🔻 اندر نکوهش شکمبارگی
• و آنکه غذا بیش خورد...
• ای خردمند، که در پی روزی و کار، در میان روز، به سفره نان مشغولی، بدان که پرخوری، سستی آورد و همت فرساید. شکمبارگی، دشمنِ عقل است و دوستِ غفلت؛ از آن بپرهیز که جان را در قید کاهلی اندازد و دل را در حصار سنگینی.
• آنگاه که لقمهای بیش از نیاز برگرفتی، جانت در زنجیر رخوت گرفتار آید و همّت از پای نشیند. هر که به کم خوردن قانع گردد، سبکبال و چالاک باشد و در میدان کار و تلاش، پیروز و پایدار.
• پس ای هوشیار، نان به قدر نیاز خور و از فزونطلبی دوری جوی، که شکم پر، دیده را تار کند و دل را از یاد یار باز دارد. در میانه روز، به کار پرداز و از پرخوری بپرهیز، که قوت جان در قناعت است و توان در اعتدال.
✍🏼 نورالدین حافی
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
♨️ رضاشاه در چهارم مرداد سال ۱۳۲۳، در ژوهانسبورگ درگذشت؛
🔸 «آبراهامیان» به نقل از سفیر آمریکا، در کتاب خود مینویسد:«مرگ وی[رضاخان] در تبعید که در سالهای پادشاهی، به مستبدی حریص، بیرحم و مرموز تبدیل شده بود، کسی را متأسف و متأثر نکرد.» نفرت عمومی از رضاشاه بهقدری بود که جنازه وی را تا سال ۱۳۲۹، یعنی شش سال بعد از مرگ، از ترس واکنشهای مردمی به ایران نیاوردند. حتی بعد از آوردن جنازه نیز، بر سر مراسم تشییع و تکفین، دچار دردسرهای فراوانی شدند؛ هیچکدام از علمای شناختهشده، حاضر نشدند بر پیکر قزاق پیر نماز بخوانند و مردم نیز، از برگزاری این مراسم، منزجر و بیزار بودند.
❓ سوال مهمی که وجود دارد این است که چرا شخصی از شخص دیگر متولد بشود او باید سلطنت و رهبری را به دست بگیرد؟!
خطابم به طرفدارن پهلوی است:
معیار شما بر اساس دموکراسی است یا اسپرموکراسی؟!
✍ یوسف زارعپور
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
🔻 شکست همیشگی تخریبگران اربعین
🏴 اربعین تنها یک مراسم نیست، یک جریان تمدنساز شیعی است. به همین خاطر، رسانههای دشمن کمر همت به تخریب و کمرنگ کردن این مراسم میبندند.
💢 مطرح کردن شبهاتی نظیر خروج ارز از کشور و کمک دولت ایران به برگزاری این مراسم، بهقدری نخنما و تکراری شده که دیگر کسی برای این حرفها اندک ارزشی قائل نیست!
🔸 همین افراد مغرض، وقتی به سفرهای ترکیه و تایلند میرسند سکوت کرده و چیزی در مورد خروج ارز نمیگویند! این دوگانگی رفتار حاصل از عنادی است که چشم دیدن شکوه اربعین و ارادت مردم نسبت به این پدیده معنوی را ندارد.
✍ محمدعلی جهرمی
#اربعین
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
🔻 سایه بیداری
• مقدمهای برای تفکر
▫️ خواب و بیداری، دو ساحت متفاوت از تجربه انسانیاند که هر یک به شکلی، پردهای بر حقیقت میکشند. در خواب، تصاویر و تصورات ذهنی بدون محدودیت واقعیت، رها میشوند؛ جهانی بیمرز و نامحسوس که در آن، تشخیص واقعیت از توهم دشوار میگردد. اما در بیداری نیز، آیا ما از خواب دیگری بیدار نمیشویم؟ آیا آنچه بیداری مینامیم، خود پردهای نیست که چشم حقیقتبین ما را کور کرده و در تاریکی جهل فرو برده است؟
▫️ فلاسفه از دیرباز، این سوال را مطرح کردهاند که آیا میتوان به یقین گفت آنچه بیداری میپنداریم، خود خوابی نیست؟ یا به بیانی دیگر، آیا بیداری جز خوابی سنگینتر و پردهای بر حقیقت ناب است؟ در اینجا، قدرت تشخیص حقیقت از واقعیت به میان میآید؛ حقیقت، جوهر ناب و تغییرناپذیری است که از هرگونه نمود و خیال آزاد است، اما واقعیت، تصویری است که با حواس ما درمیآید و اغلب، با حقیقت فاصلهای ژرف دارد.
▫️ انسان، در میانه این دو خواب سنگین، نیازمند تفکری عمیق است تا بتواند این پردههای خیال را کنار بزند و به جوهر حقیقت نائل آید. تفکر، همان نور بیداری است که از ظلمت خوابهای تو در تو، ما را به روشنایی حقایق میرساند. تنها با تفکر است که میتوان این لایههای تودرتوی واقعیت را شکافت و به ساحتی رسید که در آن، حقیقت برهنه و ناب جلوهگر شود.
▫️ در تبیین این مطلب، خودآگاهی و توجه به مسیر ذهنی اهمیت ویژه دارد. انسان باید به درون خویش نگاهی ژرف اندازد و از خواب غفلت بیدار گردد؛ خوابی که گاه در پس واقعیتهای روزمره و ظواهر فریبنده، ما را از حقیقت دور میکند. پس تفکر، نه یک انتخاب، بلکه ضرورتی است که بدون آن، انسان در دام خوابهای رنگارنگ واقعیت اسیر خواهد ماند.
▫️ این ضرورت تفکر، همواره بر انسان فرض است تا با آن، از خوابهای پیدرپی بیدار شده و به نور بیداری حقیقی دست یابد؛ نوری که در سایه آن، حقیقت را به وضوح و به دور از هرگونه حجاب و پرده، مشاهده میکند.
✍🏼 نورالدین حافی
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
🔻 احیای نماز جمعه توسط آیتالله سیدمحمدتقی خوانساری
🔸 آیتالله خوانساری بعد از رحلت شیخ عبدالکریم حائری، سلسله دروس «صلاه» را در مدرسه فیضیه دایر کردند.
🔸 وقتی بحث به نماز جمعه کشید، با توجه به بررسیهایی که معظمله در این زمینه داشتند، به این نتیجه میرسند که نماز جمعه بنابر احتیاط، واجب است.
🔸 از همین رو در سال ۱۳۲۰ بعد از آن که سالیان سال، این نماز عبادی ـ سیاسی متروک و مهجور مانده بود توسط این فقیه بزرگ در مدرسه فیضیه برگزار میگردد.
🔸 تأثیر اقامه نماز جمعه به امامت ایشان بهقدری بود که بهدنبال آن در اغلب شهرستانها نماز جمعه برپا گردید و نشاط معنوی را در دل مردمِ مسلمان زنده کرد.
🔸 هزاران نفر از مردم متدین قم، طلاب، علما و فضلا در این آیین عبادی و سیاسی و اجتماعی شرکت میکردند و بهتدریج ازدحام مردم به حدی رسید که مدرسه فیضیه گنجایش نداشت، لذا محل نماز جمعه را به مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) انتقال دادند.
🔸 نماز جمعهای که آیتالله خوانساری در قم بنیاد گذاشت تا انقلاب اسلامی و بعد از آن نیز همچنان ادامه یافته است.
✍ محمدجواد ابراهیمزاده
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
🔻 سلبریتیسم، آفت نوظهور حوزههای علمیه
🔸 موج سلبریتیسم به حوزههای علمیه هم رسیده و افراد زیادی را این روزها میبینیم که با رفتارهایی غیرمعمول و خارج از عرف طلبگی، مشغول به فعالیتهای رسانهای هستند. در ادامه به مهمترین دلایل سلبریتیزدگی در حوزه میپردازیم:
1⃣ غالب شدن این تصور که مؤثرترین گروه در جامعه سلبریتیها هستند و تأثیرگذاری حتی در حوزه مسائل دینی از این رهگذر سریعتر و ممکنتر است!
2⃣ پُر کردن خلا هویت یا به نوعی تسکین رنج دور بودن از صحنه کنشگری اجتماعی و زدودن تلخی از دستدادن امامت اجتماعی.
3⃣ جبران احساس عدم مفید بودن و رفع حسرت بیربطی به نظام مسائل مردم.
