فحوا | Fahva
سلبریتیسازی ایدئولوژیک؛ درک ناقص از فرهنگ شهرت
💠غالب سیاستگذاران در مواجهه با تعاریف آکادمیک از فرهنگ #شهرت و #سلبریتی متحیر میشوند؛ چراکه با نگاه ابزاری به دنبال تقسیم سلبریتی به دو گروه خوب یا بد و حلال یا حرام هستند.
🟠رویکرد برآمده از مطالعات انتقادی، سلبریتی را زاییدۀ ساختار رسانهای و #سرمایهداری جهانی میداند که «فرهنگ شهرت» را شکل داده و درصدد جایگزینی ارزشهایی مانند دیدهشدن بر ارزشهای فرهنگی هر جامعه است.
🔴از سیاستهای نانوشته در ساختار رسانهای کشور، سلبریتیسازی #ایدئولوژیک است، به معنای ایجاد زمینه شهرت برای فعال رسانهای مورد تأیید حاکمیت. در این ایده ناقص، یکی از اصول مهم رسانهای در نظر گرفته نشده: #مخاطب
🟠سلبریتی باید توجه مخاطب را جلب کند که گاهی تا بازنمایی رسوایی خود نیز پیش میرود. همچنین برای بیشتر دیدهشدن باید رفتارهایش مقبول غالب مخاطبان باشد؛ لذا پیوندش با تقابلهای ایدئولوژیک و سیاسی احتمال کاهش مقبولیت و اعتبار او را به دنبال دارد؛ پس سعی میکند تا جهتگیریهای ایدئولوژیک را کاهش دهد یا از جهتگیریهای رایج در رسانههای اجتماعی استفاده کند.
🔴نتیجۀ عملی سلبریتیسازی ایدئولوژیک، تبدیل سلبریتی به ابژهای برای پیشبرد منافع خاص غیراجتماعی است. در این شرایط، بر پایۀ تقابلهای سیاسی حاکم در جامعه، دوگانۀ جعلی سلبریتی حکومتی/مردمی شکل میگیرد که در اعتراضات۱۴۰۱ نمود داشت.
🟠جهت درک بهتر سلبریتیسازی ایدئولوژیک، به اتفاق اخیر فضای #رسانهای کشور میپردازیم. «رضا #رشیدپور» که از معترضان حوادث اخیر بود؛ قصد بازگشت به صداوسیما را داشت؛ «محمدرضا #شهبازی» به این بهانه، از ادامه همکاری با #صداوسیما انصراف داد و پرسید «مگر ما اسکل نظام مقدسیم؟»
🔴اما بهزعم نگارنده، بازگشت سلبریتیها تصمیم درستی است. صداوسیما نیاز به احیای اعتماد مخاطبان دارد و حضور سلبریتیهایی بدون برچسبهای حکومتی یا ایدئولوژیک، امکان بازگشت مخاطبان را فراهم میکند.
سلبریتی ایدئولوژیک توان جذب بسیاری از مخاطبان را ندارد؛ آمار ۵% مخاطبان برنامهای با اجرای شهبازی، نشان میدهد که این پروژه شکستخورده است. سیمای ملی یک رسانۀ تصویری است که اقتضائات خاص خود را دارد و یکی از آنها بهکارگیری سلبریتیهاست.
💠راه مواجهه و تعامل با سلبریتیها، پذیرش خلأ معرفتی انتقادی نسبت به فرهنگ شهرت، اصلاحات ساختاری در سیاستگذاریهای رسانه، تعیین جایگاه سلبریتی و ایجاد نهادهای واسط میان سلبریتیها و نهادهای حاکمیتی است.
🌐متن کامل این یادداشت را در وبگاه فحوا مطالعه کنید.
🖋علی مؤمنی
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
فحوا | Fahva
#سیگنال ۲
دوست خلافکار قوی و شجاع من! کاش من هم مثل تو بودم!
🚼کاربری با تنها چند ماه سابقۀ حضور در #توییتر، از تجربه بارداریاش در دوران دبیرستان مینویسد و مصائبی که کشیده تا بتواند نوزادش را سقط کند. به هیچ کشمکش، نگرانی و تردیدی برای نگهداشتن نوزادش اشاره نمیکند؛ گویی که #سقطجنین پس از بارداری ناخواسته، امری طبیعی، حقی مسلم و الزامی غیر قابل تشکیک است. چیزی که جامعۀ سنتی و خانوادۀ عقبافتادهٔ ایرانی، درک نمیکند و همچنان در باتلاق تحجر و منجلاب قوانین و هنجارهای شرعی و عرفی، دستوپا میزند!
⚠️سیل داستانهای مشابه و ابراز همدردیهای ذیل این توییت، تحمل «مصائب بارداری ناخواسته در سن پایین در پی رابطۀ نامشروع و سقطجنین اجتنابناپذیرش» را «شجاعت» و «قدرت» معرفی میکنند. دیگر نه احساس گناهی برای قتل نفس باقی میماند و نه عذاب وجدانی برای رابطۀ حرام.
🔻او که انسانی معصوم را به قتل رسانده، خود را قربانی میداند و در هیچ کجای روایت، از مفهوم «#مادری» استفاده نمیکند؛ چرا که هرگونه استفاده از این مفهوم، به هدف نهاییاش لطمه خواهد زد.
⚠️چهبسا دیگر دخترکان و پسرکان که احساسات بزرگترین ابزار تصمیمگیری آنهاست، خود را جای او بگذراند و بخواهند برای یکبار هم که شده، توجه مجازی را جلب نمایند و «شجاع و قوی» خوانده شوند، ولو به بهای ازدستدادن معصومیت.
🔻کسی #رابطه_نامشروع را تقبیح نمیکند، حتی اندک انتقادهای برخی کاربران به اصل روایت هم راه به جایی نمیبرد. برخی با اشاره به ادبیات، لحن و نبود جزئیات در این روایت، ادعا میکنند که نویسندهاش مرد است و برخی دیگر، به مقاصد پشت پردۀ این روایت و روایتهای مشابهی که تعدادشان رو به فزونی است، اشاره میکنند.
❗️فارغ از ساختگی و هدفمند بودن این داستان، باید گفت که موارد واقعی این پدیده رو به فزونی است؛ چه روایت بشوند، چه نشوند. اما ایراد کار کجاست؟ از کجا به بعد نهادهای فرهنگی، دستگاههای مسئول، مدارس و خانوادهها خود را از مناسبات جنسی و روابط دختر و پسر، جدا کردند و اجازه دادند مدیریت کار به دست دشمن بیفتد؟ مگر نه اینکه دشمن ابتدا #رؤیا میسازد و سپس اجرای آن رؤیا در جوامع را دنبال میکند؟ گویی فضای مجازی و شبکههای اجتماعی بهترین ابزار عصر حاضر برای ساخت رؤیا هستند.
‼️نتیجۀ چنین داستانهایی، ترویج و قبحزدایی از رابطۀ نامشروع، عادیسازی سقطجنین، بیاعتبارسازی مفهوم «مادری» و خانواده و البته تربیت نسلی بیمسئولیت است که در ادبیات و ادراک خود، لذتجویی بیحدومرز، بیبندوباری و قتل نفس را شجاعت، قدرت، استقلال و زیبایی تعبیر میکند!
🖋مجتبی مؤیدی
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
🌏سرنوشت جنگها و تنشهای مهم منطقه از جمله میان #ایران و رژیم صهیونیستی و جنگ #روسیه و #اوکراین از محورهای پیمایش مؤسسۀ اصداء بوده است.
🇷🇺🇺🇦در موضوع جنگ روسیه و اوکراین، بیشتر جوانان عرب «مذاکرات #دیپلماتیک» را راهحل مناسب پایاندادن به منازعه دانستهاند. همچنین دو سناریوی زیر کمترین اقبال را داشته:
1️⃣رهبران جدید یا حرکتی جدید درون روسیه یا اوکراین، منازعه را با مذاکره حلوفصل نمایند؛
2️⃣جنگ بالا بگیرد و کشورهای دیگر نیز درگیر شوند.
🇵🇸🇮🇷درمورد سرنوشت تنشهای میان ج.ا.ا و #رژیم_صهیونیستی به همراه کشورهای غربی، ۶۰٪ از پاسخدهندگان معتقدند که سرنوشت این تنشها به درگیریهای نظامی ختم خواهد شد. تنها یکسوم بر این باورند که تنشها، دیپلماتیک حل خواهد شد. جالب اینکه باز هم اعراب مدیترانهٔ شرقی بیش از سایرین به وقوع درگیریهای نظامی بعدی معتقدند که میتواند متأثر از نزدیکی ژئوپلیتیک این منطقهٔ عربی به سرزمینهای اشغالی باشد.
🇮🇷تلاشهای مداوم برای ترویج این ذهنیت که سرنگونی جمهوری اسلامی ایران قطعی و قریب است، گمانهزنی در خصوص آیندۀ حکومت ایران را سوژۀ یکی دیگر از پرسشها قرار داده است. بیش از ثلث پاسخدهندگان معتقدند که ایران در آیندۀ پیش رو، شاهد ناآرامیهای مدنی گستردهتر خواهد بود یا حتی به سمت کودتای نظامی پیش خواهد رفت!
کمترین پاسخها نیز متعلق به کسانی است که معتقدند وضعیت ایران به سمت حکومتی سکولار پیش خواهد رفت. چنین ذهنیتی را میتوان متأثر از همان پروپاگاندای سیاسی و رسانهای دانست.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
زمانه۸.pdf
9.86M
💠 بازنمایی تحلیلی پدیدههای فرهنگی روز
🖇 در هشتمین شماره از دوهفتهنامه #زمانه
🗓 ۲۴ مرداد تا ۷ شهریورماه ۱۴۰۲
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
فحوا | Fahva
تعامل با همسایگان بر پایه دیپلماسی فرهنگی
🌏روابط فرهنگی و اجتماعی با دیگر کشورها، مستلزم اشتراکاتی همچون زبان، دین، ادبیات، تاریخ و خردهفرهنگهایی است که در علم ارتباطات از آن بهعنوان ارتباطات میانفرهنگی یاد میشود. کشورهای منطقه #قفقاز جنوبی شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان قرابت فرهنگی عمیقی با ایران دارند که به عوامل مختلف تاریخی، جغرافیایی، دینی و زبانی بازمیگردد. #اسلام از ادیان رایج در این منطقه است و کشورهای غیرمسلمان منطقه نیز قرابتهای عمیق تاریخی با ما دارند که میتواند بستری برای گسترش ارتباطات میانفرهنگی باشد.
⚠️علیرغم ظرفیتهای گوناگون برای تعامل با منطقه، متأسفانه این فرصتها کمتر موردتوجه قرار گرفته است. در مقابل کشورهای غربی، سرمایهگذاری زیادی در این منطقه کردهاند و با اقداماتی در جهت ایرانهراسی و شیعههراسی، ایران را در این منطقه با چالشهای جدی مواجه ساختهاند.
♦️برای بالفعل ساختن ظرفیتهای بالقوه و اجتناب از چالشها، باید ضمن تأکید بر اشتراکات #فرهنگی و ظرفیت عظیم اقوام ایرانی، از رویکردهای تنشزا اجتناب کرد. استفاده از ظرفیت تأثیرگذاران اجتماعی و #نخبگان نیز میتواند از عوامل وحدتآفرین و تعمیق بخش در روابط فیمابین باشد. امروزه صنایع فرهنگ بنیان بسیار موردتوجه هستند که در تعاملات ما با کشورهای قفقاز جنوبی نیز باید مدنظر قرار بگیرند.
🗺از مزایای همسایگی، امکان سفر و رونق صنعت #گردشگری است که باتوجهبه وجود اماکن مقدس در ایران، این ظرفیت میتواند در توسعه روابط ایران با #شیعیان جمهوری آذربایجان بسیار حائز اهمیت باشد. گردشگری سلامت نیز از دیگر ظرفیتهای موجود است؛ پیشازاین، شاهد حضور مردم جمهوری آذربایجان در شهر تبریز برای انجام امور پزشکی بودهایم.
🌐در عصری که رسانهها بسیاری از انگارههای ذهنی افراد را شکل میدهند و شبکههای اجتماعی دسترسی به دورترین نقاط را ممکن ساختهاند، با طراحی برنامههای مبتنی بر #رسانه، نهتنها میتوان انگارههای مثبتی نسبت به مردم و دولت ایران در اذهان مردم قفقاز جنوبی ثبت کرد، بلکه میتوان انگارههای منفی برساخته علیه اسلام و #ایران را نیز زدود.
♦️باتوجهبه قرابت فرهنگی عمیق میان ایران و قفقاز جنوبی، افزایش تعاملات با این کشورها بر پایه #دیپلماسی_فرهنگی بسیار راهگشاست که صرفاً به توسعه فرهنگی ختم نشده و میتواند روابط سیاسی را نیز تحتتأثیر قرار دهد. در حالی که بسیاری از کشورهای جهان برای آغاز تعاملات و استفاده از فرصتهای منطقه در تلاشاند، گویا مسئولان ایران با وجود چنین اشتراکات عمیقی از این فرصت ویژه غافل شدهاند.
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
زمانه 9.pdf
16.02M
💠 #زمانه را چو نکو بنگری همه پند است...
🖇 شماره نهم
🗓 هشتم تا بیستوسوم شهریورماه ۱۴۰۲
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
فحوا | Fahva
صورتگر نقاشی، هرلحظه بتی سازی
صد نقش برانگیزی، با روح درآمیزی
🌏 با جدیتر شدن مرزهای جغرافیایی و غلبه نظم جدید دولت ملتها، #ایران با چالش جدید مصادره مفاخر فرهنگی مواجه شد. مفاخری همچون #مولانا که تعلق آنان به زبان #فارسی، فرهنگ ایرانیاسلامی و گستره پهناور جغرافیای ایرانِ فرهنگی، برای همگان واضح است و جای تردید ندارد. آن هم در عصر #جهانیسازی که مفاخر و نامآوران برای حفظ #فرهنگ و #هویت ملتها و انتقال آن به نسلهای بعدی بسیار مؤثر و کارآمدند. به قول حضرت مولانا:
زان حدیث تلخ میگویم تو را / که ز تلخیها فرو شویم تو را
🌐از سوی دیگر در زمانهای که دورترین و فقیرترین جوامع نیز از طریق ابزارهای نوین با سراسر جهان در ارتباطاند و همواره درهمآمیختگی و تأثیروتأثر فرهنگها و اجتماعات را شاهدیم، زبان، #ادبیات و هنر از بهترین ابزارها برای حفظ و گسترش فرهنگ هستند و چه فرصتی از این بهتر برای ایرانِ غنی از چهرهها و آثار ادبی که زبانزد جهانیاناند.
📚#مولوی و زبان موزون، شیرین و پر از حکمت و تمثیلش که با #فرهنگ_عامه پیوند خورده، یکی از این گنجینههاست. مولانا از تمامی ظرفیت زبانی و فرهنگ شفاهی زمانه خود برای انتقال اندیشهاش بهره برده و در پس حکایات و تمثیلها و حتی هزلها، سودای آموختن دارد بهگونهای که هر فردی به فراخور ظرفیت خویش بهره گیرد.
هزلها گویند در افسانهها / هزل تعلیم است آن را جد شنو
گنج میجو در همه ویرانهها / تو مشو بر ظاهر هزلش گرو
♦️پیوند با فرهنگ عامه، زبان رسا، عرفان عاشقانه، اخلاقمداری و تمرکز بر #انسان و کمال انسانیت، از مولوی عارفی ورای زمان و مکان ساخته است.
جوهر است انسان و چرخ او را عرض/جمله فرع و پایهاند و او غرض
بحر علمی در نمی پنهان شده/در سه گز تن، عالمی پنهان شده
🔶کمااینکه هماکنون نیز سالهاست که در سراسر جهان شیفتگان بسیاری دارد و آثارش به بیش از ۲۶زبان زنده دنیا ترجمه شدهاند. به گواه #نیویورکتایمز در سال ۲۰۱۴، طی یک دهه ابتدایی قرن ۲۱، میلیونها نسخه از مثنوی معنوی در آمریکا به فروش رفته است.
‼️باتوجهبه توفیق گفتمان و اندیشه مولوی در جهانشمول و فرازمان بودن، شایسته است برای انتقال ارزشها و حفظ و اعتلای فرهنگ اسلامی ایرانی، بهخصوص در میان نسل نو، به آثار و شیوه او متوسل شد. همچنین ارائه آثار مولانا در قالبهای امروزی همچون داستان، رمان، فیلم، سریال و انیمیشن علاوه بر انتقال فرهنگ و اندیشه، مقابلهای بهجا با مصادره و تحریف اوست.
🖋️هدی فردوسیزاده
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
فحوا | Fahva
رسانههای تعاملی بستری برای شکلگیری پلیس مردممحور
⚠️دوران انحصار رسانههای یکسویه به پایان آمده؛ اگرچه آنها کماکان قدرت اثرگذاری بر افکار عمومی را دارند؛ اما نگاه حداقلی نهتنها مانع بهرهوری لازم میشود؛ بلکه ما را از بسیاری ظرفیتها محروم میکند. تعاملی بودن رسانههای جدید، در همگرایی با تکنولوژیهای نوین ارتباطی میتواند زمینههای #مشارکت_مردمی در عرصههای مختلف را فراهم سازد.
🚨یکی از نهادهایی که حوزههای مأموریتیاش ارتباط تنگاتنگی با زندگی مردم دارد، فراجاست. اگرچه تولیدات رسانهای برای آگاهسازی مردم در مسائل مختلف امنیتی و بازنمایی تصویر صحیح از #نیروهای_انتظامی ضروری است؛ اما کافی نیست و باید بسترهایی برای تعامل با مردم و استفاده از ظرفیتهای مردمی نیز ایجاد شود.
♦️اگر این تعامل در راستای افزایش احساس #امنیت و ترغیب شهروندان به همکاری برای پیشگیری از وقوع جرم باشد، عرصه بر مجرمین تنگتر شده و نگاه جامعه بر اساس مشارکت در ایجاد امنیت شکل میگیرد؛ اما اگر رسانههای ارتباطجمعی همراستا با حساسیتهای پیشگیری از جرم نباشند؛ یا بهجای جلب مشارکت مردمی، به سمت برجستهسازی بحرانها و ایجاد تشویش حرکت کنند، قطعاً پلیس نمیتواند بهتنهایی حس امنیت و اعتماد را به جامعه تزریق کند. پلیس #جامعهمحور میتواند با یاری #وسایل_ارتباط_جمعی، فرهنگ عمومی جامعه را ارتقا بخشیده و تمایل به جرم را کاهش دهد.
🔰تجربه موفق سامانههای اینترنتی پلیس همچون استعلام خلافی و درخواست گذرنامه و رضایتمندی مردم از بهبود روند دریافت خدمات نسبت به مراجعه حضوری، میتواند دلیلی برای گسترش این سامانهها در ابعاد دیگر باشد. البته سکوها و سامانههای بعدی باید مبتنی بر تعامل آسانتر مردم و پلیس باشند. در واقع مراد از استفاده از ظرفیت رسانههای تعاملی برای شکلگیری #پلیس_مردممحور، نهتنها بهرهگیری از ظرفیتهای موجود برای آموزش مردمی و بهروزرسانی اطلاعات آنها و نحوه ارتباط با پلیس در شرایط گوناگون است، بلکه ایجاد بسترهایی است که گزارش مشکلات و تخلفات در آن بهآسانی صورت گیرد، سطح ارتباط پلیس و مردم از پیامکهای هشدار فراتر برود و امکان همیاری مردم با پلیس ارتقا یابد.
♦️باتوجهبه ظرفیتهای متعدد #رسانههای_نوین، این فرصت برای فراجا مهیاست که در عین ارائه تصویری صحیح از فعالیت نیروهای انتظامی، با جلب مشارکت مردمی، علاوه بر کاهش هزینهها و ارتقای امنیت جامعه، تعامل بیشتری با مردم داشته باشد که این امر نیز در ایجاد انگارههای مثبت نسبت به پلیس در نزد #افکار_عمومی مفید خواهد بود.
🖋️علی رسولزاده
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
فحوا | Fahva
پیوست عدالت پیشکش؛ قانون اساسی را اجرا کنید!
📣«خدمتی که بعضی #مدارس_خصوصی کردند، دانشگاهها نکردند. خانوادهها آزادند انتخاب کنند. اگر ماشین بهتری میخواهید، باید #پول بیشتری بپردازید. کجای دنیا اینطور نیست؟» این اظهارات اخیر وزیر #آموزشوپرورش است! از این واضحتر نمیشد به رویکرد نظام آموزشی که سالهاست مورد انتقادست، اعتراف کرد.
📖در ساختار اقتصادی فعلی تعریف آموزش بهعنوان کالا، حرکت بینطبقاتی جامعه را مسدود کرده و باعث بازتولید و گسترش #شکافهای_طبقاتی خواهد شد. تعریف آموزش بهعنوان یک حق رایگان عمومی در قانون اساسی ایران و بسیاری کشورهای دیگر برای جلوگیری از این وضع و از حداقلیترین سیاستهای رایج برای ایجاد عدالت است.
⚠️متأسفانه در ادامه رویکرد دولتهای قبل، دو بند از سند انتظارات دولت از آموزشوپرورش حرکت به سمت کالایی و پولی شدن را توصیه میکند:
1⃣ توسعه مدارس هیئتامنایی به حداقل ۲۵٪ مدارس تا سال ۱۴۰۳
زمان ابلاغ این دستور ۳.۵٪ مدارس کشور هیئتامنایی بودند و این یعنی یک رشد انفجاری طی دو سال. البته وزیر دستور داده از انواع #مدارس_دولتی، فقط مدارس عادی گسترش پیدا کنند که تنوع مدارس دولتی مهار شود تا اینگونه نشود که بهترینها را به یک مدرسه خاص دهیم و عدهای را محروم کنیم.
2⃣ تخصیص اعتبار به خانوادهها و هدفمندسازی اعتبارات تحصیل
طبق تجربه مدارس کوپنی ژنرال پینوشه در شیلی، این روش به کوچ دانشآموزان معدل بالا و طبقات متوسط به بالا از مدارس عمومی به خصوصی منجر شده و بهتعبیری این مدارس هستند که به سورتینگ دانشآموزان میپردازند.
‼️به یاد آورید وقتی نخستوزیر سابق انگلیس خواست فرزندش را به مدرسه خصوصی بفرستد چه هجمهای علیه او شکل گرفت. اما در جمهوری اسلامی که بناست جمهوری #مستضعفین و مجری عدل اسلامی باشد، مقامات، مؤسس مدارس خصوصی هستند و وزیر آموزشوپرورش مدافع آنهاست. عجیب اینکه اصولگرایان و نواصولگرایان، مدام از رویکرد نئولیبرالی رقبای سیاسی خود فریاد میکنند، اما بر صدر که مینشینند همان رویکرد را در رادیکالترین شکل پیش میبرند.
♦️رهبر انقلاب در اولین دیدار با دولت سیزدهم فرمودند: هر مصوبهای که تصویب میکنید، هر لایحهای که تنظیم میکنید، هر بخشنامهای که صادر میکنید، باید یک #پیوست_عدالت داشته باشد.
تعریف دولت از عدالت چیست که بودجه محدود آموزشوپرورش به دوشش سنگینی میکند؟ بودجهای تقریباً معادل معافیت مالیاتی ۳۰ تا ۴۰ شرکت بزرگ کشور! به نظر میرسد دولت سیزدهم با رهنمود رهبری فرسنگها فاصله دارد؛ پیوست عدالت پیشکش، قانون اساسی را اجرا کنید!
🖋کاظم محمودی
💎 فحــوا
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشهورزی
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی