🔴 نقدی بر اظهارات سید جواد هاشمی
✍️ بابک شکورزاده
♦️فیلم جدید سید جواد هاشمی به نام "شهر گربهها" اکران شد؛ فیلمی موزیکال که اساس آن بر رقص و موسیقی است. تیزر منتشر شده از این فیلم به گونهای هنجارشکنانه است که در نگاه اول شاید به ذهن کمتر کسی هم خطور نکند این فیلم، فیلم سینمایی جمهوری اسلامی باشد. هر چند سینمای بعد از انقلاب فیلمهای غیر متعارف کم نداشته، ولی این نمونه در نوع خودش نوبر است.
♦️تأسف بار اینجاست که سازنده این فیلم کسی است که به عنوان شخصیتی مذهبی و ارزشی در عرصه هنر کشور شناخته شده و به شهید سینمای ایران معروف بوده است که البته این هم بزرگ کردن کاذب و پوشالی بوده که نتیجهاش چیزی شده که شاهد آن هستیم.
♦️سید جواد هاشمی در کلیپی در اظهاراتی نسبت به رقص گفته است که مگر رقص بد است؟! او میگوید که در آموزههای دینی گفتهاند رقص گناه دارد و خیلی از علما رقص زن برای شوهر را جایز میدانند. هاشمی از این حکم استثناء، به این نتیجه رسیده که در احکام رقص تناقض وجود دارد و این گونه قیاس میکند که وقتی رقص زن برای شوهر در جایی که نامحرم نیست اشکال ندارد، پس قطعا رقص مرد نیز اشکال ندارد. وی در قسمت دیگری از صحبتهایش کسانی که به فیلم او از این حیث اعتراض کردهاند را تندرو خوانده و میگوید که چرا حلال خدا را حرام میکنید! و اگر فیلم مشکل داشت جمهوری اسلامی مجوز پخش نمیداد.
♦️در این بیانات مغالطه و قیاس باطل مشهود است. اولا این که به طور کلی رقص اشکال دارد، ولی رقص زن برای شوهر (با شرایط خاص خودش) اشکال ندارد، تناقض نیست؛ بلکه یک استثناء از یک قاعده کلی است که در همه جا جاری است و هر انسان عاقلی این قاعده را قبول دارد؛ فقط هم در احکام نیست و در مسائل عرفی نیز وجود دارد. ثانیا اگر این گونه بخواهیم احکام را تفسیر کنیم تقریبا همه احکام متناقض خواهند بود، چون این استثناء در خیلی از موارد اعمال میشود؛ مثلا ربا که شکی در حرمت آن نیست و به نص صریح قرآن جنگ با خداست و طبق روایات از از زنای با مادر نیز بدتر است؛ همین ربا، بین پدر و فرزند و همچنین بین زن و شوهر حرمتی ندارد و این از مسلمات احکام شرعی است.
♦️طبق استدلال سید جواد هاشمی باید در اینجا نیز تناقض وجود داشته باشد؛ در حالی که چنین نیست. ما یک حکم کلی داریم به نام حرمت ربا که ربای پدر و فرزند از آن استثناء شده است و این به معنای تناقض نیست.
♦️نکته بعدی این بود که سید جواد هاشمی استدلال کرده که وقتی رقص زن برای شوهر اشکال ندارد پس به طریق اولی رقص مرد نیز اشکال نخواهد داشت. جواب این استدلال همان بحث استثناء است که بیان شد؛ یعنی رقص در حکم کلی، چه برای مرد و چه برای زن حرام است؛ مگر رقص زن برای شوهر. نه اینکه چون رقص زن برای شوهر جایز است، پس رقص مرد نیز جایز است. چنین قیاسی وجهه شرعی ندارد و درست نیست.
♦️نکته دیگر این بود که هاشمی معترضین را افردی تندرو خواند که در واقع اهانتی به متدینین محسوب می شود. از طرفی واژهی تندرو بار منفی به خصوصی دارد که معمولا بارها از سوی رسانههای معاند نسبت به اقشار ارزشی و انقلابی اطلاق شده و از این جهت نیز می تواند دستاویزی برای همان رسانهها شود.
♦️وی همچنین اظهار کرد که چون جمهوری اسلامی مجوز داده، پس فیلمش مشروع است. سوال اینجاست که آیا واقعا مسئولین ارشاد و سازمان سینمایی همیشه طبق ضوابط شرعی عمل کردهاند و هر آنچه که آنها مجوز دهند مشروع است؟! تجربه عینی و ملموس سالهای پس ازانقلاب نشان داده که اینگونه نبوده و آنطور که باید، ضوابط شرعی در مجوز دادن به محصولات فرهنگی رعایت نشده و حقیقتا نمیتوان به صرف مجوز مسئولین مربوطه در این زمینه به این نتیجه برسیم که شرعا اشکالی ندارد. مؤید ساده آن اعتراضاتی است که به هرحال از سوی علمای دین و اقشار متدین جامعه در طول این سالها نسبت به برخی از محصولات فرهنگی، اعم از فیلم و غیر فیلم شده است و همین فیلم شهر گربهها نیز با اعتراضات جدی همراه شده که حتی خواستار لغو اکران نیز شدهاند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_کاربران
⭕️ مسئله سادهتر از این حرفهاست
✍️علی تجرد
در بعضی جریانات برای فهمیدن این که چه کسانی دو طرف جبهه درگیری هستند، نیازی به کند و کاو آنچنانی نیست. در قضایای اصفهان هم نیازی نیست فیلمها و اخبار را با نگاه امنیتی تحلیل کنید تا مثلا از روی هدایتگری چند زن به شباهت رفتاری با مجاهدین خلق پی ببرید. مسئله سادهتر از این حرفهاست.
اساسا فعال اقتصادی از ناامنی فراری است.
کشاورز میداند با آشوب و درگیری از خواستهاش دور میشود.
حکومت هم نفعی در به آشوب کشاندن اعتراضی که با یک بیانیه در روز 5 شنبه جمع شده بود، نداشت. ازطرفی اگر بنایی بر سرکوب بود، کار را به روز چندم نمیکشاند.
ترس از همین پایان آرام بود که دشمنان ملت را از سوراخهایشان بیرون کشید؛ دشمنان جان و نان آب مردم. عرض خود میبرند و زحمت ما میدارند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
🔴 نقدی بر اظهارات سید جواد هاشمی ✍️ بابک شکورزاده ♦️فیلم جدید سید جواد هاشمی به نام "شهر گربهها"
سیدجواد هاشمی کوتاه آمد!
🔹کارگردان «شهر گربهها»: به احترام مردم فیلم را اصلاح میکنم.
🔹فیلم را اصلاح خواهم کرد تا این تصور به وجود نیاید که برای من نظرات و عواطف دینداران و افراد مذهبی که همیشه به من لطف داشتند، مهم نیست.
🔹بعد از اصلاح برخی پلانها و انجام مراحل فنی، نسخه جدید فیلم در اختیار سالنهای سینما قرار خواهد گرفت.
#نویسندگان_حوزوی
@rozaneebefarda
@HOWZAVIAN
🔹پروفایل پُر سر و صدا!
✍️ علی کردانی
امروزه شبکههای مجازی جزء پرکاربردترین، جذابترین و در مواردی پرخطرترین رسانهها محسوب میشود؛ فضایی که بیشترین بخشهای زندگی را سهم خود کرده و سایه بیرمقی و کمرونقی را بر دیگر عرصههای زندگی افکنده است.
از این رو بخواهیم یا نخواهیم ماجراجویی فضای مجازی به اتاق زیبای زندگی رسوخ کرده است، این وضعیت حتی جمع خانوادگی و خلوت همسرانه را نیز ویران کرده است!
فرصتهای با هم بودن دود هوا شده است، دودی که به زودی به چشم اطرافیان هم مینشیند!
صحبت در مورد این فضا بسیار و فرصت برای جلوگیری از قتلگاه جوانان اندک است؛ در این مجیزه میخواهیم به سادهترین، کوچکترین و پردیدترین قطعه از پازل مجازی بپردازیم که نامش «پروفایل» است.
پروفایل نماد روحیات، منش و اهداف صاحبانشان است که متاسفانه این دایره کوچک تبدیل به جذبگرایی و زیباآرایی شده است؛ البته که زیباآرایی و زیباخواهی کار پسندیدهای است، آنجا که بجا باشد و با هویت اسلامی و ملی همخوانی داشته باشد.
متاسفانه ماجراجویی «دایرههای کوچک» انتهایی ندارد، دایره کوچک همان پروفایلی است که حتی برخی متدینین را هم سمت و سو داده است؛ به طوریکه با انواع ژستها، مثلاً؛ چادر براق، نشستن پُر ناز، برجستگی ساعت مچی، پوششهای رنگارنگ و... سعی در مخاطبگیری دارد و دایره کوچک دیگر چشمان هیزی است که در تیزی گوی سبقت را ربوده است.
شاید از دیگرانی که ادعایی ندارند انتظاری نباشد اما از افراد و منشهای مذهبی این انتظار بجاست که فضای مجازی را مملو از عطر خداخواهی کرده و از رنگ و بوهای دنیایی در این فضاها دوری کنند و بدانیم که جذب هدفمند راههای متینتر و بهتری دارد و نیازی به تمسک به رنگهای دنیوی برای جذب نیست، بهویژه آنکه گاهی خودِ جذب دارای اشکالات جدی میشود؛ مثل جایی که شخصی در تلاش است تا افراد را به خودش جذب کند نه به محتوا و معنای صحیح؛ در صورتی که میتوان از «پروفایل» برای ترویج دین و خوبیها بهره برد؛ پروفایل یا پیجی که دربردارنده عکس حرم یکی از معصومین علیهمالسلام یا زائران حرم است در حقیقت نماد شیعه را به رخ میکشاند، چرا که شیعه در جهان به زیارت شناخته شده است، یا پروفایل و صفحهای که عکس شهید را انعکاس داده است در حقیقت مروّج فرهنگ جهاد و شهادت بوده است؛ برخی پروفایلها نیز نماد قدرت، نماد اخلاق و ... تلقی میشوند.
بنابراین تأثیر عکس پروفایل بر مخاطبان قابل انکار نیست، بهویژه اگر برای مخاطبان ناشناس هم باشد؛ آدمهایی که دارای اهداف والا هستند و اهتمام جدی به توسعه اخلاق و تأثیر کنشگرانه در فضای مجازی دارند، از «پروفایل» بالاترین بهرهبری را انجام میدهند تا منش اخلاقمدارانه و خداپسندانه را به اشتراک بگذارند.
کاش میشد در فضای مجازی زیبا اما ساده گام برداشت تا پروفایلهای ما رنگ و بوی خدا داشته باشد، همچنین پیامها و کنشهای ما.
#اخلاق
#فضای_مجازی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔦 بازشناسیِ «خودشناسی» در عصر رباتها
✍️ محمدجواد محمودی
یکی از فناوریهای مهمِ در حال گسترش و پیشرفت، تکنولوژی رباتسازی در بخشهای گوناگون نیاز بشری است.
امروزه رباتها قابلیت انجام بسیاری از کارهای مهم و مورد احتیاج انسان را دارند، چه بسا در برخی فنون و تخصصها از انسان نیز توانمندتر باشند.
این فنّاوری به لحاظ صرفه قیمت و کیفیت عملکرد در برخی زمینهها از به کارگیری نیروی انسانی نیز، توجیه اقتصادی بیشتری دارد
و بعید نیست در آیندهای نه چندان دور در بسیاری از حرفهها و مشاغل
به جای انسان، رباتها جایگزین شوند.
امّا پرسشی بنیادین ذهنم را مشغول کرده؛ انسانی که خودش را فقط با حرفه و شغل و مهارت و کسب و کارش میشناسد نه چیزی بیشتر، در حالی که رباتها میتوانند همین کارها را با کیفیتی چه بسا بهتر صورت دهند، دیگر چه جایگاه و تعریفی میتواند برای خودش متصور شود؟!
انسان، وسیلهای اختراع کرده وظایف را از خودش بهتر انجام میدهد، حال چه تعریف و مسئولیتی برای #زندگی خواهد داشت؟!
این پرسش، یکی چالشهای مهم جامعه بشری در آیندهای نزدیک خواهد بود؛ اگر انسان خود را از این بیهویتی نجات ندهد...
به عبارت بهتر، او مغلوب دستسازهی خودش خواهد شد؛ اگر نتواند پیش از آن خود حقیقیاش را پیدا کند...
«انسان» باید «خودشناسی»اش را از
«خود» بازبینی کند تا «هویت» گمشدهاش را بیابد!!!
«إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً»
سوره مبارکه #بقره، آیه30
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#روایت_و_نور
🌹و قالَ مَولاناالإمامُ الرِّضا عليه السلام :
🔹مَنْ لَقِىَ فَقـيرا مُسْلِما فَسَلَّمَ عَلَيْهِ خِلافَ سـَلامِهِ عـَلَى الأَغـْنِياءِ لقِىَ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ هـُوَ عَلَيـْهِ غـَضـْبانٌ؛
🔸هركس مسلمان تهيدستى را ديدار كند و به او سلام دهد، اما متفاوت با سلامى كه به ثروتمندان مى دهد، روز قيامت، خداوند را ديدار مى كند، در حالى كه خدا بر او خشمگين است.
🔗 عيون اخبار الرضا عليه السلام ، ج 2، ص 57.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
رهبر انقلاب اسلامی در حکم انتصاب مدیر جدید شورای هماهنگی؛
💠 رساندن پیام صادقانه و صمیمی به دلهای مخاطبان را در دستور کار قرار دهید
در پی استعفای آیتالله جنتی از ریاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای در حکمی با تشکر از خدمات ایشان، حجتالاسلام محمدحسین موسیپور را به مدیریت این شورا منصوب کردند.
در بخشی از حکم رهبر انقلاب اسلامی آمده است:
⚡️شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در شمار نهادهای قانونی فعال و اثرگذار در طول چند دهه و منشأ بصیرتافزائی و آرمانگرائی در بزرگداشت یادبودها و مناسبتهای انقلاب اسلامی بوده و در سایهی مدیریت موفق جناب آیتالله آقای جنتی دامت برکاته خدمات ارزشمندی به کشور کرده است. اکنون با عنایت به استعفای جناب آقای جنتی و با تشکر و تقدیر از زحمات فراوان ایشان، جناب حجتالاسلام آقای حاج شیخ محمّدحسین موسیپور دام توفیقه را به مدیریت این شورا منصوب میکنم.
🔹انتظار میرود مشی این شورا به تبعیت از شیوهی راهنمایان بزرگ دینی، بر اساس تبیین و عمقبخشی به شعارها و رساندن پیام صادقانه و صمیمی به دلهای مخاطبان باشد. این شورا از آغاز بر این اساس شکل گرفته و حرکت کرده و باید هر چه بیشتر به آن اهتمام ورزد.
🔸توصیهی اینجانب مردمی کردن بزرگداشتها، و فعال کردن مساجد و نهادهای مردمی، و بهکارگیری ابتکارات و خلاقیتهای جوانان انقلابی، و طراوت و تازگی بخشیدن به مراسم دینی و انقلابی است. توصیهی دیگر چابک و سبک کردن تشکیلات و زدودن زائدهها و فرسودگیهای آن است.
#رهبر_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#توئیت_خوانی
✔️داروی نجومی
صفحه توئیتری «حاج حیدر» نوشت: دارویِ نجومی سهم جانبازانِ شیمیایی شده و حقوقِ نجومی سهم مدیرانِ پتروشیمی! حقیقتاً "در زمینهی «عدالت» عقب ماندهایم"
🔻ربطی به مدیرکل آژانس ندارد
سیدیاسر جبرائیلی در توئیتر نوشت: برجام یک توافق میان ایران و آژانس نیست که مدیرکل آژانس راه بیفتد و مفاد آن را از ایران مطالبه کند. تعهدات هستهای ایران در برجام باید با توافقات میان تهران و آژانس تفکیک شود. گروسی اجازه ورود به آنچه در ازای عدم لغو تحریمها تعلیق یا متوقف شده، ندارد.
🔺عمل انقلابی جلوتر از نماد انقلابی
صفحه توئیتری طلبه خبرنگار نوشت: نمادها در انقلاب اسلامی برخاسته از اقدام و عمل هستند. پیشی گرفتنِ نماد انقلابی از عمل انقلابی میشود کاریکاتور!
🔸دروغِ «نمیتونید»
کاربر دیگری نوشت: متوسط هوش ملت ایران از دنیا بالاتره ولی بلندگوهای غرب صبح تا شب میگن شما نمیتونید، نمیتونید، نمیتونید... غرب فقط وقتی میتونه ما رو غارت کنه که این دروغ «نمیتونید» رو باور کنیم؛ نه داداش ما میتونیم...
🔹شهرِ خالی از مفاخر علمی
محمدحسین پیرایی در صفحه شخصی اش نوشت: امکان ندارد طول یک بزرگراه را در تهران رانندگی کنید اما ابرتمثال (تصویر بزرگ) چند سلبریتی را در بیلبوردها نبینید! اون موقع از مردم هم توقع داریم مفاخر علمی و فرهنگی رو الگوی خودشون قرار بدند!! آقایان محترم مسئول در شهرداری تهران و وزارت ارشاد، اگه این تناقضه بزنید زیر میز...
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
خیلی خجالت کشیدم وقتی فهمیدم ... خودتون بخونید...
غلام شاه پسندی از محافظان رهبری در مورد برنامه روزانه آیتالله خامنهای میگوید:
... هر زمانی که شما ایشان را ببینید، یا ذکر میگوید یا قرآن میخواند. ایشان به ما توصیه میکردند و میگفتند: «بچهها قرآن را زیاد بخوانید؛ قرآن نور است، قرآن را خیلی مطالعه کنید. من در جوانی هر سه روز یک دور قرآن میخواندم. یعنی روزی ده جزء. الآن دیگر اصلاً حوصلهاش نیست، پیر شدهام، از نظر سنوسال، وضعیت، شغل، گرفتاریهای کاری، این همه مسائل واقعاً نمیتوانم قرآن بخوانم. خیلی از قرآن دور شدم. نُه روز، ده روز طول میکشد من یک دور قرآن را بخوانم.»
الآن که دور شده، روزی سه جزء قرآن میخوانند.
همه افراد خانواده آقا حافظ کل قرآن هستند. منزل حضرت آقا یک خانواده پرجمعیتی است، خودشان، خانمشان و شش تا فرزند با ایشان زندگی کردهاند که همه الآن ازدواج کردهاند و رفتهاند؛ هر هشت نفر این خانواده حافظ کل قرآن هستند. مأنوس قرآن بودن یعنی این. کل افراد خانواده قاری و حافظ قرآناند.
(یک روز با رهبری،ماهنامه امتداد،شماره64،ص16)
پ.ن: ایشون از قرآن دور شده، روزی ۳ جزء میخونن...با این حساب فاصله من با قرآن؟!🤦♂
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰 اطلاعیه روابط عمومی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در پاسخ به نامه موسسات تاریخی درباره عذرخواهی مرحوم آذری قمی از رهبر انقلاب
🔻 در پی انتشار نامه پوزش خواهی مرحوم آیتالله آذری قمی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانهها و طرح برخی ادعاها و تردیدها در صحت و تاریخ آن، برخی از پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی و تعدادی از مراکز و مؤسسات فعال در حوزه مطالعات تاریخی، طی نامهای با اشاره به اهمیت موضوع و مباحث پیش آمده، از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای مدظلهالعالی درخواست روشنگری و رفع ابهام کردند.
🔹 این دفتر در پاسخ به این درخواست اعلام میکند مرحوم آیتالله آذری قمی مکاتبات متعددی با رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی داشته که از جملهی آنها دو نامه مشتمل بر عذرخواهی از معظمله است.
👈🏻 نامه اول در ۱۳۷۵/۳/۱۲ برابر با ۱۴ محرم ۱۴۱۷ نگارش شده که در صفحه ۱۶۶ کتاب «روشنبینی امام خمینی رحمةاللهعلیه» تألیف آیتالله ریشهری دامتبرکاته درج شده و اخیراً توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی قدسسرهالشریف منتشر شده است.
👈🏻 مرحوم آیتالله آذری قمی در نامهی دیگری در تاریخ ۱۳۷۶/۲/۱ با اشاره به نامهی اول، به همین مضمون تصریح کرده و در بخشی از آن نوشته است:
«در نامهای که توسط آقای مسعودی تقدیم شد جهت را سؤال کرده بودید ایشان نمیدانستند. در اوائل مسئله مرجعیت من فکر میکردم که شما هم به دنبال مقام هستید. با توسل به حضرت عباس سلامالله علیه مشکلم فوراً حل شد و شنیدم که فرزندان خود را به آقای بهجت ارجاع دادهاید. در هر صورت من سخت احساس مظلومیت و محرومیت از خدمت به نظام مینمایم و از شما توقع دارم که آنرا رفع نمائید و اگر با آن سوء ظن به شما جسارت شده مرا ببخشید.»
🔺 این دفتر برای رفع هرگونه ابهام و به منظور بهرهبرداری همهی علاقمندان بخصوص پژوهشگران حوزه تاریخ انقلاب اسلامی، تصویر آنها را منتشر میکند.
https://khl.ink/f/49113
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
بسم الله
سلام بر عزیزان و اعضای فاضل، نخبه و محترم کانال نویسندگا💐 این روزها که درگیر مسائل شخصی شدم، توفیق نداشتم یادداشت دوستان را رصد کنم، از این رو پوزش میخواهم.🙏
آن گونه که پیشتر گفته بودم این کانال به صورت خودجوش و یک نفره مدیریت میشود و وابسته به هیچ جریان و نهادی نیست جز گفتمان انقلاب و گام دوم و نانخور جایی هم نیست؛ هر چه میبینید از سر ذوق است و شوق در مسیر #پویش_نوشتن.
همچنان میخواهم دست از نوشتن برندارید؛ نوشتن دریچه ای برای ارزیابی خود است، برای کشف ارتباط بین خودمان، اطرافمان و دنیای آدمهای حتی دوردست.
بیتردید همکاری و همیاری عزیزانِ مشتاقتر در مسیر نوشتن و روشنگری همگانی، دشواریهای این حرکت ادبی_جهادی را از بین خواهد برد.
یادداشتهایتان را ارسال کنید؛ در معرفی شما سراپا در خدمتم.
برای بررسی یادداشتها ان شاء الله صبور باشید تا در شرایط مناسبتری پیگیر شوم.
التماس دعای وافر
اسفندیار