eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
525 ویدیو
183 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
... ✔️ امامِ تمدن و فرهنگ ✍️ استاد حمید پارسانیا، عضو شورای انقلاب فرهنگی ✅ امام خمینی (ره) دغدغه تاريخ و تمدنی و فرهنگی داشتند. ما نمی‌توانيم از قلمرو فلسفه و فرهنگ و زيست اسلامی عقبه‌های استدلالی را برداريم و فقط فقه را مورد توجه قرار دهيم. 🔹امروز اگر جمهوری اسلامی آن مجاری اسلامی خود را به غرب تغيير دهد، يعنی به جای ابن سينا ، كانت باشد با غلبه مبانی غرب چيزی به نام فقه باقی نخواهد ماند. امام، ميراث معرفتی جهان اسلام را زمانی احيا كرد كه حوزه‌های علميه‌ داشتند افول می‌كردند. ✳️ شخصيت فلسفی امام جدای شخصيت كلامی ايشان نبوده است و از هويت فلسفی جامعه شيعه آمده است. باید گفت امام شخصيت همه جانبه‌‌ای است كه تمام ابعاد را در خود دارد. شخصيت فلسفی امام به گذشته فلسفه و تاريخ شيعه باز می‌گردد. ✨امام خمینی يك شخص نيست كه فرهنگ با او كاری نداشته باشد؛ ياران و همراهانی دارد و در آينده اين حركت در صورتی ادامه پيدا خواهد کرد كه اين جامعيت ادامه داشته باشد. لذا انقلاب اسلامی بايد هويت خود را تحكيم ببخشد و هويت های ديگر را بشناسد تا بتواند پيام خود را به جهان نشان دهد. ✔️ صفحه استاد @HOWZAVIAN
17.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 👆 💠 باید زمینه را برای انتخاب مردم فراهم کنیم 📌 تفاوت نگاه برخی پایداری‌ها با خودِ علامه مصباح اینجا مشخص می‌شود 🔻خوانشی که علامه‌ی مصباح از حکمرانی سیاسی دارند با خوانشی که برخی فعالان انقلابی از سیاست دارند، نشان می‌دهد علامه را به تنهایی باید روایت کرد، نه در قاب مؤسسه امام خمینی(ره) و نه در قاب «جبهه پایداری». 🔺از سوی دیگر با مراجعه گفتمان اصیل علامه درمی‌یابیم که جبهه اصلاحات و ضد انقلاب چه مقدار در سانسور و تحریف افکار و گفتار علامه مصباح(ره) و همچنین در افترا و تمسخر ایشان تلاش شبانه روزی کردند. @HOWZAVIAN
☘☘☘☘ درست است از نمک نشناسی یک عدّه غمگینیم همان هایی که بالا رفته‌اند از ما که پایینیم همان‌هایی که روی میزشان عکس شهید است و میانِ جیبشان ویزای اسرائیل می‌بینیم!!! درست است اینکه ما گنجشک روزی‌هایِ مستضعف همیشه لَنگ قِسط و پولِ نان و نرخِ بنزینیم درست است اینکه دائم از فساد و فقر می‌نالیم نه ضدّ انقلابیم و! نه بی غیرت! نه بی دینیم! چهل سال است دور از زنده باد و مُرده باد خَلق همان سرباز ماندیم و نه با آن و نه با اینیم نبین این روسری‌ها را که دور گردن افتاده نبینی ریشمان ماشین شده یا عاشق جینیم اگر پایش بیفتد! باز هم سوریه می‌آییم... اگر فرمان بیاید! صبح فردا در فلسطینیم از آن روزی که روح الله(ره) در فیضیّه منبر رفت قسم خوردیم! پایِ انقلاب از پای ننشینیم (حرامم باد اگر جان را به جای دوست بُگزینم) علی جان! ما کفن پوشانِ خُرداد ورامینیم @shaeranehowzavi
🥀🥀🥀🥀 من از تبار خمینی، تبار خردادم شکوه پرچم عشقم، غرور فریادم طنین نیمه‌ی خرداد در سرم دارم پر از شکوه حضورم به نور دل دادم زنم که دامن من مرد را برَد معراج به آبِ دیده قسم‌ آبدیده فولادم به انتظار نشستم بیاید آن موعود منم که بنده‌ی عشقم زِ بند آزادم به آفتاب جماران به پیر راه قسم نرفته غیرت خورشید عشق از یادم مباد دل بکنم از قرار با دل تو مباد اینکه دهد خصم، زلف بر بادم دلم‌ اگر چه شکسته‌ست از زمانه ولی به غیر شوکت تو نیست قلب خردادم @shaeranehowzavi
. 🚩بار دیگر خرداد... ✍️ استاد جواد محدثی در صفحه شخصی خود نوشت: «خرداد» همیشه بارغم بر دوش ما نهاده است. چه آن «۱۵خرداد» خونین ، با شهادتها و جوی خون و بوی باروت... و چه این «۱۴خرداد» غمبار ، با رحلت امام و رنگ غم و غربت ماتم. و ما ، صبوری پیشه کرده ایم. و مگر جز «صبر» بر تقدیر خدا و مشیت حق ، می‌توان کاری کرد؟ امام ، برای امّت تنها یک شخص عزیز و‌ شخصیت دینی و سیاسی نبود؛ امام ، برای ما یک «راه» بود ، «صراط» بود ، «میزان» و «ملاک» بود. اسوه و الگو بود. از این رو ، با رفتن او ، راهش باقی ماند... در قیام ۱۵خرداد نیز ، گرچه طاغوتیان می پنداشتند که اگر در نیمه شب امام را از خانه اش ربوده و به زندان و تبعید ببرند ، گام‌های رهپوی پیروانش از «رفتن» می ماند ، ولی چنین نشد و راه امام ، در فریادها و خروش ها و رشادت‌ها ، ادامه یافت. حرامیان و پلیدان تو را به بند کشیدند به این امید که رهبر اگر به بند افتد رهروان به جای نشینند و «راه» تیره بماند ولی تو از پس هر ابر ، نور می‌دادی و در محاق غروب تو از کویر سکوت هماره «خط» درخشان تو‌، هویدا بود... روح بلند امام و شهیدان این خاک ، در ملکوت خدا ، بر سفره ی «قرب الهی» میهمان باد. @HOWZAVIAN
. 💠 دغدغه پنهان سخنان رهبر انقلاب ✍️ حجت الاسلام سید عبدالله هاشمی، استاد حوزه علمیه 🔸جامعه ایران در مسیر«حرکت توحیدی» خود به نقطه حساسی رسیده است. مرحله ای که امت های دینی، به دلیل «رفاه طلبی» و «عدم استقامت» همواره دچار «ارتداد اجتماعی» شده و با رهاکردن مسیر مبارزه و شبیه شدن به دشمنان دین تن به ولایت کفر داده و به گذشته خود برگشته اند‌. ❇️«دغدغه پنهان» سخنان امروز مقام معظم رهبری، عبوردادن جامعه ایران از این مرحله است. ایشان با بازخوانی شخصیت تاریخی و سرآمدی امام متناسب با این مرحله از انقلاب اسلامی،ایمان وامید را برجسته فرمودند. ✅«ایمان» و «امید» نیز سرمایه ملی برای «استقامت امت» است. @HOWZAVIAN
. 🗂 بسته پیشنهادی ویژه سالگرد رحلت امام ✍️ در صفحه استاد قنبریان منتشر شد: 1️⃣ نمای فقه اقتصادی امام خمینی صوت https://eitaa.com/m_ghanbarian/4111 متن https://eitaa.com/m_ghanbarian/4112 2️⃣ اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه صوت https://eitaa.com/m_ghanbarian/4124 متن https://eitaa.com/m_ghanbarian/4123 3️⃣ بازخوانی ایده سیاسی و فرهنگی امام خمینی در مواجهه با تحجر و تجدد https://eitaa.com/m_ghanbarian/4100 4️⃣ الهیات جنگ دائمی فقر و غنا https://eitaa.com/m_ghanbarian/4122 @HOWZAVIAN
🔸امامِ مردم ✍ عباس بابائی گردنه‌هایی که از سال ۴۲ تا کنون، انقلاب ایران به رهبری امام راحل و امام حاضر پیموده است، حیرت‌انگیز است؛ گردنه‌هایی که هرکدام‌شان می‌توانست ملت و مملکتی را نابود کند. با قاطعیت می‌توان گفت نکته‌ی اصلی تمام موفقیت‌های امامین انقلاب بعد از اتکال به خدا، «باورداشتن مردم» است. امام‌خامنه‌ای در وصف مراد خویش فرمودند: «کمتر کسی را دیده ام که به قدر امام(ره) نسبت به مردم از عمق دل احساس محبت و اعتماد کند. او به شجاعت و ایمان و وفا و حضور مردم باور داشت.» هرکس اندکی در افکار و گفتار و رفتار امام اندیشه کند، جایگاه رفیع «مردم» را به روشنی می‌یابد. شهید مطهری به عنوان یکی از یاران نزدیک ایشان می‌گوید: «من سرگذشت تمام رهبران بزرگ دنیا اعم از مذهبی و غیر مذهبی را به طور دقیق مطالعه کرده ام. اما هیچ کدام از آنها را به اندازه‌ی امام معتقد به مردم نیافتم.امام ضمن اعتماد و اطمینان به امت مسلمان، برای آنان ارزش و احترام قائل بود و مردم را ولی نعمت خود می دانست.» یکی از حیرت‌انگیزترین خاطرات امام با مردم، در ۱۲ بهمن ۵۷ اتفاق افتاد؛ یعنی درست زمانی که سخنرانی تاریخی ایشان به پایان رسید و خواستند در میان «مردم» حاضر شوند! حضرت امام خودشان آن لحظات را اين‌گونه به تصویر می کشند: «امروز به خاطر محبت مردم، نزدیک بود از بین بروم. یک وقت متوجه شدم که عمامه ندارم، کفش و عبا ندارم و دارم از بین می روم و واقعاً دارم بی هوش می شوم. ظاهرا اطرافیانم متوجه می شوند و خیلی هم فریاد می زنند که فشار نیاورید، ولی فایده نداشت و جمعیت مرا روی دست بلند کردند، روی آمبولانس و بعد داخل آمبولانس گذاشتند!» اما این لحظه‌ی نفس‌گیر برای امام بسیار شوق‌انگیز بوده‌است: «بهترین لحظات من، همان موقعی بود که داشتم زیر دست و پای مردم از بین می رفتم!» امروز حلّال تمامی مشکلات کشور در تحقق این دو ویژگی است که حضرت امام در مواجهه با مردم انجام می‌دادند: اول اعتماد به مردم؛ حضرت ایشان فرمودند: «ما در مشکلات باید متوسل بشویم به ملت؛ ملتی که بحمدالله مهیا برای کمک و فداکاری بوده و هستند. با فداکاری ملت بحمدالله مراحلی را که بسیار اهمیت داشت پشت سر گذاشتیم و موانع مرتفع شد.» از نگاه امام اگر دولت بخواهد مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی را ریشه‌کن کند، راهی جز «اعتماد حداکثری به مردم» ندارد. دوم خدمت به مردم؛ ایشان جایگاه «خدمت به مردم» را بسیار رفیع می‌دانستند و می‌فرمودند: «مسأله دیگر رفتار نهادها با مردم است. باید حرکت ها به صورتی