eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
469 ویدیو
176 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ موضع حوزه در قبال اظهارات جنجالی امام جمعه آزادشهر ✍️محمدرضا برته، سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ◻️ بسمِ اللهِ الرَحمنِ الرَحیمِ إنَّما یریدُ الله لِیذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَكُمْ تَطْهیراً با سلام و صلوات محضر مبارک حضرت رسول اکرم‌(صلی‌الله‌علیه و‌آله‌وسلم)‌‌ و‌ خاندان مطهر ایشان (علیهم صلوات الله) و تقدیم خالصانه‌ترین درودها به همه خادمان اسلام عزیز.‌(حفظهم الله تعالی) اخیرا صحبت‌های ناسنجیده‌ای‌ در فضای‌مجازی منتشر شد که حواشی و عکس‌العمل‌هایی را پدید آورد. ضمن تقدیر از پاسخ‌ها و روشنگری‌های برادران و علمای اهل سنت و فضلای حوزه‌های علمیه و سپاس فراوان از حساسیت همه مسلمانان و دلدادگان اهل بیت پیامبر‌(صلی‌الله‌علیه و‌آله‌وسلم‌) و نیز توجه و تاکید بر عذرخواهی صورت گرفته، لازم است اصحاب قلم و اندیشه ضمن درک جایگاه رفیع، الهی و منحصر بفرد اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و پاسداشت اخوت و برادری دینی و قدرشناسی امنیت ملی در سایه نظام ولایی و اسلامی، از هر‌گونه اقدامی که زمینه‌ساز نزاع مذهبی و در تعارض با مصالح امت مسلمان است پرهیز نمایند. وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى @HawzahNews @HOWZAVIAN
حوزه علمیه اهل سنت ✍️ علی مهدیان 🔸 چند سال پیش در با دوستانمان تصمیم گرفتیم برای روستاهای ، حمام و دستشویی بسازیم. در آن ایام احساس صمیمیت خاصی با مردم پیدا کرده بودیم. مردم کمکمان می‌کردند، با ما سرودهای جهادی را زمزمه میکردند. ذکر می‌گرفتند. یادم هست یک بار با بچه های کوچک روستایی عموزنجیرباف بازی میکردم. من میخواندم و آنها جواب میدادند در حالیکه دست یکدیگر را گرفته بودیم. یک لحظه چشمم افتاد به یک پسر بچه که از صمیم دل می‌خندید، نمیدانم چرا ولی احساس کردم همه عالم دارند میخندند. چقدر لذت داشت. 🔸 یک بار تصمیم گرفتیم با چند تا از رفقای برویم به حوزه علمیه ، شیخ انور از طلاب معنوی و جهادی حوزه قم که اهل همان طرفها بود همراهمان بود. من اولین بار بود که وارد اهل سنت میشدم. طلبه ها و اساتیدشان صمیمانه تحویلمان گرفتند با هم درباره درسهایشان گفتگو می کردیم، اینها اهل سنتهایی بودند که علاقه به مولانا و عرفان هم داشتند. در میان گفتگوهای علمی احساس کردم یک پیوند عمیق عاطفی و اجتماعی بین این جماعت و شیعیان هست، اینها با هم فامیل بودند. آداب و رسوم مشترک زیادی داشتند. 🔸 تا اینکه مسوول مدرسه علمیه شان آمد. کاملا مشخص بود این یک شخصیت دیگری است. حرفهای پر نیش و کنایه و خاصی در همه سکناتش مشخص بود با بقیه فرق میکرد. فهمیدیم اهل همانجا هم نیست. اینکه چه کسانی و چگونه او و امثال او را وارد آن منطقه کرده بودند بحث من نیست اما کاملا طعم سنی گری عربستانی_آمریکایی را حس میکردم و تفاوتش را با وضع عادی مردم میدیدم. شنیدم که مردم را ترغیب میکند که در دسته های عزاداری عاشورا شرکت نکنند و نذری نگیرند که این غذا نجس است. 🔸 از آن مدرسه وارد مدرسه علمیه دیگری شدیم که مربوط به بود. مدیر این مدرسه هم (که البته الان دیگر آنجا نیست) کمترین اعتقادی به وحدت نداشت. اینکه او نیز از کدام یک از دفاتر مراجع اعزام شده بود مساله من نیست. اما جالب است که بلندگوهای مسجدشان را در همان ایام روبروی حوزه علمیه اهل سنت میکردند و سخنرانیهایی پخش میکردند که تفرقه افکن بود. سر کوچکترین مساله ای، حتی اینکه پسر کوچک فلان مفتی حرف بد زده مثلا راه میانداخت. بعدها دیدم برخی از این ها رسما متصل به اند به لحاظ فکری. به چشم میدیدم ولی واقعا برایم باور کردنی نبود. 🔸 خلاصه یک نکته برایم تجربه شد و آن اینکه مردم مظلوم و رنجدیده ای داریم که در طول تاریخ با دلها و فطرتشان به هم وصلند اما کاملا یک خط مشترک شیعی سنی را در منطقه میدیدم که بنای دیگری دارند غیر از این مردم. 🔸 مثل روز روشن است برایم که پیروز خواهد شد به شرط آنکه طرحی که پیش می‌برد برایمان جدی باشد. بفهمیم آنها چطور روی هیجانات و رفتارهای ما حساب باز می‌کنند. بفهمیم آنها چطور بنا دارند حلقه ناامن حول ایران درست کنند که جبران حلقه ناامنی که حول شکل گرفته بکنند. بفهمیم کجا خفه شویم و کجا فریاد بکشیم. @HOWZAVIAN
31.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | صریح و بی پرده با رئیس مزکر نخبگان و استعداد‌های برتر حوزه 🔹 جمعی از نخبگان حوزوی در نشستی صریح و بی پرده با حجت الاسلام والمسلمین عماد انتقاد‌ها و نقطه نظرات خود را پیرامون دغدغه‌های طلاب و نخبگان حوزوی مطرح کردند. ⭕️ گزارش کامل این نشست به زودی از سوی خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد. @rasanewsagency @HOWZAVIAN
✔️اصرار رهبر انقلاب در رسیدگی به مطالبه پرستاران صفحه توییتری منتسب به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری به نقل از ایشان نوشت: من اصرار دارم وزارت بهداشت همین مسئله‌ی تعرفه‌ [خدمات پرستاری] را به طور جدی در این دولت دنبال کند. این یک درخواست مهم پرستاران و یک مطالبه‌ی واقعی است. 🔻آمریکاپرست‎ها در خواب امین دارابی نوشت: ارتش آمریکا به ۳۹ سرباز این کشور که در حملات پایگاه عین الاسد مجروح شدند، اطلاع داد که واجد شرایط دریافت مدال افتخار و حقوق مربوطه هستند آمریکاپرستا میگفتن هماهنگ شده ست، پایگاه خالی بوده ولی ما میگیم همش کار سپاهه... چیزی نشده ضربه ملایم مغزی شدن شما خودتو ناراحت ... .‌‌ 🔹رو نوشت به مسئولان و دوستان رسانه‌ای! کاربری «صمصام» در صفحه توئیتر نوشت: رهبری: «اگر حقایق جامعه را روایت نکنید دشمن آنرا ۱۸۰ درجه خلاف واقع روایت میکند!» ضربه‌ای که دولت روحانی به اعتماد مردم زد همین نگفتن حقایق بود موضوعی که توی اتفاق اخیر جایگاه های سوخت رعایت کردیم و دشمن هیچ غلطی هم نتونست بکنه. رو نوشت به مسئولان و دوستان رسانه‌ای! 🔸همیشه مجهز ‏محمدنصوحی هم نوشت: امروز ۱۱۰فروند شناور کلاس تندرو هجومی عاشورا به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه ملحق شد! این شناورها دارای قابلیت مانور بالا موشک‌انداز و راکت‌انداز با توان اقدامات شناسایی-اطلاعاتی هستن که در سواحل مکران و دریای عمان تا دهانه اروند در خلیج‌فارس عملیاتی میشوند! 📌پیش‌دستیِ «پیش‌نویس‌ ایرانی‌ها» ‏حسین اقبالی نوشت: طرف های غربی‌ مذاکره مجبور شدند روی پیش‌نویس ایران مشغول به مذاکره شوند.در این دور طرف غربی اسیر ابتکار عمل ایران شد و حالا به مذاکره و روند درگیر‌شدن در مذاکره در چارچوب بررسی پیش‌نویس‌های ایران بازگشته و در مقابل عمل‌گرایی ایران مجبور به پذیرش واقعیت و واقع‌گرایی شد.... 🔻بی‌سامانی پلتفرم‌های رمز ارز احمد نادری نماینده مجلس در توییتر نوشت: ‏ساماندهی پلتفرم‌های داخلی رمزارز دغدغه جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه است؛ در حالی که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی با اعمال فشار و محدودسازی این مجموعه‌ها در حال کوچاندن کاربران و جوانان به سمت مجموعه‌های خارجی است.‌ نباید این گلوگاه مهم را به خارجی‌ها واگذار کرد. 🔹کانادا برای مردم ایران فیلم بازی نکند علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توییتر نوشت: ‏اقدامات نمایشی دولت کانادا در سالروز جهانی ‎حقوق بشر پاسخگو نیست، مردم ایران منتظر استرداد مجرمین مالی ایرانی ساکن در کانادا و بازگشت اموال عمومی به تاراج رفته هستند. هرچند انتهای نمایشنامه ‎بهشت اختلاس‌گران جز این نیست. 🔸سجیل فقط ۷ دقیقه با شما فاصله دارد! مجید پازوکی در توییتر نوشت: ‏سجیل فقط ۷ دقیقه با شما فاصله دارد! اگر جرأت دارید، بزنید. بسم‌الله @HOWZAVIAN 🔗شما هم با بازنشر این محتوا عضوی باشید در 🔗 💐
🔴 ژانرهای درامِ الاهیات شیعی، نیاز سینمای ایران ✍️ سید محمد طباطبائی مدتی است که فیلم های سرویس‌های رسانه‌ای و سایت‌های فیلم و سریال را پیگیری می‌کنم. آن چه به خوبی مشاهده می‌شود، از یک طرف، وجود فیلم‌های بسیاری در ژانرهای کمدی، جنایی، ترسناک، درام و رمانتیک است که مفاهیم و نتایج زندگی مدرن را به تصویر می‌کشند و از طرف دیگر، فیلم‌های اکشن و علمی-تخیلی که آینده‌ای مطلوب برای مخاطب شرقی نمایش می‌دهد، مخاطبی که در ایران، حتی افراد نابالغ را شامل می‌شود و طبعاً در حال درونی‌کردن فرهنگی است که شب و روز خود را با آن می‌گذراند. با فیلم‌هایی طرفیم که قتل و خشونت را با طنز در می‌آمیزد یا جنبه‌ی الاهیاتی داده، در میانه‌ی شیطان و کلیسا قرار می‌دهد. درآمیختن طنز و خشونت، درک مخاطب را نسبت به وقوع جنایت تغییر می‌دهد و آمیزه‌ی شیطان و کلیسا، معرفی کشیش و صلیب به عنوان رهایی بخش انسان از پلیدی‌هاست. دسته‌ی دیگر فیلم‌ها، فیلم‌هایی است با ژانر های علمی-تخیلی یا اکشن که در ظاهر فقط هیجان‌های مخاطب را پاسخ می‌دهند اما آرمان‌هایی ایجاد می‌کند و جذابیت، تمام داستان نیست، این یک مقدمه است. نمی‌توان فقط با برخورد تنظیم گری و سانسور جنسی، به جنگ روایت این فیلم ها از زندگی موجود و مطلوب رفت. مفاهیم و تاثیرات بصری این فیلم ها به خوبی بچه‌های ما را تربیت خود می‌کنند‌. نسخه جایگزین، اقدام ایجابی است. به خوبی، نیاز به فیلم‌های درام با موضوع الاهیاتی آن هم بر مبنای تبیین رسانه‌ای-روان‌شناختی الاهیات فلسفی_کلامی شیعه که نظریه و گفتمان رقیب الاهیات مسیحی مدرن است. حتی فیلم‌های الاهیاتی سال‌های اخیر ایران، گویی نسخه‌ی ایرانی همان فیلم‌ها و تخیلی بیش نیست. در این فیلم‌ها، بر خلاف نسخه‌ی نت فلیکس از کلیسا، روحانیت شیعه را با تصویری نمادین و موهوم ارائه و حتی یک معلم دبیرستان را به عنوان کارشناس دینی معرفی می‌کند! ژانر دیگر، همان ژانرهای اکشن و حادثه‌ای است که در بیست‌سال اول جمهوری‌اسلامی، ارزش‌های انقلاب را به طور جذاب به مردم منتقل می‌کرد. ما فرهنگ و نوجوانان را جدی نگرفته‌ایم و با غلبه‌ی تنظیم‌گیری بر مدیریت رسانه، خیال خود را راحت کردیم که مثلا بچه‌ها بوسه‌ی دو دوست را نمی‌بینند و خودمان هم حتما می‌دانیم افکارشان با این کار پاک نخواهد ماند‌. وقتی دختران و پسران ما نحوه‌ی پوشش و ارتباط‌گیری را از نت فلیکس می‌آموزند، حتی با سانسور چند دقیقه، قدرت این تأثیرپذیری را نخواهیم گرفت. به عنوان یک پژوهشگر اجتماعی حوزوی که بر علم اجتماعی دینی تاکید دارد، ایده‌ی فوق را به غفلت از نسبت رسانه‌ها و گروه‌های مرجع مربوط می‌دانم. آن چه متولیان امر از آن غفلت دارند، تغییر رسانه‌های مرجع است. رسانه‌های مرجع، گروه‌های مرجع را معرفی و تثبیت می‌کنند. نمی‌توان بدون توجه به سازوکار رسانه‌ای مدیریت فرهنگی نمود. نباید حتی تغییر ذائقه با الگوی رقیب باشد. @HOWZAVIAN
کتاب نوشته خانم فاطمه میری اثری‌ست که با توجه به مسائل روز جامعه، سعی در نشان دادن فرهنگ ایرانی اسلامی دارد. معنویتی که گاه در قالب داستان کوتاه بیان شده، گاه در قالب یادداشت علمی. دراین میانه از ایران عزیز هم سخن به میان می‌آید؛ از داشته‌ها و یافته‌ها و میراث معنوی ایرانی. تمدنی که با ورود اسلام به شکوفایی رسید و سردمدار میدان تمدن اسلامی شد. 🔗متن کامل در خبرگزاری حوزه @HOWZAVIAN
🔊 مبارزه میدانی مرجعیت با سکولاریسم با طعم خدمت به مردم 🔹 به همت دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی ۲۵ تن آرد در روستاهای محروم استان کهگیلویه و بویراحمد، در حال توزیع می باشد. 🛎 به منظور و ادامه خدمت رسانی در مناطق عشایری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد، بیش از ۲۵تن آرد در قالب ۶۲۵ کیسه از طرف دفتر این مرجع عالیقدر، در این مناطق در حال پخش می باشد. ✍️ پ.ن : 🔺هر اندازه سکوهای مرجع در جامعه فعال عمل کنند و با خدمات اجتماعی یا عملکرد میدانی، وارد مانیتورهای ذهنی مردم شوند، امید و اعتماد و انسجام اجتماعی ارتقا خواهد یافت. 🛎 باید اضافه کرد که و فاصله گرفتن نهاد دین از جامعه، سه جنبه فلسفی، ساختاری و میدانی_روانشناختی دارد. ▫️جنبه های فلسفی و کلامی، بُعد روشنفکری رسوخ سکولاریسم در جامعه است و ساختارهای سکولار، مدیریت اجتماعی این جریان را به دوش می‌کشند و ابعاد و آثار را از طرق فرهنگی به سمت قشر خاکستری و عموم جامعه پمپاژ می کنند. 🔴 در همین راستا باید منبرهای قوی برای پاسخ به شبهات، داشته باشیم و مدل های ساختاری نوینی برای کنترل و حذف سکولاریسم طراحی کنیم. اما نباید از ابعاد میدانی و روانشناختی که در معرض دید روزمره مردم قرار دارند، غافل بود. حضور در عرصه خدمات اجتماعی، راهبرد بسیار موثری برای تبلیغ و امتداد اجتماعی دین و مقابله با سویه میدانی سکولاریسم می تواند باشد. @sedayehowzeh @HOWZAVIAN
✔️ درباره ضرورت تبیین کارکردهای اجتماعی مراجع تقلید و حوزه های علمیه شیعی بنویسید و یا نظرتان را به نویسندگان حوزوی اعلام کنید. 🔗ارسال به @rahil1357 @HOWZAVIAN
. 🌹بانوی حقیقت ✍️ نجمه صالحی خاک‌سپاری مخفیانه‌ و پنهان ماندن مزارش تا ظهور آخرین فرزندش، مظلومانه‌ترین اعتراض را در صفحات تاریخ رقم زد. هنوز که هنوز است پژواک فریاد حق‌خواهی‌اش در گوش زمان پیچیده است و چراغ هدایت حق طلبان است. اعتراض بانو هنگامی بود که مردم زمانش نقاب بی‌تفاوتی زدند و خود را به فراموشی، آن‌ها واضح‌ترین رویداد را، غدیر را، کتمان کردند. اعتراض بانو زمانی بود که مردم هنوز فاصلهٔ زیادی با تفکر زنده به گور کردن دختران و ظلم به بانوان نداشتند. اعتراض بانو هنگامی بود که تا قبل از ورود اسلام، زن موجود درجه دو یا سه محسوب می‌شد. اعتراض بانو تا ابد در صفحات تاریخ ثبت شد تا به یادگار بماند که برای دفاع از حقیقت و ایستادن در برابر ظلم و پایمال نشدن حق، زن و مرد یکسانند. گرچه فریاد حق‌طلبی او را مردم زمانش ناشنیده گرفتند اما این طلب حق و حقیقت، رسم و فرهنگی شد برای بانوان حق‌جو و حق طلب، تا در جای جای تاریخ نقش آفرینی کنند. بانو جان رفتی اما چهار فصل علی(ع) خزان شد. 🥀السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ🥀 @HOWZAVIAN
💠 پدر موشکی ایران در خط مقدم ✍️ بابک شکورزاده اخیرا سریال "خط مقدم" به کارگردانی شهریار بحرانی، فیلمساز متعهد و ارزشی که آثاری مانند "مریم مقدس" و "حمله به اچ۳" را در کارنامه خود دارد، از شبکه یک سیما پخش شد. این سریال چهار قسمتی در واقع تقطیع شده فیلم بلند سینمایی "آفتاب نیمه شب" بود که هیچ وقت اکران عمومی نشد. این مجموعه که با محوریت شهید تهرانی مقدم (پدر موشکی ایران) ساخته شده، برهه‌ای حساس از دوران دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد که ایران آماج حملات بی‌رحمانه موشکی رژیم بعث بود. 🔷داستان نخستین نیرو‌های یگان‌های موشکی ایران در جنگ هشت‌ساله نیز در این سریال روایت می‌شود. بخشی از داستان سریال در سوریه می‌گذرد که شهید تهرانی مقدم و همراهانش درآن‌جا آموزش موشکی می‌بینند؛ چند موشک هم لیبی به ایران می‌دهد که با مدیریت خود آن‌ها به مناطقی از عراق شلیک می شود. بعد از آن نیروهای لیبی کار شکنی می‌کنند و با خرابکاری در این سامانه، قطعاتی از آن را تخریب می‌کنند و مدتی پرتاب موشک به عراق متوقف می‌شود. در این دوران دوباره صدام حملات موشکی به ایران را تشدید می‌کند، ولی شهید تهرانی مقدم و همرزمانش با تلاش و پشتکاری که از خود نشان می‌دهند بالاخره سامانه موشکی را فعال می‌کنند. 🔷یکی از انتقادات جدی که برخی از منتقدین به این سریال وارد کردند این بود که بازیگر نقش شهید تهرانی مقدم شباهتی به این شهید نداشته و این نکته را از نقاط ضعف سریال دانستند. شهریار بحرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این شبهه گفت: «به نظر می‌رسد که برای انتخاب بازیگری که بتواند نقشی چنین حساس و تأثیرگذاری را بیافریند، تشابه چهره اولویت اصلی نباشد بلکه بازیگر باید طوری عمل کند که بتواند روح آن شخصیت فداکار و از خودگذشته را در صحنه بروز دهد. این موضوع مهمی است که برخی از آن غافل‌‌اند و با مقایسه میان بازیگران مختلفی که در اذهان و اعیان مردم آشنا هستند، تنها به دنبال چهره نزدیک به شخصیت مدنظر می‌گردند. به هرحال شما هیچ‌وقت نخواهید توانست در میان بازیگران فردی را پیدا کنید که شبیه شخصیت اصلی شما باشد، چه برسد که دقیقاً چهره و قد و قامت و شکل ظاهری و صدای وی نیز همانند باشد.» 🔷در آثار نمایشی که براساس واقعیت ساخته شده و کاراکترها ما به ازاء خارجی دارند، اگر مثل همین سریال که چهره واقعی شخصیت‌ها مشخص است و بیننده می‌داند که فلان کاراکتر در واقع چه شکلی بوده، طبیعی است که بهتر است حتی الامکان چهره بازیگر با شخص حقیقی شباهت محسوسی داشته باشد؛ چرا که این کار همزاد پنداری بهتری برای مخاطب ایجاد می‌کند. همچنانکه مثلا در فیلم منصور این نکته به خوبی رعایت شد و از این حیث بیننده بهتر می‌تواند با فیلم ارتباط برقرار کند؛ ولی به هر حال عمومیت ندارد و چه بسا در بعضی مواقع این نکته هم رعایت بشود، ولی مثلا به خاطر ضعف فیلمنامه، جذابیتی برای اثر نمایشی متصور نباشد. از طرفی برعکس آن هم صادق است که بازیگر شباهت آن چنانی با شخصیت واقعی نداشته، ولی آن اثر پر مخاطب و جذاب از آب درآمده است؛ مثل سریال "شوق پرواز" که در آن‌جا شهاب حسینی شباهت چندانی با شهید بابایی نداشت ولی این مطلب به چشم نیامد. 🔷بنابراین دست کم استدلال شهریار بحرانی تا حدودی درست است؛ هر چند که اگر بازیگری که نقش شهید تهرانی مقدم را بازی کرد شباهت فیزیکی محسوسی به این شهید داشت، می‌توانست جذابیت و مقبولیت بیشتری برای مخاطب داشته باشد. 🔗 ادامه در کانال یادداشت‌خوانی @HOWZAVIAN
مراقب توطئه صهیونیست‌ها در فاطمیه باشیم ✍️محمدرضا باقرزاده در آستانه فاطمیه سلام الله علیها رسانه های استکبار در حال برنامه ریزی برای ایجاد آشوب در کشور بر سر ماجرای مولوی گرگیج هستند و با وارد کردن چند جریان انحرافی توانسته اتفاقاتی را له و علیه ایشان سامان دهند. جریان وهابیت نیز در حال برنامه ریزی از بیرون مرزها می باشند. متاسفانه عده ای نیز از دو طرف ماجرا در میدان دشمن بازی می کنند. لطفا هوشیاری خویش را در قبال این ماجرای پیچیده حفظ کرده و به محبان حضرت زهرا سلام الله علیها توصیه شود که حتی در مقابل توهین های آشکار نا آگاهان بسیار هوشمندانه رفتار کنند تا درگیری فیزیکی رخ ندهد. اطلاع رسانی حداکثری و به موقع می تواند این توطئه خطرناک را خنثی سازد. به تقارن زمانی ایام *فاطمیه* و اظهارات سخیف *گرگیج* دقت کنید! دقیقاً زمانی که گردش حکومت‌های منطقه، به دلیل فشار اذهان عمومی کشورهای اسلامی به سمت ایران شدت گرفته است و امت اسلامی حول محور فلسطین به وحدت اسلامی نزدیک شده‌اند، صهیونیست‌ها با استفاده از عوامل خود در حال تولید کانون های بحران اختلاف مذهبی و راه اندازی جنگ‌های فرقه‌ای هستند تا جهت بقای خود زمان بخرند! در همین راستا مقارن ایام پر التهاب *فاطمیه* که شیعیان در اوج تحریک پذیری هستند، با اظهارات سخیف و توهین یکی از چهره‌های اهل تسنن بنام مولوی گرگیج مواجه می‌شویم و آتش به دل شیعیان زده می‌شود. از سوی دیگر همزمان با شروع ایام فاطمیه و آغاز به کار هیئت‌های مذهبی در دهه اول و دوم، شیعیان داغدار توسط عوامل نفوذی اعم از مداح و خطیب و میاندار، لعن بر اصحاب سقیفه را آغاز و علنی کرده و شدت می‌گیرد. باید انتظار داشت مزدوران رسانه‌ای در هیئات نفوذ کرده اقدام به تهیه گزارش صدابرداری و فیلمبرداری کرده و با انتشار وسیع در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، آتش کینه و انتقام را روشن کرده و جنگ‌های فرقه‌ای آغاز کنند. مراقب دوربین‌هایی که رفتار شما را در ایام فاطمیه ضبط و به گروه‌های اجتماعی اهل تسنن ارسال می‌کند باشید. @HOWZAVIAN
✔️ یادبود آیت الله اشتهاردی با سخنرانی مجتبی رحماندوست مراسم یادبود پانزدهمین سالگرد رحلت آیت الله محمد محمدی اشتهاردی(ره) نویسنده آثار و سیره اهل بیت(ع) امروز یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ در فضای مجازی با سخنان استاد مصطفی رحماندوست(پیشکسوت و شاعر و نویسنده) @HOWZAVIAN
📣 ثبت‌نام خطابۀ موسسه معنا،‌ مقدماتی 🗓 تاریخ ثبت‌نام؛ ۲۶ إلی۳۰ آذر 🗓 (ویژۀ برادران طلبه) 💠 مشاورۀ ثبت‌نام و پاسخ به سؤالات... 👇👇👇 @admin_menbar ❗ اعطای مدرک رسمی 📜 💠 کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوۀ برگزاری کارگاه و سایر موارد... 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1444544656Cb1d10a2525 @HOWZAVIAN
اولین نمایشگاه تمدن نوین اسلامی 🔻معرفی آثار تولید علم در زمینه: 🔹تمدن نوین اسلامی 🔸حکمرانی دینی 🔹علم تمدن ساز 🔸بیانیه گام دوم 🔹فقه حکومتی 🔸الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🕘 زمان برگزاری: ۲۷ الی ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۹ الی ۱۶ ⭕️ افتتاحیه: شنبه ۲۷ آذر ساعت ۹:۳۰ صبح (همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه) 💠 مکان: باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران 🎬 پخش زنده از تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران: tv.ut.ac.ir ------------------------------------------------- 📌 دبیرخانه تمدن نوین اسلامی 🌐آدرس سایت: https://tehran.nahad.ir/dabirkhaneh_tamadon 🔸کانال ایتا: https://eitaa.com/dabirkhaneh_tamadon @HOWZAVIAN
. نان در روغن جهل! ✍️ علی بهاری جمعه 26 آذر 1400 یکی از بستگان گفت فروشگاه زنجیره‌ای رفاه - واقع در میدان سعیدی قم - تخم مرغ ارزان دارد، به گونه‌ای که با این قیمت در جانبازان هم پیدا نمی‌شود. من هم که باید تخم مرغ می‌خریدم به او سپردم برایم یک شانه بگیرد. کارت به کارت کردم و گرفت. وقتی تخم مرغ‌ها را تحویل گرفتم دیدم روی آن تاریخ انقضاء و تولید را به زبان انگلیسی نوشته‌اند! یعنی به جای آن که بنویسند تاریخ تولید و تاریخ انقضاء، نوشته‌اند P به معنای (Production) و E به معنای (Expire). زمان تولید و انقضاء را هم بر اساس تاریخ میلادی نوشته‌اند که برای بیشتر مردم قابل فهم نیست. بر این اساس، پنج روز بیشتر به سررسیدن زمان انقضاء نمانده است. اکنون من مانده‌ام و سی تخم مرغ که باید پنج روزه املت، نیمرو و کوکو شود. مدیران فروشگاه هم احتمالا غش‌غش می‌خندند از نانی که در روغن جهل مردم می‌زنند. @HOWZAVIAN
💠نیمچه سریالی که قصه اش ناتمام است؛ ژانری اجتماعی ولی با نمایش کاریکاتوری ✍️ ابراهیم شریفی 🌀 بهروز شعیبی را یک از کارگردان هایی دانست که مستمرا درباره روحانیت به عنوان بخش قابل توجهی از جامعه, بازیگری(طلا و مس) و یا کارگردانی(پرده نشین و روز بلوا) کرده است و البته به شخصه ایشان را در هر دو قامت می پسندم. ✅ روز بلوا داستان یک روحانی به نام عماد با شهرتی به دست آمده از کارهای خیریه اجتماعی و البته به مدد برنامه های تلویزیونی اش است که با گذشته ای روشن ولی در مقطعی با آینده ای تاریک مواجه می شود. 🌐 فیلم, داستانی اجتماعی دارد که برخلاف اکثر فیلمهای که عمدتا به طلاق یا اعتیاد و ... می پردارند. این فیلم موضوعی امروزی تر دارد و درباره فساد مالی در قابل موسسات خیریه و آن هم در پوشش یک روحانی موجه رخ می دهد. 🔷 هر چند از این جهت که دغدغه اصلی فیلم را می دانم و آن را نقطه قوتش ولی مشکل اساسی فیلم را مقدمه طولانی آن می دانم و در آنجایی که فیلم باید به عکس العمل و واکنش های قهرمان داستان بپردازد و برخورد اطرافیانش که در درجه اول همسرش و حتی فرزندانش باشد را نشان دهد با ابهام کامل مواجه می شود. 💢 این که فیلم, است به این جهت است که برخی اعتقادات کاملا به صورت کلیشه ای و البته توجیه گر بروز پیدا می کند. فیلم قادر نیست روحانی ساده لوح غرق در فساد از سوی اطرافیانش را در ادامه با توبه و حتی پلیس بازی اش اعتلای از دست رفته اش را برگرداند. @HOWZAVIAN
. 💠نمایشگاه آثار تمدنی حوزویان و بازدید وزیر ارشاد پس از افتتاح اولین نمایشگاه تخصصی تمدن نوین اسلامی با حضور مؤسسات و مراکز علمی‌ای که در این زمینه آثاری را تولید کرده بودند، برگزار شد. دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازدید از آثار مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی گفت: موضوع مورد پژوهش این مؤسسه از مسائل مهم، برای تمدن نوین اسلامی است، امیدوارم به گام‌های عملی در این خصوص کمک نمائید همچنین دکتر مقیمی رئیس دانشگاه تهران نیز در این بازدید، ضمن تقدیر و تشکر از زحمات ارزشمند اندیشمندان مؤسسه «فقاهت و تمدن اسلامی» اظهار داشت: امیدوارم زمینه‌ای فراهم شود تا از طريق انجام کارهای مشترک از فعالیت‌های فکری و متون علمی_دینی این مؤسسه بهره‌مند شویم. این مهمانان آثار تولیدشده در این مؤسسه را کارآمد، بروز و مورد نیاز حاکمیت دانسته و خواستار دریافت کلیه این آثار شدند‌. @HOWZAVIAN
📝سه به‌اضافه یک رویکرد در پژوهش ✍️ محمدصدرا مازنی سه رسم و رویکرد در پژوهش‌های محققان که فراوان از آن‌ها یاد می‌شود عبارتند از: ۱)رویکرد موضوع‌محوری؛۲)رویکرد مسئله‌محوری؛ و ۳) رویکرد نیازمحوری. اولی مدل سنتی تحقیق بود که در طول تاریخ پُرسابقه و نتایج آن در کتاب‌خانه‌های دنیا فراوان است. در این رویکرد یک موضوع طرح شده و مطالب مرتبط با آن موضوع به‌صورت درختواره‌ای و مبتنی برساختار دانشی طرح می‌شود. اگرچه برخی آن را بدون جهت‌گیری مشخص و فاقد هدف می‌دانند، اما به‌‌گمانم این اتهامی ناروا است. هدف‌گذاری در ذات پژوهش و فحص علمی نهفته است و محققان به صورت هدفمند و همراه با جهت‌گیری روشن به پژوهش مبادرت می‌ورزند. اگرچه در این رویکرد امکان اتلاف وقت نسبت به رویکردهای بدیل وجود دارد، اما محقق به ابعاد و اضلاع موضوع اشراف بیشتری دارد. رویکرد دوم مسئله‌محوری است. تمرکز بر یک مسئله خاص و حل مسائل مطرح ویژگی این رویکرد است. گفته می‌شود یکی از علومی که به‌صورت مسئله‌محور شکل گرفته است دانش فقه است که در آن، حکم هریک از افعال مکلفین به‌مثابه یک مسئله، مطرح و با روش معیار(اجتهاد)، پاسخ آن از دل منابع اسلامی کشف می‌شده است. البته همین فقه هم عمدتا در حال حاضر به شیوه موضوع‌محور مطرح می‌شود. مثلا موضوع طهارت برای پژوهش مطرح و همه مباحث مربوط به آن به صورت موضوعی و دائره‌المعارفی تبیین می‌شود. اغلب درس‌های خارج_به‌مثابه پژوهش شفاهی_ از جنس موضوع‌محور است. رویکرد سوم نیازمحوری است. مسئله‌محوری نسبت به موضوع‌محوری برتری‌هایی دارد، اما وجود یک اشکال اساسی در آن موجب شد تا رویکرد نیازمحور مطرح شود. روشن است که همه مسئله‌ها لزوما مبتنی بر نیاز نیستند. چون ممکن است موضوع یک تحقیق مسئله باشد، اما مورد نیاز نباشد. یا دست‌کم آن نیاز مبتلابه نباشد پس مسئله ممکن است نیاز‌محور نباشد. این یعنی مسئله‌محوری هرگاه با نیازها منطبق باشد کاربردی‌تر خواهد بود. رویکرد دیگری نیز به سه رویکرد پیشین اضافه می‌شود. این رویکرد را که به مسئله‌محوری و نیازمحوری نزدیک است اولویت‌محوری می‌نامم. براین اساس ممکن است موضوع یک تحقیق مسئله و مورد نیاز، اما فاقد اولویت باشد. اولویت‌ها بر اساس فرایندی با توجه به ابعاد و معیارهای مختلفی تعیین می‌شوند. سیاست‌های سازمانی و منابع مالی و تقاضاها ازجمله ملاک‌های پرداختن به اولویت‌ها است. @HOWZAVIAN
🔴 چقدر فریاد زدیم؟ ✍️ محمدامین رضایی 🔸۱: حضرت امیر ع: شریح به من خبر دادند كه خانه اى با هشتاد دينار خريده اى و سندى براى آن نوشته و گواهانى آن را امضا كرده اند؟ شريح گفت: آرى اى اميرمؤمنان، حضرت نگاه خشم آلودى به او كرد و گفت( نامه ۳ نهج البلاغه ) 🔸۲: میانگین زمان انتظار مسکن دار شدن در ایران به ۴۰ سال رسیده! بین ۴۰ تا ۶۰درصد در آمد مردم صرف مسکن (اجاره و..) میشود. در تهران زمان انتظار خانه دار شدن دهک اول ۱۷۸ سال، دهک دوم و سوم به ترتیب۱۰۹ و ۷۹ سال طول میکشد (منبع فرهیختگان و تسنیم) 🔻۳:حجت الاسلام موسوی (امام جمعه اهواز): مسئولی را می‌شناسم که در یکی از مناطق اهواز در خانه‌ای ۱۰هزار متری سکونت دارد و باید آن را هر چه سریع‌تر تخلیه کند، در غیر اینصورت شخصا به موضوع ورود می‌کنم. ثروت‌های قانونی برخی مدیران به اندازه‌ای است که حیوانات خانگیشان هم زندگی مرفهی دارند! (نماز جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰) 🔸۴: این دو روایت 🔻 الف: حضرت امیرع: ما اَخَذَ اللهُ عَلَى الْعُلَماءِ اَلاّ یقارّوا عَلى كِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظْلومٍ لاَلْقَیتُ حَبْلَها عَلى غارِبـِها اگر خداوند از علما پیمان نگرفته بود كه با پرخورى ظالم و گرسنگى مظلوم آرام نگیرند، زمام خلافت را به حال خود رها مى‌كردم. (نهج البلاغه، خطبه۳) 🔻ب: امام حسین ع: وَ الْعُمْی وَ الْبُکْمُ وَ الزُّمْنُ فی الْمَدائِنِ مُهْمَلَة، لا ترْحَمُونَ؛ وَ لا فی مَنْزِلَتِکُمْ تَعْمَلُونَ وَ لا مَنْ عَمِلَ فیها تُعینُونَ کوران، گنگان و بیماران زمین‌گیر در شهرها به حال خود رها شده‏ اند و به حال آنان رحم نمی‌کنید و به کارى که شایسته جایگاه شما (علما است بر نمی خیزید؟ و کسانی را هم که در حق آنان بخواهند کاری کنند یاری نمی‌کنید.(خطبه منا) 🔸۵: چقدر فریاد زدیم؟! @HOWZAVIAN
🔸کرسی الگوی تحول در جامعه بر مبنای سیر نزول قرآن 🔰 مرکز پژوهشگاه برگزار می‌کند: ▪️ دکتر رحیم حاصلی به عنوان ارائه‌دهنده، حجج اسلام و المسلمین سید کریم خوب بین خوش نظر و محمد عابدی به عنوان ناقد در این کرسی حضور خواهند داشت. ⏰ سه شنبه 30 آذر ماه، ساعت 14:30 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/CA4Rn3f0bGBZ @HOWZAVIAN
تيزر نهايي كنگره علامه طباطبايي.wav
20.95M
🔺تیزر فراخوان مقالات کنگره بین المللی حضرت آیت الله علامه سیدمحمد حسین طباطبایی @HOWZAVIAN @hekmateislami
. 🕹پدال زندگی ✍️ محمدجواد محمودی اولین باری که رفتم آموزشگاه و پشت فرمون نشستم، توی دور برگردون که کلاج رو بردم پایین و فرمون رو چرخوندم و با یه نیش گاز به مسیر ادامه دادم، گفتم عجب کار راحتی هستا! 🚗 الکی گندش میکنن میگن باید دو هفته دوره ببینی و یکی باید کنار دستت بشینه؛ آخه چارتا گازو کلاج و ترمز کاری داره؟ البته شایدم استعداد من خوبه و بقیه نیازبه این کلاسا دارن.💪🏻 تصمیم گرفتم بعد کلاس به استاد بگم خودم بلدم و از جلسه بعد نمیام،.👨🏻 تو همین فکرا بودم که کف پام احساس میکردم هی این پدال ترمز و کلاج تکون میخورن؛ گفتم بیا، اینم از ماشین! لااقل چندوقت یکبار نمیبرن که به این روز نیفته.🛠 پعد از رسیدن به ، داشتم کمربندم رو باز میکردم تا برم با استاد صحبت کنم که یه دفعه چشمم به زیر پای استاد افتاد🤔 حسابی تعجب کرده بودم، چرا اونجا دو تا پدال دیگه هست؟ گفتم استاد این چیه؟ گفت این‌ها پدال کلاج و ترمز هست برای کنترل رانندگی افراد مبتدی که اگه نتونستن هدایت ماشین رو انجام بدن، من بتونم ماشین رو کنترل کنم... از استاد تشکر کردم و قرار بعدی رو هم هماهنگ کردم... با خودم گفتم توی زندگی هم، خیلی جاها فکر میکنم کار رو خودم انجام میدم؛ تازه به خودم میبالم که چقدر حرفه‌ای و کاربلدم! اما همیشه و همه جا یکی هست که داره غیر مستقیم کار رو کنترل میکنه تا توی جاده زندگی تصادف نکنم... پس این همه و «منم منم» چیه دیگه؟! «قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ » سوره مبارکه ، آیه 50 @HOWZAVIAN
🔴 توضیح واضحات! ✍️ احمدحسین شریفی همواره از عالم و عامی بوده و هستند کسانی که امکان و توانایی انتقال گویا و کوتاه مقصود خود را ندارند. بعضاً، حتی در جلسات «هم‌فکری» و «هم‌اندیشی» درباره مسأله یا موضوعی، به توضیح واضحات یا بیان امور نامربوط و یا حتی بیان امور بلاطائل می‌پردازند. یکی از اساتید دانشگاه تهران می‌گفت در دوران تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، استادی داشتیم که متون فلسفی اروپایی را تدریس می‌کرد. روزی به هنگام بیان فیلسوفان ایونیا که آغازگران تفکر فلسفی در یونان باستان به شمار می‌آیند، استطراداً از لزوم آشنایی دانشجویان فلسفه با جغرافیا سخن به میان آورند. بعد از توضیحاتی در این باره، از باب الکلام یجر الکلام سخن را به اهمیت دانش جغرافیا و چگونگی آشنایی با جغرافیای کشورها و ... کشانده و گفتند در این زمان آشنایی با جغرافیا زحمت زیادی ندارد، نقشه کره زمین به خوبی طراحی شده و در اشکال مختلف حتی در فروشگاه‌های عمومی و اسباب‌بازی هم هست. الان به شکل بادکنک هم تولید شده و شما می‌توانید از فلان مغازه یک بادکنکی که نقشه زمین روی آن حک شده است را بخرید و ... در ادامه شروع کرد به توضیحاتی درباره کیفیت بادکردن بادکنک‌ها و اَشکال مختلف این بادکنک‌ها و رنگ‌های آنها و ..... الغرض، مدتی وقت کلاس درباره بادکنک و نحوه بادکردن آن و ... گذشت. تا اینکه یکی از دانشجویان از عقب کلاس گفتند استاد این همه توضیح نمی‌خواهد، ما بادکرده آنها را می‌خریم و خیال خودمان را راحت می‌کنیم! آن استاد هم از این پاسخ خیلی خوشحال شد اما مجدداً بحث را در همین فضا ادامه داد ...! @HOWZAVIAN