eitaa logo
نویسندگان حوزوی همدان
263 دنبال‌کننده
149 عکس
75 ویدیو
1 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان همدان است. #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای ✒️✒️✒️ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @S_mohammad_mosavi @allikhosravi #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
دیروز همراه دوستان به یک برنامه تحلیل سینمای شناختی در اینجا دعوت بودیم من و استاد حسن‌زاده که همیشه دوربین‌های فعالی داریم تا صحنه رو دیدیم، قبل از شروع برنامه دست به کار شدیم و تعدادی عکس گرفتیم که این دوتا حاصل اون عکاسیه نکته‌‌ای رو که می‌خوام بگم اینه که، همونطور که می‌دونید چند چیز در عکاسی خیلی مهمه سوژه نورپردازی چیدمان یا ترکیب بندی زاویه دوربین و ... اما شاید مهمتر از همه خود عکاس و نوع نگاه عکاس به صحنه، سوژه و تصویر هست. این یک مهارته که بخشیش ذاتی و بخشیش اکتسابیه مهارت تصویربرداری یک نوع حالت ذهنی که انگار برای عکاس ملکه میشه؛ البته نه عکاس بلکه هر هنرمندی هنرش ملکه ذهنی اونه بخاطر همین اکثر اوقات هنرمند کاری که انجام می‌ده و اثری که خلق می‌کنه در چارچوب اصول اون هنر قرار داره و ساختارهارو ناخوداگاه رعایت کرده از طرفی بهترین نوع تولید اثر رو در حد توان خودش خلق کرده و شاید این هم از اون بعد کمال طلبیه انسانه که سعی داره تمام آنچه داره رو برای خلق یک اثر هنری به کار بگیره به نظر هنر فطرتا به دنبال بیان زیبایی‌های درونی هنرمنده و هر زمان هنر یک هنرمند رو ببینیم انگار درون اون هنرمند برامون برملا می‌شه و اینه که هنرمندان درونی لطیف، زیبا و پر از احساس دارن چون زیبایی‌های هر سوژه رو با جان و دل ادراک می‌کنند و بعد از یکی شدن با اون زیبایی به وجد میان و تراوشات این سیر در عالم درون میشه اون اثر که آینه وجود هنرمنده ✍️مصطفی گودرزی @toolid_mohtava @howzavian_hamedan
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ به مناسب شهادت علیه السلام بسته شنیداری زیر تقدیم می‌شود: 1️⃣ سازمان وکلا در عصر امام عسکری علیه السلام آیت الله احدی https://eitaa.com/ahadi_ir/3188 2️⃣ شیعه به امام خردسال امتحان شد. آیت الله میرباقری https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5782 3️⃣ امام حسن عسکری علیه السلام ، استراتژیست بزرگ حجت الاسلام مهدوی ارفع https://eitaa.com/mahdavi_arfae/16378 4️⃣ اقدامات امام حسن عسکری علیه السلام حجت الاسلام ناصر رفیعی https://eitaa.com/Drrafiei_ir/5037 5️⃣ سه شاخصه انسان تراز در سیره امام عسکری علیه السلام حجت الاسلام تراشیون https://eitaa.com/tarashiun_ir/5115 6️⃣ شرح حدیث دو خصلت برتر از امام عسکری علیه السلام حجت الاسلام سلمان رئوفی https://eitaa.com/salmanraoufi/8977 7️⃣ قدرتی فراتر از ابر قدرت جهان استاد حسن رحیم‌پور https://eitaa.com/rahimpoor_azghadi/1995 8️⃣ غیبت، پایان نهضت یا قعود؟ حجت الاسلام محسن قنبریان https://eitaa.com/m_ghanbarian/4417 9️⃣ مروری بر جایگاه تاریخی امام حسن عسکری علیه السلام حجت الاسلام دکتر خسرو پناه https://eitaa.com/khosropanah_ir/2079 🔟 درنگی بر حیات امام عسکری علیه السلام حجت الاسلام حامد کاشانی https://eitaa.com/kashani1395/5369 1️⃣1️⃣ سیره امام یازدهم(ع) و عملکرد ایشان در حفظ سازمان شیعه و برخورد با دشمنان حجت الاسلام مهدی طائب https://B2n.ir/q07053 2️⃣1️⃣ دشواری های عصر امام حسن عسکری علیه السلام حجت الاسلام علیرضا پناهیان http://Panahian.ir/post/6545 ➖➖➖➖➖ eitaa.com/TahavolPishraft @howzavian_hamedan
آیا مرگ، رهایی از رنج است؟ 🖋 «ایوان ایلیچ» در لحظات پایانی عمرش با خود گفت، ای کاش زودتر تمام شود، ای کاش از این رنج خلاص شوم. او یک لحظه به گذشتهٔ خود فکر کرد، روزها و شب‌های زندگی‌اش را به یاد آورد، او که همه چیز داشت، ثروت، زندگی خوب، کار مناسب، شأن اجتماعی و... او اصلا در یک حالت بی‌خیالی دائمی به سر می‌برد که باعث می‌شد از زندگی‌اش راضی باشد و لذت ببرد. پس الان چه اتفاقی افتاده است؟ چرا می‌خواهد از این زندگی رهایی یابد؟ مرگ را چگونه می‌بیند؟ رهایی از رنج؟ یا رنج و عذابی دیگر؟ اصلا «رنج» او چیست؟🍂 📚 قسمتی از : و ناگهان بر او معلوم شد آنچه مایهٔ عذابش بود و رهایش نمی‌کرد، یک جا دارد از همه طرف فرو می‌ریزد. به دل گفت «چقدر خوب و ساده». «مرگ... کجاست؟ کدام مرگ؟» دیگر ترسی نبود، چون مرگی در کار نبود. به جای مرگ، روشنایی بود. به صدای بلند درآمد که «پس این است! چه لذتی!» به خودش گفت: «مرگ تمام شد، دیگر خبری از او نیست!»🌱 ✍ محمد مهدی الوندی @howzavian_hamedan
تحقیر دیانت، تمسخر اخلاق و تخریب مصلحت در «عید تفرقه»! گفته‌ شده است گران‌بهاترین کالایی که خداوند به آدمی عنایت کرده «عقل» است. از کودک صفتی آدمی است اگر این متاع را ارزان بفروشد، خصوصا اگر پای مصلحت و منفعت امت در بین باشد: گوهری طفلی به قرصی نان دهد هر که او ارزان خـــرد ارزان دهد. به نظرم در این روزگار، هیچ دشمنی عقل ستیزتر و اخلاق گریزتر از مراسم مشمئز کننده نهم ربیع یا همان عمرکشان نیست. تجمعی چرکین با بهانه‌ای رنگین [چون شادی دل حضرت‌ زهرا-س]، که چون هیولایی‌ توانسته و می‌تواند آرمان غدیر و زحمات دوماهه سیدالشهداء(ع) و پیروان عزادارش در محرم و صفر، و جلوه و جمال حماسه پیاده‌روی اربعین را بلعیده و به محاق بَرد. بر پیروان راستین اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است تا دست تدبیر از آستین عقلانیت بدر آورند و علیه این کژراهه که بر پایه سه دروغ استوار شده، بشورند و آن را مفتضح و بی‌اعتبار کنند تا مکتب تشیع را از این پیرایه کریه پاک‌سازی کنند، چرا که: چو از قومی یکی بی‌دانشی کرد نه کَه را منــزلت ماند نه مَـــه را سیره سَلف صالح هم رد و نقد این قسم باورهای خرافی است. علامه مامقانی می‌نویسد: «بسیاری از آنچه امروز از ضروریات مذهب شمرده می‌شود، قبلا غلو محسوب می‌شد.»(تنقیح المقال، ج۱، ص۲۱۱–۲۱۲). یا عبدالجیل قزوینی رازی، عالم قرن ششم، در کتاب «بعضُ مثالب النّواصب فی نقض بعض فضائح الرّوافض» که به کتاب «نقض» یا «النقض» شهره است در بند چهارم آن کتاب، شیعه را از طلب رحمت برای ابولؤلؤ(قاتل عمر) بری می‌داند و انتساب چنین باورهایی را به شیعه، تهمت می‌خواند و می‌گوید: «و اما طلب رحمت برای ابولؤلؤ و شتم صحابه، دعوی بی‌حجّت است و حوالتی بی‏برهان و نقلی نادُرُست.»(النقض، ص۲۰). همه می‌دانیم که اینگونه تجمعات اکثر به هدایت و فرمان ظفرنشان برخی مداحان جوان و جویای نام و برخی روحانیون اخباری مسلک و هیجان‌‌آلود تشکیل و رهبری می‌شود. بدیهی است که از این قسم هدایت‌های خسروانه، خسرانی عظیم و خیانتی خطیر و انحطاطی ستبر و سهمگین قلب ولایت و عقلانیت و اخلاق را نشانه گرفته و می‌گیرد. مسلّم این اجتماع، بیش از آنکه هجو و هزل خلیفه مقتول باشد ننگین‌ترین جسارت به خود دختر گرامی ‌پیامبر و محبوبه خداست. برگزار کنندگان این تجمع چرکین به ‌راستی از چه مایه‌ای از فهم و معرفت برخوردارند که گمان کرده‌اند دل صدیقه طاهره با پراندن کلمات رکیک و چرخاندن اَشکال و صُور قبیح شاد می‌شود؟ فرستادن جوانان شیعه به اینگونه محافل، هرچند با بهانه‌های مقدس، مدلولی جز تحقیر دیانت و تمسخر اخلاق و تخریب مصلحت نخواهد بود. در روزگاری که از منجنیق بی‌تدبیری سران امت اسلامی سنگ فتنه و اختلاف و خون‌ریزی می‌بارد، تاریک‌تر ازین متصّور نیست که این جلسات از اینکه هستند پروار‌تر شوند و چون ابری سیاه، آفتاب ولایت را در خسوف برند. اگر مصلحت و منفعت برائتی‌ها و تشیع غالی و وهابیت تکفیری در تحمیل و تقویت این خرافه و بی‌راهه است، مصلحت تشیع و اسلام و اخلاق و روحانیت درکوبیدن و روبیدن آن است. -س ✍️ علی خسروی @bahr_dar_koze @howzavian_hamedan
❗️دنیا دریای عمیقی است، اگر می‌خواهی غرق نشوی...👇 🔹امام کاظم علیه‌السلام: يَا هِشَامُ‌...إِنَّ لُقْمَانَ‌ قَالَ لاِبْنِهِ... يَا بُنَيَّ إِنَّ اَلدُّنْيَا بَحْرٌ عَمِيقٌ قَدْ غَرِقَ فِيهَا عَالَمٌ كَثِيرٌ فَلْتَكُنْ سَفِينَتُكَ فِيهَا تَقْوَى اَللَّهِ وَ حَشْوُهَا اَلْإِيمَانَ‌ وَ شِرَاعُهَا اَلتَّوَكُّلَ وَ قَيِّمُهَا اَلْعَقْلَ وَ دَلِيلُهَا اَلْعِلْمَ وَ سُكَّانُهَا اَلصَّبْرَ... 📚 اصول کافی / کتاب «عقل و جهل» 🔻«همانا دنیا، دریایی ژرف است در این دریای عمیق مردمان بسیاری هلاک شده‌اند اگر می‌خواهی غرق نشوی باید کشتی تو تقوا و درون این کشتی ایمان باشد و بادبان کشتی تو توکل و ناخدای آن عقل، و راهنمای آن علم و لنگرش صبر باشد.» 👈 چند مفهوم در روایت آمده که باید به معنای صحیح آنها توجه شود: تقوی ایمان توکل عقل علم صبر 1⃣ اگر می‌خواهی در این دنیا غرق نشوی کشتی تو باید «تقوا» باشد و درون این کشتی باید «ایمان» باشد. در واقع می‌خواهد بفرماید که ایمان باید در درون جان باشد تا تقوای بیرونی بتواند تحقق پیدا کند. 2⃣ می‌فرماید بادبان کشتی تو باید توکل باشد. نقش بادبان سرعت بخشیدن به حرکت کشتی است، توکل سبب می‌شود که کشتی نجات انسان که تقوا است، در دریای عمیق دنیا با سرعت حرکت کند و در گردابها توقف نکند. توکّل یعنی پس از انجام مقدمات لازم ترسی از عدم موفقیت نداشته باشد و با ارادهٔ قوی برای رسیدن به مقصد اصلی تلاش کند و بداند خدا او را کمک می‌کند. 3⃣ ناخدای این کشتی، عقل است. کار ناخدا مدیریت کشتی است. عقل انسان را مدیریت می‌کند. اگر این کشتی ناخدا نداشته باشد، حرکت می‌کند اما گاهی تند می‌رود و گاهی کند. 4⃣ و راهنمای آن باید عقل باشد. کشتی علاوه بر بادبان و ناخدا نیاز به راهنما هم دارد تا مسیر خود را پیدا کند عقل این کشتی را مدیریت می‌کند اما علم است که مقصد را به عقل نشان می‌دهد. اگر انسان عالِم نباشد، تقوا به تنهایی او را به مقصد نمی‌رساند. علم، سمت و جهت مقصد را به انسان نشان می‌دهد، علم راهنما است اگر انسان نداند به کدام جهت باید حرکت کند به مقصد نمی‌رسد. 5⃣ حضرت می‌فرماید: سکّان کشتی تقوا، صبر است. سکّان وسیله‌ای است که در انتهای کشتی نصب می‌شود و برای تغییر جهت کشتی در دریا می‌باشد. عقل می‌خواهد کشتی تقوا را به سمت هدف والای انسانی حرکت بدهد اما شهوت اجازه نمی‌دهد، غضب اجازه نمی‌دهد، در اینجاست که نیاز به سکّان پدید می‌آید تا در مسیر قرار بگیرد، یعنی نیاز به مقاومت پیش می‌آید، که این مقاومت همان صبر است. یعنی صبر بر طاعت، صبر معصیت، صبر بر مصیبت تا کشتی در جهتی که مقتضای علم است حرکت کند. محمد مهدی الوندی @howzavian_hamedan
✳️ نهم ربيع الاول، سالروز آغاز امامت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و روز تجديد عهد و ميثاق با آخرين ذخيره الهی است. ✍️ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَيِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی ‌الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فِی الأرَضینَ. «اللّهُمَّ إنّا نَرغَبُ إلَيكَ في دَولَةٍ كَريمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الإِسلامَ وأهلَهُ وتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وأهلَهُ» نهم ربيع الاول، سالروز آغاز امامت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و روز تجديد عهد و ميثاق با آخرين ذخيره الهی است. عاشقان و منتظران حضرتش در هركجای عالم در اين روز بصورت ويژه توجه خاص به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)می‌نمايند، چرا كه نهم ربيع الاول در امتداد غدیر است. در اين روز همه اقشار مردم با امام زمانِ خود، تجديد عهد كرده و بر مفاد عهد و ميثاق خود ثابت قدم بوده و به بازخوانی حقوق و تعهداتی كه نسبت به آن امام همام برعهده دارند، می‌بپردازند. «اَللّـهُمَّ اِنّی اُجَدِّدُ لَهُ فی صَبیحَةِ یَوْمی هذا وَ ما عِشْتُ مِنْ اَیّامی عَهْداً وَ عَقْداوَ بَیْعَةً لَهُ فی عُنُقی ، لا اَحُولُ عَنْها وَلا اَزُولُ اَبَدا ...» نهم ربیع الاول، سالروز ولایت و سرآغاز بیعت با حجت خدا بر روی زمین، حضرت مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. این روز مبارک، مصادف است با آغاز امامت خورشید درخشان جهان بشریّت و مروارید فروزان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، احیاگر معالم دین و نابود کننده ظلم و ستم و شوکت تجاوزکاران و برقرار کننده حکومت عدل در سرتاسر جهان و بزرگ منادی توحید و عدالت و وارث راستین پیـامبر اعـظم (صلی الله علیه و آله) و ائمـه معصـومین (علیهم السلام) حضرت حجت بن الحسن العسکری، مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. این روز الهی را که تضمین کننده عدالت، صلح، آزادی و مساوات بر روی کره خاکی است، به همه مسلمانان جهان به ویژه محبان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) تبریک و تهنیت عرض کرده و امیدواریم که به زودی زیر سایه عنایت ویژه ولایت و امامت، همه بلاد اسلامی از زیر یوغ ظلم و جور شیاطین بزرگ به ویژه شروران کودک کش صهیونیستی وهابی رهایی یابند ان شاء الله. قال علی علیه السلام: «... انْتَظِرُوا الفَرَجَ وَلا تَيْأَسُوا مِنْ رَوحِ اللهِ، فَإِنَّ أَحَبَّ الأعْمَالِ إِلى اللهِ (عزَّ وجلَّ) انْتِظَارُ الفَرَجِ مَادَامَ عَلَيْهِ العَبْدُ المؤمِنُ، وَالمُنتَظِرُ لأمرِنَا كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِي سَبِيلِ اللهِ». توجه به نهم ربیع الاول، آغاز امامت حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، بهانه ایست برای تجدید عهد با حضرت و تبیین تکالیف در زمانه غیبت و تجهیز خود و اقدام در یاری ولی حی منتظر. رجا واثق به آن است که شیعیان، ضمن بزرگداشت این روز عظیم و با برکت و سرور آفرین، با بصیرت دینی منبعث از فرهنگ غنی اسلام ناب از هرگونه اعمال وحدت شکن که مرضی حضرات معصومین (علیهم السلام) نخواهد بود، اجتناب نمایند. (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 💠 یادداشت مرجع عالیقدر حضرت آیت اللّه العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» به مناسبت نهم ربیع الاول https://eitaa.com/noorihamedani @howzavian_hamedan
مشهورات بی اعتبار نهم ربیع الاول ✍دانیال بصیر @cafe_fekr @howzavian_hamedan