باشد که مردم بفهمند که اسلام برای درست کردن زندگانی دنیا و آخرت آمده است تا ملت احساس آرامش کنند.» در این نگاه دیگر جایی برای نظام فاسد ارباب و رعیتی نمی‌ماند و اگر هم کسی اصرار بر آن داشته باشد، باید بداند که مسئولان، خادم مردم‌اند. بعد از امام دو نفر از مسئولان ارشد نظام را می‌توان نام برد که افکار و گفتار و رفتارشان با مردم درست برگرفته از اندیشه‌ی امام است؛ «امام‌خامنه‌ای و شهید سلیمانی.» امروز نسخه‌ی شفابخش بیماری‌های کشور، برگشت مسئولان به «سیره‌ی امامین انقلاب» است در مواجهه با این «مردم نجیب». @HOWZAVIAN
10.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 نقد جوانیعلی‌رضا مکتب‌دار 📌دوره پیری، دوران تثبیت باورها، ارزش‌ها و رفتارهاست. تغییر در این دوران، اگر هم بخواهیم، به‌دشواری رخ می‌دهد. 📌نشاط و نیروی جوانی و تحول‌خواهی جوان، او را مستعد پذیرش تغییر می‌سازد اما خستگی، بی‌حوصلگی و خمودی، سد راه هرگونه تغییر است. 📌فرصت جوانی، بهار خودسازی و پرکشیدن تا اوج قله معنویت است. 🔸جوانی را دریابیم! @HIWZAVIAN
🔸مصداق عینی توکل ✍ بابک شکورزاده اگر به این حقیقت برسیم که «من یتوکل علی الله فهو حسبه»، خیلی از مشکلات حل شدنی است. مشکل این است که آن اعتقاد واقعی که باید باشد، نیست. اینکه انسان حقیقتا در همه امور تکیه‌گاه و امیدش خداوند متعال باشد و از هیچ چیز و هیچ کسی واهمه نداشته باشد گوهر گرانبهایی است که خیلی‌ها در این قضیه کمیتشان لنگ می‌زند و دلیل -دست کم- برخی ناکامی‌ها از همین جا ناشی می‌شود. امام خمینی(ره) نمونه‌ای عینی از ثمرات توکل حقیقی در عصر حاضر است. شخصیتی کم نظیر که با همین توکل بر خدا انقلابی بر پا کرد که در ذهن خیلی‌ها هم نمی‌گنجید. کمتر کسی باور می‌کرد که چنین انقلابی بر پا شود و حکومتی که تحت حمایت ابرقدرت‌ها بود برچیده شود. بی‌تردید رمز چنین موفقیتی توکل واقعی و خالصانه است. وقتی شعار می‌دهند که «ما همه سرباز تواییم خمینی» می‌گوید: «نه تو سرباز منی و نه من سرباز تو! همه سرباز خداییم» یا مثلا در آزادسازی خرمشهر می‌فرماید: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.» یا زمانی که در بهمن سال ۵۷ از پاریس به تهران می‌آید، وقتی خبرنگار در هواپیما از ایشان می‌پرسد که چه احساسی دارد، می‌گوید: «هیچی!». طبیعتا این "هیچی" به معنای بی‌تفاوتی و بی‌خیالی مذموم نیست؛ بلکه حاصل آرامش درونی است که ریشه در توکل عمیق دارد. استکبارستیزی و دل نبستن به غرب که از ویژگی‌های بارز این مرد الهی بود طبیعتا ریشه در همین توکل دارد. مگر می‌شود کسی بدون توکل واقعی به این راحتی قید ابرقدرت‌های دنیا را بزند و چشم امیدی به آن‌ها نداشته باشد، با این که به حسب ظاهر تمام امکانات دنیوی و اختیارات به دست آن‌هاست و اصلا به همین خاطر است که آن‌ها را ابر قدرت می‌خوانند. @HOWZAVIAN