eitaa logo
نویسندگان حوزوی همدان
265 دنبال‌کننده
149 عکس
74 ویدیو
1 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان همدان است. #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای ✒️✒️✒️ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @S_mohammad_mosavi @allikhosravi #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقش_عایشه_در_اسلام_151269074721.pdf
3.78M
📜 کتاب«نقش عایشه در اسلام» ✏️ به قلم مرحوم 🏴به مناسبت شهادت حضرت رسول (ص) این کتاب تقدیم میشود 💡 کانال«امیدمحمدی سروش» @howzavian_hamedan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیرالمؤمنین علیه السلام خطاب به ابوبکر: پیامبر صلی الله علیه و آله با شهادت از دنیا رفتند بِهَذَا الْإِسْنَاد أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ قَالَ لِأَبِی بَکْرٍ یَوْماً لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ مَاتَ شَهِیداً روزی امیرالمؤمنین صلوات الله علیه به ابوبکر فرمود: "هرگز کسانی که در سبیل الله کشته می‌شوند را مرده مپندارید، بلکه زنده‌هایی هستند که نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند" و من شهادت می‌دهم که همانا رسول الله صلی الله علیه و آله شهید از دنیا رفت! الشیخ الکلینی، الكافی ج۷ ص۳۷۷ ح۱۳ ✍محمدمهدی شهبازی @howzavian_hamedan
⚠️ ای ولیّ جامعه، دوستت داریم، اما نمی‌فهمیم چی می‌گی! از ابتدای حکومت ائمه علیهم السلام، یکی از مشکلات و موانع پیش روی امام، فهم غلط طرح و برنامهٔ امام، توسط یاران و شیعیان حضرات بوده است. امام، رهبر و حاکم جامعه است و برای حکمرانی، حتما الگو و برنامه‌ای دارد. اما این الگو و طرح اولا توسط نخبگان و بعد توسط عموم افراد جامعه باید فهم و درک شود و همگان در مسیری که ولی امر مشخص کرده نقش ایفا کنند؛ وگرنه امام تنها می‌ماند و می‌شود آنچه که به علی‌بن‌ابی طالب و حسنین علیهم‌السلام آمد... بی‌خیالی پیروان امام، نشستن و تلاش نکردن برای نصرت ولی و قبل از آن، درک برنامه‌ی ولی، تبعات سنگینی دارد، که همهٔ ما بارها در روضه‌ها شنیدیم. آن زمان که طرح امام حسن علیه‌السلام، عقب‌نشینی استراتژیک برای زدن ضربه‌ای قوی‌تر در آینده بود، نزدیک‌ترین یاران حضرت که بسیار هم او را دوست داشتند و فدایی‌ ایشان بودند، طرح او را نفهمیدند، متوجه نشدند و می‌دانید بعدش چه شد. آن زمان که طرح امام حسین علیه‌السلام، قیام علیه حاکم فاسق و فاجر و اصلاح امت بود، شیعیان و علمای اعلام کوفه‌نشین و غیره، متوجه طرح نشدند (شاید هم جدی نگرفتند!) و می‌دانید بعدش چه شد. راستی قیام توابین را که قضیه‌اش را می‌دانید؟ فداییان امام حسین که بعد از شهادت ایشان قیام کردند و همگی خود را به کام مرگ کشاندند! بله، یک قیام بی‌فایده. چرا؟ چون از طرح ولی خارج بود. همهٔ ما کلام شهید سلیمانی را از بر هستیم که جمهوری اسلامی حرم است و ارتباط قلبی و فکری با رهبر معظم انقلاب از شئون عاقبت بخیری است و... همهٔ ما الحمدلله کشورمان و دینمان و رهبرمان را دوست داریم، اصلا عاشق حضرت آقا هستیم. اما باید طرح امام جامعه را شناخت، در مسیر امام حرکت کرد و طبق نقشهٔ او پیش رفت. نکند که قلب‌هایمان با ولی جامعه باشد، اما کاری به عمل نداشته باشیم! نکند مصداق «قلوبهم معک و سیوفهم علیک» واقع شویم! 🔻حالا ما هم به ولی جامعهٔ خود، به امام خود عرض می‌کنیم: «ای ولی جامعه، دوستت داریم، ولی طرحت رو نمی‌فهمیم، و البته تلاشی‌ هم برای فهم نقشه و برنامه‌ات نمی‌کنیم.» «چی؟ آره شیعه هستیم، خیلی هم دوستت داریم، همیشه هم می‌گیم جانم فدایت، اما خب دیگه سخت نکن کار رو برامون دیگه! بذار همینجوری عاشقت باشیم. الگوی حکمرانی؟ نه ما خیلی به این چیزها کار نداریم دیگه. خدا رو شکر هستند کسانی مثل شهید رئیسی دارند کار می‌کنند دیگه! حالا ما خیلی هم به خودمون سختی ندیم، اشکال نداره، بقیه دارن کار می‌کنند.» (مدیون هستید اگر فکر کنید آن ۴۰ نفری که حضرت زهرا به در خانه‌شان رفت تا از آنها بیعت بگیرد برای امیرالمومنین و هیچ کدامشان نیامدند از قبیل همین حرف‌ها را می‌زدند ها!!!) ای امام جامعه، دوستت داریم، اما با تو پیش نمیایم. «بیانیهٔ گام دوم» رو هم گفتی‌ها، یک خرداد ۹۸ هم اون سخنرانی مهم رو انجام دادی‌ها، ولی ما اصلا عمل نمی‌کنیم بهش. حرکت عمومی؟! نه نیازی نیست. ما همهٔ همّ و غمّ خودمون رو می‌ذاریم برای انتخاب مسئول خوب و بعدش هم نقد از کم‌کاری مسئولین. نمی‌فهمیم که اگر پیشرفتی باشه، علاوه بر مسئولین، ما مردم هم وظیفه‌ای برای رسیدن به این پیشرفت داریم. ای سید و مولای ما، مردم‌سالاری دینی را تو گفتی، به همهٔ ما دستور جهاد تبیین دادی، اما باز هم همگی سرمست از انتخاب شهید رئیسی به عنوان رئیس جمهور بودیم، خیالمان تخت بود که او کار می‌کند، نشستیم در گوشه‌ای و تلاش‌های شبانه‌روزی او را نظاره‌ کردیم، و بنازم حکمت الهی را !!! باشد که تکانی بخوریم...‼️ ✍ محمد مهدی الوندی @howzavian_hamedan
🔻برخی محورهای شهریورماه (بخش سوم) ✅دوشنبه, 19 شهریور: درگذشت سید محمود طالقانی، از روحانیان فعال در انقلاب اسلامی ایران ۱۳۵۸ش. 📌 اقدامات پیشنهادی 1. بازخوانی جایگاه ولایت فقیه در نگاه آیت الله طالقانی 2. بازخوانی جریان‌های فکری مؤثر بر تکوین اندیشه آیت‌الله طالقانی 3. روایت سازی صحیح از حرکت آیت الله طالقانی در حمایت از امام و انقلاب و جلوگیری از مصادره ایشان توسط عناصر رسانه ای معاند ✅سه شنبه, 20 شهریور: شهادت سید اسدالله مدنی نماینده امام خمینی در همدان و تبریز توسط سازمان مجاهدین خلق (منافقین) ۱۳۶۰ش. 📌اقدامات پیشنهادی 1. بازخوانی بیانات امامین انقلاب در خصوص شهادت آیت الله سید اسد الله مدنی 2. برجسته سازی حمایت های آیت الله مدنی از امام و انقلاب در کلام رهبر انقلاب 3. پشتیبانی از ولایت فقیه در اندیشه های آیت الله مدنی بی بدیل بود ✅چهارشنبه, 21 شهریور: هجرت علما به رهبری نورالله نجفی اصفهانی به قم، در اعتراض به اقدامات رضاخان؛ ۱۳۰۶ش. اقدامات پیشنهادی 1. برجسته سازی هجرت علمای اصفهان به قم به رهبری ایت الله نورالله نجفی اصفهانی 2. برجسته سازی دلایل اعتراض نورالله نجفی اصفهانی به اقدامات رضا خان
🔰عبور یک پیامبر از حجاب های نورانی و رمز آن در قرآن 👌توصیف آیات آغازین سوره نجم از سیر الی الله پیامبر، نهایت استعداد درک صفات جمال و جلال الهی را روشن می کند: ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوى‏ (نجم6) وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلى‏ (نجم7)ُ ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى (نجم8) فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ (نجم9) حجاب ها دوقسم اند؛ ظلمانی که از شهوت و غضب و عاطفه و رذایل اخلاقی تشکیل می شود. حتی اگر علم و توحید و تولی و تبری که ذاتشان نور است مقرون انگیزه های مادی شود به حجابی ظلمانی تبدیل می گردند. در مقابل، مراتب جلوه های جلال و جمال حضرت حق، حجاب های نورانی هستند. سیر و فناء در یک مرتبه می تواند حجاب نورانی برای درک مراتب بالاتر گردد. مگر اینکه بر اثر بندگی استعدادی پدید آید تا بتواند به مرتبه بالاتر صعود کند. و به مرتبه بالاتر برود و این استعداد تنها با بندگی و شناخت به دست می آید. سیدالشهدا علیه السلام در دعای عرفه عرض میکند: یا من احتجب فی سرادقات عرشه ان تدرکه. ای خدایی که سراپرده عرش او مانع از آن است که چشم ها او را درک نمایند. امام علی علیه السلام نیز در مناجات شعبانیه عرض می کند: و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور فتصل الی معدن العظمه. جبرائیل می گوید هفتاد حجاب بین من و خدا وجود دارد که من یک حجاب را در نور دیدم. پیامبر خاتم حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم همه این حجاب ها را درنوردید، و به مقام ادای راه یافت که بالاتر از آن معقول نیست: وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلى‏ (نجم7)ُ ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى (نجم8) فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ (نجم9). 🔸 پیامبر اکرم و مقام عبدیّت مطلق در قرآن کریم، کلمه عبد در پیامبر اکرم بدون ذکر نام مبارک ایشان آمده است. هر پیامبری که به عبد بودن توصیف شده در پیش یا پس از ذکر کلمه عبد، نام آن پیامبر ذکر می شود؛ زیرا بدون ذکر نام، مراد از کلمه عبد فهمیده نمی شود چرا که عباد الله فراوان هستند.. چنانکه در مورد حضرت نوح فرمود: كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ فَكَذَّبُوا عَبْدَنا وَ قالُوا مَجْنُونٌ وَ ازْدُجِرَ (قمر9). و در مورد حضرت داوود فرمود: اصْبِرْ عَلى‏ ما يَقُولُونَ وَ اذْكُرْ عَبْدَنا داوُدَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ (ص17) و مورد حضرت ایوب فرمود: وَ اذْكُرْ عَبْدَنا أَيُّوبَ إِذْ نادى‏ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطانُ بِنُصْبٍ وَ عَذابٍ (ص41) و در خصوص: حضرت ابراهیم و اسحاق و یعقوب فرمود: وَ اذْكُرْ عِبادَنا إِبْراهيمَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدي وَ الْأَبْصارِ (ص45). ▫️با این حال، کلمه عبد را بدون ذکر نام، در پیامبر اکرم به کار می برد: وَإِنْ كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ..(البقرة23). و فرمود: تَبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى‏ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمينَ نَذيراً (فرقان1) و فرمود:..وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ.. (انفال 41). و فرمود: سُبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى.. (اسراء 1). و فرمود: وَ أَنَّهُ لَمَّا قامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ كادُوا يَكُونُونَ عَلَيْهِ لِبَداً (جن 19) این نشان می دهد که مقصود از کلمه عبد در میان همه انبیاء الهی در فرهنگ قرآن و نزد خداوند، اگر علی الاطلاق و بدون موصوف و نام ذکر شود پیامبر اکرم حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) است. اگر چه همه انبیاء الهی خود را عبد خداوند می دانستند چنانکه از زبان حضرت عیسی در گهواره گزارش می کند: قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَني‏ نَبِيًّا (30). ▫️ این استعمال قرآن کریم مانند این است که در علم فقه گفته می شود: شیخ اینگونه گفته است مقصود شیخ طوسی است و اگر گفته شود علامه چنین نوشته علامه حلی و در دانش اصول مقصود از شیخ، شیخ انصاری است. در حالی که صد ها شیخ و علامه در فقه و اصول ظهور می کنند. مقام علمی بلند ایشان در این دانش ها، باعث استعمال این عناوین برای این افراد در زبان دانشمندان شده و این استعمال به اندازه ای کثرت داشته که هر زمان به گونه مطلق گفته شود شیخ و علامه، نیازی به ذکر نام ایشان نیست. بندگی و طهارت نفس بی نظیر پیامبر اکرم در میان انبیاء، سبب شده تا خداوند آن یگانه آفرینش را عبد علی الاطلاق خود حتی در میان انبیاء معرفی نموده است و همین عظمت بندگی است که آن حضرت را از میان همه حجاب های با عظمت نورانی تا افق اعلی رسانده است. ✍غلامعباس هاشمی همدانی https://eitaa.com/hashemighir @howzavian_hamedan
7.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دعای زنده دلان صبح و شام یا حسن است که موی تیره و روی سفید با حسن است مبین ز نسل حسن هیچ کس امام نشد به حُسن بینی اگر هر امام را حسن است به کفر گفت که دست حسن دوایی نیست درست گفت برادر، خود دوا حسن است حسین می شنوم هرچه یا حسن گویم دو کوه هست ولی کوه بی صدا حسن است حسین نهی به قاسم دهد حسن دستور ز من بپرس که سلطان کربلا حسن است بخوان به نام پسر تا پدر دهد راهت بیا که کنیه شیرخدا اباحسن است محمد سهرابی @naghdname_ir @howzavian_hamedan
🔰عقل در دیدگاه پیامبر اکرم ص: 🔻بسیاری عقل را هوش، فکر، قدرت استنتاج و یا زیرکی تعریف می‌کنند. اما در دیدگاه محمد ص عقل، ارزشمندترین مخلوق خداست که حق را از باطل، خوب را از بد و درست را از نادرست تشخیص می دهد. 🔻خداوند عقل را ابزار و وسیله‌ی پرستش خود قرار داده و عبادتی را ارزشمند می داند که از عقل ناشی شده باشد. 🔻تصدیق توحید پروردگار با رجوع به عقل میسر می شود؛ تشخیص و تصدیق پیامبران و اولیای الهی با عقل ممکن می گردد؛ محاسن و معایب افعال، لزوم اتصاف به مكارم اخلاق و پرهیز از خلق و خوی زشت، همگی به بركت تعقل حاصل می شود. ✍محمد موسوی @qalamro_din @howzavian_hamedan
🔴سبک زندگی رضوی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸سبک زندگي يعني رفتارهاي نهادينه شده فرد؛ رفتارهايي که روية زندگي او باشند؛ رفتارهايي که دائمي باشند. ابراهيم بن عباس از ياران همراه امام رضا(ع)، سبک زندگي آن حضرت، يعني رفتارهاي نهادينه در وجود آن حضرت، را چنين توصيف مي‌کند: یک) هرگز نديدم با کلام خود به کسي جفا کند؛ دو) هرگز نديدم کلام کسي را قطع کند؛ سه) هرگز نيازمندي را، در صورت توان، از در خانة خود رد نمي‌کرد؛ چهار) هرگز پاي خود را جلو ديگران دراز نکرد؛ پنج) هرگز در برابر ديگران بر متکا، تکيه نزد؛ شش) هرگز کسي را دشنام نداد؛ هفت) هرگز آب دهان خود را (در اماکن عمومي) بر زمين نريخت؛ هشت) هرگز به صورت قهقهه نخنديد؛ بلکه خندة او تبسم بود؛ نه) همراه با اهل خانه، خدمتکاران و نگهبانان بر سفره مي‌نشست؛ ده) شب‌ها کم مي‌خوابيد؛ اکثر شب‌ها را تا صبح به ذکر خدا مشغول بود؛ یازده) زياد روزه مي‌گرفت؛ روزه سه روز در هر ماه را از دست نمي‌داد؛ و مي‌گفت اين ارزش روزة همة ايام را دارد؛ دوازده) خيلی اهل خير و صدقة پنهانی بود؛ غالباً در شب‌های تاريک اين کار را می‌کرد. (عيون اخبارالرضا، ج2، ص184) 🔻اميدوارم که پيروان آن حضرت نيز در آراستن خود به اين صفات، کوشا باشند و بدانند که شيعه واقعي کسي است که رفتارهاي اهل بيت را الگوي خود قرار دهد؛ و به پيروي ذهني و زباني اکتفا نکند. ✍احمدحسین شریفی https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 @howzavian_hamedan
▪️امام رئوف (علیه السلام) @toolid_mohtava @howzavian_hamedan
با سلام چند ماه پیش، برای جمعی از فعالان فرهنگی شهرم عرایضی تحت عنوان « » داشتم و طرحی عالی در این زمینه مختصرا توضیح داده شد که در ادامه تقدیم می شود. به دغدغه مندان در این عرصه، از جمله بزرگوارانی که در طرح ولایت خدمتشان بودم توصیه می کنم این بحث را بشنوید و در صورت امکان، اجرایی کنید. ------------ محمد سلگی صوت‌ها در کانال ایشان به آدرس زیر بارگزاری شده است. @solgi_m @howzavian_hamedan