هدایت شده از "کانال رصد" تحلیلهای روز
⭕️ ماجرای دیوارنگار میدان ولیعصر نشان داد که اختاپوس بانکهای مالساز و بنگاهدار زورشان به حرف رهبری هم میچربد
✍️ محسن مقصودی، مجری و تهیه کننده برنامه ثریا در خصوص جمع کردن دیوارنگار میدان ولیعصر در مورد بانکها در توییتر نوشت:
🔹همیشه در برابر پاسخ مردم و دانشجویانی که میپرسیدند چرا رهبری با فلان فساد برخورد نمیکند یا پیگیر تصویب فلان قانون ضد فساد نمیشود، باید کلی توضیح میدادم که فرایند مبارزه و مهار باندهای قدرت و ثروت پیچیده است، یک نفر ولو رهبر باشد بدون مطالبه مردم و عزم مسوولان تنها میماند
🔹این ماجرای دیوارنگاره کار ما را راحت کرد و مشخص شد حتی در دوران مدیریت اصولگراها بر سه قوه و شهرداری، حرف صریح و دقیق رهبر انقلاب که سالها در عرصه عمل خاک میخورد حتی دیگر روی بیلبورد شهری هم تحمل نمیشود و اختاپوس بانکهای مالساز و بنگاهدار زورشان به حرف رهبری هم میچربد
🔹شاید برخی از این ماجراها ناامید شوند، اما ما با این ماجراها امید و انرژیمان برای مبارزه با فساد و تخلفات بانکی دو چندان میشود. حالا همه چیز عیانتر شده، مردم ماجرا را فهمیدهاند مال سازهای تورمساز دیگر نمیتوانند با کمک به فلان مسجد و فلان خیریه و هیات و... ژست ارزشی بگیرند
@Rasad_tahlil
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
11.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#بانکها_غلط_میکنند
این کلیپ ها خیلی خوبه
کوتاه و گویا
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از حکمرانی و اقتصاد|مرکز راهبری برهان
🔰🔰🔰 دوره تاریخ اقتصادی صدر اسلام
🔶 مدرس: حجة الاسلام محسن قنبریان
🔺 گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان
🔺 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات
🆔 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام با آیدی @sjmohammadi در پیام رسان بله و یا شماره تلفن +989371697295 تماس بگیرید.
---------------------------------------
گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان
🆔 https://eitaa.com/HokmraniEghtesad_borhan
موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات
🆔 https://ble.ir/ehya_asemeh
غیبت، پایان نهضت یا قعود؟.mp3
28.15M
🔰 غیبت؛ پایان نهضت یا قعود؟!
سخنرانی شهادت امام حسن عسکری/ ۱مهر۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان/ هیات صاحب العصر اراک
• نهضت محض الاسلام در دوره امام رضا(ع) غیر قابل حذف شد
• علت حصر ائمه بعد از امام رضا(ع)
• دو طرح الهی برای قیام اهلبیت تا پرشدن زمین از عدل
• بداء و انحصار قائم در امام دوازدهم
• غیبت آن نهصت های قبل را تبدیل به قعود می کند؟
• بازتولید قعود متکی به دسته ای از روایات
• پاسخ به این روایات و وجه جمع با روایت دیگر
• راه اصیل همین است که امام خمینی علیرغم برخی مراجع و عرفاء باز کرد
• یاران امام زمان(ع) در حدیث لوح به یاران خمینی شبیه اند یا اصحاب القعود؟!
☑️ @m_ghanbarian
🔰 غیبت؛ پایان نهضت یا قعود؟!
#بخش_اول
• در تحلیل دوره امام رضا(ع) و وجه تسمیه ایشان بیان شد: "نهضت محض الاسلام"(اسلام ناب) به مرحله ای رسید که دشمن هم به بودنش راضی شد ولو از سر کراهت.
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4389
https://ammaryar.ir/m/dmdmb
⬅️ تدبیر دستگاه جبّار عباسی این بود که بین نهضت و سر آن جدایی اندازد؛ لذا تمام ائمه بعد از امام رضا(ع) در حصر و نزد حاکمان گروگان هستند. اوج این مرحله در دوره امام عسکری(ع) است که تمام عمرش را در حصر شهرک نظامی است.