4⃣ بهروز نشدن الگوهای تبلیغی و دور شدن از تراث اصیل حوزوی در ارتباط با مردم
5⃣ عطش دیده شدن؛ اگر در فضای طلبگی نتوانیم به برخی از هواهای نفسانی مثل شهرتطلبی غلبه کنیم، نتیجه آن میشود که با دستاویز شدن به کارهای خارج از زی طلبگی بهدنبال نام و نانی برای خود باشیم!
❌ هرکدام از اینها یا سایر دلایل باشد، این یک انحراف است و مسئولین حوزههای علمیه باید فکری به حال این آفت نوظهور کنند.
#آفات_الطلاب
🔻مدرسه اندیشه ورز رحا برگزار میکند؛
✍️رواق اهل قلم(۶)✍️
💢مهارتهای یادداشتنویسی
✔️بررسی کارگاهی چند یادداشت مطبوعاتی
👤 با حضور استاد تقی دژاکام
📅 زمان: شنبه ۱۰ شهریورماه
⏰ ساعت: ۲۱ الی ۲۲
در بستر اسکای روم به نشانی👇👇
https://www.skyroom.online/ch/bineshno/revayat
✔️ نام نویسی:
@Jahaderevayat
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
💢 امیرکبیر زمانه ما
▫️ رهبری در دیدار اعضای هیئت دولت چهاردهم: در همین مدت هم میتوان کارهای بزرگی کرد. همچنانکه امیرکبیر در مدت ۳ سال کارهای بزرگی انجام داد و رئیسی عزیز هم در حدود ۳ سال خدمت، برخی پایهگذاریهای خوبی انجام داد که انشاءالله ثمره آن به کشور خواهد رسید.
✍️ پینوشت: مگر میشود کاری صورت نگرفته باشد و این مقایسه انجام شده باشد. صد حیف که رسانهای وجود نداشت که این خدمات و پایهگذاریها را به تصویر بکشد و به مردم نشان دهد!
🔹 یادمان نمیرد که آن آقايان رسانهدار زمان حضور شهید پشتش را خالی کردند. شاید این را نشنیده باشید ولی رئیسی خیلیها را دعوت کرد و گفت کار رسانهای کنید، اکثر آنها گفتند نمیتوانیم!
شاید هم به آنها گفته بودند که با رئیسی کار نکنید!
حالا خجالت بکشید...
رهبری خوب خود برایش رسانه شده است....
💢 امیرکبیر زمانه ما
▫️ رهبری در دیدار اعضای هیئت دولت چهاردهم: در همین مدت هم میتوان کارهای بزرگی کرد. همچنانکه امیرکبیر در مدت ۳ سال کارهای بزرگی انجام داد و رئیسی عزیز هم در حدود ۳ سال خدمت، برخی پایهگذاریهای خوبی انجام داد که انشاءالله ثمره آن به کشور خواهد رسید.
✍️ پینوشت: مگر میشود کاری صورت نگرفته باشد و این مقایسه انجام شده باشد. صد حیف که رسانهای وجود نداشت که این خدمات و پایهگذاریها را به تصویر بکشد و به مردم نشان دهد!
🔹 یادمان نمیرد که آن آقايان رسانهدار زمان حضور شهید پشتش را خالی کردند. شاید این را نشنیده باشید ولی رئیسی خیلیها را دعوت کرد و گفت کار رسانهای کنید، اکثر آنها گفتند نمیتوانیم!
شاید هم به آنها گفته بودند که با رئیسی کار نکنید!
حالا خجالت بکشید...
رهبری خوب خود برایش رسانه شده است....
✍️ یوسف زارعپور
#امیرکبیر_زمان
#نویسندگان_حوزوی_فارس
هدایت شده از طلبه عصر انقلاب
سید جواد هاشمی: آنهایی که بجای اندوه چشمان(آن خانم بازیگر)، بدن(برهنه)اش را دیدند کثیف هستند🤦♂
🔴 ✍پ ن: ملاک حال فعلی افراد است.
آقای هاشمی از کی تا بحال برهنگی توجیه بردار شده؟
یعنی اگر فردی با چشمان اشک بار خودش را برهنه کند و جلوی دوربین حاضر شود عمل زشتش توجیه میشود؟
راستی یک سوال، چرا آخر صحبت هایتان گفتید: (البته من اون کار اون خانم رو اصلا درست نمیدونم)!
خودتم لجنی؟
❗️تازه، جالبه بدونید که این خانم فقط به خاطر شهرت برهنه شده!
شما که یکم آدم مثبتی میزدید بگید، اصلا میدونید نهی از منکر یعنی چی؟
یعنی اگر کسی جلوی چشم شما گناهی مرتکب شد دنبال بهانهی بیخودی بگردی و گناهش رو توجیه کنی؟
شمایی که دم از درستی میزنی، چطور هم وطنان خودت را میکوبی و آنان را انسان های لجن میخوانید ولی طرز صحبت خودتان در آن برنامه و برهنگی آن زن را لجن نمی خوانید؟
❗️نشد آقای هاشمی!
ما مانند شما نسبت به اتفاقات دور و برمان بی تفاوت نیستیم.
تفکر سکولاری نتیجه اش را در غرب پس داده، پیشنهاد میکنم بروید و آمار و میزان تجاوزات و خودکشی ها و... را مشاهده کنید.
اما صحبت مهمی دارم باشما:
▪️آن ذهنی کثیف است که از برهنگی حمایت میکند!
از کی تا به حال مخالفان برهنگی، کثیف، و موافقان آن، انسان های پاک شده اند؟
▪️آن انسانی کثیف است که نقش های ماندگار خود را فراموش کرده و با کلیپ های نامناسب و جملات همچنینی لگد میزند به آن کارها و ذهنیت مردم!
▪️آن انسانی کثیف است که در برنامه ای حاضر میشود که در مقابل دید خیلی از مردم از اعمال وقیحانه دفاع میکند و آن را نشر میدهد🤦♂
طلبه عصر انقلاب
@mirzaamorteza
🔻 پیغامهای روانشناسی
✍ شاید تعجب کنید اگر بگویم مغز ما با همه پیچیدگیش قادر نیست جملات منفی را از مثبت تفکیک کند:
به جمله منفی زیر توجه کنید:
🔹 لطفا به فیل قرمز فکر نکنید!
❓ذهن شما اکنون به چه چیزی فکر میکند؟
🔺 بدون شک ذهن شما اکنون در حال فکر کردن به فیل قرمز است.
⛔️ به نظر شما اگر به کودکی گفته شود
دست مرا ول نکن،
به پریز برق دست نزن،
امروز با بچه ها در مهد دعوا نکن، چه پیغامی در مغز او مخابره میشود؟
⭕️ همه این جملات در ذهن او مثبت برداشت شده و گویی که به او دستور داده اید که این کار را انجام دهد، در واقع در فرمان دادن باید به کودک گفته شود چه کاری باید انجام دهد نه اینکه چه کاری نباید انجام دهد.
✅ بنابراین با کودک خود اینگونه سخن بگویید:
✳️ به جای " مخالفت نکن " بگویید " کاری که گفتم را انجام بده"
✳️ به جای" فحش نده" بگویید " حرف خوب بزن"
✳️ به جای " دستم را ول نکن" بگویید " دستم را محکم بگیر"
✳️ به جای " ندو" بگویید " آرام راه برو.
✍عبدالعظیم رسولی
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
🔻 روشنفکر مبارز
🗓 بهمناسبت سالروز وفات آیتالله سیدمحمود طالقانی، اولین امام جمعه تهران
▫️ آقای طالقانی اهل فکر نو بر محور دین و با تمرکز بیشتر بر روی قرآن و نهجالبلاغه بود؛ لکن همه ابعاد شخصیت آقای طالقانی بُعد روشنفکری دینی نیست. یک بُعد مهم، بُعد مبارزه است. خیلیها روشنفکر بودند اهل مبارزه نبودند، اما آقای طالقانی نه، اهل عمل بود؛ یعنی توی میدان بود. این را ما که با ایشان معاشر بودیم، رفت و آمد میکردیم، میدیدیم.
▫️ آدمی اهل درد بود و میخواست مبارزه کند؛ لذا تبعات مبارزه را هم قبول کرد و به زندان افتاد. این آدم، آدم صافی بود، روراست بود، بیشائبه و بیشیلهپیله بود. نتیجه این بیشیلهپیله بودن هم صراحتش بود، صراحت در بیان.
