eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
517 ویدیو
182 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣خودت باش دختر نوشته خانم ریچل هاریس 2⃣گردان قاطرچی ها و کودکستان آقا مرسل نوشته داوود امیریان (طنز جبهه و مناسب برای رده سنی نوجوان و جوان) 3⃣ آب نبات هل دار، آب نبات دارچینی و اب نبات پسته ای نوشته اقای مهرداد صدقی 5⃣وقتی مهتاب گم شد نوشته اقای حمید حسام 6⃣نخل و نارنج نوشته آقای یامین پور 7⃣حجره پریا نوشته آقای حدادپور 8⃣از حاج ابراهیم تا خانطومان نوشته اقای سید عبدالرضا ارسنجانی 9⃣یادت باشد نوشته آقای سید رسول ملاحسنی 0⃣1⃣"عبد و مولا" و "چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟" نوشته استاد پناهیان 1⃣1⃣دختر شینا نوشته خانم ضرابی زاده 2⃣1⃣عباس دست طلا نوشته خانم معراجی پور 3⃣1⃣می‌شکنم در شکن زلف یار نوشته آقای حسین سروقامت 4⃣1⃣تن تن و سندباد نوشته اقای میرکیانی 💐باتشکر از مدیر محترم کانال نبض قلم https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🚺🚹 بازیافتِ عشق همیشه بازیافت‌جمع‌کن‌های مختلفی را دیده‌ام. گاهی پسرکان سربه‌هوا که بازی‌کنان و خنده‌کنان توی کوچه‌ها می‌گردند و اصلاً فکرِ کرونا و غیرکرونا هم نیستند، چیزی پیدا کنند می‌نشینند دور هم و کیک یا بستنی‌شان را می‌خورند. گاه دختر یا پسرکی که دختر دنبال پسرک است و او حواسش بیش‌تر دنبالِ مغازه‌های لباس‌فروشی و چیز دیگری است و پسر با چرخ یا یک گاری کوچک دارد بازیافت‌ها را جمع می‌کند. گاه جوانی را دیده‌ام، گاه پیرمردی ژنده‌پوش و ریش‌بلند و ژولیده و گاه کامل‌مردی با موتور یا بی‌موتور... که تا کمر خم شده روی بازیافت‌ها... و صحنه‌هایی شبیه این... اما صحنۀ امشب جالب بود. ترکیبی از تقابل عشق و فقر. جوانی بود و دختری در کنارش. احتمالاً زن و شوهر. با هم انس گرفته بودند. به هم می‌خندیدند و پلاستیکی در دستان‌شان در کوچه‌ها به‌دنبال تحفه‌ای بودند تا در پلاستیک بزرگ‌شان قرار دهند. ✍حسین ابراهیمی @HOWZAVIAN
📙 کتاب نقد و استدلال‌ها به قلم منتشر شد 📝 در بخشی از متن کتاب «نقد و استدلال ها» آمده است: 📌اول اینکه: اتمام هرآنچه ناقص است و دوم: ابداع جدیدها و سوم: شرح و توضیح هر آنچه مشکل‌ و مستغلق است و چهارم: اختصار مطولات و پنجم: تجمیع متفرقات و ششم: ترتیب برای مختلط‌ها و هفتم: اصلاح و نقد خطاها هفت دلیل برای نوشتن هر کتابی است که شما می‌خوانید. 📌شما در کتاب نقد و استدلال‌ها پاسخ‌هایی به شبهات دینی و اجتماعی از جنس عقلی،قرآنی ، روایی ، منطقی، بلاغی، نقضی، نحوی، اصولی، فقهی، عرفانی، تاریخی،انتقادی و حلی و حتی دلی می‌خوانید و کسی که با این‌ها مطلبی را نپذیرد قرار است با چه چیزی دیگر بپذیرد؟! https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📚 روز خوشحالی ما وقتی است که بشنویم نوشته‌های اعضای کانال نویسندگان به کتاب درآمده است. 😊
💠 کار معنادار و بزرگ مرحوم اژه‌ای 🔅یک پایان‌نامه جان‌دار جا دارد که روی سیاست‌های آموزشی ج.ا در چهل سال اخیر مطالعه کند که چه شد که آ.و.پ دولتی، اینطور اینطور به لجن کشیده شد تا جیب مدارس غیرانتفاعی پر شود. 🔅چه شد که آنقدر سیستم متداول بی‌رمق شد که برای پرورش استعدادها، راهی به جز رجوع به غیرانتفاعی‌ها باقی نماند. 🔅کار دکتر اژه‌ای برای امروز ما -از این نظر- خیلی پرمعناست: تاسیس سیستم عمومی برای پرورش استعدادها. 🔅قاعدتا در چنین مطالعه‌ای، جا دارد بررسی شود: چطور دقیقا اولین قدم‌های نابودی این سیستم، آنهم با تاسیس قارچ‌گونه مدارس سمپاد و تغییر ساختاری از معاونت ریاست جمهوری به یک معاونت خرد آ‌.و.پ، دقیقا در دولتی رخ داد که پرچم‌دار بود؛ و اینکه قدم‌هایی که آنجا برداشته شد -ارادی یا غیرارادی- کار را به جایی رساند که دولت فعلی عملا آ.و.پ عمومی را رها کرده و خود وزیر و معاون‌ها یکی‌دوجین مدرسه غیرانتفاعی تاسیس کردند. ✍ علی ابراهیم پور @HOWZAVIAN 🔻مرحوم اژه‌ای در دهه شصت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) را تأسیس کرد و دو دهه رییس سمپاد بود. 
🌟مهم‌ترین دلایل بی‌میلی به فرزندآوری 🔴 داشتن فرزند فارغ از اینکه چه اثراتی را در زندگی فردی انسان می‌گذارد، به نگاه کلان‌تری در این فضا نیز ربط پیدا می‌کند و آن سیاست‌های کلی جمعیتی و مدیریت حاکمیت‌ها بر مردمان یک سرزمین است. ✅ درست است که در نگاه اول فرزندآوری در فضای تربیتی برای خانواده‌ها نکاتی اختصاصی را به همراه خواهد داشت که از جمله‌ی آن نکات، بیان این مطلب است که بزرگ‌ کردن یک فرزند به‌مراتب سخت‌تر از تعداد بیشتر از یک فرزند است اما همه حرف‌های موجود در این فضا از این جنس نیستند. 🔶 در برخی مواقع دیده شده وقتی سیاست‌های یک نظام که در اینجا نظام جمهوری اسلامی مدنظر ماست، ایجاب می‌کند که تعداد افراد جامعه به دلایلی کم باشد، به‌جای این‌که به‌صورت شفاف و بی‌پرده بگویند که اکنون اگر فرزندی متولد شود حاکمیت نمی‌تواند از پس مسائل و مشکلات آن برآید و همین رکنی که قرار است موجب تقویت جامعه و استقلال کشور شود موجب تضعیف نظام و آسیب زدن به جامعه می‌شود پس لطفاً فرزند نیاورید، شروع می‌کنند به ایجاد استدلال‌هایی که از اساس می‌توان به بخش قابل توجهی از آنها خدشه کرد، استدلال‌هایی که ما می‌توانیم هنوز بر درودیوار برخی شهرها به شکل رنگ و رو رفته، آنها را مشاهده کنیم که "بچه کمتر زندگی بهتر" و یا مواردی مانند آن. 💫 طبق این‌گونه استدلال‌ها با زبان بی‌زبانی به والدین و خانواده‌ها القاء می‌شود که اگر فرزند بیشتری آوردید و نتوانستید از عهده‌ مخارجش برآیید خودتان را ملامت کنید. 🔷این حجم از فشار در آن سه دهه است که فارغ از درستی و نادرستی آن، که تحلیل‌گران بسیاری درباره‌ آن مطلب گفته‌اند، خانواده‌ها را به یک خواب عمیق فرو بردند که به این آسانی‌ها نمی‌توان آنها را از این خواب عمیق بیدار کرد. 🔻وقتی در زمان کاهش جمعیت همه بار کاهش جمعیت تقریباً به عهده‌ خانواده‌ها افتاد و دولت‌ها به وظایف قانونی و شرعی خود به‌درستی جامه عمل نپوشاندند و به همکاری خانواده‌ها به چشم یک لطف نگاه نکردند و آن را صرفاً یک وظیفه پنداشتند و از انجام وظایف خود غفلت کردند، اکنون نیز اگر بخواهند با همان روش خانواده‌ها را در مسیر افزایش جمعیت قرار دهند، دیگر همکاری لازم را از جانب آنها دریافت نخواهند کرد. ✍ مصطفی راهی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 اخبار دروغ و عرف عام 🔻۱. راحت طلبی و عدم احساس نیاز به فکرورزی درباره‌ی خبر و میل به شنیدن اخبار فیک و جعلی می‌تواند ما را به پاسخ نزدیک کند. خیلی از ما عادتاً علاقه‌ای به فکرکردن نداریم. نه اینکه اصلاً نیاندیشیم. ذهن راه خود را می‌رود. فعل و انفعالات سلول‌های عصبی مغز و فرایند آن انجام می‌شود؛ اما به طور ناقص. ذهن ما را می‌فریبد! به همین دلیل است که اساساً ما در تمیز دادن مغالطه از برهان دچار خطا می‌شویم. عادت نداریم درباره‌ی آنچه می‌شنویم دقت کنیم. نقادانه عمل کنیم و پس از تحلیل به قضاوت بنشینیم. مخصوصاً اگر خبری منافع ما را تهدید نکند. ضمن‌اینکه مردم از بعضی از منبری‌های بی سواد خبرهای راستی می شنوند که اخبار جعلی نزدیک به آن است. این آمادگی شنونده را برای شنیدن اخبار نادرستی شبیه به آنچه در این مورد به خصوص روی داد؛ بیشتر می کند. 🔻۲. حوزه و روحانیت همواره دشمنان سنتی داشت. پاره‌ای از آنها در خارج از مرزها با مقوله‌ی استکبار و دسته ای دیگر در این سو با عنصر طاغوت تعریف می‌شود. سلطنت طلب‌ها دشمنان سنتی روحانیت بودند. اقتدار و محبوبیت روحانیت منافع آنها و نیز سکولارها را تهدید می‌کند. منافقین در صف دشمنان ایدئولوژیک روحانیت قرار دارند. و در کنار اینها ناکارآمدی بخشی از حاکمیت در رفع نیازهای مردم و گسترش بیکاری، فقر و مشکلات فرهنگی و نیز عملکرد غیر قابل دفاع برخی از افراطیون یا کم سوادهایی که در لباس روحانیت هستند، بی‌تفاوت‌ها را به صف دشمنان و بعضی از دوستان را به صف بی‌تفاوتها و یا منتقدین اضافه می کند. گاهی جوّ برخی از محافل چنان سنگین می‌شود که حتی دوستان نیز توان اداره و پاسخ به انتقادها را ندارند. این مسأله میل به شنیدن اخبار نادرست را بیشتر می‌کند. وقتی ناراحتی وجود دارد و نسبت به عملکرد پاره‌ای از نظام تکدر، اخباری این‌چنین پذیرفته می‌شود. 🔻۳. عنصر دیگری که ما را به پاسخ نزدیک می‌کند مربوط به تعارضات رفتاری ما است. این تعارضات از پاره‌پاره بودن اندیشه و تشویش‌های ذهنی و به تعبیری یکپارچه نبودن ما ناشی می شود. فطرتا راستگویی را دوست داریم، اما عادتا برای منافع خویش دروغ می‌گوییم. به درستی خرافه و گزاره‌های خردستیز را رد می‌کنیم؛ گاهی چنان عقل‌گرا می‌شویم که به مصاف گزاره‌های تعبدی مبتنی بر عقل می‌رویم؛ با این حال اخبار جعلی را مثل نقل و نبات منتشر می‌کنیم. ما حتی برای انتشار خبری فاقد منبع یا اخباری که از منبعی جعلی به دستمان رسیده است، اندکی تحقیق نمی‌کنیم. تفکر نقادی را به فیلسوفان واگذار کرده‌ایم. در گعده‌ها و دورهمی‌هایمان نظریه‌ی اثر پروانه‌ای را به مانند یک استاد تمام دانشگاه تشریح می‌کنیم و به پیامد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و رواشناختی عملمان نمی‌اندیشیم. اگر این‌گونه‌ایم در بی‌اخلاق کردن جامعه سهم داریم. ✍ محمدصدرا مازنی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
لیست بدهکاری‌های یک طلبه من به روضه‌های زیادی، گریه بدهکارم به کتاب‌‌های زیادی، خواندن به قلم‌های زیادی، نوشتن را مدیونم و به قلب‌های بسیاری، محبت را... من بدهکارترین آدم روی زمینم. به هوا، تنفس به دعا، تضرع و به قرآن، تدبر را بدهکارم. من به تکلم، سکوت را و به غرور، تواضع را مدیونم. من به خدا، بندگی به جهان، زندگی و به مادر، شرمندگی را بدهکارم. به ضریح، آغوش به تسبیح، ذکر به گناه، توبه و به نماز، حضور را بدهکارم. من به‌ خودخواهی‌هایم، خدا‌خواهی و به آشفتگی‌هایم، آرامش را بدهکارم. به تمام یأس‌های دنیا، امید به تمام ترس‌های دنیا، جرأت و به تمام دروغ‌های دنیا، صداقت را بدهکارم. من به اجتماع، عدالت را بدهکارم. من به تمام‌ شک‌های دنیا، یقین و به تمام نفاق‌ها، وفاق را بدهکارم من بدهکارترین آدم روی زمینم. ✍ روزنوشت یک بانوی طلبه https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
◼️ «راستگو» را بسیاری می‌شناسند ✓ مبتکر و خلاق ✓ اخلاق‌مند و صمیمی ✓ عاشق کار و تربیت ✓ راستین و درست‌کردار 💠 استاد محمدحسن راستگو از میان ما پر کشید و به لقای حضرت حق شتافت. 🔸 مردی که «کودک و نوجوان»، مسأله‌‌ی همیشگی‌اش بوده است، در این مسیر رنج‌ها کشید و شاگردان مبرّز و هنرمندی را به نهاد آموزش و تربیت تقدیم کرد. 💐روحش شاد💐 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📌بالا رفتیم، ماست بود؛ قصه ما راست بود... ◼️ یادداشتی از ✍ مهدی رجائی به مناسبت درگذشت استاد راستگو 🔅چقدر خاطره داریم ما بچه‌های دهه شصت و هفتاد از برنامه‌های جذاب او در تلویزیون، و چقدر مربی کودک و نوجوان تربیت کرد در سراسر کشور. 🔸متن کامل ....👇👇.... https://eitaa.com/rajaaei/708 @HOWZAVIAN
قلم ✍️ احمد اولیایی در تجلیل از مقام استاد راستگو 💠 راستگو، راستگو بود.‌‌.. 🔸 مرگ از آنچه فکرش را می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است. گاهی انسانی بی‌فایده را با خود می‌برد و گاهی افرادی مفید برای جامعه را از ما می‌گیرد. مرحوم حجت الاسلام راستگو از جمله افرادی بود که به جامعه‌اش خدمت کرد. او را نباید با یک عالم، اندیشمند یا آیت الله مقایسه کرد بلکه اگر او را متناظر با مسیری که قرار بود طی کند ببینیم، در مقیاس خود یک آیت الله بود، یک دانشمند بود و یک عالم تمام عیار چرا که در موضوع خود درجه اعلی را به‌دست آورد. 🔹 حجت الاسلام راستگو در برهوت فقدان ایده، ایده داشت و در دنیای دروغ، صداقت. راستگو، راستگو بود؛ چون صادقانه ایده خود را دنبال کرد. او در بی‌توجهی به کودکان و جایگاه ویژه آن ها در تعلیم و تربیت، توجه خود را معطوف آن‌ها کرد. کار برای کودکان را زمانی انتخاب کرد که شاید کسی در آن زمان در حوزه به این موضوعات نمی‌اندیشید و حتی مورد سرزنش نیز قرار گرفت. اما او در تصمیمش راسخ و صادق بود و سال‌ها جهادگونه این مسیر را طی کرد. این نوشته در صدد نفی تلاش‌های بسیار و متکثر حوزویان از تلاش در فقه و فلسفه گرفته تا انواع خدمات اجتماعی، نیست؛ بلکه به دنبال نشان دادن اهمیت «ایده»، «استمرار» و «اخلاص» در مسیر انجام وظیفه است. 🔅 حجت الاسلام راستگو که خداوند غریق رحمتش فرماید و اساتید دیگری مانند استاد قرائتی که ان‌ شاء الله عمر طولانی داشته باشند، نمونه هایی قابل مطالعه و الگوگیری برای طلاب جوان و نظام آموزشی-پرورشی حوزه اند. از دست دادن ایشان فارغ از آنچه ذکر شد به ما این نهیب را می‌زند که آیا حوزه توانست از تجربه‌ی زیسته راستگوها و قرائتی‌ها استفاده کرده و طلابی با همان کارویژه تربیت کند؟! اگر در پاسخ به این سوال دیر بجنبیم قطعا افراد دیگری با کوهی از تجربه و ایده را از دست خواهیم داد... . @HOWZAVIAN
7.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😊 چند نوع خنده داریم؟ خنده‌های راستگو ایده‌های راستگو 💐روحش شاد💐 @HOWZAVIAN
🙏 وقتی یک روزنامه و البته با مدیریت طلاب فاضل در برابر شخصیت استاد راستگو «ادای دِین» می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6