eitaa logo
نویسندگان حوزوی آذربایجان غربی
164 دنبال‌کننده
19 عکس
3 ویدیو
1 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان آذربایجان غربی است. #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای ✒✒✒ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @Mohammad_reza_babaie #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم🔸 ▪️سلام و عرض ادب 🔷🔸پویش تبیینی «ششم» 🔸عنوان عملیات: مردم قوی؛ انتخاب قوی 🔺معنی مردم نزد جریان اصلاحات (جریانات افراط و تفریط چگونه مردم را مصرف و تضعیف می‌کند؟) 🔺معنابخشی به انتخابات به مثابه عنصر مقوم مردم 🔺معنابخشی به انتخابات به مثابه عنصر مقوم ایران 🔺 معنابخشی به مشارکت بالا با انتخاب قوی 🔺 مردم قوی در نگاه رهبر معظم انقلاب 🔺 منطق انتخاب قوی در اندیشه رهبری 🟣‌ ملاحظه یک: از اعضای محترم تبیین‌گر تقاضا می‌شود، آثار ارزشمند خود را در بازه زمانی 13 الی 19 خردادماه، در قالب یادداشت‌های کوتاه 600 الی 800 کلمه‌ای، رشته‌توییت و یا توییت، به این آدرس @Saeedtotonkar ارسال فرمایند.
دو عامل نرم افزاری امام (ره) در ایجاد تحولات ✍️مهدی میرزاجانی، نماینده محترم طلاب ارومیه و استاد حوزه علمیه قم نوشت: امام (ره) به عنوان کسی یکی از سرآمدان تاریخ موجب تحولاتی شدند که مسیر تاریخ را تغییر دادند؛ و همین مورد راز ماندگاری او است. ایشان سه تحول بزرگ به وجود آورد: 1-کشور ایران؛ پایه های سیاسی، سلطنتی و دیکتاتوری را منهدم و مردم سالاری را جایگزین آن کرد. 2- میان امت اسلامی؛ موجب جریان بیداری اسلامی شد و امت اسلامی را که دچار انفعال و بی تحرکی شده بود؛ بیدار کرد. 3_ سطح جهان؛ امام (ره) فضای معنوی را در دنیا زنده کردو مردم دنیا متوجه اسلام ناب و معنویت اصیل قرار گرفتند. سوال این است که امام با چه نیرویی توانست این تحولات عظیم را به وجود آورد؟ قطعاً عوامل سخت افزاری نبود، چون امام (ره) نه پول داشت و نه رسانه ای و نه حامی سیاسی، عوامل سخت افزاری امام (ره) یک صفحه کاغذ و نواری بود که پیام خود را به دیگران می رساند، پس این میان عوامل نرم افزاری بود که به نیروی آنها توانست تحولاتی بنیادی به وجود آورد که مهمترین شان عبارتند از: اول: ایمان در وجود امام (ره) چهار ایمان دیده می شود: الف) : ایمان به هدف هدف امام (ره) پیاده کردن احکام اسلامی بود چرا که احکام اسلامی در حال فراموشی بود. با اینکه به اعمال ظاهری کم و بیش عمل می شد ولی روح اسلام که همان تسلیم نشدن در برابر غیر خدا و گردن ننهادن در مقابل طاغوت،بود از بین رفته بود. ب): ایمان به راه راه امام (ره) مبارزه بود؛ مبارزه با مستکبران و بزرگان کفر، و این همان راهی که قرآن آن را مطرح می کند: «وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ... چرا در راه خدا جهاد نمی‌کنید و در راه (آزادی) جمعی ناتوان از مرد و زن و کودک ...»( نساء 75) امام (ره) به این رسیده بود که جز راه شهادت و جهاد و مبارزه راه دیگری برای رهایی از چنگال مستکبران وجود ندارد. ج): ایمان به مردم یعنی همان چیزی که خداوند متعال درباره پیغمبر صلوات الله علیه و آله می فرماید: «...يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ... به خدا ایمان آورده و به مؤمنان هم اطمینان دارد» توبه 61. امام (ره) امت را خوب شناخته بود و به امت خوش بین بود و به جوهر رشد مردم پی برده بود؛ایشان می دانست که مردم اگر تشخیص بدهند که این راه، راه خداست همه مشکلات را تحمل می کنند؛ با این توجه بود که از بین مدلهای حکومت، جمهوریت را مطرح فرمود و این یعنی اعتماد به مردم و اعتماد به رای مردم و با این نگاه بود که استعدادها و قوّه های نهفته مردم را تشخیص داد و به فعلیّت رساند. د): ایمان به ربّ این ایمان از همه بالاتر است؛ ایمان به ربّ یعنی: نترسیدن از غیر خدا و دل نبستن به غیر خدا و باور داشتن به هدایت الهی و اعتماد کردن به وعده های خدای متعال، امام (ره) می دانست اگر به خاطر خدای متعال اقدام کند و دین خدای متعال را یاری کند خدای متعال هم او را یاری می کند. و ثمره این باور و ایمان بود که توانست در مقابل مستکبران ایستادگی کند و ملّت را "موسی وار" از چنگال فرعونیان نجات داد. دوم: امید دومین مؤلفه ای که عامل نرم افزاری امام (ره) بود؛ نیروی امید بود. امید یعنی آینده را روشن دیدن و باور داشتن به نتیجه مثبت اتفاق ها یا شرائط زندگی ؛ امید در دل امام (ره) یک عنصر دائمی بود. امید، موتور محرک حرکت امام بزرگوار بود. ایشان در جایی می گوید:«من در طول سالهای مبارزه تا پس از پیروزی هرگز دچار یأس نشدم و معتقد بودم که وقتی ملّت چیزی را بخواهد، آن چیز حتماً تحقّق پیدا میکند.» (صحیفه‌ی امام، ج ۹، ص ۱۸۱) (ره) @howzavian_westazarbaijan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از_خمین_تا_خامنه(1) من پاپ نیستم... ✍ محمدباقر حسن‌زاده مدیر محترم حوزه علمیه امام خامنه ای نوشت: از همان عنفوان جوانی، طاقتِ ظلم و زور را نداشت! وقتی به فیضیه رسید و دید همه جمع شدند. چرایی را جویا شد؛ گفتند: یکی از اتباع وارد حجره ی طلبه شده و بیرون هم نمیاد؛ مام زومان نمی رسد! او تبعه را به لطایف الحیل به وسط فیضیه کشاند و یک کشیده ی محکم بر گوشش کشید و طَرَف از ترس فرار کرد! همان موقع، او به جرم فلسفه خوانی از طرف عده ای مطرود می شد! عصری که کتب فلسفی را با لیفتراک دستی به نام انبردست جا به جا می کردند و جامِ آبِ آقا روح الله را آب می کشیدند. پسرش می گفت: امام، فقط رو سرش، یازده تا زخم داشت و فقط یکی از دستان او نشکسته بود و گرنه از بس بالای دیوار به دویدن و بازی کردن روزگار سپری می کرد، سابقه ی شکستگی در دو پا و یک دست و سرش اتفاق افتاده بود! اگر امروز بود که به هر کُنش و واکُنشی یک برچسب می زنند،می گفتند: ایشان به اختلال بیش فعالی مبتلا است! آقا روح الله شیفته ی عمّه خانوم بوده؛ عمّه هم از آن کنشگران اجتماعی-سیاسی بوده است و مشق شب آقا روح الله هم نزد عمّه یادگیری شجاعت و دل به دریا زدن بود. او در وقتی که هنوز مرجع هم نبود و از اشکال کنندگان مجلس درس پُرجماعت آیت الله العظمی بروجردی بود، خیلی کنشگری ها داشته است و سرِ قصّه ی غصّه فدائیان با دفتر و حتی خود آیت الله العظمی به محاجّه و استدلال و جهاد تبیین روی می آورد! حتی قبل اعدام فدائیان به دفتر آیت الله العظمی می رود و می گوید: أُستادُنا اگر مانع اعدام فدائیان نشوید دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود! ولی دفتر و خود آیت الله العظمی به هر دلیل که شاید پرهیز از تنش و تندروی! دلیل آن بوده است، مانع اعدام نمی شوند! برخی گفته اند: آقا روح الله حتی عمّامه بر زمین کوبید و گفت: به داد این سیّد و اولاد پیامبر برسید! ولی باز افاقه نکرد که نکرد! آقا روح الله بعد اعدام فدائیان، آمد و شد خویش را به دفتر کم کرد! اما اینها برای آقا روح الله، درد نبود! گذشت و آیت الله العظمی آقای بروجردی درگذشت و رحلت او عالم شیعه را سوزاند! آقا روح الله سر قصّه تحقیر آمیز کاپیتولاسیون بر فراز منبر رسول خدا در مسجد أعظم قم، داد واسلاما سر داد و همگان را از پرچمداران حوزه و غیر حوزه به مبارزه فراخواند و گفت در صورت نیامدن و عافیت طلبی و کنجِ حجره گُزینی، بایستی فاتحه ی اسلام را خواند! این نیز گذشت و روزگار بر آقا روح الله که اکنون دیگر آیت الله العظمی آقا روح الله خمینی است، تنگ شد! نه این که او را به گوشه مبارزه کشانند، نه! ولی به جلای وطن و توطّن در بلاد غربت مبتلایش کردند! از مملکتی به ممالکی دیگر؛ به خیال این که دست پرورده ی عمّه خانم در دوران طفولیت و کودکی و معرفت یافته فقه و فقاهت و دیانت از مبارزه باز خواهد ایستاد! کسی که در عمر خود حتی یکبار هم نترسیده است، با او چه توان کرد! تهدید بالاتر از این که در کنار دریاچه نمک قم، به دریاچه انداختن تهدید شوی ولی خوفی نداشته باشی! خودش بعدها قسم به خدا خورده بود که والله نترسیدم! او فریاد می کشید که اگر مرا بر روی امواجی سهم گین و در کشتی های متلاطم به روی دریاها به خیال خود سرگردان کنید، باز ندای تظلّم و یاری طلبی برای مردم مظلوم ایران و دین محمد را فریاد خواهم زد! @howzavian_westazarbaijan
از خمین تا خامنه (۲) ✍محمدباقر حسن‌زاده در گفته‌ها و نکته‌ها نوشت: او در تبعید خود در عراق بیش از همه جا مورد اذیت واقع شد! خود به احمد گفت: احمد جان با این که در نجف در جوار حضرت حیدر علیه السلام، از معنویت و دانش، لبریز می شدم ولی خدا می داند که اینجا از دست هم لباس هایم چه ها کشیدم! کتاب پنج جلدی «برداشت های از سیره ی امام خمینی» لبریز از این گفته ها و نکته ها ست. روزی احمد با گرفتگی نزد آیت الله العظمی آمد و گفت: اینجا پچ پچ می کنند که خمینی را چه به مرجعیت! او نه ریش بلندی دارد و نه عمّامه ای بزرگ! امام فرمود: برو بگو من هنوز مُشرک نشدم که برای مرجعیت ریش بگذارم و به متراژ عمّامه بیندیشم! معروف است که وقتی حرم مشرّف می شده، عده ای در مسیرش، پشت به او می کردند و وقتی کنار ضریح حضرت مولا می ایستاد؛ شیطان به زبان آنها می گفت: تُف به ریا! می گفتند: آقا؛ سخنان شما علیه شاهنشاه مملکت ایران، موجب فشار بر حوزه نجف می شود و خوف تعطیلی اش می رود! امام با نگاه به دور دست ها و دیدن آنچه خیلی ها از درکش زمین گیر بودند، می گفت: من حوزه را برای اسلام می خواهم، وقتی در ایران، اسلام به صلیب می کشند و با انحراف و تحریف و تخریب، حتی نام اسلام را هم خفّه می کنند، حوزه علمیه ی نجف را می خواهم چکار!؟... من پاپ نیستم که هفته ای یکبار سری به کلیسا زنم و به داد مظلوم خاموش باشم و فریاد بر سر ظالم نکشم! آری! حضرت آیت الله العظمی امام خمینی با این خون دل ها و جام زهر بر سر کشیدن ها، انقلابی را رقم زد که مردم با دیدنش به خدا می رسیدند و با گفتارش، جان برای حقّ قربانی می کردند! او زنده است! او نمرده است! بلکه آنها که خواستند یاد او را زیر خروارها خاک، خاک کنند، اکنون در محضر الهی، جیغ شان بابت سکوت شان مقابل ظلم، گوش فلک را کَرّ کرده است! اکنون قبای او بر تن بزرگی از شاگردانش_بلکه بزرگترین شاگردش_ به خوبی جای گرفته است! همو که به قول خمینی کبیر، به مثابه ی خورشیدی بین دوستان می درخشد!همو که در لسان سدید خمینی بت شکن به خامنه ای عزیز مزیّن است! @howzavian_westazarbaijan
بسمه تعالی و این کودک مجاهدمحمد مختاری امام جواد (علیه‌السلام) در سن هشت سالگی به امامت رسیدند و پس از آن در طی هفده سال تلاش و مجاهدت کار را به جایی رساندند که نیمی از مردم سرتاسر قلمرو وسیع عباسیان حضرت جوادالائمه (علیه‌السلام) را رهبر فکری خود و شایسته‌ی جایگاه خلافت می‌دانستند. پس از آنکه معتصم عباسی(لعنت الله علیه)، خلیفه‌‌ی ظالم معاصر حضرت، متوجه شد که امام نهم شیعیان خط مبارزاتی ویژه‌ای را با هدف بازگرداندن منصب نبوی به جانشینان حقیقی ایشان (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) دنبال می‌کند، تصمیم بر قتل آن حضرت گرفت و ایشان را مسموم کرده و به شهادت رسانید. ما از نقش امام جواد علیه‌السلام در حفظ تشیع چه تعریفی به جامعه ارائه کرده‌ایم؟ @hoezavian_westazarbaijan
ولنتاین عاشقان ✍️علیرضا احمدی قره زاغ روز عشق ،روز ازدواج واقعی علی (ع) با حضرت زهرا(س) است،نه افسانه ازدواج کشیشی به نام ولنتاین با دختر نابینای زندانبان رومی. ولنتاین شیعه روز عشق و ازدواج است. ازدواج حضرت زهرا س با علی علیه السلام، در کتب اهل سنت هم ذکر شده است ابوبکر و عمر از فاطمه خاستگاری کردند اما پیامبر در حواب ایشان فرمود: «فاطمه کوچک است» ابوبکر فاطمه را از پیامبر خواستگاری کرد؛ اما پیامبر خدا فرمود«ای ابوبکر! منتظر تقدیر الهی هستم» ابوبکر این ماجرا برای عمر باز گفت. عمر بدو گفت: ای ابوبکر تو را رد کرده‌است‌. ابوبکر به عمر گفت تو فاطمه را از پیامبر خدا خواستگاری کن. او خواستگاری کرد و پیامبر به او همان جواب را داد. اما علی از فاطمه خواستگاری کرد، پس پیامبر به فاطمه فرمود«علی تو را یاد می‌کند.» فاطمه ساکت ماند... پیامبر فرمود: «خداوند به من فرمان داد تا فاطمه را به ازدواج علی در آورم»« من هم مانند شما هستم از میان شما زن می‌گیرم و به شما زن می‌دهم مگر فاطمه را که ازدواجش از آسمان نازل شده است» پیامبر به فاطمه خطاب کرد: «ای فاطمه آگاه باش که برای اینکه تو را به همسری بهترین خاندانم درآورم از هیچ کوششی فروگذار نکردم» 📃سنن نسائی ج۶ ص۶۲/ طبقات الکبری ج۸ ص ۱۹/ کافی ج۵ ص۵۶۸ @howzavian_westazarbaijan✍️
🔸بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم🔸 ▪️سلام و عرض ادب 🔷🔸پویش تبیینی «هفتم» 🔸عنوان عملیات: «خنثی‌سازی خطوط انحرافی در انتخابات پیش‌رو» 🔺رد انتظارات جریانات تندرو برای رقابت خارج از چارچوب نظام 🔺تبیین واقعیت کاهش تاثیر متغیرهای خارجی (رسانه های بیگانه و کشورهای سلطه گر) در انتخابات چهاردهم 🔺رد گمانه مهندسی انتخابات و معنابخشی به رقابت واقعی بین سلیقه های مختلف 🔺رد گمانه تشکیک در سلامت نتایج انتخابات با مشارکت حداکثری 🔺بی‌اعتبارسازی گفتارهای حول تحریم انتخابات (بیفایده بودن رای‌دهی، تغییر نکردن وضع کشور، واقعی نبودن رقابت و...) 🔺 تولید ادبیات با هدف جلوگیری از شکل گیری فضای دوقطبی‌هایی نظیر: «سازش/ تسلیم»، «مردم/مسئولین»، «جنگ/مذاکره»، «جبهه مقاومت/معیشت مردم»، «آرمان/واقعیت»، «مردمی بودن/حکومتی بودن» و «اصلاح‌طلب/اصولگرا» و «تعهد/تخصص» 🔺تولید ادبیات با هدف جلوگیری از همسان‌سازی معنای چنین عباراتی در افکار عمومی؛ «هواداری نظام به معنای طرفدار وضع موجود بودن» «اصلاح‌جوبودن به معنای ضدنظام بودن»، «اعتدالی بودن به معنای ضد ارزش‌های انقلاب بودن»، «کارآمدبودن به معنای بدون اصول بودن (عملگرایی مفرط)»، «ارزش‌مداری به معنای بی‌عملی»، «اخلاق‌مداری به معنای منتقدنبودن»، «سیاستمداری به معنای فریبکاری و مکارگی»، «مردمی‌بودن به معنای پولیستی عمل کردن»، «ریاست‌جمهوری به معنای اختیارداری مطلق و توانایی معجزه»، «شور و هیجان انتخاباتی به معنای بالابردن انتظارات کاذب»، «ولایت‌مداری نامزدها به معنای مصونیت مطلق از خطاکاری و بی اشتباه بودن»، «نقد دولت سیزدهم به معنای رد رویکرد انقلابی، نفی کارنامه مدیران کارآمد آن و نادیده گرفتن طرح‌های کلان و زیرساختی آن»، «امتدادبخشی به دولت سیزدهم به معنای نقدناپذیری مطلق آن»، «انقلابی بودن به معنای تندرو بودن»، «غیرانقلابی بودن به معنای عقلانی و منطقی بودن»، «اصولگرا بودن به معنای متخصص نبودن و بی دانشی» و «اصلاح‌طلب بودن به معنای متعهد نبودن و بی ایمانی» 🟣‌ ملاحظه: از اعضای محترم تبیین‌گر تقاضا می‌شود، آثار ارزشمند خود را در بازه زمانی 23 الی 29 خردادماه، در قالب یادداشت‌های کوتاه 600 الی 800 کلمه‌ای، رشته‌توییت و یا توییت، به آیدی @Saeedtotonkar ارسال فرمایند.
نمی شود ننوشت...! ✍️ محمدباقر عضو تحریریه نویسندگان حوزوی آذربایجان غربی در کانال گفته ها و نکته ها نوشت: از جمله نانوشته ها که در انتخابات درشت گفته می شود؛ معیار انگاری حمایت شخصیت ها در کشف اصلح است! معیاری که در سپهر سترگ سیاست، فی الجمله شأن و شئونی ندارد و از قضا گرفتار گیر و گورهاست! گستره و گشادی چنین گرفتاری تا جایی پیش رفته است که فردی تحصیل کرده و سواد آموخته و اطلاعات انباشته در سیاهه های خویش به جای ترتیب تبیین های اصلح بودن، به لیست نویسی کسانی روی آورده که کاندیدای او را تایید کرده اند یا قول شرف دادند که غیر او به کسی رای ندهند! در غلط بودن چنین فرآیندی کلام امیر بیان علیه السلام کافی و وافی ست که فرمود: حق را بشناس تا اهلش را شناسی! حال چه شده که شیپور از طرف گشاد آن نواخته می شود! کسانی که برای تایید ایشان در آستان سیاست، محتاج مویدی دیگر هستیم، شده اند شاقول و میزان اصلح! خصوصا این که در هر طرفی، لشکریانی از تایید کنندگان هستند که هر کدام، خویش را صاحبان لحیه در عرصه ی سیاسی ایران می دانند! بگذرم که برخی از ایشان، جاماندگان و ساکتانی هستند که باید در کشاک فتنه با لسان سدید از میراث خمینی کبیر دفاع می کردند و بسان شتری می شدند که توان سواری گیری و شیر دوشی را از طرف مقابل، می گرفتند! روشن است که برخی افراد مانند عمار علیه السلام، شاخص هستند؛ همان ها که از جانب کسی که ولایت او ولایت رسول الله صلی الله علیه و آله است، به عنوان عمار و شاخص معرفی شدند، حساب شان از بقیه سواست! اینان تمام عمر خویش برای معرفت و تمام سال های جان خویش برای انقلاب، فدیه دادند و همان راهبان شب و شیران روز هستند؛ اینان می توانند به عنوان شاخص باشند نه کسانی که تنها در ساحتی مانند خطابه و تربیت نفوس، جهادی کار کردند! از سوی دیگر؛ کسانی که برای تایید داشته ی خود به دنبال سیاهی لشکرند و از استدلال، طرفه می روند، اینان با عمل به این قرار داد نانوشته، بیشتر به خویش توهین می کنند چرا که زمانی که فردی آنچنان است که قدرت تشخیص اصلح را دارد به چه دلیل به لیست توصیه کنندگان پناه برد! آیا این کار نوعی عوام فریبی و صحنه سازی برای توده برای جمع آوری رأی نیست؟ آیا این رأی، حلال است؟ از همین رهگذر،طرح و طرد افراد، نمی تواند اصلح ساز باشد! حال شاید مجاهد بزرگی در اسلحه سازی و ایجاد امنیت نظامی و روانی از سرآمدان و حتی از شهیدان باشد لکن تایید او اصلح سازی نمی کند! او بسان اسطوره ای در ساحت تخصصی خویش، برای ما و نسل ما، ماندگار ماند و ما را تا أبد الآبدین، مدیون خویش ساخت! او را مصادره نکنید که او نه تنها برای اسلام که برای انسانیت آفریده شد! فراموش مان نشود که بارها برخی جهت ذبح غیر شرعی او تلاش ها کردند و خواستند او را به محملی حمل کنند که برای آن تربیت نشده بود و چه زیبا، سخاوتمندانه عطای آن امور را به لقایش بخشید و خندید و رفت! آن بیت و دفتری که همواره مورد سوء استفاده احزابی است که خون به دل انقلابی ها کردند و خون مردم به شیشه کردند، چرا باید اصلح ساز باشد؟ این سخنان نه تکفیر است و نه توهین؛ بلکه قبول هر فرد در جایگاهی که است و تا شأنی که هست، می باشد. به راستی چه کسی زاهدتر و انقلابی تر و ولایی تر از ابوذر غفاری که حضرت فرمود تو حتی توان مدیریت دو تن را نداری! راوی هم از قضا خود ابوذر است! حال این ابوذر زمان، مدیریت یک فرد را قبول ندارد! آیا بر این رویه، روا نیست که مادران جوان مرده، بخندند؟! پس نمی توان با به صف کردن افراد پشت سر یک کاندیدا که هم برناهه او و هم نامه ی عمل او، پیش روست، داوری درست یا نادرست کرد! آنچه امام عادل جامعه حکم کرد، همان است: توانایی کار در جهت ملاک های انقلاب، انتخاب خوب است؛ حال این انتخاب خوب را باید تحقیق کرد و استدلال یافت! @howzavian_westazarbaijan
چگونه یادداشت خوب بنویسیم؟ ✍ محمدرضا بابایی (برداشتی از نخستین رویداد رواق اهل قلم) 1- یادداشت باید طوری باشه که آدم به اندازه وقت خوردن چای آن را خوانده، درک مطلب کرده و لذت ببرد . 2- سنگین نویسی دوره اش گذشته است. 3- یادداشت غیر از مقاله بوده و مطالب تخصصی به همراه ارایه منبع از جرگه یادداشت های رسانه ای خارج است. 4- یادداشتی خواناتر است که ایجاز، جاذبه و روایت داشته باشد . 5- یادداشت باید کاملا بی‌طرفانه و به‌دور از ارایه تصویر منفی باشد و برداشت از متن به اختیار خواننده گذاشته شود. 🖊 @howzavian_westazarbaijan
🟨 یک نکتهٔ کوتاه 🖍 آذر یا آزر؟ املای صحیح نام یکی از بستگان حضرت ابراهیم -علیه السلام- به شکل «آزر» نوشته می‌شود؛ نه «آذر». 🖊 @howzavian_westazarbaijan
. 🔴 شما از سخنان و مواضع کاندیداهای ریاست جمهوری چه دریافتی دارید؟ 👌 آماده دریافت تحلیل شما از مناظرات هستیم ارسال به نشانی:@Mohammad_reza_babaie 🖊 @howzavian_westazarbaijan
کُشته ی وابستگی ها... محمدباقر حسن زاده مدیر محترم حوزه علمیه امام خامنه ای(مدظله العالی) ارومیه هر فردی در زندگی خود، به دلبستگی ها و وابستگی هایی گرفتار است که با آنها زندگی می کند! در کنار تمام آنچه به دیده می بیند و اعتراف، به وابستگی آن دارد، ای بسا در لایه های قلب و دلش، وابستگی های باشد که بی خبر از آنها زندگی می کند و تنها زمانی به وجودشان پی می برد که آنها را از دست می دهد! بنابراین خیلی به حرف دل مان گوش نکنیم که «من به فلان و بهمان دلبسته نیستم!» اساس عید قربان، التفات به این تعلّقات و وابستگی ها است و برای غیر حاجی_ و حتی حاجی در مکّه_ عید قربان، نه فقط ذبح قربانی بلکه سر بریدن تمام خواسته های است که او را از مسیر رشد، بازداشته است! شاید این ذبح گوسفند تنها تأسی به سنّت ابراهیمی باشد ؛ شاید مَشقی ناچیز برای دل شُستن از مال دنیوی باشد و چندین شاید دیگر...! ای بسا فردی در کنار خانه ی خود، توفیق قربانی خواسته های بازدارنده از حق تعالی را داشته باشد ولی کسی در کنار خانه ی خدا، کُشته ی وابستگی هایش شود! بماند که همین سفر حجّ برای خیلی ها یک تعلّق خاطر و تفاخر جدیدی می شود و روی تعلّقات دیگر او انباشته می شود! 🖊@howzavian_westazarbaijan