• امام عسکری(ع) خود دو علت می شمارد:
- اموی ها و عباسی ها می دانند خلافت حق آنها نیست، از ترس اینکه اهلبیت ادعای آن را کرده و خلافت به جایش برگردد شمشیرهایشان علیه اهلبیت است.
- از اخبار متواتر می دانستند زوال پادشاهی ظالمانه شان به دست قیام کننده از اهلبیت است؛ لذا سعی در کشتن و نابودی نسل پیامبر داشتند تا از تولد آن قائم جلوگیری کنند.(اثباه الهداه ج۳ص۵۷۰)
❓پس چرا ائمه ی نهم و دهم را هم حصر می کردند؟! طبعا باید فقط امام یازدهم حصر و حبس می شد تا از تولد قائم(عج) جلوگیری کنند!
⬅️ چون طبق روایات می دانستند همه ائمه، قائم اند و اصلا آن قیام کننده می شد یکی از ائمه قبل باشد! به وسیله او ، قیام صورت گرفته و حکومت جور عباسی ساقط شود بعد ائمه بعد یکی یکی بیایند تا امام دوازدهم که کل زمین را پر از عدل داد کند.
• شاهد این حرف روایات متعددی است:
- الحکم بن ابی نُعیم بین رکن مقام، روزه و صدقه نذر کرده بود۱ که از مدینه خارج نشود تا بفهمد امام باقر(ع)، "القائم" هست یا نه؟!
وقتی از امام می پرسد پاسخ می شنود همه ما قائم به امر خداوندیم! می پرسد: شما "مهدی" هستید؟! می فرماید: همه ما مهدی و هدایت کننده به خداوندیم! می پرسد: شما صاحب سیف و شمشیرید؟! می فرماید همه ما صاحب سیف و وارث آن هستیم! می پرسد: یعنی شما دشمنان خدا را کشته و دوستانش را عزیز و دین خداوند را آشکار می کنید؟!
اینجا امام باقر(ع) سن خود را مطرح و صاحب این امر را جوان تر و چابک تر معرفی می کند!(الکافی ج۱ص۵۳۶)
- ابوحمزه ثمالی نیز از امام باقر(ع) شنیده که: خداوند برای این امر(قیام و فرج) سال۷۰ه را معین کرده بود که با کشته شدن حسین(ع) بر مردم غضب کرد و به سال۱۴۰ منتقل کرد. این تاریخ از سوی یاران افشا شد و دیگر خداوند وقتی برایش معلوم نکرد.(الکافی ج۱ص۳۶۸)
⬅️ از مثل این روایات به خوبی فهمیده میشود دو طرح برای قیام، فرج و تشکیل حکومت اهلبیت تا پرکردن زمین از عدل و داد بوده است:
۱. قائم امام حسین(ع) یا امام صادق(ع) باشد و مرحله قیام علیه دستگاه جور انجام شود و بعد با ائمه دیگر تثبیت و توسط امام دوازدهم کل زمین پر از عدل شود. (این طرح دچار بداء شده چنانچه در روایت ابوحمزه معلوم است/ از آیه بداء: یمحوالله مایشاء و یُثبت هم استفاده می شود)
۲. فرصت قیام از ائمه گرفته یا مثل امام حسین(ع) قیام یاری نشود؛ در این طرح ولو همه ائمه اهل نهضت و قیام و صاحب شمشیرند اما قیام و فرج و تشکیل حکومت اهلبیت و پر کردن زمین از عدالت همه به امام آخر منتقل می شود (که در روایت حکم بن ابی نعیم پیداست)
❓حال سؤال اساسی این است:
آن نهضت که در دوره امام رضا(ع) به مرحله غیر قابل حذف رسید و از همین رو ائمه بعد از کانونهای نهضت دور نگه داشته می شدند؛ وقتی امام آخر دچار غیبت شد، آیا نهضت به قعود تبدیل می شود؟! دیگر وظیفه حفظ اقل دینداری و درگیر نشدن با جبابره عالم است تا صاحب امر بیاید؟!
• این قرائت در جامعه مذهبی طرفدارانی داشته و الان هم در حال #باز_تولید است. حجتیه و ولایتی ها قبل از انقلاب و الان برخی با قرائتی دیگر نزدیک به همین را می گویند! راه اصلی همان قعود است. همان که علماء نجف و قم...غیر از امام خمینی داشتند! کار امام خمینی در بهترین حالت کار زید بن علی است نه کار امام صادق(ع)!
پاسخ متقن به این فکر برای جامعه مذهبی ضروری است. با هو کردن کاری جلو نمی رود!
• این قرائت به دسته هایی از روایات معتبر در مجامع روایی تکیه می کند مثل:
۱. روایاتی بدین مضمون که: هر عَلَم و رایتی قبل از قائم طاغوت است و صاحب آن پرستش من دون الله می شود.(الکافی ج۸ص۲۹۵)
۲. روایات دستور به خانه نشینی و عدم همراهی بدین مضمون که: ملازم خانه ات باش و زیلویی از زیلوهای آن! در سکون باش مادامی که شب و روز ساکن است (اشاره به عدم تحقق علائم قطعیه ظهور). (وسائل ج۱۵ص۵۱)
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
🔰 غیبت؛ پایان نهضت یا قعود؟!
#بخش_دوم
❗️ پاسخ اینکه:
غیبت نه تنها پایان نهضت نیست بلکه نهضت ها به ظهور می انجامد. این روایات نفی نهضت نمی کند نفی ادعای امامت و مهدویت می کند. همان چیزی که در دوره ائمه مکرر اتفاق می افتاد از محمد حنفیه تا واقفیه و...
برای این معنا و وجه جمع، روایات زیادی وجود دارد :
۱. در همان دوره امام رضا(ع) که قائم، امام دوازدهم تثبیت شد، امام رضا(ع) هرگز قبول نکرد به صاحبان قیامها علیه عباسی نامه بزند و دعوت به قعود کند! (الکافی ج۸ص۱۵۱)
⬅️ اگر هر رایتی به هر عنوان قبل از قائم طاغوت است، چرا امام رضا(ع) جنبش های شیعی را از طاغوت شدن منع نمی کند؟!!
۲. روایت بسیار در تمجید قیامهای شیعی مثل زید شهید و شهید فخ و...
۳. توصیف و تمجید قیامهایی در دوره غیبت ؛
مثلا:
- رایت یمانی را هدایت یافته ترین می شمارند که به صاحب الامر می رسد (الغیبه للنعمانی ص۲۵۵) ⬅️ پس هر رایت و جنبشی به هر عنوان، طاغوت نیست!
- قیامی از مشرق که امام باقر (ع) بر حق طلبی آنها تاکید می کند (یطلبون الحق) و تصریح می کند "کشته هایشان شهیدند"(قتلاهم شهداء) و " آنرا هم به دست صاحب الامر می رسانند"(لا یدفعونها ال الی صاحبکم). (الغیبه للنعمانی ص۲۷۳) ⬅️ این قیام و نهضت هر چه -صفویه که مجلسی می گفت یا انقلاب اسلامی که برخی فقهای دیگر گفتند یا...- باشد؛ "نهضت" است، قعود و خانه نشینی نیست اما به تصریح خود امام باقر(ع) به امام زمان می رسد، حق طلبانه است و کشته هایشان شهید!
❗️اگر گفته شود اینها طبق ادله کلی دفاع و امر به معروف و... مجاز است اما یاران امام زمان(ع) اینگونه جنبش ها نیستند و لازم نیست حتما به آنها بپیوندیم!
• پاسخ این است:
غیر از سیاق همان روایات که امر آن جنبش ها و نهضت ها به صاحب الامر می رسد؛ حدیث لوح به خوبی یاران امام زمان را از همین جنس معرفی می کند:
- اولا تنها امامی که در این حدیث یارانش توصیف شده اند، حضرت مهدی(عج) است حتی نه سیدالشهداء
- ثانیا یاران دوره غیبت ایشان توصیف شده اند چون می فرماید: فیذل اولیائی فی زمانه: دوستان خداوند در زمان او ذلیل می شوند!⬅️ معلوم است اولیاء و یاران دوره غیبت است والا دوره ظهور که شاخصش عزت مومنان و ذلت منافقان است (تعز به الاسلام و اهله...)
ثالثا این یاران حضرت مهدی(ع) نشانه هایی دارند که فقط در اهالی نهضت و جنبش های انقلابی غیبت پیدا میشود نه اهل احتیاط و قعود و...: "سرهایشان هدیه داده می شود"، "کشته می شوند"، "آتش زده می شوند"، "در خوف و رعب هستند"، "زمین از خونشان رنگین می شود"، "صدای شیون در زنانشان جاری می شود" اما فقط همین ها را "اولیاء واقعی خداوند" می شمارد که" همه فتنه ها با آنها دفع می شود".(کمال الدین ج۱ص۳۱۰)
⬅️ آیا احلاس و زیلوهای خانه ها را کسی می کشد و آتش کشیده می شوند و سرهایشان هدیه می شود؟!
آیا اینها از جنس قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله و... هستند یا از جنس آدمهای محتاط که وظیفه های پیش از انقلاب خمینی را در حفظ رساله های عملیه های موجود بر عهده گرفته اند؟!
✔️ شکی باقی نمی ماند همین راهی که امام خمینی علیرغم برخی از مراجع و عرفای وقت باز کرد، همان راه محض الاسلام امام رضا(ع) و منطبق تر بر شاخصه های حدیث لوح است.
............................................
۱. یکی دیگر از شیعیان(کرّام) نذر کرد تا قیام قائم روزه باشد(الکافی ج۴ص۱۴۱)
* این مبحث مهم را به دوستان پیشنهاد کنید و فایل صوتی اش را بشنوید!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
21.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از مسجد المنتظر (عج)
19.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗣 صدای #استاد_قنبریان را می شنوید
💠 خصلت دشمن مون ایناست
۱. دروغ گویی
۲. بخل
۳. سخن چینی و امان از سخن چینی!
عجب کلیپی بچه ها درست کردن
حتما ببینید 😍😍
📍مسجد متفاوت المنتظر را دنبال کنید
✋ @Almontazar_Mashhad
7.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ یک مطالبه چگونه بالفعل و فعال می شود؟
گاهی از یک اتفاق ساده شروع می شود! یک دیوارنگاره فرهنگی، اینبار بنگاه داری بانک ها را نشان می گیرد؛ به هر دلیل پایین آورده می شود!
جامعه حساس میشود و در هیاهوی مجازی، این اتفاق دیده میشود.
جامعه کمی حساس شد، تکثیر آن تصویر و پویش #بانکها_غلط_میکنند و تجمع های کوچک آرام و... شکل گرفت.
در تیتر و گزارش روزنامه ها و رسانه ملی و... انعکاس یافت.
از دفتر نشر آثار رهبر انقلاب هم موضع گیری شد: "جلوگیری از بنگاه داری بانکها مطالبه جدی رهبر انقلاب است این مطالبه تحت تاثیر دیوار نگاره یا حذف آن قرار نمی گیرد"!
حرف رهبری هم بیشتر از قبل چرخید و دیده شد!
#رئیس_بانک_مرکزی غیر از صحه گذاشتن بر بنگاه داری بانکها، کمی بیشتر به عمق ماجرا پرداخت؛ مشکل شرکتهای تو در تو و سخت شدن نظارت و حتی بی خبری هیات امنای بانکها و...
ایشان به قوانینی هم اشاره کرد که ظرفیت منع از بنگاه داری دارد!
اگر هیچ ثمری نداشت برای #جهاد_تبیین ، سوژه خوبی شد که نظر رسمی نظام و رهبری بهتر تبیین شود!
اما اگر بخواهد حرکت ثمر دهد تلاشهای بیشتری لازم است!
راستش #برنامه_هفتم گرچه به ناترازی بانکها پرداخته، اما چیز جدی برای #منع_بنگاه_داری ندارد؛ حالا که می خواهد به صحن بیاید، خوب است این مطالبه اجتماعی به آن پیوند بخورد تا بازدارندگی بیشتر از این بنگاه داری محقق شود!
#نماینده_سپرده_گذار
#نظارت
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از علی صمیمی
رشد با مدیریت کمبودها.pdf
354.1K
💠 جزوه "رُشد با مدیریت کمبودها" از استاد قنبریان که محصول یک دهه سخنرانی ایشان در محرم است، چشم ما را به روی زوایا و آدمهایی از کربلا باز میکند که کمبودهایشان کافی بود تا به حسین و قیام او «نه» بگویند و از ضیافتِ عاشورا جا بمانند.
○ از کمبودِ منزلتِ اجتماعی تا نقصِ عضو و ضعفِ قوای جسمانی تا نقصِ مالی و فقر تا آدمهای گنهکاری که ناامیدی شان از گذشته باعث نشد تا آینده شان را هم به کام افسردگی و انزوا ببرد.
➕همراه با راهکارهایی از دلِ روایاتِ کمترشنیده شده برای جبرانِ نقصهایی که که گاه اصلا ناخواسته و محصولِ یک فعل غلط در اجداد خانوادگی یا یک سیاست غلط اجتماعی بوده!
✅ اینکه چگونه فقر خود را ترمیم کنیم یا چگونه آبروی اجتماعی کسب کنیم یا چگونه برای آینده خود برنامه ریزی کنیم
همه را میتوانید به بیانی شیوا و جذاب در صوت و جزوه مشاهده کنید و در تبلیغش کوشا باشید.
🎙لینک سخنرانی:http://mghanbarian.ir/lecture/2681/
با تشکر از برادر سید محمد سیدی🌱
💠@ali_samimi71
هدایت شده از فکرت
22.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘#کلیپ ا #اختصاصی
✅ شغل زن یا نقش زن
▪️در ابتدای انقلاب اسلامی چند سوال در حوزه زنان از شهید محمدحسین بهشتی پرسیده میشود که ایشان پاسخ آن پرسشها را میدهند.
1️⃣ آیا کارکردن را برای زن یک موقعیت دون انسانی تلقی می کنید؟
2️⃣ آیا زنان میتوانند رئیس جمهور شوند؟
🔻حجتالاسلام محسن قنبریان از کتاب مبانی قانون اساسی پاسخ شهید بهشتی را بازخوانی میکنند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از مستضعفین تیوی
6.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ به جز دیوانسالاری چه راهی داریم؟!
▶️حجت الاسلام #قنبریان از الگوی مدیریت #پیامبر (ص) میگوید که علیرغم داشتن تشکیلات و نظم، مشکلات #دیوانسالاری را نداشت. از قضا این الگو را در گذشته تجربه کرده و پاسخ هم گرفتهایم!
🔹پیامبر در مرحله نظام سیاسی، یک تشکیلات اداری ساخت؛ کسانی را به عنوان دبیران و نویسندگان، کارشناس تخمین، عامل گرفتن صدقات و مالیات و امثال این ها قرار داد.
🔸اما دیوان سالاری نداشت. دیوانسالاری یک پدیده مدرن است؛ وقتی است که ما به این نظام دیوانی #اصالت میدهیم. دوم اینکه #تمرکز_گرایی میکنیم.
🔹شهید #بهشتی میگفت در عین حالی که به نظم نیاز داریم، تمرکز گرایی نباید باشد. در دیوانسالاری ما به نظام اداری اصالت میدهیم، بدون اینکه #خروجی واقعی را بخواهیم.
🔸اما تشکیلات، ساختاری است چابک که خروجی نهایی را محقق کند. #مدیریت_جهادی که میگوییم یعنی همین؛ حتما به نتیجه برسد. تشکیلات پیامبر بدون تمرکز بر نظام دیوانی به خروجی میانجامید. ما قطعا یکی از مشکلاتمان که باید بُعدِ نهضت آن را چابک کند همین دیوان سالاری است.
🔹این آرزو نیست جز خاطرات ماست! ما اوایل انقلاب #جهاد_سازندگی را درست کردیم که اولاً شورایی اداره میشد، ثانیاً از پایین به بالا بود. تمرکز گرا نبود؛ از بالا به شکل کارتابل همه چیز ابلاغ بشود نبود!
🔸امپراطور ژاپن به آقای رفسنجانی گفته بود برای ما حیرت انگیز است یک سازمانی (جهاد سازندگی) توانسته باشد اینقدر توسعه درست بکند!
🔹باید برگردیم تاریخ شفاهی آن دوره را بخوانیم و #بازسازی بکنیم.
🎬 @Mostazafin_TV