eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
479 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📰دکه‌ی تیترخوانی دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
. 🔻استعداد خودت را دریاب! @HOWZAVIAN
27.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🍃 واکنش یک آیت الله از فیلمبرداری زندگی‌اش 📝 سید محمدمهدی رکنی حسینی، گزارشگر صدا و سیما اواخر مهر ۱۴۰۱ بود که برای برگزاری کنگره تکریم آیت‌الله سید محمدمهدی خرسان به نجف اشرف مشرف شدیم. دو نوبت به محضر آیت‌الله شرفیاب شدم؛ نخست، همراه با عموم علمای ایرانی شرکت‌کننده در کنگره و دومین بار صبح جمعه در روضه هفتگی که در خانه‌اش برگزار شد. روضه‌ای بسیار ساده و باصفا که هنوز مزه شیرینش را احساس می‌کنم. غیر از روضه، خانه ساده و تواضع ایشان برایم بسیار جالب توجه بود. در بدو ورود به منزل، هنگامی که فرزند گرامی ایشان دوربین را در دست ما دید، تأکید کرد که هیچ عکس یا فیلمی گرفته نشود و ما هم اطاعت کردیم. کمی بعد، بعضی از حاضران، برای گپ و گفت با آیت الله به نزدیک ایشان رفتند و کم‎کم گوشی ها از جیب‌ها در آمد و عکس‌برداری و فیلم‌برداری شروع شد. من هم جرأت کردم و با گوشی لحظاتی از این دیدار را از پشت سر آیت‎الله ثبت کردم (که در فیلم بالا می بینید). وقتی فیلم برداری های همراهان زیاد شد، آیت الله ناراحتی خود را ابراز کرد (اگر اشتباه نکنم مضمون سخنش این بود که برای چه فیلم می گیرید، یا اینکه این فیلم ها به چه دردتان می خورد؟). البته پرهیز از عکس برداری و فیلم برداری، تقریبا وجه مشترک علمایی بود که به دیدارشان رفتیم؛ چه در سطح مراجع تقلید چه پایین تر. اکراه شدیدی داشتند! وقتی از آشپزخانه ساده خانه اش چند عکس و فیلم گرفتیم، باز هم فرزندشان خواهش کردند این کار را نکنیم. توضیح دادیم که برای انعکاس زندگی ساده ایشان این کار را می کنیم. رضوان خدا بر او باد. @HOWZAVIAN
🛑 کشتار بدون درد...! ✍️ سید ابوالفضل موسوی 🔺یکی از مسائل مسجل و به اثبات رسیده در علوم اجتماعی، ضعف حافظه تاریخی جامعه است که می توان در اخذ سیاست های راهبردی برای جامعه بر روی آن حساب کرد. گاه این امر جز محاسن جامعه شناختی برای رفع مشکلات است ولی معمولاً به عنوان دسیسه و ترفندی شوم توسط دشمن بر علیه جوامع هدف استفاده می شود. 🔺هنوز بعد از گذشت سالها هیچ اثر هنری چه تجسمی و چه در قالب های نمایشی برای کشتار مردم در ۱۷ شهریور سال ۵۷ توسط ایادی شاه ساخته نشده و حافظه تاریخی جامعه به صرف نام گذاری این روز بر روی چند خیابان و میدان در شهر و ثبت در تقویم تبدیل به یک کشتار بدون درد و ناراحتی در اذهان جامعه شده است. 🔺ولی در اثری نمایشی به نام سرخپوست از فیلمهای بسیار مورد توجه قرار گرفته، بدون اشاره به شرایط دهشتناک آن زمان، به راحتی حضور مددکار اجتماعی در دوران پهلوی اثبات و در ضمن یک داستان تخیلی در ذهن مخاطب نگاشته شد که یکی از مدرن ترین ابزارهای رفاه اجتماعی در آن دوران موجود بوده و بدین طریق بدون صرف هزینه چندانی یک دستاورد خوب بنام دوران شاهنشاهی ثبت و ضبط کردید؛ به همین راحتی... 🔺و چه جفای است بر خون ها پاک این ابدان‌ مطهر که خودشان اینچنین مهجور و دستاوردهایشان از آن هم مهجورتر ولی برای قاتلان و سفاکان معرکه، پیشینه طلایی ساخته می شود. @HOWZAVIAN
📚 رد علمی و تاریخی دهه محسنیه ✍️ هادی حمیدی، عضو تحریریه کانون مدادالفضلاء الف: طبق نظر مشهور و معروف نزد شيعيان شهادت حضرت رسول اعظم محمد مصطفی صلی‌الله علیه وآله در 28 صفر ۱۱ هجری اتفاق افتاده است. بزرگان شيعه از جمله شيخ مفيد و شيخ طوسى قائل به اين قول هستند و مى توان گفت كه پس از آن دو بزرگوار عموم عالمان شيعه به تبعيت اين نظريه را اختيار كرده اند درحالى كه معلوم نيست مستند شيخین بزرگوار مفيد و طوسى در انتخاب اين نظريه چه بوده،زيرا در اثبات آن هيچ روايتى ولو ضعيف هم يافت نشده است!! اين شهرت مربوط به زمان بعد از شيخ مفيد و طوسى است و قبل از آن دو بزرگوار, نه تنها كسى به آن تصريح نكرده بلكه جناب حسن بن موسى نوبختى كه از بزرگان قدماى شيعه است شهادت حضرت را در ماه ربيع الاول ذكر كرده است. لذا با مراجعه به مصادر معتبر مانند: اصول کافی ؛ جلد ۱ ؛صفحه ۴۳۹ و بحارالانوار ،جلد۲۲؛ صفحه ۵۰۳ و الصحیح من سیرة النبي الاعظم ؛جلد 32؛ صفحه 343؛ تاليف علامه السيد جعفر مرتضی العاملی/ عالمان شيعه مانند جناب كلينى و محمدبن جريربن رستم طبرى روز شهادت پيامبر را ۱۲ ربيع الاول و علامه مجلسی ۱۸ ربيع الاول هم ذکر نمودند و اکثر علمای اهل سنت نیز قائل به شهادت در ماه ربيع‌الاول هستند!! ب.بنا بر روايت ابومخنف تاريخ شهادت پيامبر دوم ربيع الاول بوده است عده زيادى از بزرگان نيز اين نظريه را پذيرفته اند.در تاييد اين قول دو روایت معتبر از اهل بيت علیهم‌السلام نقل شده است مانند روايتى كه نصربن على الجهضمى از حضرت امام رضا علیه‌السلام از پدرانش از اميرالمومنين نقل كرده است كه: پيامبر در ماه ربيع الاول, روز دوشنبه دو شب از ربيع الاول گذشته بود دار فانی را وداع فرمود.و روايتى در کشف الغمه كه ابن خشاب از امام محمدباقر علیه‌السلام نقل كرده است كه: پيامبر در ماه ربيع الاول روز دوشنبه دو شب از ربيع الاول گذشته به ملکوت اعلی پیوست. ج. در نقل های معتبر از جناب سلمان محمدی (فارسی) بیان شده پس از بیعت مردم با ابوبکر؛ حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام ؛ حضرت فاطمه سلام الله علیها را سوار بر استر می نمود و شبانه همراه حسنین علیهما السلام به در خانه مهاجر و انصار می‌رفتند و واقعه غدیر و امامت حضرتش را گوشزد می فرمودند. با توجه به این که بحث اتمام حجت بود قطعا چندین شب طول کشیده است؛ "فلم یدع احدا من اصحاب رسول الله صلی الله علیه و آله الا اتاه فی منزله فناشدهم الله حقه و دعاهم الی نصرته " با کمی تامل معلوم می شود هجوم هنوز واقع نشده و حضرت زهرا سلام الله در سلامت جسمانی است که سوار بر استر می شود و تاکید دارد " فلم یدع احدا ..." یک نفر هم نماند که به خانه اش نروند. همچنین هنگامی که آن حضرت از مهاجر و انصار ناامید شد و مظلومیت امیرالمؤمنین را دید هر روز چند کیلومتر راه می‌پیمود و سر قبر عموی شهیدش حمزه سیدالشهدا به سوگواری می‌پرداخت که نشان از سلامت جسمی ایشان دارد. نتیجه پژوهش علمی و تاریخی: ۱. اکثریت علما و بزرگان شيعه و سنی قائل هستند که شهادت حضرت نبی اکرم صلوات الله علیه و آله در ماه ربیع الاول و به وسیله سم در گوشت گوسفند توسط زنی یهودیه بوده که این مهم نیز نیاز به تفصیل بیشتری دارد که فعلا در مقام توضیح آن نیستیم. ۲.هجوم به بیت وحی و شهادت حضرت فاطمه‌زهرا و محسن علیهما السلام از مسلمات تاریخی است که به تواتر رسیده ولی قطعا در دهه اول ربیع الاول نیست که عده‌ای قائل به ایام محسنیه شده اند. لذا بر همه اهل علم و مومنین وظیفه است که همان ایام فاطمیه معروف و مقبول که بین ۷۵ و ۹۵ روز رواج دارد حقایق و معارف مسلم را تبیین نموده و طبق نظر مراجع بزرگوار با تاریخ سازی و دهه‌سازی جعلی و دروغین مقابله نمایند. پی نوشت: این پژوهش خلاصه چند تحقیق مفصل با منابع متعدد و معتبر است @HOWZAVIAN
. ♨️ جنگ ترکیبی یعنی وقتی در توئیتر ثبت نام می‌کنی، اکانت‌هایی رو برای فالو کردن پیشنهاد میده که اکثرا از مخالفان نظام هستند! از اینترنشنال گرفته تا شاهین نجفی! دست اول @HOWZAVIAN
. 📌اندر مصائب خودحقیرپنداری 🔻این قُماشی که دنبال اتوبوس رونالدو حقیرانه راه افتادن و از سر و کول هم بالا می‌رن تا اگه رونالدو لطف کنه و یه انگشت شصتی بهشون نشون بده، همونایی هستن که صبح تا شب تو پیج اینستاشون می‌گن ما برترین نژاد هستیم و عقدشونم آریایی می‌خونن و معتقدن جمهوری اسلامی عزت ایرانی رو گرفته! ✍️محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
حمایت کانون مدادالفضلاء از 2200 دانش آموخته حوزه علمیه در شبکه پیامرسان 🌱 کم گوی و گزیده گوی چون دُر 🌱 تا ز اندک تو جهان شود پُر 💠 ما در ویراستی 👇👇 https://virasty.com/HOWZAVIAN @HOWZAVIAN
📌 فوتبال، فلسفه و سینما! ✍️ عرفان سعیدی 🔹وقتی اسم میاد، شاید دورترین چیزی که به ذهنمون برسه، فلسفه‌ست! 🔹اما اگر به فوتبال دقت کنیم، می‌بینیم کل این بازی، روی اعتبار بنا شده 🔹یعنی هیچ اتفاق واقعی در فوتبال وجود نداره، به جز برخورد توپ به بدن ۲۲ تا آدم! 🔹نمی‌خوام وارد نمادشناسی فوتبال بشم، که چرا دو تا یازده تا با همدیگه بازی می‌کنن، بعد این ۲۲ نفر آیا نماد حروف عبری‌ان؟ و پاس دادن و برخورد هر کدوم از این بازیکن ها، چه کلماتی رو می‌سازن 🔹یا نمی‌خوام به هایی که اولین قوانین فوتبال رو گذاشتن ( سند: https://surreyfreemasons.org.uk/football-and-it-connections-with-freemasonry/) اشاره کنم 🔹بلکه می‌خوام به تاثیر اعتباریات روی افکار جامعه اشاره کنم... ✔️ متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
🟢 توصیه‌ای به متخصصان وطنیِ «علوم اجتماعی غربی» ✍️حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، رییس دانشگاه قم بسیاری از متخصصان وطنی علوم اجتماعی غربی دائماً از «احتضار» و «مرگ» علوم انسانی و اجتماعی در کشور ما سخن می‌گویند.* همواره از بی‌مهری و بی‌اعتنایی مردم و مدیران جامعه به علوم اجتماعی می‌نالند و برای این منظور نشست و میزگرد هم می‌گیرند! با فرض پذیرش این نگرانی، سؤال این است که آیا واقعاً علوم انسانی و اجتماعی موجود، علیرغم کارآمدی و توانمندی‌ و گره‌گشایی‌هایی که در حیات اجتماعی انسان ایرانی داشته‌اند باز هم مورد بی‌اعتنایی و بی‌مهری مردم و مدیران واقع شده‌اند؟! یا آنکه اساساً علوم موجود با توجه به مبانی و معیارها و ارزش‌های حاکم بر آنها و با توجه به روش‌های تحقیقی که در آنها وجود دارد، علومی ناکارآمد بوده و نه تنها توانایی گره‌گشایی از مسائل مردم ایران را ندارند که هیچ تناسبی با بنیان‌های دینی و اسلامی ما هم ندارند؟ بنده به بخش دوم معتقدم. و به متخصصان وطنی و ایرانی و مسلمان این علوم توصیه می‌کنم پیش از هر چیز سعی کنید علمیت و کارآمدی این علوم را برای مسائل ایران اسلامی اثبات کنید. و معتقدم شرط لازم برای اثبات کارآمدی این علوم برای انسان ایرانی آن است که: اولاً، دست از تعصب نسبت به دستگاه مفهومی موجود در علوم اجتماعی غربی بردارید و تلاش کنید دستگاهی مفهومی متناسب با کنش‌های اجتماعی مردمان موحد و دین‌دار ایران تولید کنید. زیرا بسیار واضح است که با دستگاه مفهومی وارداتی و اجاره‌ای از جوامع لیبرالی و الحادی، هرگز نمی‌توان فهمی درست و واقع‌بینانه از کنش‌های اجتماعی انسان توحیدی و جامعه دینی داشت! ثانیاً، روش‌های صائبی برای دستیابی به توصیفی واقع‌بینانه، و نه سوگیرانه و مقلدانه، از کنش‌های اجتماعی مردم تولید کنید؛ ✔️ متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
بیش از دوماه می‌گذرد از آخرين نوای نقاره خانه صدای دلنشینی که غم را به اشک شوق از کرانه های دل شسته و شادی را جایگزین آن می کند.. گوش ها به نیابت از دل می شنوند تا جلای غصه و ماتم کنند.. گویا از بهشت ندای وَ ادْخُلِي جَنَّتِي شنیده اند که این چنین حالشان دگرگون می شود..صفای درون و عمق چشمان بارانی عاشقان نوید قبولی حاجات می دهد، امید که این حال خوش رزق و روزی همگان شود و من نیز تا جان دارم هر روز این صدای خوش گوش نواز دل آرام را با سیمای زیبای حرم به تماشا بنشینم. ✍️ جواد رستمی، روزنامه نگار حوزوی @HOWZAVIAN
ما همیشه پیروزیم ✍️ علی مهدیان مهمتر از نتیجه روی تشک، حالی است که به مردم یک کشور منتقل میشود. احساسی است که با دیدن مبارزه به آنها دست میدهد. وقتی مردم میبینند «علی عباس رضا زاده» کشتی گیر اهل آذربایجان در لحظه های آخر لگد به سر «میلاد والی زاده» ایرانی میزند. اما میلاد او را دلداری میدهد بابت باختش، چه احساسی پیدا میکنند؟ وقتی مقابل بی اخلاقی کشتی گیر گرجستانی، امیرحسین زارع قهرمان از خود بزرگواری نشان میدهد و در مصاحبه اش بعد قهرمانی درباره رفتار کشتی گیر گرجستانی میگوید:«ورزش کشتی، ورزش کشتی گیران کشور‌های دیگر نیست. این ورزش، ورزش ملی و مذهبی ماست و بیشتر از اینکه قهرمانی مهم باشد، آن بُعد پهلوانی و درس معرفت در این ورزش مهم است.» چه حالی پیدا میکنند؟ همان حالی که با ذکر «حیدر حیدر» و با جملات توفنده «پژمان درستکار» به آنها دست میدهد. جنگندگی و تیزهوشی حسن یزدانی مقابل کشتی گیر آمریکایی وقتی با ناداوری حاکم بر سالن مشاهده میشود که به تعبیر درستکار ، «آمریکایی ها نفوذشان در داوری زیاد است»، چه احساسی به مخاطب ایرانی منتقل میکند؟ احساس اقتدار و مظلومیت، احساس نفرت از این ساختار پر از بی اخلاقی و ناداوری، احساس افتخار به داشته هایشان. این همان چیزی است که سالها است خرج میکنند که مردم ما نداشته باشند. ما در بازی دو سر بردیم. آن روز که رسول خادم در آخرین بازی اش از کشتی گیر کوبایی شکست خورد، احساس شکست نکردیم همان روز هم همه مردم ما به پهلوان رسول با اخلاق و ورزیده خود افتخار میکردند. نگران روزی باید بود که پشت دستگاه شناخت و محاسبه رسول خادمهای ما به زمین میخورد. آن درد آور است. باز هم عیبی ندارد ایران پر از قهرمان است. حسن یزدانی پر افتخار نه اینکه مدالهایش بیشتر از آقا تختی است، او نماد ورزش معنوی و مقتدر ایران است. نماد ورزش پهلوان پرور. امروز هم صدای آمریکا پرستان و غرب پرستان خود تحقیر یا شنیده نمیشود یا مردم را بیشتر عصبانی میکند و به خود میآورد. در این راه حق همه چیز به نفع جبهه حق است چه شکستهای ظاهری و چه پیروزیهای ظاهری. آری مهمتر از نتیجه روی تشک، حالی است که به مردم یک کشور منتقل میشود. احساسی است که با دیدن مبارزه به آنها دست میدهد. @HOWZAVIAN
حرف زدن با امام رضا علیه‌السلام چرا و چگونه؟ ✍️محمد مختاری شرفیابی به محضر امام رضا علیه‌السلام یکی از بهترین نعمت‌هایی است که نصیب انسان می‌شود. زیارت، دیداری است که حداقل دو ویژگی‌ دارد: الف.زائر همراه با میل و اشتیاق خاصی به سوی امام علیه‌السلام می‌رود که گویی از دیگران دل کنده است. ب. به قصد احترام به محبوب و انس گرفتن با ایشان انجام می‌شود. یکی از ارکان مهم هر دیدار گفتگو با طرف مقابل است. حال سوالی که شاید به ذهن شما هم آمده باشد این است که در هنگام زیارت چگونه با امام رضا علیه‌السلام صحبت کنیم؟ پاسخ‌ این پرسش با تامل در حدیث زیبایی از خود ایشان که بیانگر کیفیت رابطه‌ی امام با بقیه‌ی مردم است، قابل دستیابی است. حضرت رضا علیه‌السلام در این روایت ویژگی‌های امامان معصوم (علیهم‌السلام) را اینگونه برمی‌شمارند: «الامام، الانیس الرفیق و الوالد الشفیق والاخ الشقیق والامُّ البّرة بالولد الصغیر و مفزع العباد فى الداهیة النآد... .»(کافی، ج۱، ص۱۹۸) امام همدم و رفیق، پدر مهربان، برادر برابر، مادر دلسوز به فرزند خردسال و پناهگاه بندگان در گرفتاریهای سخت می‌باشد...» آدم با رفیق صمیمی‌اش به راحتی از غصه ‌ها،شادی‌ها و آرزوهایش می‌گوید. رفیق دوستش را رها نمیکند و پای رفاقتش می‌ایستد. مادر دلسوز فرزند خردسالش را بیش از همه حتی بیشتر از دیگر فرزندانش دوست می‌دارد و می‌نوازد. خطاها و خرابکاری های بچه او را از چشم مادر نمی‌اندازد. کودک خردسال نمی‌تواند به درستی صحبت کند ولی مادرش با عشق ومحبت فراوان از شنیدن کلمه ها و جمله های غلط فرزندش هم لذت می‌برد. پدر همواره خودش را سپر بلای فرزندش میکند و همواره برای برآورده کردن نیازهای مادی و معنوی او از هیچ‌تلاشی فروگذار نمیکند. این روایت فضایی سرشار از عشق و محبت را بین امام و‌ ماموم ترسیم می‌کند. در این محیط عاشقانه و پر از امنیت و ایمنی از هرگونه رنج و ناراحتی انسان می‌تواند به راحتی حرف دلش را بدون ترس و نگرانی بر زبانش جاری کند؛ درست به همان آسودگی که دوستش سخن می‌گوید و با مادرش درد و دل می‌کند. ساعات و لحظه های حضور در حرم چنین امام مهربانی را قدر بدانید و برای تمام آرزومندان زیارت امام هشتم علیه‌السلام هم دعا کنید. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم @HOWZAVIAN