eitaa logo
در تکاپو | حمیدرضا تیموری
73 دنبال‌کننده
203 عکس
48 ویدیو
19 فایل
پنجره‌ای به «فرهنگ، هنر و فناوری» در تکاپو باشید ... ارتباط با من: @hrteimouri
مشاهده در ایتا
دانلود
در تکاپو | حمیدرضا تیموری
⭕️ ۲۹ آذر ۱۴۰۳ امروز به‌خاطر حضور در نمایشگاه نقاشی استاد عبودیت و دو قرار کاری، دو سه ساعتی در شهر
یه سوءتفاهم وجود داره که موجب دوقطبی کاذب می‌شه. چه طرفداران نظام و چه مخالفانش از وضع اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور راضی نیستند. ولی وقتی بحث شکل می‌گیره انگار یه دسته راضی‌اند و یه دسته ناراضی. اما رضایت نداشتن نباید موجب کفران نعمات الهی بشه. واقعاً شکرگزاری در زندگی هر کدوم از ما خیلی اثرگذاره. 🔆 @hrteimouri_ir
هدایت شده از ماه تی‌وی
32.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭐️ شهر پر از رویدادهاییه که خیلی‌هامون ازش بی‌خبریم. «تکاپو» تلاشیه برای نمایش این رویدادها. 🌱 احساس کردیم شب یلدا فرصت مناسبی برای افتتاح مجلۀ تصویری تکاپو باشه چون شما زمان بیشتری برای تماشا دارین. 🎉 یلداتون مبارک ♨️ قسمت اول: نمایشگاه نقاشی «سلام بی‌نهایت» 🎙 راوی و کارگردان: حمیدرضا تیموری 🎥 تصویربردار و تدوین‌گر: عباس پابرجا 💢 تهیه‌شده در ماه تی‌وی ☎️ منتظر نظرات سازندۀ شما هستیم: 09103020925 🔰 @maahtv_net 🔗 تلگرام ::: اینستاگرام ::: ایتا ::: بله
⭕️ 30 آذر 1403 حوالی عصر سوار تاکسی شدیم. راننده مردی بود با موهای جوگندمی؛ حدوداً شصت‌ساله. همین که قیمت را گفت، شروع کرد به نالیدن از گرفتاری‌های مالی. به او گفتم: کارت‌خوان داری؟ گفت: نه. گفتم: پس شماره کارتت را بده. گفت: آن‌روزها کارت داشتم. گفتم: یعنی الان دیگر نداری؟ گفت: نمی‌گذارند پولی در کارتمان بماند. نفهمیدم «نمی‌گذارند» به که برمی‌گشت! به خانواده‌اش، به مسئولان یا به روزگار ... آخرش گفت: ولی خدا را شکر که سالمیم. به او گفتم: ما قدر سلامتی‌مان را نمی‌دانیم. من و دوستانم مدتی در بیمارستان عیسی‌بن‌مریم (ع) تیزر و مستند می‌ساختیم. من از نزدیک دیدم مدیرعامل شرکتی را که برای اطلاع از وضعیت برادرش (که در ICU بستری بود) شب در بیمارستان ماند و روی نیمکت‌های فلزی حیاط بیمارستان خوابید. پیرزنی را دیدم که از پله سُر خورده بود و از سه ناحیۀ کتف، لگن و ساق پا دچار شکستگی شده بود و سه عمل جراحی پشت‌سرهم داشت. خانمی را دیدم که عمل برداشتن رحم (هیسترکتومی) داشت و ... همه‌چیز پول نیست. کارکردن اعضای بدن ما هم فرایندی طبیعی نیست بلکه چیزی شبیه به معجزه است. هریک از اعضای بدن ما میلیاردها تومان می‌ارزد اما قدرشان را نمی‌دانیم. 🔆 @hrteimouri_ir
Rouzbarg 7.mp3
3.89M
🎧 بشنوید... ✅ مجموعه پادکست ❇️ قسمت هفتم: جهاد خانوادگی 2 ❓آیا وظیفهٔ محافظت از خانواده فقط به‌عهدهٔ مرد است؟ ❓نقش پیامبر در تقویت روحیهٔ جهادی حضرت زهرا (س) چه بود؟ 🎙 به روایت: حمیدرضا تیموری ✳️ به سفارش مؤسسه طلایه‌داران راه سوم 🆔 @rahesevvom 🔆 @hrteimouri_ir
در تکاپو | حمیدرضا تیموری
🎧 بشنوید... ✅ مجموعه پادکست #فاطمه‌ای_که_نمی‌شناسیم ❇️ قسمت هفتم: جهاد خانوادگی 2 ❓آیا وظیفهٔ محا
بسم الله الرحمن الرحیم يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَة سلام و احترام به شما مخاطبان عزیز، همراهان روزبرگ شیعه در جلسۀ هفتم منبر «فاطمه‌ای که نمی‌شناسیم» هستیم. اگر عزیزان به خاطر داشته باشند، دیروز از جهاد مردان و زنان در ساحت خانواده گفتیم؛ از حسن التبعل فاطمۀ زهرا، از آن همه جنگ و مأموریت حضرت علی که اگر جایی فاطمه در ساحت خانه پشت او را خالی می‌کرد، چه می‌شد! از اینکه حضرت علی به غیر از معاش خانواده، چه رفتاری با حضرت زهرا داشتند؟ چه قدردانی‌ای داشتند؟ اما به نظر می‌رسد قبل از اینکه به موضوع جهاد اجتماعی حضرت زهرا برسیم این مبحث به دلیل اهمیتش همچنان باید ادامه داشته باشد. در اینجا از شما دعوت می‌کنم که در آیۀ 6 سورۀ تحریم تأمل بفرمایید: «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا» به نظر شما محافظت اهل از جهنمی‌شدن به عهدۀ چه کسی است؟ آیا تنها به عهدۀ مرد خانواده است؟ بر اساس نگاه رهبر معظم انقلاب این کار بر عهدۀ زن و شوهر، هر دو هست. پس یکی از مهم‌ترین وظایف زوجین در خانواده این است که اهل و خانواده خودشان را از جهنمی‌شدن در امان بدارند. حالا اگر مرد این وظیفه را انجام ندهد؛ اگر خوب به خانواده رسیدگی نکند، اگر در عرصۀ اجتماعی دچار اتلاف وقت است و عادلانه برای خانواده وقت نگذارد، چه می‌شود؟ «مَا زَالَ الزُّبَيْرُ رَجُلًا مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ، حَتَّى نَشَأَ ابْنُهُ الْمَشْئُومُ»؛ حکمت 453 نهج‌البلاغه؛ زبیر همواره از یاران خاص ما بود تا آنکه فرزند شومش رشد کرد. اگر به خانواده نرسیدید، گاهی یک رخنۀ کوچک، جهاد با نفس چند سالتان را از بین می‌برد. نکتۀ دیگر اینکه اگر بانوان خواهش‌های‌شان را حذف کنند، همسرانشان بدعادت نمی‌شوند؟ در اینجا هم خوب است اشاره کنیم که حضرت زهرا از خواهش‌های پرجاذبۀ دنیا می‌گذشت و نه از آنچه واقعاً مورد نیاز بود چنان‌که زمانی درخواست خدمه کردند. اما او خواهشی نمی‌کرد که همسرش امکان برآورده شدنش را نداشت و باعث شرمندگی همسر می‌شد. «يا أباالحَسَنِ! إنّي لأَستَحيي مِن إلهي أن اُكَلِّفَ نَفسَكَ ما لاتَقدِرُ عَلَيهِ» (بحارالانوار، ج103، ص37) پس گاهی شوهران امکان کاری را دارند یا به جهاد اجتماعی دائمی مشغول نیستند، خواهش‌کردن در حد متعارف و در حد نیاز واقعی و نه نیاز کاذب از آن‌ها خلاف جهاد نیست. از آن طرف مردان هم باید از درخواست‌های بی‌جای خود بگذرند و این خود شعبه‌ای از جهاد اکبر برای آن‌هاست. نکتۀ دیگر اینکه حضرت زهرا با وجود جهاد فردی و عبادی که داشتند و با وجود جهاد اجتماعی ایشان و ضمن مجاهدت همسرداری، مجاهدت فرزندداری هم داشتند؛ ایشان با فرزندان خود بازی می‌کرد؛ شعر می‌خواند، و در یک جمله محور تربیت فرزندان بودند، چرا که علی (ع) به اقتضای شرایط حضور کم‌رنگی در خانه داشتند. به تعبیر رهبر معظم حضرت زهرا (س) این همه را با نشاط و هیجان انجام می‌داد. حالا یک سؤال دیگر اینجا پیش می‌آید: نسبت پیامبر(ص) در ایجاد روحیۀ جهاد در فاطمه (س) به عنوان یک پدر چگونه بوده است؟ در روایات داریم که پیامبر، با آن شأن الهی و اجتماعی‌شان به حضرت فاطمه می‌فرمودند «فَإنِّی‌ لا أُغنِی‌ عَنکِ مِنَ‌ اللهِ شَیئا» یعنی من نمی‌توانم پیش خدا تو را از چیزی بی‌نیاز کنم و از طرف دیگر می‌فرمودند که «اگر بشنوم وسایل بیت‌المال را به امانت گرفتی و وارد خانه کردی تو را مثل دیگران مجازات خواهم کرد». در قسمت‌های آینده این مبحث را ادامه خواهیم داد. ممنون از توجهتان. منتظر نظرات سازندۀ شما هستیم. در پناه حق باشید. 🔆 @hrteimouri_ir
⭕️ 1 دی 1403 حوالی ساعت 11 صبح سوار تپ‌سی شدیم. راننده مردی بود ریش‌دار، حدود سی‌وهفت هشت ساله، با لباس ورزشی. یک کیسه تخمه هندوانۀ بوداده هم (که لابد از شب یلدا اضافه آمده بود 😊) گذاشته بود روی داشبورد و هر چند دقیقه یک‌بار چند تایش را برمی‌داشت می‌شکست و پوسته‌هایش را می‌ریخت زیر پایش. پیدا بود کاری به‌جز مسافرکشی ندارد. در میان راه چشمم افتاد به یادداشتی که همسرش نوشته بود. یادداشتی سرشار از عشق، تعلق و انتظار. عشق گوهری است شگرف که در زن به امانت نهاده شده تا با آن، حیات را سامان دهد؛ و تعلق رشته‌ای برای اتصال قلب‌ها و ذهن‌ها و انتظار موقعیتی است که از پس هجر، بشارت وصل می‌دهد. اصلاً زندگی بدون عشق و تعلق و انتظار چه معنایی دارد؟! 📎 پی‌نوشت‌ها: ❤️ لازم می‌دانم از مادر عزیزم به‌خاطر تلاش‌های فراوانش در جهت‌دهی به مسیر زندگی‌ام، ایثارگری‌های مادرانه‌اش در رشد تحصیلی و شخصیتی‌ام و صبر ایوبش در مواجهۀ نرم با بحران‌های دوران نوجوانی و جوانی‌ام، بی‌نهایت سپاس‌گزاری کنم. ❤️ همچنین از همسر عزیزم به‌دلیل همراهی‌های شایان تقدیرش، نگاه راهبردی‌اش در مسیر شغلی و فکری‌ام و انرژی‌بخشی‌های مکررش در دنبال‌کردن اهدافم، بی‌نهایت تشکر می‌کنم. 💞 دوستتان دارم. 💢 این روزنوشت می‌توانست یادداشتی باشد دربارۀ اسنپی‌شدن اقتصاد ایران و تأثیر آن بر زندگی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم؛ اما چون در ایام ولادت حضرت زهرا (س) و روز مادر و زن بودیم، آن را به آینده موکول می‌کنیم. 🔆 @hrteimouri_ir
هدایت شده از فصل کوچ
به نام خدا در مسیر° ماندن در ابتدای بیش‌تر از نصف سال‌های عمرم، به این فکر کرده‌ام که هدف کلی زندگی‌ام چیست و امسال باید چه اهدافی را دنبال کنم. هر سال به تناسب سنم و وضعی که در آن بودم اهدافی در ذهن داشتم اما هدف کلی و مسیر اصلی همیشه در ذهنم ثابت بود؛ جدای از این که چه هدفی دارم «همان که باید بودن» نگرانی همیشگی من در زندگی بود، هرچند در عمل هیچ وقت آنی نبودم که باید باشم! هر بار که به زندگی‌ام نگاه می‌کنم، از دو جنبه در دغدغه‌ام شکست خورده‌ام؛ اول پرداختن به اولویت و دوم صرف تمام توان در پرداختن به اولویت. مشکل اول دو جنبه دارد، گاهی وظیفه اصلی را تشخیص نداده‌ام و گاهی وظیفه اصلی را می‌دانسته‌ام اما توانم را در کارهای بدون اولویت صرف کرده‌ام. مشکل دوم هم این است صد خود را در آن اولویت مصرف نکرده‌ام. اما انسان می‌تواند همیشه درحال رشد باشد. حتی در زمینه تلاش‌کردن هم می‌شود بهتر شد؛ «امروز بیش‌تر و بهتر از دیروز تلاش می‌کنم». برنامه‌ریزی راهی است برای بهتر کار کردن؛ برای یادگرفتنش تلاش نسبتاً خوبی داشتم. در این زمینه خط رشد من از شروع تا امروز به این شکل بوده: از نوشتن برنامه‌ای سفت و سخت برای داشتن کمترین زمان هدررفته، رسیدم به اجرایی‌ترین برنامه در عین تقسیم وقت بین مهمترین کارها. درنهایت وقتی که برنامه‌ای قابل اجرا و بهینه وجود دارد که در آن به اولویت‌ها توجه شده حالا نوبت اجرا است. بنابراین بدون تعارف دلیل دیگر شکستم این است: تنبلی در اجرای برنامه! این مقدمه را گفتم که از شروع «گزارش ماهانه رشد فردی» صحبت کنم. امیدوارم که این نوشتن و انتشار این گزارش به خودم و دیگران در مسیر رشد کمک کند. این ایده را از یک وبلاگ گرفته‌ام که نویسنده‌اش خود را در پایان هر ماه منتشر می‌کند. خواندن این گزارش‌ها برای من خیلی مفید بوده؛ برای اینکه بدانم «در مسیر°ماندن» چگونه است. باید درباره این موضوع مفصل بنویسم، اما فعلاً کوتاه بگویم: شاید نتوانیم هر روز عالی باشیم، گاهی معمولی هستیم و گاهی به سختی ادامه می‌دهیم، مهم‌ترین چیز در مسیر ماندن است، یعنی «حرکت در جهت درست». به امید خدا گزارش‌های ماهانه را از این ماه شروع می‌کنم. وجیهه مهرابی | @vajihemehrabin_ir
Rouzbarg 8.mp3
4.16M
🎧 بشنوید... ✅ مجموعه پادکست ❇️ قسمت هشتم: جهاد اجتماعی ❓آیا جهاد اجتماعی حضرت زهرا (س) فقط بعد از رحلت پیامبر (ص) انجام شده است؟ 🎙 به روایت: حمیدرضا تیموری ✳️ به سفارش مؤسسه طلایه‌داران راه سوم 🆔 @rahesevvom 🔆 @hrteimouri_ir
در تکاپو | حمیدرضا تیموری
🎧 بشنوید... ✅ مجموعه پادکست #فاطمه‌ای_که_نمی‌شناسیم ❇️ قسمت هشتم: جهاد اجتماعی ❓آیا جهاد اجتماعی
بسم الله الرحمن الرحیم يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَة سلام و عرض ادب خدمت مخاطبان ارجمند روزبرگ شیعه در جلسۀ هشتم منبر «فاطمه‌ای که نمی‌شناسیم» هستیم و همان‌طور که مستحضرید در بیان الگوی جهاد فاطمی هستیم؛ تا اینجا، به بحث پیرامون جهاد فردی و جهاد خانوادگی حضرت پرداختیم. مشخص کردیم که در حوزۀ فردی و خانوادگی زن و مرد مکلف به جهادند و اشاره کردیم اگر انتظار داریم دخترمان یا همسرمان جهادگر باشد، خودمان هم باید جهادگر باشیم؛ گفتیم اگر فاطمه (س) در خانۀ پدری جهادی دارند که به لقب ام‌ابیها دست پیدا می‌کنند، پیامبر هم در این جهاد مؤثرند؛ پیامبر علاوه بر انذارهایی که به حضرت می‌دادند، سیره‌ای در برخورد با ایشان داشتند که آن هم در تربیت یک فرد مجاهد کم تأثیر نیست؛ اگر یک فرد تحت چنین نگاه کریمانه‌ای قرار گیرد، راحت‌تر می‌تواند مسیر مجاهدت‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی را طی کند. تصور کنید پیامبر در زمانی که هنوز نگرش جاهلی به زن از بین نرفته، «وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثی‌ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ کَظیمٌ» (آیۀ ۵٨ سورۀ نحل)، با دخترشان رفتاری می‌کنند که عایشه در توصیف آن می‌گوید: هر موقع حضرت فاطمه بر پیامبر وارد می‌شد «قَامَ اِلَیهَا» نه‌فقط بلند می‌شد که به سوی او می‌شتافت و او را در کنار خود جای می‌داد «وَ کَانَ یُقَبِّلُهَا وَ یَجلِسُهَا مَجلِسَه». پس والدین از این‌گونه رفتارها نباید غافل شوند. از طرف دیگر تربیت عملی فرزند اثرگذار است چنانکه خدیجه کبری یک مبارز اقتصادی- اجتماعی بود که علیه دشمنان زمان با تمام جان و مال و آبروی خودش قد علم کرد و این روحیه را به دختر خودش منتقل کرد. اما سؤالی که اینجا پس از بیان بعد خانوادگی مطرح می‌شود، این است که آیا جنبۀ جهاد اجتماعی حضرت به بعد از رحلت پیامبر (ص) محدود می‌شود؟ پاسخ این است که حضرت فاطمه به تعبیر رهبر معظم، پیش از هجرت پیامبر، از دختران مبارز مکه بودند؛ ضمن اینکه بعد از هجرت هم در بعضی جنگ‌ها حضور داشتند؛ به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ایشان اولین شیعۀ انقلابی بودند که در طول دوران حیات خودشان، از هیچ‌یک از مسائل مهمی که در دوران بعثت و رسالت و سپس هجرت بر مسلمان‌ها می‌گذشته، فارغ نبودند و در همۀ آن‌ها نقش داشتند. این در حالی است که خیلی‌ها خیال می‌کردند و البته هنوز هم خیال می‌کنند که زن از نظر اسلام در صحنۀ جامعه کاری ندارد؛ اما مطابق آیۀ ٧١ سورۀ توبه: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» بانوان مؤمن همراه با مردان مؤمن در اجتماع نقش دارند؛ هم تکلیف اجتماعی دارند و هم برای انجام آن تکلیف، حق دارند. در اینجا دعوت می‌کنم نکات تفسیری رهبری معظم را ذیل این آیه مشاهده کنید. ضمناً یادآوری کنیم که اقسام جهاد که در جلسات گذشته خدمتتان عرض کردیم، چه بود؟ جهاد اکبر، جهاد کبیر و جهاد اصغر؛ گفته بودیم که جهاد کبیر شامل انواع جهادهای علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می‌شود. با این حساب، می‌توانیم تلاش‌های علمی حضرت که برای مخالفت با جهالت دشمنان بود، از مصادیق مهم جهاد کبیر بدانیم؛ به‌عنوان مثال پاسخگویی به سؤالات مردمی، تعلیم دعای نور به حضرت سلمان و نمونه‌های دیگر از مصادیق جهاد علمی حضرت است. نمی‌شود گفت که حضرت فاطمه یک‌شبه خطبه‌خوان شدند بدون اینکه از قبل به‌دنبال کسب معارف نباشند. علاوه بر این حضرت در جهاد اقتصادی هم تلاش داشتند که کمک مالی قابل توجه به فقرا با هبه‌ای که از جانب پدر شده بود یعنی فدک از مصادیق آن است. از طرف دیگر سبک زندگی‌ای که حضرت برای خانواده‌شان در نظر گرفته بود که در آن مصرف‌گرایی بسیار مدیریت شده بود، خودش مصداق جهاد اکبر و جهاد کبیر با هم است. ان‌شاءالله این مبحث ادامه خواهد داشت. همچنان با ما همراه باشید. خدا یار و نگهدارتان. 🔆 @hrteimouri_ir
11.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فرشاد مؤمنی: جمعیت رانندگان اسنپ و تپ‌سی، نزدیک به ۱.۵ برابر جمعیت شاغلان در بخش صنعت کشور است. 🔗 پیوست یادداشت: https://eitaa.com/hrteimouri_ir/416 🔆 @hrteimouri_ir
صدای معلم - اسنپ و زندگی اسنپی یک فاجعه محیط‌زیستی، اقتصادی و فرهنگی در ایران.pdf
548.4K
یادداشتی از دکتر حسین آخانی سنجانی، استاد دانشکدۀ زیست‌شناسی دانشگاه تهران دربارۀ تأثیرات محیط‌زیستی، اقتصادی و فرهنگی اسنپ و زندگی اسنپی در ایران 🔗 پیوست یادداشت: https://eitaa.com/hrteimouri_ir/416 🔆 @hrteimouri_ir
⭕️ 2 دی 1403 دیروز (1 دی 1403) که آن رانندۀ تپ‌سی را با لباس ورزشی دیدم، یاد صحبت‌های دکتر فرشاد مؤمنی (استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی) دربارۀ اسنپی‌شدن اقتصاد ایران افتادم. آن‌طور که من می‌فهمم اسنپی‌شدن اقتصاد به‌معنای روزمره‌شدن اقتصاد است (لابد حالا باید معنای روزمره‌شدن اقتصاد را بگویم!) با ظهور برنامک اسنپ و نفوذ گستردۀ آن در سراسر کشور، بسیاری از مردم، رانندگی در اسنپ را به‌عنوان شغل اول یا دوم خود انتخاب کردند. ظاهراً سود خوبی هم داشته و دارد؛ مثلاً یک راننده در تهران در سال 1402 توانسته 675 میلیون تومان پول به جیب بزند. هیجان‌انگیز است، نه؟! اما چیزی که معمولاً از آن غافل می‌شویم تصویر بزرگ‌تری از اقتصاد اسنپی و تأثیرات مثبت و منفی آن بر اقتصاد ایران است. طبق گزارش عملکرد گروه اسنپ (1402) این برنامک، 3 میلیون و 305 هزار نفر رانندۀ فعال و 471 هزار موتورسوار فعال داشته است. یعنی بیش از 3.7 میلیون نفر در کشور، همه یا بخشی از درآمدشان را از اسنپ کسب می‌کنند. فکر می‌کنم فاجعه‌بار است. اما چرا اقتصاد اسنپی، برای کشور مضر است؟ چند ویژگی اقتصاد اسنپی که به ذهنم می‌رسد، این‌هاست: • اقتصاد اسنپی اقتصادی است مبتنی بر سهم‌خواهی بیشتر از کیک اقتصاد. این اقتصاد به بزرگ‌ترشدن کیک اقتصاد فکر نمی‌کند. بنابراین با پول‌دارشدن یکی، دیگری فقیرتر می‌شود. • اقتصاد اسنپی، اقتصادی اورژانسی است و کاربران آن برای رفع نیاز آنی خود به آن روی آورده‌اند. به عبارت بهتر هیچ افق و آیندۀ اقتصادی در این نوع اقتصاد وجود ندارد. اقتصاد بدون آینده هم در حداقلی‌ترین حالت، شکننده و در حالت‌های حداکثری، ریشه‌بَرکَن است. • در اقتصاد اسنپی امنیت شغلی، مرخصی، بیمۀ درمانی، بازنشستگی، قانون کار و تعهدات قانونی کارفرما و ... معنایی ندارد. این اقتصاد طرفدار ضرب‌المثل «دختر همسایه هرچه چِل‌تر، بهتر» است؛ لذا از کمپین‌هایی فریبنده‌ای نظیر «تو مسیرته» (با شعار «مقصد اداره/ دانشگاه/ باشگاه باشه، درآمد تو مسیرشه») استفاده می‌کند تا اقشار مختلف را به کار بگیرد (بخوانید استثمار کند). • اقتصاد اسنپی نسخۀ بدل دیجیتالی‌شدن اقتصاد است. لابد می‌پرسید چرا؟ چون دیجیتالی‌شدن اقتصاد نیازمند ایجاد و رشد «متوازن» زیرساخت‌های کسب‌وکار الکترونیک است. • در اقتصاد اسنپی کسب درآمد از همه‌چیز مهم‌تر است. به همین منظور از اسامی و کمپین‌های فریبندۀ غیرایرانی زیاد استفاده می‌کند. تأثیر «اقتصاد اسنپی بر فرهنگ» یادداشت دیگری می‌طلبد. گرچه این روزنوشت قدری طولانی شد اما آنچه در ذهن داشتم کاملاً بیان نشد. دو پیوست هم دارد که خواندن و دیدنشان خالی از لطف نیست. 📎 پی‌نوشت: طبعاً عنوان «اقتصاد اسنپی» به معنای ضدیت با برنامک (یا به قول خودشان سوپراپلیکیشن) اسنپ نیست. 🔆 @hrteimouri_ir