eitaa logo
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
11.4هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
637 ویدیو
1.2هزار فایل
🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان 🏫 دفتر معاونت علمی حوزه علمیه خراسان: ☎️۰۵۱۳۲۰۰۸۴۱۰
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 برای اولین سال.... 💠 برگزاری رسمی امتحانات شفاهی خارج 🔺 ویژه طلاب و اساتید حوزه علمیه خواهران 🔺 زمان چهارشنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ 🔺 مکتب نرجس( سلام الله علیها) 🔺سخنران مراسم افتتاحیه: استاد معظم آیت الله حاج شیخ مهدی مروارید عضو محترم شورای عالی حوزه علمیه خراسان ............................................... 🔷 در سال جاری برای اولین بار دروس رسمی خارج ویژه فضلا و اساتید خواهر حوزه علمیه مشهد در دو مدرسه اسلام شناسی و حضرت نرجس سلام الله علیها برگزار شد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
💠حجت الاسلام جعفر فقانی: باسمه تعالي 🔹️رقابت های علمي نخبگانی در رشته هاي مختلف، فرصتي مناسب جهت افزايش تمركز بر روی دانش و پُشت كار برای فراگیری علم است. 🔹️ ايجاد اين فرهنگ، در بستر همين ارزيابي ها شکل می گیرد، لذا فرد منتخب و برتر این رقابت های علمی، در همه جاي دنيا، از احترام خاصي برخوردار است. اما در حوزه های علمیه، كه يك اتفاق نو و مباركي است، منتخبین برتر، علاوه بر آن مزايا مي توانند از خاصيت دائمي ارزشيابي اسلامي يعني آموزشي بودن ارزيابي، بهره ببرند . 🔹️ بديهي است كه صرف مواجه شدن دانش پژوهان با سوالات فنی و متعدد، موضوعيت دارد و كيفيت همين سوالات است كه افزايش تمركز را ايجاد كرده و دقت و ظرافت علمي را به دانش پژوه هدیه مي دهد و در نهايت انگيزه بيشتر جهت يادگيري هنرمندانه و عالمانه را نهادینه می کند. 🔹️ لذا شايسته است همه دلسوزانِ طلاب جوان (و دغدغه مندان)، اعم از اساتید و مدیران و معاونین و مسئولين محترم و مرتبط با حوزه، طلاب را تشويق به شركت در اينگونه آزمون ها بنمايند و در همین فرصت، از همه طلاب عزیز دعوت می کنم با شرکت در رشته یا رشته های مورد علاقه شان، از برکات مادی و معنوی رقابت های علمی نخبگانی بهره مند شوند و نیز موجب دلگرمی متولیان امر شوند . کانال اخبار رقابت علمی نخبگانی .https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• کانال معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: @howzehamozesh
🕋 برگزاری دوره آموزشی RIE جهت آزمون استخدامی آموزش و پرورش 🔵 شرایط ثبت نام 🔶 مربیان نهضت سوادآموزی که در طرح (آ مثل آموزگار) شرکت کردند 🔶 نیرو‌های طرح امین که در طرح (م مثل محمد) شرکت کردند 🔶 مربیان قرآنی که در طرح (ب مثل بسم الله) شرکت کردند 🔶 نیروهایی که در طرح (م مثل معلم) شرکت کردند 📆 شروع ثبت نام: 13 تیر 📋 شیوه ثبت نام: ارسال عدد 13 به مدیریت کانال MERAGS در ایتا👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3939106852C454f2d1a02 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
•┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• لينك هاي ذيل مربوط به رقابت هاي علمي نخبگاني در قسمت ثبت نام هاي سايت حوزه علميه خراسان شروع ثبت نام : ۱۵ تیر ۱۴۰۰ •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ۱. المپياد علمي نخبگاني فقه و اصول سطح یک https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1619 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ۲. المپياد علمي نخبگاني فقه و اصول سطح دو https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1620 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ۳. المپياد علمي نخبگاني فقه و اصول سطح سه https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1621 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ۴. المپياد علمي نخبگاني كلام سطح یک https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1614 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ۵. المپياد علمي نخبگاني كلام سطح دو و سه https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1616 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ۶. المپياد علمي نخبگاني ادبيات عرب سطح یک https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1617 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ۷. رقابت علمي نخبگاني علوم عقلی سطح۱ (منطق مرحوم مظفر) https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1622 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ۸. رقابت علمي نخبگاني علوم عقلی سطح۲ (بدایه الحکمه) https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1623 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ۹. رقابت علمي نخبگاني علوم عقلی سطح۳ (نهایه الحکمه) https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1624 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• کانال اخبار رقابت علمی نخبگانی 🆔️.https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• کانال معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: 🆔️ @howzehamozesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روش ثبت نام در رقابت های علمی نخبگانی برای متقاضیان : ۱. از طریق لینک ثبت نامِ رقابت مدّ نظر، وارد شوید. ۲. رمز و کد طلبگی را برای ورود به سایت مرکز مدیریت وارد کنید. 🔴 (طلاب‌ غیرخراسانی باید ابتدا از این آدرس https://profile.hozehkh.com/fard/add?returnurl=http://www.hozehkh.com در سایت حوزه علمیه خراسان عضو شوند، سپس بعد از آن، از طریق یکی لینک های زیر ثبت نام کنند) ۳. سپس دوباره روی لینک ثبت بزنید، و تیک مورد نیاز در انتخاب رقابت علمی، در صفحه ثبت نام را بزنید. ۴. در پایان قسمت تایید (ثبت نام) را کلیک کنید . ثبت نام شما با موفقیت ثبت شد. کانال اخبار رقابت علمی نخبگانی .https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• کانال معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: @howzehamozesh
🟢 قابل توجه طلابی که علاقه مند به شرکت در رقابت علمی نخبگانی کلام سطح یک 💠 دوره دانش افزایی کلام برای طلاب سطح یک برگزار می گردد. 🔹️ جهت پاسخ به سوالات و ثبت نام به آیدی @Alklam پیام بدهید. کانال اخبار رقابت علمی نخبگانی .https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• کانال معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: @howzehamozesh
🔰مشاوره تغذیه ویژه خواهران و برادران در مرکز مشاوره حوزه 🔻مسئول اداره امور مشاوره خواهران مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان، از ارائه خدمت مشاوره تغذیه ویژه خواهران و برادران، خبر داد. 💠بیشتر بخوانیم👇 https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=40714 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
💢جامعه حوزوی تمرکزی بر شناخت مبانی اصولی امام خمینی ندارد ✔️استاد احمد مبلغی🔻 🔹ابتکار امام خمینی همواره به سمت جامعه بود که نمونه آن، نظریه زمان و مکان در اجتهاد است. هرچه از عمر امام به جلو می‌رفت، ادبیات و نگاه ایشان به متن جامعه و مردم، کم کردن فاصله‌ها و فهم عمیق از آنچه در جهان و جامعه می‌گذرد، بیشتر می‌شد. در حقیقت، رویکرد امام واقع گرایی بود که در فقه و اصول هم این رویکرد را داشتند. امام خمینی در اصول ناشناخته بودند، متاسفانه جامعه حوزوی ما تمرکزی بر شناخت این مبانی عمیق و عظیم ندارد. 🔸ارتکازات و سیره‌ها چند دهه است که در حوزه و میان علما و اصولیین ما مطرح شده است و بسیاری از تحولات، بن بست شکنی‌ها، ابداعات و تحلیل‌های اصولی و فقهی از خاستگاه تمرکز بر این بحث ارتکازات و سیره‌ها در حوزه‌های مختلف شکل گرفته است. 🔹در زمینه ارتکازات دو دیدگاه وجود دارد؛ یکی دیدگاه این است که عدم ثبوت ردع، کافی است و به همین جهت به نفس عدم ثبوت ردع اکتفا می‌کنند. دیدگاه دوم این است که باید ثابت شود، ردعی رخ نداده است و عدم وصول ردع را یکی از طرق کشف از امضا می‌بینند که این دو دیدگاه بر بحث‌های معاملات و اصول سیطره انداخته است. 👈 امام خمینی دیدگاه سومی را ارائه می‌دهد: https://b2n.ir/q74584 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🔶 ضرورت رعايت سلسله مراتب علمى ما آقايانى را در درس و بحثها مى ديديم كه مثلا «مغنى» مى خواند و زمانى كه در كلاس «اسفار» يا «جواهر الكلام» مى نشستيم، مى ديديم همان طلبه مغنى خوان در آن درسها هم حضور دارد! يا مى ديديم بعضى افراد به سرعت درسها را مى خوانند و بدون بحث و تدبّر بالا مى آيند و كتابهاى بزرگ را زير بغل مى گيرند و در محضر فلان عالم بزرگ حضور مى يابند! چند سال هم در درس خارج حضور مى يابند؛ مثلا در درس خارج فقه يا خارج اصول يا خارج معقول شركت مى كنند و مطالبى از آن درسها يادداشت مى كنند و هر وقت چيزى بخواهند، آن نوشته را نگاه مى كنند، ولى خود نمى توانند به مأخذ رجوع نمايند. به اين صورت آدم ملّا نمى شود. بعد بعضى ها را ديدم كه به يك نسبت هايى منتسب شدند؛ فرمايشاتى مى فرمايند و گاهى از علم تبرّى مى جويند و مى گويند مثلا درس بخوانيم كه چه بشود؟ اين «چه بشود» گفتن براى آن است كه از «مغنى» آمده، در درس «اسفار» نشسته و حال احساس خستگى مى كند؛ چون سلسله مراتب علمى را طى نكرده است و خواسته جهشى بخواند. 📖 دروس شرح اشارات و تنبيهات (علامه حسن زاده)، نمط نهم (مقامات العارفين)، ص ١٣٧. •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
305.9K
بیان حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه پیرامون رقابت علمی نخبگانی منطق و فلسفه تاریخ ۱۵ تیر ۱۴۰۰ کانال اخبار رقابت علمی نخبگانی .https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• کانال معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: @howzehamozesh
💠 15 تیر سالگرد درگذشت اُسوه زهد و پرهیزگاری، آيت الله سيد جواد خامنه‌ای، پدر رهبرانقلاب 🔸مرور وقايع مهم زندگی آیت الله سید جواد خامنه‌ای در اطلاع نگاشت •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🔰 بازدید تولیت محترم آستان قدس رضوی و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان از امتحانات شفاهی خارج فقه و اصول •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
اصول 2 محدوده نيمسال دوم تحت برنامه سطح 2 و 3.pdf
260.2K
💠 سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی سطح دو و سه حوزه علمیه خراسان 🔺 سال تحصیلی 1400-1399 🔹امتحان اصول ۲ محدوده نیم سال دوم تحت برنامه •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖
اصول 2 محدوده نيمسال دوم غيرحضوري سطح 2 و 3 (مدرسه مجازي).pdf
270.5K
💠 سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی سطح دو و سه حوزه علمیه خراسان 🔺 سال تحصیلی 1400-1399 🔹امتحان اصول ۲ محدوده نيمسال دوم غيرحضوري (مدرسه مجازي عالم آل محمد عليه السلام) •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖
رسائل 2 طلاب عمومي سطح 2 و 3.pdf
259K
💠 سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی سطح دو و سه حوزه علمیه خراسان 🔺 سال تحصیلی 1400-1399 🔹امتحان رسائل ۲ طلاب عمومی •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖
📸 🔺نشست اساتید و ممتحنین امتحانات شفاهی خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، در آخرین روز این آزمون در مدرسه علمیه عالی نواب 💠تصاویر بیشتر 👇 https://hozehkh.com/photogalleryWhite?entryID=40774 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
📖 حضرت امام در ابتدای پیروزی انقلاب، بر تشکیل وزارتخانه‌ای با عنوان امر به معروف و نهی از منکر تاکید داشتند. 🔰آیت الله سید احمد علم الهدی در درس خارج «فقه المقاومه» تاکید نمود؛ 💢 بر اساس آیه «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» استنباط می‌شود که باید تشکیلاتی به عنوان امر به معروف و نهی از منکر درست شود و وجوب امر به معروف به آن تشکیلات است و به افراد تعلق نگرفته است. 💢تمامی متاخرین، قائل به وجوب کفایی امر به معروف هستند که قائم بر سه دلیل است که بدین شرح است: الف)آیه «ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر....» ب)روایت مسعده بن صدقه ج)سیره متشرعه. 💢در مسئله امر و نهی، متاخرین غالبا قائل به وجوب کفائی می باشند و از آن طرف بسیاری از قدما معتقد به وجوب عینی امر و نهی می باشند که اولین آن‌ها را مرحوم شیخ طوسی می‌توان معرفی نمود. 💢یکی از دلایل کسانی‌که به وجوب عینی امر به معروف و نهی از منکر قائل هستند، این است که واجب کفائی یک مفهوم اضافی است نیاز به قید دارد و امر به معروف و نهی از منکر قابل تقیید نیست. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
*خاطره‌ای زیبا از فریدون‌مشیری* 🔺 صبوری 🔺 مهربانی 🔺 رواداری بیان می کردند که در طبقه دوم منزلی که بنده زندگی می‌کنم، آپارتمانی هست که همسایه محترم دیگری در آن زندگی می کند. یک شب، بنده که به خانه آمدم تا ماشینم را در گاراژ بگذارم، دیدم مهمان‌های همسایه محترم، ماشین‌های خود را ردیف گذاشته اند جلوی خانه و از قرار معلوم، دسته جمعی با میزبان رفته اند شمیران ، من هم به ناچار ماشینم را بردم تعمیرگاه و نامه‌ای نوشتم و جلوی یکی از ماشین‌ها گذاشتم به این مضمون: «امیدوارم که امشب به شما خوش گذشته باشد! اگر شما ماشینتان را چند متر جلوتر گذاشته بودید، من مجبور نبودم که چند کیلومتر تا تعمیرگاه بروم. ارادتمند: فریدون مشیری» صبح که از منزل بیرون آمدم، دیدم یکی از مهمان‌ها که خطاط معروفی است - و نامشان استاد بوذری است - از قرار جزو مهمان ها بوده و با خط‌ خوش، نامه‌ای نوشته و به در منزل من چسبانده. او نوشته بود: آقای مشیری! در پاسخ مرقومه عالی؛ «گر ما مقصّریم، تو دریای رحمتی!» و در خاتمه به عرض می‌رساند : اطاعت می‌کنم جانا که از جان دوست تر دارند، جوانان سعادتمند، پندِ پیرِ دانا را من هم برای ایشان نامه‌ای نوشتم؛ البته منظوم به این شرح : هنوز خطِ خوش ِ تو، نوازش بَصَر است هنوز مستی این جام جانفزا به سَر است فضای سینه ام از نامه تو باغ گل است هوای خانه‌ام، از خامه تو مُشک ِ تَر است تو را به «خطِ» تو می بخشم، ای خجسته قلم! که آنچه در بَر من جلوه می‌کند هنر است جواب خط تو را هم به شعر خواهم گفت اگرچه خط تو از شعر من قشنگ تر است به این هنر که تو کردی، دلم اسیر تو شد هنوز ذوق و هنر، دام و دانه بشر است شبی ز راه محبّت، بیا به خانه ما ببین که دیده مشتاق شاعری، به در است نسل پیشین روادارتر و مهربانانه‌تر به پدیده‌ها و رویدادها نگاه می‌کردند. انگار هنر و ادب و بردباری سه ضلع تثلیث زیبایی و نیک‌خواهی است. هر چه از هنر و فرهنگ و ادبیات و بردباری فاصله گرفتیم، بر تندخویی و پرخاشگری و هتاکی‌هایمان افزون شد. هر چه مهر و عشق و محبت را از قلب خود راندیم و فقط بر زبان خود نشاندیم، منجمدتر و بی‌روح شدیم. مولانا فریاد می‌زد تا با محبت به یکدیگر، تار و پود خویش را زرباف سازیم : از محبت، نار، نوری می‌شود از محبت شیر، موشی می‌شود از محبت، نيش، نوشی می‌شود از محبت، خارها گُل می‌شود *چه قدر جامعه ما به ادب، هنر، مسئولیت‌پذیری، محبت، صبوری، فرهنگ مداری و بسیاری از چیزهای دیگر شدیدا" نیاز مند شده* •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔹الزامات حوزه های علمیه🔹 📣 رهبر معظم انقلاب آسلامی اساس حوزه برای علم است؛ حوزه علمیه است. ما می‌گوییم کام حوزه علمیه با علم برداشته شده است. پس علم، بافت حقیقی و پایه حقیقی و هویت حقیقی این حوزه را تشکیل می دهد - حوزه های علمیه همه جا این جورند؛ مخصوص حوزه علمیه قم که نیست - یعنی حوزه علم محور است. علم محور بودن لوازمی دارد؛ باید به این لوازم ملتزم شد. یکی از چیزهایی که لازمه‌ی علم محور بودن است، این است که مجموعه علم محور پرسش زاست، پرسش آفرین است. وقتی بحث علمی مطرح است، سوال مطرح است، با سوال باید با روی باز مواجه شد؛ همچنان که در سنت علمی سلف ارجمند ما هم این وجود داشته. شما ملاحظه می کنید؛ در فقه معارضات فقهی زیاد است؛ گاهی با لحن های تند هم همراه هست. فرض بفرمایید مرحوم صاحب حدائق نسبت به صاحب مدارک، گاهی لحن تندی به کار می‌برد؛ باز متقابلا مرحوم صاحب جواهر نسبت به صاحب حدائق در مواردی لحن بسیار تندی به کار می‌برد. قبلا هم همین جور بوده است. مرحوم علامه در مختلف، در موارد متعددی به ابن ادریس به شکل عجیبی می‌تازد و عکس‌العمل خیلی شدیدی نشان می دهد. البته باز ابن ادریس {رضوان الله علیه} به نوبه خود با همان بیان، با شیخ طوسی برخورد کرده است. این کار رایج است، اشکالی هم ندارد؛ اما در میدان علم. اگر ابن ادریس زنده می شد، می‌ایستاد، علامه پشت سرش نماز می‌خواند، دستش را هم می‌بوسید. اگر سید صاحب مدارک زنده می‌شد، صاحب حدائق و دیگران پشت سرش نماز می‌خواندند، دستش را هم می بوسیدند - در این شکی نیست - اما در میدان علم با هم برخورد می کنند؛ مانعی هم ندارد. این برخوردها معنایش این است که طرح سوال، طرح اشکال، طرح شبهه، طرح مسئله جدید، طرح شیوه جدید، ایرادی ندارد. اگر آنچه که مطرح شده است، غلط است، آن وقت باید با شیوه علمی با آن غلط برخورد کرد؛ یعنی اغماض در مواجهه ی با غلط علمی جایز نیست. کسی اشتباه علمی کرده است، اغماض کردن و اینکه بگوییم احترامش را حفظ کنیم، ملاحظه کنیم و نگوییم، جایز نیست؛ نه، در باب علمیات، این مسئله وجود ندارد. باید از لحاظ علمی برخورد کرد، اما جلوی سوال را نباید گرفت. حوزه باید قطع سوال نکند. قطع سوال به قطع دانش می انجامد. راه سوال را نباید بست. 📚 بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم، ۱۳۸۹/۸/۲ •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