فحوا | Fahva
پیوست فرهنگی؛ پیشنیازی برای توسعه متوازن
🔰با ورود هر صنعت به یک منطقه، الگوهای توسعه، مجریان و ارزشهای همراه با آن صنعت نیز وارد جامعه هدف میشوند و ارزشهای رایج جامعه را به چالش میکشند. به همین جهت پیش از ورود صنایع، باید شرایط اجتماعی و فرهنگی آن منطقه و الزامات جلب #مشارکت_مردمی برای اجرای #توسعه_متوازن مدنظر قرار گیرد تا آسیبهای احتمالی در حوزه اجتماعی و فرهنگی به حداقل برسند. متأسفانه این رویکرد در منطقه #عسلویه چندان جدی گرفته نشد.
🔰منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس یکی از مصادیق بارز توسعه نامتوازن در کشور است که از دهه ۷۰ در منطقه عسلویه آغاز شد. بهقدری که به توسعه اقتصادی و استخراج نفت و گاز اهمیت داده شد، به #پیوست_فرهنگی و اجتماعی و بافت فرهنگی مردم منطقه توجه نشد. در واقع جلب مشارکت مردمی که یکی از ارکان توسعه متوازن است توسط دولتها و نهادهای مسئول نادیده گرفته شد و ماحصل آن هم چیزی جز بیگانگی مردم با صنایع و شرکتها نبود.
بر اساس پژوهشهای انجام شده:
🔸تلقی #ناعدالتی در مردم منطقه نسبت به توزیع منابع، امکانات و استخدام در شرکتهای تابعه،
🔸بههمخوردن ترکیب جمعیتی منطقه پس از ورود صنایع گازی و افزایش #مهاجرت به شهرهای منطقه انرژی پارس،
🔸نارضایتی مردم نسبت به #خدمترسانی_دوگانه توسط شهرداری و سازمان منطقه ویژه پارس جنوبی به مردم عادی و کارکنان شرکتها،
🔸افزایش آسیبهایی همچون اعتیاد و خریدوفروش مواد مخدر پس از راهاندازی صنایع نفتی و
🔸نگرش منفی مردم نسبت به شرکتهای تابعه مبنیبر استفاده ابزاری از بومیان منطقه بهعنوان کارگران ساده و عدم اعتماد اجتماعی در میان مردم
از جمله مسائلی است که در اثر فقدان نگاه توسعه متوازن و بیتوجهی به پیوست فرهنگی و اجتماعی پدید آمده است.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
فحوا | Fahva
سیگنال ۱:
نگاهی به روند عادیسازی همجنسگرایی در جهان و ایران
روند جهانی
🌐اگر روزگاری همجنسگرایان مجازات میشدند و جوامع پذیرای آنها نبودند، امروز اما در بسیاری از جوامع غربی، هوادارانی در لایههای کلان سیاسی و اجتماعی دارد که حتی برای ورود چنین افرادی به پارلمان در سعی و تلاشند!
🌎از مرور انقلاب جنسی در آمریکا تا شیوع این مسئله در رسانههای غرب و حتی برنامهریزی آکادمیک برای تربیت نخبگانی LGBTها گویای رشد جهانی این روند است. مانند بورسیه اندیشکده شورای آتلانتیک با شعار: اولین برنامه برای تجهیز متخصصان LGBT به مهارتهایی که از آنان نسل بعدی رهبران سیاست خارجی را بسازد!
📊طبق آمار مؤسسه «گلاد» با تجربه ۲۶ سال بررسی آماری دگرباشان جنسی، از ۷۷۵ شخصیت اصلی سریالها و برنامههای شبکههای ABC، CBS، The CW، FOX و NBC در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۲، ۹۲ شخصیت (۱۱.۹٪) دگرباش جنسیاند که با رشد ۲.۸٪، نوعی رکوردزنی محسوب میشود.
🌍کشورهای اسلامی نیز کموبیش درگیر این روند شدهاند؛ مثلاً حضور تماشاگران همجنسگرا در جام جهانی قطر و تلاش آنان برای ابراز وجود. اگرچه این رفتار کماکان در کشورهای اسلامی جرم است، اما باتوجهبه رویکرد جدید و تسامحگرای بنسلمان بعید نیست در آیندهای نهچندان دور، تلاش برای عادیسازی این پدیده در #عربستان و بهتبع برخی کشورهای اسلامی دیگر بالا بگیرد.
ایران در معرض خطر
⚠️ایران نیز بارها روند #عادی_سازی یک کنش یا اندیشه را تجربه کرده؛ مثلاً در دهه ۶۰ همزیستی با سگ برای جامعه ایران قابلپذیرش نبود؛ اما سه دهه بعد، وضع بهگونهای پیش رفت که مثلاً خانمی در میان سجاده با سگش درگیر است تا نماز بخواند! سرنوشتی مشابه برای همجنسگرایی نیز بعید نخواهد بود.
⚠️رشد محتواهای همجنسگرایانه در فضای مجازی، اشاراتی به این پدیده در سریالهای ایرانی (مثل رهایم کن) و حضور پررنگ حامیان LGBT در کمپینهای «زن، زندگی، آزادی» گوشهای از روند صعودی این پدیده در جامعه ماست.
تلنگر
♦️به نظر افشای #فساد ادعایی مدیرکل #ارشاد_گیلان نیز مرحله جدید پروژه است برای ایجاد این ذهنیت که همجنسگرایی نهتنها در لایههای اجتماعی، بلکه در مسئولان نیز امری پرسابقه است!
♦️همزمانی این افشاگری با دهه #محرم یادآور شروع اعتراضات ۱۴۰۱ در ایام اربعین است که موج مناسکی جامعه و بازتاب آن در فضای مجازی را به محاق بُرد.
‼️با تعدد عادیانگاری این پدیده در ایران و جهان، دور نخواهد بود که به «دال مرکزی اعتراضات در کشور» تبدیل شود؛ اگر از الان با آن مقابله نشود.
🖋️محمدمهدی سلامی
🔔#سیگنال را در #زمانه دنبال کنید.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
جوانان همسایه۲
انتخاب جوانان عرب؛ آمریکا، روسیه یا چین؟
🌍 بدیهی است انگاره جوامع #همسایه و ملتهایی با اشتراکات فرهنگی و دینی در مورد روابط بینالمللی و منطقهای، برای پیشبرد مراودات فرهنگی و #دیپلماتیک کشور ما اهمیت راهبردی دارد.
🔶 در پیمایش اخیر مؤسسه اصداء درمورد نگاه جوانان #عرب به #روابط_منطقهای و بینالمللی، یکی از محورهای تمرکز، رابطه با آمریکا و انتخاب دوست میان ابرقدرتهای فعلی - آمریکا، سوریه، چین - است.
🔷 نکته جالب اینکه علیرغم موافقت بیش از ۶۰٪ جوانان عرب با قطع رابطه #خاورمیانه با آمریکا، دو سوم آنان میان روسیه، چین و آمریکا، #آمریکا را بهعنوان دولت دوست برگزیدهاند. برای فهم این تناقض ظاهری کافی است نگاهی تحلیلی به نتایج پیمایش به تفکیک مناطق عربی داشته باشیم.
🔶 کمترین موافقت با قطع رابطه خاورمیانه و آمریکا به کشورهای شورای همکاری #خلیج_فارس بازمیگردد که از ثروتمندترین کشورها هستند. گویا در این منطقه میان ثروت و دوستی با آمریکا رابطه مستقیمی وجود دارد.
🔷 از سوی دیگر بیشترین اقبال به آمریکا بهعنوان دولت دوست در کشورهای عربی شمال آفریقاست و کمترین اقبال به کشورهای عربی مدیترانه شرقی بازمیگردد. شاید بتوان گفت بیشتر کشورهای عربی این منطقه از جمله #لبنان، #سوریه و #فلسطین در جنگ بلندمدت خود با رژیم صهیونیستی و گروههای #تکفیری، دست یاری آمریکا را در سمت دشمنان خود دیدهاند و به همین جهت اقبالشان از آمریکا برگشته و به #روسیه و #چین متمایل شدهاند.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
🟥وزارت راه اعلام کرد که در حال آمادهسازی شرایط برای ارائه زمین به هر ایرانی متقاضی زندگی در جزیره #بوموسی است.
🟧عوامل مختلف محیطی، سیاسی، اقتـصادی، اجتمـاعی و امنیتی در #توسعه یک منطقه دخیل هستند که باتوجهبه ویژگیهای هر منطقه، هرکدام وزن متفاوتی مییابند. اما همیشه عوامل #فرهنگی و #اجتماعی نقش اساسی و غیرقابلانکاری دارند؛ بنابراین اسکان عدهای در این جزیره با هر هدفی که باشد، نیازمند مطالعه و برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی است.
🟨علاوه بر این هر اقدام دیگری در حوزههای محیطی، زیرساختی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و... نیز نیازمند پیوست فرهنگی است.
🟩بعد از اشغال جزیره در زمان #قاجار، انگلیسیها با سیاست ایرانی زدایی نام جزیره را به ابوموسی تغییر دادند. از سویی طبق توافقات دهه۵۰، #امارات یک پاسگاه و تعدادی خانوار ساکن در جزیره دارد. باتوجهبه این نکات پیشبرد هر هدفی نیازمند #دیپلماسی_عمومی و فرهنگی قوی است.
🟦با وجود قدمت تاریخی بوموسی که آثاری از دوران #هخامنشی نیز در آن کشف شده، بیشتر ساکنان فعلی آن مهاجران هستند که در پی شغل به این جزیره آمدهاند. از سویی دیگر نیمی از جزیره کاربرد نظامی دارد که اقتضائات خود را میطلبد.
‼️سرمایهگذاری زیرساختی برای بهرهبرداری از ظرفیتهای بومی و ایجاد اشتغال میتواند جمعیتی را به بوموسی بکشاند؛ اما قطعاً نخواهد توانست ناپایداری جمعیت را رفع کند. برای ساخت جامعهای حقیقی که افراد به آن احساس تعلق کنند ناگزیر از سیاستگذاریهای عمیق اجتماعی و فرهنگی هستیم.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
زمانه 7.pdf
14.13M
💠زمانه را چو نکو بنگری همه پند است...
🖇 شماره هفتم از دوهفتهنامه #زمانه
🗓۱۰ تا ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
پایبست خانه...
🔰خبر بازگشت افرادی همچون رضا #رشیدپور و محمدرضا #گلزار به #صداوسیما که در ایام ناآرامیهای ۱۴۰۱، از منتقدین نظام بودند و خداحافظی محمدرضا #شهبازی از صداوسیما در اعتراض به این اخبار واکنشهای متعددی در پی داشت و باعث ناراحتی کاربران جریان انقلاب نسبت به بازگشت حامیان اغتشاشات به تلویزیون شد و صداوسیما را به ترجیح نفع مالی و جذب مخاطب به هر قیمتی، متهم کرده است.
🔰رویکرد صداوسیما در حمایت از #سلبریتیها، استفاده از آنها برای جذب مخاطب و نحوه مواجهه با چهرههایی که علیرغمِ داشتن مخاطب زیاد، التفات کمتری به معیارهای محتوایی دارند، به محل نزاع مخاطبان بالقوه آن شده تبدیل است. برخی معتقدند تریبون رسانه ملی نباید در اختیار افرادی با سابقه حمایت از اپوزیسیون قرار گیرد و تولید محتوا ذیل گفتمان انقلاب را مقدم بر افزایش یا ریزش #مخاطب میدانند. اما عده دیگری هم سوق پیداکردن مخاطب به رادیو و تلویزیون داخلی و ارائه محتوای جذاب را امری مهمتر تلقی میکنند و قائل به پوشش حداکثری عقاید و سلایق در صداوسیما هستند. حال سؤال اینجاست که سازمان صداوسیما باید نسبت به چهرهها و تولید محتوا چه رویکردی اتخاذ کند؟ و در واقع ادعای کدام گروه درست است؟
📚برای ارائه پاسخ درخور به هر مسئلهای باید به سراغ مبنا و ریشهای آن رفت و ارائه راهکار برای برونرفت از مشکل را از آنجا آغاز کرد. طبق تعاریف علم #ارتباطات، ادارۀ #رسانه مدلهایی دارد که هر کدام از آنها الزاماتی را در پی خواهد داشت که شامل شیوههای مشخصی از فعالیت و نظارت است و خطمشی آن رسانه را مشخص میکند. بدین شکل که مخاطب نیز نسبت به رویکرد آن رسانه و محتوایی که از آن دریافت میکند، آگاهی پیشینی دارد. طبق نظریه هنجاری دنیس مککوایل، این مدلها شامل: اقتدارگرا، مسئولیت اجتماعی، لیبرال، توسعهبخش، مشارکت دموکراتیک رسانهها و تمامیتخواه کمونیستی است که هر کدام از این مدلها، رویکردی مجزا نسبت به ساختار، محتوا و نظارت دارند.
📖طبق مدل #لیبرال، هر آنکه که توانایی اقتصادی داشته باشد امکان تأسیس رسانه دارد و هدف از فعالیتش اطلاعرسانی، سرگرمی و فروش است و مالکیت آن نیز عمدتاً خصوصی است. برخلاف این رویکرد، هدف اصلی مدل اقتدارگرا، تقویت و پیشبرد اهداف دولت قدرتمند بوده و افرادی که از حق امتیاز و کمک سلطنتی بهرهمند باشند، امکان تأسیس رسانه دارند. مدل تمامیتخواه شباهت زیادی به اقتدارگرایی دارد؛ حفظ منافع حزب #سوسیالیست هدف اصلی آن است و امکان تأسیس رسانه صرفاً برای وفاداران حزب، فراهم است. نظریه مسئولیت اجتماعی مشابهتهایی با مدل لیبرال دارد؛ اما بهجای تمرکز بر توانایی اقتصادی در تأسیس رسانه، بر توانایی اجتماعی تأکید میکند و خطقرمزهای نظارتی را نیز منوط به عقاید جامعه میداند. اساس نظریه توسعهبخش نیز بر بهرهگیری از رسانهها در جهت توسعه، تحکیم استقلال و #هویت_فرهنگی، کمکردن روند تجاریشدن ارتباطات، عدم استفاده از زور و اجبار در رسانهها و دوسویه کردن جریان بینالمللی اخبار بوده و فرایند دموکراتیکی بر تأسیس آنها حاکم است. نظریه رسانههای مشارکتی هم از حق کاربرد رسانهها در مقیاسهای کوچک اجتماعی دفاع کرده و بهجای مخاطبان کلان، طرفدار مخاطبان خُرد است و عکسالعملی در برابر تمرکزگرایی تجاری و انحصار رسانههاست.
♦️حال تطبیق عملکرد صداوسیما با این مدلها خالیازلطف نخواهد بود. اولین سؤالی که پیش میآید این است که نحوه فعالیت صداوسیما مطابق کدامیک از مدلهای رایج در علم ارتباطات و سپهر رسانه است؟ یا اینکه کدام مدل شباهت بیشتری به آن دارد؟
♦️در چالشی که نسبت به حضور #چهرهها در صداوسیما به وجود آمده نیز مبنای قضاوت همین مدلهای رسانهای است که متأسفانه محل ابهام و نامشخص است. در واقع تا زمانی که مشخص نشود سازمان صداوسیما بر اساس چه مدلی اداره میشود و هدف اصلی آن چیست، نه میتوان گفت که کدامیک از طرفین بحث محق هستند و نه بحث در این باره سودمند خواهد بود. ابتدا باید رویکرد، اهداف و چارچوبهای صداوسیما تعیین شود تا سپس اتفاقات بعدی را بر اساس آن داوری کنیم وگرنه هر قضاوتی مشمول دخالت نظر شخصی بوده و صحت آن زیر سؤال خواهد بود.
‼️اگر اداره رسانه ملی در ذیل هیچکدام از مدلهای مرسوم در دنیای ارتباطات و رسانهها نمیگنجد؛ آیا وقت آن نرسیده است که صاحبنظران و اساتید برجسته علوم ارتباطات را گرد هم آوریم تا بستری برای تدوین مدل فعالیت صداوسیما فراهم شود؟
🖋 علی رسولزاده
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
🌍عادیسازی روابط #دیپلماتیک با #رژیم_صهیونیستی، از دیرباز از مسائل هویتی #جهان_اسلام بوده و تصمیم هر دولت اسلامی در این مسئله، تأثیر بسزایی در #افکار_عمومی مسلمین داشته است.
🔺همراهی یا عدم همراهی #جوانان_عرب با دولتهایشان برای این روند #عادیسازی، در پایش نگرش بخشی از نسل بعدی مسلمانان نسبت به هویتی جعلی به نام #اسرائیل تعیینکننده است.
📊بنا بر پایش اخیر مؤسسه اصداء، جوانان #امارات، #مصر و #مغرب، بیشترین اقبال و جوانان #لیبی، #لبنان و #عربستان کمترین اقبال را به این روند عادیسازی نشان دادهاند. اما جوانان #عراق و #فلسطین هیچ اقبالی به این مسئله نداشته و تماماً مخالفاند.
🔶در راستای روابط سازنده با جهان عرب باید دلیل اقبال بالای نسل جدید اماراتی و مصری به این روند عادیسازی واکاوی شود.
🔷از سوی دیگر بیشتر از نیمی از جوانان عرب، حل منازعه فلسطین را بعید دانسته و دراینبین، جوانان عرب مدیترانه شرقی، بیش از همه حل قریبالوقوع این منازعه را بعید میدانند. در مقابل، جوانان کشورهای خلیجی بیش از همه به حل قریبالوقوع این منازعه خوشبیناند.
🔶طبق این پایش فقط یکسوم جوانان عرب معتقدند که جهان عرب اهتمام شایستهای به مسئله فلسطین داشته و بهای لازم را داده است. نکته جالبتوجه، مخالفت بیش از نصف جوانان عرب مدیترانه شرقی با این گزاره است؛ نزدیکترین منطقه عربی به سرزمینهای اشغالی که طبعاً چالش بیشتری با رژیم صهیونیستی داشته، بیش از سایرین شاهد کمکاری جهان عرب بوده و حل این منازعه را نزدیک نمیبیند.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
فحوا | Fahva
سلبریتیسازی ایدئولوژیک؛ درک ناقص از فرهنگ شهرت
💠غالب سیاستگذاران در مواجهه با تعاریف آکادمیک از فرهنگ #شهرت و #سلبریتی متحیر میشوند؛ چراکه با نگاه ابزاری به دنبال تقسیم سلبریتی به دو گروه خوب یا بد و حلال یا حرام هستند.
🟠رویکرد برآمده از مطالعات انتقادی، سلبریتی را زاییدۀ ساختار رسانهای و #سرمایهداری جهانی میداند که «فرهنگ شهرت» را شکل داده و درصدد جایگزینی ارزشهایی مانند دیدهشدن بر ارزشهای فرهنگی هر جامعه است.
🔴از سیاستهای نانوشته در ساختار رسانهای کشور، سلبریتیسازی #ایدئولوژیک است، به معنای ایجاد زمینه شهرت برای فعال رسانهای مورد تأیید حاکمیت. در این ایده ناقص، یکی از اصول مهم رسانهای در نظر گرفته نشده: #مخاطب
🟠سلبریتی باید توجه مخاطب را جلب کند که گاهی تا بازنمایی رسوایی خود نیز پیش میرود. همچنین برای بیشتر دیدهشدن باید رفتارهایش مقبول غالب مخاطبان باشد؛ لذا پیوندش با تقابلهای ایدئولوژیک و سیاسی احتمال کاهش مقبولیت و اعتبار او را به دنبال دارد؛ پس سعی میکند تا جهتگیریهای ایدئولوژیک را کاهش دهد یا از جهتگیریهای رایج در رسانههای اجتماعی استفاده کند.
🔴نتیجۀ عملی سلبریتیسازی ایدئولوژیک، تبدیل سلبریتی به ابژهای برای پیشبرد منافع خاص غیراجتماعی است. در این شرایط، بر پایۀ تقابلهای سیاسی حاکم در جامعه، دوگانۀ جعلی سلبریتی حکومتی/مردمی شکل میگیرد که در اعتراضات۱۴۰۱ نمود داشت.
🟠جهت درک بهتر سلبریتیسازی ایدئولوژیک، به اتفاق اخیر فضای #رسانهای کشور میپردازیم. «رضا #رشیدپور» که از معترضان حوادث اخیر بود؛ قصد بازگشت به صداوسیما را داشت؛ «محمدرضا #شهبازی» به این بهانه، از ادامه همکاری با #صداوسیما انصراف داد و پرسید «مگر ما اسکل نظام مقدسیم؟»
🔴اما بهزعم نگارنده، بازگشت سلبریتیها تصمیم درستی است. صداوسیما نیاز به احیای اعتماد مخاطبان دارد و حضور سلبریتیهایی بدون برچسبهای حکومتی یا ایدئولوژیک، امکان بازگشت مخاطبان را فراهم میکند.
سلبریتی ایدئولوژیک توان جذب بسیاری از مخاطبان را ندارد؛ آمار ۵% مخاطبان برنامهای با اجرای شهبازی، نشان میدهد که این پروژه شکستخورده است. سیمای ملی یک رسانۀ تصویری است که اقتضائات خاص خود را دارد و یکی از آنها بهکارگیری سلبریتیهاست.
💠راه مواجهه و تعامل با سلبریتیها، پذیرش خلأ معرفتی انتقادی نسبت به فرهنگ شهرت، اصلاحات ساختاری در سیاستگذاریهای رسانه، تعیین جایگاه سلبریتی و ایجاد نهادهای واسط میان سلبریتیها و نهادهای حاکمیتی است.
🌐متن کامل این یادداشت را در وبگاه فحوا مطالعه کنید.
🖋علی مؤمنی
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
فحوا | Fahva
#سیگنال ۲
دوست خلافکار قوی و شجاع من! کاش من هم مثل تو بودم!
🚼کاربری با تنها چند ماه سابقۀ حضور در #توییتر، از تجربه بارداریاش در دوران دبیرستان مینویسد و مصائبی که کشیده تا بتواند نوزادش را سقط کند. به هیچ کشمکش، نگرانی و تردیدی برای نگهداشتن نوزادش اشاره نمیکند؛ گویی که #سقطجنین پس از بارداری ناخواسته، امری طبیعی، حقی مسلم و الزامی غیر قابل تشکیک است. چیزی که جامعۀ سنتی و خانوادۀ عقبافتادهٔ ایرانی، درک نمیکند و همچنان در باتلاق تحجر و منجلاب قوانین و هنجارهای شرعی و عرفی، دستوپا میزند!
⚠️سیل داستانهای مشابه و ابراز همدردیهای ذیل این توییت، تحمل «مصائب بارداری ناخواسته در سن پایین در پی رابطۀ نامشروع و سقطجنین اجتنابناپذیرش» را «شجاعت» و «قدرت» معرفی میکنند. دیگر نه احساس گناهی برای قتل نفس باقی میماند و نه عذاب وجدانی برای رابطۀ حرام.
🔻او که انسانی معصوم را به قتل رسانده، خود را قربانی میداند و در هیچ کجای روایت، از مفهوم «#مادری» استفاده نمیکند؛ چرا که هرگونه استفاده از این مفهوم، به هدف نهاییاش لطمه خواهد زد.
⚠️چهبسا دیگر دخترکان و پسرکان که احساسات بزرگترین ابزار تصمیمگیری آنهاست، خود را جای او بگذراند و بخواهند برای یکبار هم که شده، توجه مجازی را جلب نمایند و «شجاع و قوی» خوانده شوند، ولو به بهای ازدستدادن معصومیت.
🔻کسی #رابطه_نامشروع را تقبیح نمیکند، حتی اندک انتقادهای برخی کاربران به اصل روایت هم راه به جایی نمیبرد. برخی با اشاره به ادبیات، لحن و نبود جزئیات در این روایت، ادعا میکنند که نویسندهاش مرد است و برخی دیگر، به مقاصد پشت پردۀ این روایت و روایتهای مشابهی که تعدادشان رو به فزونی است، اشاره میکنند.
❗️فارغ از ساختگی و هدفمند بودن این داستان، باید گفت که موارد واقعی این پدیده رو به فزونی است؛ چه روایت بشوند، چه نشوند. اما ایراد کار کجاست؟ از کجا به بعد نهادهای فرهنگی، دستگاههای مسئول، مدارس و خانوادهها خود را از مناسبات جنسی و روابط دختر و پسر، جدا کردند و اجازه دادند مدیریت کار به دست دشمن بیفتد؟ مگر نه اینکه دشمن ابتدا #رؤیا میسازد و سپس اجرای آن رؤیا در جوامع را دنبال میکند؟ گویی فضای مجازی و شبکههای اجتماعی بهترین ابزار عصر حاضر برای ساخت رؤیا هستند.
‼️نتیجۀ چنین داستانهایی، ترویج و قبحزدایی از رابطۀ نامشروع، عادیسازی سقطجنین، بیاعتبارسازی مفهوم «مادری» و خانواده و البته تربیت نسلی بیمسئولیت است که در ادبیات و ادراک خود، لذتجویی بیحدومرز، بیبندوباری و قتل نفس را شجاعت، قدرت، استقلال و زیبایی تعبیر میکند!
🖋مجتبی مؤیدی
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
🌏سرنوشت جنگها و تنشهای مهم منطقه از جمله میان #ایران و رژیم صهیونیستی و جنگ #روسیه و #اوکراین از محورهای پیمایش مؤسسۀ اصداء بوده است.
🇷🇺🇺🇦در موضوع جنگ روسیه و اوکراین، بیشتر جوانان عرب «مذاکرات #دیپلماتیک» را راهحل مناسب پایاندادن به منازعه دانستهاند. همچنین دو سناریوی زیر کمترین اقبال را داشته:
1️⃣رهبران جدید یا حرکتی جدید درون روسیه یا اوکراین، منازعه را با مذاکره حلوفصل نمایند؛
2️⃣جنگ بالا بگیرد و کشورهای دیگر نیز درگیر شوند.
🇵🇸🇮🇷درمورد سرنوشت تنشهای میان ج.ا.ا و #رژیم_صهیونیستی به همراه کشورهای غربی، ۶۰٪ از پاسخدهندگان معتقدند که سرنوشت این تنشها به درگیریهای نظامی ختم خواهد شد. تنها یکسوم بر این باورند که تنشها، دیپلماتیک حل خواهد شد. جالب اینکه باز هم اعراب مدیترانهٔ شرقی بیش از سایرین به وقوع درگیریهای نظامی بعدی معتقدند که میتواند متأثر از نزدیکی ژئوپلیتیک این منطقهٔ عربی به سرزمینهای اشغالی باشد.
🇮🇷تلاشهای مداوم برای ترویج این ذهنیت که سرنگونی جمهوری اسلامی ایران قطعی و قریب است، گمانهزنی در خصوص آیندۀ حکومت ایران را سوژۀ یکی دیگر از پرسشها قرار داده است. بیش از ثلث پاسخدهندگان معتقدند که ایران در آیندۀ پیش رو، شاهد ناآرامیهای مدنی گستردهتر خواهد بود یا حتی به سمت کودتای نظامی پیش خواهد رفت!
کمترین پاسخها نیز متعلق به کسانی است که معتقدند وضعیت ایران به سمت حکومتی سکولار پیش خواهد رفت. چنین ذهنیتی را میتوان متأثر از همان پروپاگاندای سیاسی و رسانهای دانست.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی