✳️ #انتخابات در دوره پهلویها در گفتوگو با خسرو معتضد
انتخابات زگانه مجلس بیستم!
مجلس در قانون اساسی مشروطه در رأس امور بود و بر قوه مجریه که به دست نخستوزیر اداره میشد، کاملا نظارت میکرد، اما مطابق اسناد تاریخی مجلس ایران از سال ۱۳۰۶ تا ۱۳۰۷، دو سال بعد از قدرت گرفتن رضاخان، نهاد نوپای مشروطه و انتخابات با اوامر ملوکانه و چکمه، لگد شد و انتخابات به امر فرمایشی تبدیل شد. با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاستجمهوری، با #خسرو_معتضد مورخ درباره انتخابات در دوره پهلوی گفتوگو کردهایم.
برای مطالعه متن کامل این گفت و گو بر روی لینک کلیک کنید!
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ دکتر حقگو در گفتوگویی درباره کتاب «تکاپوی انگلستان برای تجزیه ایران»؛
«نهضت عشایر جنوب» بحرانی ساختگی برای پایان «غائله آذربایجان»
شکلگیری #غائله_آذربایجان و اقدامات تجزیهطلبانه فرقه دموکرات یکی از رویدادهای مهم ایران در سالهای جنگ جهانی دوم است. درباره دلیل شکست فرقه دموکرات آذربایجان و پایان غائله آذربایجان، روایتهای متفاوتی وجود دارد. برخی بحث اولتیماتوم ترومن، رئیسجمهور وقت آمریکا، به استالین را مطرح میکنند و برخی دیگر بر فریب استالین توسط قوامالسلطنه اشاره کردهاند. در کتاب «تکاپوی انگلستان برای تجزیه ایران» بدون رد این دو ادعا دلیل سومی هم مطرح شده است؛ دلیلی که میتواند به رمزگشایی این ماجرا کمک کند. این دلیل بر نقشآفرینی شیخ حسین لنکرانی، یکی از رجال دوره پهلوی، اشاره دارد. با توجه به این نگاه، به سراغ نویسنده این کتاب، دکتر #جواد_حقگو ، نویسنده، محقق استاد دانشگاه، رفتیم و از او درباره این کتاب و نگاه تازه او به این رویداد تاریخی سؤال کردیم.
برای مطالعه متن کامل این گفت و گو بر روی این لینک کلیک کنید!
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ شهامت آیتالله خمینی همه جا مورد بحث و گفتوگو است!
گام به گام با #اسناد_ساواک تا #قیام_15_خرداد_1342
#8_خرداد_1342
✅ فعالیت مرجعیت و دستجات مذهبی عراق علیه رژیم ایران
در یکی از اسناد ساواک درباره فعالیت مرجعیت و دستجات مذهبی عراق علیه رژیم ایران آمده است: فعالیت دستجات مذهبى و جامعه روحانیت در عراق علیه هیئت حاکمه ادامه دارد. انتشار مقالات و اعلامیهها در عراق به زبانهاى عربى و فارسى توسط آیتالله حکیم علیه دولت ایران و اقداماتی که براى منکوب کردن روحانیت شده موجب تشدید این فعالیتها و تحریکات گردیده است.
این سند میافزاید: طبق اطلاع در هفته گذشته هیئتهایى از حوزه علمیه قم به عراق رفته و با آقاى حکیم تماس گرفته و پیامهایى از طرف مراجع تقلید بهخصوص آقاى خمینى تقدیم داشته و جدا خواستار شدهاند که در شرایط کنونى ایجاب میکند به خاطر حفظ اسلام فعالیت خود را آغاز کنند.
بر اساس این سند «گفته میشود این پیامها موجب شده است که آقاى حکیم دست به انتشار اعلامیه علیه هیئت حاکمه ایران بزند. از هماکنون جامعه روحانیت حوزه تبلیغ خود را متشکل میسازد تا با فرا رسیدن ماه محرم و مجالس سوگوارى فعالیت و تحریکات خود را علیه دولت و دربار آغاز کند و براى این منظور قرار است عدهاى از طلاب و وعاظ به شهرستانها اعزام شوند».
✅ دستور رئیس ساواک برای مراقبت بیشتر از عملکرد روحانیان در ایام محرم
طی دستوری از سوی سرلشکر پاکروان، رئیس ساواک، که از طرف امجدی، مدیر کل اداره سوم، امضا شده است خطاب به ساواکهای خارج از مرکز آمده است: اطلاعات واصله حاکی است که روحانیون در نظر دارند از روز هفتم محرم در مجالس سوگوارى دست به تحریکات و تظاهرات بزنند. دستور فرمایید در آن ایام مراقبت بیشترى به عمل آید.
✅ شهامت آیتالله خمینی همه جا مورد بحث و گفتوگوست
در یکی از اسناد ساواک به تاریخ 8 خرداد 1342 آمده است: خمینى در همه جا گفته است من براى دفاع از دین اسلام و مبارزه با اسرائیل و بهائیها، که نفوذ آنها در دستگاه حاکمه ایران روز به روز بیشتر توسعه مىیابد، حتى آماده کشته شدن میباشم. شهامت آیتالله خمینى در همه جا مورد بحث و گفتوگوست.
متن کامل روزشمار #8_خرداد_1342 را در لینک زیر بخوانید ؛
http://www.iichs.ir/Modules/Content/Other/Print.aspx?id=6822
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️از مراجع تقلید دستور داریم علیه این دستگاه قیام کنیم
گام به گام با #اسناد_ساواک تا #قیام_15_خرداد_1342
#9_خرداد_1342
✅ اعلامیه آیتالله خمینی بر روی دیوار دانشکده علوم
در یکی از اسناد ساواک به تاریخ 9 خرداد 1342 آمده است: صبح روز پنجشنبه 42/3/9 اعلامیهاى از طرف آیتالله خمینى خطاب به روحانیون به دیوار دانشکده علوم نصب شده بود.
بر اساس این سند، در اعلامیه مزبور متذکر شده بود که چون دولت در نظر دارد به مناسبت ایام سوگوارى محرم از واعظین تهران تعهدى مبنى بر خوددارى از سخنرانیهاى سیاسى اخذ نماید، لذا به کلیه وعاظ با ایمان اعلام میدارد که در حال حاضر که دین اسلام در خطر محض قرار گرفته، از هیچ گونه تبلیغ بر علیه دستگاه حاکمه خوددارى ننمایند.
✅ از مراجع تقلید دستور داریم علیه این دستگاه قیام کنیم
در یکی از اسناد ساواک پیرامون «فعالیتهای روحانیون در ایام سوگواری محرم» به تاریخ 9 خرداد 1342 آمده است: آقاى شیخ علىاصغر مروارید واعظ روز پنجشنبه 42/3/9 (ساعت 21) در مجلس روضهخوانى هیئت اصفهانىها در حجرههاى غرب مسجد شاه، ضمن انتقاد شدید از دولت اظهار داشته از مراجع تقلید دستور داریم از امشب علیه این دستگاه جبّار و فاسد و هیئت حاکمه قیام نماییم.
در ادامه این سند آمده است: قرائن و امارات نشان میدهد که روحانیون و مخالفین دولت درصدد هستند به هر وسیله است افکار عمومى ملت را براى اقدامات حادى علیه دولت در ایام تاسوعا و عاشورا برانگیزند و حوادثى نظیر 30 تیر بهوجود آورند. نام برده دستگیر شده است.
متن کامل روزشمار #9_خرداد_1342 را در لینک زیر بخوانید ؛
http://www.iichs.ir/Modules/Content/Other/Print.aspx?id=6823
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ #آیت_الله_خمینی : افتخار میکنیم مانند سیدالشهدا کشته شویم، بچههایمان را اسیر کنند و اموالمان را به غارت ببرند
#روزشمار
#9_خرداد_1342
آیتالله خمینی به مناسبت مراسم عزاداری عاشورای حسینی در جمع بازاریان تهران که برای دیدار با ایشان به قم آمده بودند، در مورد مقابله با دسیسههای رژیم شاه سخنرانی کردند.
آیتالله خمینی در این سخنرانی فرمودند: ... ما افتخار میکنیم که مانند سیدالشهدا روز عاشورا کشته شویم، و بچههای ما را اسیر کنند و اموالمان را غارت نمایند. در عوض اسم ما تا ابد باقی خواهد ماند. اولا کار اینها با یزید هیچ فرقی نمیکند؛ ثانیا، اگر بخواهند چنین عملی را انجام دهند و بخواهند دستجات ما را بکوبند و مردم را به قتل برسانند، ما نیز از هماکنون مانند حسین اعلام میکنیم که هر که با ماست به طرف ما بیاید و هر کس که با ما نیست به سمت لشکر یزید برود. یکی از کسانی که بایستی در راه حضرت سیدالشهدا آغشته به خون خود شود، خمینی است.
ایشان ادامه دادند: حال که چنین است، باید ما روز عاشورا را در قم، کربلای حسین قرار بدهیم تا یک کربلای ثانی درست کنیم؛ و مردم برای زیارت به قم بیایند. چه افتخاری بالاتر از اینکه در راه دین، در راه حسین، در راه استقلال مملکت کشته شویم. من میدانم دستوراتی را که در مورد اعزام دسته لاتها از تهران به قم بوده، از طرف رئیس سازمان امنیت قم است. سازمان امنیت قم از مرکز درخواست کرده که برای عاشورا در حدود ششصد نفر از لاتها را مسلح، به قم بفرستند، ولی من نمیگذارم رئیس سازمان امنیت و رئیس شهربانی قم هر کاری که دلشان خواست انجام دهند. روزی که وقتش برسد، میدانم با این ... چگونه رفتار کنم، و چطور آنها را گردن بزنم. اینها بودند که قم را خراب کردند؛ اینها بودند که درخواست اشخاص لات از تهران کردند و واقعه مدرسه فیضیه را بهوجود آوردند.
متن کامل روزشمار #9_خرداد_1342 را در لینک زیر بخوانید ؛
http://www.iichs.ir/Modules/Content/Other/Print.aspx?id=6823
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ توصیه #آیت_الله_شریعتمداری به ریاست ساواک
گام به گام با #اسناد_ساواک تا #قیام_15_خرداد_1342
#10_خرداد_1342
در یکی از اسناد ساواک به تاریخ 10 خرداد 1342 آمده است: شیخ غلامرضا زنجانى از طرف شریعتمدارى اظهار میدارد: 1. تشریففرمایى تیمسار به قم به بعد از تاسوعا و عاشورا موکول شود تا زمینه مناسب فراهم و گزارش شود؛ زیرا فعلا خمینى خود را قوى میداند و باید [نامفهوم] در صورت تمایل و ضرورت فعلا یک نفر دیگر آید که [نامفهوم] احساس کند که با سه نفر آقایان شریعتمدارى، گلپایگانى و خمینى ملاقات و اوامر تیمسار را ابلاغ نماید.
در ادامه این سند آمده است: شریعتمدارى آقایان حاج آقا باقر قمى و شهیدى و حاج سید علىاصغر و لواسانى را به قم دعوت و به آنها گفته است: ما با اعلیحضرت همایونى اختلافى نداریم؛ فقط با دولت اختلافى داریم که ممکن است حل شود و شما نیز این مطلب را در مجالس بگویید و تقاضا نموده که گفتار آنها را ساواک مرکز کنترل نماید که آیا مأموریت را انجام میدهند یا خیر.
در این سند همچنین تأکید شده است: خمینى روز گذشته اعلامیه محدودى چاپ و منتشر کرده و به وعاظ اعلام کرده که مطالب خود را بگویید و نترسید و اگر سکوت کنید، دشمنى با اسلام کردهاید، ولى شریعتمدارى اعلامیه نداده است. فقط اظهار کرده در صورت لزوم و اجبار ممکن است در ایام تاسوعا و عاشورا مطالبى بر علیه روزنامه کیهان بگوید.
متن کامل روزشمار #10_خرداد_1342 را در لینک زیر بخوانید ؛
http://www.iichs.ir/Modules/Content/Other/Print.aspx?id=6824
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ دستور به اعضای ساواک جهت آمادگی کامل برای مقابله با حوادث احتمالی در روزهای تاسوعا و عاشورا/ گزارش ساواک از اوجگیری تبلیغات و فعالیتهای وعاظ در ایام عزاداری محرم!
گام به گام با #اسناد_ساواک تا #قیام_15_خرداد_1342
#11_خرداد_1342
✅ دستور به اعضای ساواک جهت آمادگی کامل برای مقابله با حوادث احتمالی در روزهای تاسوعا و عاشورا
بر اساس یکی از اسناد ساواک به تاریخ 11 خرداد 1342 سرلشکر پاکروان، رئیس ساواک، طی دستوری به اعضای سازمان اطلاعات و امنیت کشور تصریح کرده است: دستور فرمایید در روزهاى تاسوعا و عاشورا ضمن آمادگى کامل براى مقابله با هر گونه اتفاقات و حوادث احتمالى حتىالامکان در این دو روز از اصطکاک مأمورین با عزاداران و وعاظ و روحانیون خوددارى و اگر در مجالس و منابر افرادى مبادرت به تندروى نمودند در خارج از مجلس به وسیله مقامات شدیدا با تذکر عواقب وخیم عمل به آنان یادآورى گردد.
در ادامه این دستورالعمل آمده است: ضمنا اسامى و مشخصات این قبیل عناصر تهیه که پس از برگزارى ایام عزادارى تصمیم لازم درباره آنان اتخاذ شود.
این دستورالعمل از سوی امجدی، مدیر کل اداره سوم، به کلیه ساواکهای کشور ابلاغ شده است.
✅ گزارش ساواک از اوجگیری تبلیغات و فعالیتهای وعاظ در ایام عزاداری محرم
در یکی از اسناد ساواک به موضوع «اقدامات روحانیون» به تاریخ 11 خرداد 1342 از «اداره بررسیها» خطاب به مقامات ساواک به ترتیب سلسله مراتب آمده است: محترما به عرض میرساند در هشت روز گذشته، به مناسبت تصادف با ایام ماه محرم، در نقاط مختلف کشور مجالس مذهبى و مراسم سوگوارى برقرار گردیده و وعاظ و سایر مبلغین مذهبى به وعظ و تبلیغ پرداختهاند که هنوز هم ادامه دارد.
این سند میافزاید: در چند روز اول ماه محرم اهل منبر حملات شدیدى علیه دولت به عمل نمیآوردند و فقط عدهاى از آنان با کنایه و اشاره انتقاداتى میکردند، ولى پس از انتشار اعلامیه جدید آیتالله خمینى که در آن دستوراتى راجع به تشدید فعالیتهاى تبلیغاتى بر ضد دولت داده شده، روش آنان تغییر یافته و در مجالس و محافل دینى با شدت مردم را تحریک و علیه دولت تبلیغ مینمایند.
در بخش دیگری از این سند آمده است: در اعلامیه آیتالله خمینى نوشته شده در زمانى که بدعتهایى در دین ظاهر میشود بر علما واجب است که علم خود را اظهار و حقایق را افشا نمایند؛ بنابراین در حال حاضر آنان وظیفه دارند که بدون ترسى از حبس و ارعاب و تهدید به تکلیف دینى خویش عمل نمایند. در این اعلامیه همچنین گفته شده التزامى که مقامات انتظامى از وعاظ میگیرند قانونى نیست و التزامگیرندگان مجرم میباشند.
این سند میافزاید: انتشار این اعلامیه حتى روش آن عده از گویندگان مذهبى را نیز که کمتر وارد جنجالهاى سیاسى میشدند تغییر داده و چون خود را به موجب فتواى آیتالله خمینى شرعا مسئول میدانند شروع به انتقاد و تحریک کردهاند. در دو سه روز اخیر اغلب بیانات وعاظ پیرامون مسائل جهاد و لزوم مقاومت در برابر دولت، آزادى، حادثه مدرسه فیضیه، تسهیلاتى که براى مسافرت جاسوسان بهائى به لندن فراهم شده، مسافرت جینا به ایران و مسائل دیگرى که جنبه انتقاد و تحریک علیه دولت دارد دور میزده و افکار عده کثیرى از طبقات مختلف مردم متدین را بر ضد مقامات عالیه و زمامداران کشور به هیجان آورده است.
در بخش دیگری از این سند آمده است: اطلاعات واصله حاکی است که روحانیون مخالف در نظر دارند در ایام تاسوعا و عاشورا حداکثر استفاده را از اجتماعات مذهبى نموده دست به تحریکات و حتى تظاهرات شدیدى بزنند و ضمنا گفته میشود که از طرف آیتالله بهبهانى و خوانسارى در تهران به وعاظ و روضهخوانهاى طرفدار خودشان توصیه شده در مجلس سوگوارى کاخ گلستان که همهساله توسط وزارت دربار شاهنشاهى در ایام 9 ـ 10 و 11 محرم برگزار میشود شرکت نکنند و احتمالا عدهاى از روحانیون از شرکت در این مجلس خوددارى خواهند کرد.
متن کامل روزشمار #11_خرداد_1342 را در لینک زیر بخوانید ؛
http://www.iichs.ir/Modules/Content/Other/Print.aspx?id=6829
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️بررسی #قیام_15_خرداد_1342 در گفتوگو با #ابوالفضل_توکلی_بینا
جز به جزء قیام 15 خرداد 1342 از زبان یک شاهد عینی
ابوالفضل توکلی بینا از اعضای قدیمی حزب #مؤتلفه_اسلامی است. وی از روزهای نخست شروع نهضت امام خمینی در کنار دوستان دیگر خود، که مشهورترین و شجاعترین آنها شهید عراقی و فعالانی مانند آقای عسگر اولادی بودند، در صحنه مبارزه حضور داشت. یکی از این صحنهها قیام 15 خرداد 1342 است که توکلی بینا با روایت خویش از آن در گفتوگوی زیر، گویی مخاطب را با خود به بحبوحه آن رویداد میبرد.
متن کامل را در لینک زیر بخوانید؛
http://www.iichs.ir/Modules/Content/Other/Print.aspx?id=11910
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ «کارنامه روحانیت در مدیریت قیام 15 خرداد» در گفتوشنود با زندهیاد آیتالله سیدحسن طاهری خرمآبادی
شعار«یامرگ یا خمینی»را در قم باب کردم
✅ آن روز قرار بود در منزل امام سخنرانی کنم. وقتی این خبر را شنیدم، سریع خودم را به خانه امام رساندم. در آنجا به من گفتند: مرحوم حاجآقا مصطفی به صحن مطهر حرم حضرت معصومه(س) رفته است. کوچهها و خیابانها، به طرز غیر عادی خلوت بودند. فهمیدم همه مردم به حرم مطهر رفتهاند. به آنجا رفتم و دیدم حاجآقا مصطفی روی پله دوم منبر نشسته است و مردم هم دارند گریه میکنند. با حالتی عصبی و هیجانی بلندگو را از دست کسی که نمیشناختم گرفتم و شروع کردم به سخنرانی. حاجآقا مصطفی نگران بود و دائماً به من نکاتی را تذکر میداد. میخواست گرفتار تبعات سوئی نشوم. شعار «یا مرگ یا خمینی» قبلاً در کاشان داده شده بود و آن روز برای اولین بار این شعار را در قم روی زبان مردم انداختم. خدا رحم کرد جلوی خودم را گرفتم و به مردم نگفتم به شهربانی، فرمانداری و بقیه جاها حمله کنید، چون مردم کاملاً آمادگی این کار را داشتند. اگر این جمله را میگفتم تمام خرابیهای آن روز به گردنم میافتاد، چون مردم به چند جا حمله کردند. علاقه شدیدی به امام داشتم و احتمال اینکه از روی هیجان حرفی بزنم زیاد بود، اما خدا کمکم کرد. بعد از من آقای حاج شیخ یوسف صانعی چند دقیقهای صحبت کرد. بعد شهید حیدری نهاوندی ــ که در فاجعه 7 تیر شهید شد ــ حرف زد. مرحوم حاجآقا مصطفی و مرحوم آیتالله العظمی مرعشی نجفی در صحن ماندند و من و آقای صانعی به منزل آیتالله آقا سید احمد زنجانی رفتیم که مراجع در آنجا جلسه تشکیل بودند. قصد ما این بود که از مراجع بخواهیم به حرم بیایند. به آنجا که رسیدیم، جمعیت عظیمی را دیدیم. همه بهتزده بودند و داشتند مشورت میکردند که چه اقدامی کنند که مؤثر باشد و کمترین تبعات را داشته باشد.
برای مطالعه متن کامل این گفت و گو بر روی لینک زیر کلیک کنید ؛
https://b2n.ir/k82716
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ سند / خشنودی محفل صهیونیستی بهائیت از عملکرد #پرویز_خسروانی در سرکوب #قیام_15_خرداد_1342
برخی اسناد فاش شده از شهربانی یا ژاندارمری و یا مراکز دیگر امنیتی رژیم شاه، حکایت از خشنودی محافل صهیونیستی داخل کشور از سرکوب خونین قیام مردمی ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دارد. از جمله این اسناد، نامه ای است که محفل #بهاییت در کشور به سرتیپ پرویز خسروانی (فرماندهی ژاندارمری ناحیه مرکز و یکی از عوامل کشتار مردم بیگناه در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲) نوشت و از وی به خاطر جنایاتش در حق مردم مسلمان ایران تشکر کرد!
متن سند فوق به شرح زیر است:
ادامه در پست بعد...
✳️ سند / خشنودی محفل صهیونیستی بهائیت از عملکرد #پرویز_خسروانی در سرکوب #قیام_15_خرداد_1342
برخی اسناد فاش شده از شهربانی یا ژاندارمری و یا مراکز دیگر امنیتی رژیم شاه، حکایت از خشنودی محافل صهیونیستی داخل کشور از سرکوب خونین قیام مردمی ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دارد. از جمله این اسناد، نامه ای است که محفل #بهاییت در کشور به سرتیپ پرویز خسروانی (فرماندهی ژاندارمری ناحیه مرکز و یکی از عوامل کشتار مردم بیگناه در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲) نوشت و از وی به خاطر جنایاتش در حق مردم مسلمان ایران تشکر کرد!
متن سند فوق به شرح زیر است:
«... تاریخ شهرالنور ۱۲۰ مطابق ۲۰/۳/۱۳۴۲
تیمسار سرتیپ پرویز خسروانی
فرماندهی ژاندارمری ناحیه مرکز
... در خلال صفحات تاریخ (یکصد و بیست ساله جهان بهایی) همواره ستاره های درخشانی در مقامات دولتی وجود داشته اند که با توجه به وظایف اساسیه وجدانیه و اجتماعی خود، نوع پرستی و عدالت گستری نموده و به کرات مانع تجاوز رجاله و یا علماء بد عمل شده اند... زحمات و خدمات و سرعت عمل تیمسار نیز در جلوگیری از تجاوز اراذل و اوباش و رجاله کرارا در سنین اخیر در این محفل مذکور شده. بخصوص در این ایام که بحمدالله اولیای امور نیز به رای العین، سوء عمل جهلای معروف به علم (روحانیت مبارز) را مشاهده کرده... یقین است، عموم دوستداران مدنیت و علم و اخلاق و دیانت، زحمات تیمسار را با دیده احترام و تقدیر نگریسته و تاریخ امر بهایی، آن جناب را در ردیف همان چهره های درخشان، حافظ و نگهبان مدنیت عالم انسانی ثبت و ضبط خواهد نمود.
با رجای تایید- منشی محفل۵
لازم به ذکر است که سرتیپ خسروانی که بعدا به درجه سرلشکری و سپهبدی هم رسید، خود از زمره فعالان فرقه بهاییت بود.
https://instagram.com/iichs.ir
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ این روضهخوانها را باید به زندان #قزل_قلعه بفرستند!
گام به گام با #اسناد_ساواک تا #قیام_15_خرداد_1342
#14_خرداد_1342
در یکی از اسناد ساواک به تاریخ 14 خرداد 1342 آمده است: مأمورین ویژه که در سه روز اخیر در مساجد و تکایا و هیئتهاى عزادارى شرکت نموده نتیجه مراقبت از مجالس مزبور را به شرح زیر اعلام میدارند:
1. مجلس روضهخوانى منزل قائممقامالملک رفیع. در این مجلس، حاج اشرف کاشانى پیرامون بىحجابى و مبارزه با ظلم و ستم و تنقید از رفتاری که نسبت به علما مىشود صحبت نمود.
2. مجلس روضهخوانى منزل آیتالله بهبهانى. در این جلسه موسوى شیرازى حملاتى به آقاى علم و تیمسار سپهبد نصیرى، رئیس کل شهربانى، نموده و شدت حملات به حدى بود که سلیمان بهبودى که در این مجلس شرکت داشت، از فرط ناراحتى منزل بهبهانى را ترک نمود و حین خروج اظهار داشت: جاى این قبیل روضهخوانها در اینجا نیست؛ اینها را باید به زندان قزل قلعه بفرستند و در آنجا روضهخوانى کنند.
3. حسینیه مرحوم مشیرالسلطنه. جلسات روضهخوانى در حسینیه مرحوم مشیرالسلطنه با نظم و ترتیب انجام و وعاظى که در این حسینیه به منبر میرفتند چندان حملاتى به دولت و اولیای امور نمى نمودند.
4. در مسجد صدریه. در مجلس عزادارى مسجد صدریه که هیئت قائمیه اقامه عزادارى نموده بودند شیخ مقدسیان و حاج شیخ عباسعلى اسلامى به منبر رفته و هر یک به نحوى حملاتى به دولت نموده و از اوضاع جارى انتقاد نمودند.
5. مسجد حاج ابوالفتح. از ساعت 7 بامداد بهتدریج عدهاى که تقریبا عموما اعضای جبهه ملى و نهضت آزادى و سایر دستجات اسلامى وابسته به نهضت آزادى بودند اجتماع نموده و ابتدا آخوندى روضهخوانى مختصرى نموده و ضمن آن تجلیل فراوان از آیتالله خمینى نمود و سپس دسته عظیمى از این مسجد به راه افتاده جمع دیگرى که در میدان شاه اجتماع نموده بودند داخل صفوف این دسته شده و از مسیر میدان شاه ـ خیابان رى ـ سرچشمه ـ مجلس ـ شاهآباد ـ اسلامبول ـ فردوسى ـ شاهرضا ـ کالج ـ به مقابل دانشگاه آمده، در آنجا دو نفر سخنرانى کوتاه و مهیجى ایراد و سپس این دسته که حالت دمونستراسیون به خود گرفته بودند، از آنجا در مسیر مجسمه شاهرضا سی مترى نظامى ـ خیابان سپه به مقابل دانشکده افسرى آمده و قصد دخول از مدخل جنوبى به خیابان کاخ را داشتند، ولى مأمورین انتظامى ممانعت نمودند؛ در این حال متظاهرین مشتهاى گرهکرده خود را به سمت کاخهاى سلطنتى بالا برده و شعار #مرگ_بر_دیکتاتور میدادند.
سپس این عده به طرف چهارراه پهلوى و حسنآباد و میدان سپه و ناصر خسرو و مسجد شاه رفته و با وجودی که قرار بود در مسجد شاه متفرق شوند به علت تهییج شدن از درب شرقى مسجد شاه خارج و داخل بازار شده و مدخل بازار را از شرق به غرب دور زده و تظاهرات شدیدى نیز در راسته کفاشها نمودند؛ آنگاه از طریق سبزهمیدان مجددا به مسجد شاه آمده و در ساعت 14 متفرق شدند.
شعارهاى این عده از این قرار بود: عمال اسرائیلى رسوا کشتند از کین بىپناهان را، در قربت اعلا شد موج خون برپا (این شعار تجسم حادثه مسجد فیضیه قم بود)، خمینى خمینى خدا نگهدار تو، بمیرد بمیرد دشمن خونخوار تو، خمینى بتشکن ملت تو را میخواهد، اسرائیل رسوا شد اسرائیل رسوا شد، قم گشته است کربلا هر روز است عاشورا، فیضیه قتلگاه خون جگر علما واویلاواویلا، موسم یارى مولانا الخمینى.
در تمام مدتی که این دسته در حرکت بود مأمورین انتظامى و پلیس براى راهنمایى و یا ممانعت از سرکشىهای آنان دیده نشد و اگر افسر یا پاسبانى ندرتا و یا عبورا با این عده برخورد میکرد فورا راه خود را تغییر داده و خود را از نظر آنان مخفى میکردند.
برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید
http://www.iichs.ir/Modules/Content/Other/Print.aspx?id=6840
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ گزارش ساواک از بیسابقه بودن دستجات و مجالس عزاداری ایام محرم در تهران/ در تمام مجالس به مسعودی و ثابت پارسال حمله می شود/ هیچ یک از روحانیون و وعاظ در روضه خوانی کاخ گلستان شرکت نکردند!
گام به گام با #اسناد_ساواک تا #قیام_15_خرداد_1342
#14_خرداد_1342
در یکی از اسناد ساواک به تاریخ 14 خرداد 1342 آمده است: اطلاعات واصله از منابع مختلف حاکی است وضع عزادارى در سال جارى در تهران بسیار بىسابقه و در دستجات و مجالس روضهخوانى تعداد زیادى جمعیت شرکت میکرد که شاید در ده سال اخیر بىسابقه بود؛
بهخصوص در روزهاى 9 و 10 محرم، شب و روز دستجات با جمعیت خیلى زیاد در حرکت بودند و در اغلب مجالس عمومى و بزرگ مسجد ترکها، مسجد حاج ابوالفتح، مسجد فخریه، منزل بهبهانى، حسینیه حاج سید آقا جواهرى، خیابان سیروس و مجالس دیگر به دولت و هیئت حاکمه حمله میشد و عکس خمینى و اعلامیههاى او که خطاب به وعاظ صادر کرده بود و همچنین اعلامیه آیتالله میلانى و سایر علمای تبعه او زیاد میان مردم منتشر شد.
بر اساس این سند «وعاظى که خیلى شدید حمله میکردند عبارتاند از: فلسفى، حاج شیخ فضلالله محلاتى، حجازى، سیدغلامحسین شیرازى، اعتمادزاده، شیخ جعفر خندقآبادى، شیخ باقر نهاوندى و این چند نفر سردسته و بقیه در حدودى حمله میکردند».
✅ در تمام مجالس به مسعودی و #ثابت_پاسال حمله میشد!
روز تاسوعا چهار نفر آمریکایى به منزل آیتالله بهبهانى آمدند و از وضع مجلس و صحبت روضهخوانها (در حضور آنها حجازى و شیرازى منبر رفتند) اطلاعاتى تهیه و یادداشت کردند و از نظریات مردم سوالاتی کردند و یادداشت نمودند و میگفتند میخواهند مراتب را به خارج مخابره کنند و مترجم آنها در این مورد عقیلى، مشاور راه آهن و رفیق و دوست سیدجعفر بهبهانى، بود.
در تمام مجالس به #عباس_مسعودى و ثابت پاسال و یهودى ها حمله میشد و میگفتند: ما تا زنده هستیم و روحانیت وجود دارد، نخواهیم گذاشت مملکت اسلامى ما زیر بار یهود اسرائیل برود مگر اینکه تمام روحانیون را بکشند.
✅ هیچ یک از روحانیون و وعاظ در روضهخوانی #کاخ_گلستان شرکت نکردند
بر اساس این سند «طبق قرار قبلى هیچ یک از روحانیون و وعاظ در مجلس روضهخوانى کاخ گلستان شرکت نکردند.
شعارها عموما علیه هیئت حاکمه به این مضمون که خداوند ریشه مخالفین مذهب را بکند و نیز به نفع خمینى بود و در حقیقت شعار خمینى، عکس خمینى، نام خمینى سمبل و شعار اصلى مخالفین بود و نباید نادیده گرفت که بهخصوص دستهای که از مسجد حاج ابوالفتح حرکت و طبق تحقیقى که به عمل آمده کارگردانى آن را اعضای نهضت آزادى، جبهه ملى و عمال آیتالله بهبهانى و سایر روحانیون مشترکا بر عهده داشته مراسم عزادارى آنها از سینهزنى تبدیل به نوحهخوانى وضع مملکت و دموستراسیون شد. روى این اصل اولا عدم شرکت وعاظ در مراسم عزادارى دربار شاهنشاهى در کاخ گلستان و اعتماد عجیب و محکمى که بین تمام روحانیون و در حقیقت عمامهبهسرها درست شده و مردم هم از تمام طبقات آنها را حمایت میکنند و مجالسى که تعداد شرکتکنندگان در آن به مراتب از سنوات قبل بیشتر بوده و همه تبدیل به مجالس حمله به دولت و حتى در مجالس بزرگ حمله به رژیم سلطنتى میکردند و نام مقام و مقامات غیر مسئول از طرف روضهخوانها اعلام میشد و نیز عنوان حکومت چهلساله اخیر که مقصود آنها از زمان حکومت سلسله پهلوى تا حال بود و حمله به آن باید خیلى قابل توجه باشد.
برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید
http://www.iichs.ir/Modules/Content/Other/Print.aspx?id=6840
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ گزارش ساواک درباره مخالفت آیتالله خمینی با ترور رجال پهلوی/ تظاهرات گسترده و شدید مردمی در مقابل دانشگاه تهران/ «روزنامه مزدور اطلاعات» کجاست که تظاهرات مردم را گزارش دهد؟!
گام به گام با #اسناد_ساواک تا #قیام_15_خرداد_1342
#14_خرداد_1342
✅ گزارش ساواک درباره مخالفت آیتالله خمینی با ترور رجال پهلوی
در یکی از اسناد ساواک به «تاریخ حادثه» 14 خرداد 1342 آمده است: در روز مزبور سیدجعفر بهبهانى میگفت: اخیرا دستههایى به مراتب خطرناکتر از جمعیت فدائیان اسلام در تهران و مشهد و تبریز و قم و اصفهان تشکیل شده و اعضای آن حاضرند حتى در یک روز اگر فتوا داده شود، هر کس را اشاره کند بکشند، ولى آیتالله خمینى گفته است: ما با قتل نفس مخالفیم و از راه ترور افراد نمیخواهیم با دشمن مبارزه کنیم.
بر اساس این سند، بهبهانی به نقل از آیتالله خمینی افزوده است: اگر روزى احتیاج به مبارزه شدید با دستگاه حاکمه باشد، اول خود او آماده جنگ خواهد بود و باید در این راه کشته شد.
✅ تظاهرات گسترده و شدید مردمی در مقابل دانشگاه تهران
در یکی از اسناد ساواک به تاریخ 14 خرداد 1342 آمده است: ساعت 11:40 دسته عزاداران در مقابل دانشگاه تهران توقف و حسین مجاهد از طرف عزاداران اظهار داشته ما زیر بار حرفهاى جاسوسان سفارتخانهها نمیرویم. به آنها بگویید با تانکهاى پوسیدهاى که از اسرائیل گرفتهاند بیایند سینه هاى ما را سوراخ سوراخ کنند.
✅ «روزنامه مزدور اطلاعات» کجاست که تظاهرات مردم را گزارش دهد؟!
ساعت 12:25 چهارراه حسنآباد. روزنامه «اطلاعات». شخصى که او را به نام دکتر میشناختند در مقابل روزنامه اطلاعات اظهار داشته: این روزنامه مزدور که مىنویسد ششمیلیون نفر در رفراندم شاه شرکت کرده بودند حال کجا هستند که این تظاهرات عظیم دیروز و امروز ما را ببینند. چشمشان کور است ما با سکوت و نظم و آرامش خودمان مشت محکمى به دهان یاوهگویان روزنامه «اطلاعات» زدیم.
برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید
http://www.iichs.ir/Modules/Content/Other/Print.aspx?id=6840
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ در گفتوگو با سیدروحالله امینآبادی مطرح شد؛ پاسخ به ادعای کسی که امام(ره) را «مرجعیت مصلحتی» میداند
#پژوهشکده_تاریح_معاصر به نقل از خبرگزاری فارس : یکی از شبهاتی که در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به واسطه میانداری برخی چهرهها که مقتضیات سیاسی روز آنها را در جرگه به اصطلاح پژوهشگرهای تاریخ معاصر قرار داده و شناسانده در جامعه مطرح و بر آن دامن زده شده، « مرجعیت مصلحتی» امام خمینی (ره) است. « #محسن_کدیور » یکی از این چهرههاست که در نوشتههای متعدد شایع کرده که «آیتالله خمینی پیش از وقایع ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دارای مقام مرجعیت نبوده است. » برای پاسخ به این شبهه تاریخی با #سیدروحالله_امین_آبادی ، پژوهشگر تاریخ معاصر و نویسنده ۱۷ جلد مجموعه ایران پس از انقلاب اسلامی به گفتوگو نشستیم که میخوانید:
شرح عکس : دیدار آیات: سیدکاظم و سید صادق شریعتمداری با امام خمینی پس از آزادی در منزل شخصی ایشان
برای مطالعه متن کامل این گفت و گو بر روی لینک زیر کلیک کنید؛
http://www.iichs.ir/s/19896
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ #رضا_قریبی ، معاون #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ، در گفتوگویی درباره قیام 15 خرداد مطرح کرد؛
#بهائیت در سرکوب قیام 15 خرداد چه نقشی داشت؟
تاکنون تحلیلهای متعددی درباره قیام 15 خرداد ارائه شده، اما کمتر به رابطه میان این رویداد عظیم تاریخی و نقشآفرینی بهائیان در آن توجه شده است؛ به همین دلیل در پنجاهوهشتمین سالگشت این قیام، با دکتر رضا قریبی، معاون پژوهشکده تاریخ معاصر، گفتوگویی انجام دادیم که در آن، از رابطه مثلث شوم علیه ملت ایران سخن گفته شد
‼️ بعد از اینکه امام به ترکیه تبعید شدند، بیتالعدل #بهائیان در قدس اشغالی، بخشنامهای در ۲۰ بهمن ۱۳۴۳ صادر کرد. در این بخشنامه خطاب به بهائیان ایران گفته شد که بهائی بودن خود را علنی کنند. حد فاصل خرداد ۱۳۴۲ تا بهمن ۱۳۵۷، بهائیان به مدت پانزده سال به قدرتمندترین جریان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران تبدیل شدند هرچند اعمال خشونت و سرکوب قیام ۱۵ خرداد، و نیز نفوذ بیشتر بهائیان در دستگاه سلطنت، موجب شد نهضت اسلامی در باور مردم عمیقتر شود و این مطلب در پیروزی انقلاب اسلامی خود را نشان داد.
‼️ نکته قابل تأمل دیگر این است که در ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ #پرویز_خسروانی ، عامل کشتار قیام ۱۵ خرداد، بدون اینکه در هیچ دادگاه داخلی و بینالمللی محاکمه شود، در لندن درگذشت و این پرسش همچنان باقی است که چرا هیچ نهاد بینالمللیِ حقوق بشری نسبت به این جنایت واکنشی نشان نداد؟
متن کامل این گفت و گو را در لینک زیر بخوانید؛
http://www.iichs.ir/Modules/Content/Other/Print.aspx?id=19903
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ شمهای از زندگی سیاسی #جهانگیر_تفضلی ؛ روشنفکری که دستش به خون مردم آلوده بود
در زمان پهلوی، بسیاری از روشنفکران چپ، پس از دستگیری و زندان، تغییر مسیر دادند و به طرفداران رژیم تبدیل شدند. یکی از این روشنفکران جهانگیر تفضلی بود که حتی از زبان شاه بدترین توهینها به مردم و روحانیت کرد
برای مطالعه متن کامل بر روی لینک زیر کلیک کنید؛
http://www.iichs.ir/Modules/Content/Other/Print.aspx?id=19905
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرکوب مشارکت سیاسی مردم در رژیم #پهلوی به روایت دکتر #موسی_حقانی
مشارکت سیاسی مردم در انقلاب اسلامی حداکثری شد
#پژوهشکده_تاریخ_معاصر
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ نظر #رضاخان درباره رأی مردم/ شاهی که مجلس را «طویله» میدانست
رییس #پژوهشکده_تاریخ_معاصر گفت: #رضاخان ، مجلس را که نهاد مردمسالاری است، طویله مینامید. دیگر تکلیف رأی مردم و مشارکت سیاسی هم روشن است و مجلس جز ماشین امضاء برای آن چیزی که پهلوی اراده میکرد، نبود.
متن کامل این گفت و گو را در این لینک بخوانید
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرکوب مشارکت سیاسی مردم در رژیم #پهلوی به روایت دکتر #موسی_حقانی
#تیمورتاش رشوه می گرفت و نماینده انتخاب می کرد
#پژوهشکده_تاریخ_معاصر
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرکوب مشارکت سیاسی مردم در رژیم #پهلوی به روایت دکتر #موسی_حقانی
#فروغی داعیه دار برگزاری انتخاباتی شد که دولتی ها آزاد بودند نه مردم
#پژوهشکده_تاریخ_معاصر
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرکوب مشارکت سیاسی مردم در رژیم #پهلوی به روایت دکتر #موسی_حقانی
رضاخان با تقلب در انتخابات زمینه سقوط قاجاریه را فراهم کرد/رضاخان با تقلب شاه شد
#پژوهشکده_تاریخ_معاصر
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرکوب مشارکت سیاسی مردم در رژیم #پهلوی به روایت دکتر #موسی_حقانی
#مردم در دوره انتخاب #مجلس_سیزدهم و #رضاخان با پس گردنی پای #صندوق_رای می رفتند
#پژوهشکده_تاریخ_معاصر
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرکوب مشارکت سیاسی مردم در رژیم #پهلوی به روایت دکتر #موسی_حقانی
#قوام_السلطنه با #تقلب در پی این بود #حزب خودش در #مجلس #رای بیاورد
#پژوهشکده_تاریخ_معاصر
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرکوب مشارکت سیاسی مردم در رژیم #پهلوی به روایت دکتر #موسی_حقانی
#انتخابات #مجلس_شانزدهم یکی از پرتنش ترین انتخابات دوران #پهلوی بود
#پژوهشکده_تاریخ_معاصر
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir