21.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺بعضیها عاشقِ حسینِ در گودال هستند..!
#خط_را_گم_نکنیم
#هیئت
✅@Serat1357talabe | صراط
@howzavian_hamedan
🔻به وقت تفکر
🔻علم، چراغ راه و شفای جان
🔻علم، این گوهرِ درخشانِ تاریخ، همان عطیهای است که انسان را از ظلمات جهل به نور معرفت میرساند. علم، نه صرفاً دانستنیهایی پراکنده، که شورِ جستوجو است، شهامتِ پرسیدن است و قدرتِ فهمیدن. انسان، به تعبیر اهل معنا، موجودی است که با علم بهپا خواسته و با جهل فرو افتاده است. اگر تمدنها قامت افراشتهاند، از برکت علم بوده است، و اگر ویران گشتهاند، از فقدان آن. پس علمآموزی، نه یک فضیلتِ صرف، که شرط لازم انسانبودن است.
🔻علم، اما، تنها چراغی برای روشنایی بیرون نیست؛ بلکه چراغی است که درون را نیز منور میکند. انسان، اگرچه از منظرِ زیستشناختی موجودی طبیعی است، اما از منظر معرفتی، موجودی بیقرار است. این بیقراری، همواره او را در جستوجوی پاسخ به پرسشهایی ژرف کشانده است: از کجا آمدهام؟ به کجا میروم؟ جهان چیست و من کهام؟ علم، پاسخ نهایی به این پرسشها نیست، اما نوری است که مسیر را روشن میکند و نقاب از چهره حقیقت برمیدارد.
🔻علمآموزی، بهزبان ساده، نوعی آزادسازی است. جهل، زنجیری بر گردن آدمی است، و علم، کلیدی است که این زنجیر را میگشاید. علم، ما را از تنگنای خرافات و اوهام به وسعت افقهای عقلانی میبرد. هر دانشی که بیاموزیم، پارهای از این زنجیر را از پای اندیشه خود برمیداریم و گامی به سوی آزادیِ فکری برمیداریم.
🔻اما علمآموزی، تنها دانستن نیست؛ بلکه اخلاقِ دانستن است. علم، به تعبیر اهل معنا، بدون اخلاق، تیغی در دست دیوانهای است. علم، بدون عشق به حقیقت، ابزاری برای سلطه میشود. بنابراین، علمآموزی باید همراه با تهذیب نفس باشد. علم، اگر به دل راه یابد، فروتنی میآفریند، و اگر تنها در ذهن بماند، غرور. علم حقیقی، همان علمی است که ما را به کوچکبودن خود در برابر عظمت هستی آگاه میکند.
🔻علمآموزی، در عین حال، یک مسئولیت است. آنکه آموخت، دیگر نمیتواند خاموش بماند. علم، ما را دعوت میکند که دانستههایمان را با دیگران در میان بگذاریم، که جهانی بهتر بسازیم و دردی از دوش انسان برداریم. علم، ما را به مقام «خلیفةاللهی» نزدیک میکند؛ زیرا با علم است که میتوانیم طبیعت را به تسخیر درآوریم و خیر را در زمین جاری سازیم.
🔻و در پایان، علمآموزی، عبادتی است که روح انسان را تعالی میبخشد. آنکه میآموزد، گویی با هر پرسش، نقبی به اعماق حقیقت میزند و با هر پاسخ، گامی به سوی نور برمیدارد. علم، انسان را از چنگال تکرار و روزمرگی نجات میدهد و به او بال پرواز میدهد. علمآموزی، سفر به سوی بیکرانگی است؛ سفری که هرگز پایان نمییابد و هر گامی در آن، گشایشی تازه است.
🔻پس علمآموزی را نه برای مدرک، نه برای مقام، که برای جان خود بخواهیم. علم، همان نوری است که زمین و زمان را روشن میکند و انسان را به شأن والای خویش میرساند. و آنکه علم را دوست بدارد، حقیقت را دوست داشته است، و آنکه حقیقت را دوست بدارد، در زمره عاشقان است.
@qalamro_din
@howzavian_hamedan
🏴 السَّلاَمُ عَلَیْکِ یا اُمَّ البُدور السَّواطع یا فاطمة بنت حِزام الکِلابیه المُکَنّاة باُمِّ البنین و رحمة الله و برکاته.
🏴 و السلام علی اولادکِ الشُّهداء العباس علیه السلام قمر بنی هاشم بابَ الحوائج
🏴 و عبدالله و عثمان و جعفر الذین اِستَشهَدوا فی نُصرَةِ الحسین علیه السلام بکربلاء
🏴 فجزاکِ الله و اجزاهُم اَفضَلَ الجزاءِ فی جنّات النّعیم.
🏴🏴🏴سالروز وفات حضرت ام البنین «علیها السلام» بر تمامی شیعیان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت «علیهم السلام» تسلیت باد 🏴🏴
🔰پرتویی از شخصیت حضرت ام البنین
💠غلامعباس هاشمی همدانی
👌زندگی شرافتمندانه و عزتمندانه هر انسانی در گرو برخی فضائل اخلاقی است که در راس آنها شجاعت و شهامت است.
انسان ترسو همواره خوار و ذلیل زندگی می کند. از آنجا که خداوند زندگی را برای مومن عزتمندانه خواسته: وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَٰكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ(منافقون٨). همگان را به ترس از خود فرا می خواند:
وَقَالَ اللَّهُ لَا تَتَّخِذُوا إِلَٰهَيْنِ اثْنَيْنِ إِنَّمَا هُوَ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ فَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ
(نحل٥١) و این دستور به همه امت ها صادر شده است چنانکه در باره امت حضرت موسی نیز فرمود:
يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ
(بقره٤٠).
دلیل اینکه دستور می دهد تنها از من بترسید این است که هر که از خدا بترسد از غیر خدا نمی هراسد؛ زیرا ترس نیز مانند عاطفه و شهوت و شکم و مانند آن از غرائز است و اگر در راه معقول و مشروع خرج شود در راه نامشروع صرف نمی گردد.
در زندگی قبیلگی حجاز، رابطه ترس و ذلت، و شجاعت و عزت، ظهور بیشتری دارد.
به همین جهت در بین فضائل انسانی، این شجاعت است که بیش از بسیاری از فضائل مورد اهتمام است. از همین رو امیر المومنین علیه السلام به عقیل که نسب شناس ماهری بود فرمود: زنی را برای من اختیار کن که از نسل دلیرمردان عرب باشد تا با او ازدواج کنم و او برایم پسری شجاع به دنیا آورد. عقیل، حضرت ام البنین از خاندان بنی کلاب را که در شجاعت بى مانند بودند، براى حضرت انتخاب نمود و عرض کرد: با ام البنین کلابیه ازدواج کن زیرا در عرب، شجاع تر از پدران و خاندان او وجود ندارد.
این عزت نفس و آزادگی فرزند که اسدالله الغالب علی بن ابی طالب دنبال آن است باید از مادری مانند ام البنین نیز به ارث برده شود. این مادر دقیقا همان است که توانست خواسته امام علی علیه السلام برآورَد. مادری که خود یقین داشت در دامن خود و در آغوش علی علیه السلام چه عزیزی تربیت یافته است. ام البنین شاعره نبوده چرا که از وی تنها چند بیت در کتب معتبر در رثای قمر بنی هاشم نقل شده است و این اشعار بیانگر نگاه حقیقی و توقع بدون تردید وی از عزت نفس و شرافت و حریت فرزندی است که در دامنش تربیت یافته است:
وَیْلی علی شِبْلی اَما
لَ بَرَأْسِهِ ضَرْبُ العَمد
لَوْ کَانَ سَیْفُهُ فِی یَدَیْهِ
لما دَنَا مِنْهُ اَحَدْ
وای بر شیر زاده من که بر سرش ضربت عمود فرود آمده. اگر فرزند من، دست در تن و شمشیر در کف داشت، هیچ کس را یارای آن نبود که به فرزندم نزدیک شود؟
ام البنین در این دو بیت، اوج عزت و شرافت و حریت میوه وجودش را به تصویر کشیده است. یعنی فرزندی که میوه وجود من است کسی بود که در برابر ۳۰هزار سپاهی مسلح و به تنهایی نه تنها فرار نمی کرد و نه تنها خود را نمی باخت بلکه اگر دستانش در بدن بود و شمشیر در دست داشت کسی توان و جرات نزدیک شدن به او را نیز نداشت.
@howzavian_hamedan
5.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴| السَّلامُ عَلَیکِ یَا عَزِیزَةَ الزَّهرَاءِ عَلَیهَا السَّلام
♦️نذر حضرت امالبنین (س)
🔻اگر بزرگترین گرهها به کارتون خورد، وضو بگیر، دو رکعت نماز بخون بگو این برای حضرت امالبنین، حاجتت برآورده میشه...!
#حضرت_امالبنین #حضرت_عباس
#موسسه_حضرت_زینب
📮موسسه بینالمللی حضرت زینب (س)
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام
@hazratzainab_com
@howzavian_hamedan
✍️ احمدحسین شریفی
🔻وقتی علیرغم همه ظرفیتها، توانمندیها و پیشرفتها، ناگهان دائماً از «نمیشود»، «نداریم» و «نمیتوانیم» سخن گفته میشود، دو دلیل ممکن است داشته باشد:
یک. بیان وضعیت واقعی مدیران و مسؤولان و تصمیمگیران کشور باشد.
دو. به هدف آمادهسازی افکار عمومی برای پرداخت هزینهای بزرگ باشد. در این صورت باید امیدوار بود که آن هزینه، «عزت»، «امنیت» و «استقلال» کشور نباشد.
#مدیریت
#سیاست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
@howzavian_hamedan
🔹تعصب، زنجیر بر اندیشه و تفکر منطقی، کلید رهایی
🔻تعصب، این واژه آشنا که در زبانهای ما جاری است، چیزی جز زندانیشدن اندیشه در حصار جهل نیست. انسان، به تعبیر اهل معنا، موجودی است که با عقل زیسته و با عشق پرواز کرده است، اما چه میشود که بالهای او به زنجیر تعصب بسته میشود؟ چه میشود که گوهر حقیقت در سایهروشن این زنجیرها گم میشود؟ این پرسشها، اگر از سر صدق پرسیده شوند، آغازِ سفری است به سوی آزادی.
🔻تعصب از کجا میآید؟ گویی از دل تاریکیهای تاریخ. هرگاه انسان از تأمل بازمیماند، هرگاه پرسشگری از او ربوده میشود، زمین حاصلخیز تعصب پدیدار میگردد. همانجا که فرهنگها، سنتها و منافعِ مادی، دامی میشوند بر پای عقل. انسان در چنین شرایطی به جای آنکه چراغ به دست گیرد و راه را بپوید، در غبار باورهای موروثی گم میشود و هر آنچه را با آن آشناست، حقیقت مطلق میپندارد. این است که تعصب نه نشانه قدرت، که نشانه ضعف است؛ نه از علم، که از جهل برمیخیزد.
🔻اما رهایی از این زنجیر چگونه است؟ پاسخ، به زبان ساده، تفکر منطقی است. تفکری که از دشتِ پرسشگری میگذرد و در دامنه نقد خود متوقف میشود. تفکر منطقی، انسان را از عرش یقینِ خام به فرشِ شکِ مولّد میآورد. حقیقت، جز با تیغ نقد آشکار نمیشود. نقد، همان شمشیری است که تعصب را دو نیم میکند و انسان را از زندان خودساختهاش آزاد میسازد.
🔻تفکر منطقی، اما، آدابی دارد. نخست، انسان باید به جهل خویش اذعان کند. همین اذعان، فروتنیای را در او پدید میآورد که کلیدِ درهای بسته است. دوم، باید آماده باشد تا صدای دیگران را بشنود؛ چراکه حقیقت، چون آیینهای شکسته، در دست همگان پراکنده است. سوم، باید تجربههای زیسته خود را از چارچوبهای محدود بیرون بکشد. سفر به فرهنگها و اندیشههای گوناگون، نه برای تقلید، که برای دیدنِ دیگرگونه جهان ضروری است.
🔻و در نهایت، باید عشق به حقیقت را در دل خود بپرورد. آنکس که به دنبالِ حقیقت است، از شکست نمیهراسد، از خطا نمیگریزد، و هرگز به چیزی کمتر از حقیقت خرسند نمیشود. چنین انسانی، در میانه گفتوگوهای بیپایان، به جایی میرسد که دیگر نه خود را مطلق میبیند و نه دیگری را مطرود. او، "عقلِ عاشق" میشود؛ عقلی که در عین تعقل، عاشقانه در جستوجوی حقیقت است.
🔻تعصب، زندان ذهن است و تفکر منطقی، راهِ رهایی. اگر انسان امروز بخواهد از چنگال خشونت و کینه و نادانی نجات یابد، باید دل به این حقیقت سپارد: آزادی، چیزی جز آمادگی برای دیدنِ جهان از چشم دیگران نیست. و این آمادگی، همان نقطه آغاز سفرِ بیپایان انسان به سوی نور است.
#تعصب
@qalamro_din
@howzavian_hamedan
چرا هنگام برخاستن #یا_علی می گوییم؟
ابو نعیم اصفهانی و ابن عساکر روایت کرده اند:
كَانَ لَا يَقُومُ أَحَدٌ مِنْ بَنِي أُمَيَّةَ إِلَّا سَبَّ عَلِيًّا؛
هرگاه فردی از #بنیامیه از جای خویش بر میخاست، #علی(علیه السلام) را لعن میکرد.
ابونعیم الاصبهانی، حلیه الاولیاء و طبقات الاصفیاء، ج5، ص322.
ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج۵۰، ص ۹۶.
l#شیعیان در مبارزه با این فرهنگ دشمنان، هنگام برخاستن «یا علی» میگویند
╭┈───
╰─┈➤@sheikh_mahdi_shahbazi315
@howzavian_hamedan
هدایت شده از جامعه متعادل | مهدی تکلّو
فردا دیدار رهبری با اقشار بانوان است
اما امسال حتی مثل دو سال گذشته تکاپو و شوق خاصی در کار نیست. دو سال گذشته از یکی دو هفته قبل از دیدار درگیریهای اهل فکر و فرهنگ و سیاست در این حوزه بسیار بیشتر بود. اما حالا انگار بلانسبت دیدار شهردار تهران با اقشار زنان پیش رو است.
گرد مردگی پاشیدهاند بر حوزه زنان. آنقدر که خرج کردن از رهبری برای تظاهر به حیات و جوشندگی و مصرف سبکسرانهٔ ایدهٔ «دیدار» هم این جسم زمینمانده را از جای بلند نمیکند. این ایده که میتوانست هر بار (نه هر سال) خون تازهای در جامعه تزریق کند به یک برنامه تشریفاتی و زینتی تبدیل شده است. وقتی خونی نیست، چه فایده از رگهای مکرر؟! خدا کند که ما بدبینها و سختگیرها خطا گفته باشیم و سیاهروی باشیم که قلبا به این راضیتریم و الا به هر اندازه که در کلام ما حقیقتی است بانیان این وضع مشمول هدایت یا اگر نشد لعنت الهی باشند. انشاءالله دیدار فردا برخلاف این مقدمهی تاریکش حسابی روشنی بیافریند و رهبری برای ایراد فرمانها و راهبردهای بعدی دلگرم باشند. و الا که صحبت از اینکه چه کسی ظرفها را بشوید بلایی است که ما رهبری را مجبور به آن کردهایم. و لله الحمد.
🥀 مهدی تکلّو | @Mahdi_Takallou
🔴 چند پرسش عالمانه استاد غلامعباس هاشمی از قائم مقام مدیر حوزه های علمیه👇👇
قائم مقام مدیر حوزه علمیه قم:
🔸درحال حاضر بیش از ۴ هزار نفر طلبه فاضل نزدیک به اجتهاد داریم./ این اتفاق با نیت جهادی مدیران مدارس محقق شده است.
🔸 آمادگی داریم در سال ۱۴۰۳ تحول دیگری را حوزههای علمیه رقم بزنیم.
____________________________
💠 استاد غلامعباس هاشمی:
پیرو فرمایش قائم مقام محترم مدیر حوزه های علمیه (حفظه الله) چند سوال در این میان به ذهن می آید و ممکن است طرح این پرسش ها و تامل حوزویان و اساتید و فضلاء و مدیران مکرم حوزه، در یافتن پاسخ آنها، در تعالی و تحول حوزه مقدسه راهگشا باشد. از این رو لازم دانستم این پرسش ها را طرح نمایم.
🔸این تعداد طلبه قریب الاجتهاد که از نظر کمّی بسیار مبارک و امیدوار کننده است در چه فضایی تربیت شده اند؟ آیا تنها در فقه و اصول به مرز اجتهاد نزدیک شده اند یا در تفسیر، کلام، تبلیغ و نیازهای ضروری جامعه نیز مانند فقه و اصول شمار قابل توجهی در میان این ۴۰۰۰ نفر می توان دید یعنی لا اقل پانصد متکلم مسلط بر قرآن و حدیث و مسائل عقلی داریم که می توانند در شبکه های ماهواره ای و محافل آکادمیک و میادین رقابت رقبای مذهبی در جهان عرض وجود نمایند؟
🔸 اگر آن گونه که به نظر می رسد که این۴۰۰۰ نفر، قریب به اتفاق در فقه و اصول خشک قاعده محور، مرزها را فتح کرده اند آیا آنها در کنار توان استنباط فقهی، مهارت طلبگی یا استادی یا تبلغی و مهم تر از اینها مهارت ارتباط با مردم با سلائق و افکار مختلف را نیز آموخته اند یا توان آنها در قبولی در آزمون مکاسب و کفایه خلاصه می شود؟
🔸عالم قریب الاجتهاد تراز حوزه شیخ عبدالکریم حائری (اعلی الله درجاته) باید لا اقل یک قرن جلو تر از زمان خود بیندیشد طراحی کند و اقدام نماید، آیا عالمان تربیت شده ما حداقل متناسب با زمان خود تربیت شده اند یا ده ها سال نیز از زمان خود عقب هستند؟ جواب به این سوالات با ملاحظه تناسب خروجی آموزش و تربیت حوزه ها با نیازهای نظری و عملی دنیای امروز و لا اقل کشور ایران آسان است.
🔸 سوال مهم تر اینکه آیا ۴۰۰۰ هزار فاضل قریب الاجتهادِ آزاداندیش و شجاع داریم که در یک شیوه آموزشی و تربیتی و الگوگیری از بزرگان خود و نیز زانو زدن در کرسی های آزاد اندیشی پرورش یافته اند یا خیر افرادی که تربیت کردیم در مسائل علمی، اجتماعی و جهانی افرادی دگم با جمود فکری و در عین اجتهاد عین مقلدند؟
🔸 اگر با امیدواری فراوان و لزوم حسن ظن به ثمره چند دهه تشکیلات زحمتکش حوزه مقدسه، نسبت به همه سوالات با نگاه مثبت جواب دهیم سوال اساسی دیگر که این متن کوتاه بدان خاطر نوشته شد این است که این ۴۰۰۰ نفر طلبه قریب الاجتهاد و مهارت آموخته و آشنا به مسائل جهان و از همه مهم تر شجاع و آزاداندیش چه اندازه در تحولات کلان و تصمیم های مهم در حوزه علمیه قم نقش بازی می کنند؟ البته میزان تاثیر در تحولات جامعه پس از تاثیر در خانه است حوزه خانه ما و جامعه جامعه ماست.
حوزه علمیه قم غلامعباس هاشمی همدانی
@howzavian_hamedan
35.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#کلیپ
⭕️مقاومت در برابر اسرائیل را از اینجا شروع کنید...
✅@Serat1357talabe | صراط
@howzavian_hamedan
🔹تقلید از مجتهدِ زن / ۱۴۰۳,۹,۲۷
#رهبرانه
#زن
«یادداشتهای یک جوان»...👇
https://eitaa.com/mahdisokhan
@howzavian_hamedan