🕌دلنوشته جمکرانی
✍سعید کرمی
به شبستان مسجد که میرسی عروج عاشقانه ی نمازگزاران در نماز جماعت ؛حال غیر قابل وصفی برایت به ارمغان می آورد....
#دلنوشته
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 به بهانه ۲۲ بهمن
✍ احمد اولیایی
🔸«مَناسِک گزار» (rite of passage) را مردمشناس هلندی به نام ون جنپ (Van Gennep) در سال ۱۹۰۸م مطرح کرد. ادبیات «آیین تشرف» (initiation) هم تقریبا مشابه ادبیات مناسک گذار است. مناسک و آیین هایی که انسان را از مرحله ای به مرحله دیگر عبور می دهد و انسان در مسیر رشد و تکامل از جایی به جایی می گذرد. «بلوغ» یکی از این گذرگاه هاست.
🔸ویکتور ترنر مردمشناس اسکاتلندی چهار مرحله را در این مناسک نام می برد که مرحله چهارم، مرحله انسجام است. فارغ از نقدهایی که به ادبیات غربی مناسک گذار وجود دارد، من میخواهم از این مقوله برای راهپیمایی ۲۲بهمن وام بگیرم؛
🔹شاید برای برخی نظاره کنندگان، راهپیمایی ۲۲ بهمن یک حرکت تکراری است که هرساله فقط تکرار می شود اما برای حاضرین یکی از مهم ترین مناسک و آیین ها ست که نه فقط ریشه ملی بلکه ریشه دینی دارد.
بله، تکرار ظاهراً ملال آور است اما اگر دقیق بنگریم، جامعه پویا است و حرکت دارد. حرکت، تغییر ایجاد می کند و تغییر، مانع تکرار است. لذا هرچند ۲۲ بهمن همیشه از نظر زمانی ۲۲ بهمن است اما هر بار بر نقطه ای از «گذر اجتماعی» ایستاده است.
🔹پس از اغتشاشات امسال، اکنون جامعه ایرانی قرارست در آیین راهپیمایی روز پیروزی انقلاب اسلامی، از «بحران» که از مراحل چهارگانه ترنر است، گذر کند و وارد مرحله «انسجام» گردد. نه بدین معنا که انسجامی نبوده بلکه از آنجهت که راهپیمایی از جنس شعایر است، این انسجام باید بازنمایی هم شود.
🔸 این گذر نوعی «تشرف» جامعه ایرانی به مرحله بلوغ اجتماعی است. بلوغی که هر سال تکرارش تکرار ملال آور نیست بلکه از جنس تکرار «فبأی آلاء ربکما تکذبان» و یادآور نعمت انقلاب اسلامی است.
🔸جامعه ای که هر سال بالغ تر می شود و با آیینی ملی و الهی تعظیم شعائر می کند و نعمت انقلاب اسلامی را مکرراً به خود یادآور می شود.
🔹پس حضور آحاد اعضای جامعه ایرانی، به مثابه رکن قوام بخش این آیین گذار و تشرف، امری لازم و طبیعتاً ستودنی ست.
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ همه میآییم؟
✍ هادی سیاوش کیا
▫️حق داری. نیامدنت را هم مبارزه میدانی. مبارزهای مثل روزهای پنجاه و هفت...
▪️میبینی که مسئولی چفیه به دوش صف اول راهپیمایی است که سال بعدش در کانادا، شلوارک پوش، میز اول "بار" است. دورویی دیدهای. تمام سختی تحریمها و بی درایتی ها روی دوش تو و در سفره خانوادهی توست. حق داری.
▫️بعید میدانم که انقلاب ۵٧ را غلط بدانی. میگویی که خرابش کردند. و راست میگویی.
▪️اما درخت آفتزده را بی آب و داشت نمیگذارند عزیز. از ریشه نمیکنندش. خاصه درختی که پدرانمان پای آن نه آب بلکه خون داده باشند.
▫️بیایی به انقلاب ۵٧ آری گفتهای نه اختلاس ۴٠١، بیایی دل مادر شهید را شاد کردهای نه دلِ فاسد جدید را.
▪️درست، این آمدنت، شاید آفت درخت را هم به نوایی برساند اما هیچ پدری، برای اینکه مورچگان خانه از تکه نان های ریخته، پروار میشوند، فرزندش را گرسنه نمیگذارد. و این انقلاب مستمر، فرزند ما مردم است.
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 انقلاب اسلامی؛ انقلابی دائمی
✍ احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه
انقلاب اسلامی، انقلابی به معنای حقیقی کلمه بوده و هست. «انقلابی مستمر» با نام اسلام و در «گسترهای جهانی» که با محوریت ایران شروع شده است. حدود ۴۴ سال است علیرغم همه دشمنیها با سرعتی چشمگیر و اعجابانگیز به سوی پیشرفت و تعالی حرکت میکند. چشم جهانی به سوی آن دوخته است. حتی قدرتهایی همچون روسیه و چین و هند و کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی با الگوگیری از ایران و قدرت تحریمشکنی ایرانیان، به خود جرأت و جسارت تقابل با یکجنانبهگرایی آمریکا و جهان تکقطبی را دادهاند.
در بازدیدی که دیروز (۱۲/ بهمن ۱۴۰۱) از انستیتیوی فلسفه مسکو داشتیم جناب دکتر علیاکبراف، رئیس انستیتیو، میگفت:
«بعد از تحریمهای شدید آمریکا و کشورهای اروپایی علیه روسیه، الگوی ما برای مقاومت، ایران و ایرانیان بودند. وقتی به شما و مقاومت ۴۰ ساله شما نگاه کردیم، به خود جرئت و امید دادیم که ما هم میتوانیم در برابر تحریمهای بیرحمانه غرب مقاومت کنیم و مقاومت خواهیم کرد.»
امیدوارم که هر یک از ما هم وظیفه خود را در این حرکت جهادی و جهانی به خوبی انجام دهیم و در هدایت و ساماندهی به نظامات جهانی بر مبنای توحید و حقیقت و عدالت کوشا باشیم.
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
این خاک گوهرخیز خاک پاک ایران است
جمهوری اسلامی ما مهد ایمان است
جز با ولایت کار ما سامان نمیگیرد
این حکم عقل و حکم دین و حکم قرآن است
بیستودو بهمن شکوه و افتخار ماست
روز حضور و وحدت و تجدید پیمان است
سردار دلها یاد تو از دل نخواهد رفت
شبهای جمعه سینه از یادت گلستان است
گل کرده نامت در بهار وحدت ملی
ما هرچه داریم از امام و از شهیدان است
#محمدتقی_عارفیان
#دهه_فجر
#شعر_انقلاب
#شاعران_انقلاب
💠 @shaeranehowzavi
#هم_نویسان
1⃣در آستانه بهار انقلاب، بانوان نویسنده تحریریه مجتهده امین (ره) دست به قلم شدند
🇮🇷بلوغ و شکوفایی انقلابی، زهره جهانگرد
🇮🇷الله اکبر، زهره قاسمی
🇮🇷فریاد الله اکبر، زینب سید میرزایی
🇮🇷ندای الله اکبر سردار دلها، مرضیه رمضان قاسم
🇮🇷تکبیر، زهرا کبیری پور
🇮🇷تولد داریم چه تولدی! جشن داریم آن هم چه جشنی!، فاطمه حسینی پناه
🇮🇷بقای انقلاب و اسلام بر مدار بصیرت و غیرت دینی، آمنه عسکری منفرد
🇮🇷نقشهی خدا، کبری خالقی
🇮🇷کدام هدف امام خمینی از انقلاب اسلامی محقق نشد؟، زینب نجیب
🇮🇷ادای دین به حافظان انقلاب، آمنه عسکری منفرد
🇮🇷در مصاف با جنگ تردیدها، زینب نجیب
🇮🇷الگو پذیری از وقایع تاریخی انقلاب اسلامی ایران، فاطمه میری
🇮🇷انقلابی گری یا انقلابی نمایی،آمنه عسکری منفرد
🇮🇷بادکنکهای رنگی، زهرا کبیریپور
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#عید_پرچم
در دلش نام خدا جاریست این دریای مواج
من تپشهای بلند پرچمم را دوست دارم
#عاطفه_جوشقانیان
#الله_اکبر
#دهه_فجر
#شعر_انقلاب
💠 @shaeranehowzavi
#هم_نویسان
2⃣در آستانه بهار انقلاب، بانوان نویسنده تحریریه مجتهده امین (ره) دست به قلم شدند
🇮🇷عید پرچم، عاطفه جوشقانیان
🇮🇷در مسیر حرکت، مهتا صانعی
🇮🇷جشن الله اکبر، مریم زارعی
🇮🇷کاردستی مادربزرگ و نوه، مخدره چمن خواه
🇮🇷پیروزی اهل حق، سیده ناهید موسوی
🇮🇷تو را چه بنامم، آمنه عسکری منفرد
🇮🇷انسان چهل و چهار ساله، طیبه فرید
🇮🇷عاشقانه ام با تو، زهرا نجاتی
🇮🇷موسی جلو دار است، زهرا سعادت
🇮🇷به نیابت از شهدا می آییم، آمنه عسکری منفرد
🇮🇷یک خاطره یک لبخند، سمیه رستمی
🇮🇷بهمنی به گرمی تابستان، فاطمه شکیب رخ
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟حماسه ۲۲ بهمن
🌟اکنون
🌟قم حماسه آفرین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✅ انقلاب اسلامی و آزادی
✍️محمدصادق خرسند
◀️ عالمان سیاست معتقدند گاهی برای رسیدن به آزادی باید انقلاب کرد. اما ملت ایران ثابت کرد می توان با انقلاب معنای آزادی را دگرگون ساخت. آزادی مفهومی است که به قول منتسکیو بیشتر از هر مفهوم سیاسی دیگر تعریف دارد و محل اختلاف است. تعابیر متفکران لیبرالیسم، سوسیالیسم، فمینیسم و حتی مکاتب انتقادی از آزادی تک بعدی و فارغ از نقش مذهب، سنت و ارزشها است؛ اما انقلاب اسلامی ایران وجه دیگری از آزادی را با عنوان مردمسالاری دینی در سپهر سیاسی ثبت کرد.
◀️ این انقلاب برای نخستینبار در تاریخ سیاسی جهان بر اساس تفکرات مذهبی به برپایی حکومتی انجامید که قدر مشترک اندیشه تمامی رهبران آن، آزادی است. امام خمینی(ره) انسان را فطرتاً آزاد و آزادی را ابتداییترین حق بشر میداند. شهید مطهری نیز معتقد بود اسلام، آزادی بیان و تفکر را به رسمیت شناخته است. رهبر انقلاب اسلامی هم آزادی مردم را جزء حقوق طبیعی انسان عنوان می کند.
◀️ متهم کردن نظام جمهوری اسلامی به دیکتاتوری در حالی است که این نظام تنها نظامی در تاریخ انقلابهای جهان است که با رأی اکثریت مطلق مردم انتخاب شده است و به اندازه تعداد سالهای عمر خود برای انتخاب مناصب سیاسی به آرای عمومی مراجعه کرده است. آن هم در منطقه خاورمیانه که به فرموده رهبر انقلاب برخی کشورهای آن به صورت قبیلهای اداره میشوند و مردم آن حتی فرق صندوق رأی و صندوق میوه را نمیدانند!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
💐 اسلام که آمد...
✍️ میر عبدالرحمن، دانشجوی دینی اهل سنت با ارسال یادداشتی به جمع نویسندگان حوزوی پیوست:
وحدت و یکپارچگی دریچهای است که رهروان از ورای آن شمیم معنوی عالم لاهوت را استشمام میکنند؛ زندگی در سایهسار این چتر رحمت و فضیلت قدسی، روح پژمرده اجتماعات انسانی را شکوفا و قامت خمیدهی بیتفاهمیها را استوارتر میسازد.
بیتردید مفهوم «وحدت» در اعماق خود مکتبی بزرگ، نیکو سرشت و مسیر متعالی دارد که از مشکات نبوت چکیده شده است. وحدت امت اسلامی جان مایه وحی الهی و سلوک عملی مسند نشینان معنوی (اصحاب) پیامبر صلوات الله علیه بود.
زین رو شجره طیبه«وحدت» از سپیده دمِ طلوع فاخرانهی اسلام عزیز در صحنهی جزیرهالعرب، رنگ و بویی انسانی و اسلامی گرفت و جامعه جاهلیت را از چارچوب وحدت اقوام و مذاهب آن عصر که فقط در نام و نشان منحصر شده بود و هیچ جنبهای عملی و انسانی نداشت، رهایی بخشید.
پیش از اسلام، از همه نامیمونتر، برای قدرتطلبی و گسترش اقتدار قدرت خود، بر همدیگر میتاختند و عزت و شرف خویش را نقش بر خاک سیاه میکردند؛ اما این آواز رسایی اسلام بود که بر کوی و برزن ندای وحدت و انسجام مذاهب و ملیتهای متنوع را بانگ عظیم زد و همه را با جرس قدسی خویش، بر خوان گستردهی حبل المتین الهی دعوت گسترده و این پیوند اسلامی را نیکوترین احتفال انس و محبت خواند و به این طریق بذر ایمان و محبت اسلام در سرزمین وجودی مسلمین بهتر و شایسته تر نشو و نمو یافت.
اسلام که آمد فاصلههای مؤمنان را کوتاه، و کوتاه اندیشیدنهای عصر جاهلیت را ویران و ضمیر مسلمین را با آب طهارت خلوت نبوی شستشویی خالصانه داد. وحدت اسلامی منبعث از ریشه عشقآفرین شریعت محمدی و مضمون ظاهری و باطنی کلام رب العالمین است.
اهل سنت و تشیع از این نعمت عظمای برادری و برابری از برکت انفاس پاکیزهی نبوی و تعالیم حرارتآفرین رسول الله به شکل احسن بهرهمند هستند. پیوند الفت و عشقورزی این دو جریان مواج بحر اسلام چنان عمیق و وسیع است که در حقیقت برخاسته از یک اقیانوس کبیرند.
قرنهای متوالی است که اهل تشیع و سنت مراودات اجتماعی و سرشت برادری و فرهنگ و خرده فرهنگهای مذهبی خویش را باکمال دیانت و صداقت اسلامی محفوظ و خدعهی توطئههایی دشمنان اسلام و جمهوری اسلامی را با سینه باز لمس کردند. در برهههای در هم کوبیدن تبلیغات زهرآگین انشقاقِ امت، دست وحدت خویش را به پهنای زمین وسعت دادند و بر چهرهی ابلیسانِ آدمروی کوبیدند.
دشمنان اسلام از هر مجرایی که چه با عناصر وهابیت و غیره مجریان سیاستهای دینستیز خود، بخواهند که شکافی در ساختمان مذاهب اسلامی ایجاد کنند، در میانهی مسیر به دشت و هامون پر خار مغیلانی برخورد خواهند کرد که امکان پیشروی وجود ندارد.
شکی نیست که در حریم عزتمند و فرهمند مذهبی و با طراوت برادرانهی اهل تشیع و سنت، نقوش مخربآور هر ناکس، محو و زایلشدنی است.
این فضای همدلی و متین مذهبی ایران، در قدم نخست از برکت اندیشه متعالی و بینش عارفانهی مقام معظم رهبری و ملت شکوهمند و پراحساس ایران اسلامی است.
#مبعث
#پیامبر_اکرم
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔻با مردمِ در میدان شوخی نکنید!
✍️ حجت الاسلام ادریسی، سردبیر روزنامه سراج
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔺دوئل عدالت و دموکراسی در غرب
✍️ سیدمحمدجعفر رضوی، پژوهشگر مطالعات انقلاب اسلامی
برابری برای افراد جامعه که دارای شرایط یکسان و استعدادهای متفاوت هستند، خود ظلم محسوب میشود. از این جهت که اگر کسی که دارای استعداد و توانایی بالاتری در مقایسه هم رتبههای خود است با دریافت شرایط یکسان به حق کمتری دست یافته است. از سوی دیگر اشخاصی که توانایی بهره برداری از حق به دست آمده را ندارند یک امکان و توانایی را که بیشتر از حد توان آنها است از دست میدهند.
حال سؤال اینجا است که اگر به همه حق یکسان در انتخاب ندهیم آیا در حق آنها ظلم نکردهایم؟ سؤال دوم این است که وقتی به همه حق رأی یکسان میدهیم، کسی که توانایی بیشتری دارد مورد ظلم واقع نشده است؟
این سؤال امروزه به صورت مختلف در جوامع دموکراتیک مطرح میشود که وقتی حق رأی یک نخبه سیاسی با یک فردی که تازه به سن قانونی رسیده در رأی دادن یکی است در حق آن نخبه سیاسی ظلم شده است. اما از سویی این نکته هم مد نظر قرار دارد که اگر حق رأی یکسان به همه افراد ندهیم با محروم کردن بخشی از جامعه از برخی حقوق، به آنها ظلم کردهایم. این تضاد و دوگانگی موجب نوعی بیعدالتی در موکراسی شده است.
نکتهای که برخی حامیان دموکراسی در اینجا برای حل مشکلات نامبرده طرح میکنند آن است که برابری نامبرده در داشتن حق انتخاب و حق رأی است نه در داشتن شرایط یکسان در تمامی امور. هرچند این مفهوم با تسامح ارائه میشود؛ اما تا حدی میتواند اشکالات وارده را حل کند؛ اما حل این معضل نیز در نگاه حامیان و مخالفان دموکراسی یک مفهوم پیچیده است که در حوصله این بحث نیست و مجال مبسوط دیگری را میطلبد.
در آسیبشناسی دموکراسی و عدالت، دو دیدگاه متفاوت وجود دارد. برخی کل دموکراسی را رد میکنند و برخی دیگر عدم اجرای صحیح دموکراسی و لوازم آن را موجب بیعدالتی در دموکراسی کنونی جهان میدانند.
🔗 متن کامل در سایت اندیشهای فکرت
#اندیشه
#دموکراسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 انزوای فرهنگی؛ فرجام بیمهری به علوم انسانی_اسلامی
✍️ محمدعلی بابایی، طلبه حوزه علمیه مازندران با ارسال نوشتاری به جمع نویسندگان حوزوی پیوست:
از مهمترین سرمایههای یک کشور، نیروی انسانیای است که بر پایهی اصول، اعتقادات و معنویات تربیت شده باشد، در غیر این صورت هر چه کشور در میدانهای گوناگون فرهنگ، اقتصاد و سیاست پیشرفته باشد، از درون تهی، و در برابر حیلهها و دسیسههای دشمن و یا رقبایش دچار تزلزل شده و ممکن است از صحنه بازی خارج و یا در برابر تلاطم حوادث از پشتوانه مردمی خوبی برخوردار نباشد.
کشوری که در عرضه خدمات، عرصه ارزش اجتماعی و تزریق دانشی به جامعه، فاقد فرهنگ اصیل باشد، بیگمان مردمی همسو با آرمانها و ارزشها نخواهد دید و آیندهاش به مخاطره میافتد.
میدان فرهنگسازی در بین اقشاری همچون معلمان، استادان و نخبگان که از بارزترین و تأثیرگذارترین نمایندگان علوم انسانی هستند، بیش از دیگر اقشار اجتماعی فراهم است؛ زین رو اگر اندیشههای آنان به مسائل امروزین جامعه نپردازد، فضای فرهنگسازی جولانگاه علومی میشود که جامعه را یکسویه و خارج از انصاف به مادیگرایی و سودگرایی سوق میدهند.
کشوری همچون آمریکا حتی در فضای علوم گوناگون تجربی از دانشآموختگانی استخدام و بهکارگیر میکند که پایبندی آنان در مبانی و ارزشهای ملی آمریکا به اثبات رسیده باشد؛ حتی بتواند متناسب با همان فرهنگ خود و در جهت گسترش اهداف فرهنگی و استکباری، دانش آموختگانش را به دیگر کشورها گسیل کند.
جای سؤال اینجاست که در کشور ما، مسئولان چه میزان آبروی علوم انسانی_اسلامی را محترم میشمارند، از آن سو، خانوادهها نیز چه مقدار نسبت به رشتههای علوم انسانی و دانش آموختگانش نظر مثبت دارند؟!
باید گفت؛ گریزی از اصلاح تفکر و پیادهسازی عملکردهای صحیح در عرصه تربیت نخبگان علوم انسانی_اسلامی نیست، تا نخبهترینهای جامعه به رشتههای انسانی و فرهنگی گرایش یابند و در نهایت با بهکارگیری ابزاری مطابق با اهداف ایرانی_اسلامی، آیندهای تمدنی برای کشور رقم خورد.
#اندیشه
#علوم_انسانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌷خسته نباشید!
✍ حسن مددخانی
خب رفتید شعار دادید و مرگ برآمریکا گفتید، خسته نباشید! اما تا کنون دقت کردید که از طریق علم و صنعت همین آمریکایی ها تصاویر مرگ بر آمریکا گفتن مردم را مخابره می کنید؟! زیبا نیست؟!
........................
🌱 برای چهل و چهارمین بار
✍️ محمدجوادمحمودی
چهل و چهارمین رفراندوم هم برگزار شد
و مردم برای چهل و چهارمین بار،
به جمهوری اسلامی ایران «آری» گفتند!
.....................
🔆 اقلیت غالب
✍ سعید کرمی
در علت موفقیت هر کدام از انبیا،به دو مسئله ی مشترک بر میخوریم:
اول؛ایمان راستین به خدا و به هدفی که دنبال میکند و دوم استقامت برای آن هدف متعالی.
#ایران_قوی
#خودباوری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN