دنیا پیاده شود. می‌توان این‌گونه برداشت کرد که ماشه حوادث اخیر به سمت یک مثلث است؛ مثلثی که اضلاع آن ۱. حاکمیت ۲. اجرای طرح حجاب توسط نیروی انتظامی ۳. روحانیت نماد حاکمیت در ذهن بخشی از مردم. البته که وجیزه حاضر در رد یا تایید اتفاقات اخیر نیست بلکه در مقام تحلیل وقایع جامعه امروز است. رسانه‌های بیرونی و تصمیمات اشتباه اندرونی سبب می‌شود که آتش به جان این مثلث بیفتد و برخی افراد جامعه درباره آن تنها عصبانیت بروز بدهد؛ اما نااهلانی می‌خواهند سه ضلع آن را حذف کنند. رسانه‌های بیگانه، با انگاره‌ی آزادی دختران-پسران و القای سد بودن مثلث، پروژه ناامنی ایران را دنبال می‌کنند. در چنین فضایی اتفاقاتی مانند ریختن سطل ماست بر سر خانم‌ها، زیر گرفتن روحانیت، حمل چاقو و حمله با آن و ضرب‌و‌شتم آمران به معروف که در متن جامعه شکل گرفت، نشان از هرج‌و‌مرج اجتماعی دارد؛ هرج‌ومرجی که آرامش جامعه را هدف گرفته و ظرفیت آشوب‌های خیابانی خواهد داشت. در این شرایط حساس، تصمیم‌های مسئولان ثبات‌دهنده یا تحریک‌کننده خواهد بود؛ اما مهم‌تر از آن حضور فعال «فهم اجتماعی» است؛ فهم اجتماعی سپری در برابر خنجر ناامنی است. اما فهم اجتماعی چیست؟ و متوجه چه کسانی است و چگونه سدی بر خواسته‌های بیگانگان می‌شود؟ فهم اجتماعی «رفتار عاقلانه ملی» است؛ در این اندیشه، فرد‌ فردِ جامعه اتفاقات را پیش‌بینی می‌کنند و از هر گونه رفتار منجر به دوقطبی‌سازی پرهیز کرده و رفتار خود را با آرامش و مدارا تنظیم می‌کنند. بر اساس این تئوری، قرار بر این نیست که برای امر به معروف دست به هر کاری زد و موقعیت محیطی ارتکاب را نادیده گرفت تا مورد ضرب‌وشتم واقع شد یا عده‌ای دیگر برای رسیدن به هوس‌های شخصی هم‌وطنان را کتک و چاقو بزنند. لازمه ایجاد تحول، آرامش اجتماعی است. برای جلوگیری از زشتی‌ها، اگر دیدگاه منطق و تدبیر را زیر سوال ببریم، نه تنها زشتی‌ها را نمی‌زداییم بلکه آرامش را نیز از دست می‌دهیم؛ بنابراین تحولات مثبت اجتماعی در سایه آرامش محیطی و روانی یک جامعه صورت می‌گیرد. @HOWZAVIAN
|حلقه کتابخوانیِ مدرسه فکرت ▪️مدرسه‌ی علوم انسانی و اسلامی فکرت در نظر دارد با برگزاری سلسله‌ حلقه‌های کتابخوانی به شیوه‌ی تحلیلی، به بازخوانی متون متفکران بزرگ اسلامی بپردازد. ▪️ در اولین حلقه، کتاب طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن را همراه استاد نجف لکزایی در ۹ جلسه‌ی ۹۰ دقیقه‌ای بازخوانی خواهیم کرد. ▪️جلسات به صورت حضوری(در قم) و آنلاین(در بستر اسکای روم و ایتا) برگزار می‌شود. جهت ثبت‌نام و شرکت به آی‌دی زیر پیام دهید. @fatemedadashi @danial_basir ⏰ چهارشنبه‌ها (۳ ، ۱۰، ۱۷، ۳۱ خرداد - ۷، ۲۱ تیر - ۱۱، ۱۸، ۲۵ مرداد) ساعت ۸ - ۱۰ صبح 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | ایتا | اینستاگرام | تلگرام
🔻مقایسه حج قبل و بعد انقلاب ✍️ محسن مهدیان یکی می گفت چرا ما فکر می کنیم دین بعد از انقلاب بروز کرده است؟ مگر قبل از انقلاب اسلام نداشتیم؟ مگر مردم قبل از انقلاب دیندار نبودند؟ مگر اسلام بعد از انقلاب اسلام جدید است؟ این سوال مهمی است. پاسخ هم یک خطه نیست. واقعیت اینست که اسلام بعد از انقلاب، هم همان اسلام است و هم نیست. همان اسلام است چون انقلاب اساسا بروز و تحقق دینداری است. همان اسلام. همان که میراث هزار سال تلاش علمی و عملی انبیا و اولیاست. اما همان نیست، چون ظرفیت های روی زمین مانده دین با انقلاب احیا شده است. یک نمونه؛ حج. حج قبل از انقلاب فراتر از نماز و طواف و سعی و حضور در مشاعر نبود. اما یکباره همین حج بعد از انقلاب تبدیل شد به کانون برائت از مشرکین. به یکباره حضرت امام حج را ارتقا دادند تا تحول سیاسی و اخلاقی در عالم. اساسا هنر امام همین بود. احیای ظرفیت های دین. تنها نیز در حج منحصر نبود. نماز و روزه نیز چنین بود. به یکباره نماز از خلوت در محراب تبدیل شد به آئینی جمعی که ثمرات اجتماعی و سیاسی دارد. اشک و ندبه و روضه را از هیات امتداد داد به قیام و ظلم ستیزی. همدلی را از همسایه داری تبدیل کرد به یاری مستضعفین عالم. ظلم ستیزی را از ایستادن مقابل بچه لات محله تبدیل کرد به استکبار ستیزی و ایستادن مقابل اوباش جهانی. دین بود؛ اما انقلاب همین دین را ارتقا داد. ظرفیت هایش را شناخت و سر دست گرفت. هنر انقلاب خمینی این بود که توحید را از یک عنوان بی اتصال به زندگی روزمره انسان ها تبدیل کرد به یک نقطه کانونی در همه ابعاد زندگی بشری. قرآن را از سر طاقچه و صندوقچه بیرون کشید و به نظام نامه برنامه ریزی سیاسی و اجتماعی تبدیل کرد. هرچند هنوز تا بروز حداکثری دین تاسرحد زندگی مسلمانی راه بسیار است اما تحول و حرکت در همین راستاست. با این نگاه سخنان رهبری انقلاب در جمع کارگزاران حج را مرور کنید. اساس سخنان رهبری انقلاب تاکید بر این است که حج فراخونی برای تمدن سازی است. می فرمایند نام حج می آید جوان ایرانی باید یاد ظلم ستیزی جهانی بیافتد. دقت کنیم که این بار کردن بر حج نیست. یک حج نداریم و یک ظلم ستزی در حج. این هویت حج است. عصاره حج است. حج همین است. قبل انقلاب حج مان نیز مانند نماز و روزه و اشک و مناجات مان ناتمام بود. انقلاب همین ها را ارتقا بخشید. لذا رهبر انقلاب می فرمایند: «یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که ظرفیت حج را شناساند. می فرمایند قبل از انقلاب توجهی به این ظرفیت ها نبود. نه مردم توجه داشتند و نه حتی ما عمامه به سرها. این ها را انقلاب به ما یاد داد» و اما کسری امروز همین است. هنوز نتوانستیم به جهت فرهنگی چنان کنیم که وقتی نام حج و نماز و روزه و مناجات و اعتکاف و غیره می آید وجه تمدن سازی آن جلوه کند. این نیز کم کاری خیلی هاست. از جمله حوزه علمیه و آموزش وپرورش و رسانه و غیره. @HOWZAVIAN
. حاشیه نگاری در نمایشگاه کتاب ✍️ محمد رضا حدادپور جهرمی این بنرها👆تازه در نمایشگاه کتاب تهران نصب شده است. این بنرها بعلاوه تعداد قابل توجهی خانم آموزش‌دیده و باکلاس و مودب برای تذکر دوستانه به خانم‌های بی‌حجاب و همچنین تابلوی بحث‌های آزاد در خصوص حجاب که عجیب به دلم نشست و احساس بسیار خوبی به آدم منتقل می‌کرد کارهای خوب و حساب‌شده‌ای بود که امسال در نمایشگاه کتاب شاهد بودیم. وقتی وسط نمايشگاه راه میرفتم، برخورد چند دخترخانم جوان که ناهی از منکر بودند، نظرم را جلب کرد. جوری با دو تا دخترخانم بی‌حجاب تذکر دادند که انگار سالها با آنها دوست بودند. خدا حفظشون کنه دم متولیان این مسئله گرم🌹 @HOWZAVIAN
💠 گشایش امور خانواده ✍ امام رضا علیه السلام فرمودند صاحب النعمه یجب ان یوسع علی عیاله توانگر باید برای خانواده خود گشاده دست باشد.(تحف العقول ص۴۴۲) مرد یا کسی که سرپرست رزق و روزی و خرج و مخارج زندگی خانواده است باید نسبت به آنها گشاده دست بوده و در تامین نیاز و احتیاج آنها آسان بگیرد. این حد از رفتار، میانه روی بین سخت‌گیری و خساست و نیز خرج های بی مورد و اصراف گونه و به اصطلاح ولخرجی است که هر دو سوی آن از نگاه دین مذموم و ناپسند است. تلاش برای آسایش اهل وعیال از نگاه خداوند پنهان نمی ماند و رفتار مناسب طبق فرمایش امام رضا(ع) برکت و راحتی و آسانی در رسیدن به رزق و روزی که مقدر انسان است را در پی خواهد داشت. @HOWZAVIAN
🌺🌺🌺🌺 میخواست که در سینه توان داشته باشد با عشق همیشه ضربان داشته باشد موسی در این خانه نشسته ست که شاید یک گوشه ی این خانه امان داشته باشد نیل از سر انگشت تو جاریست که باید این رود به دستت جریان داشته باشد آورده نسیم نفست شور محبت تا بیرق توحید تکان داشته باشد بر دامن تو دست توسل زده عیسی بیچاره گدا آمده نان داشته باشد با نام علی جان به روی کعبه نوشتند باید برسی تا که اذان داشته باشد زهراست پریشان تو یا منتظَر عشق حیف است نگاهی نگران داشته باشد @shaeranehowzavi
🔸اندک‌های بسیار ✍ علی‌رضا مکتب‌دار 📌در نگاه عموم مردم، برخی امور و یا چیزها به‌جهت نقش مهمی که در زندگی و سرنوشت آنان ایفا می‌کنند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند؛ از‌این‌رو حتی حضور کم‌رنگ و اندک آنها در زندگی، تأثیرات بزرگی از خود برجای می‌گذارد. 📌مثلا وجود اندکی سمّ در ظرف بزرگی از آب کافی است که آن را مسموم و اسباب هلاک نوشندگان را فراهم سازد. 📌یا در نگاه متشرّعان، وجود اندکی پلیدی، دیگی پر از برنج را که برای مهمانی‌ای باشکوه تدارک دیده شده، راهی زباله‌دان کند و... . 📌همچنین است وجود جرقه‌ای آتش که می‌تواند سبزی و خرمی جنگلی را به سیاهی خاکستر بدل کند و یا اخگر گناهی خُرد، دشتی ستُرگ و آکنده از گل‌های شاداب برآمده از کارهای نیک را به برهوتی بی‌انتها بدل کند. 📌یا تلخی اندکی دشمنی که دشمنی‌های بسیار را سبب شود و روح و جسم آدمی را در معرض تهدید قرار دهد. 📌و یا سایه بی‌رمق تنگدستی که فضای زندگی را تیره و تار سازد. 📌و نیز تشویش دردی خفیف که ذهن و جان انسان را به‌خود مشغول دارد. 📌این چیزها، کمشان نیز بسیار است! امام صادق علیه السلام فرمود: «اَرْبَعَةُ اَشْيـاءٍ اَلْقَليـلُ مِنْها كَثيرٌ: الَنّارُ وَالْعَداوَةُ وَالْفَقْرُ وَالْمَرَضُ.»؛ چهار چيز است كه اندك آن هم بسيار است: آتـش، دشـمنى، فـقر و بيـمارى. @HOWZAVIAN
🔰 افراط در نفهمیدن! ▪️نقیضه‌ای بر سه یادداشت اخیر مهدی نصیری با عنوانِ «آری؛ من یک افراطی بودم» ✍️ سید محمدحسین دعائی 🔸 مهدی نصیری اخیرا نوشته است اگر من، در دورۀ مدیریت روزنامۀ کیهان، افراطی بوده‌ام ـ که بوده‌ام ـ معلوم می‌شود رهبری هم افراطی بوده‌اند؛ زیرا عملکرد من در آن دوره، مورد تأیید و حمایت ایشان بوده است. اما: 🔹 اولا، این‌که رهبری ـ به‌مقتضای جایگاه خود و ضرورت‌های ادارۀ جامعه ـ از جهت‌گیری اصلی او حمایت می‌کرده‌اند، هیچ منافاتی با این ندارد که بعضی از کارهایش را هم صحیح نمی‌دانسته‌اند. 🔸 ثانیا، اصل افراط نصیری، نه مربوط به دورۀ فعالیت او در کیهان، که اتفاقا مربوط به دوره‌های بعد از آن است؛ دورۀ کناره‌گیری از سیاست، دورۀ اخباری‌گری، دورۀ غرب‌ستیزی، دورۀ مخالفت با فلسفه و عرفان و دورۀ تضاد با اساس انقلاب اسلامی؛ همان دوره‌هایی که در هیچ‌کدام، از حمایت رهبر معظم انقلاب خبری نیست. 🔹 و ثالثا، این سخن، شاهد دیگری است بر این‌که نصیری، نه تصور درستی از جایگاه رهبری در جامعه دارد، نه تلقی کاملی از واقعیت‌های ادارۀ کشور. یعنی واقعا نمی‌فهمد که نه دفاع رهبری از یک نیروی فعال در بدنۀ اجرائی، به‌معنای تأیید همۀ کارهای اوست و نه ادارۀ امور کشور، جز با مدارا، تعامل، واقع‌بینی، مصلحت‌اندیشی، بهره‌گیری از توان موجود و تربیت تدریجی نیروها ممکن است. 🔸 آری؛ واقعیت آن است که گاه به‌خاطر بعضی از ضرورت‌ها و مصلحت‌ها، باید با کسی مثل مهدی نصیری هم کار کرد؛ همو که پایه‌های فکری و روحی محکمی نداشت، اهل استقامت در راه خدا نبود، قدر حمایت‌ها و هدایت‌های رهبری را ندانست، خودش را به‌دست تردیدها سپرد، قدم به قدم از جبهۀ انقلاب فاصله گرفت، با دشمنان کینه‌توز اسلام و جمهوری اسلامی هم‌پیاله شد، گوی التقاط و سقوط را از همگان ربود، زیر علم لیبرالیسم و پلورالیسم سینه زد و این روزها متوهمانه در اندیشۀ برپایی یک جمهوری سکولار است. 🔹 پناه می‌بریم به خدا ... @HOWZAVIAN
📌چه کسی برای پی‌ریزی بحران امنیتی کاهش جمعیت در ایران مدال افتخار گرفته است؟! (به مناسبت ) ✍️ مرتضی رجایی 🔸پس از انقلاب اسلامی، موضوع کاهش جمعیت و سطح باروری اولین بار در برنامه اول توسعه هدفگذاری شد. بر اساس این برنامه، کاهش نرخ باروری کل از ۴.۶ فرزند در سال ۱۳۶۵ باید به ۴ فرزند در سال ۱۳۹۰ برسد و نرخ رشد جمعیت نیز از ۹.۲ به ۲.۳ درصد برسد. اما دولت وقت توانست در یک دوره ۵ ساله، نرخ باروری کل را در سال ۱۳۷۱ به عدد ۴ برساند. 🔸بی‌توجهی مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای نظارتی نظام سبب شد با ادامه سیاست های کاهش جمعیت، نرخ باروری کل از ۴ فرزند در سال ۱۳۷۱ به ۱.۲ در سال ۱۳۷۹ رسید که خط قرمز جمعیتی بود. 🔸سیاست های کاهش جمعیت همچنان ادامه یافت، تا اینکه نرخ باروری در سال ۱۳۹۰ به ۱.۷ رسید. این کاهش شدید در جهان بی سابقه بود؛ زیرا این تحول جمعیتی در کشورهای توسعه یافته که مبدع و مروج کاهش جمعیت بوده اند در بازه زمانی ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال اتفاق می افتد، اما در ایران در یک بازه ۱۵ساله اتفاق افتاد. 🔸به دلیل همین موفقیت بی‌نظیر!!، در خرداد ۱۳۷۸، جایزه جمعیت سال ۱۹۹۹ سازمان ملل متحد، به دکتر وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اهدا شد. این جایزه که در سال ۱۹۸۱ از سوی مجمع عمومی بنیانگذاری شده است، هر ساله به فرد یا نهادی اهدا می‌شود که در راه کنترل جمعیت از خود موفقیت بزرگی نشان داده است. ‼️خلاصه آنکه: فقط مسلمان بودن و مسئولیت داشتن در جمهوری اسلامی دلیل بر درستی همه تصمیمات و اقدامات نیست. @HOWZAVIAN
📚 چند کتاب مهم و تأثیرگذار در تربیت فرزندان 🖌یکی از والدین، تمام خطوط این کتاب رو نشانه‌گذاری و رنگ آمیزی کرده و میگه: چقدر کتاب «تربیت ماندگار، حضرت آقا» نکات قشنگ و نابی داره ...🌱 🌀یکی از دوستان هم پیام فرستاد و گفت: آقای علی_فاطمی_پور از رفقای با سواد من هستند که این سه کتاب رو معرفی کرده‌اند. 📮 سه کتاب مهمی که واجبه هر نوجوان و جوانی بخونه 🔸کتاب تعلق، محور تحول انسان تألیف آیت الله حائری شیرازی(ره) 🔸 کتاب نامه‌های بلوغ نوشته آیت الله علی صفایی حائری(ره) 🔸کتاب توسعه و تمدن مبانی غرب تألیف شهید مرتضی آوینی(ره) 🗳 معتقدم این سه تا کتاب رو حتما هر نوجوان باید بخونه، چندبار هم بخونه و خط بکشه و رنگی کنه و به حرفاش فکر کنه... 📚دوستان کتاب @HOWZAVIAN