eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.5هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
433 ویدیو
167 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 روز قدس باعظمت ▫️ اگر در سالهای قبل، کشورهای اسلامی روز قدس را برگزار می‌کردند، امسال به احتمال زیاد در کشورهای غیر اسلامی هم روز قدس با عظمت برگزار خواهد شد. (رهبر معظم انقلاب ۱۴۰۳/۰۱/۱۵) © شهاب گرافی را دنبال کنید...🔻 💯📮@SHAHAB_GRAPHY
نامه‌ای از کاربران سلام انسان بی شباهت به «آب» نیست؛ اگر بخواهد زنده باشد و زندگی ببخشد، باید جریان داشته باشد؛ باید پیِ برخورد با سنگ‌ها و سختی‌ها را به تنش بمالد؛ باید شجاعت چشیدن گرم و سرد روزگار را داشته باشد؛ تا باران شود و بر جهان ببارد… و گرنه کسی که تحمل سختی‌ها را نداشته باشد، همچون آب ساکنی است که صدایش به کسی آرامش نمی‌دهد؛ با دیگران که کنار نمی‌آید هیچ، خودش را هم نمی‌تواند نجات دهد...! مرداب می‌شود و می‌گندد … 🖌خطیرآقاجانی🙏 @HOWZAVIAN
رژیم صهیونیستی غده‌ی بدخیم است. قطعا باید از بین برود؛ شکی نیست. نکته اینجاست که مقابله با این توده‌ سرطانی نیازمند تهاجم تخصصی و هوشمندانه است. با شطرنج برره‌ای نمی‌شود کار این شر مطلق را یکسره کرد. اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود. 🖌 محمد مختاری @HOWZAVIAN
امروز با چند تا خانواده جایی مهمونی بودیم؛تلویزیون داشت حیات وحش نشون میداد. پسر یکی از مهمون ها که از اقوامندو خانواده موجه و در ظاهر مذهبی دارند و بچه گی شو به یاد دارم، تازه خودش هم یه بچه ۵ ساله داره گفت:"آدم جیگرش کباب میشه میبینه این حیون ها بهم رحم نمی کنند! قلبش درد میگیره از ظلمی که بهم میکنند و..." گفتم:حالا بچه های غزه چی؟! می بینی چه بلایی سرشون میاد!؟ خیلی خونسرد گفت:اون ها رو ولش کن به ما ربطی ندارن!😐 قلبم آشوب شد و بی قرار گفتم: تو حیون ها رو با انسان ها یکی میدونی؟! ضمنا اون حیون ها هم تو آفریقان!پس به ما هم ربطی ندارن! تازه چرخه حیات حیون ها ایجاب میکنه که برای بقا اینطوری رفتار کنند! یکسری بحث ها کردیم؛خلاصه به قول معروف "از تهی سرشار بود!" و فقط داشت اراجیف یه عده رو تحویل میداد. جوابش رو دادم. اما حالم بده😢 جنگ ترکیبی چه بلایی سرمون آورده که زمین رو به دشمن باختیم! که زحمت پس گرفتنش رو هم به خودمون نمی دیم! 🖌 یاداشت یک طلبه @HOWZAVIAN
جالب است: درباره قرآن‌سوزی، حمله به زنان مسلمان و حجاب آنان در کشورهای ضد پیامبر اکرم(ص) سکوت می‌کنند؛ اما دنبال این هستند که از سخنان پناهیان، توهین به پیامبر(ص) استنباط کنند. @HOWZAVIAN
🔰 تحریک گسل «قم ـ نجف»؛ به چه قیمتی؟ با چه هدفی؟ ✍️ سید محمدحسین دعائی حجة الاسلام سروش محلاتی اخیرا در یادداشتی کوتاه (اینجا و اینجا) به ذکر مشاهدات خود از «حوزۀ نجف» و بیان شاخصه‌های آن در مقایسه با «حوزۀ قم» پرداخته است؛ یادداشتی که چون برآمده از یک گرایش مطرح دینی و نمایندۀ یک جریان فعال حوزوی است، ارزش نقد را دارد: یک. نقد مبنامحور بخش عمده‌ای از تفاوت‌های «حوزۀ نجف» و «حوزۀ قم»، نتیجۀ قهری اختلاف در مبانی بوده و به همین خاطر، مقایسۀ وضعیت آن‌ها با یکدیگر، بدون لحاظ این اختلاف، چندان موجه نیست. به عبارت دیگر، کاملا طبیعی است که حوزۀ معتقد به «اسلام سیاسی» و «ولایت مطلقه فقیه» که یکی از مهم‌ترین انقلاب‌های تاریخ بشریت را رقم زده، نظامی اسلامی را بر یک کشور حاکم کرده و به‌دنبال ایجاد «تمدن نوین اسلامی» است، عملکردی متفاوت با حوزۀ غیرمعتقد به این انگاره‌ها و متمایل به نوعی از «سکولاریسم مذهبی» داشته باشد. در ثانی، آن‌چه جناب سروش محلاتی در وصف «حوزۀ نجف» گفته‌اند ـ اگر واقعیت داشته باشد ـ در واقع نه مدح این حوزه عریق و عزیز، بلکه ذم آن است؛ وضعیتی که می‌توان از آن با عنوان «آنارشیسم حوزوی» یاد کرد. به‌علاوه آن‌که این وضعیت، نه نتیجۀ یک انتخاب، بلکه عمدتا حاصل تحمیل اجتماع و عجز متولیان از ایستادگی در برابر متغیرهای محیطی است. دو. نقد کارکردمحور فارغ از تأمل در این‌که وضعیت «حوزۀ نجف» حاصل کدام مبنای مدیریتی است، با نگاهی منصفانه و واقع‌بینانه به کارنامۀ این حوزۀ مبارک هم می‌توان به نقد مدعای جناب سروش محلاتی پرداخت. به‌راستی «حوزۀ نجف» چقدر پیشرفت علمی داشته؟ امروزه کدام نوآوری اصولی، فقهی، تفسیری، کلامی یا فلسفی را می‌توان به آن حوزه نسبت داد؟ کدام مسئله از مسائل مطرح در جهان معاصر را می‌توان با مراجعه به اندیشمندان نجفی پاسخ گفت؟ در حال حاضر چند پژوهشگاه یا مجله علمی، پژوهشی در آن‌جا فعال است؟ سالانه چند مقاله در این مجموعه علمی منتشر می‌شود؟ و این‌که اگر از تقلیل سخیف «زیست فناورانه» به داشتن صفحه در یوتیوب بگذریم، «حوزۀ نجف» با پدیده‌هایی مثل: تکنولوژی‌های نوین، فضای مجازی، هوش مصنوعی، بازی‌های رایانه‌ای و برنامک‌های موبایلی چه نسبتی دارد؟ اصلا پیام «حوزۀ نجف» برای جهان اسلام چیست که می‌تواند با عبور از فیلترینگ آن را به گوش علاقمندان برساند؟ فارغ از جایگاه «حوزۀ نجف» در سیاست و اقتصاد عراق، واقعا این حوزۀ تاریخی و سابقه‌دار، به چه میزان در ارتقاء فرهنگ عمومی یا دین‌داری مردم مؤثر بوده است؟ «حوزۀ نجف» در جلوگیری از رشد فزایندۀ فرقه‌های انحرافی در عراق چه عملکردی داشته؟ موضع «حوزۀ نجف» در قبال سلطۀ تحقیرآمیز آمریکا بر عراق چیست؟ و بالاخره آن‌که به‌طور کلی وزن «حوزۀ نجف» در معادلات ملی، منطقه‌ای و جهانی چقدر است؟ سه. نقد تطبیق‌محور آقای سروش محلاتی، نه تنها نمی‌تواند از مبنای مدیریتی و کارکرد «حوزۀ نجف» دفاع کند، بلکه در تطبیق مدعای خود بر مصادیق نیز دچار خطاست. زیرا نه «حوزۀ نجف» آن‌گونه‌ای است که ایشان می‌گوید و نه «حوزۀ قم». به‌راستی اگر کسی بخواهد در «حوزۀ نجف» راهبردهای مدیریتی متولیان امر را زیر سؤال برده و بر خلاف آن‌ها عمل کند، چنین اجازه‌ای به او داده خواهد شد؟ مگر نه آن‌که به گفته شما اگر طلبه‌ای حتی برای اعتاب مقدسه کار علمی کند شهریه‌اش قطع می‌شود؟ آیا این آزادی است؟ پس معلوم می‌شود در «حوزۀ نجف» نیز چارچوب‌ها و خط‌قرمزهایی وجود دارد، اما به‌شکلی دیگر. به‌علاوه آن‌که یقینا بعضی از آزادی‌ها، نه از روی اراده و مبتنی بر میل، بلکه ناشی از ناتوانی در نظارت بر همۀ اطراف ماجراست. همچنین آیا واقعا در «حوزۀ قم» برای گرایش‌ها و سلیقه‌های مختلف، محدودیت ویژه‌ای وجود دارد؟ امروز کدام نحلۀ فکری است که امکان عرضۀ دیدگاه خود را ندارد؟ مگر نه آن‌که مثلا مخالفان فلسفه و عرفان، نه در مشهد، بلکه حتی در قم، مؤسسات و مدارس متعددی داشته و به‌شکل رسمی مشغول فعالیت هستند؟ و مگر نه آن‌که مخالفان مقوله‌هایی مثل: فقه نظام، علم دینی و علوم انسانی اسلامی، با آزادی کامل به طرح دیدگاه‌های خود پرداخته و هر از چند گاهی به مخالفت با ایده‌ها و پروژه‌های رسمی حاکمیت می‌پردازند؟ 📌 متن کامل در صدای حوزه @HOWZAVIAN
🔻پیشنهادی برای سربازی فرزندان مسئولان ✍️ محمدجواد محمودی اگر طبق قانون، شرط نمایندگی مجلس و تکیه زدن بر منصب‌های مختلف کشوری، این بود که فرزندان‌شان باید یکسال از مرزهای کشور مراقبت کنند، آنوقت هر دیو و ددی که فرزندش در پی اقامت فلان کشور اروپایی است، طمع ریاست نمی‌کرد و کمی هم به فکر مشکلات مرزها می‌افتاد تا هر هفته شاهد ریختن خون چند جوان رعنا نباشیم! یا فرزندان‌تان را لب مرز بفرستید، یا بخش کوچکی از بودجه‌ی سالانه‌ی فلان خبرگزاری یا نهاد بی‌مصرف را برای دیوارکشی مرزها اختصاص دهید. آن سربازی که لب مرز می‌فرستید، برای شما یک سرباز است، ولی امید و آینده‌ی یک خانواده است... @HOWZAVIAN
🌳‌نویسندگی چیست؟ ✍️ نویسندگی تبدیل معلومات ذهنی به نوشتار است. بنابراین چه باقلم بنویسی چه تایپ کنی، تو یک نویسنده‌‌ای. تنها باید فکرتان را طی فرآیندی سازمان‌یافته، به کلمات و جملات تبدیل کنید. @HOWZAVIAN @BaraneGHalam
🖌زهرا سادات موسوی مقدم خط به روی آرزوهای عبث باید کشید. دورِ بذرِ کافری را خار و خس باید کشید. متن کامل شعر 🖌مریم فردی الله اکبر شاخه ی خون! الله اکبر مهد زیتون! فردا رها خواهی شد از غم با مرگ کفتاران صهیون متن کامل شعر 🖌محمد غفاری رو به زیبایی او چشم تماشاست بلند سمت بخشندگی‌اش دست تمناست بلند قطره در قطره -که تا ساحل لطفش برسد- موج دستی‌ست که از شانۀ دریاست بلند متن کامل شعر 🖌علی سلیمیان دوباره پر زد از اینجا کبوتری دیگر گشود در رمضان تا خدا پری دیگر بهار بوی خزان می‌دهد در این ایام که باغ مانده و داغ صنوبری دیگر متن کامل شعر 🖌مهتا صانعی خوش آمدی به وطن ای شهید ِ غربت شام به قدّ و قامتت ای سرو ِ استوار سلام خوش آمدی به تن غرق ِ خون ِ خویش و خوشا رکوع و سجده‌ی تو بعد از آن قعود و قیام متن کامل شعر 🖌رضا یزدانی به غیر کشته‌ی عشقت کسی شهید مباد کسی که دل به تو بسته‌ست، ناامید مباد متن کامل شعر 🖌سید محمد حسین ابوترابی در پشت ابر گناهان ماه تو گردیده پنهان تاریکم از دست عصیان مِهر تو اما درخشان متن کامل شعر @shaeranehowzavi @HOWZAVIAN
🔆«گوشت تلخ» بهانه ای برای رسوایی تلخ زبانان ✍️ معصومه پازکی، پژوهشگر فلسفه زبان درنده ای است که اگر رها شود، زخم می زند. نهج البلاغه حکمت ۵۷ 🔸حاج آقا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، سخنران مذهبی که علاقمندان زیادی از افراد را در شاگردی خود دارد در بیان مخالفان امر ولایت به مسئله حسادت اشاره می کند و می‌فرماید:"وقتی آدم‌های خوب حکمرانی کنند، دشمن بیشتری دارند. به خاطر حسادتی که به ویژه در نخبگان و خواص جامعه است." او در ادامه در بیان مصداقی حسادت معنوی به مثال های از حکومت داری پیامبر اکرم صلوات الله علیه و امیرالمومنین علیه السلام اشاره می کند. 🔸آنچه به مذاق مخالفان امر ولی، خوش نیامد اشاره دقیق و تیر خلاص حاج آقای پناهیان است که حسادتشان را برملا کرد و آنان نیز با تلخ زبانی آن را اثبات کردند. 🔸آیت الله عندلیب همدانی: لقب گوشت تلخ سزاوار خود این گویندهٔ جسور است. حمایت از چنین شخصی حمایت از جسارت به مقدس ترین مقدسات است ... 🔸هادی سروش: باتهمتِ “گوشت تلخ” به شیرین ترین های هستی، نمیتوانید تلخ های تان را شیرین کنید! 🔸رحمت الله بیگدلی: گوشت تلخ، توجیهی برای اخلاق تند خودتان است. 🔸حجت الاسلام محمد علی خسروی: "گوشت تلخ" در توجیه افکار انحرافی و برداشت غلط پناهیان از اسلام سیاسی و تئوریزه کردن خشونت، بود. @HOWZAVIAN