•امام خامنهای، ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
🔻 شهید مدنی، مصداقی بارز از یک روحانی کامل
🗓 بهمناسبت سالروز شهادت شهید مدنی
▫️ مرحوم شهید مدنی یک نمونه برجستهای از یک روحانی فعّال و حائز جهات گوناگون هستند. چون روحانیّت را برخلاف مشاغل و حیثیّتهای دیگری که در جامعه وجود دارد نمیشود در یک بُعد خلاصه کرد؛ مثلاً بگوییم روحانی یعنی کسی که فقط علوم مربوط به امر دین را وارد است، یا روحانی یعنی آن کسی که فقط مشغول تبلیغ دین است، یا روحانی یعنی آن کسی که فقط در ارتباط با مردم است، یا روحانی یعنی کسی که به امور دینی و مسائل روحی و خودسازی و مانند اینها خیلی توجّه میکند.
▫️ هر کدام از اینها بهتنهایی معنای روحانی مطلوب نیست؛ روحانیّت دارای همه این جوانب است و یک روحانی خوب، روحانی واقعی، آن کسی است که در همه این جوانب یا عمده این جوانب، انسان بتواند در او یک حرکتی و فعالیتی مشاهده کند.
▫️ ایشان حقیقتاً یک مصداق بارزی از روحانی کامل بودند. اوّلاً ایشان ملّا بود، عالم بود، فقیه بود. در قم و نجف تحصیلات عالیه فقه و اصول، همچنین معقول کرده بودند و مرد عالمی بود. آگاهانه و از روی معرفت عمل میکرد، کار میکرد، اقدام میکرد. خاصیّت علم در انسان همین است که حرکات او و سکنات او عالمانه است؛ این خصوصیّت در ایشان بود.
•مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۶/۱۲
🆔 @howzavian_fars
📝 #پاسخ_به_شبهات
❓ آیا «حدیث رفع القلم» و این که در روز نهم ربیع الاول قلم از شیعیان برداشته شده است و گناهی برای ایشان نوشته نمیشود، صحیح است؟
🔸 پاسخ: اولا این حدیث در منابع اولیه و اصلی حدیثی نیامده است و از نظر بسیاری از فقها از جهت اعتبار سندی ایرادات زیادی به آن وارد است.
⚪️ از طرفی اگر عبارت "یوم رفع القلم" به معنای روزی است که مردم در انجام هر گناهی آزادند چرا که گناهان در آن روز نوشته نمیشود، چنین مطلبی با اصول اعتقادات و مسلمات قرآنی و روایی در تعارض است. لذا اگر این حدیث سندیت هم داشته باشد از نظر دلالت و معنای حقیقی، دارای ابهام بوده و هرگز از آن اباحه و تجویز گناه کردن در آن روز فهمیده نمیشود!
🆔 @howzavian_fars
مدرسه اندیشهورز رحا برگزار میکند؛
✍️رواق اهل قلم(۸)✍️
💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی
🖊تجربههای حجت الاسلام محمدرضا آتشین صدف، مدرس نویسندگی و ویراستاری
👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضا بابایی، فعال فرهنگی_تبلیغی
📅 زمان: شنبه ۲۴ شهریور
⏰ ساعت: ۲۱ الی ۲۲
🔗 در بستر اسکای روم
نام نویسی:
@Jahaderevayat
@rahamedia
@howzavian | نویسندگان حوزوی
🗓 ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ فتنهای رخ داد که از بُعد رسانه، یکی از سنگینترین نبردهای تاریخ بود.
♨️ در این فتنه پیچیده، دشمن تمام مهرههای داخلی خود را به میدان آورد و به خط کرد تا با ایجاد آشوب و التهاب داخلی، فرایند تجزیه و تضعیف کشور را عملی سازد.
💢 با این اوصاف، برخورد قضایی و عدم استفاده از بلندگوهای رسانهای این فتنه در مناصب کشوری، کمترین انتظاری است که میتوان داشت؛ اما کو گوش شنوا و چشم بینا!
#علیه_فراموشی
🆔 @howzavian_fars
هدایت شده از احوال حوزه
❗️ مصطفی ملکیان و توهم استعلا و استقلال اخلاق بر دین
💬 مصطفی ملکیان گفته: «به نظر من انسان هرچه روحش بزرگتر میشود، اخلاقش از دینش بیشتر استقلال و استغنا پیدا میکند و دیگر نباید برای اینکه اخلاقی باشد لزوما متدین بشود. این به معنای نفی تدین نیست، به معنای استقلال اخلاق از تدین است.»
🔻 پینوشت احوال حوزه:
جناب ملکیان شما در مکتبتان عملا با شعارهای فرادینی در مقابل دین و با شعار تعقلگرایی در مقابل همه گزارهها حتی دین میایستید؛ این مسئله نیاز به مطالعه ندارد که صرفا با یک جستجوی ساده در مطالب شما قابل احصاء است!
🔸 جناب ملکیان، هدف نهایی دین و اخلاق یکی است و عقل عرفی بههیچوجه بهتنهایی توان همراهی نداشته و چهبسا در مواردی اصلا زمین بازی ندارد؛ لذا نیازمند نیرویی مافوق عقل در همه امور است.
▫️ ضمن اینکه ما فقط میتوانیم زیر چتر یک نظم اجتماعی به سردمداری دین شکوفا شویم، در غیر این صورت و طبق تجربهای به درازای تاریخ، عقل صرف بشری معلوم نیست چه مصایبی را در نقاب اخلاق به خورد اجتماع دهد!
#خط_تبیین
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
📌@ahvaalehowze
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
خبر تأثربرانگیز رحلت عالم متقی و متخلق حضرت حجتالاسلاموالمسلمین آقای حاج شیخ عبدالمهدی عندلیبی طابثراه دریافت شد. آن عالم خدوم، مردمی، متواضع و دلسوز، عمر شریف و پربرکتش را صرف خدمت به حوزه علمیه، نشر و ترویج علوم اهلبیت علیهمالسلام و خدمت به مردم نمود.
این جانب درگذشت آن عالم بزرگوار را به بیت شریف ایشان، مردم شریف داراب، علما و طلاب محترم این شهرستان تعزیت و تسلیت عرض کرده و برای آن فقید سعید رضوان الهی مسئلت دارم.
علی اکبر کلانتری
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
🗞 ماجرای شعر شهریار و خواب مرحوم آیتالله مرعشی نجفی
مرحوم آیتالله مرعشی نجفی، درباره داستان سروده شدن شعر علی ای همای رحمت چنین تعریف کرده است:
🔻شبی توسلی پیدا کردم تا یکی از اولیا خدا را در خواب ببینم. آن شب در عالم خواب دیدم در زاویه مسجد کوفه نشستهام و امیر مؤمنان علی علیهالسلام با جمعی در آنجا حضور دارند. حضرت فرمودند: شاعران اهلبیت را بیاورید. چند تن از شعراء عرب را آوردند، فرمودند: شعرای فارسیزبان را نیز بیاورید. آنگاه محتشم و چند تن از شعراء فارسیزبان آمدند. فرمودند: شهریار را بیاورید... شهریار آمد. حضرت خطاب به شهریار فرمودند: شعرت را بخوان! و شهریار خواند.
🔺آیتالله مرعشی در ادامه فرموند: وقتی شعر شهریار تمام شد، از خواب بیدار شدم. چون من شهریار را ندیده بودم، فردای آن روز پرسیدم که شهریار شاعر کیست؟ گفتند: شاعری است که در تبریز زندگی میکند. گفتم: از جانب من او را دعوت کنید که در قم به نزد من بیاید. چند روز بعد شهریار آمد، دیدم دقیقاً همان کسی است که من او را در خواب در حضور حضرت امیر علیهالسلام دیدهام.
🔸از او پرسیدم: این شعر «علی ای همای رحمت» را کی ساختهای؟ شهریار با حالت تعجب از من سوال کرد که شما از کجا خبر دارید که من این شعر را ساختهام؟! چون من نه این شعر را به کسی دادهام و نه درباره آن با کسی صحبت کردهام.
🔹آیتالله مرعشی در پاسخ شهریار فرمود: چند شب قبل من خواب دیدم که در مسجد کوفه هستم و حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام تشریف دارند. حضرت، شاعران اهلبیت علیهمالسلام را احضار فرمودند. ابتدا شاعران عرب آمدند. سپس فرمودند: شاعران فارسی زبان را بگویید بیایند. آنها نیز آمدند. بعد فرمودند: شهریار ما کجاست؟ شهریار را بیاورید! و شما هم آمدید. آنگاه حضرت فرمودند: شهریار شعرت را بخوان! و شما شعری را که مطلع آن را بیاد دارم، خواندید.
شهریار فوقالعاده منقلب میشود و میگوید: من فلان شب این شعر را ساختهام و همانطور که قبلاً عرض کردم، تا کنون کسی را در جریان سرودن این شعر قرار ندادهام!
آیتالله مرعشی نجفی فرمود: وقتی شهریار، تاریخ و ساعت سرودن شعر را گفت، معلوم شد مقارن ساعتی که شهریار آخرین مصرع شعر خود را تمام کرده بود، من آن خواب را دیده بودم.
📅 27 شهریور روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت سید محمدحسین طباطبایی تبریزی (شهریار)
✍ یوسف زارعپور
🆔 @howzavian_fars
33.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 گستره قاعده نفی سبیل نسبت به فضای مجازی
«وَلَن يَجعَلَ اللَّهُ لِلكافِرينَ عَلَى المُؤمِنينَ سَبيلًا»﴿۱۴۱ نساء﴾
🎥 سخنان آقای حسن عباسی در خطرات امنیتی تسلط نظام سلطه بر اینترنت و فضای مجازی و خطرات امنیتی فضای سایبر را بشنوید.
🔸بهراستی آیا وقت تجدید نظر راهبردی در مواجهه با فضای سایبر نرسیده است؟
🔸آیا همچنان فضای مجازی و اینترنتی کشور در معرض بازیهای سیاسی و نگاه سطحیگرایانه به این عرصه است؟
🔸آیا بنا نیست بالاخره در مقابل منفعتطلبانی که از فضای سایبر، کیسهای برای منافع زودگذر خود دوختهاند ایستادگی شود؟
🔸 آیا وضعیت فعلی فضای مجازی و حکمرانی صهیونیسم جهانی در این فضا، مخالف با آموزههای اسلام نیست؟
✍ محمد استوارمیمندی
#استقلال_سایبری
🆔 @howzavian_fars
🔻 اقتداری که سعودیها را عقب راند
▫️ دوم مهر ماه ۱۳۹۴، فاجعه عظیمی در مراسم رمی جمرات حجاج اتفاق افتاد که بر اثر آن ۴۶۴ تن از حجاج ایرانی شهید شدند.
▫️ کارشکنی سعودیها در رها کردن اجساد شهدا، عدم اطلاعرسانی دقیق، جمعآوری دستهجمعی پیکر حجاج و بیاحترامی به آنها، عدم همکاری در شناسایی شهدا و... تنها بخشی از مشکلات بود.
▫️ بدین ترتیب، مدیریت فاجعهبار و احتمالا تعمدی سعودیها، حل این مسئله را به معادلهای پیچیده تبدیل کرد.
▫️ اما در این میان، موضعگیری مقتدرانه رهبر معظم انقلاب راهگشا شد؛ بهطوری که در کمتر از ساعتی روند رسیدگی به امور مربوط به شهدا و سایرکارها بهسرعت پیش رفت!
▫️ رهبر معظم انقلاب در ۸ مهر ۹۴ طی صحبتهایی فرمودند: «...اگر کشور ما و ملّت ما بخواهد در مقابل عناصر اذیّتکننده و موذی عکسالعمل نشان بدهد، اوضاع آنها خوب نخواهد بود؛ ما میتوانیم عکسالعمل نشان بدهیم. اگر بنا شد عکسالعمل نشان بدهیم، عکسالعملهای ما خشن خواهد بود، سخت هم خواهد بود.
▫️ این موضع صریح آقا، تاثیر بهسزایی در تغییر رفتار سعودیها داشت. سعید اوحدی رئیس وقت سازمان حج و زیارت در این زمینه میگوید: «یکی از مهمترین عواملی که ایران توانست پیکر مطهر شهدای خود را بازگرداند، همین سخنان رهبری بود.»
#فاجعه_منا
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
❓چرا دفاع مقدس، مقدس است؟!
▫️ درست چند سال پیش از انقلاب و چند سال پیش از دفاع مقدس یعنی عصر پهلوی اتفاقات متعددی برای ایران اتفاق افتاد: مثل بخشیدن رشته کوه های آرارات، بخشیدن شهرستان فیروزه در سال ۱۳۳۳ به شوروی، بخشیدن بحرین و ...😔
▫️جامجم چنین مینویسد:
شهرستان فیروزه که دولت زاهدی با موافقت شاه آن را رسماً به شوروی بخشید، در شمال شرقی خراسان و در 30 کیلومتری غرب «قوچان - باجگیران» در دامنه رشته کوههای بلند موجود میان ایران و ترکمنستان واقع شده است. این شهر سرسبز و بسیار خوش آب و هوا که از لحاظ استراتژیک بسیار اهمیت داشت، امروزه به عنوان منطقه ییلاقی و تفریحی مردم ترکمنستان به حساب میآید و از جمله مراکز توریستی شوروی محسوب میشد . در 1893 میلادی در زمان قاجارها به اشغال روسها در آمده بود و علیرغم سلطه آنان بر این شهر، هیچ دولتی در ایران حاضر نبود این اشغالگری را به رسمیت بشناسد.
پس از عقد قرارداد مودت 1921 ایران و شوروی، مقامات دولت جدید روسیه کلیه معاهدات استعماری منعقده میان تزارها با ایران و از جمله متصرفات ارضی آنان از خاک ایران را لغو کردند. اما حاضر نشدند رودخانه اترک را که حکومت تزاری با تغییر مسیر آن به عمق خاک ایران، آن را مرز مشترک دو کشور خوانده بودند، به حالت اول آن بازگردانند. از این رو اراضی شمالی رود را همچنان به عنوان بخشی از خاک شوروی نزد خود نگاه داشتند.
این اختلاف درباره «فیروزه» هم بروز یافت. طبق مفاد فصل سوم عهدنامه مودت 1921، روسیه با اذعان به اقدامات غاصبانه تزارها در اشغال بخشهایی از ایران تعهد کرد که جزیره «آشوراده» و سایر جزایری را که در سواحل «استرآباد» واقع بودند به ایران واگذار کند و در مقابل ایران «سرخس» را جزو متصرفات روسیه محسوب کند. در عمل شورویها سرخس قدیم را تصرف کردند ولی برخلاف عهدنامه، «فیروزه» را تحویل ایران ندادند.
🔸روسها دلایل خود را در پس ندادن «فیروزه» به صراحت ابراز نمیکردند؛ ولی استنکاف آنها دو علت عمده داشت:
1ـ روسها مدعی بودند که منطقه خوش آب و هوای فیروزه که در درهای بسیار باصفا و پر آب قرار گرفته تنها نقطه ییلاقی عشق آباد است و پیشنهاد میکردند که دولت ایران این منطقه را با محل دیگری در خاک شوروی تعویض کند.
2ـ میخواستند دولت ایران را با این وسیله تحت فشار قرار دهند تا خواست عمده آنها را که بستن قرارداد مربوط به شیلات دریای خزر بود، بپذیرد.
🔹روسها پس از رسمیت دادن به اشغال فیروزه در دوره کابینه زاهدی، موافقت کردند در ناحیه مغان یکصد کیلومتر مربع از زمینهای مورد اختلاف به ایران واگذار شود. همچنین 20 کیلومتر مربع در سرخس و 20 کیلومتر مربع در «دیمان» و بخشی از زمینهای مورد اختلاف در «یدی اولر» در نزدیکی آستارا به ایران واگذار گردید.
🔘به عبارت دیگر، شورویها حدود 120 کیلومتر مربع از زمینهای مورد اختلاف را که قسمتی از آن در مغان و آستارا و قسمتی دیگر در ناحیه سرخس روسیه واقع بود به ایران دادند و در عوض شهرستان مهم و خوش آب و هوای فیروزه را که اگر به ایران برمیگشت یکی از زیباترین مناطق ییلاقی خراسان میشد، رسماً و قانوناً به تصرف خود درآوردند.
🔸اما بعد از انقلاب اسلامی
انقلابی که تازه شکل گرفته است به خاک ما تجاوز میکنند آنهم با کمک کشور های نظیر آمریکا ولی ملت شریف ایران به کلام بنیانگذار سلسله بیداران دلان عالم خمینی کبیر (ره) لبیک گفتند و چنان مشتاقانه به سمت شهادت دویدن که در تاریخ ماندگار شدند.
آری انقلاب اسلامی عزیز است چون ثمره انقلاب اسلامی شد زیر بار زور نرفتن. دفاع مقدس،مقدس است چون ملت ما رشیدانه پایه آرمان های ایرانی اسلامی خود ایستادند و نگذاشتن دشمن بیگانه با آن هیمنه بزرگش خاک عزیزمان را تصرف کنند.
اللَّهُمَّ احشرنا مع الشهداء والصالحين
#هفته_دفاع_مقدس
#نویسندگان_حوزوی_فارس
✍ یوسفزارعپور
🆔 @howzavian_fars