eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
469 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
ای ماه سربه‌مهر مدینه، خدای اشک ای اشک همدم تو و تو آشنای اشک ای داغ‌دار خاطرۀ کربلای خون ای شهریار شب‌شکن نینوای اشک سی سال از دو چشم ترت ریخت خون دل سی سال بود قوت تو آب و غذای اشک سی سال گریه کردی و با گریه ساختی صدها حسینیه به جهان بر بنای اشک ای التیام زخم دلت روضه بر حسین بر درد تو نبود دوا جز دوای اشک ای شاهد خزان گلستان مصطفی ای روضه‌خوان کرببلا با نوای اشک کردی قیام در غل و زنجیر یا علی با سجده‌های حیدری‌ات پابه‌پای اشک پروردگار گریه شدی همچو فاطمه راه تو روضه بود و صدایت صدای اشک در روز دفن نور که یاری نداشتی تنها گرفت دست تو را بوریای اشک فریاد العطش دمی از خاطرت نرفت آبی ندید چشم تو جز در نمای اشک فرعون شام را چه دلیرانه غرق کرد دریای خطبه‌های غمت با عصای اشک صد غنچه از ستایش شیوای کردگار گل کرده در قنوت تو با ربنای اشک حمد و سپاس را تو به ما یاد داده‌ای در سینۀ صحیفۀ خود با دعای اشک در غصۀ شهادت تو اشک هم گریست روز عزای تو شده روز عزای اشک ، محرم ۱۳۹۹ @HOWZAVIAN
👌راه‌اندازی کانون هنرهای ادبی با حضور جمعی از بانوان طلبه به همت اداره کل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران و با هدف تربیت مبلغ و توسعه توانمندی های تبلیغی کانون هنرهای ادبی با حضور جمعی از بانوان طلبه و مبلغ اهل قلم راه اندازی شد. ماندانا جلالی مدیرکل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران با اشاره به ظرفیت های نهفته در ادبیات فارسی در ابلاغ پیام دین به اقشار مختلف جامعه، حضور بانوان طلبه و مبلغ هنرمند و فعال در زمینه های مختلف ادبیات فارسی را تحسین برانگیز خواند و افزود: تربیت طلاب اهل قلم و مسلط به ادبیات فارسی به عنوان یکی از عرصه های مهم تبلیغ معارف اسلامی پیوسته مورد توجه این اداره کل بوده است. مدیرکل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه کانون هنرهای ادبی به عنوان یکی از زیر مجموعه های اداره کل تبلیغ در زمینه راهبری فعالیت ادبی بانوان طلبه نقش آفرینی خواهد کرد ادامه داد: در دایره فعالیت این کانون بخش های مختلفی به فعالیت هنری و تبلیغی مشغول هستند که از جمله آنها میتوان به تولیدات ادبی طلاب، تک نوشت، واحد شعر، واحد داستان نویسی و هنر فیلمنامه نویسی اشاره داشت. وی در پایان ضمن ابراز خرسندی از توسعه توانمندی های تبلیغی بانوان طلبه، با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته در اداره کل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران برای برگزاری دوره های آموزشی متعدد در گرایش های مختلف ادبی خاطرنشان کرد: فعالان ادبی و علاقه مندان به هنرهای ادبی جهت عضویت در این کانون میتوانند به نشانی @kanoon_adabi در پیام رسان ایتا مراجعه نمایند. @HOWZAVIAN
◼️ خراسانی خروشان ✍ حسن طاهری برادرم، مردِ آگاهی و ایمان، اخلاص و تقوی، آزادی و ادب، دانش و دین! این تعابیر صمیمی و گویایِ مرحوم دکتر علی شریعتی، در طلیعه وصیت نامه به وصی خود، یعنی علّامه، استاد، فقیه، مجتهد، متفکر، فیلسوفِ عدالت، مرزبان توحید، حکیم وارسته، احیاگر مکتب خراسان، نماینده تفکر تفکیک و نویسندهٔ شهیرِ ایرانی، مرحوم محمد رضای حکیمی است. این عناوین هرچند با بزرگی و عظمت واژگانی شان، یارای تصویرگری ظرف وجود ۸۶ سال زیست حکیمانه و اندیشمندانه ی محمدرضا حکیمی را نداشته و ندارند، اما به خوبی گواه زیست علوی مسلک و شجاعت شیعی او در طی سال های عمر پربرکت او هستند. محمد رضا در زیر باران های خراسانی و ترنّم فروردینی سال ۱۳۱۴ در مشهد شکفت، اما اندیشه پویا و روینده او تا پایانی ترین روزهای گرم و مردادی سال نخست قرن چهاردهم خورشیدی، در حرکت و پویش بود. اندیشه ای که ضرب آهنگ نیم قرن مکتوبات روشنگر غیرکاسبکارانه و خطابات صریح شجاعانه اش، تنها یک جمله بود و بس و آن هم عدالت. محقق و طالب دانشی که بیست سال تحصیل علوم حوزوی اش، در کوچه ها و پستوهای نمورِ مقدمات، سطح، خارج، فلسفه، ادبیات، عرب، نجوم و تقویم گرفتار نماند، و با دو بال آزاد اندیشی و حریّت و شجاعت فکری، بر آسمان تفکر شیعی و آرمان علوی پرگشود. هر چند محمد تقی ادیب نیشابوری، شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، سید محمدهادی میلانی، احمد مدرس یزدی، اسماعیل نجومیان، حاج سید ابوالحسن حافظیان و حاجی‌خان مخیری از مهمترین اساتید حوزوی او بوده و اجازه اجتهاد را نیز، از آقا بزرگ تهرانی در سال ۱۳۴۸ شمسی دریافت کرد، اما آنچه از تالیفات و آثار او بر جای ماند، پرورش شاگردان و متفکران و مشتاقانی است، که از دانشگاه تا حوزه و از هر صنف و حزب و فرقه و مسلکی، بیرق نواندیشی و آزاداندیشی دینی و عدالت خواهی او را به دست گرفتند. مجتهدی نه محصور در حصار ردای تصلب و جمود، بلکه رهیده از تمامی قیود و تکلف، و زبان گشوده بر طریقت احرار، که گستره ای متنوع از بهشتی و مطهری تا بازرگان و علی شریعتی را نیز، مسحور کیمیای حکمت خود می ساخت. حکمتی سازنده و راهگشا که در بیش از پنجاه اثر مکتوب ارزشمند خود، در سطر سطر و کلمه به کلمه آنها، فقط به فقط مدافع پابرهنگان و ضعیفان و محرومان جامعه و کوبنده اسلام سرمایه داری و ویرانگر مسلک ریاکارانه به ظاهر متدین خفته در بستر رفاه زدگی و مخالف سرسخت نهان شدگان در دیبای کاخ نشینی بود. اندیشه ای که بنیان آن در نامه ای سرگشاده، پس از اهدای کتاب الحیات به فیدل کاسترو رهبر کوبا چنین تبیین شد: 《اگر بخواهیم همه تعالیم قرآن و اسلام را در دو کلمه، خلاصه کنیم، چنین می‌شود: توحید و عدل.》 استاد حکیمی طی نیم قرن گذشته، با سر دادن و یادآوری عدالت بعنوان ثمره خون شهدا و اصلی ترین هدف انقلاب اسلامی، نسبت به تظاهر و ریاکاری ها و تشریفات حکومتی و پنهان شدن طاغوتی مسلکان چند رنگ، در پشت نام شهیدان، به شدت اعتراض و انتقاد و پیام فروخفته خود را، در سکوتی معنادار، فریاد کرده است. متفکر صادق و منتقد ظلم ستیزی، که هیچ صندلی و تریبون و جایگاه و سکه و تقدیرنامه و مدال و نشانی، در سمینارها و میزهای شام و ناهار و جشنواره ها و جفنگ نامه های نفتی، برایش تدارک دیده نشد. فریادگر بیدارگری که ترجیع بند حیات طیبه اش، فقط یک کلمه بود؛ و آن یک کلمه عدالت! آزاد اندیشی که با خشت خشت وجودش باور داشت، که با مشاطه گری تبلیغات و رنگ آمیزی مطبوعات، و خروار خروار عنوان خوش رنگ و لعاب دینی و آسمانی هم نمی توان، یک مجموعه عاری از عدالت را به دین و انبیاء و خدا منتسب ساخت. اکنون قلب پر تلاطم حکیم محمد رضا حکیمی، به دلیل عوارض ناشی از کرونا و کهولت سن بر اثر ایست قلبی، در شامگاه سی و یکم مرداد ۱۴۰۰، از حرکت باز ایستاده، اما بدون شک در میان این همه غوغاهای زمانه، نبض تک بیت های عدالت خواهانه او، با تپش هایی سریعتر و بیشتر، خون حیات و عدالت را در رگ های گرفته اجتماع رخوت زده می دواند، آن سان که کلمه کلمه اندیشه های توفانی و سترگش، در فرداها فریاد و آذرخشی خواهد شد؛ بر خرمن زر و زور و تزویر دنیاطلبان. هرچند بسیاری از جوانان مدعی این روزها و داعیه داران جریان ها، به جای فهرست کردن اندیشمندانی چونان حکیمی، در چشم برهم زدنی، یک فهرست چندگانه از صاحبان صوت و آهنگ و مشاهیر بسیار بسیار باسواد و دانای کل، با اشعار و ملودی هایشان را ردیف می کنند؛ اما بعید باشد حتی، بیش از یک درصد این نسل؛ جرعه ای از ساغر اندیشه این بزرگ مرد عرصه ادب و حکمت و عدالت و اندیشمند کم نظیر نیم قرن اخیر را، نوشیده و چشیده و شناخته و فهم کرده باشند. ادامه👇👇
👇 ادامه 👇 حکیمی، استاد حکمت پیشه ای بود که  ۸ دهه زیستِ اندیشمندانه و حیات محققانه اش، در محاق و غربت و کم لطفی عجیب رسانه ها، گذشت، اما علیرغم بدخواهان، پس از رفتنش، خوش خواهد درخشید، تا سیه روی شود هر که در او غش باشد. این بی توجهی و بی محلی و کاهلی رسانه ها در معرفی استاد حکیمی چه بسا، از آن روی باشد که اندیشمندان دینی، در قالب و قاب رسانه های نوین نمی گنجند. گنجایش و ظرفیتی که در آذرماه سال ۱۳۵۵، دکتر علی شریعتی، در وصیت نامه خویش این حکیم را اینچنین توصیف کرد: 《قدرت قلم، روشنی اندیشه، رِقَّت روح، اخلاص نیّت، آشنایی با رنج مردم و زبان زمان و جبهه بندی‌های جهان، و داشتن فرهنگ انسانی اسلام شیعی، و زیستن با آن”روح” که ویژهٔ ”حوزه” بود... همگی در شما جمع است.》 محمد رضا این حکیم صادق و عدالت جو، با دلی آرام بر کرانه آسمانیان پرگشوده است، و شاید روح بلندش، همچنان نجوا می کند، بند بند گفتارنوشته های خود را در"فریاد روزها": می خواهم گردباد باشم، آوارۀ داغ کویرها، و دیوانۀ مسخرگی حدها و مرزها. می خواهم تکدرخت باشم، در دامن دره ای ایستاده، و بر رهگذر آبهای طبیعت، چشم دوخته، و هوسهای زود گذر را به مسخره گرفته. می خواهم توفان باشم، تنها خروشی که می تواند در برابر سکوت دریاها. می خواهم غزل باشم، سخن اشکها. می خواهم حماسه باشم، معبد دلاوری های پروانشناخته. می خواهم سوز و آه باشم، می خواهم نغمه باشم، خروش باشم، شبگیر! @HOWZAVIAN
🔴 نه تخریب، نه تطهیر؛ احتیاط! صفحه نخست ، ۱ شهریورماه ۱۴۰۰ www.vatanemrooz.ir @HOWZAVIAN
💠 «به گواهی تاریخ» 👈 در اهمیت "توبه و پذیرش توبه ..." 🔸در روز عاشورا افرادی از لشکر عمر بن سعد جدا شدند و به سپاه امام حسین(ع) پیوستند؛ امام(ع) در برخورد با توبه‌کنندگان به گذشته آنان رجوع نکرد. ✅ برای نمونه؛ در جواب حُّر که نگران بخشوده شدنش توسط امام است، می‌فرماید: خداوند توبه تو را می پذیرد، فرود آی». 🔹در برخی کتب تاریخی تعداد این افراد، حدود ۳۰ نفر ذکر شده که نامشان در طومار شهدای کربلا می باشد. 🌱مدار_فرهنگی @HOWZAVIAN
🔸استادان و آثار استاد حکیمی «الحیاة»، «خورشید مغرب»، «عقل سرخ»، «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «شیخ آقا بزرگ تهرانی»، «تفسیر آفتاب»، «فریاد روزها»، از جمله آثار استاد محمدرضا حکیمی بود. کتاب "الحیاة" که یک دایرةالمعارف اسلامی است، از شهرت و اعتبار خاصی در جهان اسلام برخوردار است. استاد حکیمی سال ۱۳۲۰ تحصیلاتش را آغاز کرد، در سال ۱۳۲۶ وارد حوزه علمیه خراسان شد و ۲۰ سال از عمر خودش را در این حوزه به تحصیل دروس مقدمات و سطح، خارج، فلسفه، ادبیات عرب و نجوم گذراند. بزرگانی چون محمد تقی ادیب نیشابوری، شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، سید محمدهادی میلانی، احمد مدرس یزدی، اسماعیل نجومیان، حاج سید ابوالحسن حافظیان و حاجی‌خان مخیری از مهم‌ترین اساتید استاد حکیمی بودند. استاد حکیمی سال ۱۳۴۸ اجازه اجتهاد را از آقابزرگ تهرانی دریافت کرد. دکتر علی شریعتی او را به‌عنوان وصی خود جهت هرگونه دخل و تصرف در آثارش انتخاب کرده بود. @HOWZAVIAN
📌تصویری معنادار از منزل استاد محمدرضا حکیمی صفحه منتسب به علامه محمد رضا حکیمی ساعتی پیش عکسی از منزل این دانشمند وارسته منتشر کرد که زیر آن نوشته بود: «منزل مرحوم استاد محمدرضا حکیمی ساعاتی پیش...» @HOWZAVIAN
⛑ به بهانه‌ی روز طبیب ✍️ مرضیه‌ رمضان‌قاسم ما بیش از آن که به طبیب جسم نیاز داشته باشیم نیازمند به طبیب روح هستیم، چون طولِ عمرِ جسم اگر عمر نوح هم باشد نهایت ۱۰۰۰ سال است و زمانی ما را رها می‌کند، ولی روح با ما هست، که هست و همچنان هست و فنا ناپذیر است. در روزگاری که لشکر جهل، عقل را به اسارت کشیده و غاصبانه سوار بر مرکب علم شده و چهار نعل می‌تازد فقط طبیبی دوار با تأسی به رسول نور و رحمت توانایی آن را دارد که جامعه را از جهالت رهانیده و باطل را از مرکب به زیر آورد و پرچم حق را برافراشته‌ نگاه دارد. ما مدیون اساتیدی هستیم که با تاسی به پیامبر نور و رحمت همچون طبیبی دوّار‌ ما را بر سَرِ خوان گسترده‌ی قرآن و عترت میهمان معارف اهل‌بیت نمودند. من ز خود هیچ ندارم که به‌ آن فخر کنم فخرِ من این‌ شده که سائلِ آل‌ُالله‌ام الهی ما را قدردان اساتیدمان قرار ده... روزی ڪہ بہ ما وِلای حیدر دادند یڪ جرعہ زِ چشمہ‌سارِ ڪوثر دادند مرغ دل سرگشتۂ ما را آن روز با بالِ ولایتِ علے پر دادند عرض خداقوت دارم محضر مدافعان حریم سلامت و مرزبانان دین و اخلاق که ایتام آل محمد "صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم" را تحت حمایت خویش قرار داده‌اند @HOWZAVIAN
☀️چرا پس از عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) احساس شادی می‌کنیم؟ ✍️ محمدرضا آتشین صدف، دبیر و عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء بسیاری از ما به افسردگی پنهانی دچار هستیم که ناشی از نوعی ناامیدی است؛ این دو ناامیدی دو شاخه دارد: 1. ناامیدی از خود: اینکه احساس کنیم دیگر فایده ای ندارد و نمی توانیم خوب بشویم چون تا حالا هر کاری کردیم برای رشد معنوی و نزدیک شدنمان به خدا به شکست انجامیده و خیلی فاصله داریم با اینکه مومن واقعی و شیعة‌ واقعی شویم. 2. ناامید از رحمت خدا: اینکه با گناهانی که کرده ایم و توبه های نصفه نیمه ای که کرده ایم و توبه هایی که شکسته ایم و می شکنیم رنگ بهشت را هم نمی بینیم و نجات پیدا نمی کنیم. علت این ناامیدی هم بیشتر دو عامل است گناه و شیطان. حضرت علی(ع) می فرماید: اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ یُعَقِّبُ الْیَأْسَ مِنْ رَحْمَتِکَ وَ الْقُنُوطَ مِنْ مَغْفِرَتِکَ (البلد الأمين و الدرع الحصين، كفعمی، ج 1، ص 44) خدایا از تو طلب بخشش می کنم به خاطر هر گناهی که در پی خود یأس از رحمت و ناامیدی از مغفرتت را در پی دارد. عن أبي بصير به امام صادق(ع) شکوه کرد إنه قد ألّح علي الشيطان عند كبر سني يقنطني... (تفسير العياشي، محمد بن مسعود، ج 1، ص 366) شیطان اصرار می کند که در این سن پیری من را ناامید کند. عزاداری و گریه بر حسین(ع) دو ناامید پیشگفته را از بین می برد چون دو امید را در ما زنده می کند و این امید دوباره شادی را در ما ایجاد می کند. 1. امید به خود: شهید مطهری در کتاب «شهید» می گوید زمانی برای برای امام حسین(ع) گریه می کنی که روحت با او متحد بشود. روح امام حسین(ع) در اوج است وقتی برای او گریه می کنیم روح ما اوج و تعالی ای را تجربه می کند و این باور را در او زنده می کند که هنوز می تواند پرواز کند و خوب شود. 2. امید به رحمت خدا: عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) ما را امیدوار به شفاعت می کند. اینکه حس کنیم روز قیامت دستمان در دست یک بزرگتر محبوب پیش خدا مثل امام حسین(ع) امید به بخشیده شدن را در ما تقویت می کند. پیامبر اکرم (ص) فرمود: یا فَاطِمَةُ كُلُّ عَيْنٍ بَاكِيَةٌ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ إِلاَّ عَيْنٌ بَكَتْ عَلَى مُصَابِ اَلْحُسَيْنِ فَإِنَّهَا ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعِيمِ اَلْجَنَّةِ . (بحار الأنوار، ج ۴۴، ص۲۹۲) یا فاطمه روز قیامت چشمان گریه کنندگان حسین (ع) گریان نیست بلکه آنها خندان هستند چون به آنها بشارت بهشت داده اند. عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) به امید می بخشد و این امید مایه و موجب شادی عزادار می شود. @HOWZAVIAN
💠 «بسم الله» برای فرهنگ و ارشاد اصیل 🔸جبهه فرهنگی انقلاب برای نخستین بار در پویش بزرگ فعالان فرهنگ، هنر و رسانه حمایت خود را از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند. 🔹امضاکنندگان این بیانیه، هنرمندان، اساتید و کارشناسان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه و مدیران و فعالان رسانه‌های کشور می‌باشند. 🔅جبهه انقلاب ضروری است با اعتراض به روندهای غیرقانونی، رانت‌خواری و ویژه خواری‌های فرهنگی، بی‌توجهی به هنرمندان انقلابی و نفوذ ابتذال در دوره‌های گذشته، مواضع دقیق خود را به گوش دلتمردان و متولیان تأثیرگذار فرهنگ برساند، از این رو امیدوار است انتخاب ، مهر پایانی بر اابتذال، فساد، رانت، و بی‌برنامگی باشد. 📣 نویسندگان و هنرمندان و اصحاب رسانه می توانند با اعلام حمایت از دکتر اسماعیلی در تغییر اساسی این نهاد فرهنگی کشور تأثیرگذار باشند. برای امضای حمایت از وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نام و نام خانوادگی و تحصیلات یا جایگاه فرهنگی و تخصصی خود را به آی دی @Arzani68 (ایتا) ارسال فرمایید. @HOWZAVIAN
🔔 حوزه‌های علمیه از فضای گفتمان به فضای تولید و انتشار وارد شوند حجت الاسلام مهدی اسماعیلی استاد حوزوی بیان داشت:این یک واقعیت انکار ناپذیر است که سرگرمی و بازی جزئی از شخصیت کودک و نوجوان است ؛آن هم درفضای زندگی ماشینی و دیجیتالی امروز که فرزندان روزانه ساعات فراوانی از شبانه روز را در فضای گوشی و تبلت و کامپیوتر به سر می برند. اسماعیلی افزود:شاید بتوان گفت رسانه امروز نقش مربی را برای فرزندان ایفا می کند و اگر متولیان امر برای خلوت فرزندان در اینترنت وگوشی و ... چاره ای نیندیشند به مرور زمان رسانه ها آنگونه که می خواهند مخاطبان را تربیت می کنند و زمانی به خود می آییم که کار از کار گذشته و رسوب فکری فرهنگ بیگانه آسیبش را به ذهن و فکر مخاطب گذاشته است. اسماعیلی فعال عرصه رسانه و پژوهشگر حوزوی اظهار داشت:سالهاست که دغدغه بازی های مخرب و لزوم چاره اندیشی مطرح می شود اما در عمل سهم بازیهای فرهنگی و بومی و مذهبی بسیار ناچیز است. وی درباره بازی جدید تازه ساخته شده اینگونه مطرح کرد:بازی محنا که قبلا توسط حوزه مجازی طراحی و منتشر شد و همچنین بازی کربلای 61 در همین راستا با امکانات و منابع محدود طراحی شده است . حجت الاسلام و المسلمین مهدی اسماعیلی در پایان اشاره داشت:امید است مسئولان مربوطه نسبت به نقش حداقلی خود یعنی انتشار بازی در فضای مجازی انجام وظیفه نمایند وحوزه علمیه نیز به عنوان مرکز تولید محتوای فرهنگی باید از فضای گفتمان به فضای تولید و انتشار وارد شود در غیر اینصورت نخواهد توانست پاسخگوی نیازهای نسل جدید باشد. @HOWZAVIAN @howzehmajazi
خورشید را بر نیزه می‌بردند هر شب با آفتاب_امّا، قمر می رفت و کوکب مهتاب و اختر، روز با خورشید جمع اند یا للعجب کی دیده این پیچیده مطلب چندین ستاره بعد ِ ماه_آن بعد خورشید بر نیزه ها شد تا چهل منزل لبالب هم آسمان و هم زمین را قصّه لرزاند آیا قیامت باشد این رخداده یارب؟ هرگز نبیند ماتمی دیگر چنین دهر کی دیده آنچه دیده است این گونه زینب ✍️ عباس بهمنی @HOWZAVIAN
⭕️ اسلامی‌سازی "ناعدالتی" در بالای منبر ✍️ محسن مطلبی ⬅️ حجت الاسلام میرلوحی، مدیر دبیرستان غیرانتفاعی‌امام صادق(ع) و داماد خطیب توانا حجت الاسلام پناهیان؛ اخیراً در سخنرانی خود در ایام شهادت سالار شهیدان در پاسخ به منتقدینی برآمده است که گسترش مدارس غیر انتفاعی را بی‌عدالتی عنوان کرده‌‌اند. ایشان در مشروعیت بخشی به این جنس مدارس چنین استدلال کرده‌اند که؛ "چون بودجه دولت‌ها برای تأمین و آموزش دانش‌آموزان کشور محدود است و از عهده مخارج آنها برنمی‌آید طبیعی است که کار را به بخش خصوصی بسپارد تا آنها مسئولیت آموزش و تعلیم و تربیت نسل آینده را بر عهده گیرند. البته طبیعی است در این فرآیند، تنها اقشار متمول و ثروتمند می‌توانند از این مدارس بهره‌‌مند شوند و خانواده‌های بی بضاعت از حضور در چنین مدارسی محروم خواهند بود." ❗️ایشان این نحوه آموزش را مغایر با عدالت در نظام آموزشی ندانسته و بر این باور است که مدعای عدالت‌خواهان که به انتقاد از این جنس مدارس می‌پردازند، نوعی گرایش به عدالت کمونیستی است تا اسلامی. ایشان همچنین در صفحه اینستگرامی خود مدعی شده است این رویکرد از مطالبات مقام معظم رهبری نیز می‌باشد. 🔹از آنجا‌ که دفاع از این رویکرد غلط آموزشی، به جهت بدفهمی آموزه‌های دینی بوده است، لازم است تا معنای عدالت آموزشی از نگاه اسلام روشن نموده و تبعات بی توجهی به آن را تبین کنیم؛ 👈 عدالت آموزشی یعنی که؛ دولت‌ها و حاکمان دینی شرایط و فضائی را فراهم آورند که اقشار گوناگون جامعه بتوانند با زحمت از ظرفیت‌ها و استعدادهای خود به‌خوبی استفاده نموده تا بتوانند موقعیت‌های شغلی مناسبی را انتخاب نمایند. بر این اساس دولت‌ها یا باید فقر و بی‌کاری را ریشه‌کن سازند تا اقشار گوناگون جامعه خود بتوانند هزینه‌های سرسام‌آور آموزش و تعلیم و تربیت فرزندانشان را بپردازند یا اگر دولت‌ها توانائی مبارزه با فقر و تبعیض را ندارند نظام آموزشی رایگان و البته مناسب و معقولی را در اختیار همگان قرار دهند تا مردم بتوانند با تحصیل و زحمت و استفاده از ظرفیت‌های معقولی که از سوی دولت‌ها در اختیارشان قرار گرفته است، شغل مناسبتی را بدست آورند؛ این دقیقا همان تعریفی است که رهبری معظم از عدالت در نظام آموزشی داشته اند: «بایستی ما کاری کنیم که همه بتوانند از سهم مناسب خودشان در آموزش پرورش کشور استفاده کنند.» 🔺اما در جامعه ما با وجود آنکه دولت‌ها موظف به ارائۀ آموزش‌های رایگان به تمام اقشار جامعه به‌ویژه محرومان و مستعضفین هستند اما شاهدیم که سطح کیفی مدارس و آموزشگاه‌های دولتی به‌شدت پایین است یا از جهات سخت‌افزاری و نبود امکانات لازم برای رشد و ترقی دانش‌آموزان یا به جهت ضعف در حوزه نرم‌افزاری و ضعف در تربیت و استخدام معلمان توانمند. در این فضا دولت و حکومت اجازه ندارند که زحمت کم‌کاری خود را به دوش سایرین بگذارند و زمینه تبعیض آموزشی را فراهم آورند زیرا استفاده از مدارس غیر‌انتفاعی، تنها در اختیار اقشار ثروتمند و متمول جامعه است و فقط این دسته توانائی پرداخت هزینه‌های آن را دارند. 🌀نتیجه خصوصی‌سازی آموزش و تبدیل آموزش به کالا، این خواهد شد که کسانی در آینده بر صندلی مدیریت کشور تکیه می‌زنند که پدرشان ثروتمند باشند؛ اقشار محروم و مستضعف جامعه که توانائی پرداخت هزینه ها را ندارند جایی در اداره کشور نخواهند داشت. مدیران و تصمیم‌سازان آینده کشور را بچه‌پول‌دارها خواهند گرفت و محرومان جامعه به علت عدم توانائی در پرداخت هزینه‌ها از آموزش‌های عالی محروم خواهند بود و موقعیت‌های شغلی مناسبت را نه به جهت نداشتن استعداد، بلکه به‌خاطر فقر و محرومیتی که محصول بی‌تدبیری دولت‌ها بوده است از دست خواهند داد و شایسته‌سالاری جای خود را به پول و ثروت خواهد داد. 📌جالب اینجاست که مدارس غیر‌انتفاعی نوعاً دارای امتیازات خاصی نیستند بلکه واجد همان ویژگی‌های نرمالی هستند که هر مدرسه دولتی باید دارا باشد و اقشار محروم تنها به جهت نداشتن همین ویژگی‌های معقول و نرمال، از آموزش محروم مانده‌اند؛ نمونه عینی آن اینکه تنها ۵ درصد از دارندگان رتبه در کنکور، در مدارس دولتی تحصیل داشته‌اند این یعنی که ثروت می‌تواند در علم و حتی سیاست هم نقش داشته باشد. این موضوع دقیقا همان دغدغه و نگرانی رهبر انقلاب نیز است: «باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به‌گونه‌ای شود که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است.» @HOWZAVIAN
🔅عدالت علی ✍️ علی مهدیان ⚡️چه اسم پر مسمایی. عدالت علی، نه عدالت معاویه که پیراهن عثمان را به دست بگیره و ظلم به خلیفه مسلمین را بهانه کنه تا علی رو بزنه. نه عدالت خوارج که قاضی شان ابوموسی است که همیشه مشغول ورد خوندن و گفتن حرفهای خوب سر منبر استوری و پست و توییت و لایک، فارغ از جنگ علی است و آخرش حیثیت لشکر علی رو میبره. این عدالت علی است. ⚡️من نمیفهمم چرا چپ چپ نگاهش میکنید. از همتون بهتر عدالت خواهی کرده. دمش هم گرم. اگر شما اطلاعاتتون رو سربزنگاه ها از ازمابهترون میگیرید درباره پدر و پدر جد و نسل و دودمان فلان وزیر و فلان معاون، اینها خود ازمابهترون هستن. اطلاعات ناب و راست و حسینی از زندانهامون دارن رو میکنن. مگه دروغ میگن راست هم میگن. ⚡️اسم گروهشون عدالت علی است. چی کار دارید کی هستن چی هستن. اسمشون عدالته. خدای افشاگری هم هستن. همین بسه دیگه. اطلاعات رو دادن دست رسانه های معاویه، خوب بدن. مگه برا شما مهمه. این اطلاعات رو رو کردن که نظام رو بزنن که دولت نیامده رو بزنن که مردم رو بزنن؟ خوب بزنن. عوضش دارن راست میگن. الان اصل یه چیز دیگه است؟ اینها فرعیه؟ از شما بعیده ماله کشی نکنید. به نظرم شما به جای این حرفها بیکار نباشید. شروع کنید تحلیل بدید که آقای جمهوری اسلامی با زندان گوانتانامو و ابوغریب و نیروی انتظامیش هم با قاتل جورج فلورید و خلاصه آقای شیطان بزرگ فرقی نداره. فیلمها و افشاگریش با اینها تحلیلهاش هم با شما. ⚡️من که میگم هم کارشون یک عدالتخواهی تمیز و ردیفه هم اسمشون قشنگه هم آرمشون قشنگه. بردارید بزنید روی پیشونیهاتون. احترام بگذارید و تعظیم کنید بهش تو معابد استوری و توییتهاتون. اینها رو هم به این جریان بی بته و بی نه نه باباتون وصلشون کنید ضرر نمیکنید. شما که خیلی وقته از احمدی نژاد و علیزاده و صبا آذرپیک تا مسیح علینژاد و سینا ولی الله روی بی کس و کاریتون حساب کردن. وصل شید به همین جماعت عدالتخواه حقیقی. عالین اینا انصافا. ⚡️بگذارید این جریان افشاگر مطالبه گر اعتراضگر شفافیت جوی رسواگر ویرانگر کارش رو بکنه. آویزان بشید به چرخهای این هواپیما و بلند بشید. چه کار دارید کی پشت فرمون نشسته. چیکار دارید سگ سیاه آمریکایی تو این هواپیما عزت و احترام داره یا نه. مهم اینه از این کشور نکبت گرفته بی واکسن پر از قارچ سیاه که از آسمونش بادمجون میباره بر سر مردم، بلند بشید. این آویزان شدنهاتون رو دوست دارم. اصل اعتراضه به وضعیت موجود. اصل عدالتخواهیه. عدالت علی اصلا یعنی همین. یعنی به اسم ظلم بر خلیفه مسلمین پیراهن خونیش رو بگیری و لشکر علی رو بزنی. یعنی به اسم وردخونی اشعری سر منبر توییتر و اینستا ، شلوارت رو پایین بکشه عمروعاص بی حیثیت. @HOWZAVIAN
📜 بیانیه جمعی از هنرمندان و نویسندگان انقلابی و حوزوی 📌چرا دکتر اسماعیلی شایسته وزارت فرهنگ است؟ 📄 انقلاب اسلامی ایران، انقلابی فرهنگی و برگرفته از معارف اسلام ناب بوده‌است و بقای آن نیز در گرو فرهنگ ناب انقلابی است که ریشه در باورهای ملت ایران دارد و از عمق جانشان برآمده است. در عین حال با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، خودباوری ملی شکوفا شده و فرهنگ­های اصیل ایرانی-اسلامی و نمودهای بومی، قومی و محلی آن نیز در سایه انقلاب اسلامی احیاء و تقویت شده و هنرمندان بسیاری در دامان انقلاب پرورش یافتند، لذا جمعی از فعالان فرهنگ، هنر و رسانه در پویشی بزرگ  حمایت خویش را از دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند. متن بیانیه را در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/d08262 جمعیت فعالان فرهنگ، هنر و رسانه انقلاب اسلامی @HOWZAVIAN
🔴 نگاهی به بازپخش‌های مکرر "مختارنامه" ✍ بابک شکورزاده، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء چندین سال است که وقتی ایام محرم می‌رسد یکی از برنامه‌های ثابت تلویزیون سریال "مختارنامه" است و معمولا چندین شبکه این سریال را در کنداکتور خود قرار می‌دهند. این کار مخالفینی داشته و برخی شاکی بودند که چرا اینقدر این سریال پخش می‌شود؛ حتی خود داود میرباقری چند سال پیش صدای اعتراضش بلند شد و با این تکرار بازپخشها مخالفت کرد و گفت که رُس مختار راکشیدید! ولی همچنان شاهد هستیم که با آغاز ایام محرم، این سریال، هر چند کمتر از گذشته، ولی بالاخره حداقل در یک شبکه هم که شده بازپخش می‌شود. با این وجود آمارهای صداو سیما نشان می‌دهد که این سریال همچنان بیننده دارد و این شاهدی است که هنوز این کشش را دارد که بازپخش شود. محمدرضا شریفی نیا که اخیرا در برنامه سریالیست شبکه یک آمده بود در این باره نکته جالب و پسندیده‌ای را بیان کرد. او گفت:«من حس می‌کنم هر بار که «مختارنامه» پخش می‌شود می‌توانیم آن را ببینیم؛ زیرا هر بار نگاهمان عوض می‌شود. ما کتابی را در ۲۰ سالگی می‌خوانیم، بعد در سی سالگی همان را می‌خوانیم؛ اما انگار کتاب جدیدی است. «مختارنامه»‌ای که امسال می‌بینیم با پنج سال پیش متفاوت است؛ زیرا نگاه ما هم عوض شده. چه اشکالی دارد این سریال را یکی دو شبکه نشان دهند. همه ما فیلم «محمد رسول الله» را بار‌ها دیده‌ایم، ولی امسال اگر پخش شود باز نگاهش می‌کنیم.» این اظهارات منطقی به نظر می‌رسد؛ چرا که درک افراد با گذشت زمان تفاوت پیدا می‌کند و با هر بار مشاهده، برداشت جدیدی از صحنه‌‌های این سریال می‌تواند برای مخاطب ایجاد ‌شود؛ چه بسا بعد از مدتی اتفاقاتی درجامعه بیفتد که قابلیت تطبیق با برخی از آن سکانسهای سریال را داشته باشد و نکته‌ای آموزنده و تلنگرآمیز را تداعی کند. به هرحال تاریخ تکرار شدنی است و باید از آن درس گرفت. از طرفی این نکته را فراموش نکنیم که الزاما همان کسانی که سالهای پیش مخاطب این مجموعه بودند، الان هم همان افراد مخاطب نیستند؛ بالاخره برخی از آن افراد در حال حاضر فوت کرده‌اند و برخی دیگر در آن دوران کودک بودند که اقتضای سن و سالشان مشاهده این سریال نبوده و الان که به سن و سال جوانی رسیده‌اند می‌توانند این سریال را ببینند و درک قابل قبولی داشته باشند. نکته دیگر اینکه اصولا تکرار، بد نیست؛ خود مراسم سالار شهیدان که هر ساله برگزار می شود و ذکر مصیبتهای آن حضرت هم تکراری است باشکوه، ولی آثار و برکات تازه ای به همراه دارد و کهنه نمی‌شود. به هرحال پخش مکرر سریالهای ارزشی مثل مختار نامه قابل توجیه است و ایرادی به آن وارد نیست و می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد. @HOWZAVIAN
📘 💠 ویژه‌نامه موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره بیست و نهم، شهریور۱۴۰۰ 🔻نشریه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای () در شماره بیست و نهم خود به معرفی سیره علمی و عملی به همراه معرفی آثار دکتر محمد حسین فرج‌نژاد می‌پردازد. این شماره از نشریه شامل سه فصل می‌باشد. ▪️ فصل اول: بررسی ویژگی‌های فردی و اجتماعی. ▪️فصل دوم: تبیین افکار و اندیشه‌ها. ▪️فصل سوم: معرفی آثار. 🔻لینک دانلود فایل نشریه: fekrat.net/?p=4848 @HOWZAVIAN
✳️ یاران «یاری مؤمنانه» ✍️ اعظم ربانی درد دلی با رهبرم، امام خامنه ای سلام بهترین و شجاع ترین رهبر دنیا آقای ما نائب برحقِ امام زمانِ ما پیام شما را با گوش جان شنیدیم برای برطرف کردن ذره ای از نگرانی و غم شما برای شادی مردم مظلوم وطنمان ایران با دستانی خالی و با اراده ای محکم و توکل به رحمانیت و پشتیبانی خدا و همراهی و همدلی مردم عزیز به میدان جهاد آمدیم در حد بضاعت کم‌ و ناچیز خودمان کاری کوچک اما پیوسته و مستمر کاری خودجوش و بدون کمک سازمان ها وارگان های دولتی در مناطق مختلف و محروم ایران عزیزمان در حدّ نشاندن لبخندی کوچک، بر لبهای کودکانی محروم در حدّ تهیه دارو برای مادرانی بیمار در حدّ رساندن غذایی گرم به سفره هایی سرد و خالی.. در حدّ تهیه ویلچر برای مادری که فلج و سرپرست خانوار است در حدّ تهیه آبگرمکن برای خانواده ای پنج نفره که سالها آب گرم نداشتند و پدر به علت بدهی در زندان... در حدّ تهیه هزینه دارو و انسلین برای مادری که دیابت چشمانش را تاریک کرده... و هزینه درمان جوان کارگری که چند فرزند دارد و سرطان، توانش را طاق کرده.. درحد رساندن گوشتی گرم به خانواده های کم برخوردار و... آقاجان! ما در این راه به دعای خیر شما محتاجیم... شرمنده که بضاعتمان کم و اندوهمان زیاد است.. امروز اما... وطنمان ایران به جای سیاه نمایی ها و غُر زدن ها و طعنه زدن ها، نیاز به دلسوزی و عزمی جزم برای ساختن دارد.. ترجیح می دهیم در راه اعتلای اسلام و عزّت وطن عزیزمان ایران، جان دهیم اما قدمی عقب ننشینیم و خسته نشویم.. هر وجب از خاک ما، مدیون خون پاک شهداست هیهات که باشیم و از خدمت به این خاک و مردم دست بکشیم. همه باید دلسوزانه به میدان بیائیم. کشور ما نیاز به مسئولین جهادی و دلسوز و شجاع دارد... آینده از آنِ ماست به آینده امیدواریم میشود، میتوانیم... دعاگوی شما و محتاج دعای خیر و پدرانه شما هستیم. @HOWZAVIAN
🔸منطق حسینی از نگاه معصومانه ✍️ علی کردانی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء کودک سه‌ساله‌ای را دیدم، به عکس طفلی که لباس «یا حسین مظلوم» بر تن داشت و در حال گریه بود نگاه می‌کرد؛ کودک سه‌ساله با نگاه به عکس طفل جمله‌ای گفت؛🙍‍♂️«داره برا امام گریه می‌کنه». ببینید منطق کودک را؛ از منطق و شبهه‌پراکنی برخی‌ که می‌گویند برای چه گریه می‌کنید بهتر و روان‌تر است؛ کودک می‌گوید برای امام(ع) گریه می‌کند. اما بعد از یک و نیم قرن، هنوز عده‌ای نمی‌دانند که شیعه برای چه گریه می‌کند! @HOWZAVIAN
✔️به هوای بین الحرمین ✍️ نجمه صالحی این روزها حال ‌و هوای دلم غرق در دریای دلتنگی است، اندیشیدن به حال و هوای زیارت و نفس کشیدن در فضای بین‌الحرمین وجودم را مالامال از شادی و شعف می‌کند‌ و آسمان دلم را ابری و رویم را بارانی. حال و هوای پیاده روی اربعین به سرم زده، جادهٔ عشق که گویی به جای گام نهادن روی زمین، چند متری از آن بالاتر بودم و سر‌مست از رایحهٔ جانفزای حرم آن هم شبانه در کنج ضریح. همیشه با آمدن محرم، بغض، گریبان دل را تنگ در آغوش می‌کشد و هق‌هق ناله‌ها تا دامان ستاره‌ها پر می‌کشد. دو سال است که محرم و عاشورا به مانند هر سال مهمان خیابان‌ها و محله های قدیمی نمی‌شود. با آمدن محرم، صدای مویهٔ عرشیان به گوش می‌رسد اما با هجوم ویروس ناخوانده، صدای ندبه‌های دسته جمعی به بغض در خلوت خانه تبدیل شده است . دلهای زلال عاشقان مکتب سیدالشهدا(ع) چون آب ریخته از مَشک تیر خوردهٔ قمر منیر بنی هاشم(ع) بی‌تاب آل الله علیهم السلام است لکن ضجه‌ها در گلو فرو کشته شده. دریغ و افسوسِ نعمت‌های از دست رفته بر وجودم سنگینی می‌کند، روزهایی که بی‌دغدغه در کنار هم می‌نشستیم و بر مصائب سیدالشهدا(ع) می‌گریستیم. روزهایی که شانه به شانهٔ دلدادگان حسینی در طریق عشق قدم می‌گذاشتیم و چای عراقی را همچو داروی شفابخش به جان تزریق می‌کردیم و علاج پیکر ناخوش را نفس کشیدن در این طریق می دانستیم و از بُن‌جان از گام نهادن در این طریق خرسند بودیم. اکنون رسیدن به آن‌ روزها آرزو شده و لمس ضریح شش گوشه حسرتِ مانده بر دل؛کاش این فراق به پایان رسد! @HOWZAVIAN
❤️ قانون جذب حاج قاسم ✍️ ولی معدنی پور، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء سردار! انگار که قانون جذب؛ بین حبیب و محبوب برعکس است. باید خوب باشی که خوبی‌ها سراغت بیایند. این معنای جمله است که گفتی: تا کسی شهید نبود، شهید نمی شود. شرط شهید شدن، شهید بودن است. سردار! ما پس از شهادتت شاهد بودیم که قانون جذب دنیا را برهم زدی، هر چه بدنت به دنیا سردِ سرد شد؛ دلها به حضورت گرمِ گرم. @HOWZAVIAN
😔«جان پدر کجاستی؟» مجموعه شعر «جان پدر کجاستی؟» یادمان شهدای واقعه تروریستی دانشگاه کابل با گردآوری زهرا حسین‌زاده توسط انتشارات سوره مهر چاپ شد. 🔻این کتاب شامل ۱۱۵ شعر از شاعران نام‌آشناست که از بین بیش از ۳۵۰ اثر انتخاب شده‌اند و به موضوع واقعه تروریستی دانشگاه کابل می‌پردازد. 📌فاجعه یک اتفاق فیزیکی است و بُرد محدود زمانی دارد. اما در آشیانه زبان هنر، از نو متولد می‌شود و بسطی نامحدود پیدا می‌کند. کلمات و ابزار در دست هنرمند، مانند چوب کبریتی است که انبار باروت احساسات آدم‌ها را شعله‌ور می‌سازد. 🌹هرچند هنرمندان به صورت سازمان‌یافته و حرفه‌ای دست به این عمل می‌زنند؛ ولی این قابلیت در متن زبان وجود دارد و گاه و بیگاه در تجربیات «سوخته‌جان»‌ی از آدم‌ها، به صورت ترکیبات و جملاتی تجلی می‌کند. داستان این کتاب نیز در متن چنین حالتی اتفاق افتاد. پدری که دخترش در دانشگاه کابل تحصیل می‌کند، با شنیدن خبر حمله انتحاری به این دانشگاه؛ آتشی در جانش می‌افتد. پس از تماس‌های بسیار و پاسخ‌نگرفتن، از سر استیصال، جمله‌ای را به گوشی دخترش پیامک می‌کند و آن جمله این است «جان پدر کجاستی؟» جمله به ظاهر پرسشی است؛ اما پرسشی در کار نیست، چون مخاطبی ندارد. امیدی به پاسخ نیست؛ چون می‌داند کجاست. در این جمله عشق و درماندگی و عاطفۀ پدری در قالب جمله‌ای فشرده و آهنگین نمایان می‌شود و این همان تعریفی است که ما از شعر سراغ داریم. @HOWZAVIAN
⚫️ مرحوم استاد خوشخو؛ عالمی هوشمند به مسائل تبلیغ بین الملل و رسانه در پیام تسلیت جمعیت فعالان فرهنگ، هنر و رسانه به مناسبت درگذشت استاد خوشخو آمده است: ضایعه درگذشت استاد فرهیخته و توانمند حوزه و دانشگاه و فعال فرهنگ دینی در عرصه­ بین الملل، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا خوشخو، ثلمه­ ای جانکاه و ضایعه ­ای غیر قابل جبران بود. ایشان عمر با برکت خویش را در راه تألیف، تحقیق، نشر و تبلیغ معارف دینی صرف نمود و هوشمندانه وارد عرصه­ های بین المللی شده و فعالیت­ های علمی، فرهنگی و رسانه ­ای خود را در سطوح منطقه ­ای و جهانی گسترش داد. نشر فرهنگ مهدوی، مقابله با جریان های تکفیری و توسعه روابط و ارتباطات حوزه در پهنه بین الملل گوشه ­ای از خدمات این استاد فرهیخته و فعال فرهنگی- رسانه‌ای برای خدمت به این انقلاب است؛ بدون شک آثار و برکات فعالیت ­های ایشان باقی است و جایگاه ایشان در اذهان تمامی نیروهای فرهنگی و هنری انقلاب، ثبت و غیر قابل حذف می‌باشد. @HOWZAVIAN
🚩 پنج درس از یک مراسم روضه ✍️ حسن طاهری، دبیر تحریریه‌ی مدادالفضلاء مراسم روضه ای در منزل یکی از سادات جلیل القدر مازندران برپا بود، که چند درس بزرگ و ارزشمند، در آن نهفته بود. یکم: مراسم در فضای باز حیاط منزل و زیر درختان سرسبز و با کتیبه ها وتزیینات یک حسینیه و همت اهالی منزل، از بزرگ تا کوچک انجام شده بود. محیطی دل انگیز و زیر سقف آسمان و ستارگان که در سنت قدیم عزاداری های ایرانیان رواج و رونق بیشتری داشت و در چند دهه اخیر به فراموشی سپرده شده بود. دوم: سخنران و روضه خوان، کوتاه و علمی و صحیح و عالمانه گفتند و خواندند؛ بی هیچ هیاهو و غوغا و داد و فریاد و مزاحمتی. و حاضرین در مجلس، خالصانه گریستند؛ بی هیچ ریا و تظاهر و داد و فریاد و نعره ای. سوم: از کودک سه ساله تا بزرگسالان منزل، همگی در تهیه غذای بسیار لذیذ محلی و سنتی و پذیرایی و توزیع آن شرکت داشتند. امتیاز ارائه یک غذای محلی در سفره اطعام به حاضران در مجلس یک سو، و همبستگی عالی و روحیه جمعی بی ریای تمامی خانواده برای تمرین و مشق ارادت ورزی به اهل بیت علیهم السلام یک سو. ارادت و محبت و عشقی عمیق، که هر بیننده ای را شگفت زده می کرد. مشق و تمرینی که هر خانه و خانواده مسلمانی، برای تحکیم صمیمت و الفت و معنویت، عمیقا به آن محتاج است. چهارم: هم حواشی و هم متن مراسم در عین سادگی، کامل و جامع و در نهایت کیفیت بود و هیچ چیز کم و کاستی نداشت و به قول صاحب با اخلاص مجلس: غرض و هدف از پذیرایی حاضران در مجالس اهل بیت، فقط اطعام نیست، بلکه اکرام و تکریم آنان است. پنجم: در هر مراسم روضه ای، دید و بازدید با دوستان و آشنایانی تازه می شود، که شاید برخی از آنان را سال های سال ندیده باشیم. و چه بسیار دوستان جدیدی که در هر مراسمی می یابیم. و بهترین دوستان و عزیزترین یاران زندگی نیز، هم آنانی هستند که در زیر سایه خیمه و بیرق سیدالشهدا علیه السلام، باب دوستی شان باز و رشته مهر و محبت شان آغاز می شود؛ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا. @HOWZAVIAN