4.mp3
15.8M
✳️سرحدی: مهمترین تأثیر کشف حجاب، امنیتزدایی از جامعه و حوزه زنانه بود
#رضا_سرحدی ، پژوهشگر تاریخ درخصوص «بررسی نشانهشناسانه لباس متحدالشکل و مزاحمت در پوشش مردم» عنوان کرد: با اقدامات #رضاشاه شرایط برای تداوم ارزشها و عرف جامعه ایرانی غیرممکن شد و تا حدی نیز با تهدید مواجه شد. نهاد خانواده خدشهدار شده و سیاست کشف حجاب با ارزشهای جامعه ایرانی در تضاد بود. چنین شرایطی بهطور حتم برای جامعه سنتی ایرانی قابل تحمل نبود و در این راستا برخی از خانوادهها راه مهاجرت را در پیش گرفتند که عشایر هم در میان آنها دیده میشود. البته در پی ادامهداربودن این جریان، اعتراضهای بسیاری از سوی قشر روحانیت شکل گرفت و جامعه در مقابل این تغییر ذائقه از سوی دولت واکنش نشان داد.
نشانی ما را در فضای مجازی ایتا، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید.
eitaa.com/iichs_ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
https://instagram.com/iichs.ir
✳️ حس #تحقیر_ملی در #شهریور_1320
توصیف #ویلیام_میلر کشیش آمریکایی از اوضاع ایران در شهریور 1320:
مردم احساس میکنند که به آنها خیانت شده است و برضد زمامدارانشان برگشتهاند. آنچه بیش از هر چیز آنها را خشمگین ساخته این است که رضاشاه به این زودی تسلیم مهاجمان شده است. مردم سالیان دراز هزینههای گزاف ارتش او را با هواپیماها و تانکها و کشتیهای متعددش تحمل کردهاند تا متجاوزان را دفع کند. جوانان خود را در اختیار ارتش نهاده و مالیاتهای سنگین بر قند و شکر را به منظور پشتیبانی از ارتش پرداختهاند. شاه تا آخرین دقیقه نظامیان را تشویق میکرد که آماده فداکاری باشند، اما وقتی تجاوز آغاز شد، او ارتش را از جنگیدن باز داشت. بسیاری از ایرانیان اکنون احساس میکنند که کشورشان دچار بیآبرویی شده است.
#منبع
ریچارد ا. استوارت، در آخرین روزهای شاه: تهاجم روس و انگلیس به ایران در شهریور 1320، ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی و کاوه بیات، تهران، نشر نو، 1370، ص 312.
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ دسیسه و اعتراف رادیوهای خارجی پس از سقوط #رضاخان ؛
رویکرد رسانههای بریتانیایی در #شهریور_1320
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ رادیو لندن به #رضاشاه حمله کرد و گفت: در ایران مواد خوراکی وجود ندارد؛ چون شاه آنها را به آلمان فروخته است؛ سپس بیبیسی شاه را برای دزدیدن زمینهای مردم مورد انتقاد قرار داد. دولت بریتانیا از رادیو بیبیسی برای فاصله ایجاد کردن بین خود و شاهِ غیرمحبوب استفاده میکرد؛ زیرا بسیاری از ایرانیان بر این باور بودند که انگلیسیها رضاشاه را روی کار آوردهاند و رژیم او را از طریق کمکهای شرکت نفت سر کار نگاه داشتهاند.
#شرح_عکس
چند تن از امرای ارتش ایران در جریان تشکیل جلسه با وزیرمختار انگلستان و فرمانده سپاه متفقین در ایران
شماره آرشیو: 557-1ع
#منبع
ریچارد ا. استوارت، در آخرین روزهای شاه: تهاجم روس و انگلیس به ایران در شهریور1320، ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی و کاوه بیات، تهران، نشر نو، 1370، ص 294.
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ گفتوگوی رضاشاه با یکی از مستشاران نظامی فرانسوی ارتش؛
ارتش فقط پنج دقیقه میتواند مقاومت کند!
«در یکی از روزهایی که شاه [: #رضاشاه ] از ارتش سان دیده بود و نظم صفوف دوره بزم این ارتش نمایشی او را چنان به وجد آورده بود از آن شخص که گویا نامش ژنرال ریگان [: یکی از مستشاران نظامی فرانسوی ارتش] بود پرسیده بود به عقیده شما این ارتش در صورتی که با ارتش مهاجمی مثلا روسیه شوروی به جنگ بیفتد قدرت جنگی آن را چگونه به حساب میآورید؟ آن مرد گفته بود: "فقط پنج دقیقه میتواند مقاومت نماید!" شاه از این حرف بسیار ناراحت شده به او بیاعتنایی کرده بعد هم به خدمت نظامیاش خاتمه داد.»1
#منبع
1. مختار حدیدی و جلال فرهمند، یادداشتهای یک روزنامهنگار (تحولات نیمقرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری)، ج 1، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1381، ص 328.
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ بحران نان پس از اشغال تهران!
#داود_موید_امینی ، روزنامهنگار در کتابی با عنوان «از سوم تا بیستوپنجم شهریورماه 1320» گزارشی دقیق از وضعیت شهر تهران در روزهای اشغال میدهد: ساعت 8 بعدازظهر بود. صدای پایین آمدن درهای آهنی مغازهها در طول خیابان شاه (جمهوری اسلامی) از دور و نزدیک به گوش میرسید. همه با شتاب و عجله پیاده و یا درشکه، خیابانها و گذرگاههای عمومی را ترک میگفتند. از همین روز اول، تهیه مواد غذایی و خواربار، مخصوصا نان، یکی از بزرگترین گرفتاریهای ساکنین شهر تهران شده بود. نه تنها از نظر کمی خواربار و ابتلا به خطر قحطی، خود را در خطر میدیدند، بلکه از نظر بمباران هوایی نیز سخت آشفته و حملات احتمالی شبانه بمبافکنها آنها را نگران ساخته بود. حق داشتند؛ زیرا در جریان بیست سال تمام که همه کشورهای بزرگ و دنیای متمدن، برای رهایی از آسیبهای بمباران تحت آموزش دقیقی قرار میگرفتند، در کشور شاهنشاهی سخن از تعالی و ترقی در میان بود. شب 4 شهریور، هنگامی که تهران در ظلمت فرو رفت و هواپیمایی در ضلع جنوبی آن شروع به پرواز نمود، خوف مردم را فراگرفت، پا به فرار گذاشته به سوی خانههای خود روان شدند.
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ مقاومت ارتش در برابر حمله قوای #متفقین ؛
برادران #بایندر
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ در نیمهشب 3 شهریور، غرش رعدآسای توپ در #خرمشهر، دریادار #غلامعلی_بایندر را بیدار کرد. او بهسرعت خود را به مقر نیروی دریایی رساند و دستورات دفاعی را به افسران ناوها داد و به سوی مرکز فرماندهی مرزی حرکت کرد، اما در میدان بیسیم خرمشهر، با صفی از زرهپوشهای قوای #انگلیس مواجه شد. قصد بازگشت به سمت عمارت بیسیم را داشت که از سوی نیروهای انگلیسی به رگبار مسلسل بسته شد... همراهان او را به عمارت بیسیم بردند و پس از نوشیدن جرعهای آب جان سپرد.
ناوسروان #یدالله_بایندر، دانشآموخته رشته فرماندهی دریایی در ایتالیا، در شهریور 1320 فرمانده کشتی گارد ساحلی در بندر انزلی بود. او در روز 5 شهریور با آتش سنگین مسلسل ناوچه به هواپیماهای شوروی بر فراز دریای خزر مقابله کرد. پاسخ هواپیمای شوروی افکندن بمبی در میان ناوچهها بود که به شهادت ناوسروان یدالله بایندر منجر شد.
شماره آرشیو: 4-1557-ع
منبع
پژوهشکده مطالعات تاریخ معاصر ایران، سند شماره93-6-131ج؛ ریچارد آنتونی استورات، در آخرین روزهای رضاشاه: تهاجم روس و انگلیس به ایران در شهریور 1320، ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی و کاوه بیات، تهران، لوح، ص 219.
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ حمله #انگلستان به #نیروی_دریایی ایران در #شهریور_1320 ؛
فرجام ناوهای ایرانی پلنگ و ببر
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ ۲۴ اوت / دو شهریور ۱۳۲۰ افسر انتظامات ناو کانیمبلا اعلام کرد: ساعت شروع عملیات بندر شاهپور، سحرگاه 3 شهریور است. این خبر فورا از کشتی به کشتی پخش شد.
فرمانده ناو شورهام، رابرت تانبریج، دستور داشت ناو پلنگ را که در آبادان لنگر انداخته بود، مورد حمله قراردهد تا نتواند مانع از پیاده شدن نیروهای انگلیسی گردد. از طرف دیگر ناخدا هرینگتن، فرمانده ناو یارا، به سوی #خرمشهر رفت. هدف اصلیاش ناو ایرانی ببر بود. آنها توپهای کشتی را با گلولههای انفجاری شدید و توپهای سهاینچی را با گلولههای سوراخ کن مجهز کرده بودند و آماده عملیات بودند. تاریکی و سکوت بر همه جا حکمفرما بود. ساعت 4:13 بامداد توپخانه شورهام به ناو پلنگ حمله کرد. در آن سو رزمناو یارا ناو ببر را زیر آتش توپهای خود گرفت. این دو ناو ایرانی در اعلان بیطرفی در جنگ به قعر دریا رفتند.
#منبع
ریچارد ا. استوارت، در آخرین روزهای شاه: تهاجم روس و انگلیس به ایران در شهریور 1320، ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی و کاوه بیات، تهران، نشر نو، 1370، ص 312.
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ ناکارآمدی ارتش رضاخان؛
ارتش مدرن اما فاقد امکانات #رضاخان !
در سال 1311 لشکر شرق برای سربازان حاضر در مانور نظامی که احتمالا مقرر بوده در منطقهای ییلاقی برگزار شود، درخواست صرفا پانزده تخته چادر میکند که پاسخی که به آن داده میشود و بهویژه استدلال رضاخان در پاراف نامه حاوی نکات قابل توجهی از وضعیت آن مقطع است:
«به خاک پای جواهرآسای مبارک بندگان اعلیحضرت همایون شاهنشاهی ارواحنافداه. راپورت. لشکر شرق بر اثر راپورت فوج سوار بیرجند راپرت نموده است: چون مرض تیفوئید در شهر شیوع یافته برای جلوگیری از ابتلای نفرات استدعا نموده که به محل ییلاق اعزام و پانزده دستگاه چادر قلندری نیز جهت این منظور ارسال گردد؛ لذا در صورت استقرار رأی جهانآرای مبارک از چادرهای موجوده مباشرت کل قشون حمل شود؛ زیرا مطابق راپورت لشکر چادر را نمیتوان در خراسان تهیه نمایند. منوط به اراده سنیه ذات اقداس ملوکانه ارواحنا فداه میباشد.»
[پاراف نامه:]
فرمودند سربازخانه بیرجند خارج شهر است. لولهکشی هم که اجازه داده شده است بکنند. دیگر چادر ضرورت ندارد. به علاوه تا چار به آنجا برسد موسم ییلاق منقضی شده است.
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ نقد دیدگاه خوشبینانه نسبت به غرب و دول استعماری؛ # تقی_زاده چه کسانی را قابل رأی دادن در امور مملکتی نمیدانست؟
#سیدحسن_تقی_زاده در #روزنامه_کاوه ، با نگاهی به سیاست بینالملل، عدهای را منکر بدیهی و محروم از عقل سیاسی دانسته و معتقد است آنها قابل رأی دادن در امور مملکتی نیستند
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ سیدحسن تقیزاده، که غالبا به عنوان یک سیاستمدار همدل با #انگلستان مطرح است، در این مطلب به رویکرد استعماری انگلیس در قبال ایران توجه کرده و معتقد است کسانی که به حسن نیّت دول استعماری نسبت به ایران خوشبین هستند، سخت در اشتباهاند:
روس و انگلیس به ایران رحم و احترام نخواهند کرد و امان نخواهند داد. شککننده در این حقیقت محض و امیددارنده به بقای استقلال ایران در صورت غلبه روس و انگلیس، منکر بدیهی و محروم از عقل سیاسی است. کسی که به این اندازه به اصول ابتدایی سیاست دنیا جاهل باشد قابل رأی دادن در امور مملکتی نیست.
#شرح_عکس
استقبال سیدحسن تقیزاده از ریچارد #نیکسون هنگام بازدید او از مجلس شورای ملی
شماره آرشیو: 12-161ن
#منبع
کاوه، س 1، ش 1، ربیعالاول 1334/ 1916، ص 2.
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ به همت پژوهشکده تاریخ معاصر؛
خاطرات یکی از سرآمدان نشر اسلامی به بازار آمد
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ، انتشارت دارالکتب اسلامیه که به نشر کتابهای شیعی در ایران میپردازد، در سال 1317ش توسط شیخ محمد آخوندی تأسیس شد. این انتشارات در میان ناشران ایرانی، از سرآمدن نشر آثار اسلامی است.
✳️ به همت پژوهشکده تاریخ معاصر؛
خاطرات یکی از سرآمدان نشر اسلامی به بازار آمد
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ، انتشارت دارالکتب اسلامیه که به نشر کتابهای شیعی در ایران میپردازد، در سال 1317ش توسط شیخ محمد آخوندی تأسیس شد. این انتشارات در میان ناشران ایرانی، از سرآمدن نشر آثار اسلامی است.
چاپ و نشر برخی از مهمترین کتابهای دینی از جمله مجموعه ارزشمند بحارالانوار، تفسیر المیزان، تفسیر نمونه، صحیفه سجادیه، عیون اخبار الرضا، الغدیر و اصول کافی برای اولین بار و همچنین بازنشر و احیای آثار بزرگان دین از برگهای زرین دارالکتب الاسلامیه است. توزیع کتابهای مذهبی در سطح بینالمللی، ارتباط با علما و نویسندگان و واکنش رژیم پهلوی به نشر برخی از متون اسلامی، از جمله موضوعاتی است که بر اهمیت ثبت و ضبط خاطرات مربوط به انتشارات دارالکتب الاسلامیه میافزاید.
ازآنجاکه مؤسس انتشارات دارالکتب الاسلامیه، یعنی مرحوم حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد آخوندی به رحمت خدا رفته، تدوینگر خاطرات فرزند ایشان، حاج مرتضی آخوندی، را ضبط کرده است؛ البته به واسطه آنکه آخوندی سالهای اولیه ورود مرحوم پدرشان به عرصه نشر، در کنار ایشان بودهاند، خاطرات بسیار خوبی داشتهاند که میتواند تاریخچه این انتشارات را بهخوبی نمایان سازد. هرچند مولف با هدف پرداختن به تاریخ فرهنگی سراغ محمد آخوندی رفته، علاوه بر خاطرات فرهنگی، کتاب مشحون از خاطرات متعدد سیاسی است که در نوع خود کمنظیر است.
#مرتضی_آخوندی فرزند شیخ محمد آخوندی، در 13 دی 1321 در تهران متولد شد و از سال 1339 پس از اخذ دیپلم در رشته ریاضی، به درخواست پدر از رفتن به دانشگاه صرف نظر کرد و در کنار پدر به کار نشر مشغول شد و تا امروز بیش از پنجاه سال است که کار نشر را و اداره دارالکتب الاسلامیه را به عهده دارد. کتابهای اصول کافی و المیزان و بحارالانوار از آثار منتشرشده در انتشارات دارالکتب الاسلامیه است.
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ سیمای واقعی نظامیان رضاخان در توصیف کسروی؛
پشیمانی مردم از پیروزی دولت بر #شیخ_خزعل
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ سرکوب عشایر برای رضاخان از جنبهای دیگر تلاش برای رسیدن به منابع مالی بود. توقیف اموال اقبالالسلطنه ماکویی، سردار معزز بجنوردی و عشایر شمال شرق خراسان، که از نیروهای قومی و حافظ سرحدات ایران و وفادار به دولت قاجار بودند، در همین راستا قرار داشت. ورای رضاخان، نظامیان نیز با ورود به مناطق تصرفشده، از منظر مالی منتفع میشدند. احمد کسروی در کتاب «افسران ما» رفتار نظامیان در این مناطق را شرح داده و درباره سوءاستفاده مالی آنها در مناطق تحت تسلطشان چنین گفته است:
«من خودم در خوزستان بودم. با خزعل جنگی رفت و دولت فیروز گردید و سپاهیان به شهرهای خوزستان درآمدند. افسران از روزی که رسیدند، دست ستم گشادند و هر یکی از راه دیگری به پولتوزی و پولاندوزی پرداخت. سرتیپ فضلالهخان، فرمانده ایشان در ناصری، با بودن عدلیه، محکمهای برپا کرد که روزی هزار تومان کمابیش درآمد داشت. افسران دیگر در شوشتر و خرمشهر و دزفول پیروی از او نمودند. ... سران ایلها را به زندان میانداختند و تا پولهای گزافی نمیگرفتند، رهاشان نمیگردانیدند. ... در اندک زمانی، چنان فشار به مردم آوردند که همه آنان از شادیهایی که نموده بودند، پشیمان گردیدند. مردم بماند، ما که کارکنان دولت بودیم و در زمان جنگ صد زیان و ترس کشیده بودیم، رفتار زشت این افسران به ما چندان گران میافتاد که آن زیانها و ترسها را فراموش گردانیدیم. همچون وحشیان بهمیان افتاده، به هر که میرسیدند لگد میزدند. هر کسی یک شام یا ناهار با باده و قمار و زن توانستی داد، هر کینهای از دشمنان خود با دست این افسران توانستی جست».
#شرح_عکس
#رضاشاه و #محمدرضا_پهلوی در حال بازدید از مانور نیروهای لشکر پیاده مرکز در پادگان باغشاه (سال 1316)
شماره آرشیو: 130553-275م
#احمد_کسروی ، افسران ما، ١٣٢٣، ص 10.
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ «ستاره در محراب»:
کتاب خاطرات آیتالله حمیدی؛ از نقد به روحانی تا فضای فرهنگی قبل از انقلاب
به گزارش روابط عمومی پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ پژوهشکده تاریخ معاصر کتاب «ستاره در محراب» (خاطرات #آیت_الله_سیدهاشم_حمیدی ) را با تدوین رضا اکبری آهنگر چاپ و منتشر کرده است.
در مقدمه کتاب ضمن معرفی اجمالی از آیتاللّه سیدهاشم حمیدی درباره ضرورت تألیف این کتاب و گفتوگو با این شخصیت آمده است: حضرت آیتاللّه سیدهاشم حمیدی از جمله شخصیتهایی است که ضمن داشتن سابقه تحصیل در حوزههای علمیه همدان و قم از دیرباز، و افتخار شاگردی تعدادی از اعاظم و بزرگان علم و عمل، آموختههایش را جهت تربیت جوانان متدیّن و نشر معارف اهل بیت (علیهمالسّلام) در جامعه به خدمت گرفت و توانست از پایگاه مسجد، خدمتگزار دین و مردم باشد.
این روحانی مردمی، در دوران نهضت اسلامی، از پیروان استاد خود، حضرت امام خمینی (رحمتالله علیه) بوده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، در سمتهایی همچون نمایندگی مجلس، امامت جمعه همدان و نمایندگی رهبری در دانشگاه علم و صنعت، آنچه در توان داشته در طبق اخلاص گذاشته است؛ ازاینرو خاطرات ارزشمندی در سینه نگهداری میکرد که ما را بر آن داشت تا به ضبط و ثبت آنها اقدام و صفحات جدیدی بر دفتر تاریخ معاصرمان اضافه کنیم.
در این کتاب، خاطرات ارزشمندی از دوران کودکی و ورود به حوزه علمیه همدان و هجرت به قم و تحصیل در حوزه علمیه این شهر، ماجرای مخالفت با تدریس در قم و حضور در جلسات اخلاق، آشنایی با آیتالله کاشانی، فدائیان اسلام و نهضت ملی، بهائیت در دوره آیتالله بروجردی، قیام 15 خرداد 1342، حصر، آزادی و کاپیتولاسیون، ماجرای قرآن پهلوی، سفر به نجف و دیدار با حضرت امام و آیتالله خویی، سفر به اروپا و دیدار با امام و خاطراتی از سالهای دفاع مقدس وجود دارد که برای علاقهمندان به تاریخ معاصر ارزشمند است.
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ امام خمینی در تبعیدگاه نجف، در آیینه تصاویر
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ روزهای اکنون، تداعیگر سالروز تبعید امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی، از ترکیه به عراق است. هم از این روی و در شناخت منش رهبر کبیر انقلاب اسلامی در این دوره سیزدهساله، تصاویر ذیل را به شما تقدیم میکنیم. یادِ سلسلهجنبان نهضت اسلامی گرامی و راهش پررهرو باد
برای مشاهده تصاویر و شرح آن بر روی لینک کلیک کنید!
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ شهید آیتالله عطاءالله اشرفی اصفهانی، در آیینه تصاویر
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ سیونهمین سالروز شهادت عالم مجاهد و پارسا، آیتالله حاج شیخ عطاءالله اشرفی اصفهانی را پشت سر نهادیم. هم از این روی و در نکوداشت مکانت والای علمی و عملی آن بزرگ، بخشی دیگر از تصاویر وی را به شما تقدیم میکنیم. یادش گرامی و راهش پررهرو باد
برای مشاهده تصاویر و شرح آن بر روی لینک کلیک کنید!
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ سیزدهمین شماره کتاب ماه فرهنگی تاریخی
#یادآور ، نشریه #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ، در سالروز شهادت شهید مظلوم دکتر بهشتی در سرچشمه مرکز فرهنگی شهدای انقلاب رونمایی و منتشر شد.
این شماره نشریه یادآور حاوی دهها مصاحبه با
شخصیتهای معاصر و صدها عکس مستند و منتشر نشده، به تحولات سیاسی امنیتی تابستان
سال 1360میپردازد.
شماره های تماس انتشارات برای تهیه سیزدهمین شماره «کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور»
09333900755
02122605073
نشانی ما را در فضای مجازی ایتا، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید.
eitaa.com/iichs_ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
https://instagram.com/iichs.ir
✳️ تحصیل در مکتبخانهها؛
نُقل مجلس
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛
جشن فارغالتحصیلی به روایت دکتر پاپلییزدی: پنج سال نداشتم که مرا به مکتبخانه گذاشتند. خانه نیمهمخروبهای بود، وسط حیاط حوض آبی بود که همیشه یک دسته ترکه انار داخل آب بود برای زدن بچهها و واقعا ملا بچهها را میزد؛ البته یکی دو ضربه به پشت دست یا روی ران و پا. در آخر هر مقطع بچهها را نُقل میکردند؛ یعنی وقتی حمد و سوره، عمه جزء تمام میشد و یا قرآن ختم میشد، یک کرسی وسط تالار میگذاشتند و بچه را روی آن مینشاندند و نقل و نبات روی سر بچه میریختند. بچهها با خوشحالی و هیاهو نقل و نباتها را جمع میکردند. در میان نقل و نباتها گاهی ده شاهی و یک ریالی هم بود. پدر و مادر بچه کلهقند، یک یا دو تومان هم پول برای ملا میآوردند. در موقع ختم قرآن نقل مفتصلتر بود وگاهی یک دست پیراهن یا قواره پارچه به ملا میدادند.
#شرح_عکس
چوب و فلک در مکتبخانههای قدیم
شماره آرشیو: 4002-4ع
#منبع
محمدحسین پاپلی یزدی، شازده حمام، مشهد، پاپلی، 1388، ص 25.
نشانی ما را در فضای مجازی تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید.
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
https://instagram.com/iichs.ir
✳️ تصویر روایتشده از شاه قاجار در مرآتالوقایع مظفری؛
عادات و اخلاق مظفرالدینشاه
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛
عبدالحسینخان ملکالمورخین، لسانالسلطنه، که در روزگار جوانی معلم مظفرالدینشاه بود و بعد به سنّت خانوادگی به نگارش تاریخ سلطنت وی اقدام کرد، در معرفی عادات و اخلاق مظفرالدینشاه نوشته است:
« #مظفرالدینشاه به شکار و تاریخ میل فراوان دارد و به ترقی نظام مایل است. اصلا تکبر و غرور ندارد. تقریبا دو ساعت از روز گذشته از اندرون بیرون تشریف میآورند. در روزهای غیر از عید، لباس مخصوصی نمیپوشد، فقط در کلاه شیر و خورشید، دو شیر الماسنشان دارد. هر روز یک رنگ لباس میپوشد و پیراهن فرنگی آهاردار دربردارد. در ماه محرم و صفر، لباس مشکی میپوشد و در آن دو ماه اغلب مشغول ذکر و عبادت است و در عشر اول محرم، تعزیهخوانی مفصل دارند و شبهای جمعه تمام سال در اندرون روضهخوانی میکند و روضهخوان مخصوص دارد که از تبریز همراه آوردهاند. ... در روز شکار، چکمه میپوشد و شمشیر میآویزد. ... گاهی به لباسش یک شاخه گل میزند... .»
#شرح_عکس
فضل الله وزیرخلوت (وکیلالملک) در حال خواندن عرایض در حضور مظفرالدینمیرزا قاجار (ولیعهد)
شماره آرشیو: 2482-1ع
#منبع
عبدالحسینخان سپهر، یادداشتهای ملکالمورخین و مرآتالوقایع مظفری، با تصحیحات دکتر عبدالحسین نوایی، تهران، زرین، 1368.
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ محل برگزاری مراسم آشپزان؛
روستای محبوب #ناصرالدینشاه
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ روستای شهرستانک، در استان البرز امروزین، با پیشینهای دیرین از سلسله ساسانی تا به امروز برقرار است. این روستا، از ییلاقات مورد علاقه ناصرالدینشاه بود. در 1297ق/ 1258ش بنا به امر شاه عمارتی در آن بنا شد. شهرستانک تا مدتهای مدید محل برگزاری مراسم آشپزان بود که در آن دولتمردان بنا به امر شاه گرد هم جمع و در تهیه مواد لازم برای تهیه آش کار میکردند. با بروز و شیوع وبا شاه و دربار رو به شهرستانک میآوردند و برای ورود به آن در سال وبایی 1309ق تذکره صادر شد.
دکتر فوریه، پزشک شاه نوشته است:
شهرستانک در ششساعتی ما قرار دارد. سه ساعت اول با زحمت بسیار از کوه بالا رفتیم... بعد از طی سرازیری تندی به شهرستانک رسیدیم... از دور منظره و محل ییلاقی شاه را دیدیم. بیرونی آن عمارتی است مستطیل که قسمت تحتانی آن در روی بلندی و به سمت جلو ساختمان شده و بر روی آن بنایی است یکطبقه و اطراف آن از هرجهت باز است و در قسمت جلو حیاطی وسیع و پردرخت دارد که در وسط آن حوضی مدور قرار گرفته است.
#منبع
روزنامه خاطرات قهرمانمیرزا عینالسلطنه، به کوشش مسعود سالور و ایرج افشار، تهران، اساطیر، 1374؛ روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه، تهران، امیرکبیر، 1350؛ فووریه، سه سال در دربار ایران، ترجمه عباس اقبال، تهران، علمی، 1325.
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 رفاقتِ پایدار تا پایِ دار...
✍به بهانه ۱۱ آبان ۱۳۴۲ سالروز شهادت #طیب_حاج_رضایی و #اسماعیل_رضایی
درصحن مصلای بزرگ حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، نزدیک به موزه حرم، سنگ مزارسیاه رنگی است که همیشه چند زائر دارد. از هر سن و سال و طبقهای که فکرش را بکنید زائر این مزار هستند. پیرمردها صاحب قبر را به دلیل مرام پهلوانی و شجاعتش میشناسند و دوستش دارند. «طیب حاج رضایی» را همه ایران میشناسند اما اهالی جنوب شهر طیب را برای خود میدانند.
🔹️روزی که «طیب حاج رضایی» را در جوار امامزادگان به خاک سپردند تنها نبود. او همراه با یکی دیگر از دوستانش اسماعیل رضایی» به جوخه اعدام سپرده شدند و پیکر هردو آنها را در یک روز به خاک سپردند اما نام طیب حاج رضایی به دلیل شهرتی که داشت بیشتر در اذهان مردم باقی ماند
🔹️حاج اسماعیل رضایی در نزدیکی امامزاده طاهر(ع) به خاک سپرده شده و امروز مزارش در بینالحرمین امامزادگان عبدالعظیم حسنی(ع) و امامزاده طاهر قرار گرفته است. به همین دلیل یک رواق در همین مکان به نام حاج اسماعیل رضایی نامگذاری شده است.
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ آسانتر از تغییر جامه!
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ در اواخر دهه 1340، وقتی سلیمان نوشیروانی، عضو حزب مردم (اقلیت)، این حزب را ترک و راهی حزب رقیب، یعنی حزب ایران نوین (اکثریت) شد، محسن موقر، مدیرمسئول روزنامه «مهر ایران» (ناشر افکار حزب مردم) خطاب به او چنین نوشت:
«دوست ارجمند آقای دکتر سلیمان نوشیروانی: آیا این شرط دوستی و رفاقت است که انسان بدون خبر پس از سیزده سال همسنگرهای خود را در وسط میدان رها کند و به جبهه رقیب [حزب ایران نوین] ملحق شود؟! من از هر فرد دیگری در حزب مردم انتظار چنین بیمهری را داشتم جز شما. اما حقیقت این است که من از این نقل و انتقالات مسلکی و حزبی زیاد ناراحت نمیشوم؛ زیرا این مسئله تازگی ندارد و سالهاست حزب و مسلک عوض کردن در مملکت ما از جامه عوض کردن آسانتر شده است و مردم هم به این موضوع خو گرفتهاند. حق این بود که شما این تصمیم را خیلی زودتر میگرفتید تا لااقل از حمایت حزب اکثریت بیش از این برخوردار میشدید.»
شماره آرشیو: 15568-۴ع
#منبع
مهر ایران، ش 3617، 1 مرداد 1349، ص 2.
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ دستور شاه برای حزببازی
#اسدالله_علم در یادداشتهای شخصیاش در روز چهارشنبه 29 آذر 1351 چنین نوشته است:
«صبح مهدی سمیعی، که سابقا رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه بود، پیش من آمد و گفت که شاهنشاه به من امر فرمودهاند که گروهی تشکیل دهم که رل اقلیت را بازی کند. از من مشورت میکرد. گفتم: البته باید امر شاهنشاه را اطاعت کنی، ولی کارت خیلی سخت است؛ چون اقلیت باید حق حیات و حق حرف زدن داشته باشد و امید به اینکه روزی زمام امور را در دست میگیرد، آنچه که ما فعلا از اقلیت میخواهیم بازی کردن رُل [اقلیت] خودش است؛ چون هر چه بگوید بالاخره برخورنده به شاهنشاه است پس نباید حرف بزند. پس شیر بییال و دم و اشکم میشود».
شماره آرشیو: 1-64544-275م
#منبع
اسدالله علم، یادداشتهای علم، ج 2، صص 413- 414.
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ دیدگاه دکتر #حسین_فاطمی درباره #محمدرضا_پهلوی
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ در تظاهرات عظیم عصر روز ۲۵ مرداد ۱۳۳۲، دکتر فاطمی طی نطقی، فعالیتهای محمدرضا پهلوی و پدرش را برشمرد و آنها را دشمن آزادمردان و وطنپرستان ایران دانست. فردای آن روز نیز در سرمقاله باختر امروز نوشت: «خائنی که میخواست وطن را به خاک و خون بکشد، فرار کرد».
#منبع
غلامرضا نجاتی، جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران و کودتای 28 مرداد، شرکت سهامی انتشار، 1366، ص 328.
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ جشن مردم برای رهایی از استعمار
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ دکتر حسین فاطمی، در یادداشت «مبارزات استقلالطلبی، آزادیخواهی و ضداستعماری ملت ایران» تأکید میکند:
ما در عرض یک سال (۱۳۳۰) تحت رهبری پیشوایان فداکار و ازجانگذشتهای مانند آیتالله کاشانی و دکتر مصدق، بساط شرکت ننگین نفت را برچیدیم و اینک، لانههای جاسوسی استعمار را در سراسر کشور بستهایم، حق داریم جشن بگیریم، جشن آزادی... جشن رهایی از چنگ نفوذ بیگانه و امیدوار باشیم قدرتی که این آشیانههای فساد را بسته است، قادر خواهد بود که به تمام فعالیتهای شوم بیگانگان در ایران خاتمه بدهد و شالوده یک ایران خوشبخت و سعادتمند را بریزد.
#شرح_عکس
دیدار آیتالله ابوالقاسم کاشانی با محمد مصدق، نخستوزیر، در حضور احمد رضوی و #حسین_فاطمی در منزل وی
شماره آرشیو: 1151-4ع
#منبع
محمد بستهنگار، مصدق و حاکمیت ملی، تهران، قلم، 1381، ص 89
‼️ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug