eitaa logo
نویسندگان حوزوی همدان
174 دنبال‌کننده
10 عکس
4 ویدیو
0 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان همدان است. #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای ✒️✒️✒️ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @majidrahimi_ir #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 انصاف یک نویسنده ▫️عبدالحسین زرین کوب در چاپ نخست از کتاب دو قرن سکوت از ایران باستان مبالغه آميز دفاع کرد به طوریکه باعث خوشحالی و همراهی برخی زرتشتیان و باستان ستاهای افراطی شد اما شش سال بعد، در سال ۱۳۳۶ ضمن اصلاح و نوشته‌ی پیشین، در مقدمه‌ی چاپ دوم، به بازگشت از موضع قبلیش تصریح کرد. 🔹در مقدمه (ص ۱۹- ۳۰) چنین می‌گوید: " در جایی که سخن از حقیقت جویی است چه ضرورت دارد که من بیهوده از آنچه سابق به خطا پنداشته‌ام دفاع کنم و عبث لجاج و عناد ناروا ورزم؟ از اینرو، درین فرصتی که برای تجدید نظر پیش آمد، قلم برداشتم و در کتاب خویش برهرچه مشکوک و تاریک و نادرست بود، خط بطلان کشیدم بسیاری از این موارد مشکوک و تاریک جاهایی بود که من در آن روزگار گذشته، نمی‌دانم از خامی یا تعصب، نتوانسته بودم به عیب و گناه و شکست ایران به درست اعتراف کنم. در آن روزگاران، جنات روح من از شور و حماسه لبريز بود که هرچه پاک و حق و مینوی بود از آن ایران می‌دانستم و هرچه را از آن ایران - ایران باستانی را می‌گویم - نبود، زشت و پست و نادرست می‌شمردم. در سالهایی که پس از نشر آن کتاب بر من گذشت و در آن مدت، دمی از کار و اندیشه و در باب همین دوره از تاریخ ایران، غافل نبودم، در این رای ناروای من چنان که شایسته است، خللی افتاد. خطای این گمان را که صاحب نظران از آن غافل نبودند دريافتم و درین فرصتی که برای تجديد نظر در کتاب سابق دست آمد لازم دیدم که آن گمان خطای تعصب آمیز را جبران کنم " پ‌ن: البته امروز عده‌ای هستند که همچنان به نسخه اول دو قرن سکوت احتجاج می‌کنند و در برابر اینکه خود مولف به اشتباه خود واقف بوده است، سخت مقاومت می‌کنند. منبع: مقدمه دوقرن سکوت، عبدالحسین زرین کوب دانیال بصیر @howzavian_hamedan
نوشدارو در مجلس ختم سهراب چند سطر راجع به مجلس آینده و زنان واقعیت این است که بیانیه‌ها و تلاش‌های شب انتخاباتی ما فعالان موسوم به حوزه ، نوشدارو در مجلس ختم سهراب است. علیرغم اینکه بی‌شک و بی‌تردید موضوع جنسیت و زن یکی از معدود موضوعات اصلی، کلان و در صدر انقلاب اسلامی است، با مجلسی روبرو خواهیم شد که تا حد بسیار زیادی با این موضوع غریبه است؛ آن‌هم غریبه‌ای مدعی که از پایگاه‌ها و خاستگاه‌های غلط با خودعلامه‌پنداری درصدد حل «مسائل» زنان هستند. پیشاپیش هم روشن است که این مسائل به جای اینکه مسائل زنان باشند به مسائل خانواده و حجاب آن‌هم در خوانشی که می‌دانیم تقلیل یافته‌اند. نه اینکه بخواهم در پیشرفت و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، همه‌ی امیدها و نیروها را به شورای اسلامی تحویل ببرم یا آن را بیش از حد جدی بگیرم، اما به هر حال ما فعالان یا پژوهشگران موسوم به این حوزه، به خاطر خیلی خطاها و کاستی‌ها هیچ اقدام ایجابی برای مجلس بعدی نکردیم و قاعدتاً در این باره مسوولیم. تاسف‌بارتر اما اینکه این مجلس در فرض غیاب خانم فاطمه قاسمپور حتی پرچمدار و علمداری ندارد که بخواهد منطق اصولی انقلاب اسلامی را درباره چ جنسیت و ظرفیت زنان به خانه ملت یادآوری کند. اگر چه ایشان در مجلس فعلی هم با موانع متعددی در درون مواجه بود اما در مجلس آتی در فرض نبود ایشان باید بسیار بیشتر نگران فرداهای جمهوری اسلامی باشیم. این دود اول زنان و بلافاصله خود را آزار خواهد داد. با همه این احوال ما آنجایی جا خوردیم که بازی را ساده گرفتیم و شب (دور اول) در برابر سم‌پاشی سازمان‌یافته جریان‌های نومتحجر علیه فاطمه قاسمپور متحیر ماندیم. سیاه‌نامه‌هایی که علیه ایشان منتشر شد باری دیگر ثابت کرد متحجرین یا آلودگان به اندیشه‌های عقب‌مانده حسابی اهل قدرت و مناسبات و محاسبات آن هستند. برنامه‌ی آنها هم این است که زنانی که حرف دارند را طرد کنند و به جای آن‌ها زنان ناتوانی را که تابع و مطیعند به مضحکه‌ی بلا بکشانند تا فردا پوستین ریا را کنار زده و بگویند «این هم از زنان»! القصه مجلس آینده دست کم به یک پرچمدار یا حتی تک‌شمشیرزن احتیاج دارد. افق گشاده‌ای پیش روی خانم دکتر نیست اما همین فرصت را نباید از دست داد. ممکن است حقیر نکاتی در جزییات داشته باشم اما در این موقف قاطعانه از ایشان حمایت می‌کنم. @Mahdi_Takallou ✍️مهدی تکلو @howzavian_hamedan
💢مرگ قلم ▪️وقتی مدتی می‌نویسی و بعد فرصت نوشتن نداری. 🔻مردابی از واژگان در ذهنت پدید می‌آید. 🔻بوی خوشایندی از افکارت به مشام نمی‌رسد و احساس می‌کنی که ذهنت منقبض شده و آن پویایی سابق را ندارد. ▪️نوشتن جریان بخشی به تفکرات و اندیشه‌هاییست که اگر در مخزن ذهن بمانند تبدیل به خوره می‌شوند و آن ذهن روشن و پویا را به تاریکی و سکون می‌کشانند. ❓اما چه می‌شود که قلم از دست نویسنده به زمین می‌افتد؟ ❓مگر این قلم مانند اسلحه برای نویسنده نیست؟ ❓مگر جز اینست که نویسنده با قلمش ظهور می‌کند و به مقام هادی و راهنما برای جامعه نایل می‌آید؟ ❓پس چرا زمانی مرگ قلم رقم می‌خورد و نویسنده از رسالتش دست‌ می‌کشد و قلم را رها می‌کند؟ ▪️شاید یکی از علت‌های مرگ قلم، اشتغال نویسنده به کاری غیر از رسالتش باشد. ▪️علت این اشتغال به غیر هرچه هست موجب مرگ قلم است و بعد از قلم نوبت به مرگ تعالی و پویایی جامعه می‌رسد. 🔹فقط به یک توصیه بسنده می‌کنم که اگر نویسنده‌ای را در حال نوشتن دیدید بگذارید تا بنویسید و اورا به چیزی مشغول نکنید؛ اگر دلتان برای آینده می‌سوزد. ✍️مصطفی گودرزی @howzavian_hamedan @toolid_mohtava
❤️ سلام بر ابراهیم... (وجود مغتنمی که قدر ندانستیم) 🔹 چه کنیم با عالمی که اینقدر مملو از است. وقتی بالاسر عالم ایستاده و او اداره می‌کند هم بیم دارد و هم امید، هم خوف دارد و هم رجا، چرا که حکیم با و قواعد کار می‌کند و ما بی‌خبر از قواعد اداره عالم، به‌فکر دودوتاچارتای مادی خودمانیم... 🔹 وقتی با خدای سروکار داری، گاهی حکمتش اقتضا می‌کند با سیلی از غفلت بیدارت کند و گاه نوازشی نرم و آرام. گاه با جلال و گاه با جمال. و ما حیران در این میان. و البته حکیم، کریم است و با کریمان کارها دشوار نیست اما بشرطها و شروطها... وقتی اولین فراز ابوحمزه این است که "الهی لا تودبنی بعقوبتک" یعنی خدای مهربانم برای ادب کردن این بنده بی‌ادب، گاهی دست به عقاب می‌شود. دراین قهر هم، مهر را می‌بینم. ولی امام می‌خواهد تا می‌شود با قهر ادب نشویم که درد دارد... 🔹 شاید ما مدت‌هاست در نیستیم. مدت‌هاست از درک غافلیم. مدل تعامل انسان شاکر با عالم، با حوادث، با حتی کاستی‌ها و نقصان ها متفاوت است. حتی وقتی نقد می‌کند نقدش از مقام شکر برمی‌خیزد گویی بوی شکر می‌دهد... 🔹 ما سال‌هاست در مقام ایستاده‌ایم. چشم نعمت بینمان کم‌سو شده. آنقدر که چشممان برای دیدن بدی ها تیزبین است، برای دیدن خوبی‌ها نابیناست. پس شده‌ایم یکسره غر، یکسره نق، یکسره و 🔹 همین است که آقا دائم می‌گوید جامعه نیاز به دارد. آقا حکيم است، نبض جامعه را دردست دارد، قواعد عالم را بهتر از ما می‌داند. می‌بیند ناشکری ما و ما و دشمن که حالا با او به رسیده‌ایم چه بلای بزرگی بر سر جامعه و حتی خودمان آورده‌ است. پس راهبردی ترین نقطه برای ایستادن را می‌داند و امید تکیه بر دیوار شکر دارد چرا که چشم شاکر است که امیدوار است نه چشم کافر... 🔹 آقا دیشب گفت آقای رئیس جمهور است. اغتنام را پیش‌تر از امیرالمؤمنین شنیده بودیم وقتی دائما می‌گفت: فاغتنم الفرصه و یا الفرصه تمر مر السحاب... علی می‌داند که ما قدر نعمت‌ها و موقعیت‌ها را نمی‌دانیم پس دائم ما را به اغتنام توجه می‌دهد. 🔹 آیا با همه نقدها و کاستی‌ها حس کرديم یک است؟ یا همه چیز را با رئیسی ازدست رفته می‌دیدیم و در فکر عبور از رئیسی بودیم؟ نه اینکه کاستی‌ها را نبینیم و نقدها را نگوییم، که اولین تذکردهنده خود آقا است همیشه، اما سوق و سیاق و میل ما به کجاست؟ نقد می‌کنیم از دریچه شکر و اغتنام یا نقد می‌کنیم از پایگاه کفران نعمت‌ها؟ حالِ جبهه انقلاب را ببینیم چه بود و چه هست. 🔹 من نمی‌دانم در پس پرده چه حکمتی است، ولی به خدای حکیم و کریم اعتماد دارم و دل به لطف او خوش، قطعاً خدای متعال خیر این امت را می‌خواهد و قطعاً همه‌اش خیر است... . رئیسی برای ما هم بود در خلوص و شدت خدمت و هم در مظلومیت و غربت. 🔹 و نمی‌دانم چه سری است در و امام رضایی ها، چه سری است که خیلی از بهترین‌هایمان یا در راه امام رضا بود که رفتند یا در ایام امام رضا... یا امام رئوف به ما تهیدستان در این روز ولادتت رئوفانه رحمت و کرامت و عنایت کن... 📝 سحر ولادت شمس‌الشموس، در حیرت از گردش ایام و در آرزوی بازگشت ابراهیم... ✍️حسین ایزدی @howzavian_hamedan @taalighat
صندلی ریاست جمهوری اسلامی ایران را برای همه کسانی که بعد او بیایند کرد. چه کسی توان این همه و دلبستگی به ، در عین را دارد که پایانش باشد؟ این شهادت از اینجا به بعدِ قصه بلند و حماسی انقلاب اسلامی را بسیار خواندنی تر کرد. ✍️حسین مهدیزاده @howzavian_hamedan @social_theory
📝 ۲۰ ویژگی رئیس جمهور که در متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی ذکر شدند به این شرح است: 🔸عالم 🔸مجاهد 🔹مردمی 🔸با کفایت 🔹پرتلاش 🔸خادم‌الرضا علیه السلام 🔹انسان بزرگوار 🔸انسان فداکار 🔹تلاش بی‌وقفه در خدمت به 🔻مردم 🔻و به کشور 🔻و به اسلام 🔹عزیز 🔹خستگی نشناس 🔸خدمتگزار 🔸صمیمی 🔹مخلص 🔸با ارزش 🔹برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت. 🔸آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد. سیّدعلی خامنه‌ای ۴۰۳/۲/۳۱ @howzavian_hamedan eitaa.com/afzayeshetelaat
شهید جمهور، شهید جمهور است. این افراد که با ژست روشنفکری دست به قلم شده‌اند و مهملاتی بهم می‌بافند، اقلیت خاصی هستند که با بازی و تبلیغات رسانه‌ای همیشه خود را اکثریت جا زده‌اند، در مدت کوتاه ریاست جمهوری شهید رئیسی او را تمسخر کردند و توهین‌های سخیفی به او روا داشتند. اینان همان کسانی هستند که خون آقای رئیسی و امثال حاج قاسم درون پر عفونت این افراد فرومایه که به مانندشبه روشنفکر در حال ایده پردازی هستند را بیرون ریخت و چقدر برای ما روشن شد که زشتی و پلیدی چهره آشکار و پنهان این افراد و چقدر حقیرید اقلیت پر ادعا دانیال بصیر @howzavian_hamedan
🔴برای ایران چهارم؛ برای رویای سه هزارساله‌ی سرزمین میانه 1⃣ از 2⃣ 🔻 اسم ملتی است که در تاریخ بشر شکل گرفته است و به این ایران، ایران بزرگ یا بقول اروپایی ها پرشیا یا همان و یا حتی شهر خالی می گفتند. زند (قبیله) ها و ویس (دهکده) های زیادی که بین هزار تا چند هزار سال قبل از این، در سرزمین های ایران بزرگ زندگی میکردند، حدود 2500 سال قبل، نمی دانیم که به چه دلیلی، سرجمع پذیرفتند که به جای اینکه هر کدام یک شهر باشند، یک واحد یکپارچه باشند و هر کدام از این مدنیت ها، شهربانی و درون آن قدرت مرکزی باشند! 🔻من هنوز متوجه نشدم که چرا این مدنیت ها با هم شدند!؟ البته می فهمم که هیچ وقت زور برای یکپارچگی به این طولانی و عمق که برای ایرانیت رخ داده است کافی نیست، چه اینکه وقتی پس از 200 سال مقدونی این نظام را متلاشی کرد، این مردم بین هفتصد تا هزار سال دوباره تلاش کردند تا دوباره در دوره یکپارچه شوند و البته اینبار این طرح از درون شکست خورد چرا که فرهنگ ایرانی دوره میانه برای وحدت بخشی کم مایه بود. 🔻اما برویم سراغ سوالهای اصلی تر؛ ایران از کجا تا کجاست؟ وقتی می گوییم ایران، می دانید ایران کجاست و به کجا اَنیران گفته میشده؟ خیلی خلاصه جواب می دهم، ایران، از جلگه های رود سند شروع میشده و بعد در سرزمین های بین پنج دریای عمان، خزر، سیاه، مدیترانه و سرخ عمق پیدا می کرده و تا شمال آفریقا، یعنی مصر و جلگه رود نیل هم ادامه پیدا می کرده. 🔅ما تا به امروز سه بار ایران ساخته ایم: 1⃣ایران اول به پایتختی زاگرس تا شوش تا مدائن تاسیس شد. 2⃣ایران دوم یا همان ایران معروف به دوره میانه، ایرانی است که پس از حمله اسکندر هزار سال تلاش کرد تا مجددا همه این جغرافیای آرزومند را دور هم جمع کند، این تلاش به نخبگی و ممکن شد و بود که پایتخت فرهنگی ما شد. پس از شکست این تلاش، شاهنامه و باقی مانده از این دوره را به نظم درآورد. یادتان هست که شاهنامه فردوسی که دشمن اصلی رستم بود کجا بود؟ بله! . توران همان آسیای میانه است که مشکل ما ایرانیان با آنها این است که هستند. دیو و دئوس و ذئوس از یک ریشه هستند و ما با آن بت پرستی که در شرق و غرب عالم در جریان بود مخالف بودیم. البته توران در دور سومی که مردم این منطقه یک دست شدند به ما پیوست! 🔻اما یک دقتی کنید که این ایران بزرگ اسمش چیست؟ آیا هنوز هم هویت مشترکی دارد؟ اروپایی های استثمارگر، که خود را نقطه پرگار عالم می دانستند، همه ما را خاور یعنی شرق نامیدند و آمریکا را باختر و غرب. اما اگر به جغرافیای انسانی کره زمین نگاه کنید، واقعیت این است که دقیقا این منطقه ای که از آن حرف زدیم، «سرزمین های میانه» جغرافیای انسانی است! 🔻اینجا میانه شرق و غرب است، اینجا میانه شمال و جنوب است! اینجا تنها یک اسم دارد: ، بدون هیچ پسوند و پیشوندی! به یک معنای استعاری، همینها هستند که وسط هستند و زندگی شرق و غرب و شمال و جنوبیم و اگر شاهد صادقی باشیم، می توانیم راوی درستی ها و ارزشمندی های همه طرفین برای همدیگر باشیم. می توانیم واسطه شویم تا همه با هم مراوده و تعامل کنند! 🔻اینجا تنها جایی است که اگر قبول کند و و نگاه درستی را انتخاب کند، می تواند رابطه شرق و غرب و شمال و جنوب عالم را تراز کند. اینجا جایی است که می تواند آن تعادلی را که عدل است و منافع کسی را بر دیگری ترجیح نمی دهد، را به جهانیان معرفی کند. بقیه اگر بخواهند هم چنین باشند! بقیه خودشان یک کفه ترازو هستند و کی، کفه می تواند تراز بشود؟ چه شرق و چه غرب، اگر بخواهند نقش تراز را بازی کنند، منافع شان را تحمیل خواهند کرد. 3⃣ اگر خوب دقت کنید ایران بزرگ، همین سرزمین میانه و وسط، در دور سوم نامش شده است جهان اسلام! اگر از کلیت این سرزمین سوال کنید، باید به کلیت جغرافیای آن نگاه کنید. این کلیت بیش از هزار و چهارصد سال است که اسمش سرزمین اسلام است و شدیدا هم فرهنگ اسلام را پذیرفته! تازه اسلام، توران را هم مسلمان کرده! چقدر ما ایرانیان با تورانیانِ «دیوپرست» جنگیدیم و موفق نشدیم، اما نشد که نشد! می دانید که ما ایرانیان، تازی ها را جزء خودمان می دانستیم، و پس از اینکه فره ایزدی را از دست داد، تازی هایمان به قدرت رسیدند، اما توران، دیگری و دشمن ما بود. مشکل توران بود! اما دور سوم و در دور اسلام توران و حتی شبه جزیره هم راه درست را پیدا کردند و به این یکپارچگی بزرگ پیوستند! 📌 لینک قسمت دوم: eitaa.com/social_theory/2454 ✍️حسین مهدیزاده @howzavian_hamedan @social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر چند بی‌ادبی چنین فردی ارزش مواجهه را ندارد، اما بازنشر این سخنان سخیف و سفیهانه این مدعی گزافه‌گوی روشنفکری را از آن جهت لازم دانستم که اندک افرادی که هنوز گمان می‌کنند چنین افرادی بویی از انصاف و اخلاق در وجودشان هست و بی‌طرفانه درباره مسائل اجتماعی و دینی و فرهنگی به قضاوت می‌پردازند، متوجه شوند که جهالت و سفاهت و نفرت از حقیقت، چگونه می‌تواند در ظاهری آرام و در قامتی روشنفکرانه به نمایش گذاشته شود. برای این قماش مردمان، فقط و فقط ارزش‌های غربی مهم است و بس. اگر کسی سراسر عمر خود را وقف خدمت و عزت این مردم کند، اما به لیبرالیسم بی‌اعتماد و بی‌اعتنا باشد، از نگاه اینان هیچ ارزشی ندارد! چون قطب و قبله ذهن و ضمیرشان اومانیسم و لیبرالیسم است. اینان همان کسانی‌اند که حاضر نیستند حتی یک جمله علیه جنایات صهیونیست‌ها بر زبان جاری کنند؛ اما چنین بی‌باکانه علیه پاک‌ترین و مخلص‌ترین و خدوم‌ترین و پرتلاش‌ترین و عزیزترین رئیس جمهور ایران اسلامی و بلکه مردم ایران سخن می‌گویند! ✍️احمد حسین شریفی @howzavian_hamedan
شهید جمهور الگویی موفق ❎در مورد شهید جمهور نکات فراوان گفته و نوشته شده است و در برخی موارد به دستاورد های دولتش پرداخته میشود اما آنچیزی که باید بدان توجه ویژه شود و در مورد شهید جمهور نباید از آن غافل شد این نکته است که شخصیت شهید یک نمونه و الگوی موفق و مردمی و دلسوز و ضدفساد در حکمرانی را در سطح ملی بلکه بین المللی به جهانیان معرفی کرد و به درستی میتوان او را نماد انقلاب عظیم اسلامی دانست ،نمادی که در بالاترین سطح،مسئولیت میپذیرد ولی از اصول و ارزش های اسلامی در بزنگاه ها که در بین سیاستمداران عدم رعایتش مرسوم است دست نمیکشد. ✍ابراهیم دارابی ستوده @howzavian_hamedan eitaa.com/afzayeshetelaat