eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
348 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🟡«جامی که توان دید در او راز جهان را» 🔻تحلیلی درباره دروس خارج فقه حوزه علمیه قم 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ همانطور که رهبر فرزانه انقلاب سالیان قبل فرموده‌اند «فقه، ستون فقرات حوزه‌های علمیه است». در این میان، دروس «خارج فقه» که نمایشگر عالی‌ترین و جدیدترین دیدگاه‌ها، رویکردها، نقدها و بررسی‌ها در موضوعات فقهی توسط قوی‌ترین و برجسته‌ترین استادان حوزه‌های علمیه است «آیینه تمام‌نمای هویت، ظرفیت و استعدادهای بالفعل شده علمی حوزویان است». «دروس خارج فقه حوزه علمیه قم به مثابه جامی است که می‌توان در آن توش و توان علمی و حتی آینده علمی حوزه‌های علمیه را مشاهده کرد.» به همین دلیل، با تحلیل دروس خارج فقه می‌توان نقاط قوت و ضعف حوزه‌های علمیه را بهتر درک کرد. دروس خارج فقه در سال‌های اخیر، از نظر کمّی، رشدی چشم‌گیر و بی‌سابقه داشته‌اند. به طوری که در سال جاری (۱۴۰۳) ۴۶۲ درس خارج فقه در حوزه علمیه قم توسط ۳۵۶ استاد سطوح عالی تدریس می‌شود. این آمار حاکی از رشدی صددرصدی نسبت به ده سال گذشته است. از نظر تنوع و موضوع‌بندی عناوین درسی نیز، شاهد تحولاتی امیدبخش هستیم. تدریس موضوعاتی مثل فقه اداره، فقه امنیت، فقه بیمه، فقه پزشکی، فقه پولشویی، فقه جمعیت، فقه رسانه، فقه هوش مصنوعی و امثال آن، هر چند به صورت یک روز در هفته و با تعداد اندکی شاگرد، نشانه‌ای از تحولات امیدبخش در پویایی و حیات علمی حوزه‌های فقهی است. ♦️اما با ‌نگاهی جامع‌تر به موضوعات مورد بحث و تعداد شاگردان شرکت‌کننده در هر یک از موضوعات لازم است به چند نکته مهم توجه کنیم: اولاً، معلوم می‌شود هنوز هم حجم عظیمی از دروس خارج فقه، به فقه فردی اختصاص دارد؛ و هنوز موضوعات فقه اجتماعی و فقه نظام چندان جای خود را در دروس خارج باز نکرده‌اند؛ ثانیاً، معلوم می‌شود که محور بسیاری از دروس، موضوعاتی است که هیچ امیدی به نوآوری و تحول خاصی در آنها نیست! به عنوان مثال، فقط در حوزه علمیه قم، ۶۴ درس خارج فقه با موضوع «صلاه»، ۵۹ درس با موضوع «طهارت»، ۳۷ درس با موضوع «حج»، ۳۵ درس با موضوع «بیع و خیارات» و ۱۶ درس با موضوع «صوم» ارائه می‌شود! و بعید می‌دانم حتی مدرسان این دروس هم ادعایی نسبت به نوآوری و تحول در مسائل و احکام این موضوعات داشته باشند! ثالثاً، پیشنهاد می‌شود معاونت محترم آموزش حوزه علمیه (۱) فراتحلیلی درباره تفاوت‌های روش‌شناختی مدرسان این دروس و یا نوآوری‌های هر کدام از آنان در این موضوعات انجام دهد؛ تا معلوم شود که نتیجه این همه سرمایه علمی و آموزشی حوزه در این موضوعات چیست. (۲) توضیحی درباره ضرورت برگزاری این تعداد از دروس خارج در این موضوعات آن هم فقط در حوزه علمیه قم ارائه دهد؛ (۳) روشن کند که آیا مدیریت آموزش حوزه در تنظیم مواد درسی و توزیع عناوین فقهی و مدیریت محتوایی عناوین درسی نقشی دارد یا آنکه منفعلانه فقط به ثبت دروس درخواستی استادان اقدام می‌کند. رابعاً، با ملاحظه عناوین دروس (۴۶۲ عنوان) جای خالی برخی از اهمّ موضوعات و مسائل مورد نیاز جامعه کاملاً احساس می‌شود. به عنوان مثال، جای خالی موضوعاتی مثل فقه حیوانات، فقه محیط زیست، فقه آب، فقه پوشش، فقه شهرسازی و معماری، فقه مقاومت، فقه روابط بین المذاهب، فقه روابط بین الادیان، و امثال آن که از موضوعات مبتلا به جامعه‌اند، دیده می‌شود. البته نکات دیگری هم در این زمینه هست که «شرح این هجران [که بهتر است بگویم «خسران»] و این خون جگر / این زمان بگذار تا وقت دگر» 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🟢پژوهش‌‌های قرآنی: بنیادی یا کاربردی؟ 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علامه مصباح(ره) معتقد بود هر چند پژوهش‌های کاربردی، چشمگیرتر و ملموس‌تر و مطلوب‌ترند؛ اما اگر مبتنی بر پژوهش‌های بنیادی نباشند، به مثابه درختی‌ بی‌ریشه می‌مانند که همواره در معرض آسیب است و با اندک آفتی از بین می‌رود. بنابراین، ضمن توجه همزمان به تحقیقات کاربردی و بنیادی و حتی ضمن «اولویت دادن به تحقیقات کاربردی» نباید از «اهمیت تحقیقات بنیادی» غفلت ورزید یا آنها را کمرنگ کرد. به عنوان مثال، در «مطالعات قرآنی» ضمن آنکه باید به معارف اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی، مدیریتی و سیاسی قرآن توجه کرد، لازم است همواره به پژوهش‌های بنیادی ناظر به خود قرآن هم توجهی ویژه داشت. مسائلی همچون 1.«تفسیر صحیح قرآن چگونه است؟»، 2.«راه صحیح تفسیر چیست؟»، 3.«آیا یک آیه می‌تواند چند جور تفسیر داشته باشد یا اینکه تفسیر صحیح یکی است؟»، 4.«اگر متعدد است ممکن است چند معنا در عرض هم باشد یا در طول هم؟»، 5.«چه راه متقن و قابل‌اعتمادی برای کشف مفاهیم قرآنی و احتراز از سلیقه‌های شخصی و جوّ‌زدگی‌های اجتماعی‌ای که برای اشخاصی پیدا می‌شود و باعث انحراف در فهم قرآن و تفسیر قرآن می‌شود وجود دارد؟» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡فلسفه؛ ساده‌گویی و ساده‌نویسی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از معضلات زبان فلسفه و ادبیات رایج میان فیلسوفان استفاده از اصطلاحات نامأنوس و پیچیده و بعضاً چند پهلو است. عامه مردمان بلکه عامه نخبگان و فرهیختگان جامعه نیز امکان خوگیری با چنان ادبیات و اصطلاحاتی را ندارند. به همین دلیل، اهمیت و ارزش فلسفه و فلسفه‌ورزی را چندان درک نمی‌کنند. فیلسوفان باید بدانند که رسالت آنان با رسالت و مسؤولیت فیزیکدانان و شیمی‌دانان و ریاضی‌دانان متفاوت است. فقط جنبه تخصصی و آکادمیک محض ندارد و نباید داشته باشد؛ ابعاد عمومی فلسفه را باید توجه کرد. باید هنر امتداد فلسفه‌ورزی در لایه‌های عمومی را کسب کرد. در این زمینه یک الگو است. او فیلسوفانه به سطح جامعه آمد و بدون آنکه ذره‌ای از فلسفه‌ورزی و اقتضائات فکر فلسفی عقب‌نشینی داشته باشد، با زبان مردم و با زبانی غیرتخصصی مباحث فلسفی را با مردم در میان گذاشت و سطح عقلانیت و استدلال‌طلبی و خردورزی مخاطبان خود را ارتقاء داد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
ولایت فقیه از نگاه علامه طباطبایی.mp3
16.11M
🎤احمدحسین شریفی 🟢دیدگاه علامه طباطبائی درباره ولایت فقیه و حکومت اسلامی 🔻نقد نسبت‌های ناروایی که به علامه طباطبائی در موضوع انقلاب اسلامی و ولایت فقیه زده می‌شود. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡به یاد علامه طباطبائی (ره) 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹علامه طباطبائی حقیقتاً فیلسوفی در میدان بود. او هر چند در مباحث صرفاً انتزاعی فلسفه نیز با تدریس منظومه و اسفار و اشارات و شفا و نهایتاً‌ با تدوین ابتکاری دو کتاب درسی بدایة الحکمة و نهایة الحکمة حق مطلب را ادا کرد؛ اما هرگز به مباحث انتزاعی فلسفه بسنده نکرد؛ او همواره در اندیشه امتداد و فکر فلسفی در لایه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی بود. 🔸تدوین مقالات چهارده‌گانه «اصول فلسفه و روش رئالیسم» و تدریس آنها برای برخی از شاگردان برجسته خود در اوایل دهه سی (۱۳۳۰ش)، مباحث فلسفه اخلاق و فلسفه حقوق و حقوق زن و فلسفه اجتماع و امثال آن و مقاله بسیار مهم و کلیدی «ولایت و زعامت» در فلسفه سیاسی اسلام و تبیین بسیار دقیق و عالمانه نظام حکمرانی اسلامی، همگی نشان از دغدغه اجتماعی و سیاسی این فیلسوف بزرگ می‌دهد. 🔹او حقیقتاً فیلسوفی در میدان بود. در عمیق‌ترین لایه‌های فرهنگ اندیشه می‌کرد. تدوین کتاب‌هایی مثل «شیعه در اسلام» به هدف معرفی شیعه به جهانیان، نشان از زمان‌شناسی و نیازشناسی کم‌نظیر آن مرد بزرگ دارد. ♦️مناظره‌های مفصل وی با مخالفان فکری نشان می‌داد که او هرگز فیلسوفی بنشسته در گوشه‌ای نبود؛ بلکه فیلسوفی در میدان بود. مناظره‌ای نسبتاً مفصل با رئیس جریان تفکیک آمیرزا مهدی اصفهانی در موضوع منطق ارسطویی داشتند که قبلاً گزارشی از آن را تقدیم کرده بودم ( https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/861 ) بر اساس نقل آیت‌الله جوادی آملی مناظره‌ای هشت ساعته با یکی از صاحب‌نظران مارکسیسم در موضوع الحاد و توحید داشتند که طرف مناظره، نتیجه مناظره هشت ساعته خود با را اینگونه گفته بود: «آقای طباطبایی من را موحد کرد.» 🔹امضای بیانیه‌هایی در محکومت دین‌ستیزی و قانون‌شکنی رژیم پهلوی در سال ۱۳۴۱ و همچنین در اعتراض به بازداشت امام خمینی در سال ۱۳۴۲ و همچنین افتتاح دو حساب بانکی (در بانک‌های ملی و صادرات) برای دریافت کمک‌های نقدی مردم برای کمک به مبارزان فلسطینی در اردیبهشت سال ۱۳۴۹ نشان از دغدغه‌مندی‌های میدانی او نسبت به مسائل ایران و جهان اسلام داشت. یادش گرامی و راهش پررهرو باد @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸خاطره‌ی رهبر فرزانه انقلاب از حضور علّامه‌ی طباطبایی و امام خمینی در منزل علامه سمنانی و ادب علامه طباطبایی در برابر امام خمینی.(۱۴۰۲/۸/۱۷) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡به مناسبت هفته کتاب و کتاب‏خوانی! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹هر چند همواره کتاب و کتابخوانی مورد توجه فرهیختگان جامعه و حتی عامه مردم بوده است. اما به صورت نمادین و البته به منظور تحقق اهدافی مشخص، چنین به نظر می‌رسد که نخستین بار در دهه ۱۳۳۰، از سوی اداره فرهنگ و شورای کتابخانه تبریز یک هفته (از روزهای سیزدهم تا بیستم شهریور)، به نام هفته کتاب نامگذاری شد. سه هدف مشخص برای این نامگذاری عبارت بودند از: «آشناسازی مردم با کتابخانه‌های شهر»، «تشویق مردم به خواندن کتاب» و «تکمیل کتاب‌های کتابخانه‌های تبریز». 🔸بعد از انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۷۲ به ابتکار شورای فرهنگ عمومی از ۲۴ آبان تا ۲ آذر به عنوان هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شد. اهدافی مثل «تقویت بنیه فرهنگی کشور»، «توسعه، هدایت و رونق اقتصاد کشور»، «تشویق مردم به کتاب و کتابخوانی و ایجاد عادت به مطالعه»، «کمک به حل مشکلات و تنگناهای تولید و توزیع کتاب»، «تجهیز کمّی و کیفی کتابخانه‌ها» و «افزایش ظرفیت‌های فرهنگی کشور» برای آن ذکر شد! ♦️صرف نظر از اینکه آیا واقعاً‌ چنین اهدافی برای این نامگذاری درست است یا خیر، به نظر می‌رسد: پس از گذشت ۳۱ سال از این نامگذاری، وقت آن رسیده است که شورای محترم فرهنگ عمومی کشور دست‌کم به این چند پرسش پاسخ دهد: ✔️چه میزان بر کتابخوانان کشور افزوده‌اند؟ ✔️چه تغییری در فرهنگ کتاب و کتابخوانی کشور ایجاد کرده‌اند؟ ✔️تا چه مقدار توانسته‌اند عادت به مطالعه را در میان مردم ایجاد کنند؟ ✔️چه تنگناها و مشکلاتی را از مسیر تولید و توزیع کتاب برطرف کرده‌اند؟ ✔️به چه میزان کتابخانه‌های کشور را تجهیز کرده‌اند؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸فاطمه زهرا؛ «معمای ناگشوده ذهن بشر و معارف بشری» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از بهترین کتاب‌هایی که تاکنون درباره شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها مطالعه کرده‌ام، کتاب «حقیقت عظیم» است. این کتاب گردآوری دقیق و منظمی از ایده‌ها، دیدگاه‌ها و تحلیل‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نیم قرن اخیر، (از سال ۱۳۵۱ تا پایان دهه نود) درباره سلام الله علیها است. 🔻مطالعه این کتاب را به همه کسانی که می‌خواهند فهمی بیشتر و دقیق‌تر از ابعاد وجودی این بانوی نمونه عالم داشته باشند، توصیه می‌کنم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️فاطمه زهرا؛‌ الگوی تمام‌معنای مجاهدت در راه خدا 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸زندگی سلام الله علیها در همه ابعاد، الگویی از مجاهدت در راه خداست. او به تمام معنا یک جهادگر «خستگی‌ناپذیر» و «محنت‌پذیرِ» در راه تحقق اسلام و دفاع از ولایت بود. ‌ ♦️در عرصه «جهاد سیاسی» بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) از هیچ کاری کوتاهی نکرد. جهادی شبانه‌روزی، مستمر و تا پای جان را انجام داد. او «محور دفاع از ولایت» و «عَلَم مبارزه با غاصبان ولایت» بود. وسط میدان ایستاد و شخصیت‌های بزرگی مثل سلمان و ابو‌ذر و مقداد و حذیفه و حتی خود امیرمؤمنان علیه السلام گرد او و بر محور او جمع شدند. او شخصاً نیز از هیچ کوششی در روشنگری و جهاد تبیین در راه ولایت دریغ نورزید: یک. در عیادت زنان مدینه از ایشان، ظلم مردم مدینه به امیرمؤمنان علیه السلام را افشا کرد؛ دو. در مسجد پیامبر با خطبه غرای فدکیه یک دوره خدا‌شناسی، پیامبرشناسی، دین‌شناسی، مردم‌شناسی و سیاست اسلامی را برای مردم تبیین کرد و خطرات انحراف از مسیر ولایت را گوشزد کرد؛ سه. به مدت چهل شبانه‌روز مرتب به درب خانه‌های انصار می‌رفت و در تبلیغی چهره‌به چهره تلاش می‌کرد ضمن روشنگری، آنان را به دفاع عملی از ولایت امیرمؤمنان برانگیزاند. چهار. به هنگام هجوم جیره‌خواران خلیفه به درب خانه امیرمؤمنان، با آمدن پشت در خانه، خود را سپر دفاع از ولایت کرد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️سلوک عرفانی و توسل به حضرت زهرا(س) در کلام آیت‌الله شاه‌آبادی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مرحوم ، عارف بزرگ معاصر و استاد عرفانی امام خمینی(ره) ارادتی ویژه به سلام الله علیها داشت. محبت و ارادت و توجه به حضرت زهرا را لازمه وصول به مقامات قرب الهی می‌دانستند. آن عارف بزرگ سخنان ناب و توصیه‌های مهمی در این باره دارند که به برخی از آنها اشاره می‌کنم: «اساس دين، حب فاطمه سلام الله عليهاست. اساس اسلام، بغض به اعداء فاطمه سلام الله عليهاست. و هر که فاطمه را بخواهد و بغض اعداء او را داشته باشد، او مسلمان است.» «سالک الي الله در صورتي مي‌تواند به جايي برسد که در ضمن سير، ‌اول مرتبه اتکاء به خانم حضرت صديقه عليها السلام داشته باشد و اين محبت خانم حضرت صديقه است که انسان را به راهي که بايد برود هدايت مي‌کند و اگر نباشد اصلاً سيري وجود نخواهد داشت.» «محال است سالک، سير و سلوک کند و به جايي برسد مگر از طريق خانم حضرت زهرا عليها السلام» وقتي استخاره می‌کردند همه‌ي دعا و ثنايشان اين بود: ‌«الهي به عصمت زهرا، به نور زهرا، به شرف زهرا». و به فرزندانش توصيه مي‌کرد که: «شما هم شب‌ها اگر توفيق پيدا کرديد و بيدار شديد صلوات حضرت صديقه را بفرستيد و با ايشان مأنوس شويد. در نوافل شب به مقام شامخ حضرت زهرا عليها السلام توجه کنيد و بدانيد که استمداد گرفتن از ايشان موجب قرب و ترقي معنوي مي‌شود و خداشناسي انسان را زياد مي‌کند. همچنين قبل از اذان صبح، صلوات حضرت زهرا* سلام الله عليها را بفرستيد.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *«اللهم صلِّ عَلي فاطِمَةَ و أَبيها و بَعلِها و بَنيها و السِّرِّ المُستَودَعِ فيها بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عَلمُک» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡فاطمه زهرا؛ نمونه آرمانی زن در اسلام 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ هر بعدی از ابعاد زندگی سلام الله علیها را مطالعه کنیم، با یک بانوی اعجاب‌انگیز مواجهه خواهیم شد: یک. از نظر عبادت و معنویت، یکی از عابدترین و زاهدترین انسان‌های همه روزگاران بود: آنقدر در حال ایستاده به دعا و عبادت به درگاه خدا مشغول بود که «تورّم قدماها؛ ساق‌های پایش ورم کرده بود» دو. از نظر فصاحت و بلاغت، خطبه فدکیه، که آن ارتجالاً در مسجد النبی ایراد فرمود، بدون تردید در سطح فصیح‌ترین و بلیغترین خطبه‌های امیرمؤمنان، امیر بیان، است. علامه مجلسی درباره خطبه فدکیه می‌گوید: «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند.» این خطبه هم از لحاظ زیبایی‌های ادبی و هم از حیث محتوا همچون زیباترین و پرمغزترین خطبه‌های نهج البلاغه است. درسنامه‌ خداشناسی و پیامبرشناسی و شریعت‌شناسی و سیاست اسلامی است. سه. از نظر معرفت و دانش، سخنان و خطبه‌های برجای مانده از او نشان می‌دهد که در بالاترین درجات معرفت و دانش اسلامی بود. چهار. از نظر هوشمندی و حکمت سیاسی و اجتماعی، رفتارها و عملکرد او، از جمله وصیت‌نامه بسیار هوشمندانه او، نشان می‌دهد که یکی از حکیم‌ترین، سیاستمدارترین و هوشمندترین زنان عالم بوده است. پنج. از جهت رفتار همسرانگی، الگوی همسرداری مجاهدانه بود. امیرمؤمنان می‌فرماید: «ما اغضبنی و لا خرج من امری؛ در طول مدت زندگی مشترک، هرگز مرا به خشم نیاورد و هرگز از خواسته من سرپیچی نکرد. شش. از جهت مادرانگی و تربیت فرزند، فرزندانی مثل امام حسن و امام حسین و زینب کبری علیهم‌السلام را تربیت کرد. هفت. از جهت خانه‌داری، محیط خانه را برای رشد و تعالی فرزندان و همچنین برای آرامش و آسایش همسر جهادگر خود، علی‌ابن ابی‌طالب، به بهترین وجه ممکن مدیریت می‌کرد. هشت. از حیث وظیفه‌شناسی اجتماعی و موقعیت‌سنجی سیاسی، محور دفاع از ولایت و مبارزه با غصب حکومت اسلامی بود. نه. از جهت عفت و عصمت و طهارت، چنان عظمتی داشت که به خودی خود چشم و نظر هرزه افراد بیگانه را دفع می‌کرد. 🔸او حقیقتاً یک شخصیت جامع‌الاطرف بود. او نمونه آرمانی زن طراز اسلام است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡دانشکده علوم خانواده: خانواده لیبرالی یا خانواده اسلامی؟! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹از تلخ‌ترین طنزهای مدیریتی در «جمهوری اسلامی» این است که در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور، فردی را به ریاست «دانشکده علوم خانواده» منصوب می‌کنند که علناً از بی‌عفتی و بی‌حیایی دفاع کرده، از مدافعان شعار استعماری و صهیونیستی «زن، زندگی، آزادی» بوده و افتخارش این است که می‌بینند دخترانی بی‌حیا در مقابل پلیس جمهوری اسلامی ایستادگی کرده و پلیس هم در مقابل آنها نمی‌تواند کاری کند! ♦️واقعاً کدام نظام سیاسی و علمی و دانشگاهی در دنیا چنین منصب‌ها و جایگاه‌هایی را در اختیار مخالفان علنی اصلی‌ترین ارزش‌های دینی و اجتماعی‌اش (یعنی خانواده و عفت و حیا) قرار می‌دهد؟! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤دکتر میثم فرج‌اللهی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت 🔸موضوع: «دانشگاه؛ ارزآوری و اشتغال‌زایی» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔹مهجوریت قرآن در حوزه‌های علمیه از نگاه شهید مطهری ✍️احمدحسین شریفی 🔸شهید مطهری(ره) در نقد نظام آموزشی و اولویت‌های آموزشی حوزه‌های علمیه می‌گوید: «عجيب است كه در حساس‏ترين نقاط دينى ما اگر كسى عمر خود را صرف قرآن بكند، به هزار سختى و مشكل دچار مى‏‌شود؛ از نان، از زندگى، از شخصيت، از احترام، از همه چيز مى‌افتد. و اما اگر عمر خود را صرف كتاب‌هايى از قبيل‏ كفايه‏ بكند صاحب همه چيز مى‏‌شود! در نتيجه هزارها نفر پيدا مى‏‌شوند كه‏ كفايه‏ را چهارلا بلدند؛ يعنى خودش را بلدند، ردّ كفايه‏ را هم بلدند، ردّ ردّ او را هم بلدند، ردّ ردّ ردّ او را هم بلدند، اما دو نفر پيدا نمى‏شود كه قرآن را به درستى بداند! ... اگر نسل كهن از قرآن منحرف نشده بود قطعاً نسل جديد منحرف نمى‏‌شد. هم نسل قديم و هم نسل جديد به قرآن جفا كردند و مى‏كنند. اول نسل قديم جفا كرد كه حالا نسل جديد جفا مى‏كند.» (مجموعه‏ آثار؛ (ده گفتار)، ج‏24، ص534.) 🔻 البته به برکت انقلاب اسلامی و به برکت مجاهدت‌های و شاگردانش و در همچنین به برکت روشنگری‌ها و نقدهای امثال شهید مطهری در حال حاضر (سال ۱۴۰۳) فقط در حوزه علمیه قم ۲۶۶ درس تفسیر در سطوح عالی حوزه علمیه ارائه می‌شود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊احمدحسین شریفی 🔸مدعیان دروغین و حیله‌گر «آزادی بیان» و «آزادی عقیده» و «آزادی دین» را ببینید که چگونه اسلام‌هراسی می‌کنند! 🔻یک کامیون تبلیغاتی که روزانه در سطح شهر می‌چرخد، با نشان دادن تصویر نماز جماعت مسلمانان کانادا می‌نویسد: «مردم کانادا بیدار شوید! شما تحت محاصره‌اید!» 🔸غافل از اینکه همین نماز جماعت باشکوه نشانه‌ای از بیداری مردم کانادا است. آنهایی که از تخدیر لیبرالیسم، به خود آمده و لجن‌زار فرهنگ لیبرالی بیرون آمده‌ و چشم‌شان به زیبایی‌های اسلام و فضیلت‌ها و ارزش‌های متعالی اسلام باز شده، بیدار شده‌گان واقعی‌اند. 🔻معلوم می‌شود که حضور در اجتماعات اسلامی و عمل به شعائر اسلامی و ابراز نشانه‌های اسلامی چقدر می‌تواند ابهت و عظمت اسلام را نمایان کند. بی‌جهت نیست که این همه روایت درباره حضور در مسجد و نماز به جماعت وارد شده است. و بی‌جهت نیست که همه جبهه استکبار باهمه توان رسانه‌ای و تبلیغی و مالی و سیاسی خود به مبارزه با زنان برخاسته‌ است! 🔹ترجمه نوشته‌های پشت کامیون: آیا اینجا یمن است؟ آیا اینجا سوریه است؟ آیا اینجا عراق است؟ نه. اینجا کانادا است. بیدار شوید. شما در محاصره‌اید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡نقد علامه طباطبائی به برنامه درسی حوزه‌های علمیه 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹چند دهه است که بسیاری از عالمان و بزرگان حوزه‌های علمیه هر کدام از منظری، نقدهایی را نسبت به نظام درسی حوزه‌های علمیه مطرح کرده‌اند. شهید مطهری، علامه طباطبائی، امام خمینی(ره) و بیشتر و مفصل‌تر و دقیق‌تر از همه رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، علامه مصباح، آیت‌الله جوادی آملی و .... 🔸به عنوان نمونه، سخنی از علامه طباطبائی را به مناسبت ایام رحلت‌شان نقل می‌کنم: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به مناسبتی، نقدی جدی بر نظام آموزشی حوزه‌های علمیه شیعه و سنی وارد می‌کند، ضعفی که هر چند در چهار دهه پس از رحلت به برکت انقلاب اسلامی و به برکت روشنگری‌های خود علامه و شاگردان او، تا قدری کمتر شده است، اما هنوز هم از مهم‌ترین ضعف‌های نظام آموزشی حوزه‌های علمیه است: «أنك إن تبصرت في أمر هذه العلوم وجدت أنها نظمت تنظيما لا حاجة لها إلى القرآن أصلا حتى أنه يمكن لمتعلم أن يتعلمها جميعا: الصرف و النحو و البيان و اللغة و الحديث و الرجال و الدراية و الفقه و الأصول فيأتي آخرها، ثم يتضلع بها ثم يجتهد و يتمهر فيها و هو لم يقرأ القرآن، و لم يمس مصحفا قط. (المیزان، ج 5، ص 276) اگر دربارۀ این علوم (علوم حوزوی) دقت کنی، می‌بینی طورى تنظیم شده‌اند که گویا هیچ نیازی به قرآن ندارند؛ تا جایی که یک طلبه می‌تواند همه علومی مثل صرف و نحو و بیان و لغت و حدیث و رجال و درایه و فقه و اصول را فراگیرد، و متخصص و متضلع و مجهد و ماهر در آنها شود، در حالی که حتی قرآن را نخوانده باشد! و بلکه قرآنی را به دست نگرفته باشد.» ♦️البته انصاف آن است که این نقدها نیز موجب تغییراتی بنیادین و جدی در برنامه درسی حوزه‌های علمیه (به ویژه در یک دهه اخیر) شده است. اما به نظر می‌رسد هنوز هم جا برای ایجاد تغییرات کلیدی در برنامه درسی حوزه‌های علمیه وجود دارد و اساساً‌ نظام آموزشی حوزه‌های علمیه باید به گونه‌ای باشد که نه منفعلانه بلکه فعالانه به استقبال تحول و تغییر برود و ساختار آن به گونه‌ای طراحی شود که خود پیشرو و پیشگام تغییر و تحول باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️افول آمریکا و دوران غروب تمدن لیبرال دموکراسی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از موضوعات مهم تحلیلی و سیاسی مسأله «افول آمریکا» است. کافی است کلیدواژه‌هایی مثل American Decline American Cultural Decline American Economic Decline American Moral Decline American Military decline را در پایگاه‌های علمی معتبر جستجو کنید. با دریایی از اطلاعات و داده‌ها در این موضوع مواجهه خواهید شد. مقالات و تحلیل‌های فراوانی درباره افول و فرتوتی و ضعف آمریکا در همه شاخص‌های اقتدار را مشاهده خواهید کرد: افول در شاخص‌هایی مثل «قدرت اقتصادی»، «قدرت سیاسی» و «امکان دخالت در دولت‌ها»، «امکان تغییر دولت‌ها و حکومت‌ها»، «قدرت بسیج کشورهای دیگر علیه حکومت یا دولت نامطلوب خود»، «قدرت نظامی بلامنازع آمریکا»، «قدرت اجتماعی و فرهنگی»، «قدرت اخلاقی و جذابیت‌های انسانی» و سایر شاخص‌های اقتدار تمدنی. پیدایش قدرت‌های اقتصادی نوظهوری مثل چین و شکل‌گیری سازمان‌های بین‌المللی بی‌اعتنا به غرب مثل شانگهای و بریکس و امثال آنها، از بزرگ‌ترین نشانه‌های افول قدرت اقتصادی آمریکا است؛ اقتدار و استقلال سیاسی کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران و قدرت و شهامت و شجاعت و دلیری بی‌سابقه و بی‌نظیر رزمندگان جبهه مقاومت، تا جایی که یکی از بزرگ‌ترین ناوهای هواپیمابر آمریکایی (آبراهام لینکلن) که تا یک دهه قبل اگر خبر حرکت آن به سواحل دریایی کشوری می‌رسید، حکومت آن کشور سقوط می‌کرد، توسط رزمندگان شجاع و دلیران پابرهنه یمنی مثل یک مترسک دریایی با ده‌ها موشک بالستیک و پهباد مورد هجوم قرار می‌گیرد و با تحمل خسارت‌های فراوان و بدون هیچ واکنشی مجبور به ترک منطقه می‌شود! مقاومت رزمندگان و مردم مقاوم و کم‌نظیر غزه و لبنان در برابر ارتش تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی که نمایندگی همه قدرت نظامی غرب را بر عهده دارد، به همه جهانیان نشان داده است که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، «اراده شکست‌ناپذیر» جبهه مقاومت، جایگزین «ارتش شکست‌ناپذیر» صهیونیستی شده است. جنگ غزه و دفاع همه جانبه‌ی غرب و تمدن لیبرال دموکراسی از وحشی‌گری‌های رژیم صهیونیستی، بطلان و توخالی بودن همه شعارهای انسان‌دوستانه و بشردوستانه غرب و ادعاهای دروغین آنها درباره تکریم زنان و دختران و کودکان را به جهانیان نشان داده است. و این از بارزترین نشانه‌های افول اخلاقی و فرهنگی و بین‌المللی این تمدن است. دورویی و فریبکاری مدعیان لیبرال دموکراسی تا جایی است که از طرفی با شعار دروغین دفاع از آزادی زنان، به بهانه مرگ طبیعی یک دختر جوان، همه امکانات خود را علیه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران بسیج می‌کنند، و از طرف دیگر برای کشتن زنان و دختران بی‌گناه و مظلوم غزه و لبنان همه امکانات نظامی و تسلیحاتی خود و همه اعتبار بین‌المللی خود را در اختیار رژیم خون‌آشام صهیونیستی قرار می‌دهند! رهبر فرزانه انقلاب به درستی فرمودند که «بسیاری از تحلیلگران سیاسی دنیا معتقدند که آمریکا دارد رو به افول میرود، ذرّه‌ذرّه دارد آب میشود. این را نه اینکه ما بگوییم؛ البتّه عقیده‌ی ما هم همین است»(۲۱/ ۸/ ۱۴۰۱) افزون بر همه اینها، پیدایش یک رقیب بسیار قدرتمند، به نام جمهوری اسلامی و نظام مردم‌سالاری دینی که خود را امتداد جریان نبوت و تحقق‌بخش آرمان‌های نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد(ص) می‌داند، بر سرعت افول و زوال آنها افزوده است. و این حقیقتی است که «امروز دنیا شاهد یک الگوی موفّق و یک نمونه‌ی سرافراز از قدرت و حاکمیّت سیاسی اسلام در ایران اسلامی است. ثبات و استقلال و پیشرفت و عزّت جمهوری اسلامی، حادثه‌ای بس عظیم و پُرمعنی و جذّاب است که می‌تواند اندیشه و احساس هر مسلمان بیدار را به خود جلب کند» (رهبر فرزانه انقلاب) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡رسالت‌های ملی و بین‌المللی جامعه الزهراء 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹رهبر فرزانه انقلاب اسلامی دیروز (۳۰ آبان ۱۴۰۳) در دیدار جمعی از اساتید و مسئولان و مدیران به نکات مهمی اشاره کردند که توجه به آنها می‌تواند و می‌باید تحولاتی در رسالت‌های ملی و بین‌المللی این مجموعه مبارک و بی‌نظیر ایجاد کند. 🔸دو نکته مهم و قابل توجه در این میان، عبارت بودند از: یک. «لزوم حضور پررنگ و عالمانه در رسانه‌های ارتباطی و پیام‌رسان‌های عمومی» به هدف تبیین مسائل مرتبط با زن و خانواده، که الان در نوک پیکان هجوم فرهنگ لیبرالیستی قرار گرفته‌اند. دو. «لزوم حضور عالمانه و محققانه در مجامع بزرگ جهانی و اسلامی»؛ به هدف تبیین نگاه دین و نگاه انقلاب اسلامی به زن و خانواده، برای جهانیان. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡«فلسفه» و توصیف و تبیین «آرمان‌ زندگی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸یکی از نیازهای اساسی برای داشتن جامعه‌ای متعالی، داشتن «آرمانی متعالی» است. 🔻داشتن آرمانی متعالی است که: ✔️به زندگی فرد و جامعه معنا می‌دهد؛ ✔️همه رفتارها و اقدامات او را سامان می‌دهد؛ ✔️انرژی و توان او را به سمت و سویی ارزشمند سوق می‌دهد. 🔻بدون داشتن آرمانی واحد و مشترک، ✔️نظم اجتماعی به هم می‌خورد؛ ✔️نیروها نه تنها هم‌افزایی نخواهند داشت که همدیگر را خنثی می‌کنند. 🔹یکی از توقعات اصلی جامعه از فلسفه اسلامی و فیلسوفان مسلمان آن است که ضمن ترسیم و توصیف آرمان متعالی زیست فردی و اجتماعی انسان مسلمان، پایه‌های آن را با نیروی برهان و استدلال مستحکم کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️دین‌ستیزیِ تحول‌گریزان حوزوی! 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار روز گذشته (۳۰/ آبان ۱۴۰۳) با مدیران و اساتید برای چندمین بار مسأله تحول در به ویژه تحول در متون درسی، برنامه آموزشی و سرفصل‌ها و محتواهای آموزشی حوزه‌های علمیه را متذکر شدند و فرمودند: «حوزه علمیه برای مردم و تبلیغ و پیش‌بُرد دین و ایجاد حاکمیت دینی است که با توجه به در حال تحول بودن جامعه، حوزه علمیه هم باید برای انجام صحیح وظایف خود روزآمد شود.» در تحول برنامه درسی آنچه که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، توجه به مسائل مورد نیاز جامعه است. به همین دلیل فرمودند: «ورود به مسائل مورد نیاز جامعه از جمله مسائل پولی و مالی، حکمرانی، خانواده و مسائل جدید همچون رمز ارزها از جمله الزامات تحول در حوزه علمیه است.» 🔹اما نکته بسیار مهمی که در بیانات دیروز ایشان بود این بود که فرمودند: «مخالفت با تحول حوزه علمیه، مخالفت با پیشرفت دین در کشور است.» ♦️حقیقت تلخ این است که برنامه درسی کنونی در حوزه‌های علمیه در خدمت «نهادینه‌سازی» دین و ارزش‌های دینی در جامعه نیست! برنامه درسی کنونی علیرغم ارزش‌هایی که دارد هرگز در خدمت «اقامه دین»، که هدف همه پیامبران الهی بوده است، قرار ندارد. با برنامه درسی فعلی نمی‌توان انتظار داشت که دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه جایگاه «فرانهادی» دین را، که شعار و هدف اصلی انقلاب اسلامی است، به درستی درک کنند و روش‌های اجرایی‌سازی آن را بدانند! برنامه درسی کنونی حوزه‌های علمیه حتی روش‌های فرهنگ‌سازی در ابتدایی‌ترین مسائل اجتماعی مثل «حجاب»، «امر به معروف»، «نهی از منکر»، «قانون‌مداری» و ... را به دین‌پژوهان و طلاب آموزش نمی‌دهد! 🔸به هر حال سالیانی است که جامعه اسلامی، امت اسلامی، انقلاب‌ اسلامی، جمهوری اسلامی و نائب‌المهدی (حضرت امام خامنه‌ای) همگی منتظر ایجاد تحولی بنیادین در این مرکز مهم انقلاب‌ساز هستند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️ضرورت آشکارسازی دستان پشت‌پرده بی‌حجابی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یک. رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با مدیران و استادان جامعه الزهراء «با اشاره به صدمات فراوانی که گسترش فرهنگ غربی به جامعه زنان وارد کرده است»، چند وظیفه مهم را متذکر شدند، از جمله «ارتقاء سطح معرفت دینی در میان زنان و دختران کشور»، «تبلیغ و تبیین معارف اسلامی و احیاء دین در میان جامعه زنان و دختران»، «برنامه‌ریزی برای اثرگذاری تربیتی و پیش‌بُرد معنوی زنان به عنوان نیمی از افراد جامعه»، «حضور پررنگ و عالمانه در رسانه‌های ارتباطی و پیام‌رسان‌های عمومی به هدف تبیین مسائل مرتبط با زن و خانواده»، و «حضور عالمانه و محققانه در مجامع بزرگ جهانی و اسلامی به هدف تبیین نگاه دین و نگاه انقلاب اسلامی به زن و خانواده، برای جهانیان». دو. از مهم‌ترین وظایف دانش‌آموختگان و طلاب محترم جامعه الزهراء این است که به شکلی هنرمندانه، عالمانه و تأثیرگذار تمایز نگاه اسلامی و نگاه لیبرالی به و را برای زنان و دختران ایرانی و غیرایرانی، و حتی زنان و دختران غربی و غیرمسلمان تشریح و تبیین کنند. بدون تردید اگر زنان و دختران بدانند که همه ارزش‌ها و احکام و آموزه‌های اسلامی در خدمت و به هدف «حفظ کرامت» و «ارتقای انسانیت» و «تعالی روحی و معنوی» و «ارتقای موقعیت و منزلت اجتماعی و خانوادگی» زنان است، همگی با رغبت و میل به پیروی از آنها خود را ملتزم خواهند کرد. و در مقابل اگر بدانند که زن در اندیشه لیبرالیسم، موجودی درجه دو به شمار می‌رود و هیچ ارزشی بیشتر از یک ابزار برای تمتع مردان و بهره‌کشی‌ها و بهره‌جویی‌های مادی و جنسی آنان ندارد، بسیار بعید است از سبک زندگی لیبرالی پیروی کنند. سه. از مهم‌ترین رسالت‌های طلاب و اساتید و دانش‌آموختگان جامعه‌ الزهراء این است که برنامه‌های صهیونیسم بین‌الملل و نقشه‌های شیطانی آنان علیه زنان و دختران را به صورتی مستند و عالمانه برای جامعه مخاطبان تبیین کنند. رهبر حکیم انقلاب در ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ این حقیقت را متذکر شدند که بسیاری از کسانی که کشف کرده‌اند، اطلاعی از دست‌های پشت‌پرده تحریک دختران به کشف حجاب یعنی دستگاه‌های جاسوسی دشمن، ندارند، «اگر بدانند پشت کشف حجاب و مبارزه با حجاب چه کسانی و دستگاه‌هایی هستند، این کار را نمی‌کنند». باید اعتراف کرد که زنان و دختران فرهیخته و محجبه ما نتوانسته‌اند در این جهاد تبیین موفق عمل کنند! نتوانسته‌اند که دستان پشت‌پرده دشمن را برای جامعه مخاطب خود رو کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸انگیزه‌های دینی و پیشرفت علمی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻نتیجه یک مطالعه‌ علمی و نظر‌سنجی‌ صورت گرفته از اساتید ۱۹ دانشگاه کشور نشان می‌دهد که «انگیزه‌های دینی» و «درونی» بیشترین نقش در تولید علم را در میان اساتید دانشگاه دارد. 🔹در حالی که بیشترین توجه مدیران علم کشور، به تقویت مشوق‌های مادی معطوف شده است! 🔻البته بنده هرگز تأثیر مشوق‌های مادی و رفاهی و امثال آن را منکر نیستم، اما بررسی‌های علمی و میدانی نشان می‌دهد که حتی اگر دنبال جهش علمی و رشد تولید علم هستیم، لازم است معرفت و انگیزش دینی اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را بیش از پیش تقویت کنیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