eitaa logo
نویسندگان حوزوی البرز
485 دنبال‌کننده
304 عکس
35 ویدیو
55 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است. 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان البرز است. ارسال یادداشت 👇 @Revolutionson2 #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 قابِ ماندگار یک خانم ایرانی با گروهی از فعالین فرهنگی رسانه ای روسیه ✍️🏻 الناز رحمت نژاد 🔹️ الآن که یادم می‌افتد می‌خندم! به اول و آخرِ کلاس! 🔹️ جزوه تدریسم به زبان فارسی و روسیه آماده بود؛《 مصاحبه خبری و تکنیک‌های آن》 🔹️ دنبال مقدمه بودم. از کجا شروع کنم؟ چه بگویم؟ که برای فعالین فرهنگی رسانه ای روسیه قابل فهم باشد. 🔹️ قرآنِ صورتیِ رنگی رنگی را از کوله‌ام درآوردم. روی میز گذاشتم. بعد از سلام و احوال‌پرسی و عرض خوش‌آمد به ایران، آیه ۷۰ سوره مبارکه احزاب را برای آن‌ها قرائت کردم. سپس قرآن را بوسیدم و بستم. آن را با دست چپم رو به کلاس بالای سرم گرفتم:《 خدا در کتاب قرآن راه و رسم زندگی در ابعاد مختلف شخصی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را به ما آموخته است. یکی از آموزه های قرآن برای ما مسلمان‌ها این است که قول سدید داشته باشیم. یعنی درباره چیزهایی سخن بگوییم که مشروع و مطابق با واقعیت باشد. چون خبرنگار در جایگاهی است که با قلمش سخن می گوید، می تواند از این توصیه خدا در قرآن استفاده کند. امروز در دنیا با ۲ جریان شاخص حق و باطل مواجه هستیم. رسانه ای متعهد است که صدای جریان حق باشد.》 🔹️ با تاکید بر اینکه رسالت اصحاب رسانه باید قول سدید باشد و صدایِ جریان حق باشند تدریس را شروع کردم. 🔹️ دو ساعتی طول کشید تا به پایان برسد. همین که پایان کلاس را اعلام کردم یکی از آقایان دستش را بالا برد:《 تحصیلات شما چیست؟》پاسخم را که شنید حوزوی هستم سوالاتش را ادامه داد:《 به عنوان یک خانمِ مسلمانِ خبرنگارِ حوزه درس خوانده از حضرت زهرا و حضرت زینب(س) برای خبرنگاری چه درسی گرفته اید؟ چرا شغل سختِ خبرنگاری را انتخاب کرده اید؟》 🔹️ اینجاست که به اول و آخر کلاس می‌خندم! اولش فکر می کردم شاید حرف و باور مشترکی بین ما نباشد، کلاس را با چه شروع کنم؟ اما الآن می بینم با حضرت زهرا و حضرت زینب(س) آشنا هستند و می پرسند چه الگویی از آن‌ها گرفته ام!؟ 🔹️ در پاسخ به این برادرِ روسی به خطبه خوانی حضرت زهرا و دفاع ایشان از ولایت و انعکاس عاشورا و رسوا کردن یزید توسط حضرت زینب پرداختم. حضرت زینب را پیام رسان و خبرنگار عاشورا معرفی کردم .. 🔹️ نفر بعدی که یک خانم بود، دستش را بالا برد:《 رسانه های غربی می گویند زن ایرانی گوشه گیر و منزوی است. اجازه کار و فعالیت کردن ندارد. شما چه طور فعالیت می کنید؟ مردان در ایران شما را اذیت نمی کنند؟》 🔹️ بدون اینکه بخواهم حرف اضافه ای بزنم در جواب به او از جایگاه زن در اندیشه حضرت آقا گفتم. 🔹️ نمی دانم فضای کلاس آن ها را به وجد آورده بود یا پاسخ‌هایم که آقای اسماعیل به نیابت از گروه هدیه را به من تقدیم کرد. کار به عکس یادگاری گرفتن هم کشید. بعد از گرفتن عکس یادگاری بود که شماره تماس و آدرس صفحات مجازی‌شان را روی کاغذ برایم نوشتند تا با هم درارتباط باشیم‌. @howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📮شیوهٔ بازنمایی شخصیت اهل بیت علیهم‌السلام در رسانه‌های بین‌المللیمیلاد حسن زاده ▫️تصور کنید در موقعیتی فرضی روبه‌روی یک فرد اروپاییِ مسیحی یا بی‌اعتقاد به خدا ایستاده‌اید. قرار است اسلام و تشیع را برای او توضیح دهید. از کجا شروع می‌کنید؟ کدام باور را برجسته می‌کنید؟ آیا باید به کشکولی از اعتقادات بپردازید؟ از توحید آغاز کنید؟ نبوت را شرح دهید یا اصل امامت را؟ شاید هم از موضوعی فرعی و غیرمستقیم؟ ▪️این چالش زمانی پیچیده‌تر می‌شود که تخاطب مستقیم وجود نداشته باشد و روایت از قاب رسانه‌های جمعی، به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی، منتقل شود. در این حالت، انتخاب موضوع و شیوه بیان اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. 🌱 در یکی از جلسات دوره ژورنالیسم بین‌الملل خبرگزاری «ابناء»، دکتر سهیل اسعد این موضوع را با پرسشی اساسی آغاز کرد: چگونه می‌توان جایگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام را در فضای بین‌المللی تقویت و تثبیت کرد؟ 🔻دکتر اسعد معتقد است برای موفقیت در این مسیر، نخست باید آسیب‌شناسی دقیقی از رویکردهای گذشته انجام دهیم. یکی از ایرادات اساسی ما، جدا کردن جایگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام از منظومه کامل اسلام است. گاهی به‌قدری بر یکی از اجزای این منظومه تأکید می‌کنیم که خود منظومه از نظر پنهان می‌ماند. اهل‌بیت علیهم‌السلام را نباید به‌عنوان عناصر مستقل معرفی کنیم، بلکه باید جایگاه ایشان را در منظومه کامل اسلامی نشان دهیم. ▪️همچنین یکی از چالش‌های بزرگ، انتخاب رویکرد مناسب برای معرفی اهل‌بیت است. سهیل اسعد معتقد است که بهترین رویکرد در فعالیت رسانه‌ای بین‌المللی، رویکرد انسانی است؛ چراکه انسانیت، مفهومی فراتر از زمان، مکان، فرهنگ یا تاریخ است. نمونه‌ای موفق در این زمینه، کتاب «امام علی، صدای عدالت انسانی» اثر «جرج جرداق» است که امام علی علیه‌السلام را به‌عنوان یک الگوی انسانی معرفی کرده است. 🔻دکتر اسعد به نکته‌ای کلیدی اشاره کرد: "برای معرفی اهل‌بیت علیهم‌السلام در عرصه بین‌المللی، باید هنر شخصیت آن‌ها را برجسته کنیم، نه صرفاً خود شخصیت را." به بیان دیگر، باید نشان دهیم که این شخصیت‌ها چه ارزش‌هایی خلق کرده‌اند؛ ارزش‌هایی که فطرت بشری همواره به آن‌ها عشق ورزیده است. برای مثال، وقتی می‌گوییم علی علیه‌السلام عادل است، این عدالت است که مخاطب را جذب می‌کند و از طریق آن، به شخصیت علی علیه‌السلام علاقه‌مند می‌شود. ▫️معرفی شخصیت‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام بدون تبیین مکتب و اندیشه‌های آنان ناقص است. دکتر اسعد گفت: "بسیاری از مخاطبان غیرایرانی بارها از امام حسین علیه‌السلام شنیده‌اند، اما هیچ‌گاه مکتب او را به‌درستی درک نکرده‌اند." در فضای بین‌الملل غیر از شخصیت‌های هنری و ورزشی باقی شخصیت‌ها در قالب یک مکتب معرفی می‌شوند. متفکر را باید در قالب مکتب فکری معرفی کنید. 🔻او همچنین بر اهمیت تدوین یک مانیفست جامع از تشیع تأکید کرد؛ کتابی که در چند صفحه، اصول مکتب شیعه را به‌صورت شفاف و موجز بیان کند که به عقیده اسعد کتاب انسان ۲۵۰ ساله متن مناسبی برای تهیه این مانیفست است. بد نیست با ذکر یک خاطره کوتاه تاکیدی بر این نظر دکتر اسعد داشته باشم: "خاطرم هست حدود ۸ سال پیش درجلسه‌ای که «حسن علی یحیی العماد» که او را خمینی یمن نیز توصیف می‌کنند گفت زمانی که اهل سنت یمن یا مردم دیگر کشورهای منطقه درخواست آشنایی با اهل‌بیت علیهم‌السلام را داشتند، چالش‌های بسیاری را در شروع و نحوه بیان متحمل می‌شدیم تا اینکه کتاب انسان ۲۵۰ ساله منتشر و پایه کنش‌های ما در معرفی اهل‌بیت شد." یک نمونه موفق رسانه‌ای 🌱دکتر اسعد به نمونه‌ای موفق از فعالیت رسانه‌ای اشاره کرد: حزب‌الله لبنان و فرهنگ مقاومت که به‌عنوان محصول مکتب حسینی معرفی شده‌اند. این روایت‌گری نشان داده است که فرهنگ مقاومت، ریشه‌ای عمیق در اندیشه‌های امام حسین علیه‌السلام دارد و این پیوند، توانسته است در عرصه بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای بیابد. ✔️ معرفی اسلام و تشیع، به‌ویژه در قاب رسانه‌های بین‌المللی، کاری ظریف و پیچیده است. این معرفی زمانی موفق خواهد بود که: • اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌عنوان بخشی از منظومه کامل اسلام معرفی شوند. • رویکرد انسانی در معرفی ارزش‌های آنان برجسته شود. • هنر و ارزش‌های شخصیت‌ها بر خود شخصیت غلبه کند. • مکتب اهل‌بیت به‌صورت جامع و مانا تبیین شود. ▫️جهان امروز تشنه عدالت، انسانیت و حقیقت است. اهل‌بیت علیهم‌السلام، تجسم این ارزش‌ها هستند و معرفی صحیح آنان، گامی بزرگ در جهت هدایت دل‌های تشنه به سوی نور است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پ.ن: شاید باور به آنچه گفته شد قدری برایتان دشوار باشد اما پیشنهاد میکنم از فضای فکری مسلط خودتان لحظه‌ای بیرون آمده و مجدداً متن را با توجه به پارادایم مسلط در فضای بین‌الملل بخوانید. @howzavian_alborz
🇵🇸 پرونده «زن در جامعه فلسطین»/۱؛ ▫️چرا زن فلسطینی در کانون توجهات قرار دارد؟/ انتقام‌جویی کینه‌توزانه از مادران غزه ✍🏻 الناز رحمت نژاد 🔺امنیت و آزادی تردد، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، خوراک، پوشاک، مسکن، اشتغال، بازنشستگی و خدمات ضروری اجتماعی حقوق ساده یک زن است. رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ با اشغال هفتاد و شش ساله سرزمین فلسطین زنان فلسطینی را از این حقوق ساده محروم کرده است. 🔺فرقی نمی‌کند زن فلسطینی ساکن سرزمین فلسطین باشد یا خارج از آن و در کشورهای دیگر. تأثیرات منفی اشغال همه ابعاد زندگی زنان فلسطینی را اعم از فردی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در برگرفته و به نمونه‌ای رنج آور، سخت و متفاوت از دیگر زنان جهان تبدیل کرده است. 🔺زن فلسطینی به دلیل جایگاه اجتماعی بنیادینش در جامعه فلسطین و نقشی که در مقاومت و بالا بردن روحیه خانواده ایفا می کند، همواره در دهه های اخیر در کانون توجه اشغالگران صهیونیست قرار داشته است. 🔺رژیم صهیونیستی با ارتکاب نسل کشی شدید در نوار غزه که به طور ویژه کودکان و زنان فلسطینی را مورد هدف قرار داده، در حال انتقام گرفتن از مادران فلسطینی باست. 🔗 متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید @howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔فراخوان دهمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان قم اعلام شد 🔻شرایط و ضوابط شرکت در جشنواره: ◻️ آثار ارسالی باید در بازه 10/1/ 1402 تا 10/20/ 1403 منتشر شده باشد. ◻️ آثار باید در یکی از رسانه‌های مکتوب، مجازی، دیداری یا شنیداری دارای مجوز و یا رسانه ملی با نام صاحب اثر منتشر شده باشد. ◻️ هر فرد مجاز به ارسال حداکثر ۴ اثر در قالب‌های جشنواره است. ◻️ آثار رسیده به دبیرخانه از لحاظ مالکیت معنوی مورد بررسی قرار می‌گیرد و نباید در جشنواره دیگری برگزیده شده باشد. ◻️ شرکت در جشنواره ابوذر قم برای همه اهالی قم آزاد می‌باشد. اما اثر ارسالی برای شرکت در جشنواره باید در یکی از رسانه‌های رسمی منتشر شده باشد. ◻️ اهالی غیرقمی در صورتی می‌توانند دراین جشنواره شرکت کنند که آثار آنها مربوط به شهر قم باشد یا در یکی از رسانه‌های قم منتشر شده باشد. 🔻جوایز جشنواره: ➖نفر اول هر بخش: تقدیرنامه، تندیس جشنواره و 50 میلیون ریال جایزه نقدی ➖نفر دوم هر بخش: تقدیرنامه و 40 میلیون ریال جایزه نقدی ➖نفر سوم هر بخش: تقدیر نامه و 30 میلیون ریال جایزه نقدی ⏱ مهلت ارسال آثار : تا 20 دی ۱۴۰3 📞 ارتباط با دبیرخانه جشنواره: 02532926770 / 02532924750 @resaneqom / @alizade110 📬 لینک ارسال آثار: https://bsrqom.ir/ 📎 جزئیات بیشتر @howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📮خروش مقدّساصغر آقائی 🌱ایرانیان مسلمان، نهم دی نه از سر هیجان که از سر حمیّت و غیرت و بصیرت به پا خواستند، تا آنان که فتنه را به نهایت رسانده، با چشمه‌سار حسینی به مقابله پرداختند، چونان کاهی در بستر رود پرخروش اراده خویش محو و نابود کردند. 🌱این خروش انقلابی بار دیگر با هدایت رهبری آگاه و شجاع، نشان داد که یاری حق به عنوان سنّت الهی همیشه یاور آنانی است ندای "رَبُّنا الله" سر داده، بر آن استقامت می‌کنند که فرمود: 💠إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ 💠به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است! @howzavian_alborz
📜 بسته مطالعاتی به مناسبت گرامیداشت حماسه ۹ دی 🟡 کتاب "انقلاب اسلامی در بوته آزمون: جنگ نرم بیست ساله و فتنه ۸۸" ✍️ به قلم منوچهر محمدی 🟢 کتاب "موج فتنه: از جمل تا جنگ نرم" ✍️ به قلم احمدحسین شریفی 🔸 همزمان با فرارسیدن گرامیداشت سالروز حماسه ۹ دی ماه، فرصت را غنیمت دانسته و به معرفی ۲ اثر ارزشمند پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این‌باره می‌پردازیم... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/9dey @howzavian_alborz
📮در خـــــاتــمــه ✍ محمدجواد خمسه 📜 هوالحق لیله شنبه ۵عقرب ۱۳۰۰ آقای میرآقا ـ دام اقباله العالی! دوست عزیزم! در این موقع که پاره[ای] از دوستان ما امتحان بی‌وفائی خود را داده، محرمانه و آشکار تسلیم دشمن شده و با مقاصد آنان همراهی می نمایند، مراسله شما را زیارت کرده، فوق العاده مسرور و خوشحال گردیدم. آری آقای من، دوستان را در مواقع سخت باید امتحان نمود. من از این مسئله مسرورم که رفقای همراه به هیچ وجه لغزشی در افکار آنها راه نیافته و باکمال قوت قلب، مصمم [به] دفاع و فداکاری هستند. عجالتاً با رویه‌ای که دشمنان ما پیش گرفته‌اند و شما بخوبی مسبوق هستید، شاید به طور موقت یا دائم توانستند موفقیت حاصل نمایند؛ ولی اتکای بنده و همراهان به خداوند دادگری است که در بسیاری از این اتفاقات ما را در پرتو توجهات خود محافظت کرده است. بجز از خداوند، به هیچکس مستظهر نبوده و امیدوارم که توجهات کامله‌اش شامل حال و یار و معین ما باشد. افسوس می‌خورم که مردم ایران پس از مَحو ما خواهند فهمید ما که بودیم؛ چه می‌خواستیم و چه کردیم! معروف است: النعمه اذا فقدت عرفت. مردم همه منتظرند روزگاری را ببینند که از جمعیت ما اثری به میان نباشد. پس از آنکه نتایج تلخی از سوءافکار و انتظار خود دیدند، آن وقت دو دست ندامت به سر کوفته، قدر و هویت ما را می‌فهمند. بلی آقای من، امروز دشمنان ما هرگونه اتهاماتی را که به ما نسبت می‌دهند، می‌شنویم و حکمیت را به خداوند قادر و حاکم علی الإطلاق واگذار می‌کنیم. عجالتاً تحت تقدیرات الهی هستیم تا ببینیم کار، به کجا منتهی خواهد گردید. در خاتمه، سلامتی و دوام شما را از خداوند مسئلت داشته، ادعیه خالصانه خود را تقدیم می‌دارد. 🖊 کوچک جنگلی 📌 این آخرین نامه بدست آمده از میرزا یونس استاد سرایی است، همان میرزا کوچک خان جنگلی خودمان! ✍ چقدر این نامه زنده است و باید دوباره بازخوانی شود... شاید حرف دل باشد و نتوان زد، اما قطعا می‌توان خواند! ▫️نامه میرزا کوچک خان جنگلی، با سادگی و صداقتی که در کلماتش موج می‌زند، از عمق باورها و دغدغه‌های او پرده برمی‌دارد. در میان این جملات، ایستادگی در برابر ناملایمات، امید به عدالت الهی و شکایت از ناسپاسی مردمان دیده می‌شود؛ مردمانی که گاه بزرگان و مجاهدان را دیر می‌شناسند. ▪️این نامه نه‌تنها حکایت یک دوران سخت است، بلکه درسی است از پایداری، اخلاص و ایمان به مسیری که به عدالت و آزادی ختم می‌شود. همان‌طور که خود اشاره کرده است، گاه نعمت‌ها و ارزش‌های حقیقی پس از فقدانشان شناخته می‌شوند، و او این را با اندوه اما یقین بیان می‌کند. • یاران موافق همه از دست شدند ° در پای اجل یکان یکان پست شدند • خوردیم ز یک شراب در مجلس عمر ° دوری دو سه پیشتر ز ما مست شدند 🔻بازخوانی چنین متونی، تلنگری است به ما که امروز چگونه با انسان‌های حق‌طلب و ارزشمند رفتار می‌کنیم و آیا قدرشان را می‌دانیم یا نه؟ @howzavian_alborz
☑️ پژوهش سرای اسلامی حوزه علمیه البرز برگزار می کند. 📮 سلسه نشست های کرسی آزاد اندیشی با موضوع نقد مبانی جریان شناسی الحاد مدرن و میزان تاثیر گذاری آن بر نسل z 👤با حضور: حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین استاد گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی 👤دبیر جلسه: حجت الاسلام دکتر آقایی استاد حوزه و عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی کرج 🔻 ویژه طلاب سطح عالی و نخبگان حوزه علمیه البرز 🔻 زمان: دوشنبه ۱۰ دی ماه ۱۴۰۳ ساعت 13:30 🏢مکان: حوزه علمیه امام صادق علیه السلام کرج @howzavian_alborz
📮مصوبه جدید رفع فیلتر واتس‌اپ: تزلزل در آینده کلان‌داده و حاکمیت دیجیتال ایرانمیلاد حسن زاده ▫️در دنیای امروز، فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکی از ارکان اصلی قدرت ملی تبدیل شده است. داده، که می‌توان آن را "نفت قرن ۲۱" نامید، کلید پیشرفت اقتصادی، علمی و امنیتی به شمار می‌رود. در این میان، مصوبه اخیر مبنی بر رفع فیلتر واتس‌اپ، در حالی که ممکن است با نیت تسهیل ارتباطات و رفع نیازهای اجتماعی و یا جلوگیری از بحران‌های امنیتی اتخاذ شده باشد، پیامدهای عمیقی برای حاکمیت دیجیتال، اقتصاد کلان‌داده و امنیت ملی به همراه خواهد داشت. این تصمیم به جای اینکه گامی در جهت تقویت استقلال دیجیتال باشد، می‌تواند ایران را در حوزه فناوری به یک مصرف‌کننده منفعل تبدیل کند. ▪️عصر حاضر، به دلیل ورود فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی، وارد مرحله‌ای از تحول اقتصادی شده که در آن داده به عنوان زیربنای اصلی پیشرفت شناخته می‌شود. (Big Data) نه تنها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی ضروری است، بلکه نقش اساسی در تحلیل رفتارهای اجتماعی، بهینه‌سازی سیستم‌های اقتصادی و حتی پیش‌بینی رویدادهای آتی ایفا می‌کند. در کشورهایی که به درستی ارزش کلان‌داده را درک کرده‌اند، توسعه زیرساخت‌های بومی برای جمع‌آوری، تحلیل و استفاده از این داده‌ها به یک اولویت ملی تبدیل شده است. چین با تکیه بر پلتفرم‌هایی مانند وی‌چت و علی‌بابا و ایالات متحده با غول‌هایی مانند گوگل و فیس‌بوک، نه تنها به قدرت‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند، بلکه بر رقابت‌های ژئوپلیتیکی نیز تسلط یافته‌اند. دراین میان، وابستگی به پلتفرم‌های خارجی مانند واتس‌اپ، داده‌های ارزشمند داخلی را به منابعی در اختیار سایر کشورها تبدیل می‌کند که به طور مستقیم به تضعیف موقعیت استراتژیک کشور می‌انجامد. ⚠️ پلتفرم‌های بین‌المللی همچون واتس‌اپ تحت مالکیت شرکت متا (فیسبوک سابق)، توسط قوانین و منافع ایالات متحده مدیریت می‌شوند. در شرایطی که کشورها به سمت تقویت استقلال دیجیتال حرکت می‌کنند، استفاده گسترده از این پلتفرم‌ها، نه تنها وابستگی به زیرساخت‌های خارجی را افزایش می‌دهد، بلکه کنترل بر داده‌ها و ارتباطات حیاتی را نیز از دست کشور خارج می‌کند. چالش این وابستگی در شرایط بحرانی بیشتر نمایان می‌شود. تحریم‌ها یا تصمیمات یک‌جانبه سیاسی، می‌توانند دسترسی به این پلتفرم‌ها را محدود کنند، همان‌گونه که در گذشته شاهد قطع برخی خدمات بین‌المللی در ایران بوده‌ایم. علاوه بر این، شرکت‌های مالک این پلتفرم‌ها از داده‌های کاربران برای اهداف تجاری و سیاسی بهره‌برداری می‌کنند. این داده‌ها، که شامل اطلاعات رفتار کاربران، الگوهای ارتباطی و حتی اطلاعات مکانی هستند، می‌توانند برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی یا تحلیل شرایط اجتماعی کشورها مورد استفاده قرار گیرند. ❌ یکی از مهم‌ترین پیامدهای رفع فیلتر واتس‌اپ، کاهش انگیزه برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی است. پلتفرم‌های بومی، مانند بله، روبیکا، ایتا، ویراستی و...، که با تلاش‌های قابل‌تقدیر توسعه یافته‌اند، درمقایسه با پلتفرم‌های بین‌المللی از مزیت‌های رقابتی کمتری برخوردارند و نیازمند حمایت‌های دولتی و مردمی برای رشد و بلوغ بیشتر هستند. رفع فیلتر واتس‌اپ می‌تواند به کاهش استفاده ازاین پلتفرم‌ها و در نتیجه کاهش درآمدها و سرمایه‌گذاری در آنها منجر شود. این درحالی است که بسیاری از کشورها برای تقویت اکوسیستم‌های بومی خود، سیاست‌های سختگیرانه‌ای برای محدودکردن پلتفرم‌های خارجی اتخاذ کرده‌اند. چین با ممنوعیت دسترسی به واتس‌اپ و ایجاد پیام‌رسان‌هایی چون وی‌چت، نه تنها به استقلال دیجیتال دست یافته، بلکه بازارهای جهانی را نیز به چالش کشیده است. 📱در حوزه امنیت ملی، داده‌های ارتباطی، یک دارایی استراتژیک به شمار می‌روند. واتس‌اپ، علی‌رغم ادعای رمزنگاری دوطرفه، همچنان در برابر فشارهای دولت‌ها و سازمان‌های امنیتی خارجی آسیب‌پذیر است. به عنوان مثال، دولت آمریکا بر اساس قوانین فدرال مانند CLOUD Act می‌تواند به داده‌های کاربران دسترسی داشته باشد. اگرچه ممکن است ادعاشود که پیام‌رسان‌های داخلی نیز از لحاظ امنیتی بی‌نقص نیستند، اما حداقل داده‌های آنها در داخل کشور نگهداری می‌شود و امکان نظارت و کنترل برآنها وجود دارد. در مقابل، استفاده از پلتفرم‌های خارجی، امکان سوءاستفاده اطلاعاتی و حتی جاسوسی را برای طرف‌های خارجی فراهم می‌کند. 📌 در نهایت، یکی از بزرگ‌ترین پیامدهای تصمیم اخیر، از دست دادن فرصت‌های اقتصادی در حوزه اقتصاد دیجیتال است. در دنیای امروز، داده‌ها، نه تنها یک منبع ارزشمند اقتصادی، بلکه عامل قدرت‌آفرین در رقابت‌های جهانی هستند. کشورهایی که از داده‌های بومی خود برای توسعه خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال استفاده می‌کنند، می‌توانند به رهبری بازارهای جهانی دست یابند.
نویسندگان حوزوی البرز
📮مصوبه جدید رفع فیلتر واتس‌اپ: تزلزل در آینده کلان‌داده و حاکمیت دیجیتال ایران ✍ میلاد حسن زاده ▫️
‌ 🔻ایران نیز با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی، جمعیت جوان و مستعد و تنوع فرهنگی خود، می‌تواند یکی از بازیگران اصلی این عرصه باشد. ▫️اگر پیام‌رسان‌های داخلی به عنوان منبع جمع‌آوری کلان‌داده‌ها مورد حمایت قرار گیرند، این داده‌ها می‌توانند برای توسعه فناوری‌های بومی، بهبود زیرساخت‌های شهری، مدیریت بحران، پیش‌بینی اقتصادی و حتی ارتقای نظام آموزشی به کار گرفته شوند. با این حال، سپردن این داده‌ها به پلتفرم‌های خارجی مانند واتس‌اپ، نه تنها فرصت‌های اقتصادی را از بین می‌برد، بلکه به کشورهای دیگر امکان می‌دهد که از این داده‌ها برای توسعه فناوری‌های خود و حتی برای رقابت علیه ایران استفاده کنند. برای مثال، شرکت‌های خارجی می‌توانند با تحلیل داده‌های ایرانی، بازارها را کنترل یا محصولات خود را به شکلی هدفمندتر عرضه کنند، در حالی که تولیدکنندگان داخلی از این ابزار محروم می‌مانند. ♻️ در مجموع، رفع فیلتر واتس‌اپ اقدامی ناسنجیده است که پیامدهای آن نه‌تنها در امنیت ملی، بلکه در توسعه اقتصادی و علمی کشور نیز نمایان خواهد شد. سیاست‌گذاران باید با درک اهمیت کلان‌داده‌ها و استقلال دیجیتال، به جای تصمیم‌های مقطعی، راهبردهایی را اتخاذ کنند که منافع بلندمدت کشور را تضمین کنند. داده‌ها، ثروت ملی ما هستند و باید برای توسعه، امنیت و اقتدار ایران مورد استفاده قرار گیرند، نه برای منافع شرکت‌ها و دولت‌های خارجی. @howzavian_alborz
📮 خـــــــودآگــــاهــــیرضا وظیفه‌مند دود اگر بالا نشيند كسر شــأن شـعله نيست جاي چشم ابرو نگيرد چونكه او بالا تراست ناكسي گر از كسي بالا نشيند عيب نيست روي دريا، خس نشيند قعر دريا گوهر است شصت و شاهد هر دو دعوي بزرگي ميكنند پس چرا انگشت كوچك لايق انگشـــتر است آهن و فولاد از يك كوه مي آيند برون آن يكي شمشير گردد ديگري نعل خر است صائبا! عيب خودت گو عيب مردم را مگو هر كه عيب خود بگويد، ازهمه بالاتر است ❇️ تحلیل روان‌شناختی خودآگاهی و شأن: ۱. دودی که بالا می‌رود، نمی‌تواند شأن شعله را بگیرد. فرد باید جایگاه واقعی خود را بداند و از خود بزرگ‌بینی پرهیز کند. عیب‌جویی و مقایسه: ۲.به مقایسه افراد می‌پردازد. عیب‌جویی از دیگران بدون توجه به خود، غفلت از واقعیت‌های عمیق‌تر است. ارتباط مؤثر و ارزش‌گذاری: ۳.چرا انگشت کوچک لایق انگشتر است. به اهمیت هر فرد در جامعه اشاره دارد. برخی ممکن است بزرگ‌تر به نظر برسند، اما ارزش واقعی به توانایی‌ها و ویژگی‌های فردی بستگی دارد. تفاوت‌ها و نقش‌ها: ۴.سخن از تفاوت کاربردی آهن و فولاد است که از یک کوه استخراج شده. هر فرد در جامعه نقش خاصی دارد و باید به آن احترام گذاشته شود. خودآگاهی و انتقاد از خود: ۵.بیانگر اهمیت خودآگاهی و انتقاد سازنده از خود است که به رشد فردی و بهبود ارتباطات کمک می‌کند. کسی که عیب خود بگوید، از همه بالاتر است. این ابیات به ما می‌آموزند که خودآگاهی و انتقاد از خود می‌تواند به بهبود روابط اجتماعی کمک کند و از عیب‌جویی از دیگران پرهیز کنیم. @howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌سال ۲۰۲۴، سالی بود که غم، زبان مشترک انسان‌ها شد، انسانیت زیر سایه اندوهی سنگین خم شد و جهان در سکوتی تلخ فرو رفت. زمین گویی زیر بار اندوه لحظه‌ای از چرخش ایستاد، و ما در آینه رنج دیگران، حقیقت انسان بودن را دیدیم. شاید وقت آن رسیده باشد که پیش از فروپاشی قلب‌ها، بار دیگر صدای وجدان را بشنویم. ‌ میلاد حسن زاده @howzavian_alborz
📮زلف پریشان، نقشی از بی‌قراری ✍ محمدجواد خمسه 🌱 خیلی از شانه‌ها با موهایی که شانه می‌کنند، رابطه‌ای عمیق و پر از احساس دارند. آن‌ها دوست و رفیق‌اند؛ به هم احترام می‌گذارند، و وقتی از هم دور می‌شوند، دلتنگی‌شان را نمی‌توانند پنهان کنند. شانه‌ها با عشق کار می‌کنند، و موها همیشه قدر این عشق را می‌دانند. 🌱 شانه‌ای که کنار آینه روی میز آرایش بود، مدت‌ها بود به موهای ژولیده‌ای که تازه از خواب بیدار شده بود، خیره نگاه می‌کرد. این نگاه، غمی پنهان در خود داشت؛ دو روز و نیم گذشته بود، اما هیچ‌کس سراغ شانه را نگرفته بود. شانه با خود اندیشید: «این موها اگر همین‌طور بیرون بروند، دوستانشان چه خواهند گفت؟ آیا نخواهند پرسید که چرا شانه‌ای همراهشان نیست؟ نکند فکر کنند این موها تنها مانده‌اند؟ شاید باید شانه‌ی دیگری برایشان پیدا کنیم؛ شاید کسی که بتواند بهتر از من همراهشان باشد.» ▫️همین‌طور که شانه غرق در این فکرها بود، ناگهان موهای خیس و خجالت‌زده آمدند کنار آینه. صاحب مو، دستش را به سوی شانه دراز کرد، و بالاخره او را برداشت. شانه که به موها نزدیک شد، حس کرد انگار قلبی که از درد فاصله شکسته بود، دوباره گرم شده است. مو با هیجان و احساسی از ته دل گفت: «نمی‌دانی این دو روز چقدر سخت گذشت! چقدر دلم برایت تنگ شده بود. هر روز که می‌گذشت، حس می‌کردم چیزی کم دارم. اگر این دوری بیشتر طول می‌کشید، از غصه‌ی نبودنت، حتماً می‌ریختم. تو تنها کسی هستی که می‌توانی مرا مرتب کنی و دوباره احساس زیبایی به من بدهی.» 🌱 شانه که این حرف‌ها را شنید، دلش نرم شد. او دیگر دلخور نبود. فهمید که این فاصله، تقصیر موها نبود، بلکه صاحب موها بود که کوتاهی کرده بود. • موها به شانه نیاز دارند، و شانه‌ها به مو. این دو تنها زمانی شاد و آرام هستند که هر روز، در یک قرار عاشقانه‌ی کوتاه، همدیگر را ببینند و کنار هم باشند. شاید راز زیبایی و طراوت همین پیوند ساده اما عمیق باشد. این داستان مو و شانه نبود! @howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📮علامه مصباح یزدی؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی ✍️ احمدحسین شریفی 🔻آیت‌الله مصباح یزدی همچون بسیاری از اندیشمندان اسلامی و حتی پاره‌ای از اندیشمندان غربی، به علوم انسانی موجود، نقد داشت و این علوم را نارسا و گرفتار کاستی‌های بی‌شمار می‌دانست و معتقد بود علوم انسانیِ کنونی در شناخت حقایق مربوط به انسان، ناتوان است. علامه مصباح به مناسبت‌های مختلف در اطراف نقص‌ها و ضعف‌های علوم انسانی موجود سخن می‌گفت: ✔️اولاً: روش حاکم بر علوم انسانی غربی را روشی نارسا در دستیابی به مراد و مقصود می‌دانست. توضیح آنکه روش حاکم بر علوم انسانی موجود (یعنی روش تجربیِ کمّی، روش تجربی کیفی و روش تجربی تلفیقی) را در تحلیل و تبیین بسیاری از پدیده‌ها و کنش‌های انسانی ناکارآمد می‌شمرد؛ البته معتقد بود که غربی‌ها تا حدودی حق روش تجربی را ادا کرده و تلاش‌های گسترده‌ای در بهره‌گیری از این روش داشته‌اند. به همین دلیل، ایشان علوم انسانی موجود را به طور کلی کنار نمی‌زد، ولی آن را پرنقص‌ و نیازمند اصلاح و بلکه تغییر می‌دانست. ✔️ثانیاً: تأکید می‌کردند که علوم انسانی موجود مبتنی بر مبانی و اصول متافیزیکی نادرست است. برای نمونه، اصل «امکان تصادف» یا صدفه یکی از اصول بنیادین اندیشه داروینی است، درحالی‌که بر اساس فلسفه اسلامی، بطلان اصل تصادف، امری واضح و مبرهن است. در نتیجه وقتی این اصل و پایه تفکر داروینی را از او بگیریم و باطل کنیم، شالوده نظریۀ تکامل فرو می‌ریزد و به نتیجه نمی‌رسد؛ زیرا روشن است که اگر نظریه‌ای مبتنی بر مبنایی نادرست باشد، با ابطال مبنا، آن نظریه هم باطل می‌شود. ✔️و ثالثاً: معتقد بودند بسیاری از توصیه‌های علوم انسانی کنونی با ارزش‌های اسلامی،‌ ناهمخوان، ناسازگار و در تهافت‌اند. توضیح آنکه ایشان علوم انسانی را به دو بخش تقسیم می‌کرد: «علوم انسانی توصیفی» و «علوم انسانیِ توصیه‌ای». پاره‌ای از مبانی علوم انسانی توصیفی را در تعارض با مبانی اسلامی می‌دانست و البته تعارض علوم انسانی توصیه‌ای با ارزش‌های اسلامی را بسیار بیشتر و پررنگ‌تر می‌شمرد. 🔻ایشان برای اسلامی‌سازی علوم انسانی انجام سه کار عمده را به صورت هم‌زمان لازم می‌دانست و خود نیز در حد توان به انجام آن‌ها همت داشت: 🔸یک. در سطح معرفتی و بینشی، تبیین امکان تولید علم دینی، ضرورت آن و چگونگی آن را لازم می‌دانست. 🔸دو. در سطح تربیتی، بر تربیت معرفتی و اخلاقی کنش‌گرایان علم تأکید داشت؛ یعنی معتقد بود که تحول‌گرایی باید در میان استادان و دانشجویان و متون درسی و مراکز مربوط به علوم انسانی رخ دهد. ایشان برای این کار نیز برنامه‌هایی داشت؛ هم برنامه تحول اخلاقی‌ و معرفتی برای استادان و دانشجویان و هم برنامه تغییر و تحول در متون درسی. 🔸سه. بر ایجاد تحول در ساختارها، نظامات و برنامه‌های رسمی آموزشی در حوزه علوم انسانی تأکید داشت. 🔻 درباره هر کدام از این سه برنامه تحولی علامه مصباح یزدی توضیحاتی اجمالی توسط نویسنده بیان شده است که از طریق لینک های ذیل می توانید آن ها مطالعه فرمائید.: علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(۲) 2️⃣https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1942 علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(3) 3️⃣https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1946 علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(4) 4️⃣https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1950 علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامی‌سازی علوم انسانی(5) 5⃣ https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1951 @howzavian_alborz
📮سه روایت از دلِ تاریخ، سه وداع از جنس جاودانگیمیلاد حسن زاده ▫️دی‌ماه، در حافظه تاریخ انقلاب اسلامی، ماهی است که طنین قدم‌های بلند انسان‌های بزرگ را در خود نگه داشته است. گویی این ماه، لحظه‌ای برای تأمل و بازگشت به ریشه‌هاست؛ جایی که میراثی از اندیشه، ایمان و تلاش به یادگار مانده است. در این ماه، سه نام درخشان به آرامی از میان ما رفتند، اما اثری عمیق بر مسیر و معنای انقلاب باقی گذاشتند: علامه محمدتقی مصباح یزدی، شهید حاج قاسم سلیمانی، و دکتر سعید کاظمی آشتیانی. 🌱 علامه مصباح، به‌سان درختی کهنسال و تنومند، درخت اندیشه انقلاب را با دانش و حکمتش آبیاری کرد. او اهل جنجال نبود، اما صدایش در میان بحران‌های فکری دوران، محکم و استوار به گوش می‌رسید. آثار او، چونان فانوسی، راه را برای کسانی که در پیچ‌وخم‌های جهان مدرن به دنبال حقیقت بودند، روشن کرد. علامه مصباح تنها یک متفکر نبود؛ او معلم نسلی بود که در میان چالش‌های فرهنگی، به دنبال معنای عمیق‌تری از انقلاب بودند. ➕اما انقلاب، تنها در جهان اندیشه متوقف نمی‌شود. حاج قاسم سلیمانی، کسی بود که این اندیشه را با چهره‌ای عملی و ملموس به میدان آورد. او تجسم شجاعت و تدبیر بود؛ کسی که در پیچیده‌ترین معادلات سیاسی و نظامی، جایگاه انقلاب را نه‌تنها حفظ کرد، بلکه گسترش داد. او مرد میدان بود، اما میدانش تنها جنگ نبود؛ دل‌ها را فتح می‌کرد و قصه مقاومت را به داستانی جهانی بدل ساخت. شهادتش، نه‌فقط پایان یک زندگی که آغاز فصلی تازه در روایت انقلاب بود؛ روایتی که عمق و دامنه آن فراتر از مرزهای جغرافیا گسترش یافت. ➕و دکتر سعید کاظمی آشتیانی، دانشمند جوانی که شاید نامش کمتر از آن دو دیگر شنیده شود، اما میراث او، به همان اندازه عمیق و ماندگار است. او نمادی از ایمان به آینده و قدرت علم در خدمت ارزش‌ها بود. در زمانی که بسیاری تصور می‌کردند پیشرفت علمی تنها در گرو تقلید از غرب است، کاظمی آشتیانی، راهی نو گشود. پژوهش‌های او در زیست‌فناوری، ایران را به جایگاهی رساند که کمتر کسی تصورش را می‌کرد. او باور داشت که انقلاب اسلامی می‌تواند پایگاهی برای تلفیق علم و اخلاق باشد و این باور را با زندگی‌اش به اثبات رساند. 🌱 پیوند میان این سه، در ماه دی، چیزی فراتر از هم‌زمانی وداع‌شان است. آنان هرکدام در مسیری متفاوت، اما مکمل یکدیگر، انقلاب را به جلو راندند. مصباح، اندیشه را به عمق برد؛ حاج قاسم، آن را در میدان به حرکت درآورد؛ و کاظمی آشتیانی، افقی علمی برای آینده گشود. دی‌ماه، یادآور این حقیقت است که انقلاب، تنها به شعار و شور وابسته نیست؛ به انسان‌هایی نیاز دارد که با همه وجودشان، در راهی که باور دارند، قدم بردارند. هرچند آن‌ها از میان ما رفته‌اند، اما مسیرشان همچنان در برابر دیدگان ما گسترده است. دی‌ماه، فرصتی است برای بازگشت به این مسیر؛ برای اندیشیدن به آنچه از آنان آموخته‌ایم و برای یافتن راه‌هایی که میراثشان را زنده نگاه دارد. آن‌ها ثابت کردند که انقلاب، نه‌فقط یک حادثه تاریخی، که یک جریان ماندگار است؛ جریانی که در عقلانیت، ایمان و خلاقیت، ریشه دوانده است. @howzavian_alborz
📮مسئولیت‌پذیری، هویّت شیعه اصغر آقائی 🔻هویّت هر چیزی به مفهومی است که اگر نباشد، آن چیز ضرورتاً نابودشده است، هرچند نامش باشد. 🔻بنا بر این اصل امامان شیعه در تلاشی مستمر، خواهان تبیین این هویّت برای شیعیان و مخاطبان خود بوده‌اند. 🔻 با نگاهی به روایات ناظر به این موضوع و جمع‌بندی آن به این نتیجه می‌رسیم که در نگاه ایشان، محور اساسیِ هویّت‌بخش به شیعه است. 🔻این مسئولیت‌پذیری طبیعتاً دائره وسیعی را شامل می‌شود که از مصادیق بارز آن است. 🔆امام باقر عليه السلام فرمود: 🌱يكى از ياران امام باقر عليه السلام به آن حضرت گفت: شيعيان در منطقه ما زيادند. حضرت فرمود: آيـا توانـگر آنان بر فقير مهر مى ورزد؟ و نيكوكار از بدكار مى گذرد؟ و مواسات و بذل و بخشش مالى دارند؟ گفت: خير. حضرت فرمود: اينان شيعه نيستند. شيعه كسى است كه چنين باشد. 🌱اِنَّ بَعْضَ اَصَحْابِهِ سَأَلَهُ فَقالَ: جُعِلتُ فَدِاكَ اِنَّ الشّيعَهَ عِنْدَنا كثيروُنَ، فَقالَ: هَلْ يَعْطِفُ الغَنِىُّ عَلى الفَقيرَ، وَ يَتَجاوَزُ المُحْسِنُ عَنْ المُسى ء وَ يَتَواسُونَ؟ قُلْتُ: لا، قالَ عليه السلام: لَيْسَ هؤُلاءِ الشّيعَةَ، الشَّيعَةُ مَنْ يَفْعَلُ هذا. @howzavian_alborz
34.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 گسترش علوم و تحول عظیم در آموزه‌های اسلامی و کار تشکیلاتی در سخت‌ترین شرایط ممکن! 🌸 به مناسبت سالروز ولادت باسعادت امام محمدباقر (علیه السلام) @howzavian_alborz