eitaa logo
فحوا | Fahva
191 دنبال‌کننده
308 عکس
11 ویدیو
16 فایل
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی www.ifahva.ir ارتباط با ادمین @Fahva_support شبکه‌های اجتماعی https://zil.ink/fahva
مشاهده در ایتا
دانلود
نوجوان؛ بیگانه‌ای در شهر استفاده از ظرفیت نوجوانی در حل بحران‌ها 💠کمپانی 3M سالانه با برگزاری مسابقاتی، سعی در حل علمی برخی مشکلات جامعۀ دارد. از مهم‌ترین آن‌ها، مسابقۀ پژوهشگران است؛ به‌طوری که فهرستی از مسائل در اختیار نوجوانان دبیرستانی قرار می‌گیرد، شرکت‌کنندگان دوره‌های آموزشی مشخصی را می‌گذرانند و ایده‌های برتر به مرحلۀ تجاری‌سازی راه پیدا می‌کنند. دست‌آخر نیز هرکدام از ۱۰ فینالیست، هزار دلار و نفر اول ۲۵هزار دلار جایزه می‌گیرند. 🔶نوجوانی توأمان پرظرفیت‌ترین و پرچالش‌ترین دوران زندگی است؛ چراکه با قرارگیری مقابل امواج گوناگون، فرد شکل می‌گیرد و مسیر او مشخص می‌شود. 🔷در اما تودۀ ۱۱میلیونی نوجوانان، جنسی از سرگشتگی و غربت را تجربه می‌کنند و عملاً جایگاهی در مناسبات اجتماعی و نسبتی با مسائل خرد یا کلان جامعه ندارند. به همین دلیل هم بخش مهمی از معضلات فرهنگی و اجتماعی معطوف به نوجوانان است. 🔶باید توجه داشت که به‌کارگیری این ظرفیت در ساخت چند سرود و نماهنگ لازم است و اما کافی نیست. در نهایت آنچه می‌تواند تضمینی برای امروز و آیندۀ ایران و حل مشکلات آن باشد، توجه حداکثری به توانمندی بالقوۀ این گروه‌های سنی است. 📝 یادداشت مجتبی مؤیدی در نشریۀ زمانه، شمارۀ یازدهم 📷 ایراسوگرافی 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
ثروت یا انسانیت؟ منفعت اقتصادی، انتخاب عربستان در قبال مسئلۀ فلسطین 🔰به تعبیر یک اندیشمند عرب، اعراب از نوعی بی‌تفاوتی و بهانه‌جویی تاریخی در قبال مسئلۀ رنج می‌برند؛ به خود می‌گویند: «این نبرد، نبرد من نیست؛ بلکه بود که جنگ را آغاز کرد!» رفتار دولت پس از ، نمونه‌ای واضح از این بی‌تفاوتی دول عربی است. 🟠از همان ابتدای تجاوزات وحشیانۀ صهیونیست‌ها به ، درحالی‌که رسانه‌های عربی اخبار میدان جنگ را پوشش می‌دادند، العربیه دائماً نگران تأثیر جنگ بر بازار نفت و انرژی بود. 🔴در روند عادی‌سازی روابط با نیز وضع به همین منوال است: با تشدید حملات این رژیم، عربستان مذاکرات عادی‌سازی را به تعلیق درآورد؛ اما تعلیقی به وضوح تاکتیکی و موقتی؛ چنان‌که عربستان پس از آغاز جنگ نیز به دولت اطمینان داده که همچنان به عادی‌سازی روابط با اسرائیل علاقه دارد. 🟠از سوی دیگر در اوج پویش جهانی تحریم و کالاهای صهیونیستی، دولت سعودی «» را شریک رسمی جشنوارۀ «فصل ریاض» معرفی کرد؛ مک‌دونالدزی که از آغاز جنگ غزه، میان نظامیان صهیونیست غذای رایگان توزیع می‌کند! ⚠️همین‌ها کافی است که بگوییم برای عربستان امروزی، منافع اقتصادی از مسئلۀ فلسطین به‌مثابه مسئلۀ هویتی جهان اسلام، اولویت بالاتری دارد. 🖋 متن کامل این یادداشت را به قلم محمدمهدی سلامی پوریان در وب‌گاه فحوا بخوانید. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
زمانه 12.pdf
19.18M
💠 تحلیل پدیده‌های فرهنگی روز را در بخوانید. 🖇 شماره دوازدهم 🗓 آبان ماه ۱۴۰۲ زمانه را چو نکو بنگری همه پند است... 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی | بله
یکی از هزار تاوان بی‌سوادی رسانه‌ای کاهش حمایتگری حداکثری مردم نسبت به فلسطین ▪️ آزادی و مبارزه با از آرمان‌های اصلی جهان است که در ایران پس از با جدیت دنبال شد. به همین دلیل نیز اخبار مربوط به این حوزه از بخش‌های ثابت رسانه‌هاست. ▪️ اما سؤال اینجاست که آیا در این چهار دهه توانسته‌ایم درست و تأثیرگذار از ابزار استفاده کنیم؟! قطعاً با توجه به نگرش بخش قابل‌توجهی از بدنۀ جوانان و نوجوانان، پاسخ به این سؤال منفی خواهد بود. ▪️ محدود ماندن فعالیت‌های رسانه‌ای به پوشش برخی رویدادهای دلخراش، راهپیمایی روز قدس، حمایت و ملت‌های دیگر همگی از مصادیق بهره‌گیری حداقلی از رسانه‌ است؛ به‌طوری که ادامۀ همین رویه در این سال‌ها موجب بی‌تفاوتی و سر شدن مردم نسبت به مسئلۀ فلسطین شده است. ▪️ از سوی دیگر، این تصور نادرست به وجود آمده که ایران سردمدار کمک‌های مالی و نظامی به فلسطین است؛ و بنابراین ماندن طبقۀ محروم در ، عقب‌ماندگی‌های اقتصادی و پایداری تحریم‌ها نیز از همین حمایت‌‌ها نشأت می‌گیرد. ▪️ شاید پیشی گرفتن مردمان لندن و استکهلم از ما در اعتراض به رژیم صهیونیستی و سکوت جامعۀ بین‌المللی، نتیجهٔ ادامه پیدا کردن همین کنشگری‌های نادرست رسانه‌های ایرانی است. 📝 یادداشت کامل هدی فردوسی‌زاده را در نشریۀ (شماره ۱۱) بخوانید. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | توئیتر | ویراستی
زخم باز اعتراض و تورم تهدیدی برای کارزار ۱۴۰۲ 🔹در تاریخ پس از ، دورۀ یازدهم با مشارکت ۴۲.۵۷درصدی، کمترین میزان مشارکت را به خود اختصاص داده است؛ مسئله‌ای که زنگ خطری جدی را برای کارزار ۱۴۰۲ به صدا درمی‌آورد. 🔹فارغ از مباحث گفتمانی، کارآمدی پایین دستگاه‌های نظام تأثیر بسزایی در فاصله گرفتن مردم از و به دنبال آن صندوق‌های رأی داشته است؛ مسئله‌ای که در موج اعتراضی آبان۹۸ و انتخابات همان سال هم نمود پیدا کرد. 🔹کارزار اسفند۱۴۰۲ نخستین انتخابات بعد از اغتشاشات ۱۴۰۱ است و بیم آن می‌رود که همان روند کاهشی مشارکت در انتخابت بار دیگر تکرار شود. 🔹ازطرفی، به نظر می‌رسد اوضاع بد اقتصادی مسئلۀ مهم دیگری است که بر کم و کیف مشارکت مردمی اثرگذار می‌گذارد. طبق اعلام مرکز آمار، میانگین کالاها در ۲سال گذشته بیش از ۱۱۰٪ بوده و موادغذایی با ۱۴۰٪، بیشترین عدد را به خود اختصاص داده است. 🔹کوتاه‌سخن آنکه بی‌توجهی به این دو موضوع اساسی، احتمالاً انتخابات کم‌رونق‌تری را در قیاس با ادوار رقم خواهد زد؛ یکی التیام نیافتن آثار منفی موج اعتراضی ۱۴۰۱ و دیگری اوضاع بد معیشتی. 🔹بدیهی است که در صورت رخداد این پیش‌بینی‌، چاره‌اندیشی سخت می‌شود و به دنبال آن هجمه‌ها علیه مقبولیت حکومت افزایش می‌یابد. به همین دلیل مادامی که سیگنال‌های امیدبخش و ناظر بر تحولات محسوس به بدنۀ جامعه منتقل نشود، نگرانی هرباره از کاهش حضور مردم پای صندوق‌های رأی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. 📷داوود قهردار 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | توئیتر | ویراستی
قورباغه‌ات را قورت بده اما گوسفند نباش! گرایش روزافزون به محتواهای موفقیت‌محور ▪️ برگزاری و استقبال از همایش‌های در جامعۀ گویای نکات بسیاری است. در فرهنگ سرمایه‌داری این‌گونه همایش‌ها و کتاب‌ها برای قبولاندن هدف خاصی به مخاطب طراحی شده‌اند: اگر موفقیتی برایت حاصل نشده، ریشه در خود تو دارد و نه از بی‌عدالتی ! ▪️ اما در کشور ما مخاطب چنین محتواهایی طبقۀ متوسط به بالای شهری به‌ویژه پایتخت‌نشینان‌اند: دقیقاً آنانی که اتفاقاً کامرواتر از اکثریت ۸۰درصدی جامعه‌اند. ▪️ به راستی سرچشمۀ این و و احساس نیاز به انگیزه برای ادامه دادن کجاست؟ چه ارتباطی میان استقبال از چنین محتواهایی با میل بالای ما به مهاجرت و میزان بالای ناامیدی نسبت به آینده وجود دارد؟ ▪️ اساساً اوضاع حکمرانی و انگارۀ مردم نسبت به آن، چه اندازه در این مقوله مؤثر است؟ می‌توان این گرایش را صرفاً به هجمه‌های فرهنگی و تبعاتشان نسبت داد یا کیفیت و محتوای آموزش عمومی کشور هم در تشدید این تب نقش دارد؟ 📝 یادداشت سعید وجدی شعاع را در شمارۀ ۱۲ بخوانید. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | توئیتر | ویراستی
آقایان باید درد را علاج کنیم! نیم‌نگاهی به تکرارهای ساسی مانکن‌ها 💢دیگر مواجهه با وایرال شدن ویدئوهای به طنز تلخی تبدیل شده است؛ چراکه عیار بسیاری از اقدامات فرهنگی کشور را نشان می‌دهد. 💢هر بار ابتدا برای برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب، تیزری منتشر و سپس بستۀ کامل آن در بستر فراگیر می‌شود. بعدتر هم خیلی زود دابسمش‌‌های متعددی است که با هم‌خوانی کودکان و نوجوانان دست‌به‌دست می‌چرخند. 💢اما جالب اینجاست که در این فرایند تکراری، مرحله‌ای تکراری‌تر است؛ همان غافلگیری، ناراحتی و استیصال مسئولان فرهنگی در مواجهه با محتوایی مستهجن که ضدارزش است و مستقیم ایرانی را هدف قرار داده! 💢ازطرفی قطعاً ترند شدن محتوای امثال ساسی‌‌ها، به این معناست که ذائقۀ جامعه خریدار چنین محتوایی شده است. اما سؤال اینجاست که آیا در گرایش بخش قابل‌توجهی از مردم به چنین محتواهایی، باز هم فقط خود مردم مقصرند؟ 💢اما در واقعیت، محتواهای رسمی و غیررسمی دیگر هم چندان بی‌شباهت به این کلیپ‌ها نیستند؛ پس اساساً ذائقۀ مردم به این سمت هدایت شده است. 💢بنابراین در چنین وضعیتی، انتشار موزیک ویدئوهای ساسی مانکن در واقع به‌مثابه تبی است که خبر از بیماری‌های پنهان بسیاری در تن نحیف فرهنگ جامعۀ ایرانی می‌دهد. به همین دلیل هم باید به فکر علاجی اساسی باشیم و نه صرفاً فرونشاندن این تب‌های زودگذر. 🖋متن کامل علی رسول‌زاده را در وب‌گاه فحوا بخوانید. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | توئیتر | ویراستی
اسرائیل؛ دشمن بشر و حجر و شجر تخریب آثار تاریخی و میراث فرهنگی در غزه ▪️ جنایت‌های صهیونیست‌ها در اشغالی فقط به خون‌ریزی خلاصه نمی‌شود. ما با جنایت‌کاری روبه‌رو هستیم که رسانه‌های عربی، دشمن «البشر و الحجر و الشجر» می‌خوانندش! تاریخ این تجاوزگری هم فقط محدود به دیروز و امروز نیست؛ آن‌ها دشمنان بشری‌اند! ▪️ مورخ عرب، ولید خالدی، در کتاب «تا فراموش نکنیم» از نابودی کامل ۴۱۸ روستا در فلسطین می‌گوید؛ اینکه چطور در خلال ۱۹۴۸، ساکنان این مناطق ناچار به کوچ اجباری شدند. این روستاها قطعاً بخشی از تمدن بشری را همراه داشته‌اند. ▪️ جنگ اخیر نیز گواهی دیگر بر علیه و بشریت است. به گفتۀ وزارت فرهنگ فلسطین از آغاز بمباران‌ها تا نیمه‌‌های نوامبر، ۵ کتاب‌خانه و انتشارات، ۶ مرکز فرهنگی، بخش گسترده‌ای از بافت تاریخی غزه با ۱۴۶ خانه و عمارت تاریخی از بین رفته است. ▪️ تخریب بسیاری از مساجد، کلیساها، مدارس، بندرها و بازارهای تاریخی و حتی قبرها را هم می‌توان به این نابودی‌ها افزود. در این میان بخش مهمی از آرشیو مرکزی ۱۵۰سالۀ شهرداری غزه و موزۀ القراره هم نابود شدند. ▪️ کمی آن‌طرف‌تر، ناقوس‌های کلیسای سنت پورفیریوس و مأذنه‌های مسجد كاتب‌الولاية هم در امان نماندند. درحالی‌که این کلیسا جان‌پناه صدها نفر از آوارگان فلسطینی بود، بمباران شد و بار دیگر خون مسیحیان و مسلمانان در هم آمیخت. ▪️ در این بحبوحه، وزیر میراثِ ، پرتاب به نوار غزه را یکی از گزینه‌های پیش رو معرفی می‌کند و بر محو غزه از روی زمین تأکید! ▪️ کوتاه سخن آنکه با رژیمی مواجه‌ایم که نه‌تنها انسان‌ها، بلکه تمدن‌ بشر و حتی منابع طبیعی را هدف قرار داده و تلاش برای نابودی حرث و نسل، فصل مشترک همۀ رفتارهای تکفیرگونۀ آن است. 🖋 آنچه خواندید برشی است از یادداشت محمدمهدی سلامی پوریان در وب‌گاه فحوا. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | توئیتر | ویراستی
تنهایی دردناک نسل زد شهروندان دیجیتالی که تنهاتر از قبل می‌شوند... ▪️ در پیمایش جدید دانشگاه یوسی‌ال‌ایِ می‌خوانیم که و ۱۳ تا ۲۴ساله کمتر از نسل‌های پیشین دنبال صحنه‌های جنسی فیلم‌ها و سریال‌ها هستند؛ به‌طوری که ۵۱.۵درصد تماشای روابط دوستانه را به صحنه‌های جنسی ترجیح می‌دهند. همچینین ۴۷.۵درصد هم بر این باورند که تولید اکثر فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی بدون چنین صحنه‌هایی ممکن است. ▪️ ازطرفی بنیان‌گذار مرکز پژوهشگران این دانشگاه معتقد است چنین نتیجه‌ای به این معنا نیست که جوانان به تلویزیون و فیلم‌ یا دیگر رسانه‌های نمایش‌دهندۀ محتوای جنسی علاقه‌ای ندارند؛ بلکه می‌خواهد انواع گوناگونی از روابط را ببیند. ▪️ ولی پژوهشگران یوسی‌ال‌ای موضوع دیگری را در این تغییر ذائقه مؤثر می‌دانند؛ اینکه هویت جایگزین حس تعلق نوجوانان به دنیای واقعی شده است و به همین دلیل آن‌ها کمبود شدیدی در برقراری روابط دوستانۀ نزدیک احساس می‌کنند و درگیر انزوا و جدایی از جامعه‌ شده‌اند. ▪️ به نقل از رویترز، مطالعۀ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که فقط ۳۰درصد از نوجوانان آمریکا درگیر فعالیت‌های جنسی بوده‌اند؛ درحالی‌که این عدد در دهه‌های قبل بالای ۵۰درصد بوده است. این مرکز نتیجه‌گیری می‌کند که این خروجی می‌تواند بالقوه بازتابی از انزوای اجتماعی باشد و اما ابعاد مثبتی هم دارد؛ مثلاً اینکه آن‌ها با تأخیر انداختن در رابطۀ جنسی و کاهش شرکای جنسی‌شان، به دنبال روابط سالم‌تری‌اند. ▪️ اما نظرات کاربران ایرانی دربارۀ این پژوهش مثل نسل جدید جهان، دردناک‌ است. تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها بر این باورند که چنین تغییر نگرشی صرفاً ناشی از جامعۀ آمریکا و دسترسی بی‌حد جوانان و نوجوانان به محتواها و روابط جنسی است! 📝 متن کامل این یادداشت را در شمارۀ ۱۲ بخوانید. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | توئیتر | ویراستی
محرمانه‌ترین آیه‌ها برای یافتن گنج تشکیک مردم نسبت به باورها و اعمال دینی ▪️ آرزومندی و تلاش برای رفاه اقتصادی از گرایش‌های جدایی‌ناپذیر بشری است و بر همین اساس هرکس برای رسیدن به وضعیت بهتر، پیوسته به دنبال راهی است. ازطرفی، و معیشت امروز نیز حال خوبی ندارد. در این میان با توجه به پشتوانۀ مذهبی مردم و جهان‌بینی معنوی‌شان، یکی از راهکارها همین توسل و استفاده از اذکار و دعاهاست. ▪️ مدتی است اما بسامد ترویج این روش‌های معنوی در بستر افزایش پیدا کرده. حال فارغ از سندیت و کارکرد و شیوۀ بیان این توصیه‌ها، نکتۀ مهم آن است که سایر موازین و مراتب انجامشان مطرح نمی‌شود. ▪️ در چنین وضعیتی حتی برخی عناوین به‌خودی‌خود می‌توانند از باورهای دینی قداست‌زدایی کنند: «معجزۀ سریع‌التأثیر»، «محرمانه‌ترین آیۀ برای پیدا کردن گنج»، «صلواتی که باعث برآورده‌ شدن صد حاجت می‌شود»، «با این نماز تو ۲۰ دقیقه به سخت‌ترین حاجتت برس». ▪️ همچنین چنین محتواهایی با ساده جلوه دادن مفاهیم معنوی، شأنیت را تا حد رفع سریع نیازهای دنیایی کاهش می‌دهند و عملاً می‌توانند چرایی و چگونگی سازوکارهای را در معرض خطر قرار دهند. ▪️ اما در ادامۀ فعالیت این صفحات غیررسمی، کم‌کم باورهای دینی مردم دست‌کاری می‌شود و مخاطب به‌جای تشکیک در محتوای مصرف‌شده و منبع منتشرکننده‌‌اش، در اصل موضوع دچار تردید می‌شود. 💡 سیگنال علی رسول‌زاده را در شمارۀ ۱۲ دنبال کنید. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | بله | توئیتر | ویراستی @ifahva_ir