eitaa logo
نویسندگان حوزوی همدان
251 دنبال‌کننده
56 عکس
19 ویدیو
1 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان همدان است. #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای ✒️✒️✒️ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @S_mohammad_mosavi @allikhosravi #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر چند بی‌ادبی چنین فردی ارزش مواجهه را ندارد، اما بازنشر این سخنان سخیف و سفیهانه این مدعی گزافه‌گوی روشنفکری را از آن جهت لازم دانستم که اندک افرادی که هنوز گمان می‌کنند چنین افرادی بویی از انصاف و اخلاق در وجودشان هست و بی‌طرفانه درباره مسائل اجتماعی و دینی و فرهنگی به قضاوت می‌پردازند، متوجه شوند که جهالت و سفاهت و نفرت از حقیقت، چگونه می‌تواند در ظاهری آرام و در قامتی روشنفکرانه به نمایش گذاشته شود. برای این قماش مردمان، فقط و فقط ارزش‌های غربی مهم است و بس. اگر کسی سراسر عمر خود را وقف خدمت و عزت این مردم کند، اما به لیبرالیسم بی‌اعتماد و بی‌اعتنا باشد، از نگاه اینان هیچ ارزشی ندارد! چون قطب و قبله ذهن و ضمیرشان اومانیسم و لیبرالیسم است. اینان همان کسانی‌اند که حاضر نیستند حتی یک جمله علیه جنایات صهیونیست‌ها بر زبان جاری کنند؛ اما چنین بی‌باکانه علیه پاک‌ترین و مخلص‌ترین و خدوم‌ترین و پرتلاش‌ترین و عزیزترین رئیس جمهور ایران اسلامی و بلکه مردم ایران سخن می‌گویند! ✍️احمد حسین شریفی @howzavian_hamedan
شهید جمهور الگویی موفق ❎در مورد شهید جمهور نکات فراوان گفته و نوشته شده است و در برخی موارد به دستاورد های دولتش پرداخته میشود اما آنچیزی که باید بدان توجه ویژه شود و در مورد شهید جمهور نباید از آن غافل شد این نکته است که شخصیت شهید یک نمونه و الگوی موفق و مردمی و دلسوز و ضدفساد در حکمرانی را در سطح ملی بلکه بین المللی به جهانیان معرفی کرد و به درستی میتوان او را نماد انقلاب عظیم اسلامی دانست ،نمادی که در بالاترین سطح،مسئولیت میپذیرد ولی از اصول و ارزش های اسلامی در بزنگاه ها که در بین سیاستمداران عدم رعایتش مرسوم است دست نمیکشد. ✍ابراهیم دارابی ستوده @howzavian_hamedan eitaa.com/afzayeshetelaat
🟢کیفر ناسپاسی از نعمت فرصت 🔻ناسپاسی از «نعمت زمان» و «موهبت فرصت»، کیفرهای دنیوی و اخروی فراوانی را در پی دارد؛ شاید بتوان گفت یکی از بدترین و سخت‌ترین کیفرهای دنیوی آن، مشغول شدن به «کارهای بیهوده» و «بی‌ثمر» است؛ کارهایی که هیچ منفعت و خیری در پی ندارد. 🔸آلبر کامو در «افسانه سیزیف» می‌نویسد: «خدایان، سیزیف را محکوم کرده‌ بودند که تخته‌سنگی را پیوسته و بی‌وقفه تا قلّه‌ی کوهی بغلتاند. تخته‌سنگ که به قلّه می‌رسید با تمامیِ وزنِ خود به پایین می‌‌غلتید. [و او می‌بایست این کار را برای همیشه تکرار کند.] خدایان اندیشیدند و به‌درستی به این نتیجه رسیده بودند که هیچ انتقام و مجازات و کیفری بدتر و بزرگ‌تر و سخت‌تر و وحشتناک‌تر از کارِ بیهوده و بی‌اُمید نیست.» ✍️احمد حسین شریفی @howzavian_hamedan
سوگند به قلم و آنچه مى ‏نويسند🌿 شما فرهیختگان گرامی می‌توانید ضمن معرفی کانال 📍یادداشت‌های کوتاه 📍تحلیل‌ مسائل روز 📍چکیده مقالات 📍خلاصه آثار 📍خاطرات تبلیغی خود را برای بارگزاری در کانال به آیدی زیر ارسال نمایید.🌹 @majidrahimi_ir 🌸 @howzavian_hamedan
🟢مجلس شورای اسلامی و فضیلت نظم و انضباط 🔹رهبر حکیم انقلاب در پیامی به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در توصیه‌ای بسیار مهم و کلیدی خطاب به نمایندگان محترم فرمودند: «‏سبک زندگی اسلامی که بخش مهمّی از آن را فضایل اخلاقی تشکیل می‌دهد، در عرصه‌ی چالش‌های سیاسی و رقابت‌های مشروع، اهمّیّت بیشتر می‌یابد. در اینجا است که کیمیای تقوا و گذشت و انصاف و صداقت و مسئولیّت‌پذیری و کار بی‌منّت، قیمت اصلی خود را آشکار می‌سازد.» (۷/ خرداد ۱۴۰۳) در این جمله به اهم فضایل اخلاقی ناظر به نمایندگی مجلس شورای اسلامی اشاره شده است که البته تحلیل و تبیین هر کدام از آنها نیازمند فرصتی فراخ است. 🔸در کنار اینها معتقدم که اگر نمایندگان محترم این دوره از مجلس بتوانند به صورت محسوسی یکی از فضایل اجتماعی و مدیریتی و ارزش‌های ناظر به جلسات تقنینی و مشورتی را در درون مجلس نهادینه کرده و به نمایش بگذارند، کاری بسیار بزرگ و تأثیرگذار در فرهنگ عمومی انجام داده‌اند: و آن فضیلت «نظم» و «انضباط» است: 1️⃣حضور در همه جلسات علنی و غیرعلنی مجلس؛ تشکیل جلسات مجلس با حضور همه اعضاء (۲۹۰ عضو): مع الاسف میانگین غیبت نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی در جلسات بررسی طرح‌ها و لوایح در صحن علنی مجلس، در مقایسه با مجالسی مثل آمریکا و اروپا، عدد شرم‌آور و بسیار بدی است! امیدواریم نمایندگان دوره دوازدهم نه به تأسی از مجالس غربیان، بلکه به تأسی از واپسین سفارش مولای پارسایان (وَ نَظمِ اَمرِکُم)، نظم در حضور را سرلوحه کار خود قرار دهند. 2️⃣حضور به موقع در جلسات(التزام به حضور منظم و به موقع): چنین نباشد که هر نماینده‌ای هر زمانی که دوست داشت در جلسه حضور پیدا کند و هر زمان هم که دوست داشت از جلسه خارج شود! (وضعیتی که متأسفانه تاکنون شاهد آن بوده‌ایم!) 3️⃣حضور با آگاهی و مطالعه و توجه تام به مباحث و مسائلی که مطرح می‌شود: متأسفانه کراراً شاهد بوده‌ایم که تعداد نه چندان کمی از نمایندگان مجلس، هیچ توجهی به سخنران‌ها و ناقدان یا مدافعان طرح‌ها و لوایح ندارند؛ بلکه مشغول گفتگو با دیگر نمایندگان یا مشغول رد و بدل کردن پیام با موبایل و ... هستند! (حقیقتاً مشاهده چنین صحنه‌هایی در مجلسی که باید عصاره فضایل ملت باشد، نه تنها موجب ناامیدی مردم و بی‌اعتمادی آنها به تصمیمات مجلس می‌شود که اساساً صحنه‌ای شرم‌آور است) 4️⃣ممنوع کردن ورود موبایل به صحن علنی مجلس: (یک عمل بسیار زشت این است که عده‌ای از نمایندگان به هنگام سخن گفتن دیگران مشغول ور رفتن با موبایل خود هستند). 🖊احمدحسین شریفی 🌸 @howzavian_hamedan
هر انتخاباتی سایه هایی از اسامی بزرگ بر سرش دارد که البته کاندیدا هم نمی شوند اما آن سایه ها، در رنگ نهایی انتخابات و منتخب و ماموریتش موثر می شوند. قد بلند شهید جمهور آیت الله رئیسی اولین سایه بلندی است که بر این انتخابات سایه افکنده. از سوی دیگر بلندنظری این شهید بزرگوار، بعد از سالها، فاصله قم و تهران را کم کرده و از همان ساعات اولیه آرام گرفتن بدن رئیس جمهور شهید، از سوی کنشگران سیاسی تهران، پیامهایی مبنی بر دعوت از علمای قم، به گوش رسید. موجهای توئیتری این دعوت ها هم نشان می دهد که بدنه انقلابی با اعتماد و امیدواری به این دعوتها نگاه می کنند و احساس می کنند که ردا و کفش شهید جمهور، بیش از هر کسی بر قامت علمای دین برازنده است. فارغ از اینکه فکر می کنم تاکنون معلوم شده است که علمای قم، قصد حضور در پاستور را ندارند، اما این امید مجدد به حوزه را نباید بی جواب گذاشت و علمای اعلام و طلاب عزیز باید با گامی بلندتر در آنچه رئیس چهاردهم جمهور به سوی آن برود نقش آفرینی کنند. این روزها از حوزه توقع نمی رود که فقط از یک نامزد حمایت کند. به شکرانه این رجوع مجدد، حوزه علمیه باید در کشف ماموریت های دولت جدید برای مردمی شدن واقعی تر نظام، برای انسانی تر شدن اقتصاد کشور، برای صف بندی کردن با سرمایه سالاری داخلی و خارجی، برای مبارزه با سرکوب دانش و صنعت توسط خام فروشهای نوکیسه، برای احیاء کرامت کارگر و معلم و... برای برادرانه تر شدن روابط، بین دلبستگان به آرمان امت اسلامی، مقتدر تر شدن جبهه مقاومت در مقابل با غده سرطانی اسرائیل... برای رسیدن به دولتی مقتدر به حرفش حرف باشد و موشک حامی کودکان فلسطینش با بورسش تهدید و سرکوب نشود.... باید حرفهای واضح تری بزند. حوزه به پشتوانه خون شهید جمهور و اخلاق بی نهایت او، باید اخلاق فاسدی که از سال 88 بر انتخابات های کشور حاکم شد و جامعه را دو شقه کرد را اصلاح کند. برای این کار خیلی باید دوندگی کرد، و همه طلاب می دانند که به جای اینکه سودای پاستور رفتن بزرگان را در سر داشته باشد، باید به فکر طرح هایی درست و کارآمد برای همان تحول آفرینی باشد که رهبر معظم انقلاب در 21 اردیبهشت 1400 یعنی یکماه قبل از انتخاب شهید جمهور به آن تاکید کردند. به عنوان یک طلبه کوچک و تماشاچی، بر روح شهید جمهور عزیز درود می فرستم که چنین آبرویی را مجددا برای حوزه و طلاب با اخلاص و کم توقع آن ایجاد کرد. و صد امید که علما و طلاب ما این فرصت را مغتنم بشمارند و با اخلاص تمام آن را در خدمت اسلام هزینه کنند و از روح این شهدی عزیز در این راه مدد بگیرند. حسین مهدیزاده 🌸 @howzavian_hamedan
ابیاتی در وصف قصد قربت را تو در خدمت به مردم دیده ای لاله‌ی عشقِ شهادت را در آخر چیده ای سیدِ جمهوری و بر نفس خود بودی رئیس رَاس نَفسَت را به دیوار بلا کوبیده ای بعد از اندی سال پر مشکل شدی مشکل گشا با دل خالص به فکر حال مردم بوده ای راحتی را از خودت راندی تو با جهد و تلاش مزد زحمت های خود را خوش به دست آورده ای کفر نعمت های ما آخر تو را از ما گرفت لکن اکنون با بهشتی در بهشت آسوده ای ✍محمدمرتضی حقگویان @howzavian_hamedan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به بام برشده‌ام تشنه، با صدای بریده اذان به وقت گلوی بریدۀ تو بگویم هزار مرتبه آتش شدم نشد که غروبی ز خیمه‌های به آتش کشیدۀ تو بگویم @howzavian_hamedan
✍ احمدحسین شریفی 🔹افراد و گروه‌هایی که صرفاً به هدف کسب قدرت وارد عرصه می‌شوند تمام تلاش خود را برای هیجانی کردن فضا به کار می‌گیرند. و برای این منظور، از تیم‌های رسانه‌ای و شگردهای جنگ روانی و الفاظ چندپهلو و جملات نیش‌آلود نیز بهره می‌گیرند. 🔸حفظ عقلانیت و مطالبه دلیل و دوری از هیجانات زودگذر شرط لازم برای یک انتخاب درست است. 🔻مواظب باشیم بر اساس هیجانات زودگذر، سرنوشت کشور را تعیین نکنیم. @howzavian_hamedan
﷽ ⚫فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت! 🔻«آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی»، استاد، پیر، مرشد، [و بی‌مزاج آب و گل] پدر روحانی و معنوی‌ام شب گذشته چشم از جهان فروبست و مسافر سرزمین برزخ شد! پدری با برق نگاهی تابنده، صدایی گرم، پرطنین و در گوش‌جانم زنده، با بارقۀ انسانیتی فروزنده. الحق که: صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چو «او» فرزند بزاید 🔻چشمم گریان و دستم لرزان و واژه‌هایم در این ماتم نارسند: «بحر قلزم اندر ظرف ناید». نمی‌توانم دریاهای آتش و طوفان‌های روح و افق‌درافق معنویتی الهی و آسمانی و دریای آبی صفا و صحرای سبز وفا و آسمان سرشار از ستاره و یقین‌یافتۀ او را در واژگان به بند کشم. تنها می‌توانم در برابر این مرد بزرگ که تمام تمنایم بود، سرخم کنم و مانند فرشتگان به سجده تکریم بپردازم و بگویم: کنون چه چاره که در بَحرِ غم به گردابی فُتاد زورقِ صبرم ز بادبانِ فِراق 🔻خداوندا تو شاهدی که منِ قرین آتش هجران، قلمم خامه‌ای برای بیان فراق و این یاد سوزان و این گدازۀ جوشان که نشانه‌ای از اخگر همیشه زنده آتش نامیرای عشق به اوست را ندارد. 🔻خداوندا تو خود گواهی که او زندگی‌اش را با نام تو و رضای تو پیوند زده بود. «من تَعيَّشَ برَبّه» و نه «‌من تَعیَّشَ بِنفسِه»، کسی که با نام و صفات و افعالِ رب خویش زندگی کرد. او تبلور و تجلی پیوسته سخن بلند پیامبر حق بود که: « هل الدّينُ الّا الحُبّ؟» مگر دین غیر از محبت و عشق‌ورزی چیز دیگری است!؟ 🔻خدایا تو خود دانایی که حضرت غیاث‌الدین، پناه آدمیان به سوی دین، معنویت و مروّت بود، بدون كلمه! مصداق «كونُوا دُعاةَ النّاس بِغَيرِ اَلْسِنَتِکم.» مردمان را بی کلام و بی‌زبان بسوی خیر و خوبی و زیبایی خواند. 🔻بارخدایا، تو خود بهتر از همه می‌دانی انبوه آدميان می‌آیند و می‌روند و مانند غبار بر باد می‌روند و محو می‌شوند و نشانی و یادی از آنان بر جای نمی‌ماند. اما کسانی چون آیت‌الله طه‌محمدی، از زندگی خود یک اثر هنری و از خویش هنرمند می‌سازند. اگر صورت‌گر با نقش و رنگ، و پیکر تراش با سنگ و موسيقی‌دان با آهنگ و نویسنده با واژگان، هنر خود را سامان می‌دهند، هنرمندانی از جنس این مرد منعم و متنعم با زندگی خود و از زندگی خویش تابلوی هنری می‌آفرینند و «فتبارک الله احسن الخالقين» 🔻خداوندا داغ او بر من راه‌نشین سنگین و طاقت‌سوز است و دلخوش به وعده مولای عالمیانم که: «يَنزلُ الصبرُ على قَدر المصيبَةِ»(نهج‌البلاغه/حکمت ۱۴۴). بیش از سی سال قرین نگاه مهربان و حامل دست گرمش بر شانه‌ لاغرم بوده‌ام. دست گرمی که زین پس در جستجویش باید کوره راه‌ها را بپیمایم و آرزویش را تا آخر عمر حسرت برم! ✍️ علی خسروی   @bahr_dar_koze @howzavian_hamedan
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
🔹🔹 ❇️بسم‌الله الرحمن الرحیم❇️🔹🔹 👳🏻‍♂️فراخوان تبلیغ👳🏻‍♂️ مبلغ به حول و قوۀ الهی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در راستای امتثال امر مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای مبنی بر جهاد تبیین و تبلیغ و تاکید اخیر ایشان بر مشارکت حداکثری در انتخابات، تشکل تخصصی یاوران اندیشه دینی (معاونت علمی فرهنگی موسسه حضرت زینب سلام‌الله علیها) اعزام خواهد داشت: ۱- عرصهٔ تبلیغ: نمایشگاه ها، تفرجگاه ها، تبلیغ چهره به چهره و مشاوره‌های انفرادی و احیاناً حضور در مساجد در صورت هماهنگی. ۲. اسکان، تغذیه و ایاب و ذهاب مجردی فراهم است. ۳. تاکنون ۳ استان اعلام آمادگی کرده اند. ۴.اعزام در دو بازه ۲۴ الی ۳۱ خرداد و ا الی ۸ تیر ماه خواهد بود. ۵. متقاضیان تبلیغ انتخابات حضور قطعی خود را نهایت تا ۲۰ خرداد اعلام نمایند. ۶. بزرگوارانی که درخواست تبلیغ دارند فرم مشخصات زیر را سریعاً پر کرده و به آیدی @Rn9631 واحد اعزام معاونت تبلیغ یاوران اندیشه دینی آقای نظری بفرستند. نام و نام خانوادگی: نوع پرونده تخصصی یا عمومی(اولویت با مبلغ تخصصی است): کد سمتا: کدملی: شماره تماس: منطقه اعزامی: پینوشت: اعزام ها در صورت تکمیل ظرفیت صورت خواهد پذیرفت. 🤲🏻ان‌شاءالله این مجاهدتها، مورد رضای حضرت حق و توجّه خاصۀ حضرت ولی عصر- عج الله تعالی فرجه- قرار بگیرد. با تشکر @hazratzainab_com
سبک‌بالی و سبک‌باری آیت‌الله طه‌محمدی بهترین توصیف من از خواجه خندان و شمع جمع منبلان و آیت‌ رحمان، یعنی مرحوم شیخ غیاث‌الدین طه‌محمدی تشبیه ایشان به «نور» است؛ او حقیقتاً نور بود. اهل قرآن می‌دانند که در قرآن مجید واژه «ظلمات» به شکل جمع و واژه « نور» به صورت فرد به کار برده شده است. نور، سبکی را تداعی می‌کند و ظلمات، نماد سنگینی است. زمین نیز نماد بر جای ماندن و زمین‌گیری روح انسانی است. ترکیب شگفت‌انگیز: «اثَّاقَلْتُم إِلَى الْأَرْضِ»(توبه، ۳۸) نشانه سنگینی و گرایش انسان به انحطاط و تبعیت او از نفسانیت خویش است. گمان می‌کند، بقا و جاودانگی در سنگینی اموال و یا قدرت است. اگر شوق پرواز یافت، مثل كلمه طيبه اعتلاء پیدا می‌کند و سوی آسمان می‌رود. زمین، نشانه و نماد سنگینی و درماندگی و آسمان، نشانه و نماد سبکی و والایی است. از میناگری‌های قرآن مجید است که هر دو موقعیت و یا حالت و مقام سبکی و سنگینی را در کنار هم قرار داده است. موضوع سخن جهاد است و انسان‌ها در دو وضعیت «خِفاف» و «ثِقال» قرار دارند. هر دو مصدر، حال هستند و منصوب:« انفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا» (التوبه،۴۱) سبک‌بار و گران‌بار بسیج شوید. سبک‌باری و گران‌باری، دو نحوۀ دید و دو سبک زندگی است! قرابت و شباهت غریبی که دو واژه «سَبْک» و « سَبُک» باهم دارند. سَبْک واژه عربی است، به معنای سامان دادن و سنجیدن، و یا شیوه مشخص انجام کاری و یا ساختن چیزی مانند جواهرسازی و سکه‌زنی است. سَبُک واژۀ پارسی با ریشه پهلوی به معنای کم وزنی و آسانی و رهایی است. گویی در واقع سَبک زندگی همان سَبُکی است و گرانباری اساساَ زندگی نیست! سبک‌زندگی حضرت طه‌محمدی بزرگ( رحمةالله‌علیه) سبک‌بالی و سبک‌باری بود. سبک‌بالی ملکۀ آن گرامی شده بود. چرا که به قول صائب: سبک نساخته از دانه خویش را چون کاه امیـد جـاذبـه از کهـربـا نبـایـد داشـت .. «زهد نام» که گران‌تر و دشوارتر از زهد نان است در او تجلی داشت. شیخ نه دربند نام بود و نه دربند نان. نگارنده را دست‌ گشاده‌ایست برای ذکر مصادیق مختلف از این سبک‌باری و سبک‌بالی ایشان. چه کسی باور می‌کند استاد عالی حوزه با ۳۷ سال سابقه امامت‌جمعه و دو دور حضور در مجلس خبرگان رهبری در قم، در خیابانی فرعی و در یک واحد زیرزمین کوچک و ساده زندگی می‌کرد؟! او از بند رسته و سبکی به او قوام و ثبات داده و به پرواز آورده و همچون غزل عرشی حافظ به آسمان برده بود: در آسمان نه عجب گر به گفته حافظ سرود زهره به رقص آورد مسیحا را ✍️ علی خسروی   @bahr_dar_koze @howzavian_hamedan
🟢انتخاب رئيس جمهور: برنامه‌ یا کارنامه؟! 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مدتی است در بدنه‌ی نخبگانی کشور مسأله اولویت داشتن هر کدام از «برنامه» یا «کارنامه» برای انتخاب رئیس جمهور، به یکی از مسائل و مباحث داغ تبدیل شده است. این بنده پیشتر گفته‌ام و به این گفته خود نیز معتقدم که در انتخاب رئيس جمهور چهار عنصر کلیدی را به طور ویژه باید مورد مداقه و مطالعه قرار داد: «برنامه»، «اراده»، «کارنامه» و «هم‌خانه»‌ها(یعنی همکاران و اطرافیان و طرفداران). اما در وزن‌دهی به این امور معتقدم «برنامه» و «اراده» مهم‌تر و مقدم‌تر بر «کارنامه»‌اند؛ همانطور که «هم‌خانه»‌ها نیز مقدم بر «کارنامه‌»‌اند. زیرا: اولاً، افراد بدون برنامه ممکن است اقدامات اجرایی و عمرانی فراوانی انجام دهند، اما چون فرض این است که فاقد یک برنامه جامع، سنجیده و کارشناسی‌شده و بدون در نظر گرفتن همه جوانب زیست اجتماعی متناسب با جامعه اسلامی‌اند، آن خدمات، ممکن است ناخواسته فجایع فرهنگی و اخلاقی جبران‌ناپذیری را برای افراد و خانواده‌ها و جامعه پدید بیاورد. ثانیاً، تجربه نشان داده است که افراد بدون برنامه، وقتی در مسند اجرا قرار می‌گیرند، به دلیل رویکرد عمل‌گرایانه‌ای که دارند، «منفعلانه» یا «دلبخواهانه» در هر موقعیتی هر نکته خوشایندی را که بشنوند، به صورت سلیقه‌ای موافقت می‌کنند و هر نکته ناخوشایندی را مخالفت می‌کنند و این مسأله موجب یأس و سرخوردگی و کناره‌گیری و خانه‌نشینی جامعه نخبگانی و مدیران کاردان و خیرخواه نسبت به مدیریت کشور می‌شود. ثالثاً، افراد بدون برنامه جامع و سنجیده، به دلیل ضرورت‌های اجرایی و اداری نهایتاً به افرادی «دهن‌بین» و مدیرانی «مذبذب» تبدیل خواهند شد که موجب نوعی «سردرگمی» لاینحل در اداره کشور خواهند شد. رابعاً، همانطور که قبلا گفته‌ام، انتخاب رئیس جمهور، فی الواقع انتخاب یک شخص نیست؛ بلکه انتخاب همه مدیران و مجریان اداره امور کشور است. به همین دلیل باید هم‌خانه‌ها و هم‌کاران و همراهان و مدافعان او را هم سنجید. بی‌طرفانه قضاوت کرد. خیرخواهی و مردم‌دوستی و پایبندی آنها را به شعارها و آرمان‌های انقلاب اسلامی ملاحظه کرد. عزت‌طلبی و استقلال‌خواهی و عدالت‌محوری آنان را مطمئن شد. و الا روشن است که یک شخص به تنهایی، هر اندازه هم که کامل باشد، نمی‌تواند کشور را اداره کند. @howzavian_hamedan
با رفتنت همه‌ی ما یتیم شدیم... به یاد مردی که دنیا برای او کم بود🖤 اشک، توان قلمم را گرفته است، چه کنم؟ آیا می‌توان از استاد عشق چیزی ننوشت؟ یک عمر سکوتِ تو بغضی شده در گلوی من، هر لحظه‌ای که با شما بودم دریایی از معرفت و عشق بود، استادِ عزیزم، پدرِ مهربان با رفتنت همه‌ی ما یتیم شدیم، هیچ‌گاه یادم نمی‌رود که پس از فوت پدرم چگونه من را دلداری می‌دادید و من را به ادامه دادن مسیرهای پژوهشی و علمی دل‌گرم می‌کردید. حسین جان! بعد از شما چه کسی با شوخی و خنده در دل حجم عظیمی از کارها به من بگوید باید «مرد بشوی!»، پس از شما با چه‌کسی حرف دل بگویم؟ هرگاه از ناملایمات زندگی خسته می‌شدم فقط شور و نشاط شما بود که توانی دوباره به من می‌داد. استادِ عزیزم، هم‌اکنون که تو نیستی و من این حجم از خاطرات را می‌بینم آتش دلم گداخته‌تر می‌شود، حسین جان، مثل شما کم‌تر تکرار می‌شود، یادم نمی‌رود که در یک سال گذشته بیش از ده بار به ما می‌گفتید پس از من راه من را ادامه بدهید، نگذارید کارها روی زمین بماند... اما راه شما توفیقی بود که نسیب کم‌تر کسی می‌شود. بارها در کنار شما بودم در جلسات متعدد بحث‌های تخصصی مطرح می‌شد همه‌ی اساتیدی که یک عمر در آن حوزه زحمت کشیده بودند شروع به سخن گفتن می‌کردند و هنگامی که شما پس از نگارش تمام نکات اساتید بحث را جمع‌بندی می‌کردید آنچنان مسلط ورودِ به بحث داتشید که کأنه طی عمر با برکتتان فقط این علم را آموخته‌اید و ممحض در آن بوده‌اید. چه بگویم! چه بگویم از استادی که در دل شب پس از ساعت‌ها کار و مشغله طولانی آنچنان بحث‌های علمی را مطرح می‌ساخت و با شور و نشاط از پروژه‌های متعدد سخن‌ می‌گفتید که انگار اولین ساعات کاری بود. چه بگویم از استادی که که با تمام مشغله‌های کاری، وقتی را برای مستبصرین سیستانی می‌گذاشت، دغدغه‌ی خانواده‌های فقیر را داشت و با تمام وجود وقتی را مجزا برای تربیت فرزندان و خانواده اختصاص می‌داد... استاد عزیزم، هنوز رفتنت را باور نکرده‌ام، حسین جان! آخرین دیدارمان 29 تیرماه بود و چه حرف‌های گوهر باری گفتی و رفتی، ظهر که پس از نهار با صفایی که در جمع ما بودی و رفتی به دوستان و رفقا گفتم، انگار دنیا برای استاد کم است! دنیا دیگر تاب و تحمل وجود با عظمت تو را نداشت.... پ.ن: این دلنوشته را روزهای ابتدایی غروب دنیایی استاد نوشته‌ام... ✍️مجید رحیمی @naghdname_ir @howzavian_hamedan
سلام وعرض ادب وقت بخیر چند ایده برای ساعات باقی مانده از انتخابات: 1. توسل و تضرع خالصانه به درگاه احدیت جهت رقم خوردن خیر کشور و متمایل شدن دلها به سوی فرد اصلح. : برپایی هئیت، روضه خانگی (روضه حضرت مادر و حضرت رقیه سلام الله علیها)، ختم صلوات (به صورت خانگی و گروه‌های مجازی) 2. بیستکال و پیامک در همین چند ساعت میتواند سرنوشت چند سال کشور را جابجا کند! : با سلام و عرض احترام دوست عزیزم برادر /خواهر..‌.... بنده ان شاءالله در جمعه ۱۵ تیر ماه، ضمن بررسی کامل سوابق و برنامه هر دو کاندید ریاست جمهوری و برای تکرار نشدن دولت دوباره روحانی، برای بهبود وضعیت مسکن، معیشت، اشتغال و... به آقای دکتر <سعید جلیلی> رای خواهم داد. امیدوارم شما هم این فرد را انتخاب بفرمایید. ارادتمند شما .... 3. حضور جدی در اطراف محل‌های اخذ رای : الف) گزارش تخلفات رقیب ب) مقابله از خرید رای ج) حضور موثر سر صندوق آرا در پایان: پدران عملیات روانی و فریب در ستاد پزشکیان فعالند. مراقب باشیم خسته و منفعل از دروغ ها نشویم. بایستیم و عملیات کنیم چه در دفاع چه در تهاجم @cafe_fekr
هدایت شده از مسیر سعادت⁦🏝️⁩
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عالم محرم است و سلام علی الحسین •┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈• به کانال مابپیوندید 👇🌷 https://eitaa.com/afzayeshetelaat
🔷آخرالزمان دوره‌ای که اهل‌بیت ع آن را بدترین دوران‌ها و محل زندگی شقی‌ترین و بدترین خلائق معرفی کرده‌اند. خلقت خلق جهت نیل به عبودیت خداوند باری‌تعالی و رسیدن به اوج قله‌ی انسانیت است و به حکم آیه ((ماخلقت الجن و الانس الا لیعبدون))، هدف غایی خلقت بنده‌ی خدا شدن می‌باشد. 🔻انسانی که تمام وجودش را حیوانیت و شهوات مقام و اموال برداشته، چگونه می‌تواند از آن رتبه‌ی پست به مراتب بلند انسانیت بنگرد؟ 🔻انسان با شناخت عوامل سقوط و شرایط سعود نیز نخواهد توانست مسیر حقیقت را بپیماید؛ مگر نه اینکه تاریخ پر است از عالمان ساقط شده. مگر قاتلین حسین‌بن علی ع قاری قرآن و مقیم صلاه نبودند؟! 🔻کسانی که افراد را به خود می‌خوانند، نیک می‌دانند که ذره‌ای هادی نیستند؛ زیرا پیمودن این مسیر جز از طریق امامان معصوم فراهم نیست و علم را فقط باید از آنان گرفت (( لا علم الا من عالم ربانی)). 🔻قرآن کریم مودت اهل‌بیت پیامبر را یگانه اجر رسالت نبوی معرفی کرده ((ما اسالکم علیه من اجر الالموده فی‌القربی)) و نهایت این اجر را به نفع خود ما دانسته ((ما سالتکم من اجر فهو لکم)) یعنی تبعیت از ائمه معصومین، نیکو سرانجامی دارد که خود شما را ارتقا می‌دهد. 🔻عصر حاضر، آخرالزمان باشد یا نباشد، همه معترفیم که بد زمانه‌ایست... هنجارها واژگون شده... ارزش‌ها تغییر کرده... عدالت گم شده... و... 🔻پس باید معترف شویم به اینکه در زمانه تاریک فعلی به چراغ هدایت، بیش از پیش محتاجیم. 🔻ما باید با تمسک به گره محکم ((فقد استمسک بالعروه الوثقی)) و چراغ‌های هدایت ((الله نورالسموات و الارض...... فی بیوت اذن الله ان ترفع...)) راه به یگانه مقصد حقیقی در پیش گیریم... 🔻مسیر حقیقت و انسانیت و عدالتی که می‌تواند ما را از حقایق سیراب و از منجلاب فعلی برهاند... 🔻دوستی اهل‌بیت در پیروی حقیقی از آنان است؛ نه لاف محبت و تبعیت‌گریزی... ✍محمد موسوی eitaa.com/qalamro_din @howzavian_hamedan
🌀پرتوی از عقلانیت نهضت حسینی (۱) تقابل ۷۲ یا ۱۳۰ نفر در مقابل ۳۰ هزار تن. عقلانیت یا پیروی از احساسات؟ 🔻صحنه‌ی عاشورا، صرفا تقابل دو جریان در زمان و مکانی خاص نیست؛ بلکه دارای مقدمه و موخره‌ای است که عدم درک صحیح هریک از آنها موجب ایجاد شبهاتی از این دست در مورد شاید مهم‌ترین حادثه تاریخ می‌شود. 🔻مقدمات این جریان، عبارت‌اند از بعثت نبی و غزوات و جنگ‌های زمان پیامبر، نصب خلیفه توسط پیامبر در عید غدیر، رحلت پیامبر و وقایع همزمان با آن، زمان خلافت خلفای ثلاثه، خلافت امام علی ع و امام حسن مجتبی ع، صلح امام حسن ع و معاویه، و ۱۰ سال امامت امام حسین در دوران معاویه. موخرات این جریان نیز از ظهر عاشورا و بعد از اسارت اهل‌بیت پیامبر ص آغاز شده و تا کنون ادامه دارد. 🔻رویکرد شخص در مورد این جریانات، به‌صورت مستقیم بر برداشت‌ها از واقعه عاشورا موثر است. 🔻مثلا اگر انتصاب خلیفه از طرف خداوند را نپذیریم و قائل به انتخاب به روش ثقیفی شویم، اساسا بخش قابل‌توجهی از مقدمات این حرکت دگرگون خواهد شد. 🔻از سوی دیگر تحلیل دقیق شرایط سیاسی-اجتماعی زمان و خلافت شخصی بین‌الفسق در ممالک اسلامی و فهم درخواست بسیاری از مردم آن زمان برای قیام، از اهمیت ویژه‌ای در تحلیل عاشورا برخوردار است. 🔻یزید شخصی بود که به شهادت تاریخ و شیعه و اهل تسنن، به صورت آشکارا شراب‌خواری و میمون‌بازی می‌کرده و صریحا در مقابل احکام قطعی اسلامی موضع می‌گرفته است. از سوی دیگر، یکی از بندهای عهدنامه‌ی صلح امام مجتبی ع و معاویه، عدم نصب جانشین توسط معاویه بوده است. خلفای ثلاثه، حداقل با شورای ثقیفی مشروعیت خود را توجیه می‌کردند؛ ولی یزید همین پشتوانه را نیز نداشت و به‌صورت موروثی خلیفه شده بود. 🔻عدم تفهم مسائل اصلی و عناصر این حرکت عظیم، قطعا موجب تزلزل‌ها و شبهات اعتقادی خواهد شد. 🔷ادامه دارد... ✍محمد موسوی @howzavian_hamedan
هدایت شده از قلمرو حقیقت
🌀عقلانیت نهضت حسینی (۲) تقابل ۷۲ یا ۱۳۰ نفر در مقابل ۳۰ هزار تن. عقلانیت یا پیروی از احساسات؟ 🔻خداوند جهان را بر نظام احسن آفرید ((الذی احسن کل شیء خلقه ثم هدی)) احسن بودن نظام هستی منوط به داشتن هدف و غرض است. هدفی که با هدایت بشر حاصل می‌شود، هدف احسن خلقت است؛ پس خود هادی، هم باید با نظام احسن مادی سنخیت داشته باشد و هم با خداوند فوق تجرد و ماده‌ی خالق این نظام. 🔻از طرفی وجود خلیفه‌ی پیام‌رسان خالق در بین مخلوقات امری ضروری است که آن شخص با معجزات و کرامات خاص شناخته می‌شود. از طرفی دیگر لزوم وحدت خلیفه الهی از ضروریات غیرقابل‌انکار است؛ زیرا تعدد او با وحدت خالق نمی‌سازد... 🔻با این تفاصیل، نبی مکرم اسلام یگانه خلیفه الهی در زمان خود بوده که با معجزات عدیده، من جمله قرآن کریم، خلیفه بودن او اثبات شده است. 🔻باتوجه‌به اینکه پیامبر اکرم آخرین پیامبران است، سوال این است که بعد از او چه کسی به مقام خلافت الهی گماشته می‌شود؟ آیا نباید شبیه‌ترین افراد به پیامبر بوده و از مقام عصمت برخوردار باشد؟ آیا اشخاص غیر مصون از خطاهای راهبردی می‌توانند این مقام را تصاحب کنند؟ اصلا چگونه باید اورا بشناسیم؟ آیا مردم عادی می‌توانند شخص دارای این مقام را تشخیص دهند؟ اصلا آیا پیامبر نباید او را معرفی کند تا مسلمانان بعد از ایشان در تحیر نمانند؟ 🔻کنار هم قرار دادن این مقدمات، ما را به این نتیجه می‌رساند که پیامبر ایشان را معرفی کرده است. نه تنها او، بلکه تمام خلفای خود تا روز قیامت را معرفی کرده است. لازم به ذکر است که این معرفی از جانب خداوند بوده است؛ زیرا فقط خداوند است که حق انتخاب رابط بین خود و خلق را داراست... برای اطلاعات بیشتر به کتاب شریف الغدیر علامه امینی (ره) مراجعه کنید. 🔻گزارشات تاریخی نشان می‌دهد که در زمان وفات پیامبر، افرادی با دسیسه‌های خود شخص مد نظر خداوند را از مقام خلافت ظاهری کنار زدند و افراد دیگری جایگزین ایشان کردند. یعنی عالم‌ترین و برترین افراد را کنار زده و به اعتراف اهل تسنن و شیعه، شخص به مراتب پایین‌تر را جایگزین او کردند. 🔻بزرگترین خیانت در حق بشریت، همین کنار زدن خلیفه بر حق خداوند بوده که ریشه اصلی وقوع واقعه عاشورا، به همین امر برمی‌گردد. 🔻یزیدبن معاویه، در واقع امتداد همین خیانت بزرگ در حق مسلمین است. یزیدی که فرزند معاویه است و معاویه گماشته‌ی همان خلفای ثلاثه‌ی نابحق است. معاویه‌ای که حتی در مقابل دستور علی ع، بعد از خلافت ظاهری ایشان ایستاد و با او جنگید و بسیاری از مسلمین را به طمع قدرت به خاک و خون کشید. 🔻اینها همه در امتداد کنار زدن خلیفه بر حق الهی توسط افرادی است که از دستور خدا و پیامبر سر باز زدند. 🔹ادامه دارد.... ✍محمد موسوی eitaa.com/qalamro_din
🔴«قیام حسینی» در آیینه‌ «نامه‌های حسینی» ◾️قسمت سوم: بیان ویژگی‌های حاکم و حکومت اسلام‌پسند در پاسخ به نامه‌های اهل کوفه 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــ وقتی مردم کوفه متوجه عدم بیعت امام حسین(ع) با یزید و هجرت آن حضرت از مدینه به مکه شدند، در قالب‌های مختلف و با فرستادن پیک‌ها و نامه‌های متعدد از آن حضرت دعوت کردند که برای اقامه حکومت اسلامی و احیای سنت و سیره اجتماعی و سیاسی پیامبر اکرم(ص) به کوفه برود. در مدت چند ماهی که امام علیه السلام در مکه بود به صورت مرتب دعوت‌نامه‌های فراوانی که با امضای همه بزرگان و بسیاری از مردمان کوفه نوشته می‌شد و با حرارت و جدیت فراوان از او می‌خواستند که «ما پيشوايی نداريم، نزد ما بيا تا شايد خداوند به واسطه‌ی شما ما را بر محور حقّ گرد آورد.» و یا «عجله نما، چرا كه مردم منتظر شما هستند و جز شما به كسی توجّه ندارند. عجله، ‏عجله! باز هم عجله، عجله!» و حتی عده‌ای چنین نوشتند که «اگر نزد ما نيايی گنهكار هستی»! آن حضرت به دلایل مختلفی، برای راستی‌آزمایی این دعوت‌ها و برای اطمینان از اینکه چنین دعوت‌هایی از روی محض هیجان و عواطف و احساسات نیست و بلکه متکی بر یک بنیان و باور فکری و اعتقادی است، عموزاده خود مسلم بن‌عقيل را (که به همراه امام حسين از مدينه به مكّه آمده بود) به عنوان نماينده و فرستاده خود انتخاب كرد. و در ضمن توصیه‌ها و سفارش‌های امنیتی و سیاسی ویژ‌ه‌ای که به او داشت، در نامه‌ای خطاب به مردم کوفه چنین نوشت: «فلَعَمْرِي، ما الإمامُ إلَّاالحاكِمُ‏ بِالكتابِ، القائِمُ‏ بالقِسطِ، الدَّائِنُ بِدينِ الحَقِّ، الحابِسُ نفسَه عَلى ذاتِ اللَّهِ، وَالسَّلامُ؛ به جان خودم سوگند، امام و پيشوا كسي نيست مگر آن کس که به كتاب خدا عمل (و حكم) كند و به دادگستري و عدالت اقدام کند و به دين حقّ ملتزم باشد، و خود را وقف خدا كند. والسّلام». امام حسین علیه السلام در این جمله مختصر، اولاً، به صورت غیرمستقیم یکی از مهم‌ترین علل قیام خود علیه خلافت یزید بن معاویه را بیان کردند؛ ثانیاً، قصد خود برای برقراری حکومت را ابراز کردند؛ و بعداً‌ همین قصد را در مقابل حر بن یزید ریاحی و اصحابش با صراحت بیشتر ابراز کرد و فرمود: «وَ نَحْنُ اهْلُ الْبَيْتِ اوْلى‏ بِوِلايَةِ هذَا الْامْرِ مِنْ هؤُلاءِ الْمُدَّعينَ ما لَيْسَ لَهُمْ وَ السّائِرينَ فيكُمْ بِالْجَوْرِ وَ الْعُدْوانِ» . ثالثاً، ایده خود را نسبت به شرایط و ویژگی‌های حاکم و حکومت اسلام‌پسند بیان کردند: نرم‌افزار حکومت و حکمرانی اسلام‌پسند، «کتاب الهی» و هدف آن «اقامه عدل» است و حاکم و حکمران نیز کسی نیست و نمی‌تواند باشد جز «باورمند به دین حق» و «شخص پرهیزگار و پارسا» یعنی کسی که کنترل هواهای نفسانی خود را در اختیار داشته باشد و همه خواسته‌های خود را با خواسته‌های الهی تنظیم کند. @howzavian_hamedan
هدایت شده از قلمرو حقیقت
🌀پرتوی از عقلانیت نهضت حسینی (۴) تقابل ۷۲ یا ۱۳۰ نفر در مقابل ۳۰ هزار تن. عقلانیت یا پیروی از احساسات؟ 🔻(( قدرکضنی بین اثنتین؛ بین الصله و الذله و هیهات مناالذله...)) بیعت ذلیلانه، همان بیعتی است که پیامبر اکرم ص در فتح مکه از پدربزرگ یزید (ابوسفیان) گرفت. یعنی بیعت کند و تسلیم شود که اگر یزید خواست او را زنده نگه دارد و اگر خواست بکشد... 🔻یعنی بدون جنگ، زندگی و مرگ خلیفه بر حق الهی به دست شخصی فاسق بیفتد... فهم این مطلب گریه‌ی عزادار بر ابی عبدالله ع را حقیقی‌تر خواهد کرد... 🔻یزید قصد گرفتن انتقام اجداد خود از اهل بیت پیامبر را داشت؛ ولی در جریان کربلا، کاملا مقهور بزرگ منشی اهل بیت شد. طوری که حضرت زینب س در مجلس یزید به او گفت: ((یابن الطلقاء...)) یعنی شما بنده آزادشده‌ی ما هستید... در واقع اسرای کربلا اسارت را اسیر خود کردند و این یکی از بزرگترین ضرباتی بود که یزید از واقعه عاشورا خورد. 🔻درست است که در جریان عاشورا یاران امام ع بنابر بیشترین نقل حدود ۱۳۰ تن و سپاهیان عمر سعد را حدود ۳۰ هزار تن عنوان کرده‌اند؛ ولی امام ع به هیچ عنوان بدون برنامه و تاکتیک وارد میدان نبرد نشدند... 🔻ابتدا دور خیمه‌ها خندق حفر کرده و چوب و خار و خاشاک در آن ریختند و آتش زدند تا از شبیخون و حمله‌ی ناگهانی و سراسری سپاه یزید جلوگیری کنند. خیمه‌ها را هم در جایی برپا کرده بودند که کمترین دسترسی را داشت... پشت تل‌های خاکی و شنی. 🔻حضرت برادر خود را به فرماندهی برگزید و برای لشکر ۱۳۰ نفره خود جناح راست و چپ تعیین کرد. نهایتا به سپاه دشمن قبولاند که جنگ تن به تن باشد؛ زیرا معلوم بود که در حمله‌ی سراسری، لشکر ۱۳۰ نفره از شانس کمی در برابر لشکر ۳۰ هزار نفره برخوردار بود... 🔻علاوه بر اینکه اتفاقات کربلا و مظلومیت امام ع باید در اذهان و تاریخ ثبت می‌شد که این مهم با نبرد تن به تن بهتر محقق می‌شد. 🔻همین تدابیر امام موجب شد که کارزار، بنابر نقل تاریخ تا بعد از ظهر روز عاشورا به طول بینجامد. لشکری ۱۳۰ نفره و تشنه، در برابر سپاه ۳۰ هزار نفره یک روز دوام آورد. این یعنی تدبیر یک فرمانده دلیر که تسلیم نمی‌شود. 🔻حضرت جوانمرد نبودن دشمن و قطع آب بر روی اهل و عیال را با آوردن طفلی شیرخواره و طلب آب برای او، به گوش تمام مردم ادوار تاریخ رساندند. خباثت سپاهیان یزید به حدی بود که نه‌تنها به او آب ندادند، بلکه طفل شش ماهه‌ای را به شهادت رساندند. 🔻بعد از واقعه‌ی عاشورا و شهادت امام ع، رهبری کاروان را زینب کبری س به عهده گرفت و مقهور احساسات ناشی از شهادت برادر و فرزندان خود نشدند. زن مظهر احساسات است؛ ولی حضرت زینب س به همه گوشزد کرد که قیام و شهادت ما عاقلانه و برای بیداری خلق از این خواب جهالت بوده است... ✍محمد موسوی 🔹ادامه دارد.... 🖇لینک پارت (۱) https://eitaa.com/qalamro_din/400 🖇لینک پارت (۲) https://eitaa.com/qalamro_din/401 🖇لینک پارت (۳) https://eitaa.com/qalamro_din/407 🆔http://eitaa.com/qalamro_din
هدایت شده از قلمرو حقیقت
🌀پرتوی از عقلانیت نهضت حسینی (۵) تقابل ۷۲ یا ۱۳۰ نفر در مقابل ۳۰ هزار تن. عقلانیت یا پیروی از احساسات؟ 🔻گفتیم که اولین و مهم‌ترین مقدمه‌ی وقوع عاشورا، غصب خلافت ولی بر حق خدا، امیرالمونین علی ع بود و اگر خلافت غصب نمی‌شد، مصائب مختلفی که در طول دوران اسلامی رخ داده، اتفاق نمی‌افتاد. ولی نکته‌ای که نباید از آن غفلت کرد، جهالت مردم در کنار زدن ولی خدا و تایید غاصب است. اهل‌بیت ع از آنجایی که وظیفه‌ی هدایت خلق را بر عهده دارند، خود را ملزم به خارج کردن مردم از جهالت می‌دانند. حرکت حضرت زهرا س و وقایع غصب فدک نیز به همین منظور تفسیر می‌شود. 🔻در زیارت اربعین امام حسین ع می‌خوانیم: ((بذل مهجته‌ فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله...)) یعنی خود را فدا کرد تا بندگان تو را از جهل علمی و جهالت عملی برهاند. امام ع می‌دانست که با فدا کردن خود، به همگان می‌فهماند که همه شما در جهالت هستید و بزرگ‌ترین جهالت شما، یاری نکردن امام بر حق و کنار زدن او است. 🔻زنده بودن حادثه عاشورا، تداوم حقیقت مظلومیت امامت و کنار زدن او است. ۱۴۰۰ سال است که بشریت نفهمیده که فقط امام معصوم است که حق ولایت مطلقه داشته و فقط او است که می‌تواند گره از مشکلات بندگان باز کند. 🔻اگر کسی در روضه‌ها و اهداف قیام امام حسین ع و شهادت ایشان، مظلومیت امام زمان عج را درک نکند، در واقع هدف شهادت امام حسین ع را درک نکرده است. حق حقیقی، امام معصوم است و غیر او، شاید از مراتب حقیقت برخوردار باشد، ولی حق مطلق امام عصر عج می‌باشد. 🔻گریه صبح و شام امام زمان عج برای تداوم این مظلومیت است؛ نه برای خود امام ع بلکه برای بندگان که راه جهالت را برگزیده و رو به تباهی می‌روند. 🔻پس از قیام امام حسین ع، هیچ‌یک از ائمه قیام نکردند؛ زیرا مردم را آماده‌ی پذیرش ولایت اهل بیت نمی‌دیدند. قیام حتی اگر پیروز شود، تا وقتی مردم امامت معصوم ع را درک نکنند به ثمره نخواهد نشست؛ مانند حکومت امام علی و امام حسن ع. 🔻باید به این درک برسیم که امام معصوم، خلیفه‌ی خداوند بر زمین است و اطاعت او بر همگان واجب می‌باشد. 🔻پس گفتیم که حضرت قصد جنگ و قیام با حدود ۱۳۰ نفر را نداشتند و بی‌وفایی کوفیان و اسرار یزید بر بیعت ذلیلانه کار را بدین جا رسانید. در روز پیکار نیز همه‌چیز تدبیر شده بود و هیچ غلبه احساساتی در بین نبود همچنین ثمرات عظیم این واقعه که مهم‌ترین آن آشکاری مظلومیت ولی خداست، از اهمیت به‌سزایی برخوردار بود. 🔻ضمن اینکه معصومین ع، در احادیث فراوانی اعمال و رفتار خود را تابع دستور مستقیم خداوند و اجازه باری‌تعالی عنوان کرده‌اند که شرح آن مجالی واسع می‌طلبد. پس جنگ با سپاه یزید نیز دستور خداوند و خواست او بوده است. 🔻نوشته‌ای مبسوط در همین خصوص در دست تدوین است که به محض اتمام کار، در همین کانال بارگذاری خواهد شد. ((صلی‌الله علیک یااباعبدالله...)) ✍محمد موسوی 🖇لینک پارت (۱) https://eitaa.com/qalamro_din/400 🖇لینک پارت (۲) https://eitaa.com/qalamro_din/401 🖇لینک پارت (۳) https://eitaa.com/qalamro_din/407 🖇لینک پارت (۴) https://eitaa.com/qalamro_din/418 ⏳زمان مطالعه: ۴ دقیقه 🆔http://eitaa.com/qalamro_din
🔷آفتی به نام یک‌جانبه نگری 🔻خلقت متفاوت انسان‌ها و طرز فکرهای مختلف، زیبایی خلقت و عاملی برای رشد در تقابل افکار مختلف است. 🔻اندک تاملی در بایکُد طرز فکرهای بعضا مخالف، نشان از ترس مواجهه‌ی سازنده با آن و شکستی ایدئولوژیک است. 🔻اصطکاک افکار و تضارب آرا، نه همیشه، ولی غالباً سازنده بوده و با ملاطفت و محوریت حق‌پذیری، سیر روبه‌جلوی تفکری را در چارچوب تفکر سازنده پیش خواهد برد. 🔻کسی که خود را حق مطلق دانسته و افکار مخالف یا موازی خود را طاغوت و غلط می‌داند، قطعاً مسیر حق‌محوری را گم کرده و به پرتگاه طاغوتیت رهنمون می‌شود. 🔻مناظرات اهل‌بیت علیهم‌السلام به ما می‌آموزد که حق‌پذیر و لطیف باشید تا برای خود و دین حق مفید واقع شوید. ائمه‌ای که در اوج تواضع، حتی با دنی‌ترین افراد نیز به گفتگو می‌پرداختند. 🔻دین مبین اسلام، کم ضربه نخورده از فرار از گفتگو. بایکد تا کی؟ فرار تا کی؟ 🔻فضای مجازی به ما آموخت که اگر خودمان فضای تضارب افکار را به وجود نیاوریم، در امتداد از دست دادن بدنه‌ی مخالف، خود آنها دست‌به‌کار ترویج افکار خود خواهند شد. 🔻یک دست بودن خوب است؛ البته اگر موجب طرد بدنه‌ی مخالف فکری نشود. طرد بیش از نیمی از جامعه به بهانه‌ی یک دست بودن، به نظر نه تنها صحیح نیست؛ بلکه دو قطبی‌های ناشی از آن به قدری خطرناک است که فروپاشی اجتماعی را نوید می‌دهد. ✍️محمد موسوی @howzavian_hamedan
«زندگی» و «زمان» توأم‌اند؛ ما نمی‌توانیم لحظه‌ای را برگردانیم. اما می‌توانیم لحظات بعدی را بهتر مدیریت کنیم. @Ahmadhiseinsharifi @howzavian_hamedan
هدایت شده از قلمرو حقیقت
🔷پیشرفت فعال یا پسرفت انفعالی؟ 🔻وقتی می‌توان مسائلی را نقد کرد که قابلیت ایجابی و سلبی را توامان دارا باشد؛ وگر نه نقد امر معیوب بالکل که هنر نیست؛ بلکه نشان از نابخردی است. 🔻درخت کجی که قابلیت راست شدن دارد را مراقبت می‌کنند تا راست شود؛ ولی درختی که باغبان از آن ناامید است، قطع خواهد شد. 🔻پیش‌رفت‌های موثر جامعه‌ی دینی، خصوصاً در بخش عدالت‌خواهی و شعار حاکمیت مبنی بر برپایی عدالت، برای منتقدین دلسوز دلگرم‌کننده است. افرادی که امید به فردای بهتر و البته با جبران نقائص دارند. 🔻پیش‌رفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فردی امری غیرقابل‌انکار است؛ ولی قطعا تام و تمام نیست و نیاز به نقد و نصیحت‌پذیری دارد. 🔻فضای مجازی علی‌رغم تمام ایراداتش، در بیداری قشر خاکستری جامعه و تبدیل افراد منفعل به افراد فعال نقش خطیری ایفا کرده است. 🔻ظرفیت‌های غنی کشور، مانند منابع معدنی، آبی، خاکی و خصوصا نخبگانی، اگر با هدایت صحیح همراه شود، قطعا مسیر رو به صعودی را طی خواهد کرد. 🔻شکر نعمت‌های اینچنینی، به شهادت قرآن کریم، مسیر آبادانی را هموارتر خواهد کرد؛ البته شکر اصلی در کاربست صحیح این امور است؛ کمااینکه همدلی و مودت در این امر کارساز خواهد بود. 🔻باز شدن فضای نقد و انتقاد، دریچه‌ی روشنی است به سمت قله‌های صعود و برخورد قهری با آن، موجبات سرخوردگی و عدم فهم دقیق مسائل اساسی را فراهم خواهد کرد. ✍محمد موسوی ⏳زمان مطالعه: ۳ دقیقه 🆔eitaa.com/qalamro_din