eitaa logo
پژوهشکده تاریخ معاصر
2.2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
64 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ✳️ حجت‌الاسلام علی احمدی‌خواه در کتاب «در کشاکش مشروطه و استبداد» بررسی کرد؛ مشهورات جعلی مشروطه‌خواهان کتاب «در کشاکش مشروطه و استبداد» (بررسی عملکرد محمدعلی‌شاه قاجار در مشروطه) نوشته حجت‌الاسلام علی احمدی‌خواه به همت پژوهشکده تاریخ معاصر و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد به گزارش روابط عمومی  ، نویسنده در مقدمه این کتاب می‌نویسد: سیاه‌نمایی‌ها، بزرگ‌نمایی‌ها، کوچک‌نمایی‌ها و... در لابه‌لای منابع به‌آسانی قابل شناسایی‌اند. در این کتاب از مطالب نویسندگان مشهور مانند مخبرالسلطنه هدایت، ناظم‌الاسلام کرمانی، عین‌السلطنه سالور، مامونتف، کسروی و ملک‌زاده و مقاله «روحیات، ویژگی‌ها و پایان کار محمدعلی‌شاه» و کتاب «محمدعلی‌شاه و مشروطه» نجمی استفاده شده است. هرچند نویسنده معتقد است این دو اثر نیز نتوانسته‌اند از قید مشهورات تاریخی خارج شوند. نویسنده در این کتاب معتقد است این اثر می‌کوشد بدون پیش‌داوری و فارغ از مشهورات مکرر، منصفانه و بی‌تعصب کارنامه و عملکرد محمدعلی‌شاه را ارزیابی کند. این کتاب در 1000 شماره با همکاری پژوهشکده تاریخ معاصر و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و به قیمت نودهزار تومان منتشر شده است. برای مطالعه بیشتر درباره این کتاب به لینک زیر مراجعه کنید؛ http://www.iichs.ir/s/19936 https://instagram.com/iichs.ir @iichs_ir
✳️ شهرآشوب ؛ بررسی تحولات سیاسی امنیتی سال ۱۳۶۰ همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر به همراه رونمایی از سیزدهمین شماره مجله یادآور زمان: دوشنبه هفتم تیرماه 1400 ساعت 17 تا 20 از سوی: و با همکاری مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه) و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد نیازی، رئیس سابق سازمان قضایی نیروهای مسلح حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی دکتر جواد منصوری نویسنده، مورخ و نخستین فرمانده سپاه پاسداران عزت الله شاهی از مبارزان پیشکسوت انقلاب اسلامی زهره سادات لاجوردی فرزند شهید اسدالله لاجوردی دکتر رئیس جواد موگویی روزنامه نگار و تاریخ پژوه مکان: یادمان شهدای هفتم تیر، تهران میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای کوچه شهید صیرفی پور، مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی
✳️ پرده برداری سرتیم حفاظت امام خمینی(ره) از نقش باقی مانده های گروه در ترور مسجد ابوذر چرا ترور آیت الله خامنه ای در ۶ تیر ۱۳۶۰ کار منافقین نبود؟ در مجله به این سوال پاسخ می دهد www.iichstore.ir iichs.ir @iichs_ir
✳️ رازهای مگوی سازمان در کلام و خاطرات عضو سابق مجاهدین خلق ؛ چگونگی قدرت یابی سرکرده منافقین را شرح می دهد احمد رضا کریمی عضو سابق سازمان مجاهدین خلق از راز های سازمان پرده بر می دارد. وی نا گفته های بسیاری از چگونگی تشکیل سازمان، ماهیت التقاطی ، چرایی تغییر ایدئولوژی سازمان در سال ۱۳۵۴ ، چگونگی به قدرت رسیدن و... در بیان کرده است ... www.iichstore.ir iichs.ir @iichs_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 همایش بزرگداشت شهدای هفتم‌ تیر و رونمایی از سیزدهمین شماره مجله یادآور ✳️ با محوریت بررسی تحولات سیاسی امنیتی سال ۱۳۶۰ زمان : دوشنبه، ۷ تیر ۱۴۰۰، ساعت ۱۷ الی ۲۰ مکان: یادمان شهدای هفتم تیر، تهران میدان بهرستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای کوچه شهید صیرفی پور، مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی ⭕ شرکت برای عموم آزاد است.
✳️ در همایش شهدای هفتم تیر؛ از کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور رونمایی می‌شود در گفت‌وگوی روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر با دکتر ، دبیر اجرایی همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر، ایشان اظهار داشت: همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر فردا (7 تیر 1400) به همت پژوهشکده تاریخ معاصر و با همکاری مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار خواهد شد؛ همچنین در این مراسم، از سیزدهمین شماره مجله کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور با موضوع بررسی تحولات سیاسی امنیتی سال 1360 رونمایی خواهد شد. وی افزود: این مراسم از ساعت 17 تا 20 در محل یادمان شهدای هفتم تیر برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نیازی، رئیس سابق سازمان قضایی نیروی مسلح، جواد منصوری، نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (نویسنده و مورخ)، زهره سادات لاجوردی، فرزند شهید اسدالله لاجوردی و نماینده مجلس شواری اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی، رئیس هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی، دکتر موسی حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر، جواد موگویی، روزنامه‌نگار و تاریخ‌پژوه، و عزت‌الله مطهری (شاهی)، از پیشگامان مبارزات انقلاب اسلامی، سخنرانی خواهند کرد. قریبی پس از بیان اینکه سیزدهمین شماره مجله کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور به بررسی تحولات سیاسی امنیتی سال 1360 با عنوان شهرآشوپ می‌پردازد، اظهار داشت: بحرانی‌ترین دهه اول انقلاب اسلامی را می‌توان در رویدادهای سال 1360 جست‌وجو کرد که در آن رویدادها گروه‌های سیاسی آن سال‌ها از ملی‌گراها، ملی مذهبی‌ها و گروه‌های چپ در عرصه انتخابات با همه هیاهوی تبلیغاتی از انقلابیون شکست خوردند. مجاهدین خلق ناکام‌ترین گروه سیاسی آن سال بود که برای فرار از شکست 30 خرداد 1360، برای به‌دست گرفتن قدرت و حاکمیت به جنگ مسلحانه و اقدامات امنیتی روی آورد. وی ادامه داد: ترورهای خونین سازمان مجاهدین خلق با انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت 72 تن از یاران وفادار انقلاب آغاز شد و با انفجار دفتر نخست‌وزیری در 8 شهریور ادامه یافت و به مردم عادی تسری پیدا کرد. «نفوذ» و «ترور» سازمان در ارکان نهادهای انقلابی، موجی از خشونت را در جامعه آفرید که نه تنها امنیت را بلکه تحولات سیاسی را دستخوش تغییرات اساسی کرد. دبیر اجرایی همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر گفت: برای بررسی چرایی عملیات مسلحانه سازمان مجاهدین خلق باید به بررسی و واکاوی پیشینه سازمان پرداخت. سازمان مجاهدین خلق ایران در شهریور ۱۳۴۴ به‌وسیله سه نفر از اعضای نهضت آزادی ایران به نام‌های محمد حنیف‌نژاد، سعید محسن و عبدالرضا نیک‌بین پایه‌گذاری شد. اندکی بعد اصغر بدیع‌زادگان، علی باکری، عبدالرسول مشکین‌فام، ناصر صادق، علی مهین‌دوست، حسین روحانی و شمار دیگری به آنها پیوستند. وی تصریح کرد: بنیان‌گذاران سازمان بعد از تشکیل به‌تدریج در دینداری خودبنیاد عمل کرده و مستقلا و بدون اینکه در علوم دینی تخصص داشته باشند به برداشت خود از دین عمل می‌کردند. این رویکرد زمینه‌ساز انحراف و التقاط فکری آنان با مکتب چپ و تاکتیک‌های مبارزاتی شد و در نهایت به تغیر ایدئولوژی این سازمان در آغازین سال‌های دهه 13۵۰ انجامید. قریبی در پایان خاطرنشان کرد: بنیان‌گذاران سازمان قبل از آنکه در سال ۱۳۵۱ دست به اقدام مسلحانه بزنند، توسط ساواک دستگیر و اعدام شدند و گروهی از اعضای درجه ۲ و ۳ سازمان، که مدعی بودند به رویکرد اسلامی سازمان وفادار هستند، به حبس ابد محکوم شدند. مسعود رجوی نیز از این اعضا به‌شمار می‌آمد، پس از اعدام سران سازمان، رهبری آن را به‌دست گرفت. منافقین در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی به کمتر از در اختیار گرفتن همه سیستم سیاسی رضایت نمی‌دادند و چند سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در 30 خرداد ۱۳۶۰ وارد فاز مسلحانه تروریستی علیه نظام شدند. بنابراین گزارش، روز 7 تیر 1360 بر اثر انفجار یک بمب نیرومند توسط منافقین در مقر حزب جمهوری اسلامی در تهران، آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی، رئیس وقت دیوان عالی کشور، و بیش از ۷۰ نفر از مقامات و چهره‌های برجسته سیاسی از جمله چهار وزیر، چند معاون وزیر، ۲۷ نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند. گفتنی است همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) به نشانی تهران، میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای کوچه شهید صیرفی‌پور برگزار خواهد شد. https://instagram.com/iichs.ir www.iichstore.ir iichs.ir @iichs_ir
✳️ حکم دقیق امام خمینی(ره)در مورد اعدام های سال 1367 بسم الله الرحمن الرحیم از آن جا که منافقین خائن به هیچ وجه به اسلام معتقد نبوده و هر چه می گویند از روی حیله و نفاق آنهاست و به اقرار سران آن ها از اسلام ارتداد پیدا کردند و با توجه به محارب بودن آن ها و جنگ های کلاسیک آن ها در شمال و جنوب و غرب کشور با همکاری های حزب بعث عراق و نیز جاسوسی آن ها برای صدام علیه ملت مسلمان و با توجه به ارتباط آنان با استکبار جهانی و ضربات ناجوانمردانه آنان از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی تاکنون، کسانی که در زندان های سراسر کشور بر سر موضع نفاق خود پافشاری دارند محارب و محکوم به اعدام می باشند منبع : کتاب ماه فرهنگی تاریخی ، شماره ۱۳ دوره دوم بهار ۱۴۰۰ https://instagram.com/iichs.ir @iichs_ir
آن دسته از علاقه‌مندانی که امکان حضور در این همایش را ندارند برای بهره‌مندی از آن می‌توانند از ساعت 17 تا 20 دوشنبه 7 تیر 1400، به نشانی‌ زیر رجوع کنند: www.aparat.com/TVTARIKH/live  
📣 همایش بزرگداشت شهدای هفتم‌ تیر و رونمایی از سیزدهمین شماره مجله یادآور ✳️ با محوریت بررسی تحولات سیاسی امنیتی سال ۱۳۶۰ زمان : دوشنبه، ۷ تیر ۱۴۰۰، ساعت ۱۷ الی ۲۰ مکان: یادمان شهدای هفتم تیر، تهران میدان بهرستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای کوچه شهید صیرفی پور، مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی ⭕ شرکت برای عموم آزاد است. 🖥️ لینک مشاهده برنامه در آپارات👇 http://www.aparat.com/TVTARIKH/live در روبیکا👇 rubika.ir/Baseerat_islamshahr و rubika.ir/gharargah_nasr و در صفحه در اینستاگرام https://instagram.com/iichs.ir
‍ ✳️ دکتر حقانی در همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر مطرح کرد: ریشه جریان به بازمی‌گردد دکتر در همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر، ریشه جریان‌هایی مانند منافقین را نه به سال‌های 1355 و 1356، بلکه به مشروطه بازگرداند و گفت: ادامه آن جریانی که آن دوره با شیخ‌فضل‌الله نوری درگیر بود، امروز با نظام اسلامی درگیر است به گزارش روابط عمومی به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله بهشتی و همراهان ایشان، همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر به همت پژوهشکده تاریخ معاصر و با همکاری مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه)، دوشنبه 7 تیر 1400، در مؤسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر (محل وقوع این حادثه تروریستی) برگزار شد. در آغاز این همایش، دکتر موسی حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر، از دشواری‌هایی که در کار تهیه نشریه «شهرآشوب» (سیزدهمین شماره نشریه کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور) وجود داشت سخن گفت و پس از آن با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره اهمیت تاریخ اظهار کرد: حضرت آقا در بیانیه گام دوم به تاریخ و لزوم پرداختن جوانان به تاریخ اشاره می‌کنند و بر این نکته تأکید می‌کنند که تاریخ را از اهلش بشنوید و اگر تاریخ را از قلم‌ها و زبان‌های منحرف بشنوید حقایق قلب می‌شود و آن‌طور که در فرمایشات دیگرشان بود، جای شهید و جلاد عوض می‌شود. با این صحبت مقدماتی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر وارد بحث واقعه هفتم تیر شد و درباره آن گفت: درست است که درباره این واقعه و آن تابستان خونبار به مناسبت‌های مختلف مراسم برگزار می‌شود، اما به نظر من آن‌چنان که باید و شاید، ما به این ماجرا و کلا رویدادهای مربوط به دهه 1360 نپرداخته‌ایم و ازهمین‌رو، دشمنان توانسته‌اند با تحلیل‌های غلط و ناروای خود در خصوص اتفاقات این دهه، ذهن جوانان ما را مغشوش کنند و جلادی که خون بیش از پانزده‌هزار نفر از مردم و شخصیت‌های این کشور را بر گردن دارد مظلوم نشان دهند و مدعی حقوق بشر شوند. او در ادامه به شبهاتی اشاره کرد که درباره وقایع دهه 1360 مطرح می‌شود و درباره آنها این چنین اظهار کرد: یکی از این شبهات این است که نظام و نیروهای انقلابی در قبال جریان‌ها و گروه‌ها بردباری نداشتند و آنها را به موضع درگیری‌های مسلحانه کشاندند. بعد در ریشه‌یابی این اتفاقات، آنها را رویدادهای زندان‌های قبل از انقلاب برمی‌گردانند و به‌ویژه بر فتوایی انگشت می‌گذارند که درباره نجس بودن مارکسیست‌ها صادر شد و موجب گردید جریان اسلامی تابع مرجعیت شیعه، دربرابر آن جریان‌ها نوعی فاصله‌گذاری را رعایت کنند. دکتر حقانی با غیرواقعی خواندن این تحلیل‌ها، ریشه این مشکلات را نه به سال‌های 1355 و 1356، بلکه به مشروطه بازگرداند و گفت: مشروطه و تحولات پس از آن، یعنی ظهور و بروز جریان‌های غربی و بعد از آن جریان‌های مارکسیستی در کشور خودبه‌خود اختلافاتی را به‌وجود آورد. می‌بینیم ادامه آن جریانی که آن دوره با شیخ‌فضل‌الله نوری درگیر بود، یعنی همان جریان غرب‌گرا، امروز با نظام اسلامی درگیر است و آن حرف‌هایی که جریان‌های غرب‌گرا علیه مرحوم شیخ‌فضل‌الله نوری می‌گفتند امروز در خصوص نظام اسلامی گفته می‌شود. او در ادامه به مسیر شکل‌گیری و رشد جریان روشنفکری دینی اشاره کرد و گفت: جریان روشنفکری دینی از دل همین اتفاقات زاده می‌شود و ما شاهد جریانی هستیم که به سمت اسلام منهای روحانیت می‌رود که البته در دهه 1350 و اوخر دهه 1340 خیلی جدی‌تر و شفاف‌تر علنی می‌شود. در این دوره، برای جوان‌های ایرانی مخصوصا آنهایی که پرشور و اهل مبارزه بودند، یک چهره کاملا متحجرانه از روحانیت شیعه ارائه می‌شود. رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر در بخش دیگری از سخنان خود، از موضع‌گیری جریان روحانیت شیعه در برابر جریان یادشده سخن گفت و به این نکته اشاره کرد که در ابتدای فعالیت این جریان، حتی از وجوهات شرعی به آنها کمک داده می‌شد، ولی وقتی دیدند که این جریانی که به عنوان جریان دینی به آن امید بسته بودند به سمت تفکرات التقاطی رفته است نسبت به آن حساس شدند، اما باز هم با احتیاط با آن برخورد می‌کردند. ادامه در پست بعد ... https://instagram.com/iichs.ir @iichs_ir
‍ ✳️ دکتر حقانی در همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر مطرح کرد: ریشه جریان به بازمی‌گردد از پست قبل بخوانید؛ وی در ادامه برای نمونه، حساسیت‌های شهید آیت‌الله مطهری نسبت به این جریان را که در دو اثر ایشان جلوه یافته است تشریح کرد و گفت: شهید مطهری در پاورقی‌های کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» با مهندس بازرگان و سران فکری نهضت آزادی به‌ویژه درمورد کتاب «راه طی‌شده»، که مبنای کار سازمان مجاهدین خلق بود، بحث و گفت‌وگوی جدی دارد و اشکالات عمیقی به این کتاب وارد می‌کند. نامه شهید مطهری به امام خمینی، که در سال 1356 نوشته شد، اثر دیگری بود که دکتر حقانی به آن اشاره و آن را نمود دیگری از جریان‌شناسی درست این استاد مجاهد نسبت به جریان التقاطی مجاهدین عنوان کرد. سخنان وی درباره این اثر چنین بیان شد: این نامه در سال 1356 نوشته شده است، ولی ایشان اشاره می‌‎کند که دو سال پیش از اروپا هم یک چیزی برای شما [: حضرت امام] نوشتم؛ یعنی در سال 1354 شهید مطهری چنین بحصی را با حضرت امام مطرح می‌کند. ایشان به نفوذ افکار مارکسیستی در محافل مذهبی اشاره می‌کنند و اینکه آنها نماز را در حد یک امر سیاسی و حزبی تنزل می‌دهند. بعد هم اشاره می‌کنند به سازمان مجاهدین و می‌گویند: اینها از حزب به انشعاب مذهبی رسیده‌اند. رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر پس از بیان اینکه در سال 1356، شهید مطهری تبدیل شدن آنها به یک فرقه را کاملا پیش‌بینی کرده بود، سخنان خود را ادامه داد: نکته دیگری که شهید مطهری در این نامه به آن اشاره می‌کنند این است که آنها می‌گویند ما به خودکفایی رسیده‌ایم که عنوان دیگر همان اسلام منهای روحانیت است؛ یعنی ما در فهم اسلام و قرآن احتیاجی به روحانیت نداریم و خودمان خودکفا هستیم. البته تز اسلام منهای روحانیت تقریبا از نهضت آزادی شروع شد و سپس به گروه‌های دیگر نظیر گروهک فرقان نیز تسری پیدا کرد و فقط مختص سازمان مجاهدین خلق نبود. دکتر حقانی در بخش دیگری از سخنان خود به دیدگاه‌های مختلفی اشاره کرد که درباره انقلاب اسلامی مطرح است و یکی از این دیدگاه‌ها را نقش قائل شدن برای گروه‌های مختلف در پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: در سیزدهمین شماره نشریه کتاب ماه یادآور سعی شده است دیدگاه‌های مختلف که با بعضی از آنها هم موافق نیستیم، آورده شود تا خوانندگان خودشان قضاوت کنند. یکی از مسائل محوری که در این نشریه مطرح می‌شود و به نظر من مسیر تحلیل درست وقایع دهه 1360 را منحرف می‌کند این است که مدعی هستند گروه‌های مختلف در انقلاب اسلامی نقش داشتند و بعد انحصارطلبی باعث شد آنها حذف شوند. وی در پاسخ به این تحلیل گفت: ما منکر آن نیستیم که گروه‌های بسیاری با رویکردهای متفاوت و اهداف مختلف با رژیم پهلوی مبارزه می‌کردند، اما تنها نهادی که در ایران، قدرت بسیج‌گری داشت روحانیت شیعه بود و اتفاقا جریان‌های دیگر با عناوین مختلف خودشان را به روحانیت شیعه وصل می‌کردند تا از ظرفیت بسیج‌گری آن استفاده کنند. نهضت آزادی با پهلوی مبارزه می‌کرد برای رژیم مشروطه سلطنتی و کسی را نتوانسته بود پای کار بیاورد تا جمع کثیری وارد مبارزه بشوند. سازمان مجاهدین هم همین‌طور؛ ابتدای کار یک سری جوان بودند که دغدغه داشتند و آمدند پای کار و دست به اسلحه بردند هرچند روش مسلحانه جواب نمی‌داد و مردم هم با آنها همراهی نکردند. گروه‌های چپ هم که هیچ جایگاهی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی نداشتند. https://instagram.com/iichs.ir @iichs_ir
‍ ✳️ حکم درباره اعدام‌های سال 1367 هم مبنای فقهی دارد و هم مبنای حقوقی حجت‌الاسلام والمسلمین ، رئیس سابق سازمان قضایی نیروی مسلح، سخنران دوم این همایش بود که حکم امام خمینی درباره اعدام‌‌های دهه 1360 را موضوع سخنان خود قرار داد. وی با اشاره به اینکه درباره این حکم، سؤالات و شبهات بسیاری مطرح می‌شود، برای بررسی این شبهات و پاسخ به آنها به دهه 1360 و اوضاع کشور در آن زمانه گریز زد و گفت: حکم امام در سال 1367 صادر شد. در آن زمان ما عقب‌نشینی‌هایی در جبهه داشتیم و شرایط اقتضا می‌کرد که جنگ پایان یابد و ازهمین‌‎رو حضرت امام قطعنامه 598 را پذیرفتند. در پی این امر، دشمنان با این تحلیل که ایران به دلیل ضعف، این قطعنامه را پذیرفته است به این نتیجه رسیدند که امروز روز ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی است؛ بنابراین از یک‌سو صدام قطعنامه را نپذیرفت و از سوی دیگر منافقین به عملیات فروغ جاویدان دست زدند و از مرزهای غربی کشور و سر پل ذهاب راهی کرمانشاه شدند. برنامه منافقین پس از رسیدن به کرمانشاه این بود که دولت موقت خود را اعلام کنند و نیروهای خود را به شهرهای همدان، قزوین و تهران برسانند، اما به لطف خدا عملیات مرصاد شکل گرفت و منافقین شکست مفتضحانه‌ای خوردند. نیازی در ادامه با اشاره به بخشی از جنایت‌های منافقین اظهار کرد: منافقین در دهه 1360 هفده‌هزار نفر را ترور کردند و در زمان جنگ نیز، صدام و نیروهای حزب بعث با کمک‌های اطلاعاتی آنها تهران و شهرهای دیگر را موشک‌باران می‌کردند. رئیس سابق سازمان قضایی نیروی مسلح با این مقدمه به بررسی حکم امام پرداخت و گفت: عملیات مرصاد در 7 مرداد 1367 رخ داد و حکم حضرت امام دو روز بعد از عملیات مرصاد صادر شد. در مقدمه حکم امام به جنایت‌های منافقین، ارتداد سران آنها، محارب بودن آنها و جنگ کلاسیک این گروه در شمال، غرب و جنوب با همکاری حزب بعث، ضربات ناجوانمردانه آنها علیه نظام و مردم اشاره شده است. این مقدمه نشان می‌دهد که امام هم از ناحیه منافقین و هم از ناحیه کسانی که در زندان به‌سر می‌بردند و بر سر موضع نفاق خود پافشاری می‌کردند احساس خطر می‌نمودند؛ ازهمین‌رو آنها را محارب و محکوم به اعدام می‌دانند. وی در ادامه از شبهاتی که درباره این حکم مطرح است سخن گفت و درباره آنها چنین بیان کرد: یکی از این شبهات این است که آنها داشتند دوران محکومیت خود را سپری می‌کردند؛ حال‌آنکه چنین نبود و آنها از داخل زندان با منافقین بیرون زندان ارتباط داشتند و خودشان را برای این عملیات آماده کرده بودند. به گفته منافقینی که بعد از عملیات مرصاد بازداشت شدند بنا بود نیروهای منافقین بعد از رسیدن به تهران، به اولین جایی که می‌روند زندان‌ها باشد و زندانی را آزاد کنند. نیازی در ادامه به شبهات مطرح‌شده از سوی اشاره کرد و پس از بیان اینکه ولایت فقیه دو شأن حکومت و قضاوت را دارد گفت: آیت‌الله منتظری می‌گفت با توجه به اینکه حضرت امیر(ع) در جنگ جمل اسیران را نکشت، چرا حضرت امام چنین حکمی داد؟ وی در پاسخ به این شبهه، به تفاوت مفهومی «محارب» و «باغی» اشاره کرد و درباره «بُغات» افزود: بغات دو دسته هستند؛ اسیران یک دسته را می‌شود کشت و اسیران دسته دیگر را نمی‌شود کشت. دسته اول کسانی هستند که در جنگ شکست می‌خورند، اما تشکیلات و فرماندهی‌شان باقی است؛ مثل جنگ صفین. در این وضعیت، باید اسیران را کشت؛ چراکه اگر چنین نشود، بعد از آزادی، دوباره خود را بازسازی می‌کنند و صف جنگ بازمی‌گردند. در دسته دوم، فرماندهان و تشکیلات هم از بین می‌روند؛ مثل جنگ جمل؛ در این حالت دیگر نباید اسیران را کشت. نیازی با این مبنای فقهی گفت: در عملیات مرصاد، منافقین شکست خوردند، اما فرماندهی و تشکیلات آنها پابرجا بود؛ بنابراین باید اسیران آنها کشته می‌شدند. رئیس سابق سازمان قضایی نیروی مسلح پس از بیان مبنای فقهی حکم امام خمینی، وارد بحث حقوقی آن شد و اظهار کرد: حکم امام مبنای حقوقی هم دارد و کاملا قانونی است. براساس مواد 198 قانون حدود و قصاص که در سال 1361 به تصویب رسید، هر گروه یا جمعیتی متشکل که در برابر حکومت اسلامی قیام مسلحانه کند، تمام افراد و هوادارانی که موضع آن گروه یا جمعیت را ‌می‌دانند و به نحوی در پیشبرد اهداف سازمان فعالیت و تلاش مؤثر دارند محارب‌اند اگرچه در شاخه نظامی شرکت نداشته باشند. براساس ماده 199 این قانون هم هر فرد یا گروهی که طرح براندازی حکومت اسلامی را بریزد و برای این منظور اسلحه و مواد منفجره تهیه کند و نیز کسانی که با آگاهی و‌ اختیار وسایل و اسباب کار و سلاح در اختیار آنها بگذارند محارب و مفسد فی‌الارض می‌باشند. https://instagram.com/iichs.ir @iichs_ir
‍ ✳️ جنایت‌های درست تبیین نشده‌اند زهره سادات لاجوردی، فرزند و نماینده مجلس شواری اسلامی، سخنران دیگر این همایش بود که سخنان خود را با اقدامات تروریستی منافقین در سال 1360 آغاز کرد و گفت: مجاهدین خلق با نفوذ در نهادها و سازمان‌های تازه‌تأسیس‌یافته، خود را در مناصب مهم مشغول کردند تا ضربه کاری به نظام جمهوری اسلامی بزنند تا به خیال خام خود، نظام را با حذف افراد مهم ساقط کنند. وی در ادامه از موضوع نفوذ سخن گفت و با اشاره به کشمیری، درباره تلاش‌های شهید لاجوردی برای پیگیری پرونده ترورهای سال 1360 اظهار کرد: شخصی مثل شهید لاجوردی پیگیر این پرونده بود و سرنخ‌هایی برای گشایش آن یافته بود، اما با نفوذ عده‌ای نگذاشتند این تلاش‌ها به نتیجه برسد. این نماینده مجلس شواری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این تعبیر شهید لاجوردی در وصیت‎نامه خود که «منافقین انقلاب از مجاهدین خلق خطرناک‌ترند» از مقاله‌ای سخن گفت که سعید حجاریان به فاصله کوتاهی پس از شهادت ایشان منتشر کرد. وی دراین‌باره اظهار کرد: حجاریان در این مقاله که با عنوان دشمن‌‌شناسی وارونه نشر یافت می‌گوید که لاجوردی همواره می‌گفت شما از منافقین بدتر و خطرناک‌ترید. او در ادامه این نوع دشمن‌شناسی شهید لاجوردی را وارونه معرفی می‌کند و دشمن واقعی را آمریکا می‌داند. حال‌آنکه این دشمن‌شناسی، دشمن‌شناسی دقیقی بود و آنچه بعدها روی داد به‌خصوص فتنه سال 1388 گویای درستی این دشمن‌شناسی بود. پایان‌بخش سخنان زهره سادات لاجوردی انتقاد از عدم تبیین اقدامات این سازمان تروریستی بود که چنین بیان شد: آیا کسی هست که بتواند از اقدامات داعش حمایت کند؟! منافقین دست داعش را در جنایت و آدم‌کشی از پشت بسته بودند، اما به دلیل اینکه این جنایت‌ها درست تبیین نشده‌اند عده‌ای در داخل درباره اعدام‌های دهه 1360 شبهه‌پراکنی می‌کنند و از سوی دیگر به دلیل انفعال ما در سیاست خارجی، در خارج هم کشورهایی که داعیه حقوق بشر دارند به جنایتکارانی مثل منافقین پناهندگی می‌دهند. https://instagram.com/iichs.ir @iichs_ir