✳️ بصیرت چیست؟
⬅️ بصیرت، سواد نیست بینش است
⬅️بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی حتی مسجد، میتواند «مسجد ضِرار» باشد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) آن را خراب کند
⬅️ بصیرت؛ یعنی اینکه قرآنِ روی نیزه، تو را از قرآنِ ناطق، منحرف نکند
⬅️ بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی جانباز صفین (شمر) میتواند قاتل حسین (علیه السلام) در کربلا باشد
⬅️ بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی در جنگ با فتنه نمیتوانی آغازگر باشی اما تا ضربه نهایی، نباید از پا افتاد
⬅️ بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی «معاویه»ها، به سست عنصرهای سپاهِ امیرالمومنین (ع) دل بستهاند
⬅️ بصیرت یعنی اینکه بدانی تاریخ تکرار میشود؛ نه با جزئیاتش؛ بلکه با خطوط کلیاش...
🔰 @ofogh_howzah
💢فقه حکومتی به چه معناست؟
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۱/۸/۲۴
🔹تشکیل نظام اسلامی که داعیه دار تحقق مقررات اسلامی در همه ی صحنه های زندگی است، وظیفه ای استثنائی و بی سابقه بر دوش #حوزه_علمیه نهاده است، و آن تحقیق و تنقیح همه مباحث فقهی ای است که تدوین مقررات اسلامی برای اداره هر یک از بدنه های نظام اسلامی بدان نیازمنداست.
🔹فقه اسلام آنگاه که اداره زندگی فرد و جامعه - با آن گستردگی و پیچیدگی وتنوع را - مطمح نظر میسازد مباحثی تازه و کیفیتی ویژه می یابد، و این همانطور که نظام اسلامی را از نظر مقررات و جهت گیری های مورد نیازش، غنی میسازد، حوزه فقاهت را نیز جامعیت و غنا میبخشد.
🔹روی آوردن به «فقه حکومتی» و استخراج احکام الهی در همه شئون یک حکومت، و نظر به همه احکام فقهی با نگرش حکومتی - یعنی ملاحظه تأثیر هر حکمی از احکام در تشکیل جامعه نمونه و حیات طیبه اسلامی - امروز یکی از واجبات اساسی در حوزه فقه اسلامی است که نظم علمی حوزه، امید برآمدن آن را زنده میدارد.
#کلام_ولی #حوزه_علمیه #فقه_حکومتی
#علوم_انسانی_اسلامی #جام_جم_اجتهاد
@almorsalat
🔸 #پرونده_ویژه| بررسی طرح جدید بانکداری
🔹نزدیک سه دهه از تصویب و اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در کشور ایران سپری می شود، یکی از سوال های جدی مردم متدین، علمای دین، مراجع معظم تقلید و اساتید حوزه و دانشگاه این بوده که معاملات نظام بانکی ایران در مرحله تدوین قوانین و مقررات، تنظیم آئین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی، انعقاد قراردادها اجرا، چقدر با موازین اسلامی تطابق دارند؟ و به عبارت دیگر آیا بانکداری ایران واقعا اسلامی است؟
🔹یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب نیز اجرای کامل و صحیح بانکداری بدون ربا است، معظم له در بند 23 سیاست های ابلاغی جهت تدوین برنامه پنجم توسعه، به صورت صریح و روشن خواستار «اصلاح ساختار نظام بانکی با اجرای کامل و روزآمد قانون بانکداری بدون ربا و نهادینه کردن نظام های قرض الحسنه، تامین اعتبارات خرد و اعتبارات لازم برای سرمایه گذاری بزرگ» شده اند.
🔹پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در این پرونده در صدد است ضمن گفتگو با اساتید و کارشناسان اقتصاد اسلامی به شناسایی، معرفی و طراحی شاخص های مناسب و همچنین ابزار لازم برای سنجش میزان تطابق نظام بانکی با اصول و موازین اسلامی را ارائه کند.
🌐 vasael.ir/0003zR
🆔 @vasael_ir
6️⃣خشونت نهایی، ناقوس شکست
🔹مسدود شدن راه های ارتباطی ضد انقلاب و عدم ارتباط جزیره های آشوب در کشور باعث شد به سرعت فاز خشونت گسترده شود و علاوه بر اموال عمومی مردم عادی و اموال خصوصی را نیز در خود بسوزاند.
🔸خشونت افسار گسیخته ناقوس مرگ هر اعتراض است چرا که حتی مردم مخالف سیستم را هم می ترساند و باعث می شود از ترس شکل گیری آشوب و جنگ داخلی ( سوریه و عراق شدن) حمایت از سیستم گسترش یابد.
❗️❗️به نظر می رسد جریانات ضد انقلاب واقف شده اند که نباید روی حمایت عمومی مردم سرمایه گذاری کنند و از همین روی به شدت وارد فاز خشونت و ناامن سازی شده اند.
🔹راه اندازی جزیره های آشوب که توسعه یافته ایده گرگ های تنها ( ایده داعش در اروپا) است را می توان سطح جدیدی از اقدامات آن ها دانست که بی شک مغلوب قدرت سیستم اطلاعاتی و بیداری مردم خواهند شد❗️❗️
🆔 @feckrat
🔴 ملت ایران کی #سیلی خورد؟
🔹تعبیر «سیلی خوردن ملت» برایم بسیار سنگین بود آنجایی که رهبر انقلاب در خرداد 94 گفته بود: «اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد». تعبیر بسیار سنگینی است. یعنی چه؟
🔸راه امام چه بود؟ فراموشی راه امام یعنی چه؟ راه امام شاخص هایی داشت: ساده زیستی، دوری از اشرافی گری، ایثار، گذشت، شهادت طلبی، استکبار ستیزی، دفاع از محرومین، دفاع از مستضعفین و مظلومین داخلی و خارجی، خدمت به مردم، اسلام ناب محمدی، عدم اعتماد به اسلام سکولار، عدم اعتماد به اسلام آمریکایی، عدم اعتماد به مرفهین بی درد و ...!
🔹بار دیگر یکسال بعد در 14 خرداد 95 مجدد فرمودند: «هرجا انقلابی بودیم، جهادی حرکت کردیم، بر روی آن ریل حرکت کردیم، پیش رفتیم؛ هرجا کوتاهی کردیم و غفلت کردیم، عقب ماندیم. میتوان این راه را با شیوهی انقلابی حرکت کرد و آنوقت، پیشرفت قطعی است؛ و میتوان به شیوهی دیگری حرکت کرد و آنوقت سرنوشت سرنوشت رقّتآوری خواهد بود. امام تعبیر رایجی داشتند، مکرّر در مواردی میگفتند: «اسلام سیلی خواهد خورد». اگر راه را عوض کردیم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد، اسلام هم سیلی خواهد خورد».
🔸براستی اگر ملت و مسئولین، راه امام یعنی خدمت به مردم، ساده زیستی، استکبارستیزی، سبک زندگی اسلامی، دفاع از مظلومین و محرومین و ... را فراموش کنند سیلی خواهیم خورد؛ همان سیلی که سالهاست داریم می خوریم!
🔹امام طرفدار جدّی حمایت از محرومان و مستضعفان بود؛ امام نابرابری اقتصادی را با شدّت و حدّت رد میکرد؛ اشرافیگری را با تلخی رد میکرد؛ به معنای واقعی کلمه، طرفدار عدالت اجتماعی بود؛ طرفداری از مستضعفان شاید یکی از پر تکرارترین مطالبی است که امام بزرگوار ما در بیاناتشان بکار می بردند.
🔸امروز ما ملت سیلی خوردیم از چه چیزی؟ از انتخاب بد و از فراموشی راه امام(ره)! امام فرمود نگذارید این انقلاب به دست نامحرمان و نااهلان بیافتد؛ باور کنیم وقتی وزرای ما از بین پولداران و سرمایه داران انتخاب می شوند یعنی به دست نامحرمان افتاده؛ وقتی استانداران و مدیرکل های ما با واسطه های باندی و رفاقت بازی و سرمایه داری و حزبی انتخاب شود یعنی بدست نامحرمان افتاده؛ وقتی برادر رئیس جمهور مملکت و برادر معاون اولش و دختران و پسران و دامادهای وزرا به رانتخواری و اختلاس و فساد اقتصادی و ... می افتند یعنی کشور به دست نااهلان افتاده!
🔹وقتی آخوندی وزیر راه و مسکن مستقیم در چشمان رسانه ها نگاه می کند و با افتخار می گوید در طول وزارتش یک واحد مسکونی هم برای ملت نساخته، یعنی کشور به دست نامحرمان افتاده؛ وقتی متهم فساد کرسنت و استات اویل به وزارت می رسد یعنی راه امام فراموش شده!
🔸وقتی 18 میلیارد دلار از قِبَل #دلار_جهانگیری به فنا و به جیب اغنیا می رود –رقمی به اندازه 200 هزار میلیارد تومان-، وقتی 6 سال به علت توقف هدفمندی یارانه های انرژی، قریب 200 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد شده، یعنی راه امام فراموش شده و ملت سیلی خورده است!
🔹وقتی مردم حاضر می شوند کسی را انتخاب کنند که مدعی است می تواند از طریق گدایی کدخدا مشکلات کشور را حل کند، وقتی مردم راضی به تعطیلی صنعت هسته ای خود می شوند، وقتی مردم در برابر بدترین قراردادهای تاریخی که ایران را زیر سلطه بیگانه می برند، سکوت اختیار می کنند معلوم است که ملت سیلی می خورد!
🔸 #امام_خامنه_ای در این باره می گوید: «هر فردی و هر جریانی که برای اسلام و به نام اسلام کار میکند، اگر به آمریکا اعتماد کرد، خطای بزرگی مرتکب شده و سیلیاش را خواهد خورد؛ کما اینکه خوردند در همین چند سال اخیر جریانهای اسلامی، بهخاطر مصلحتاندیشی، بهخاطر عقل سیاسی -اسمش را میگذارند عقل- بهخاطر تاکتیک که میگفتند این حرکت تاکتیکی است، با آمریکاییها رفیق شدند، به آنها اعتماد کردند، چوبش را خوردند، سیلیاش را خوردند و حالا دارند مصیبتهایش را تحمّل میکنند..»!
✅ #داود_مدرسی_یان
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
🔴 هشت نکته مهم درباره تجمع مردم تهران
🔺شعارها و پلاکاردهای غیررسمی مردم چه پیامی داشت؟
1️⃣ جمعیتی که به میدان انقلاب آمد در نوع خود کم نظیر بود. هرچند این تجمع بزرگ بعد از ده سال و در 35 روز قبل از سالروز یوم الله نهم دی انجام گرفت اما اصرار به مشابهت سازی زیاد با نهم دی هم چندان لزومی ندارد؛ گرچه این حضور میلیونی مردم پرمشغله تهران در روز دوشنبه و آن هم در ساعاتی مانند دو - سه بعد ازظهر را قطعا باید حماسه ای بزرگ نامید. خصوصا آنکه چند روزی است اغتشاشات آرام شده و این بار ضدانقلاب کمتر توانست در تهران میدان داری کند.
2️⃣ مثل همیشه پیرمرد، پیرزن، نوزاد، کودک، جانباز، معلول و... در مسیر دیده شدند که متاسفانه یا خوشبختانه آنقدر از این صحنه های غرورآفرین تکرار شده است که دیگر برای مردم این موضوع عادی شده والا شاید میشد با هرکدام از این قابهای غرورآفرین تا چندروز موج آفرینی کرد.
3️⃣ از نکات قابل توجه راهپمایی دیروز مردم تهران و البته روزهای گذشته در سایر شهرها انبوه دست نوشته هاست. این اوج گیری استفاده از دست نوشته به این معنا می تواند باشد که مردم دیگر نمی توانند تنها به آن شعارهای البته با مسمای همیشگی کفایت کنند و خود دست به کار شده و حرف دلشان را بر مقوای بزرگ و یا حتی تکه کاغذی به رخ دوربینها می کشند.
4️⃣بیشتر شعارها و یا عبارات نقش بسته بر دست نوشته های مردم خطاب به مسئولان خاصه دولت و خاصه شخص رئیس جمهور بود. حتی برخی از این دست نوشته ها تا حدی اصطلاحا منشوری است که نه تنها خبرگزاری و سایتها بلکه حتی کانالهای خبری هم به خود جرات پوشش این صراحت را نمیدهند.
5️⃣ اگر اغراق نباشد میتوان گفت این مردم به همان میزان که از دست آشوبگران خشمناک شدهاند، از دست دولت روحانی و مجلس دهم هم عصبانی هستند. مردم بیشتر از این ناراحت و کلافه شده اند که سریال کم کفایتی ها در شش سال گذشته که تاکنون در مقابلش صبوری کرده اند امروز باعث ایجاد آشوب هم میشود و این کم کفایتی بعد از معیشت به سراغ امنیتشان آمده است. بیراه نیست که بگوییم اگر فرصت یک تجمع آسوده خاطر از عدم سوءاستفاده ضدانقلاب و اغتشاشگر به وجود بیاید، همه حاضران راهپیمایی عصر دوشنبه در آن هم شرکت خواهند کرد چرا که به معنای واقعی کلمه معترض هستند و در اصل معترضان واقعی همینها هستند.
6️⃣ نقطه مشترک آنها که روز گذشته با هر تیپ و ظاهر حاضر شده بودند، یک چیز بود «اطاعت از رهبری». البته که برخی مسئولین هم همین عبارت را طوطی وار میگویند اما مردمی که به میدان انقلاب آمده بودند واقعا فقط به عشق «آقا» آمده بودند و واقعا هم اعتقاد داشتند که راه حل مشکلات کشور و ادامه مسیر پیشرفت و عزت ایران اسلامی جز با اطاعت از رهبری میسر نخواهد شد.
7️⃣ تیتر قشنگ یکی از خبرگزاریها که «مردم بدون بنزین به میدان انقلاب آمدند» واقعا حقیقت داشت. چهره ها و تیپ ها نشان می داد که حاضرین بیشتر از قشر متوسط و یا ضعیف جامعه هستند که در حال تحمل بیشترین فشار معیشتی هستند اما آنقدر درک و بصیرت بالایی دارند که هرکدام به مثابه تحلیلگری تیزهوش تسلیم صحنه آرایی ظاهری اعتراض به وضع معیشتی نشده و سره از ناسره را زود تشخیص دادند.
8️⃣ نکته دیگر که واقعا قابل توجه بود فعالیت کسبه دور میدان انقلاب بود. به غیر از مغازههایی که پشت جایگاه سخنران مراسم قرار داشت، مغازه های ضلع شمال شرق، جنوب شرق و جنوب غرب میدان که مرکز اصلی تجمع دیروز بود همگی در حال ادامه فعالیت خود بودند. نکته همین جاست که نیروهای انقلاب حتی اگر معترض باشند خطرآفرین نیستند؛ حتی اگر میلیونی هم در جایی جمع بشوند گزندی به احدی نخواهند رساند و اتفاقا تمام دغدغه شان همین حفط امنیت و برقراری معیشت است. بر خلاف آشوبگران و ضدانقلاب که با کمترین تعدادشان یک میدان و محله را همراه با وسایل و اماکن امرار معاش مردم به آتش میکشند.
متن کامل در👇
http://www.jahannews.com/report/708746
13980904_34323_192k.mp3
3.16M
🎙 کلیپ صوتی | فرصت بیست ساله
🔻 رهبر انقلاب در دیدار اخیر: یکی از مزیّتهای بزرگ کشور عبارت است از فرصت جمعیّت جوان کشور -چقدر من لذّت بردم که این برادرمان گفت: من چهار هزار جوان را در این بخش مشغول به کار کردم؛ واقعاً انسان لذّت میبرد- به تعبیر این جمعیّتشناسها «پنجرهی جمعیّتی».
👈 ما امروز در دلِ این فرصت قرار داریم. [طبق] آنچه به من گزارش دادند، آدمهایی که تخصّصی در این کار دارند و کارشناس این کارند میگویند این فرصت تا بیست سال دیگر ادامه خواهد داشت؛ ما بیست سال این فرصت را داریم؛ اگر در این بیست سال توانستیم پایههای کار خودمان را محکم کنیم که بُرد کردیم؛ اگر غفلت کردیم و این بیست سال فرصت از دستمان رفت و کشور وارد عرصهی سالمندی و فرسودگی شد، دیگر کاری نمیشود کرد. ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
🔺 کلیپ صوتی «فرصت بیست ساله» را از پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR #بشنوید.
هدایت شده از قول سدید
⭕️ مترجم قرآن یا مبلغ داعش؟
یک طلبه لمعه خوان هم می داند که در کتاب حدود آمده است برای شارع مقدس، دم و عرض و فرج (جان و آبرو و ناموس) از اهم امور است. به همین دلیل، در پیش از اجرای حدود، «قاعده درء» لحاظ می گردد. بدین معنا که "حدود الهى با حصول شبهه ساقط مىگردند." به تعبیر یکی از اساتید فقه، شارع دنبال بهانه است تا جان افراد را حفظ کند.
برخی قلمروی این قاعده را حتی به حدود فردی مانند قصاص و تعزیرات هم گسترش داده اند.
جالب اینجاست مستند این قاعده روایات متعدد نبوی است از جمله: " «ادرءوا الحدود عن المسلمين، ما استطعتم، فان كان له مخرج فخلّو سبيله فانّ الامام ان يخطى فى العفو خير من ان يخطئ فى العقوبة» تا مىتوانيد از مسلمانان حدود را دفع كنيد و اگر راهى براى خلاصى او وجود دارد او را رها كنيد زيرا اگر امام مسلمين در عفو و بخشش راه خطا و اشتباه بپيمايد بهتر است از اينكه در مجازات و عقوبت اشتباه كند."
نگاه شریعت و فقه در مورد محارب، باغی، مرتد و... این گونه است که با چندین شرط اگر هر کدام احراز شود با وجود کمترین شبهه موضوعیه یا حکمیه از جانب متهم یا قاضی، اجرای حد تا رفع آن شبهه متوقف می گردد.
حال به این قاعده اگر امور دیگری مانند مصلحت و سیاست و اخلاق و جلب و جذب اعتماد عمومی اضافه شود، مشخص می شود دایره اجرای حدود چه مقدار خواهد شد.
اینکه فردی با استناد به یک آیه توصیه به قتل یا مجازات یا نفی بلد هزاران نفر می کند، ظاهرا با روح شریعت آشنایی ندارد. این سخنان چون با عنوان کارشناس و مفسر و مترجم قرآن بیان می شود، خطرناک شده و باید با آن برخورد گردد تا اين فکر به غایت نادرست به نام اسلام و تشیع و جمهوری اسلامی زده نشود.
https://t.me/sadid59/4165
#مهدی_عامری
🔸 #یادداشت | مارتین لوتر کینگ؛ پرچمدار مبارزه با تبعیض و ظلم در جامعه آمریکا
🔹ارتین لوتر عدالت را به بانکی تشبیه می کند که گویا ورشکسته شده و موجودی ندارد. او بیان می کند که باور ندارد دارایی های آمریکا برای ساکنان آن ناکافی باشد.
🔹مارتین لوتر کینگ با یادی از اعلامیه آزادی بردگان لینکلن در مکان یادبود لینکلن در واشنگتن دی سی در جمع کثیری از مخالفان سیاست های آمریکا در جنگ افروزی و بیکاری، به بیان دردهای جامعه سیاهپوستان پرداخت.
✍️امیر رحیمیان کارشناس مسائل آمریکای شمالی
🌐 rasanews.ir/002dbI
🆔 @rasanewsagency
اولا دمت گرم که اهل ورزشی
منم هستما اما یه مدت فاصله گرفتم
حدودا بیست سال🙈
دوماً متاسفانه عده ای خیلی از ارمانهای اسلام ناب و انقلاب دورن که فکر میکنن میتونن آخوند و طلبه ما را وسط تشک، مثل شامی کباب زیر و رو کنند
سوما اگر مدال قهرمانی آوردید، یک دور از کل آثارم را به هر کدومتون تقدیم میکنم🌺🌷😘😘
#الهی_قوّ_علی_خدمتک_جوارحی
#حدادپور_جهرمی
#دلنوشته_های_یک_طلبه
⬅️ خود شکن آئینه شکستن خطاست
↙️ زمانی که آدمی به انسداد تفکر میرسد، فشارهای روانی از درون فشار میآورد و گیجی خاصی دست میدهد و مدام دست و دلمان به کار نمیرود.
↙️ انسداد تفکر همان احساسی است که ذهنمان را آنقدر به درد میآورد و هیچ اندیشه، راه حل و فکری برای تغییر به ذهنمان نمیرسد.
↙️ علت این مسئله گاهی مشغولیت زیاد بدون استراحت است، گاهی تمام شدن ایدهها و پایان تاریخ مصرف ذهن و گاهی زاویه دید اشتباه و جهانبینی غلط است.
↙️ امروز در آستانه انتخابات مجلس که صفبندی و استحکام در میان جریان انقلابی باید دیده شود، اینطور نیست! قطعا یکی از دلایل آن حضور اصولسواران بر گرده جریان انقلابی است.
↙️ یکی از مهمترین دلایل انسداد تفکر در جریان انقلابی، فاصله نسلی و ایجاد گسست نسلی میان نسل جدید و قدیم است که اساسا حرفهای همدیگر را نه تنها نمیفهمند، بلکه هیچ اشعاری نسبت به آن ندارند.
↙️ امیدوارم بچههای انقلاب برای کسی کار کنند که برای انقلاب کار کند و به دور از سلیقههای سیاسی، تنها و تنها خطوط مشخص انقلاب برایشان روشن باشد تا دوباره از سبد رایتان علی مطهری و لاریجانی بیرون نزند تا آنچنان گندی بلند شود که بویش همه عالم را بگیرد و مجبور به اعلام برائت شوید.
↙️ یادتان باشد انسداد تفکر به انحطاط تفکر میانجامد و اینجاست که سقوط نزدیک است!
⚠️ آیا عقلا چتر نجات خود را برداشتند یا تصمیم دارند در کنار همه عزیزان با هم بروند.
❗️ البته دولت که خیلی وقت است که باید محترمانه جام شوکران را بنوشد و از دایره سیاست بیرون برود، چرا که توان مدیریت ندارد و اساسا علم چاره اندیشی را درست نفهمیده است و از زمانی که مرحوم مغروق، فرح مکان به دیار باقی شتافت، دستشان خالی تر از قبل شد.
‼️ در ضمن دوستانی که از دور و نزدیک نصیحتمان میکنند که برسرمان جای دارند، اما باید دانست که بازی تهدید راه به جایی نخواهد برد.
#انقلابی_عمل_کنیم
#خط_را_گم_نکنیم
📌 @ponezs
یادداشت انتقادی یک بانوی روزنامهنگار پیرامون عملکرد غیرقابل پیشبینی حسن روحانی در شش سال اخیر
💥بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بیخبرانِ غمت!
🔻پنجشنبه است، ۲۳ آبان ۹۸. ساعت از ۱۲ شب که میگذرد و به تاریخ رسمی، وارد ۲۴ آبان میشویم، خبر آغاز سهمیه بندی بنزین و بالا رفتن قیمت آن، روی خروجی خبرگزاریها قرار میگیرد. مردمی که گوشی بدست و از طریق پیامرسانها یا شبکههای اجتماعی مجازی در جریان خبر قرار میگیرند، شوکه میشوند؛ چه ناگهان و بی خبر! بهتزدهتر اما آنانی که در این ساعتها در کوچه و خیابان و جاده هستند و بی خبر از تصمیم دولت، به پمپ بنزین مراجعه کرده و طبق روال همهی سالهای دولت تدبیر و امید که کارت سوخت حذف شده است، بدون کارت بنزین زدهاند و ناگاه درمییابند که باید سه برابر مبلغ همیشه پول پرداخت کنند؛ بجای لیتری ۱۰۰۰ تومان، لیتری ۳۰۰۰ تومان! برخی حتی ابتدائاً به متصدیان پمپ بنزین اعتراض میکنند و سر و صدا هم کمی بالا میرود که چرا پول بیشتری از آنان میگیرند و این کارگران پمپ هستند که برایشان تصمیم دولت را شرح میدهند. شبی نگران برای ایرانیهاست و خبری هم از مسئولین نیست.
🔻از سویی دیگر، آن بخش از خانوادههای ایرانی که عضوی از آنها در نیروی انتظامی یا راهنمایی و رانندگی و امثال آن اشتغال به کار دارند، روز پنجشنبه و شب جمعه را آماده باش بوده و منزل نرفتهاند. این یعنی پیش بینی برای آنکه فضا متشنج بشود، انجام گرفته، گرچه همهی نیروها از علت آماده باش مطلع نباشند. از همان شب، تجمع و اعتراض و پیش زمینههای آشوب و تخریب اموال شکل میگیرد. نگرانی مردم از مشکلات اقتصادی به نگرانی از ناامنی هم میرسد. آنان میان تصمیم سران سه قوه و اطلاع نرسانی دولت و آشوب آشوبگران میمانند.
🔻در تمام این لحظهها و ساعات پر استرس برای مردم، رئیس جمهور ایران یا خواب است، یا آنکه حداقل در شرایطیست که اصلاً در جریان قرار نمیگیرد مردم کشوری که او رئیس جمهورش است، هم اکنون به لحاظ روانی در چه وضعیتی قرار دارند. خواب و بی خبر بودن رئیس جمهور ادعای ما نیست؛ سخن خود حسن روحانی است که میگوید: «من هم مثل همه مردم ایران، صبح جمعه مطلع شدم قیمت بنزین تغییر کرده است. چرا که این طرح را به شورای امنیت واگذار کرده بودم و به آنها گفته بودم که زمانش را به من نگویید!» و مگر میشود رئیس جمهور دروغ بگوید؟! فکرش را بکنید، زمانی که ما مضطرب بودیم، زمانی که بخشی از مردم به عنوان عضوی از خانواده نیروهای انتظامی و امنیتی کشور، آمادهباش بودند، زمانی که جرقه آشوب زده شد، زمانی که مردم در پمپهای بنزین ناگاه با قیمت سه برابری مواجه شدند، زمانی که در فضای مجازی نگرانیهایشان را با هم به اشتراک میگذاشتند و در غیاب مسئولین، نگرانتر میشدند، حسن روحانی حتی مطلع نبوده در کشوری که او رئیس جمهور آن است، چه میگذرد!
🔻ماجرای یک شب نیست؛ ۶ سال است که میگوییم رئیس جمهور و دولتمردانش از حال مردم بی خبر هستند. ۶ سال است که در خیلی از سختیها دولتی در کنار خود نداشتهایم؛ از مرگ ۵۰۰ ایرانی در منا که روحانی همان روز عازم آمریکا شد تا سیلابهایی که کل کشور را بسیج کرد، اما زورش به لغو سفر تفریحی رئیس جمهور نرسید. حال یکی از مهمترین شبهای بی خبری را خود اذعان کردند و جامعهای را که هنوز از شوک نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین خارج نشده، در شوک خواب رئیس جمهور در شبی چنین مهم فرو میبرند.
🔻روحانی این عبارات را با خنده و افتخار میگوید؛ فخری عجیب و خندههایی عجیبتر! هر تحلیلی روی سخنان روحانی اضافه به نظر میرسد و او فقط سوال بر سوال میافزاید. صفی از سوالات بی پاسخ، که اگر برای چرایی سهمیهبندی بنزین، بشود دلیل اقتصادی آورد؛ برای نحوهی اجرای آن هیچ توجیهی نیست و اگر برای نحوهی اجرا هم به هر ترتیبی بشود دلیل دست و پا کرد، برای بی خبری رئیس جمهور دیگر توجیهی نیست و اگر برای این سطح بی مسئولیتی هم بشود دلیل جور کرد، باز جای این سوال باقی خواهد بود که در اذعان به این بیخبری تأسفآور، چه امر خندهداری وجود داشت که روحانی با آن خنده و شوخی از بی خبریاش تا صبح جمعه گفت؟!
کبری آسوپار؛ روزنامهنگار
عضو سرویس سیاسی روزنامهی جوان
@rozaneebefarda
✔️تحوّلخواهی و مبانی علمی و حوزوی آن (۵)
🔸عرصههای تحوّل در حوزه علمیه
🖊مهدی برزگر
🔹در این قسمت میخواهیم عرصههای گوناگونی را که لازم است در آنها تحوّل رخ دهد مورد بررسی قرار دهیم. عرصههای گوناگونی از قبیل پذیرش طلاب، نظام آموزشی، کتب درسی، روش فقاهت، نظام پژوهش، نظام تبلیغ و…
🔹پیش از ورود به اصل بحث لازم است به این نکته توجه شود که تحوّل در هر یک از عرصههای پیشگفته متاثّر از سایر عرصهها و نیز مؤثّر بر آنهاست. به دیگر سخن همچنان که حوزه علمیه یک موجود بسیط و سازمان تکبُعدی نیست و هر یک از عرصههای آن بر سایر ابعاد اثر گذار است، تحوّل در حوزه نیز یک پدیده بسیط و تکبُعدی نیست که به صورت بریده از ابعاد دیگر رخ دهد، بلکه تاثیر و تأثّر متقابل میان آنها وجود دارد.
اکنون به بررسی و بایستههای تحول در هر یک از عرصههای مذکور میپردازیم.
🔸۱. شیوه پذیرش طلّاب
🔹روش جذب و پذیرش نیرو یکی از مهمترین عناصر در هر سازمان و ارگانی است که برای خویش اهداف مهم و بلندی ترسیم نموده است. چرا که مهمترین ابزار در مسیر تحقق اهداف مذکور نیروی انسانی است و لذا تلاش مدیران و برنامهریزان همیشه بر آن است که از همان ابتدا نیروی انسانی متناسب با اهداف و آرمانهای سازمان متبوع خویش جذب کنند. این تناسب و هماهنگی هم سبب میشود بار سنگین آموزش سبکتر شود، چرا که علاقه و استعداد نیروی جذب شده تا حدود زیادی سختیهای دوران آموزش را آسان و تلخیهای آن را شیرین میکند و هم ریزش نیرو در آینده را به حد اقل ممکن خواهد رساند.
🔹اکنون باید پرسید کدام نیروها و با چه ویژگیهایی متناسب و همآهنگ با اهداف بلند و آرمانهای مقدّس حوزهاند؟ طبیعتاً پاسخ این پرسش متوقّف بر این است که اهداف و آرمانهای حوزه را چه میدانیم و چه تعریفی از هویّت طلبگی داریم. حق این است که حوزههای علمیه از همان ابتدا مهد پرورش عالمان دینی بوده است تا بتوانند به عنوان ورثۀ انبیاء در جامعه ایفای نقش فعّال کنند. به عبارت دیگر رسالت و آرمان حوزههای علمیه تأمین دینداری مردم و به تبع آن تضمین سعادت دنیا و آخرتشان است. یعنی یک طلبه باید خود را در جایگاه پیغمبر زمان خویش ببیند و دست کم یکی از نقشهای پیامبر زمان خویش را در عرصه فهم یا تبلیغ یا اجرای دین ایفا کند.
🔹نباید پذیرش طلبه برای حوزه علمیه را خارج از چاچوب موازین عقلایی و علمی تعریف کنیم و با این بهانهها که «من با چه حجّتی این جوان را از سربازی امام زمان(عج) محروم کنم؟» و یا «اگر به او فرصت ندهیم در قیامت چه جوابی خواهیم داشت؟» و امثال ذلک، درِ حوزه را به سوی هر متقاضی باز کنیم. حجّت و جواب مسئولان گزینش این است که پذیرش شخص ناشایسته در حوزه هم منجر به هتک شعائر الله میشود، هم اسراف بیت المال در پی دارد، هم به سایر طلّاب حوزه آسیب وارد میکند و هم کارایی حوزههای علمیه را زیر سوال میبرد.
🔸متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مشاهده کنید:
👇👇👇
http://mobahesat.ir/22294/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat
نویسندگان حوزوی
🔹 #روزنامه صبح نو، امروز در پرونده ویژه به بیانیه صدای آبان و نظر هنرمندان نسبت به آن را بررسی کرده
یادداشت های صبح نو👌 را بخوانیم
این روزنامه با سردبیری آقای فرشاد مهدی پور از نخبگان جوان، انقلابی و خوش قلم اداره می شود.
🍃🍃🍃🍃🍃
🌻با سلام خدمت حوزویان نویسنده🙏
از اهداف کانال نویسندگان حوزوی حرکت در مسیر ارتقای تکنیکی یادداشت نویسی در حوزه است.
امیدواریم بتوانیم در عرصه تبلیغ مکتوب گام های مناسب و روزآمدی برداشته شود.
کانال #نویسندگان_حوزوی را از راهنمایی های خود محروم نکنید.
نویسندگی رسانه ای در بین فضلا حال و روز خوبی دارد؛ اما با رقبای غیردینی فاصله بسیار است.
پایدار بمانید.
@howzavian
🔴 گزارش خوانی(۱)
👇👇
وقتی گذشته "پسران و دختران" رو می شود!
در این مطلب به سوالاتی می پردازیم که می تواند دست خیلی ها را رو کند.
ازدواج در کشورمان، مقدمات و رسوم کهن و مستحکمی دارد که آن را از بسیاری ملیت های دیگر مستثنا میکند و شاید مهمترین آن برگزاری جلسه خواستگاری باشد؛ شبی سرنوشت ساز که بهتر است تیزبینانه تر به آن نگریسته شود و نه تنها به عنوان مرحله ای که طبق آداب قدیمی ترها و بر اساس آداب و رسوم صورت می پذیرد، بلکه باید آن را فرصتی مغتنم برای شناخت هرچه بیشتر شخصی که برای یک عمر زندگی انتحاب شده است به شمار آورد.
یکی از مسایلی که می بایست در این شب سرنوشت ساز، مورد توجه قرار بگیرد، سوال هایی است که طرفین باید برای یکدیگر مطرح کنند .شایدبسیاری از اشخاص به این مرحله از خواستگاری نگاهی سطحی و گذرا داشته باشند، اما چه خوب است بدانند که پرسش های مطرح شده در این جلسه می تواند تا حدود زیادی آینده ازدواج و مرز میان شکست و پیروزی در زندگی مشترک را تا حدودی مشخص کند.
* جنگ اول به از صلح آخر
حال بهتر است برویم سر اصل مطلب؛ فرض کنید قرار است در چند روز آینده به خواستگاری شخصی رفته و یا براینان خواستگار بیاید، چه سوالهایی از شخص مورد نظرتان خواهید پرسید ؟
معروف است که جنگ اول به از صلح آخر است، پس پیرو صحبت و تجربه بزرگترها بهتر است از همان شب اول، تعارفات کنار گذاشته شود وطرفین بیاندیشند که خواسته ها و اولویتهایشان برای شروع یک زندگی مشترک چیست و آن را در قالب سوال برای طرف مقابل خود مطرح کنند.
هانیه، 27ساله، مجرد و مدرس، درباره سوالهایی که باید در شب خواستگاری مطرح شوند، اینگونه میگوید:هرکس قبل از شرکت در جلسه خواستگاری باید ابتدا اولویت ها و خط قرمز های خود را بشناسد و بر مبنای آن سوالهایی که می بایست مطرح کند را تدوین کند.
حجت الاسلام حمیدرضا رحمانی، روانشناس و کارشناس مسایل مذهبی معتقد است: افراد برای ازدواج و مطرح کردن سوالهای مهم و حایز اهمیت در شب خواستگاری ابتدا باید به خودشناسی رسیده باشند. شخصی که درک درستی از خود و خواسته هایش ندارد در نتیجه اولویت ها و خط قرمزهایش را نیز نمی شناسد و به همین دلیل در شب خواستگاری نمی داند که دقیقا چه سوالهایی را باید مطرح کند.
* جایگاه مسایل اعتقادی در امر ازدواج
بعد از معرفی و ارایه یک بیوگرافی کلی، بهتر است در ابتدا مسایل اعتقادی و مذهبی مورد بحث قرار بگیرد، زیرا توافق نظر و کفو بودن دو خانواده از لحاظ مسایل شرعی و اعتقادی، نقش شایانی را در موفقیت یک ازدواج ایفا میکند. مسایلی چون حجاب و عفاف،پایبند بودن به فرایض دینی چون نماز و روزه و... از مسایلی است که به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود.
نیما،31ساله،مجرد و در شرف ازدواج، میزان اعتقادات مذهبی خانواده را از مهم ترین مسایلی میداند که می بایست در قالب چندین سوال مطرح شود.
رحمانی، در این خصوص معتقد است: پرسش و پاسخ درباره اعتقادات مذهبی از آن جایی مهم به شمار میرود که اولا بهتر است خانواده ها از لحاظ اعتقادی هم سطح باشند و ثانیا شخصی که به اعتقادات و اخلاق اسلامی پایبند باشد عموما در سایر مراحل زندگیش نیز به درستی گام خواهد برداشت.
* ثبات و امنیت شغلی : کامیابی در ازدواج
داشتن ثبات و امنیت شغلی، اهل کار و تلاش بودن، پس انداز کردن، داشتن استقلال مالی و وابسته نبودن به خانواده، از عمده ترین مولفه هایی است که یک پسر باید در ابتدا برای رفتن به جلسه خواستگاری داشته باشد. آیا شخصی که به خواستگاری شما آمده است شغل قابل قبولی دارد؟ ثبات شغلی دارد و یا دایما از حرفه ای به حرفه دیگر کوچ میکند؟!
نسیم، 25 ساله و مجرد، ثبات و امنیت شغلی شخص مورد نظر برای ازدواج را از مهم ترین معیارهای خود می داند و می گوید: دوستی دارم که به دلیل بی توجهی به این مساله در مراحل اولیه خواستگاری اکنون در آغاز دوران عقد، کارش به طلاق رسیده است از این رو در پرسش و تحقیق درباره این مساله بسیار دقت نظر خواهم داشت.
رحمانی می گوید: مردی که برای یک عمر زندگی مشترک انتخاب میشود می بایست شخصی کاری و دارای فکر اقتصادی و متکی به نفس باشد چرا که داشتن همین خصیصه ها می تواند یک ازدواج نیکو را رقم بزند و بالعکس.
* گذشته ای که بهتر است به میان نیاید
هرشخص، گذشته ای دارد خوب یا بد و ممکن است طعم تلخ شکست در رابطه ای را چشیده باشد. معمولا افراد، در آغاز آشنایی و علی الخصوص در جلسات خواستگاری علاقه زیادی به طرح پرسش برای واکاوی در زندگی گذشته شخص مدنظرشان دارند. البته به طور حتم حق هرکسی است که تا حدودی درباره گذشته شخصی که برای ازدواج انتخاب کرده است بداند اما هر امری نیاز به تعادل دارد. به راستی آیا کند وکاو و تفتیش در زندگی گذشته فرد در جلسه خواستگاری میتواند کار درستی باشد؟
ادامه👇
احسان، 29ساله و مجرد اعتقاد خود درباره این مساله را این گونه بازگو می کند: به هر حال ممکن است هرکسی در زندگی خود مرتکب خطایی نیز شده باشد، انسان جایز الخطاست. مهم این است که سعی کنیم خطاها و اشتباهات گذشته خود را اصلاح کنیم.
حجت الاسلام رحمانی، معتقد است: به طور حتم، تفتیش و تفحص بیش اتدازه درباره این مساله در جلسات خواستگاری نمی تواند کار درستی باشد و تنها باعث بدبینی طرفین از همان ابتدا نسبت به یکدیگر خواهد شد. چه بسا شخصی در گذشته مرتکب گناه و قصوری شده باشد اما اکنون تصمیم به تغییر یا توبه گرفته و مسیر زندگیش را عوض کرده باشد.
* من خسیس نیستم فقط حسابگرم!!
ببخشید خانوم شما خوش اخلاقی؟؟ آقا شما که خسیس نیستی؟؟
این سبک سوال ها، معمولا سوالهای اشتباهی هستند که در اکثر مواقع نیز جواب درستی برای آن دریافت نمی شود؛ به عنوان مثال، در جواب سوال "آیا شما خسیس هستی ؟؟" پاسخ صحیحی داده نخواهد شد، حتی اگر شخصی شدیدا به این صفت دچار باشد فرا فکنی کرده و این چنین پاسخ می دهد: "نه، من تنها حسابگر و مقتصد هستم!!"
رحمانی، درباره نحوه بیان این گونه پرسش ها این چنین میگوید: بدنیست درباره مسایلی چون خساست، خوش اخلاقی، تند خویی و... به صورت مستقیم سوال نشود بلکه می بایست زیرکانه و با طرح سوالها و آزمون های غیر مستقیم و نامحسوس، شخص را به چالش یا پاسخگویی واقعی کشاند.
* با چندین سوال ساده نمی شود اعتماد کرد
آنچه ببان شد تنها خلاصه ای بود از شاخص ترین بایدها و نباید هایی که بهتر است در جلسات اولیه خواستگاری به آن عمل شود؛ سوالها و تحقیقات زیادی وجود دارد که می بایست در مورد روابط اجتماعی میزان فرهنگ خانواده ها ،نوع روابط خویشاوندی،نوع دوستان مورد معاشرت و... پرسیده شود.
البته شناخت و اعتماد، تنها با پرسیدن چندین سوال ساده به دست نخواهد آمد زیراجواب برخی ازسوالها یک پاسخ سطحی و گذرا نخواهد بود. تحقیقات زیادی لازم است که یک نفر برای ازدواج تایید صلاحیت شود و در این راه می توان از مشاوران و روانشناسان با تجربه و زبده ای که سالهاست تجربیات گران بهایی در این زمینه به دست آورده اند یاری جست. ازدواج، مهم ترین تصمیمی است که یک شخص برای ادامه حیات خویش میگیرد و تصمیم امروز، زندگی فردا را می سازد. اگر مساله پرسش و پاسخ و تحقیقات موثر در جلسات خواستگاری، کمی جدی تر گرفته شود، شاهد کاهش میزان آمار طلاق و شکست در برخی از زندگی های مشترک امروزی خواهیم بود.
باشگاه خبرنگاران جوان
نویسندگان حوزوی
احسان، 29ساله و مجرد اعتقاد خود درباره این مساله را این گونه بازگو می کند: به هر حال ممکن است هرکسی
#پی_نوشت_ما
حوزویان رسانه ای نسبت به مسائل جامعه بی تردید نسبت به دیگر فعالان اجتماعی دید واقع بینانه تری دارند؛ اما این دید را تبدیل به گزارش، گفت و گوی تخصصی با استادان خود و یادداشت نمی کنند.
نویسنده مجرب، فرم های نوشتن رسانه ای را می داند و به اندازه شرایط خود، آنها را به کار می گیرد.
گزارش بالا را بخوانید اگر یک حوزوی می نوشت با ابعاد و زاویه دید جدی تر و جدیدتری تهیه می شد.
😊🌻
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
📝 از سناریوهای هالیودی تا دروغ های مخلصانه/ هنرهای جدید مدعیان انقلابی گری
🔹از زمان آغاز طرح اصلاح قیمت و سهمیه بندی بنزین اتفاقات فراوانی رخ داد و آشوب های ضد انقلاب نقطه اوج آن بود که با درایت مردم و مسئولان امنیتی در نطفه خاموش شد.
🔸در کنار تمامی وقایع آزمون سخت جریانات سیاسی علی الخصوص برخی مدعیان انقلابی گری نقطه عطف این ماجرا محسوب می شد.
1️⃣ انتقام با طعم قدرت طلبی
🔹برخی جریانات و شخصیت ها که انگار فرصت مناسبی برای حمله به دولت و انتقام گیری پیدا کرده بودند بدون اینکه به جایگاه نهاد تصویب کننده طرح ( شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا) توجه داشته باشند، هجمه وسیع خود را علیه دولت آغاز کردند.
🔸ارائه توهمات دامنه دار پیرامون لوایح دو یا سه فوریتی برای لغو طرح صرفا ابزاری برای انتخابات پیش رو بود نه تلاشی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم چرا که هر عقل سلیمی می فهمید ترکیب کنونی مجلس به هیچ وجه در برابر دولت قرار نمی گیرد.
🔹کسانی طلایه دار این جنجال رسانه ای شدند که در تمام عمر مجلس یازدهم برای نشستن بر کرسی های قدرت مجلس با هر شخص و جریانی لابی گری می کردند اما به ناگاه احساس تکلیفشان گل کرد و دلسوز مردم شدند.
2️⃣ دروغ مصلحتی، تلاش برای جدا کردن رئیس قوه قضائیه
🔸حضور حجت الاسلام رئیسی در شورای مذکور برای مدعیان جریان انقلاب دردسر ساز بود چرا که هر آنچه در باب تصویب این طرح به روسای دولت و مجلس نسبت می دادند لاجرم بر ایشان هم صدق می کرد.
🔹اینجا اولین دروغ رسانه ای مدعیان انقلابی گری با نیت خیر و خالص منتشر شد و آن خبر مخالفت حجت الاسلام رئیسی با افزایش قیمت بنزین بود.
🔸پس از انتشار این دروغ بدون توجه به نوع ترکیب و اعضای شورای هماهنگی ادعا شد که در جلسه سران آقای رئیسی قدرت تاثیر ندارد و تک رای ایشان در برابر دو رای آقایان روحانی و لاریجانی نمی تواند مقابله کند. این تلاش ادامه داشت تا اینکه روابط عمومی قوه قضائیه اصل خبر را تکذیب کرد و بی تقوایی اول عیان شد.
3️⃣یکشنبه صبح، تکه گم شده پازل
🔹این سوال همواره برای من وجود داشت که چرا دولت در بازه زمانی کوتاهی تا انتخابات مجلس چنین ریسک بزرگی را انجام داده است و چه نقشه ای در پس ذهن دولتیان وجود دارد. طرح اعطای کمک حمایتی ماهیانه، بخش اول این پازل را برای من تکمیل کرد اما تکه دوم در درس خارج رهبر معظم انقلاب عیان شد.
🔸دولت که می دانست کلیت نظام در پس این ماجراست و بی تدبیری خود در سال های گذشته را می تواند بر دوش نظام اسلامی قرار دهد تصمیم گرفت برای انتخابات سناریوی کوتاه مدت خود را اجرایی کند. کنترل قیمت ها تا زمان انتخابات مجلس و اعطای کمک حمایتی نقدی ابزار خوبی برای جلب نظر طبقاتی است که مستقیما با مصرف بنزین درگیر نیستند.
🔹این طرح اگر موفقیت آمیز باشد سناریوی الف دولت اجرایی خواهد شد و اگر شکست بخورد مقدمات سناریو جایگزین آماده می شود.
🔸حمایت صریح و مدبرانه رهبر معظم انقلاب از اجرایی شدن تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ضربه محکمی در رسانه ها و جریان ها مختلف ایجاد کرد که واکنش های متفاوتی داشت.
الف: اطاعت و حمایت
🔹عمده جریان انقلاب با اطلاع از دیدگاه رهبر معظم انقلاب و درک این موضوع که تصمیم فوق با پشتوانه کار کارشناسی و تایید سران قوا صورت گرفته به حمایت از اصل طرح پرداختند اما ضرورت های اجرایی آن مخصوصا حمایت از اقشار آسیب پذیر و نظارت مستمر برای جلوگیری از افزایش لجام گسیخته قیمت را متذکر شدند.
ب: سکوت دادزن ها
🔸برخی که پیش از موضع گیری رهبر انقلاب صدای دادشان گوش فلک را کر کرده بود به ناگاه سکوت اختیار کردند و حتی در تصمیمی عجیب تلاش کردند رئیس مجلس را به چالش بکشند.
🔹این تلاش نیز هدفی عقلانی و خیرخواهانه را در خود نداشت. پیشدار این تصمیم که سابقا در یک معامله شیرین، کرسی ریاست مجلس را در ازای ریاست کمیسیونی مهم در اختیار آقای لاریجانی قرار داده بود و اکنون بر ولی نعمت سابق خود قصد شورش داشت.
🔸برخی از این جماعت حتی در حمایت از تصمیم رهبر معظم انقلاب حرکت یا سخنی بروز ندادند تا نشان دهند چه میزان عصبانی و ناراحت هستند.
ج: خوابیده ها
🔹اصلاح طلبان و لیست امید مجلس همچنان به خواب سیاسی خود ادامه دادند و جز مواردی از حرکات انتحاری مانند رفتار مادر خواب های سیاسی خانم سلحشوری، استاد گریه های مصنوعی جناب صادقی و.... هیچ نشانه ای از زنده بودن از خود عیان نکردند این در حالی بود که موقعیت کنونی برای بازیابی وجهه از دست رفته شان بسیار مناسب بود.
🔸این جماعت می توانستند با پیگیری ظاهری لغو این طرح خود را نماینده مردم و خواسته های آنان نشان دهند و برای انتخابات آتی آبرویی بخرند که خدا رو شکر خواب زمستانی آن ها بیداری ندارد.
🆔 @feckrat
د: سناریست های هالیودی وارد می شوند
🔹برخی از مدعیان انقلابی گری از ابتدا در سناریوهایی با کیفیت فیلم های درجه یک هالیوود از برنامه خائنانه در اجرایی کردن طرح خبر می دادند.
🔸در این سناریوها دولت برای نابودی جمهوری اسلامی این طرح را بدون کسب نظر از رهبر انقلاب و در همکاری مستقیم با دستگاه های امنیتی استکبار جهانی اجرایی کرده بود تا با ایجاد آشوب بتواند نظام را ساقط کند.
🔹با حمایت رهبر انقلاب از طرح، این سناریوها رنگ باخت و نیازمند بازنویسی بود و این بار در کنار ژانر معمایی و جاسوسی دیگر ژانر ها مانند عاطفی و درام هم اضافه شد.
🔸ده ها دلیل غیرعقلانی و تخیلی برای چرایی حمایت رهبر انقلاب ذکر شد و در زشت ترین حرکت خبری دروغ از جلسه درس خارج رهبر انقلاب منتشر کردند تا نشان دهند این حمایت اجباری و از سر ناچاری و استیصال بوده است.
🔹متاسفانه این افراد نه شأن و جایگاه رهبر انقلاب را رعایت کردند و نه متوجه بودند که با این افسانه پردازی ها تنها چهره رهبر مقتدر و حکیم انقلاب را خدشه دار می کنند.
🔸شایعه آمادگی روحانی برای فرار از کشور یا استعفای دسته جمعی هیئت دولت پس از لغو طرح توسط مجلس و یا استعفای نمایندگان مجلس و دخالت نظامی ایالات متحده و غیره، همه از ذهن های مغشوشی طراوش می شد که حتی واضح ترین واقعیت های سیاسی درون جامعه و نظام را نمی دیدند.
🔹دروغ، شایعه و افتراء همواره ابزار جریان باطل بوده است اما این بار برخی مدعیان انقلابی گری در سخنرانی ها و یادداشت های خود نشان دادند هنرهایی هم سنگ پیروان باطل دارند و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ کاری فروگذار نمی کنند.
🆔 @feckrat
✨یک نگاه ناب به باید و نبایدهای جامعه از منظر شهید علامه مرتضی مطهری
🔹دائما «آقا شیخ ترمز» نباشید؛ هی انتقاد کردن و ایراد گرفتن اسمش هدایت نیست؛ توصیه استاد مطهری به روحانیون
🔸 امروز دنیا میدان مسابقه علم و صنعت شده است. حالا که چنین مسابقهای در دنیا هست باید کوشش کرد و جامعه را به حرکت آورد که در این مسابقه عقب نماند. علیهذا نشستن و هی انتقاد کردن و ایراد گرفتن، این کار را نکن، آن کار را نکن، اسمش هدایت نیست.
🔹 یک روز در مدرسه مروی با چند نفر از آقایان طلاب همین مطلب را میگفتم: آقایان! معنی هادی قوم بودن این نیست که ما تنها حالت منع و توقف به خود گرفتهایم؛ به هر کاری که میرسیم میگوییم این را نکن، آن را نکن، و مردم را گرفتار کردهایم، یک جا هم باید مردم را تشویق کرد و به حرکت آورد.
🔸 همین مثال اتومبیل را ذکر کردم و گفتم که ما باید مثل راننده اتومبیل باشیم، یک جا به اتومبیل گاز بدهیم، یک جا فرمان را بپیچیم، یک جا ترمز کنیم، یک جا مثلًا چراغ بدهیم؛ هر موقعیتی اقتضایی دارد. بعد شوخی کردم و گفتم: ما که نباید همیشه «آقا شیخ ترمز» باشیم، همه جا ترمز بکنیم. تنها ترمز کردن کافی نیست، یک جا هم باید «آقا شیخ فرمان» باشیم، یک جا «آقا شیخ موتور» باشیم.
🔹 یکی از طلاب گفت: ما هیچ کدام نیستیم، ما «آقا شیخ دنده عقب» هستیم!
✨دبیرخانه بینش مطهر استان آذربایجان غربی
#حدادپور_جهرمی
#دلنوشته_های_یک_طلبه
🔸فراخوان نظرات و پیشنهادات در موضوع #معیشت_طلاب
🔹 #خبرگزاری_رسا اقدام به اعلام فراخوانی در جهت تجمیع پیشنهادات و انتقادات طلاب و فضلای حوزه های علمیه در موضوع #معیشت کرده است.
🔹 این نظرات و پیشنهادات در آینده نزدیک تجمیع و ضمن منتشر کردن دیدگاه های قابل انتشار در خبرگزاری رسا در اختیار مدیران و مسؤولان حوزه های علمیه قرار خواهد گرفت.
🔻راههای ارتباطاتی برای ارسال پیشنهادات و #توصیف و تبیین وضعیت #معیشتی، #مسکن و #اشتغال حوزویان:
✉️ایمیل: info@rasanews.ir
📶ایتا: @Adminrasana
📶سروش: sapp.ir/adminrasa
🌐 rasanews.ir/002dVr
🆔 @rasanewsagency
💠این بمب ساعتی را جدی بگیرید!
🖊مهدی عبدالهی
🔸تحولات جمعیتی تقریبا همه جوانب زندگی و دنیای پیرامون ما را تحتتاثیر قرار داده و اثرات متعددی بر خردهنظامهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و محیطی برجای میگذارد. با ورود ایران به دهه 70 شمسی، فازی از تحولات جمعیتی در ایران آغاز شده که «پنجره جمعیتی» نامیده میشود. پنجره جمعیتی، وضعیتی در ساختار جمعیتی ایران است که در سال 1385 باز شده و برای حدود چهار دهه طول میکشد. در این دوران نسبت جمعیت در سنین فعالیت (کار) به حداکثر خود میرسد و نسبتهای وابستگی سنی کاهش مییابد. یکی از شاخصهای اصلی که عدم توانایی در بهرهگیری موثر از پنجره جمعیتی را نشان میدهد، شاخصی بهنام NEET است.
🔸شاخص NEET روایتگر وضعیت جوانان در سن 15 تا 24 سالهای است که نه در حال تحصیلند (ترک تحصیل کردهاند) نه مشغول مهارتآموزی و نه در جایی مشغول بهکار هستند. این جوانان بیشتر در معرض بزهکاری، اعتیاد به مواد مخدر و ارتکاب اعمال مجرمانه بوده و بر همین اساس سیاستگذاران و برنامهریزان در سطح دنیا بیشترین توجه را برای فراهمکردن امکان اشتغال و مهارتآموزی برای ایندسته از جمعیت معطوف میدارند.
🔸نرخ NEET در کشورهای توسعهیافته حدود 2 تا 10 درصد بوده که این میزان در ایران نزدیک به 30 درصد است( 3.1 میلیون نفر جوان 15 تا 24 ساله). اینکه 30 درصد از جوانان 15 تا 24ساله مشغول هیچ فعالیتی، هیچ مهارتآموزی و هیچ شغلی نیستند، خود علاوه بر اینکه از طریق نرخ سر باری و نرخ وابستگی میتواند فشار سنگینی را بر خانوارها تحمیل کرده، زمینه بزهکاری و آسیبهای اجتماعی را نیز فراهم سازد، و در سطح ملی نیز به عنوان یک تهدید امنیتی محسوب شود. برای مثال سن افراد شرکتکننده در تجمعات دیماه 96 و آبان 98 ترکیب سنی بهنفع جوانانی است که در سن NEETها (سن 15 تا 24 سال) قرار دارند. این اعتراضات با شیطنت عوامل خارجی با رفتارهای هیجانی معترضان، تبدیل به یک تهدید امنیتی برای کشور شد. بر این اساس ضروری است عوامل زمینهساز اقتصادی- اجتماعی NEETشدگی در تحلیلهای مربوط به اعتراضات معیشتی به عنوان مولفه محوری مورد توجه، برنامهریزی و سیاستگذاری قرار بگیرد.
🔸سه مولفه به عنوان اصلیترین عوامل فرآیند NEETشدگی محسوب میشود:
🔹1- نحوهگذار از تحصیل به کار: این مفهوم به فرآیندی اشاره میکند که در آن جوانان با توجه به اتمام دوران تحصیلی خود، به مشاغل مستقر و رضایتبخشی که با آموزشهای دریافتی آنها هماهنگی دارد، منتقل نمیشوند در نتیجه، دورههای وابستگی خانوادگی بلندمدتتر شده و میانگین سن ازدواج و بچهدار شدن بالا میرود. ضعف ساختاری نظام اقتصادی، کیفیت پایین آموزش در مدارس و حوزه آموزشی عالی، ضعف مهارتپذیری و کارآفرینی در دانشآموزان یا دانشآموختگان دانشگاهی، عدم تطبیق عرضه و تقاضای سرمایه انسانی و سیاستهای نامناسب اقتصادی و آموزش عالی ازجمله مواردی هستند که گذار از تحصیل به کار را برای جوانان ایرانی بسیار دشوار کردهاند.
🔹2- طرد اجتماعی: کنارگذاری یا طرد اجتماعی و سیاسی و کاهش مشارکت ایندسته از جوانان در جامعه بههمراه افزایش بیگانگی آنان با هنجارها و ارزشهای اجتماعی، زمینه را برای انحراف و ارتکاب جرائم مختلف فراهم میکند. طبق این رویکرد، فراتر از فقر و نابرابری، وضع نامساعد اجتماعی میتواند از طریق فرآیندها و سازوکارهای طرد نیز تداوم یابد. از اینرو، این رویکرد به کنشها و وقایعی میپردازد که خارج از کنترل افراد در جامعه رخ میدهد و آنها را به حاشیه میراند.
🔹3- اقتصاد سیاسی: تصمیمات سیاسی اتخاذشده در سطح ملی و بینالمللی، علاوهبر اینکه قابلیت دسترسی به شغل، تحصیل و کارآموزی را شکل داده و تعیین میکنند، تخصیص منابع به شکل بهینه با دستمزد مناسب، مزایای رفاهی و تسهیلات آموزشی و دسترسی به خدمات عمومی و تامین بودجه و زیرساختهای محلی را نیز تحتتاثیر قرار میدهند. برای مثال در حالی که دولتها در ایران هنگام انتخابات وعده ایجاد سالانه چندمیلیون شغل را میدهند، اما بررسیها نشان میدهد طی دوره 13ساله 1386 تا 1397 تعداد شاغلان کشور فقط 2.8 میلیون نفر افزایش یافته که حاکی از اشتغالزایی خالص سالانه 215 هزار نفری است، امری که نشان میدهد برنامه اشتغالزایی دولتها، قبل از آنکه رویکرد ساختاری داشته باشد، عمده انرژی خود را صرف پولپاشی بینتیجه کرده است. لذا شکست سیاستهای اشتغالزایی دولتها طی این مدت، در NEETشدن و NEETباقیماندن جوانان بهعنوان بخش بزرگ نیروی کار ایران بسیار موثر بوده است.
_متن کامل در http://farhikhtegandaily.com/news/34492
@daghdagheha
سلام
روز جمعه خوب و خوشی داشته باشید🌺
بنظرم شرکت در نمازجمعه برای هر کسی که دلش برای اسلام و انقلاب میتپد، ضروری باشه.
البته این به این معنا نیست که هر کس شرکت نکرد، ضد اسلام و ضد انقلاب باشه ها.
ولی باید شرکت کنیم
🔺حتی اگر فکر میکنیم سطحمون خیلی بالاست و حرفای خطیب جمعه به دردمون نمیخوره!
🔺حتی اگه از بعضی مواضع خطیب جمعه و اطرافیانش گاهی خوشمون نیومده!
🔺حتی اگه رفتیم پیشش و اون جوری که انتظار داشتیم تحویلمون نگرفته!
🔺حتی اگه دوست داشتیم انقلابی تر برخورد کنه و مثلا آبروی مسئولین و بعضیا را در نماز جمعه ببره اما نکرده و نگفته!
🔺حتی اگه پیر شده و جای خودشو به یه جوون تر نمیده!
🔺حتی اگه خیلی به درست کردن حوزه و تربیت طلبه ها پرداخته اما تو انتظار داشتی اولویت های اون بنده خدا چیزای دیگه باشه!
🔺حتی اگه فقط بالای جایگاه دیدیش و هر وقت رفتی دفترش که دو کلمه باهاش حرف بزنی، وقت نداشته و یا جلسه بوده و رییس دفترش تحویلت نگرفته!
🔺حتی اگه مثل امام جمعه عزیز تبریز و مشهد و تهران، اسم و شهرت خاصی نداشته باشه و اخبارش روی آنتن نباشه و اوصاف خوبش زبان زد عام و خاص نباشه!
🔺حتی اگه بر خلاف میل تو و بقیه دوستات، از بین علما و فضلای محل و شهر خودتون انتخاب نشده باشه و اصطلاحا غیر بومی باشه!
🔺حتی اگه فن بیان بالایی نداشته باشه و آروم صحبت کنه!
🔺حتی اگه ...
👈 هر چی باشه و من و تو هم خیلی خودمون رو حق به جانب بدونیم، بالاخره امام جمعه هست و نماینده حضرت آقا و حکومت اسلامی در شهرتون!
حواست باشه: اگه اطرافش از من و تو خالی بشه، بزرگترین سنگر وحدت و تریبون رسمی عبادی سیاسی نظام را از دست خواهیم داد.
پس بسم الله ...
به جای حرفای کهنه و قدیمی، پاشو یاعلی بگو و بر دل سیاه شیطون لعنت بفرست و آماده شو برای نماز جمعه!
🔹ما نوکر نماینده نائب المهدی هم هستیم🔹
#حدادپور_جهرمی
#دلنوشته_های_یک_طلبه
@mohamadrezahadadpour
به نام و یاد او
سلام و نه انگار
به صدا و تصویر پرزیدنت روحانی در اولین ارتباط با مردم بعد از حوادث تلخ بنزینی نگاه کردید؟
خبری از تأسف و تأثر و عذرخواهی و پوزشطلبی وجود داشت؟
هیچ نشانهای از همدردی و مرهمگذاری بر تن زخمدیده ایران اسلامی دیده میشد؟
ادبیات و زبان بدنش، شبیه دورهمی خاطرات دوران دانشجویی در خوابگاهها بود. دورهمیهای شاد و خاطرهانگیز.
انگار نه انگار که مسبب اصلی حوادث تلخ این روزهاست.
انگار نه انگار که پیکر ملت ایران اسلامی زیر بار تصمیمات او زخم خورده است و به مرهم نیاز دارد نه نمک.
این ادبیات بیخیال مردم و این «زبان بدن خندان و بشاش» بعد از ریخته شدن خون عدهای بیگناه در حوادث روزهای اخیر، چقدر دردناک بود و هست.
#جلال بی بی خانم
@Jalal_va_bibikhanom
✍علی بهاری
♦نقدی بر قضاوتی نابجا
🍃با تمام وجود به علی(ع) افتخار میکنیم
«علی و محمد را ول کنید. به خودمان افتخار کنیم نه اینها. من خودم قبلا درباره علی آهنگ ساختهام اما الان مثل سگ پشیمانم. کسی که فقط در یک روز به یک روایت هفتصد و خردهای آدم را میکشد چه انسانی است؟ واقعا جای افتخار دارد؟ »
اینها بخشی از صحبتهای عارف عارفکیا خواننده پاپ خارجنشین در کنسرت اخیرش است. امیرمومنان را به خشونت متهم کرده و سپس نتیجه گرفته به دلیل ارتکاب این کارها او انسان قابل افتخاری نیست. بهتر است ایشان و همفکرانش قبل از قضاوت درباره شخصیتی چون علی (ع) درباره ایشان اطلاعات کاملی داشته باشند. جناب عارف کیا! خوب است این فرازها را از نظر بگذرانید و بدانید درباره چه کسی چنین میگویید.
1. بعد از وفات پیامبر اسلام، وقتی دید قیامش باعث فروپاشی دین میشود از حق آشکار خود چشم پوشید و بر جنایت وحشیانه حمله به خانه و کشتار همسرش چشم بست؛ مبادا درخت هدایت مردم که با تلاش پیامبر قد برافراشته بود سر خم کند.
2. در دوره سکوت 25 ساله، به خاطر برپایی دین خدا و هدایت مردم زمانش، با قاتلان همسرش گاه از در همکاری وارد شد و آن جا که راه را خطا تشخیص داده بودند به یاریشان شتافت تا بلکه از شدت انحراف بکاهد.
3. در دوران خلافتش، هر شب تنها و به صورت ناشناس غذا به خانه فقرا میبرد. بعد از شهادتش بود که فقرای کوفه فهمیدند آن ناشناس نیمه شب که بوده است.
4. گاه به خانه کشتگان جنگها میرفت و برای بچههایشان صدای حیوان درمیآورد و آنها را به پشت خود مینشاند تا کمی از درد فراق پدر را فراموش کنند.
5. وقتی برادرش از او درخواست سهم بیشتری از بیتالمال کرد گرمای آتش را نزدیک دستش آورد و او را از چنین مطالبه ناحقی برحذر داشت.
6. منتقدان در دوران حکومتش هر چه میخواستند میگفتند و معترضان آن چه دوست داشتند انجام میدادند. حتی خوارج را هم تنها زمانی سرکوب کرد که شمشیر کشیدند و زنی حامله و شوهرش را به طرز فجیعی کشتند.
7. وقتی برای کار شخصی پیش او آمدند شمعی که با پول بیت المال خریده بود را خاموش و شمع شخصی را روشن کرد. میگفت: جایز نیست با پول بیت المال کارهای شخصی را انجام بدهم.
8. بعد از خلافت، هر چه از او خواستند معاویه را برای زمان کوتاهی، ابقاء و سپس عزل کند زیر بار نرفت. میگفت: حکومت او نامشروع است و من نامشروع را حتی برای یک لحظه تایید نخواهم کرد.
9. به خلاف معاویه و عمروعاص حاضر نبود برای قدرت هر کاری بکند. میگفت لازم باشد از معاویه سیاستمدارترم اما ما مجاز نیستیم با زیر پا گذاشتن دین، هر کاری دلمان میخواهد انجام دهیم.
10. در زمان خلافتش، با یک غیر مسلمان بر سر زرهای اختلاف پیدا کرد و به دادگاه رفتند. وقتی قاضی به او که خلیفه بود احترام بیشتری گذاشت به قاضی اشکال گرفت و او را به انصاف و عدالت دعوت کرد. عاقبت در همان دادگاه، چون علی (ع) شاهد و بینهای نداشت رای به نفع آن غیر مسلمان صادر شد. به رای دادگاه احترام گذاشت و چیزی نگفت. هر چند آن نامسلمان با دیدن این عدالتورزی به دروغش اعتراف کرد، مال را به او واگذار نمود و مسلمان شد!
11. در صفین وقتی معاویه و یارانش بر آب مسلط شدند آن را از او و یارانش دریغ کردند اما وقتی علی (ع) به آب رسید به اصحاب گفت اجازه دهید هر چه میخواهند آب بردارند.
12. هیچ گاه مشکلات حکومتداری و کمکاری قبلیها را مانعی برای خدمترسانیاش به مردم به شمار نیاورد. چهار سال و نه ماه بیشتر خلافت نکرد و در همین مدت هم درگیر سه جنگ بزرگ جمل، صفین و نهروان بود اما میگفت کاری کردم که فقیرترین افراد کوفه، آب گوارا بنوشند، نان گندم بخورند و سایبانی برای زندگی داشته باشند.
13. به مردم میگفت هیچ چیز را از شما پنهان نکردم مگر اسرار جنگی آن هم در زمان جنگ. اهل حکومت پشت پرده و دور از چشم مردم نبود.
14. مردم را به خودی و ناخودی تقسیم نمیکرد و حتی سهم شدیدترین مخالفینش را از بیتالمال مانند عاشقان و سینهچاکانش پرداخت میکرد.
15. با آن که میتوانست به برخی صحابه باسابقه پُست و مقام بدهد و دهان اعتراضشان را ببندد اما چون آنان را شایسته هیچ مسئولیتی نمیدانست مقاومت کرد. عاقبت هم علیه عدالتگستریاش شوریدند و جنگ جمل را بر او تحمیل کردند.
16. حتی خوارج که بویی از انسانیت و تعقل نبرده بودند را با چوب بیانصافی نمینواخت و میگفت اینها برادران ما هستند که علیه ما شوریدهاند.
17. در صفین وقتی برخی صحابهاش به معاویه فحش میدادند آنان را از این کار نهی و به گفتگو، استدلال و احتجاج دعوت کرد.
18. با آن که دین غذای خوشمزه و گران را حلال میداند اما هیچ گاه از آن نخورد. به نان جو، نمک و شیر اکتفاء میکرد و میگفت وقتی مردم فقیر ببینند رهبرشان مانند آنها زندگی میکند تحمل درد و رنج فقر برایشان راحتتر خواهد بود.
@howzavian
19. در هیچ کدام از جنگها آغازگر نبود. تا جایی که میشد با موعظه و سخنرانی میکوشید از وقوع جنگ جلوگیری کند. همین روش او باعث شد در نهروان، بسیاری از سپاه خوارج پیش از شروع جنگ متوجه خطایشان بشوند و از راه رفته بازگردند.
از علی بن ابیطالب بسیار بیشتر میتوان گفت و نوشت. همچنان که دانشمندان در گذشته گفتهاند و در آینده هم خواهند نوشت. آیا واقعا به چنین شخصی نمیتوان افتخار کرد؟ آقای عارفکیا! امیدوارم متوجه قضاوت نابجایت شده باشی و کملطفی اخیرت را جبران کنی. علی(ع) بزرگوار است. مطمئن باش عذرخواهی کنی میپذیرد، دستت را میگیرد و به رویت هم نمیآورد.
راسخون
@howzavian