بازی شیطانی « دیابلو۴» و نجات بخشی شیطان ✍️ علیرضا احمدی قره زاغ یکی از آموزه های همه ادیان الهی، بشارت آمدن منجی در آخر الزمان است. هر چند نام این منجی در ادیان مختلف، متفاوت است ولی اصل منجی مورد تردید واقع نشده است. اسم این منجی در اسلام ، امام زمان (عج) است. گروههای شیطان پرست تلاش دارند این امر مسلم دینی مورد قبول اسلام و مسیحیت را ، مورد خدشه قرار دهند و با تحریف، منجی را «شیطان» معرفی کند. شیطان گرایان ضد اسلام و مسیحیت، اخیرا یک بازی با عنوان « دیابلو۴» از شرکت « بیلیزارد اینترتیمنت» به بازار ارائه داده است که در نسخه چهارم این بازی ، «ظلمت بر نور و شیطان بر خدا» غلبه پیدا می کند ؛ منجی و نقش اصلی در این بازی، « شیطان» است. این بازی به طور وسیع درجهان توزیع شده است و توانسته مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. شناخت نام و ماهیت و آسیب های این بازی و معرفی آن به خانواده ها و ویدئو کلوپها و نوجوانان وجوانان و اجتناب از آن ، به حفظ سلامت روان و اعتقادات دینی کمک شایانی می نماید. طبق آیات قرآن ، خداوند متعال نور است و شیطان ظلمت است، غلبه و پیروزی نور بر ظلمت از بدیهیات فطری و عقلی و اعتقادی مسلمانان است؛ بی توجهی و کنترل نکردن فضاهای تفریحی نوجوانان و جوانان، اعتقادات دینی و مسلمات ذهنی و روانی آنها را به طور «ناخود آگاه» زیر سوال برده و سست می نماید و شیطان را از یک دشمن اصلی به یک دوست تبدیل می نماید.کارشناسان و متخصصان و خانواد ها و نوجوانان و جوانان ، باید مواظب کارکردهای درونی بازیهای رایانه ای و نقش تخریبی آنها در « روان» و « اعتقادات» باشند. 🖊@howzavian_westazarbaijan
✍️ محمدمهدی عمرانی، استاد دانشگاه صنعتی تبریز ضمناً! اگر می خواهید دولتی را نقد کنید، چرا بدون علم و اطلاع نقد می کنید؟ چرا در نقدهای خودتان جانب انصاف را رعایت نمی کنید؟؟ چرا همه چیز را سیاه و گدر می بینید؟؟ چرا تزریق نا امیدی می کنید؟؟ عزیزان! بنده اگر بخواهم دولتی را نقد کنم، یا مشکلات کشور را به لحاظ اقتصادی، سیاسی و... بیان کنم بهتر و بیشتر از شما می توانم و اطلاع دارم، اما به چه قیمتی؟؟ با کدام اصول و کرامت اخلاقی و انسانی؟؟ همان داشنجویی که سوال کرده بود، پرسید رئیس جمهوری که نمی توانست در مناظره ها جواب رقبای خود را بدهد، این به هیچ دردی نمی خورد و نمی تواند کشور را اداره کند!! جواب دادم؛ فکر می کنید آقای رئیسی نمی توانست مثل آنها بی اخلاقی کند؟! نمی توانست پرونده همه آنها را رو کند؟؟ نمی توانست طعنه و تهمت بزند و دروغ بگوید؟؟ یکی از دانشجوها جواب داد!! لابد بلد نبود بیانش ضعیف بود. جواب دادم؛ نخیر آقای رئیسی بلد بود، بیانش را هم داشت، اما یک چیز مانع این بی اخلاقی ها شد، و آن تقوی و اخلاص ایشان بود. جواب بقیه سوالات را فاکتور می گیرم و موکول می کنم به جلسه آینده ان شاءالله. سخن آخر: اما بعد از شهادت آیت الله رئیسی و همراهانشان در همان کلاس حاضر شدم تا طبق معمول مباحث خودم(تاریخ تحلیلی صدر اسلام) را داشته باشم، اما تا چشمم افتاد به اون دانشجویی که هفته گذشته با ادبیاتی سخیف نسبت به آیت الله رئیسی انتقاد کرده بود، بغضی گلویم را گرفت، و عرض کردم اگر خاطر شریفتان باشد، یکی از عزیزان نسبت به شهید آیت رئیسی قبل از شهادت شان انتقاداتی داشتند، از جمله اینکه چرا در مناظره ها جواب رقبا را نمی دادند؟ دوستان الان که فکر می کنم می بینم این مرد چقدر بزرگ بودند، چه اندازه از سعه صدر برخوردار بودند، چه اندازه پایبند به اصول و کرامت های انسانی بودند. اما ما چه فکر می کردیم و چه می دیدیدم و ایشان چه فکر می کردند و چه می دیدند؟؟ الان که فکر میکنم با خودم می‌گویم، خیلی خوب شد که آقای رئیسی ما، سه سال پیش جواب بی اخلاقی ها را با اخلاق و متانت دادند. و افتخار می کنیم که منتخب ما را خدا هم انتخاب کرد. والسلام🌹 🖊 @howzavian_westazarbaijan
اصول یادداشت نویسی(2) ✍️محمدرضابابایی دومین رویداد رواق اهل قلم با دقایقی تاخیر شروع شد اما با تعمیر قلم های ما همراه شد. قلمی که خدا به آن قسم یاد کرده در قرآن، در استفاده از آن اگر اصول مراعات نشود آن تاثیر مدنظر نویسنده را نخواهد گذاشت. اولین سه ثانیه ای که مخاطب یادداشت با آن برخورد می کند موضوع است که سبب میخکوب شدن و یا پا به فرار گذاشتن او می شود، برای همین کسانی در یادداشت نویسی موفق می شوند که موضوع شناسی خوبی داشته باشند اما موفق تر از این ها موضوع سازی است، از دل شناخت موضوع باید موضوع جدید بسازیم. بعد از موضوع نوبت به قالب ریختن کلمات در یادداشت می رسیم که عبارتند از: تحلیلی، انتقادی، تفسیری، تبیینی، ترویجی و... در خصوص انتخاب قالب باید ابتدا بدانید که از کدام قالب خوشتان می آید؟ بعد از انتخاب، از روی قالب های مورد علاقه تان مشق کنید، مشق کردن اولین مرحله در یادداشت نویسی خلاق نیز است، برای مشق کردن باید یادداشت خوانی کنیم. چند نکته مهم: 1- بدترین شروع در یادداشت، عبارت های بدیهی است. 2-تکرارهای ملال آور انجام ندهید. 3- برای متن های طولانی موضوعات درون موضوع انتخاب کنید. 4- علائم نگارشی را جدی بگیرید. @babaie_ir
مبانی احزاب ایران ✍️محمدمهدی عمرانی در کانال جهاد تبیین نوشت: 📝در جمهوری اسلامی ایران، احزاب و‌ جناح های متعدد سیاسی برخلاف برخی از کشورها که از احزاب و جریان های متعددی برخوردار هستند، ایران اسلامی از آن احزاب متکثر و متعدد برخوردار نیست. هر چند وجود احزاب و جناح های مختلف با سلایق و گرایش های سیاسی، موجب پویایی نظام و انقلاب اسلامی است، اما به همان اندازه شاید هم بیشتر، موجب تفرُق و جنگ و جدال های لفظی و سیاسی را به دنبال دارد. در بین احزاب موجود در کشور، دو حزب، بیشتر از احزاب دیگر تأثیراتی در مناسبات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... دارا می باشدند. اما اگر بخواهیم به لحاظ مبنایی و چارچوب پایبندی این دو حزب به اصول و مبانی انقلاب و گزاره های دینی و معرفتی بحث کنیم، کاملاً ناگفته پیداست که یکی از این احزاب تأثیر گذار، دارای مبانی لیبرالیستی و سکولاریستی می باشند و در اکثر مواقع با رفتارهای پوپولیستی و رسانه های پروپاگاندایی سعی در جذب آرای قشر خاکستری و به تعبیر امروزی ها آرای نسل z را که خوراک و محتوای آنها را هم شبکه های بیگانه و معاند تدارک می بینند، دارند. اینجاست که رسالت نخبگان، فرهیختگان، علما و فضلای حوزه علمیه و دانشگاه ها سنگین تر شده و برای تولید محتوا و خوراک علمی_معرفتی فرهنگی_تربیتی و تبیین دستاوردهای نظام و انقلاب و تشریح ساحت های وجودی انسان در اسلام و اخلاق حرفه ای و کاربردی برای این نسل، بیشتر به چشم میخورد، که متأسفانه در این سالهای اخیر از آن غفلت شده است. فلذا اگر از این نسلی که نام برده شد غفلت شود، دشمن خارجی و تفکر به اصطلاح روشنفکر در داخل ایران، برای لیبرالیزه و سکولاریزه کردن فکر و اندیشه جوان ایرانی که در دنیا زبانزد خاص و عام است، شبانه روز تلاش می کند و تلاش خواهد کرد. بنابراین با نگه داشت احزاب برای پویایی و نشاط سیاسی_اجتماعی در کشور، باید از گره زدن و گره خوردن مناسبات و فعالیت های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... به جریان اصولگرا و اصلاح‌ طلب بشدت گذر کرده و اجتناب نمود، و فکر و اندیشه جوان ایرانی چه زن و چه مرد، چه باسواد چه بی سواد، چه شهری و چه روستایی را با رویکرد تمدنی، آن هم از نوع تمدن نوین اسلامی آشنا و آموزش داد. 🖊 @howzavian_westazarbaijan
نقش انتخابات در تحقق آخرین غدیر علیرضا احمدی قره زاغ ریشه اصلی مظلومیت « غدیر»؛ کنار گذاشتن «قرآن ناطق»از متن «مدیریت و هدایت جامعه » برای « تفسیر و اجرای دین» بود. اولین مدافع غدیر، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بود که با خونین شدن پهلویش بین در و دیوار، اصل غدیر را ماندگار نمود. هر امامی غدیری دارد که سینه به سینه و دست به دست ، از امامی به امام دیگر منتقل شده است؛ تحقق آخرین غدیر برای آخرین گنجینه الهی، نیاز به مقدماتی دارد که مهمترین آن ، تشکیل حکومت اسلامی و وجود مردم مومن به ولایت فقیه برای تحقق حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) می باشد. امروز شکل بیعت با امام معصوم علیه السلام، «حضور در پای صندوق رای» و انتخاب فرد اصلح انقلابی است . هر رای مردم در حکم اعلام حمایت از حکومت اسلامی برای زمینه سازی و تحقق و تسریع «آخرین غدیر» می باشد. 🖊 @howzavian_westazarbaijan
جلیلی یا قالیباف؟! ✍️ دکتر داود بشیرزاده در کانال مطالبات نوشت: طرفداران قالیباف استدلال میارن که جلیلی به‌نفع جبهه انقلاب انصراف بده، طرفداران هم معتقدند با توجه به رأی بالای جلیلی نسبت به قالیباف در نظرسنجی‌ها، قالیباف به‌نفع جبهه انقلاب انصراف بده. حالا چطوره بگیم هر دو باهم به نفع جبهه انقلاب انصراف بدهند، اینجوری پزشکیان راحت‌تر رأی میاره خب عزیزم شما به‌جای تمرکز بر انصراف جبهه خودی، تمرکز بر نتایج انتخاب احتمالی پزشکیان بذار و مردم را متقاعد بکن به جلیلی یا قالیباف رأی بدهند. اینجوری انتخابات به دو دوم هم کشیده بشه، جلیلی و قالیباف باشند بهتر از جلیلی و پزشکیانه. ماهم خیالمون راحت میشه که قرار نیست لیبرال‌ها و وطن‌فروش‌ها بر مسند حکومت بنشینند. وانگهی این دو بزرگوار عاقل و بالغ هستند، مطابق آنچه مصلحت می‌دونند عمل می‌کنند، هر تصمیمی هم گرفتند ما حمایت می‌کنیم نه اینکه گلایه کرده و ناراحت شویم. 🖊 @howzavian_westazarbaijan
به سوی « صبحه جمعه فهمیدم » ✍️ علیرضا احمدی قره زاغ پژوهشگر دینی نوشت: بعد از اعلام نتایج مرحله اول انتخات دوره چهاردهم ریاست جمهوری ایران اسلامی و بررسی آرای ماخوذه ، نا خود آگاه ذهنم متوجه این سوال شد که در دولت« تبخیر امید »، دولت غربگدای روحانی، برای به زانو در آوردن ملت ایران، و تحمیل سازش و تسلیم ننگین، مردم را به نقطه جوش رساندند و تاب آوری مردم را با تمسخر و بی تدبیری، به پایین ترین درجه خود رساندند، قیمت دلار را ده برابر کرده و حتی یک مسکن در طول هشت سال نساختند و ساده ترین امکانات اولیه مانند پوشاک هم از دسترس خارج شد و روزانه بیش از 700 قربانی کرونایی روی دست ملت باقی گذاشتند، الان هم در صدد پایان دادن به راه شهید جمهور هستند و دندان خود را برای تصدی جایگاه رهبری تیز کرده و خوابهای آشفته برای این ملت دیده اند؛ آنها علنا عدم اعتقاد و التزام عملی به نظام و ولایت فقیه را اعلام می کنند؛ با همه این واضحات، کسب رای اول این تفکر بی برنامه و واقعا خطرناک، جای تامل دارد . مردم اگر در انتخاب خود دچار اشتباه محاسباتی شوند و تحت تاثیرات دروغین جبهه شرک و دروغگو و اغواگر به اصطلاح افسادات قرار بگیرند، مجددا بایدخود را برای یک بحران قطعی آماده کنند. امروز باید بر اساس بصیرت و واقع بینی انتخاب کرد و گذشته نکبت بار هشت ساله دولت زخم بستر گرفته، از پشت تالارهای شیشه ای را به خاطر آورد و قهقهه‌ی شیطانی‌کلید ساز در اوج گرفتاری مردم را فراموش نکرد. مردم برای اجتناب از بازگشت به دوره رکود مادی و معنوی دولت سیزدهم ، باید به جبهه انقلاب روی آورند، تا بتوان با ادامه راه شهید جمهور خدمت گزار، تحت رهبری امام خامنه ای(مد ظلله) به سوی رفاه و امنیت و آسایش حرکت نمود . 🖊 @howzavian_westazarbaijan
دوستان عزیز انقلابی و طرفدار دکتر جلیلی دکتربشیرزاده در کانال مطالبات نوشت: لطفاً به شخص آقای پزشکیان توهین نکنید، ما انقلابیون باید همیشه در مدار انصاف و اخلاق حرکت کنیم. شخص آقای پزشکیان انسان بدی نیست و ضرری برای ایران و ایرانی ندارد؛ اما از آنجایی که ایشان کمی ساده‌لوح و ساده اندیش است تمام مفسدین اشرافی‌گر را در ستاد خود جا داده و حتی قرار است از آنها در کابینه خود استفاده کند. اگر پزشکیان رئیس جمهور بشود، مفسدین دولت را به‌دست خواهند گرفت و به‌نام پزشکیان فراوان فراوان فساد و اختلاس انجام خواهند و عملاً پزشکیان نقشی جز فرمایشی بودن جایگاهش نخواهد داشت و این خطرناک است. آمدن پزشکیان یعنی پنجاه سال عقب‌گرد اقتصادی، یعنی تورم، یعنی گرانی، یعنی تعطیلی کارخانه‌ها، یعنی بیکاری، یعنی خراب شدن محصولات کشاورزان روی دستشان، یعنی فلاکت و بدبختی و ... این موارد را باید به مردم گفت که واقعیت هستند و خدای نکرده با پیروز شدن پزشکیان به وقوع خواهند پیوست. هر وقت دولت در دست این‌ها بوده همین بوده. در صورتی که هر وقت دولت دست انقلابی‌ها بوده مردم صاحب خانه، شغل، ماشین و ... شده‌اند. دولت به مردم یارانه مکفی داده، وام با شرایط عالی داده، حقوق‌ها افزایش پیدا کرده و شیب تورم پایین آمده است. 🖊 @howzavian_westazarbaijan
پیام‌ها و درس‌های مباهله برای بشریت ✍️ محمدباقر مشکاتی مشاور علمی معاونت فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نوشت: هماورد مباهله، حقانیت دین اسلام را بر دین مسحیت اثبات کرده و بسیاری از حقایق دیگر را نیز روشن کرده است. از این روی پیام‌های مباهله نه تنها برای مسلمانان بلکه متوجه همه بشریت است؛ و اثبات حقانیت پیامبر و دین خاتم، منزلت والای اهل بیت پیامبر، اثبات حقانیت مذهب شیعه و تحکیم جایگاه والای قرآن کریم را می توان از مهمترین درس های مباهله برای بشریت برشمرد. ادامه یادداشت را در پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه (س) مطالعه فرمایید. 🖊@howzavian_westazarbaijan