eitaa logo
فحوا | Fahva
194 دنبال‌کننده
308 عکس
11 ویدیو
16 فایل
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی www.ifahva.ir ارتباط با ادمین @Fahva_support شبکه‌های اجتماعی https://zil.ink/fahva
مشاهده در ایتا
دانلود
فحوا | Fahva
صورتگر نقاشی، هرلحظه بتی سازی صد نقش برانگیزی، با روح درآمیزی 🌏 با جدی‌تر شدن مرزهای جغرافیایی و غلبه نظم جدید دولت ملت‌ها، با چالش جدید مصادره مفاخر فرهنگی مواجه شد. مفاخری همچون که تعلق آنان به زبان ، فرهنگ ایرانی‌اسلامی و گستره پهناور جغرافیای ایرانِ فرهنگی، برای همگان واضح است و جای تردید ندارد. آن هم در عصر که مفاخر و نام‌آوران برای حفظ و ملت‌ها و انتقال آن به نسل‌های بعدی بسیار مؤثر و کارآمدند. به قول حضرت مولانا: زان حدیث تلخ می‌گویم تو را / که ز تلخی‌ها فرو شویم تو را 🌐از سوی دیگر در زمانه‌ای که دورترین و فقیرترین جوامع نیز از طریق ابزارهای نوین با سراسر جهان در ارتباط‌اند و همواره درهم‌آمیختگی و تأثیروتأثر فرهنگ‌ها و اجتماعات را شاهدیم، زبان، و هنر از بهترین ابزارها برای حفظ و گسترش فرهنگ هستند و چه فرصتی از این بهتر برای ایرانِ غنی از چهره‌ها و آثار ادبی که زبانزد جهانیان‌اند. 📚 و زبان موزون، شیرین و پر از حکمت و تمثیلش که با پیوند خورده، یکی از این گنجینه‌هاست. مولانا از تمامی ظرفیت زبانی و فرهنگ شفاهی زمانه خود برای انتقال اندیشه‌اش بهره برده و در پس حکایات و تمثیل‌ها و حتی هزل‌ها، سودای آموختن دارد به‌گونه‌ای که هر فردی به فراخور ظرفیت خویش بهره گیرد. هزل‌ها گویند در افسانه‌ها / هزل تعلیم است آن را جد شنو گنج می‌جو در همه ویرانه‌ها / تو مشو بر ظاهر هزلش گرو ♦️پیوند با فرهنگ عامه، زبان رسا، عرفان عاشقانه، اخلاق‌مداری و تمرکز بر و کمال انسانیت، از مولوی عارفی ورای زمان و مکان ساخته است. جوهر است انسان و چرخ او را عرض/جمله فرع و پایه‌اند و او غرض بحر علمی در نمی پنهان شده/در سه گز تن، عالمی پنهان شده 🔶کمااینکه هم‌اکنون نیز سال‌هاست که در سراسر جهان شیفتگان بسیاری دارد و آثارش به بیش از ۲۶زبان زنده دنیا ترجمه شده‌اند. به گواه در سال ۲۰۱۴، طی یک دهه ابتدایی قرن ۲۱، میلیون‌ها نسخه از مثنوی معنوی در آمریکا به فروش رفته است. ‼️باتوجه‌به توفیق گفتمان و اندیشه مولوی در جهان‌شمول و فرازمان بودن، شایسته است برای انتقال ارزش‌ها و حفظ و اعتلای فرهنگ اسلامی ایرانی، به‌خصوص در میان نسل نو، به آثار و شیوه او متوسل شد. همچنین ارائه آثار مولانا در قالب‌های امروزی همچون داستان، رمان، فیلم، سریال و انیمیشن علاوه بر انتقال فرهنگ و اندیشه، مقابله‌ای به‌جا با مصادره و تحریف اوست. 🖋️هدی فردوسی‌زاده 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
فحوا | Fahva
رسانه‌های تعاملی بستری برای شکل‌گیری پلیس مردم‌محور ⚠️دوران انحصار رسانه‌های یکسویه به پایان آمده؛ اگرچه آن‌ها کماکان قدرت اثرگذاری بر افکار عمومی را دارند؛ اما نگاه حداقلی نه‌تنها مانع بهره‌وری لازم می‌شود؛ بلکه ما را از بسیاری ظرفیت‌ها محروم می‌کند. تعاملی بودن رسانه‌های جدید، در همگرایی با تکنولوژی‌های نوین ارتباطی می‌تواند زمینه‌های در عرصه‌های مختلف را فراهم سازد. 🚨یکی از نهادهایی که حوزه‌های مأموریتی‌اش ارتباط تنگاتنگی با زندگی مردم دارد، فراجاست. اگرچه تولیدات رسانه‌ای برای آگاه‌سازی مردم در مسائل مختلف امنیتی و بازنمایی تصویر صحیح از ضروری است؛ اما کافی نیست و باید بسترهایی برای تعامل با مردم و استفاده از ظرفیت‌های مردمی نیز ایجاد شود. ♦️اگر این تعامل در راستای افزایش احساس و ترغیب شهروندان به همکاری برای پیشگیری از وقوع جرم باشد، عرصه بر مجرمین تنگ‌تر شده و نگاه جامعه بر اساس مشارکت در ایجاد امنیت شکل می‌گیرد؛ اما اگر رسانه‌های ارتباط‌جمعی هم‌راستا با حساسیت‌های پیشگیری از جرم نباشند؛ یا به‌جای جلب مشارکت مردمی، به سمت برجسته‌سازی بحران‌ها و ایجاد تشویش حرکت کنند، قطعاً پلیس نمی‌تواند به‌تنهایی حس امنیت و اعتماد را به جامعه تزریق کند. پلیس می‌تواند با یاری ، فرهنگ عمومی جامعه را ارتقا بخشیده و تمایل به جرم را کاهش دهد. 🔰تجربه موفق سامانه‌های اینترنتی پلیس همچون استعلام خلافی و درخواست گذرنامه و رضایتمندی مردم از بهبود روند دریافت خدمات نسبت به مراجعه حضوری، می‌تواند دلیلی برای گسترش این سامانه‌ها در ابعاد دیگر باشد. البته سکوها و سامانه‌های بعدی باید مبتنی بر تعامل آسان‌تر مردم و پلیس باشند. در واقع مراد از استفاده از ظرفیت رسانه‌های تعاملی برای شکل‌گیری ، نه‌تنها بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود برای آموزش مردمی و به‌روزرسانی اطلاعات آنها و نحوه ارتباط با پلیس در شرایط گوناگون است، بلکه ایجاد بسترهایی است که گزارش مشکلات و تخلفات در آن به‌آسانی صورت گیرد، سطح ارتباط پلیس و مردم از پیامک‌های هشدار فراتر برود و امکان همیاری مردم با پلیس ارتقا یابد. ♦️باتوجه‌به ظرفیت‌های متعدد ، این فرصت برای فراجا مهیاست که در عین ارائه تصویری صحیح از فعالیت نیروهای انتظامی، با جلب مشارکت مردمی، علاوه بر کاهش هزینه‌ها و ارتقای امنیت جامعه، تعامل بیشتری با مردم داشته باشد که این امر نیز در ایجاد انگاره‌های مثبت نسبت به پلیس در نزد مفید خواهد بود. 🖋️علی رسول‌زاده 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
فحوا | Fahva
پیوست عدالت پیشکش؛ قانون اساسی را اجرا کنید! 📣«خدمتی که بعضی کردند، دانشگاه‌ها نکردند. خانواده‌ها آزادند انتخاب کنند. اگر ماشین بهتری می‌خواهید، باید بیشتری بپردازید. کجای دنیا این‌طور نیست؟» این اظهارات اخیر وزیر است! از این واضح‌تر نمی‌شد به رویکرد نظام آموزشی که سال‌هاست مورد انتقادست، اعتراف کرد. 📖در ساختار اقتصادی فعلی تعریف آموزش به‌عنوان کالا، حرکت بین‌طبقاتی جامعه را مسدود کرده و باعث بازتولید و گسترش خواهد شد. تعریف آموزش به‌عنوان یک حق رایگان عمومی در قانون اساسی ایران و بسیاری کشورهای دیگر برای جلوگیری از این وضع و از حداقلی‌ترین سیاست‌های رایج برای ایجاد عدالت است. ⚠️متأسفانه در ادامه رویکرد دولت‌های قبل، دو بند از سند انتظارات دولت از آموزش‌وپرورش حرکت به سمت کالایی و پولی شدن را توصیه می‌کند: 1⃣ توسعه مدارس هیئت‌امنایی به حداقل ۲۵٪ مدارس تا سال ۱۴۰۳ زمان ابلاغ این دستور ۳.۵٪ مدارس کشور هیئت‌امنایی بودند و این یعنی یک رشد انفجاری طی دو سال. البته وزیر دستور داده از انواع ، فقط مدارس عادی گسترش پیدا کنند که تنوع مدارس دولتی مهار شود تا این‌گونه نشود که بهترین‌ها را به یک مدرسه خاص دهیم و عده‌ای را محروم کنیم. 2⃣ تخصیص اعتبار به خانواده‌ها و هدفمندسازی اعتبارات تحصیل طبق تجربه مدارس کوپنی ژنرال پینوشه در شیلی، این روش به کوچ دانش‌آموزان معدل بالا و طبقات متوسط به بالا از مدارس عمومی به خصوصی منجر شده و به‌تعبیری این مدارس هستند که به سورتینگ دانش‌آموزان می‌پردازند. ‼️به یاد آورید وقتی نخست‌وزیر سابق انگلیس خواست فرزندش را به مدرسه خصوصی بفرستد چه هجمه‌ای علیه او شکل گرفت. اما در جمهوری اسلامی که بناست جمهوری و مجری عدل اسلامی باشد، مقامات، مؤسس مدارس خصوصی هستند و وزیر آموزش‌وپرورش مدافع آنهاست. عجیب اینکه اصولگرایان و نواصولگرایان، مدام از رویکرد نئولیبرالی رقبای سیاسی خود فریاد می‌کنند، اما بر صدر که می‌نشینند همان رویکرد را در رادیکال‌ترین شکل پیش می‌برند. ♦️رهبر انقلاب در اولین دیدار با دولت سیزدهم فرمودند: هر مصوبه‌ای که تصویب می‌کنید، هر لایحه‌ای که تنظیم می‌کنید، هر بخشنامه‌ای که صادر می‌کنید، باید یک داشته باشد. تعریف دولت از عدالت چیست که بودجه محدود آموزش‌وپرورش به دوشش سنگینی می‌کند؟ بودجه‌ای تقریباً معادل معافیت مالیاتی ۳۰ تا ۴۰ شرکت بزرگ کشور! به نظر می‌رسد دولت سیزدهم با رهنمود رهبری فرسنگ‌ها فاصله دارد؛ پیوست عدالت پیشکش، قانون اساسی را اجرا کنید! 🖋کاظم محمودی 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
فحوا | Fahva
راهکارهای بسط و ترویج حلقه‌های میانی 💠 جوانانی دغدغه‌مند و نخبه از دل مردم و کلید به میدان آوردن ظرفیت‌های جدید و ایجاد اجماع در جامعه هستند. این حلقه‌ها هم نقش مهمی در تحقق دارند، ازاین‌جهت که مطالبه‌گر، ناظر بر دولت، زبان گویای مشکلات مردم و ارائه‌دهنده راهکارهای خلاقانه برای حل مسائل هستند؛ هم نقش ویژه‌ای در تحقق دارند، به این معنا که الگویی برای تک‌تک مردم در زمینه در مسیر پیشرفت اسلامی - ایرانی و تحقق آرمان‌های بلند الهی هستند. در واقع همان قوه عاقله‌ای که توانایی هدایت مردم به سمت حل مسائل کشور با رویکرد صحیح را دارند. ♦️ علی‌رغم گذشت ۴ سال از تأکید رهبری برای تشکیل حلقه‌های میانی و پیشبرد برخی از مسائل کشور که از عهده دولت و مردم برنمی‌آید، هنوز اقدامات چشمگیری برای بسط و ترویج این امر نشده و همچنان نمی‌توان از فراگیر شدن حلقه‌های میانی صحبت کرد. اگرچه نهادهای مختلفی از حلقه‌های میانی صحبت کرده‌اند؛ اما اغلب این صحبت‌ها و جلسات در حد الزامات تشکیل این حلقه‌ها مانده و کمتر شاهد ارائه راهکارهایی اجرایی در این مسیر بوده‌ایم. 🔷 حلقه‌های میانی با میدان‌داری و و به‌دوراز هرگونه وابستگی سازمانی، باید با شناسایی مسائل اصلی، تعیین راهکار حل مسائل و هدایت مردم به سمت اجرای راهکارها، ایجاد دسترسی و تعامل آسان میان مردم و دولت و میان جوانانِ نخبۀ متعهد، زمینه‌ها و الزامات تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی را فراهم کند. البته برای تحقق این امر باید مسیر نیل به آن تسهیل و موانع احتمالی نیز برطرف شود. در همین راستا، پیشنهاداتی برای تسهیل بسط و ترویج حلقه‌های میانی و کاهش موانع پیش رو عنوان می‌شود: ۱. گفتمان‌سازی، توسعه دغدغه و بسیج عمومی در راستای تشکیل حلقه‌های میانی مسائلی همچون برگزاری نشست‌ها و مناظرات نخبگانی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، درخواست از اساتید حوزه و دانشگاه برای توسعه ادبیات این گفتمان و تولید برنامه‌های رسانه‌ای به‌منظور ایجاد درک میان عموم مردم از چیستی، کارآمدی و اهمیت حلقه‌های میانی در حل مسائل کشور، مصادیق این راهبرد هستند. ۲. طراحی سازکار تسهیل‌گری، بسترسازی و حمایت از تشکیل و فعالیت حلقه‌های میانی تهیه لایحه قضائی و تصویب قوانین مصونیت‌بخش و حمایتی از حلقه‌های میانی، ارائه مشاوره‌های موردنیاز این گروه‌ها برای بهبود فعالیت، الزام دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی برای حمایت غیرمالی از حلقه‌های میانی و فعال‌سازی ظرفیت مساجد در زمینه تقویت نقش مردم در حل مسائل، می‌تواند در نیل به این هدف مفید باشد. ۳. طراحی سازِکار نقش‌آفرینی حلقه‌های میانی در راستای حل مسائل، اداره امور کشور و تحقق دولت اسلامی ایجاد امکانات آشنایی حلقه‌های میانی با مسائل ساختاری و نرم‌افزاری دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی و تدبیر راهکار حل آنها و هماهنگ‌سازی پژوهشکده‌های کشور به‌منظور تقسیم کار و کنش هماهنگ در زمینه شناسایی و اولویت‌بندی مسائل کشور، حلقه‌های میانی را در مسیر حل مسائل کشور قرار می‌دهد. ۴. ایجاد زمینه‌های تعامل مستمر، هماهنگی و هم‌افزایی حلقه‌های میانی ایجاد سامانه شبکه حلقه‌های میانی با هدف ارتباط و تعامل آن‌ها با یکدیگر، تعامل با دولت و تعامل با مردم در زمینه شناسایی مسائل و مشکلات و حمایت از تشکیل حلقه‌های میانی فرابخشی با مأموریت هدایت، ساماندهی و اتصال حلقه‌های میانی بخشی، می‌تواند در راستای این راهبرد انجام شود. ۵. طراحی سازِکار نظارت و بازخوردگیری از عملکرد حلقه‌های میانی نحوه فعالیت و میزان رضایت مردم از عملکرد حلقه‌های میانی نیز باید از طریق ایجاد سامانه‌هایی برای نظارت مردمی سنجیده شده و گزارشی تطبیقی از اقدامات متناسب با دریافت‌ها توسط این حلقه‌ها آماده شود. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
زمانه 10.pdf
26.52M
💠 تحلیلی از پدیده‌های فرهنگی روز را در بخوانید. 🖇 شماره دهم 🗓 ۲۴ شهریور تا ۱۱ مهرماه ۱۴۰۲ 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
فحوا | Fahva
‍ ‏🇸🇦این روزها که اخبار توسعۀ در حوزۀ اقتصاد، سیاست، فرهنگ، ورزش و... در جهان شهره شده است، به‌موازات آن، اخباری دال بر هموارشدن مسیر عادی‌سازی رابطۀ این کشور با به گوش می‌رسد. در واقع سیاست‌های نوگرایانه و تحول‌خواهانۀ محمدبن‌سلمان، ولیعهد سعودی - که در راستای سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی قابل‌تفسیر است - عملاً این بازیگر مهم منطقه‌ای را به حرکت در دو مسیر «توسعۀ مدرن» از یک سو و «تلاش برای عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی» از سوی دیگر سوق داده است. جوانان سعودی، خوش‌بین به آینده 🔶نظرسنجی سالانۀ مؤسسۀ «أصداء بي. سي. دبليو» (ASDA’A BCW)، بزرگ‌ترین مطالعه در نوع خود از بزرگ‌ترین جمعیت آماریِ جهان عرب محسوب می‌شود که بیش از ۲۰۰ میلیون جوان را شامل شده است. در بخشی از نظرسنجی مذکور، متعلق به سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ که با پرسش از جوانان عربستان انجام شده، بالای ۹۰٪ درصد از جوانان سعودی، ریل‌گذاری حاکمانشان برای توسعۀ اقتصادی و نیل به عربستانی ثروتمند و توسعه‌یافته در چشم‌انداز ۲۰۳۰ را یک ریل‌گذاری صحیح می‌دانند. 📈در همین راستا و در بخشی از این نظرسنجی، تقریباً تمامی جوانان سعودیِ شرکت‌کننده (۹۹٪) ابراز اطمینان کرده‌اند که چشم‌انداز ۲۰۳۰، تضمین‌کنندۀ یک اقتصاد قوی برای کشورشان است. درصد مشابهی از آن‌ها (۹۷٪) نیز معتقدند که روزهای بهتری در آینده پیش رویشان خواهد بود. همچنین ۹۷٪ از این جوانان بر این عقیده‌اند که اقتصاد عربستان در مسیر صحیح خود حرکت می‌کند؛ به‌علاوه آنکه از هر ده شرکت‌کننده، نُه نفر معتقد است که در مقایسه با والدینش، از زندگی بهتری بهره‌مند است. 📊همچنین ۹۸٪ از دختران و پسران عربستانی معتقدند که رهبران این کشور به نظرات آن‌ها اهمیت می‌دهند و دولت (قوۀ مجریه) سیاست‌های مناسبی را برای حل مشکلاتشان اتخاذ می‌کند؛ از جمله در زمینۀ ، ایجاد و . کوتاه‌سخن آنکه در یک برآیند کلی، جوانان دختر و پسرِ عربستانی، نسبت به آیندۀ خود بسیار خوش‌بین‌اند. جوانان سعودی، در شمارِ مخالف‌ترین جوانان منطقه با فرایند عادی‌سازی ‏🇵🇸‏‌‏از سوی دیگر، ۹۸٪ جوانان عربستانی، در بخش دیگری از همین نظرسنجی، مخالفت جدی خود را با فرایند رابطۀ کشورشان با رژیم صهیونیستی ابراز داشته‌اند. به‌عبارت‌دیگر، همان جوانانی که به ریل‌گذاری توسعۀ مدرن از سوی حاکمانشان بسیار خوش‌بین‌اند، با تلاش حاکمانشان برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل بسیار مخالف‌اند! جوانان عربستان، بر سر یک دوراهیِ هویتی ♦️در یک برآیند کلی در خصوص جوانان عربستان، می‌توان گفت با نسلی روبه‌روییم که تلاش دارد دورانی نو برای سرنوشت خود آغاز کند؛ دورانی که احتمالاً در آینده‌ای نه‌چندان دور، او را بر سر یک دوراهی پرچالش قرار خواهد داد: «اعتماد به ریل‌گذاری حاکمانشان برای نیل به توسعه‌یافتگیِ مدرن» از یک سو و «تلاش دولتشان برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل» از سوی دیگر. اکنون باید دید مواجهۀ این جوانان و در واقع نسل آیندۀ عربستان با این دوراهی خطیر چه خواهد بود؟ آیا آرمان موجب خواهد شد که در صورت تزاحم میان این دوگانه، پایبندی به آرمان را بر توسعه‌یافتگی متکی بر عادی‌سازی ترجیح دهند؟ یا اینکه انتخابشان به گونۀ دیگری خواهد بود؟ ⚠️اگرچه به‌تازگی گفته شده عربستان به دلیل جنایات اخیر رژیم صهیونیستی روند عادی‌سازی را متوقف کرده، اما صحت این ادعا، پایداری این روند و اینکه صرفاً برای حفظ ظاهر در شرایط فعلی نباشد، محل تردید است. 🖋محمدمهدی سلامی پوریان 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
‍🔰شاهد موجی از انتشار ویدیوهای مختلف با مضامین حمایت از مردم مظلوم و نقد جنایتگری و ذات ضدانسانی صهیونیست‌ها هستیم. پراکندگی جغرافیایی کاربرانی که تصاویری از اتفاقات و مسائل پیرامون آن به اشتراک می گذارند، یا روایاتی که از آن‌ها نقل می‌کنند حاوی یک درس بسیار مهم است؛ هنوز وجدان‌های بیدار در سراسر جهان زنده‌اند و روزنه‌ای حقیقت می‌تواند آن‌ها را به سمت خود جذب کند. ‏🇵🇸‏عوامل متعددی در بازتاب گسترده وقایع فلسطین دخیل بوده است که بخشی از آن به وسعت و اهمیت ماجرا و بخشی دیگر به نحوه و بهره‌گیری از مربوط می‌شود. اگر که درگیر بودن جان انسان‌ها در غزه و مظلومیت مردمان آنجا باعث برانگیخته شدن احساسات جهانی شده، انتشار ویدیوهایی از وضعیت زیست مردم در غزه و اشاره همزمان به ذات پلید صهیونیست‌ها و عقبه تاریخی جنایات و رفتار آن‌ها نیز مهم بوده است. ♦️بسیاری از وقایع در و همچنین مسائل بنیادی همچون ، قابلیت به مراتب بالایی برای همراه ساختن جریان جهانی دارند که به دلیل ضعف در و عدم بهره‌گیری هوشمندانه از ظرفیت‌های محتوایی و فنی، به خوبی منتقل نشده است. شاید ماجرای غزه درسی باشد که جهاد تبیین را جدی‌تر بگیریم، بهتر و دقیق‌تر بشناسیم و با برنامه‌ریزی و جدیت بیشتری در دستور کشور قرار دهیم. 🖋علی رسول‌زاده 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
فحوا | Fahva
از مقام خود کناره گرفتند؛ اما کنار غزه ایستادند!‍ ‏ ‏🇵🇸‏جنگ و جنایات دامنه‌دار در این جنگ، جهانیان را به واکنش‌های اعتراضیِ متعددی واداشت؛ به‌نحوی‌که به‌عنوان نمونه، برخی سیاستمداران، روزنامه‌نگاران یا هنرمندان در اقصی‌نقاط جهان - فارغ از دیانت یا ملیتشان - چاره را در آن دیدند که از مناصب خود استعفا دهند؛ چرا که گمان می‌کردند سازمان یا نهاد متبوعشان، رژیم صهیونیستی بوده و بقای آن‌ها در آن منصب، شراکت در جنایت است. چند نفر از آنان که برای ایستادن کنار غزه، از پست خود کنار رفتند: ‌1️⃣ مدیر امور عمومی و کنگرۀ دفتر امور سیاسی و نظامیِ وزارت خارجۀ ، در اعتراض به کمک‌های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی، از سِمت خود استعفا داد. جاش پُل، در حساب خود در شبکۀ لینکدین نوشت: «نمی‌توانم ادامۀ کار در شغلی را بپذیرم که در قتل غیرنظامیان سهیم است.» 2️⃣ لارا فریدمن، رئیس بنیاد صلح خاورمیانه (FMEP) - واقع در واشنگتن.دی.سی ـ و از متخصصان سیاست خارجۀ آمریکا در پروندۀ منازعۀ اسرائیل - فلسطین، به سبب همکاری دولت بایدن با دشمنان مردم غزه، از منصب خود کناره‌گیری کرد. 3️⃣ بسام بونِنّی، خبرنگار دفتر در شمال آفریقا، پس از پوشش خبری جانبدارانۀ این بنگاه خبرپراکنی به نفع دشمن صهیونیست، از این بنگاه خبری استعفا داد. 4️⃣ لطفي بوشناق، هنرمند تونسی و سفیر حسن‌نیت ، در اعتراض به آنچه که وی «» این سازمان در قبال جنایات رخ‌داده در حق شهروندان فلسطینی خواند، از این عنوان کناره گرفت. 💠این‌ها نمونه‌های کوچکی از رفتارهای نمادینِ آزادی‌خواهان در سراسر جهان بود که با اقدام بهنگام خود، ایستادن در کنار را به کارکردن - به هر قیمتی - برای ظالم یا حامی او ترجیح دادند. 🖋محمدمهدی سلامی پوریان 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
44.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 فیلم کوتاه «ولد» 🖋️ 🎥 نویسنده و کارگردان: امیرعباس ربیعی 🎞️ باشگاه فیلم سوره 🇵🇸به یاد شهیدان مظلوم و به امید آزادی کامل 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
زمانه 11.pdf
24.09M
‍ 💠 را چو نکو بنگری همه پند است... 🖇 شماره یازدهم 🗓 ۱۲ مهرماه تا ۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲ 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
جهان‌وطنی و مسئلۀ فلسطین لزوم همگرایی مردم و حاکمیت در موضوع فلسطین ‏🇵🇸‏مرور رخدادهای این روزهای ، نمایانگر چیزی جز مرگ انسانیت و علیه بشریت نیست. ♦️واکنش به این مسئله از کشورهای فراتر رفته و عملاً به دغدغه‌ای جهانی بدل شده است و در سراسر جهان شاهد موجی از واکنش‌های افراد حقیقی و حقوقی هستیم. تاجایی‌که برخی برای حمایت از ، هزینه نیز می‌پردازند. ⚠️در این بین اما، برخی واکنش‌های جامعه ایرانی نیز قابل تأمل است؛ اشاره به حمایت افراطی جمهوری اسلامی از فلسطینی‌ها و بی‌توجهی به مشکلات مردم ایران، مشابهت‌سازی با داعش و نیروهای نظامیِ خودسر و اتخاذ موضع مثبت نسبت به رژیم صهیونیستی با انگیزۀ دشمنی با جمهوری اسلامی، از جمله این واکنش‌ها بود. 📊نتایج پیمایش‌ها نشان می‌دهد حدود ۳۰٪ از مردم معتقدند که حاکمیت باید مشروعیت را بپذیرد. این عدد در بازهٔ سنی ۱۵ تا ۳۵ سال چیزی حدود ۴۱٪ ارزیابی شده است. ‼️بر این اساس به نظر می‌رسد شکاف میان دستگاه حاکم و مردم در حال تعمیق است و کنشگران فرهنگی باید به دنبال چرایی‌های این شکاف باشند و راهکارهایی برای رفع چنین چالشی ارائه کنند تا در نهایت همگرایی هرچه بیشتر میان مردم ایران و حاکمیت ایجاد شود؛ چراکه اساساً این موضوع فارغ از نگاه سیاسی، بحثی انسانی و فراملیتی است. 🖋متن کامل یادداشت «لزوم همگرایی مردم و حاکمیت در موضوع فلسطین» به قلم علی رسول‌زاده را در وب‌گاه فحوا بخوانید. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی