📮با دوستان مروت با دشمنان مدارا
✍ هادی نجفی
مصرعیست از شعر حافظ، کاملا درست و ماندگار.
منظور این است که با کسی که او را دشمن و مخالف خود می پنداری مدارا کن؛
با دشمن شخصی
با مخالف حزبی
با مخالف فکری و سیاسی...
اینها را قلع و قمع نکن ، به حاشیه نران ،بمباران تبلیغاتی و مطبوعاتی نکن ...
در مواجهه با چنین دشمنی!
گر بر سر نفسِ خود امیری مَردی
اگر راست می گویید با دشمنان شخصیتان مدارا کنید، نه با دشمنان مردم،
نه با دشمنان جان و نان و سلامت و امنیت مردم،
نه با امثال آمریکای جنایت پيشه!
گفت:با دوستان مروت...
بسیار واضح است که مدارا کردن و برادر خواندن دشمنِ دوستان یعنی مردم،جفا و نامروتی در حق آنانست.
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮کسانی که مهارت خواندن ندارند، مهارت اندیشیدن هم ندارند
✍ محمد روضهسرا
🔹کاتبی را تصور کنید که بعد از اختراع ماشین چاپ، مشغول نوشتن متنی بود که تا به حال بارها و بارها آن را نوشته بود. چه احساسی داشت؟ احتمالاً با خودش فکر میکرد «مشغول چه کار بیهودهای هستم!» امروزه خیلی از آدمها وقتی مجبور میشوند متنی بنویسند که طولانیتر از سی کلمه است، همچین حسی پیدا میکنند. به خودشان میگویند: چه کسی متنی چنین طولانی را خواهد خواند؟ نکتۀ تلخ ماجرا این است که چندان اشتباه فکر نمیکنند. انسانها در خواندن متنهای طولانی به مشکل خوردهاند.
🔸مجموعهای از ناشران، محققان، کتابداران و نویسندگان سراسر جهان، ماه پیش، با انتشار «مانیفست خواندنِ لیوبلینا» اعلام کردند: خواندنِ دیجیتال در حال تخریب عادتِ «خواندن عمیق» در میان ماست.
🔹دستگاههای دیجیتال باعث شدهاند انسانهای امروزی، «بیشتر» از هر دورۀ دیگری در تاریخ بشریت بخوانند. اما آنها دیگر مثل قبل نمیخوانند. خواندنِ دیجیتال، به شکلی روزافزون، به تجربهای تکهتکه، کوتاهمدت، سطحی و گذرا تبدیل شده است. بنابراین شاید تعداد کلمات خیلی زیادی در روز بخوانیم، ولی همۀ آنها در قالب متنهای چند کلمهای یا نهایتاً چند خطی است. حال اگر بخواهیم همان تعداد کلمه را در قالبِ یک متن واحد بخوانیم، با دشواری بسیاری مواجه میشویم. زیرا درک متنی طولانی نیازمند مهارتهای «خواندن عمیق» است.
🔸خواندن عمیق نقشی حیاتی در تمدن بشری داشته است. استیون پینگر، روانشناس و نویسندۀ آمریکایی، با رواج خواندنِ متنهای طولانی در بین عموم مردم از اواخر قرن هفدهم، توانایی «همدردی» کردن با دیگران در میان انسانها افزایش یافت.
🔹مردم با خواندنِ متنهای مفصل دربارۀ زندگیِ دیگر انسانها، توانستند دنیا را از چشم آنها ببینند و این توانایی تأثیر بسیار مهمی در نگرش آنها دربارۀ موضوعاتی مثل بردهداری، شکنجه، ساحرهسوزی، استبداد و دیگر چیزها گذاشت. از نظر استیون پینکر، خواندنِ عمیق باعث «انقلاب نوعدوستانه»ای شد که بعدتر به رویدادهای دورانسازی مثل انقلاب آمریکا و انقلاب فرانسه منتهی گردید. آنچه خواندنِ متنهای تکهپاره و کوتاه دیجیتال ما را از آن محروم میکند، دقیقاً همین توانایی دیدن دنیا از چشم دیگران است.
🔸ماریان وولف، محقق آمریکایی، مینویسد: ما در دنیای آنلاین دائماً در حال اسکرولکردن، نصفهنیمه خواندن یا ذخیرهکردن متنهاییم تا در آیندهای نامعلوم آنها را بخوانیم، چون این رسانه برای خواندنِ عمیق طراحی نشده است.
🔹خواندن دیجیتال از دلایل مهم رواج «سادهگرایی» در دنیای امروز است. سادهگرایی یعنی تمایل به سادهکردن هر چیز پیچیده. اظهارنظرها و موضعگیریهای یکخطی، شفاف و سرراست و فرارکردن از درک عمیق و چندوجهی مسائل.
📌 آنچه خواندید مروری است بر یادداشت اخیر سایمون کوپر در فایننشال تایمز با عنوان «نگاه انداختن، اسکن کردن، اسکرول کردن: دوران خواندن عمیق به پایان رسیده است» (Skimming, scanning, scrolling — the age of deep reading is over). این مطلب در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ به انتشار رسیده است.
💥اگر حواسمون نباشه روز بروز بیسواد تر خواهیم شد ، باید برای نسلهای بعدی فکری کرد
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔹️ به قولِ شهیدصادقعدالتاکبری: من نمیدانم امام زمان(عج) کِی ظهور میکند!
🔹️ نمیدانم من هم که در دستگاه حضرت
پذیرفته میشوم یا نه؟
🔹️
نمیدانم اگر قابل بودم و امام قبولم کرد، چه کاری در سپاهش بهم محول میکند؟🔹️ برای همین است که دوست دارم همه کار از دستم بر بیاید که وقتی امام ظهور کرد و انشاءالله ما را در دستگاهش راه داد و کاری بهمان سپرد، آن روز سرخ و سفید نشوم و جلوی حضرت که؛ بلد نیستیم این دستور شما را اجرا کنیم. زشت است آدم جلوی امامش کم بیاورد و بگوید ازم بر نمیآید. 🔹️ آن وقت امام نمیگوید این همه سال که هی صبح تا شب، داشتی دعای فرج میخواندی، بهتر نبود کنارش میرفتی کار هم یاد میگرفتی که وقتی آمدم عصای دستم باشی؟! ✍🏻 الناز رحمت نژاد #شرح_حال #امامِ_زمانم #نویسندگان_حوزوی_البرز @howzavian_alborz
📮معناشناسی #سلطهجوئی در اندیشهورزی
✍ اصغر آقائی
🔻 هرگاه هر فردی تنها خود را #حق بداند، و بر این اساس با تحکّم با دیگران برخورد کند و از آنان مطالبه دلیل نکند، و یا دلیل آنان را روشمند #نقد نکند؛ چنین فردی مرتبهای از #استکبار را دارد؛ و این استکبار عامل استهزاء و دیگر صفات منفی اخلاقی خواهد شد.
🔻نشانه در مسیر حق بودن آن نیست که خود را فقط حق بدانی، که نشانهاش این است که اهل #استماع باشی؛ و این استماع به حکم یستمعون القول، امری مستمر و از روی #عبودیت است.
🔻 و این استماع برای فهم خواهد بود؛ نه صرفاً برای ردّ، که از ابتدا موضعگرفتن، ممکن است #جاهلانه، باشد؛ چراکه ممکن است برتر از آنچه تو حق میپنداری نیز وجود داشته باشد.
🔻 بارها گفتهام میان #عبودیت و #عقلانیت و #ایمان، اینهمانی در مصداق وجود دارد؛ و بر این اساس، هر مقدار بر عبودیت فرد افزوده میشود، استماع او حتی نسبت به دشمن نیز بیشتر میشود؛ چه رسد نسبت به اهل حق؛ و این حالت است که پیامبر ص را به اُذُنُ خیر لکم مفتخر میسازد.
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮فاطمه زهرا؛ نمونه آرمانی زن در اسلام
✍ احمدحسین شریفی
هر بعدی از ابعاد زندگی #حضرت_زهرا سلام الله علیها را مطالعه کنیم، با یک بانوی اعجابانگیز مواجهه خواهیم شد:
یک. از نظر عبادت و معنویت، یکی از عابدترین و زاهدترین انسانهای همه روزگاران بود: آنقدر در حال ایستاده به دعا و عبادت به درگاه خدا مشغول بود که «تورّم قدماها؛ ساقهای پایش ورم کرده بود»
دو. از نظر فصاحت و بلاغت، خطبه فدکیه، که آن ارتجالاً در مسجد النبی ایراد فرمود، بدون تردید در سطح فصیحترین و بلیغترین خطبههای امیرمؤمنان، امیر بیان، است. علامه مجلسی درباره خطبه فدکیه میگوید: «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند.» این خطبه هم از لحاظ زیباییهای ادبی و هم از حیث محتوا همچون زیباترین و پرمغزترین خطبههای نهج البلاغه است. درسنامه خداشناسی و پیامبرشناسی و شریعتشناسی و سیاست اسلامی است.
سه. از نظر معرفت و دانش، سخنان و خطبههای برجای مانده از او نشان میدهد که در بالاترین درجات معرفت و دانش اسلامی بود.
چهار. از نظر هوشمندی و حکمت سیاسی و اجتماعی، رفتارها و عملکرد او، از جمله وصیتنامه بسیار هوشمندانه او، نشان میدهد که یکی از حکیمترین، سیاستمدارترین و هوشمندترین زنان عالم بوده است.
پنج. از جهت رفتار همسرانگی، الگوی همسرداری مجاهدانه بود. امیرمؤمنان میفرماید: «ما اغضبنی و لا خرج من امری؛ در طول مدت زندگی مشترک، هرگز مرا به خشم نیاورد و هرگز از خواسته من سرپیچی نکرد.
شش. از جهت مادرانگی و تربیت فرزند، فرزندانی مثل امام حسن و امام حسین و زینب کبری علیهمالسلام را تربیت کرد.
هفت. از جهت خانهداری، محیط خانه را برای رشد و تعالی فرزندان و همچنین برای آرامش و آسایش همسر جهادگر خود، علیابن ابیطالب، به بهترین وجه ممکن مدیریت میکرد.
هشت. از حیث وظیفهشناسی اجتماعی و موقعیتسنجی سیاسی، محور دفاع از ولایت و مبارزه با غصب حکومت اسلامی بود.
نه. از جهت عفت و عصمت و طهارت، چنان عظمتی داشت که به خودی خود چشم و نظر هرزه افراد بیگانه را دفع میکرد.
🔸او حقیقتاً یک شخصیت جامعالاطرف بود. او نمونه آرمانی زن طراز اسلام است.
#زن
#حضرت_زهرا
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🏴 بسته محتوایی «منبرانه ۳» ویژه فاطمیه ویژه ائمه جماعات
مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، سومین بسته محتوایی «منبرانه» حاوی ۱۰ منبر کوتاه ویژه ایام شهادت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها را منتشر کرد.
🔖 فایل پی دی اف محتوا را از اینجا دانلود کنید
#فاطمیه
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند غیررسمی ۶ که درباره کتاب و کتابخوانی از سوی رهبری است، کمتر دیده شده!
این کلیپ بخش کوتاهی از آن مستند است. آقا میگویند:
«کتاب کرایه میکردم و هر جلدش را یک شبه میخواندم ...»
نسخه کامل مستند را 👈 اینجا ببینید
#هفته_کتاب
#کتاب #کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz