eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
364 عکس
378 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊احمدحسین شریفی 🔷مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دختر عراقی ــــــــــــــــــــــــ عجب جشنی! چه مضامین بلندی! چه عزت و کرامتی! چه عفت و انسانیتی! چه تعهد و رسالتی! چه حال و چه اخلاصی! 🔻بدون شک، آینده از آنِ چنین دختران و زنانی است! 🔻دختران و زنان بی‌عفت و بی‌حیا و بی‌حجاب، چیزی جز ابزار دست مردان بوالهوس نخواهند بود. 🔶به راستی، چرا عده‌ای از زنان و دختران به ظاهر تحصیل‌کرده ایرانی نمی‌خواهند باور کنند که عزت و کرامت و انسانیت و شرف و شرافت و پیشرفت‌شان در رعایت عفت و حجاب است؟! چرا نمی‌اندیشند که اغلب مدافعان شعار دروغین آزادی زنان، مردان هوس‌بازی‌اند که دنبال بردگی جنسی زنان‌اند؟! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
سخنرانی افتتاحیه هفتمین کنگره علوم انسانی اسلامی.mp3
12.97M
🎤احمدحسین شریفی 🔸 سخنرانی در افتتاحیه هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی مکان: تهران، فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران زمان: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢ماندگاری نیکی و محبت 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ محبت‌ها و خدمت‌های خالصانه هرگز فراموش نمی‌شوند؛ حتی اگر خود ما هم آنها را فراموش کنیم، خدای متعال نظام عالم را به گونه‌ای طراحی کرده است که به نحوی نتیجه آنها را خواهیم دید. به تعبیر حکیمانه علیه السلام: «اَلْخَيْرُ لايَفْنی؛ كار خير هرگز فانى نمی‌شود» و به ترجمه شعری : تو نیکویی کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢مراحل مواجهه با ناهنجاری‌ها از نگاه سعدی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مصلح‌الدین شیرازی در بوستان سه مرحله اصلی مواجهه با ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی را به این شکل بیان می‌کند: مرحله اول: پند و موعظه و روشنگری و «تبیین»؛ مرحله دوم: کیفر و جریمه و مواجهه سلبی و ایجاد محدودیت و محرومیت‌های مقطعی و موضعی؛ مرحله سوم: اخراج و تبعید و حتی ممکن است اعدام و ریشه‌کن کردن؛ گر آید گنهکاری اندر پناه نه شرط است کشتن به اول گناه چو باری بگفتند و نشنید پند بده گوشمالش به زندان و بند وگر پند و بندش نیاید بکار درختی خبیث است بیخش برآر 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
ولایت فقیه از نگاه علامه طباطبایی.mp3
16.11M
🎤احمدحسین شریفی 🟢دیدگاه علامه طباطبائی درباره ولایت فقیه و حکومت اسلامی 🔻نقد نسبت‌های ناروایی که به علامه طباطبائی در موضوع انقلاب اسلامی و ولایت فقیه زده می‌شود. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
15.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سَلامٌ عَلى آلِ يس، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا داعِيَ اللهِ وَرَبّانِيَ آياتِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا بابَ اللهِ وَدَيّانَ دينِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خَليفَةَ اللهِ وَناصِرَ حَقِّهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ وَدَليلَ اِرادَتِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا تالِيَ كِتابِ اللهِ وَتَرْجُمانَهُ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ في آناءِ لَيْلِكَ وَاَطْرافِ نَهارِكَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا بَقِيَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ميثاقَ اللهِ الَّذي اَخَذَهُ وَوَكَّدَهُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وَعْدَ اللهِ الَّذي ضَمِنَهُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَالْغَوْثُ وَالرَّحْمَةُ الْواسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذوُب، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تَقوُمُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تَقْعُدُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تُصَلّي وَتَقْنُتُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تُصْبِحُ وَتُمْسي، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ فِي اللَّيْلِ اِذا يَغْشى وَالنَّهارِ اِذا تَجَلّى، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الاِمامُ الْمَأمُونِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأمُولُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ بِجَوامِعِ السَّلام 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢نقش اخلاق در اندیشه از نگاه علامه طباطبائی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علامه طباطبائی درباره نقش «اخلاق» در «اندیشه» و «تفکر» می‌فرماید اگر قواي نفسانی (شهوت و غضب) به درستي «تعديل» و «تهذیب» نشوند يا توجه ناعادلانه‌ای به نیازهای آنها شود، مسير تفکر و حرکت علمی بشر به انحراف کشيده خواهد شد: «چه بسا افراط آدمى و فرو رفتنش در بر آوردن نيازهای يك قوه از قواى متضادش و بازماندن از نيازهاي ساير قوايش باعث آن شود كه در افكار و معارفش منحرف گشته و در نتيجة تحكيم و ترجيح خواسته‏‌ها و مشتهيات و پيشنهادهاى يك قوه بر خواسته‏‌هاى ساير قوا، به اين گمراهى بيفتد كه تصديق‌هاى آن قوه را نيز بر تصديق‌هاى ساير قوا تحكيم دهد، و سرانجام فكر و ذكرش تنها پيرامون خواسته‏‌هاى آن دور بزند.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢فرگشت‌گرایی و اومانيسم تمام‌عيار 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از پیامدهای آگاهانه فرضیه «تکامل» یا «فرگشت» که مورد توجه و باور بسیاری از تکامل‌گرایان قرار گرفته است، تمام‌عیار است. به عنوان مثال، جورج گیلورد سیمپسون، از ديرينه‌شناسان شهیر قرن بيستم و از بنيانگذاران نئوداروينيسم در کتاب «معنای تکامل» (The Meaning of Evolution) که در سال ۱۹۶۷ منتشر شده است، به صورتی جسورانه این اومانیسم را ابراز کرده است. به این سه جمله دقت کنید: «انسان در جهان تنها ایستاده، او محصول منحصربه‌فرد یک فرآیند مادی طولانی و غیرهوشمند است. او آقای خود است و می‌تواند و باید تصمیم بگیرد و غایت خود را تدبیر کند.» «انسان نتیجه یک‌روند بی‌هدف و طبیعی است که هرگز انسان را در نظر نداشته است.» «انسان سر برآورده است و نه اینکه از بالا آمده باشد. او می‌تواند انتخاب کند که توانایی خود را به‌عنوان بالاترین حیوان ارتقا بخشد و تلاش کند که حتی بالاتر رود یا اینکه خلاف آن را انتخاب کند. هیچ انگیزه‌ای پشت تکامل وجود ندارد، انسان باید آن را برای خود فراهم کند.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢به بهانه مراسم نکوداشت استاد نقره‌کار (پیشکسوت معماری اسلامی و مدیر قطب علمی معماری اسلامی) 🔻معماری؛ فناوری رفتارساز 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ رسالت اصلی يک معمار و شأن اصلی معماری عبارت است از «مديريت فضا؛ به منظور مديريت رفتاری که در آن فضا انجام می‌گيرد.» يعنی يک معمار، فضايی را که در اختيار دارد به گونه‌ای طراحی و مديريت می‌کند که به صورت غیرمستقیم به مديريت رفتاری که در آن فضا انجام می‌گيرد، منجر می‌شود. به تعبير ديگر، معماری «ساختمان» در حقيقت معماری و مهندسی رفتار «ساکنان ساختمان» است. طراحی فضا می‌تواند به گونه‌ای باشد که اعضای خانه ساعاتی در روز را بالاجبار کنار هم باشند، يا بالاجبار از هم دور باشند. معماری خانه می‌تواند به گونه‌‌ای باشد که مهمان‌پذيری و ديد و بازديدها را افزايش دهد و يا به گونه‌‌ای باشد که موجب کاهش مهمان‌داری و کاهش رفت و آمدها اقوام و آشنايان شود. همه‌ی اينها بستگی به نوع باورها و ارزش‌ها و يا جهان‌بينی و نظام ارزشی حاکم بر معمار و معماری دارد. معماری کاملاً متأثر از جهان‌بينی حاکم بر شخص معمار است. معماری آيينه‌ی تمام‌نمای باورها و ارزش‌های حاکم بر معمار است. معماری يک هنر جامع است؛ ظرفی است که مظروف آن تمام باورها و ارزش‌های معمار است. معماری فی‌الواقع فناوری رفتار اجتماعی و نوعی تکنولوژی برای رفتارسازی و فرهنگ‌سازی است. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢ابونصر فارابی؛ معلم بزرگ حکمت و فلسفه اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ روز ۳۰ آبان به عنوان روز بزرگداشت ابونصر (۲۵۹- ۳۳۹ق) بزرگ‌ترین فیلسوف سیاسی مسلمان، نامگذاری شده است. زندگی‌نامه شفاف و روشنی از فارابی در اختیار نیست. نه خود به نگارش زندگی‌نامه خویش پرداخته است و نه شاگردانش. ابن‌خَلِّکان (۶۰۸-۶۸۱ق) در وفیات الاعیان و انباء ابناء الزمان، (یعنی سه قرن بعد از فارابی) شرح حال نسبتاً مفصلی از او نوشته است. هر چند در اعتبار و سند مطالب او اختلاف است. فارابی بدون تردید زبان فارسی و عربی را به خوبی مسلط بود. اما در درستی سخن ابن خلکان که فارابی به ۷۰ زبان مسلط بوده است! شک جدی وجود دارد. اهل قریه وسیج در نزدیک فاراب ترکستان به دنیا آمد. ظاهراً اصالتاً ترک بوده است. پدرش شغل سپهسالاری داشته است. خود او هم مدتی به شغل قضاوت پرداخته است. از میان علوم رایج تقریباً در همه آنها دستی داشت. اما ظاهراً اطلاعات چندانی از طبابت نداشت. در جوانی به بغداد سفر کرد. که مرکز علم و فرهنگ بود. به مطالعه عمیق منطق پرداخت. مدت بیست سال در بغداد بود بعد به حلب رفت و در خدمت حمدانیان، سیف‌الدوله حمدانی، مشغول تحقیق و تدریس شد و تا پایان عمر در شام ماند و در همانجا (دمشق) هم از دنیا رفت. جایگاه والایی در دربار سیف‌الدوله حمدانی داشت. همین مسأله یکی از شواهدی است که برای شیعه دوازده امامی بودن فارابی اقامه کرده‌اند. چون حمدانیان شیعه دوازده امامی بودند. البته شواهد دیگری هم در تأیید شیعه بودن او اقامه کرده‌اند مثلا: 1.عادل و عالم بودن را شرط امامت و خلافت می‌داند. در حالی که هیچ یک از فرق اهل سنت چنین شرایطی را برای خلیفه و حاکم قائل نیستند. 2.نصب امام را بر خداوند واجب می‌داند در حالی که اهل سنت آن را وظیفه امت می‌دانند 3.معتقد است رئیس مدینه، چه ریاست کند و چه نکند، رئیس است. قبول یا عدم قبول امت، تأثیری در حق و شأن ریاست او ندارد. درمقابل برخی از محققان مثل دکتر رضا ، می‌گویند هر چند فارابی سنی نبوده است، اما شیعه هم نبوده است! زیرا اگر قول به عدل و علم خلیفه و رئیس دوم مدینه برای انتساب کسی به تشیع کافی باشد، افلاطون را هم باید شیعه بدانیم، زیرا او نیز در کتاب مرد سیاسی، چنین اوصافی را لازمه مقام رئیس دوم می‌داند. اما آموزه‌های دوم و سوم یعنی اعتقاد به وجوب نصب امام بر خداوند و اعتقاد به مشروعیت ریاست رئيس مدینه حتی اگر مقبولیت نداشته باشد از شاخصه‌های الهیات سیاسی شیعی است و افلاطون چنین باورهایی نداشته است. یک زندگی عمیقاً ساده و زاهدانه داشت. تا جایی که بعضی گفته‌اند جامه صوفیان می‌پوشید. تألیفات بسیار زیادی داشت. برخی تعداد آنها را ۷۰، برخی ۱۲۰ و برخی ۱۸۷ رساله و کتاب دانسته‌اند! آثار او در موضوعات منطق، فلسفه، طبیعیات، ریاضیات، علم اخلاق و سیاست بود. کتاب الموسیقی الکبیر او، بدون تردید مهمترین کتاب درباره موسیقی کل دوران قرون وسطای مسیحی و دوران اولیه اسلامی است. حتی هانری کربن می‌گوید همان روح موسیقایی افلاطون که معتقد به نوعی توازن و تعادل بود، موجب شد میان آراء افلاطون و ارسطو وفق دهد و کتاب الجمع بین رأی الحکیمین را بنویسید! و حتی راز تلاش او در ایجاد توافق میان دین و فلسفه هم ریشه در همین روحیه او دارد. می‌توان سه ویژگی «دقت»، «صراحت» و «ایجاز» را از ویژگی‌های سبک نگارش او به شمار آورد. و این بدان دلیل بود که معتقد بود مباحث فلسفی نباید در اختیار عامه مردم قرار گیرد. زیرا از فهم آنها عاجزند و ممکن است اسباب انحرافشان را فراهم کند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«زمان‌دانی» و «جریان‌شناسی» شرط لازم «دانشمندی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🟡آگاهی از جریان‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی از مهم‌ترین نیازمندی‌های عالمان و دانشمندان است. شرط لازم نجات از «کژ‌رفتاری ناخواسته» و «کج‌اندیشی ناآگاهانه» و منحرف نکردن شاگردان و مخاطبان، «زمان‌‌دانی» و «جریان‌شناسی» است. به فرموده علیه السلام: «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِس؛‏ كسى كه به اوضاع زمانش آگاه باشد شبهات بر او هجوم نيارد» 🔸رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرماید: «امروز شما اگر عالم هم باشید، بسیار با تقوا هم باشید، اما زمانتان را نشناسید، آن وقت آسیب‌پذیر و لغزش‌پذیر و کم‌فایده خواهید بود؛ ... ما کسانی را دیدیم که عالم هم بودند، بی‌دین هم نبودند، اما در دورانی که می‌توانستند برای اسلام و مسلمین مفید واقع بشوند، مفید واقع نشدند؛ بعضاً حتّی خدشه‌ها و ضررهایی هم وارد کردند!» 🔻البته شناخت درست جریان‌های علمی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی نیز کار دشواری است. نیاز به مجاهدت علمی و عملی دارد؛ باید کوشید تا از لایه‌های پیچیده تبلیغاتی و رسانه‌ای و تحلیل‌های سوگیرانه عبور کرد و به حقیقت دست یافت؛ و این کاری بس دشوار است. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢بازگشت به سنت «روایت‌خوانی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ قبلاً در سنت حوزه مرسوم بود که طلبه‌ها یک ساعاتی روایت‌خوانی داشتند، استادی می‌آمد روایات را می‌خواند، ترجمه می‌کرد بعضاً تجزیه و ترکیب می‌کرد و خیلی تأثیرگذار بود و این رویه باید دامنه‌دار و مستمر باشد و طلبه‌ها باید محفل‌های روایت‌خوانی داشته باشند و انس دائمی با روایات و جوامع روایی لازم است. مرحوم می‌فرمود برخی از اساتید اخلاق گذشته کارشان فقط خواندن روایت و ترجمه آن بود و با صوتی حزین و دلنشین آن روایات را می‌خواندند و برای انتقال معانی به مخاطبان «فقط» ترجمه روایت را بیان می‌کردند. ایشان می‌فرمود آنها گویا روایات در جانشان نفوذ کرده بود و این آموزه‌ها جزء جانشان شده بود و می‌خواندند و ترجمه می‌کردند و اشک می‌ریختند و حال خوشی هم در مردم ایجاد می‌کردند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