eitaa logo
نویسندگان حوزوی خراسان
437 دنبال‌کننده
930 عکس
147 ویدیو
24 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان خراسان رضوی است. https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b ✒✒✒ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @Saleh117 #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
دعوتید به کوتاه‌نویسی در پلتفرم ایرانی👇👇 https://virasty.com/r/Ar4 سلام حضورتون رو به ویراستی خیر مقدم عرض می کنم فضای خوبی برای تبادل دیدگاه است
🌷چند کلمه درباره شهید غیرت ✍ جناب آقای مرتضی مرتضی قلی زاده، دانشجوی ارشد حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی از شهادت این جوانمرد غیور؛ آدم هم خوشحال می شود و هم متاسف... خوشحال از آن جهت که هنوز هم نسل جوان به ارزش های دینی و اخلاقی پاییند است؛ این پایبندی یک پیام دارد، این یعنی علی رغم جنگ نرم فرهنگی و رسانه ای دشمن که برای از بین بردن عفت بانوان و غیرت آقایان ما که از هیچ تلاشی دریغ نکرده، باز هم ارزش های اصیل دینی و اخلاقی به قوت خود پابرجاست. شکی نیست که شهادت این مرد بزرگ خط غیرت و جوانمردی را در جامعه رونق داده است. شهادت این جوانمرد، نشان دهنده خط دین گرایی در جامعه اسلامی است. لذا جای خرسندی و شادمانی دارد، و به جبهه انقلاب بشارت داد که به آینده این کشور باید که امیدوار بود و البته پیام هشدار به دشمن که توطئه دین ستیزی و بی اخلاقی ره به جایی نمی برد. و اما تاسف و ناراحتی تنها برای از دست دادن چنین عزیزی است که هم جوان بود و هم مظلومانه و غریبانه شهید شد. هرچند بعضی مواقع شهادت یک مظلوم، آثار و برکات بیشتری برای جامعه دارد، آری امروز و هر روز و برای همگان شهید الداغی مشعل دار غیرت و جوانمردی در جامعه خواهد بود. درود خدا بر این جوانمرد سبزواری. https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
🔻چرا مردم آمدند؟ ✍️ عباس بابائی به آمار خبرگزاری‌ها و مراکز آمارسنجی کاری ندارم، چرا که خودم روز ۲۲ بهمن چون قطره‌ای در موج خروشان ملت حاضر بودم و شاید در این چندسال طولانی‌ترین راه پیمایی عمرم را بعد از اربعین تجربه کردم! اما سؤالِ پر از اعجاب آن است که «چرا مردم آمدند؟» آن هم مردمی که ۱۸۰ برابر دیگر کشورها، علیه آنان بمباران شایعات رسانه‌ای در شبانه‌روز اتفاق می‌افتد؛ مردمی که در سال‌های گذشته فرازونشیب‌های فراوان اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی را با صبر نجیبانه پشت‌سر گذاشتند. 👈 دلایل ششگانه برای حضور مردم کدام است؟ @howzavian
الهی....mp3
508.2K
✔️ توشه‌های رحمانی ✍ جواد رستمی رجب با یا من ارجوه و اعتکاف و ام داوود و روزه های مستحبی اش در کنار مناسبت های تلخ و شیرین مذهبی اش، انسان را به معنویت و دعا و توسل نزدیک می کند. شعبان هم همین شرایط را ادامه می دهد و با مناجات شعبانیه و اعمال و مناسبت های خاص خودش مقدمه حضور در رمضان را برای درک عمیق از مهمانی بزرگ خداوند فراهم می کند. هرچه توشه ما از این دو منزل باقی مانده به شهرالله، ماه نزول قرآن و خیر و برکت و بخشش و رحمت خدا، بیشتر باشد و انس با دعا و مناجات و نماز و روزه و قرآن داشته باشیم شیرینی آن را در رمضان عمیق تر و دلچسب تر درک خواهیم کرد.. دعا برای خانواده، دوستان و آشنایان، مسلمانان، مومنان، هموطنان و خیرخواهی برای همه، روح آدمی را بزرگ و در مقابل جذب معنویت را افزایش می دهد... ظرفیت معنوی خویش را بالا ببریم و از دعا برای یکدیگر غافل نشویم... التماس دعا.. @HOWZAVIAN
. . 🌐 ایدئولوگ‌های ضد انقلاب؛ از خطای شناختی تا خطای محاسباتی ✍️ مجتبی عباسی در رسانه اندیشه ای فکرت نوشت: تجمعات کوچک و پرسروصدایی که مدعی انقلاب بودند، اما نتوانستند حتی برای چهار ماه، بدنه اجتماعی پانصد نفره خود را مدیریت کنند؛ حال آنکه انقلاب اسلامی، چهل و چهار سال است بدنه اجتماعی‌ میلیونی را با همه مشکلات و هجمه‌ها حفظ کرده و برخلاف رویه تمام کشورهای دنیا در سالگرد استقلال و پیروزی، ریسک‌پذیری و مخاطرات حمایت مردمی را به جان خریده و هر ساله خودش را با محک مردمی و آزمون رفراندوم عمومی آزموده است. 🔗 متن کامل یادداشت @HOWZAVIAN
آدم برفی ✍️ علی رضا مکتب دار پس از مدتها که لباس سپید برف را بر تن سیاه شب دیدم، شور و شعفی وصف ناپذیر در خود احساس کردم. از بس که برف ندیده بودم در این سالها، کودک درونم از سرمای برف بر خود لرزید. برخاستم، لباس گرم پوشیدم و دست کودکانم را گرفتم و خود را در دامن سپید برف انداختم. دانه های برف همچون تکه هایی که از ستاره ها جدا شده باشند، بر روی زمین می نشستند. برف نشسته بر روی شاخسار درختان، در پرتو نور چراغها میدرخشید. درختان خردسال، همچون انسانهای کهنسال، گوژپشت شده بودند. در گوشه و کنار، قامت درختانی شکسته بود. آن طرف تر، پیرزنی فرتوت، در راه خانه، پایش لیز خورده بود و کودکی بازیگوش بر زمین خوردن او میخندید. ردپای رهگذران با تنوع اندازه ها و شکلها، بر روی برف نقشهای ناهمگون زده بود. مه ای رقیق که در ارتفاعی پست حضور داشت، نور چراغها را به همه جا می پراکند و چهره و قامت عابران در پس آن محو میشد طوری که حتی اگر آشناترین فرد از کنارم می گذشت، او را نمیشناختم، چون آن مه، علاوه بر فروبردن همه چیز در حالتی مبهم و رازگون، به کمک سرما، رهگذران را در خود فروبرده بود. همگان، از ریز و درشت، از شدت سوز سرمای زمستان خود را جمع کرده بودند. سر در گریبان فروبرده و دستها را به پناهگاه آستین کشانده بودند. به یاد دوران خردسالی، هوس کردم آدمکی برفی بسازم. پسرم از شنیدن پیشنهادم چنان ذوق زده شد که صدای جیغش، همچون توفانی گذرا، دانه های برف را در آسمان شب برای لحظه ای کوتاه پراکنده ساخت. با هم دست به کار شدیم و آدمکی ساختیم سرتاپا سپید! 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
. ✔️ فرزندآوری؛ تدبیر هوشمندانه امام کاظم(ع) در تبلیغ معارف ✍️ نجمه صالحی عباسیان با تحریک افکار عمومی و برگزاری جلسه‌های مناظره، مکارانه قصد جمع کردن آرای مردم و خراب کردن چهره ائمه(ع) را داشتند و امام کاظم(ع) در این شرایط با تدبیر شایسته، هم جامعه شیعه را هدایت کردند و هم در مقابل انحرافات واکنش مناسب داشتند که البته حاکمان وقت هم به تلافی تلاش ایشان دائما در فواصل گوناگون امام را به زندان می‌انداختند و سرانجام هم در زندان به شهادت رسیدند. در عصر امام کاظم(ع) مذاهب فقهی و کلامی متعددی بود، لذا استشهاد به نص و مضامین آیات قرآن، بخش عظیمی از گفتارهای قرآنی امام را در بر داشت. یکی از اقدامات در خور نگاه امام کاظم(ع) در برابر فشار زیاد بر شیعیان و نسل‌کشی عباسیان، توجه به فرزندآوری است، ایشان فرزندان زیادی داشتند که در گسترش تشیع نقش مهمی ایفا کردند. با بررسی متون تاریخی، می‌توان دریافت که فرزندان امام کاظم(ع) نقش کلیدی در گسترش و تبلیغ دین اسلام و حقانیت اهل بیت(ع) و شیعه داشتند. آنها با هجرت به مناطق مختلف، قیام مسلحانه علیه حکومت عباسیان، بیان و نقل روایات معصومین(ع)، تربیت شاگردانی معتقد و پایبند به اهداف اسلامی همچنین با سیره، روش و اخلاقی نیکو و بر طبق سنت پیامبر(ص) و ائمه(ع) سعی در جذب مردم و انتشار تشیع در مناطق مختلف داشتند. «ای نازنین سلالۀ کوثر  بر تو که یار سلسله‌هایی تابوت تو که جان جهانی دردا که گشت تخته‌ای از در تنها به خاک چهره نهادی  با آنکه بود آن همه دختر جا دارد ار به یاد تو «میثم» گردد بـه اشک دیـده شناور» *سازگار @HOWZAVIAN
۸۹ دوست_عجیب ✍️ کلر ژوبرت داستان اخلاقی - کودک / قصه‌ کتاب آمـوزنده است و براساس آیه یازدهم سوره حجـرات؛ نوشته شده است. کودکان در این کتاب ماجرای مارماهی کوچولویی را می‌خوانند که مورد تمسخر ماهی‌های دیگر دریا قرار می‌گیرد. 🟢 «نباید گروهی گروه دیگر را مسخره کنند، شاید آن‌ها از این‌ها بهتر باشند» [۱۶ صفحه، مصور گلاسه قطع رحلی چاپ اول قیمت پشت جلد ۳۰هزار تومان] 💬 معرفی تصویری کتاب را در پست بعدی ببینید ___این کتاب را می خواهم 🟡 https://b2n.ir/j95982 💢مشاهده تمام آثار انتشارات به‌نشر www.behnashr.com @behnashr
🔴 بیزاری جستن یا مهرورزیدن؛ مسأله این است ✍ علی‌رضا مکتب‌دار 📌فرهنگی که از آموزه‌های قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) استخراج و تبیین می‌شود، این است که با گناه شخص مؤمن مقابله کنیم و نه با شخص او. 📌در قرآن کریم می‌خوانیم که حضرت لوط (علیه السلام) به مردم می‌گفت: “من دشمن سرسخت اعمال شما هستم. [و نه دشمن شخص شما] 📌این مرام اهل بیت (علیهم السلام) است که در مواجهه با اشتباهات افراد، بین شخص و عمل او تفکیک قائل می‌شوند؛ ما تا چه اندازه خود را به اخلاق آنان نزدیک می­‌بینیم؟ 📎متن کامل یادداشت در صفحه‌ی نویسنده @HOWZAVIAN
🌹‌شهـــید دکتر بهشتی: زن در اسلام زنده، سـازنده، و رزمنده اسـت؛ بـه شرطی که لباس رزمش، لباس عفتش باشد. https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
https://eitaa.com/behnashr/2232 🔴اطلاعیه مهم نمایشگاه کتاب👆 📚دریافت بن خرید کتاب (تخفیف ۶۰ و ۵۰ درصدی) ویژه دانشجویان ، اعضای هیئت علمی و طلاب حوزه سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت
🔴 تا دیر نشده، هر کاری می‌توانید برای ظهور بکنید 🔹 آیت الله حائری شیرازی: 🌕 هر کاری که به ذهنتان می‌آید در این دوره و زمانه، تا ظهور نشده بکنید. جلوترها نگران این بودیم که بمیریم [درحالیکه] ظهور نشده؛ حالا نگرانیم بمانیم [درحالیکه] ظهور شده [باشد] ! چون بعد، [امام زمان علیه السلام] از ما می‌پرسد که وقتی من نبودم شما چکار کردید؟ چه چیزی به ایشان بگویم؟ https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
🔶نسخه ديجيتال روزنامه شهرآرا 🗓 چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🌏مطالعه صفحات روزنامه در لینک زیر: Mag.ShahraraNews.ir @ShahraraNews
امام على عليه السلام : اَلذِّكرُ يونِسُ اللُّبَّ وَيُنيرُ القَلبَ وَيَستَنزِلُ الرَّحمَةَ؛ ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد. غررالحكم، ج2، ص66
🔸مال حرام را دریابیم! بابک شکورزاده در این مدتی که بحث حجاب در کشور داغ است، شاهد بی‌حجابی‌هایی هستیم که بعد از انقلاب بی‌سابقه بوده است. برخی افراد وقیحانه شمشیر را از رو بسته‌اند و رسما با دهن کجی به حکم الهی این واجب شرعی را به سخره گرفته‌اند. برخی دیگر چهره واقعی خود را نمایان ساخته‌اند و نشان دادند که سال‌ها منافقانه با این موضوع برخورد می‌کردند. این ناهنجاری عوامل متعددی دارد که چرا در جامعه‌ای که نام اسلام را به یدک می‌کشد، مردمش مسلمان هستند و حکومتش ادعای اسلامی بودن را دارد چرا باید این حجم از بی‌حجابی شرم‌آور در آن حاکم باشد؟! اینکه برخی از این افراد به هیچ عنوان پذیرای حجاب نیستند و جلوی هر استدلالی قد علم می‌کنند نشان از مشکلات اساسی دارد. عملکرد اشتباه برخی افراد مذهبی،‌ فاصله داشتن عملی برخی مسئولان و حکومتی‌ها با آموزه‌های دینی، تبلیغات رگباری و مسموم رسانه‌های معاند و مروجین فساد، همگی دراین ناهنجاری دخیل است؛ ولی یکی از نکاتی که کمتر به آن توجه می‌شود و می‌تواند عاملی جدی برای گستاخی این جماعت به شمار ‌رود حرام‌خواری است. امام حسين علیه‌السلام در روز عاشورا بارها با سپاهيان عمر سعد احتجاج کرد و آنها را موعظه نمود؛ ولی گوش شنوايی نبود که حضرت را اجابت کند. امام علیه‌السلام صراحتاً به سپاهيان عمر سعد فرمود: 《شکم‌های شما از حرام پر شده و به قلب‌های شما مهر زده شده است.》 اين مطلب نشان می‌دهد که مال حرام مانع شنيدن موعظه حضرت و تأثيرپذيری از آن شده بود. این رویداد از درس‌ها و عبرت‌های عاشورا است که فرجام حرام‌خواری و تأثير سوء آن در عاقبت انسان را روشن می‌کند. بنابراین این نکته که یکی از عوامل زیر بار حرف حق نرفتن و ایستادگی در برابر حکم الهی، حرام‌خواری است،‌ صرفا ادعا یا مطلبی شعاری نیست؛ بلکه واقعیتی انکارناپذیر است که شاهد عینی آن واقعه عظیم عاشورا می‌باشد و هشداری جدی به حساب می‌آید که نباید از آن غافل شد. @HOWZAVIAN
🔸قناری به رنگ کلاغ ✍ میم.جیم امروز امپراطوری رسانه‌ای قناری را رنگ میکند و به جای کلاغ به ما عرضه میکند. یعنی در موضوعاتی مثل زنان که اسلام مدعی سرسخت دفاع از آنان است و احکام زیادی برای دفاع از حیثیت زنان قرار داده را به عنوان ظلم به حقوق زنان در پاچه مان فرو میکند. بگذارید مثال کوچکی بزنم حضانت فرزند بعد از طلاق با پدر است. شاید صدایتان بلند شود که: آهای!! این یکی که معلوم است علیه زنان است، چگونه دلشان می آید کودکی را از دامن پر مهر مادر جدا کنند و بسپارند به پدر فلان فلان شده اش و ... اصلا بگذارید از همین لحظه قانون را عوض کنیم. از این به بعد حضانت بچه ها بعد از طلاق با مادر است. . . . حال فکر کنید مردانی را که به آسانی از زن و بچه شان سر یک هوس خیابانی جدا میشوند و بی دغدغه به عشق و حالشان میرسند. این را رها کنید. تصور کنید مادری را که 2 یا 3 فرزند دارد و اکنون طلاق گرفته. چه مکافاتی باید بکشد تا هم بچه هایش را رفع و رجوع کند هم سر کار برود هم آشپزی کند، هم لباس بشوید هم کارِ خانه را انجام بدهد هم .... از این هم بگذریم، تصور کنید ازدواج مجدد برای چنین زنی که 1 یا 2 یا 3 بچه دارد چقدر دشوار است. کمتر مردی پیدا میشود که رغبتی نسبت به ازدواج با چنین زنی داشته باشد. اگر بخواهیم کمی با مسامحه صحبت کنیم این قانون دست و بال مرد را میبندد تا زن را، اما رسانه به گونه ای این مساله را نشان داده که قناری تبدیل شده به کلاغِ کورِ شَل، شده ضد زن بودن و زن ستیزی البته که رسانه در این مسائل دست تنها نبوده و سکوت نخبگان نیز به کمکشان آمده تا جیغشان گوش همه را پر کند. @HOWZAVIAN
🔰 اعتراف به «اهمیت ایران در نظم جدید جهانی» ▪️ تأملی در مقالۀ اخیر روزنامۀ «وال استریت ژورنال» ✍️ سید محمدحسین دعائی 📝 خلاصۀ مطالب: 🔸 در روزهای گذشته، مقالۀ اخیر روزنامۀ «وال استریت ژورنال»، با تیترِ "Iran’s New Friends: Russia and China"، با موضوعِ «اتحاد ایران، روسیه و چین» و به قلمِ «دیوید اس کلود» ـ خبرنگار مستقر در دبی ـ بازخوردها و تحلیل‌های مختلفی را به‌دنبال داشته است. در همین رابطه به چند نکته اشاره می‌کنم: 🔹 همان‌طور که انعکاس مقالۀ مورد بحث با عنوانِ «انقلابی جدید و بزرگ در راه است» ـ که نه در تیتر و نه در متن مقاله، اثری از آن نیست ـ نادرست بود، بسیاری از ترجمه‌ها و تفسیرهایی که از این مقاله و طرح ضمیمه‌شده به آن ارائه شد هم غلط بود. 🔸 به‌عنوان مثال، در این مقاله از «ایران»، به‌عنوان یک "Junior partner" برای «روسیه» و «چین» یاد شده است. اما بعضی‌ها با اعتماد به برگردان ابتدائی گوگل، این ترکیب را به «شریک کوچک» ترجمه کرده و آن را تحقیرآمیز دانسته‌اند. غافل از آن‌که تحلیل‌گرانی قبلا از همین ترکیب، برای توصیف نسبتِ «روسیه» با «چین» استفاده کرده‌اند و معنای دقیق آن، «شریک جوان، تازه‌وارد و دارای مسئولیت، قدرت یا نفوذ کمتر» است. 🔹 مهم‌ترین سخن مقالۀ مورد بحث، تصریح بر «آشکارشدن نشانه‌های یک نظم جدید جهانی» و ارائۀ تحلیلی از «نقش‌آفرینی بازیگران مختلف ـ از جمله ایران ـ در این نظم جدید» است؛ همان سخن مهمی که در طول یک‌سال گذشته و مدت‌ها پیش از آن‌که خیلی‌ها به آن بپردازند، بارها از سوی «رهبر معظم انقلاب» مورد تأکید قرار گرفته بود، اما عده‌ای کوتولۀ کندذهن و کج‌فهم یا تعدادی غرب‌زدۀ مکار و نابه‌کار، با کمال حماقت یا وقاحت، به انکار یا تمسخر آن می‌پرداختند و هنوز هم از رو نمی‌روند. 🔸 روزنامۀ «وال استریت ژورنال»، بر موفقیتِ «ایران» در پیوستن به یک «اتحاد ضدغرب» (Anti-Western alliance)، با حضورِ «روسیه» ـ که ایالات متحده و برخی از هنجارهای نظم بین المللی را به چالش کشیده ـ و «چین» ـ که می‌تواند نظم جهانی مبتنی بر قوانین بین المللی را در هر نقطه‌ای از دنیا تغییر دهد ـ تأکید می‌کند؛ و این یعنی: اولا هندسۀ سیاسی جهان، به‌نفعِ «شرق» و ضدِ «غرب»، در حال تغییر است؛ و ثانیا «ایران»، با نقش‌آفرینی جدی در روندها و فرایندهای منجر به این تغییر، توانسته است «بقاء» و «امنیت» خود را تضمین کند. 🔹 اعتراف به موفقیت‌ها و دستاوردهای «ایران» در نتیجۀ اتحاد با «روسیه» و «چین»، مطلب دیگری است که در مقالۀ «وال استریت ژورنال» به چشم می‌خورد. خروج از شرائط موسوم به انزوا، باز کردن یک کانال اقتصادی جدید، عبور از مانع تحریم، نجات از فوریت توافق هسته‌ای با غرب، تقویت بنیۀ نظامی خود در خاورمیانه و نهایتا تضعیف جایگاه ایالات متحده و متحدانش در منطقه، بعضی از موفقیت‌ها و دستاوردهای ایران است که مقالۀ مذکور به آن‌ها اشاره می‌کند. 🔸 در کنار ارائۀ گزارشی از تحولات جاری در جهان، «القاء یک خط تبلیغی جامع برای حمله به جمهوری اسلامی و جلوگیری از تداوم موفقیت‌های او» نیز یکی از اهداف البته پنهانِ «وال استریت ژورنال» از انتشار این مقاله است؛ همان خطی که می‌توان از «تأکید بر ناسازگاری تعامل ایران با روسیه و چین، با شعار نه شرقی، نه غربی» به‌عنوان چکیدۀ آن یاد کرد. حال آن‌که این شعار، منافیِ «سلطه‌پذیری سیاسی»، «وابستگی اقتصادی» و «التقاط معرفتی» است، نه منافیِ «همکاری‌های استراتژیک»، «علیه دشمن مشترک دارای اولویت»، «برای تأمین منافع ملی»؛ همان همکاری‌هایی که از منطق علوی، عقلائیِ «دشمن دشمن تو، دوست توست» تبعیت کرده و حتی اذهان بسیط کودکان و نوجوانان هم ضرورت آن را درک می‌کنند، اما ذهن عده‌ای مثلا سیاستمدار و تحلیل‌گر، خیر. 🔹 پاراگراف آخر مقالۀ «وال استریت ژورنال»، با ارائۀ این جمع‌بندی که گسترش روابطِ «ایران» با «روسیه» و «چین»، او را به‌قدری قوی نخواهد کرد که بتواند «آمریکا» را از منطقه بیرون کرده یا «اسرائیل» را نابود کند، از مهم‌ترین نگرانی غرب برای آیندۀ تحولات جهانی، پرده برداشته است؛ همان آینده‌ای که البته اعتراف مقالۀ مورد بحث به تأثیر جبهه‌بندی‌های جدید در «افزایش طول عمر جمهوری اسلامی برای مدتی نامحدود»، قطعی‌بودن وقوع آن را نوید می‌دهد. 📌 متن کامل یادداشت در «روزنامۀ فرهیختگان»: https://farhikhtegandaily.com/page/237182 🏷
🍃علامه حسن زاده آملی رحمت الله عليه: هر نَفَسی از نَفَس های تو جوهری است که قیمت بردار نیست، زیرا که جایگزین ندارد لذا وقتی این نَفَس رفت هرگز برنمی گردد، پس مثل احمقانی نباش که در هر روزی به زیادی اموالشان خوشحالند، با اینکه عمرشان به شدّت رو به نقصان است، پس چه خیری در و در کمی عمر میتواند باشد، پس هرگز خوشحال مباش، مگر به زیادی علم که زیادی علم، تو را در قبر همراهی میکند و در حالیکه اهل و مال و فرزند و دوستانت تو را در قبر رها میکنند و همراهی نمی کنند.🍃 📚کتاب راه نجات،ص245، ترجمه استاد صمدی آملی https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
▪️السلام يا اَبا عَبْدِ اللّهِ يا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ اَيُّهَا الصّادِقُ يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ ز غربتش چه بگویم کـه سینه ها خون اسـت برای صادق زهرا مدینه محزون اسـت دلم دوباره بـه یاد رئیس مذهب سوخت کـه داغ غربت لیلی حدیث مجنون اسـت 🏴 سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب شیعه حضرت امام صادق علیه السلام را تسلیت عرض مینماییم. https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
دانشمند حقیقی اول به می رسد، بعد به .
🔰 افراط در نفهمیدن! ▪️ نقیضه‌ای بر سه یادداشت اخیر مهدی نصیری با عنوانِ «آری؛ من یک افراطی بودم» ✍️ سید محمدحسین دعائی 🔸 مهدی نصیری اخیرا نوشته است اگر من، در دورۀ مدیریت روزنامۀ کیهان، افراطی بوده‌ام ـ که بوده‌ام ـ معلوم می‌شود رهبری هم افراطی بوده‌اند؛ زیرا عملکرد من در آن دوره، مورد تأیید و حمایت ایشان بوده است. اما: 🔹 اولا، این‌که رهبری ـ به‌مقتضای جایگاه خود و ضرورت‌های ادارۀ جامعه ـ از جهت‌گیری اصلی او حمایت می‌کرده‌اند، هیچ منافاتی با این ندارد که بعضی از کارهایش را هم صحیح نمی‌دانسته‌اند. 🔸 ثانیا، اصل افراط نصیری، نه مربوط به دورۀ فعالیت او در کیهان، که اتفاقا مربوط به دوره‌های بعد از آن است؛ دورۀ کناره‌گیری از سیاست، دورۀ اخباری‌گری، دورۀ غرب‌ستیزی، دورۀ مخالفت با فلسفه و عرفان و دورۀ تضاد با اساس انقلاب اسلامی؛ همان دوره‌هایی که در هیچ‌کدام، از حمایت رهبر معظم انقلاب خبری نیست. 🔹 و ثالثا، این سخن، شاهد دیگری است بر این‌که نصیری، نه تصور درستی از جایگاه رهبری در جامعه دارد، نه تلقی کاملی از واقعیت‌های ادارۀ کشور. یعنی واقعا نمی‌فهمد که نه دفاع رهبری از یک نیروی فعال در بدنۀ اجرائی، به‌معنای تأیید همۀ کارهای اوست و نه ادارۀ امور کشور، جز با مدارا، تعامل، واقع‌بینی، مصلحت‌اندیشی، بهره‌گیری از توان موجود و تربیت تدریجی نیروها ممکن است. 🔸 آری؛ واقعیت آن است که گاه به‌خاطر بعضی از ضرورت‌ها و مصلحت‌ها، باید با کسی مثل مهدی نصیری هم کار کرد؛ همو که پایه‌های فکری و روحی محکمی نداشت، اهل استقامت در راه خدا نبود، قدر حمایت‌ها و هدایت‌های رهبری را ندانست، خودش را به‌دست تردیدها سپرد، قدم به قدم از جبهۀ انقلاب فاصله گرفت، با دشمنان کینه‌توز اسلام و جمهوری اسلامی هم‌پیاله شد، گوی التقاط و سقوط را از همگان ربود، زیر علم لیبرالیسم و پلورالیسم سینه زد و این روزها متوهمانه در اندیشۀ برپایی یک جمهوری سکولار است. 🔹 پناه می‌بریم به خدا ... 🏷 🆔 https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان خراسان رضوی است. ✒✒✒ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @Saleh117
خط امام بزرگوار، نیاز امروز کشور ✍ مرتضی قلی زاده، دانشجوی ارشد دانشگاه علوم اسلامی رضوی نشانه کمال عقلانیت، وزین صحبت کردن است. چرا که سخنان انسان پخته، پشتوانه عقلانی و منطقی دارد. از سویی دیگر، سخن خردمندانه تا ابد و نسل به نسل باقی خواهد ماند و حتی به جوامع مختلف منتقل می شود. انسان اصیل با دیگران تفاوت دارد حرکات، رفتار و کردار او متفاوت است، زیرا کنش و واکنش هایش، جنبه الگویی دارد. یکی از شخصیت های بارز ناشناخته و الگوی بی نظیر، امام خمینی (ره) است که سخنانش همچنان تازگی و طراوت دارد و پختگی کلماتش هر انسانی را به اندیشیدن وا می داردـ. امام دو جمله معروفی دارند که در مجامع علمی و عمومی بیان شده اما مورد توجه و کنکاش قرار نگرفته است و اگر واقع بینانه به آن عمل شود، کشور اصلاح خواهد شد و از وضعیت موجود قطعا به وضعیت مطلوب خواهیم رسید. یکی از این دو سخن، جمله معروفی است که در ابتدای کتاب های تحصیلی و دیوارهای مدارس نقش بسته؛ 《امید من به شما دبستانی هاست》و دیگری هم که در اکثر دفترچه های ورودی آزمون های دانشگاهی و تابلوهای دانشگاه ها درج شده است ؛ 《 اگر دانشگاه اصلاح شود مملکت اصلاح می شود》؛ این دو سخن گهربار و عمیق و راهبردی در واقع مشخص کننده ابتدا و انتهای تکامل یک فرد جهت ورود به اجتماع، زندگی آینده، تعیین سرنوشت کشور و ...می باشد تلخ ترین ماجرای تحلیل این یادداشت این جاست که کودک بعد از محیط خانواده، الگوبرداری بیشتری از فضای مدرسه خواهد داشت چیزی که در چندین سال گذشته به لطف کم کاری برخی مسئولین به آن توجه نشده است و در نهایت دانشگاه که انتهای تحصیلات یک فرد و در حقیقت خروجی مجموعه دو نظام تربیتی و آموزش عالی است که به نظر می رسد توفیق چندانی حاصل نشده است. چراکه دانش آموز دیروز ما، دانشجوی امروزماست و دانشجوی امروز، مدیر آینده و فردای کشور ست. این خلا و کم کاری باید با همت و کار مضاعف و روحیه جهادی جبران شود. البته این به معنای نادیده گرفتن نیمه پر لیوان نیست، به شکرانه خداوند معلمان دلسوز در صف جهاد تبیین به اهمیت کار تربیتی واقف بوده و هستند. از سویی دیگر، هجمه های زیادی علیه کشور و مسولینخ دلسوز نظام وجود دارد و اداره کشور در چنین وضعیتی کاری بس دشوار و سخت است اما بهتر است همگان در جهت پیشبرد امور به بیانات حکیمانه امام راحل (ره) توجه کنیم و از گنجینه های معرفتی این بزرگوار بهره مند شویم. زیرا خط فکری امام، مانع انحراف از اهداف و ارزش های اصیل انقلاب می گردد و چون ریشه در اسلام اصیل دارد، در نتیجه به همه کارهای خوب، برکت و فزونی می بخشد. https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
🔴 محاربه با امام زمان ✍️ عباس بابائی 🔸حکومت به معنای واقعی کلمه، استبدادی بود و وابسته؛ هرچقدر علیه ملت پنجه‌ی آهنین داشت، نسبت به انگلیس رام بود و گوش‌به‌فرمان! 🔸 «تقریباً هیچ» نکته‌ی مثبتی در کشور نبود؛ دانش و صنعت بومی، عزت و اقتدار ملی، حکام توانمند و مردمی، استقلال سیاسی و جغرافیایی. 🔸با همه‌ی اینها اما وقتی میرزا حکم تحریم تنباکو را صادر کرد، در حرمسرای ناصرالدین شاه قلیان‌ها نابودشد! شاه تا مدت‌ها از نوکران و چاکران تقاضای قلیان نکرد! این سیلی فقط گونه‌ی نوکر اجنبی را سرخ نکرد، بلکه در میانه‌ی راه مشتی‌شد سنگین و دهان استعمار را پرخون کرد. 🔸علت موفقیت این اقدام سه چیز بود: فریاد علماء، همراهی مردم و فتوای تحریم. فتوای «میرزای شیرازی» مشت نهایی بود؛ اما قبل از آن فتوا، «فریاد علما»یی چون سید جمال‌الدین اسدآبادی، آشتیانی، فال‌اسیری، آقانجفی، مجتهدتبریزی، محمدتقی بجنوردی و... مردم را تا جایی به صحنه آورد که بعضی از تجار موجودی تنباکوی خویش را وسط بازار به آتش کشیدند تا به دست اجنبی نیافتد! کشاورزان زمین‌های زراعی را به آتش کشیدند! علمای اصفهان بر منابر و جلسات درس، خرید و فروش و استعمال تنباکو را حرام اعلام کردند و آن شد که حتی عربده‌کش‌ها هم دیگر دخانیات مصرف نکردند! 🔸تبعیدشدن علماء و درخواست‌ها از میرزا و به میدان آمدن پابرهنه‌ها محصولش شد: «بسم الله الرحمن الرحیم الیوم استعمال توتون و تنباکو بأی نحو کان در حکم محاربه با امام زمان (عج) است. حرره الاحقر محمدحسن الحسینی» 🔸سوال مهم: امروز نظامِ حاکم، نظامی است مردمی‌ که استقلال و عزت و دانش و آبادانی و امنیت و... به ارمغان آورده است؛ به‌هیچ‌ عنوان سرسپرده‌ی استکبار هم نیست؛ اما چرا در عرصه‌ای به نام «اقتصاد» سالیان سال است که گره‌ها باز نمی‌شود؟ آیا «امام جامعه» راهکارهای بهبود وضعیت اقتصاد را ارائه نکرده است؟ آیا علمای بلاد وسط میدان نیستند و ذیل نگاه‌های «امام جامعه» فریادهای بهنگام سر نمی‌دهند؟ آیا مردم وظایف اجتماعی و اقتصادی و سیاسی خویش را به‌جای دلسوزان از دشمنان می‌گیرند؟! 🔸آیا مدیران و عالمان و مردمان، عدم‌تبعیت از نائب امام زمان را در عرصه‌ی اقتصاد، در حکم محاربه با امام زمان می‌دانند؟! پ ن: امروز سالروز صدور فتوای «میرزای شیرازی»(اعلی‌الله مقامه) است. @HOWZAVIAN