eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.8هزار دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
646 ویدیو
149 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️دولت علوی، الگوی کامل یک دولت مردمی در جهان اسلام است 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ ◾️ در اندیشه اسلامی رضایت و مشارکت فعالانه مردم برای انتخاب مسئولان نقش تعیین کننده دارد، کما این که در صدر اسلام بیعت، نوعی مشارکت سیاسی افراد جامعه در انتخاب و پذیرش حاکم اسلامی بود که افراد جامعه را به رهبران متصل و قیود و تعهدات دو جانبه‌ای را معین می‌ساخت. 🆔 @iictchannel
🔸 آئین نکوداشت علمی دکتر مسعود پورفرد 🔖 (دانشیار گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🔰 گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی کشور برگزار می‌کند: 📚 به پاس سه دهه مجاهدت علمی در عرصه اسلام 🎙 با سخنرانی: ⏰ شنبه ۲۱ خردادماه، ساعت ۱۴ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⬅️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/n-pourfard 🆔 @iictchannel
◽️ توسعه هوش مصنوعی به حکمت متعالیه نوعی مغالطه است 🔻در نشست علمی «هوش مصنوعی قوی و حکمت متعالی» مطرح شد: 🔸حجت‌الاسلام دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ ◾️ صرفا یک فناوری ساده نیست، بنده گاهی گفته‌ام هوش مصنوعی در واقع تجسم یک فلسفه خاص است که از دوره دکارت به این طرف به شدت مطرح شده است و در واقع فلسفه‌ای است که پشت فناوری بوده و اینکه انسان می‌تواند ماشینی درست کند که بیندیشد، کار فکری بکند و روز به روز هم این امر در حال توسعه است و ابعاد زندگی انسان را در بر می‌گیرد. 🆔 @iictchannel
🖼 | سیاست ورزی هنرمندانه 🖋 یادداشت دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه، منتشر شده در صفحه اندیشه ◾️جشنواره‌های کن و برلین، سیاسی نیستند؛ بلکه خود سیاست هستند! مضحک است اگر تصور کنیم داوران این جشنواره‌ها فقط با معیارهای سینمایی فیلم‌ها را قضاوت می‌کنند. ◾️آنها بر اساس جهت‌گیری‌های سیاسی‌اقتصادی فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند و البته این فیلم‌ها باید به اندازۀ کافی خلاقانه و هنرمندانه باشند که پیام‌های مورد نظر دولت‌های غربی را به زیباترین و پنهان‌ترین شکل ممکن به مخاطب القا کنند. ◾️فیلمی که پیامی متفاوت از خواست و ارادۀ دولت‌های غربی داشته باشد یا نتوانسته باشد پیام سیاسی خود را هنرمندانه در فیلم بگنجاند، به جشنواره راه نمی‌یابد یا جایزه نمی‌گیرد. 🆔 @iictchannel
🖼 |اگر هوش مصنوعی وجود نداشت، یافته‌های علمی در این حد نبود حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه، در نشست علمی «هوش مصنوعی قوی و حکمت متعالی»: 💠در همین گوشی‌های تلفن همراه و لب تاپ و ابزارهای برقی به شکل ساده از مزایای هوش مصنوعی بهره می‌برند ولی در ربات‌ها دقیقا طراحی شده تا آن‌ها مانند انسان به فعالیت‌های روزمره بپردازند. 💠بشر امروز بدون هوش مصنوعی امکان زندگی ندارد و در نجوم و اختر فیزیک و علوم اجتماعی و انسانی از آن استفاده می‌کند و اگر این هوش نبود، یافته‌های علمی هم در این حد نبود. 🆔 @iictchannel
🖼| عملکرد کارگزاران اسلامی باید مورد نقد و ارزیابی مردم قرار بگیرد حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ملک زاده عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه: 💡از زمینه‌های ایجاد و گسترش مشارکت سیاسی مردم در جامعه را می‌ توان از طریق نقد و ارزیابی عملکرد کارگزاران اسلامی مورد بررسی قرار داد. این اصل را می‌توان یکی از مهم‌ترین عوامل بقأ و سلامت نظام اسلامی دانست؛ زیرا با باز نمودن فضای لازم جهت طرح اظهار نظرها و نصیحت‌های خیرخواهانه از سوی مردم، می‌توان مسئولان را در راه رسیدن به اهداف عالیه و مقدس اسلامی یاری رساند. 💡در جامعه اسلامی مردم وظیفه دارند نسبت به سرنوشت سیاسی و اجتماعی خود و سایر افراد جامعه بی تفاوت نمانند و در مقابل کارگزاران و حاکمان سیاسی نیز می‌بایست زمینه توسعه مشارکت فعال مردم را در امور سیاسی و اجتماعی فراهم آورند. 🆔 @iictchannel
🖼| احکام دین مملو از سیاست است ⁉️ مگر می‌شود سیاست در دین وجود نداشته باشد و این حجم وسیع از ادبیات، احکام، عقاید، احکام و اخلاق راجع به عنصر سیاست در دین آمده باشد. دین سه عرصه بسیار مهم دارد؛ عقاید که عمدتا شامل باورها می‌شود، رفتارها که همان شریعت است و عرصه سوم اخلاق که عمدتا شایستگی‌های و زیبایی‌های عرصه‌های زندگی است. ادبیات دینی ما در هر کدام از این سه عرصه مملو از عنصر سیاست است. 💢 در یک تعریف اجمالی سیاست به معنای تدبیر امور زندگی، جامعه، حاکمیت و قدرت سیاسی است. امثال این گونه مباحث در حوزه دین فراوان وجود دارد. احکام دین مملو از مباحث حوزه سیاست و حکومت است. برای مثال عنصر قضاوت که به اجماع فقها در شان فقیه است یک عنصر سیاسی است، چرا که قضاوت یعنی حق کسی را از کس دیگری ستاندن، فردی را در قبال ظلمی که کرده بازخواست کردن، به زندان انداختن، قصاص کردن و غیره. همه این امور اموری سیاسی هستند که جز با حکومت میسر نمی‌شوند. 🆔 @iictchannel
🔸 نشست "عرفان و هنر: عرفان راهبردی براي هنرورزی" ↙️ با حضور: حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه 🗓 یکشنبه ۲۲ خرداد‌ماه، ساعت ۱۸ ⬅️ حضور مجازی ازطریق: 🌐 skyroom.online/ch/ebrahim153/n65 🆔 @iictchannel
Hermeneutics-3.mp3
20.82M
💯🔊 🔸 صوت کامل کارگاه "هرمنوتیک فلسفی، قرآن، تفسیر" 🔻 جلسه سوم 🎙 با حضور: حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه ⏰ دوشنبه ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۱ 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 از عرش سلام سرمدی آوردند 🔹 آیینه ی حُسن سرمدی آوردند 🔸 با آمدن رضا(ع) از باغ بهشت 🔹 یک دسته گل محمدی آوردند 🌷 فرارسیدن ولادت با سعادت شمس الشموس، خسرو اقلیم طوس، شاه انیس النفوس، آقا علیه السلام را تبریک عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 آئین نکوداشت علمی دکتر مسعود پورفرد 🔖 (دانشیار گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🔰 گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی کشور برگزار می‌کند: 📚 به پاس سه دهه مجاهدت علمی در عرصه اسلام 🎙 با سخنرانی: ⏰ شنبه ۲۱ خردادماه، ساعت ۱۴ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⬅️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/n-pourfard 🆔 @iictchannel
🖼|انسان نباید اصرار داشته باشد برخی گزاره‌ها را از قرآن تحصیل کند 💠 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی: ➕شک نداریم که «إِنَّ اَلْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيقٌ لاَ تَفْنَى عَجَائِبُهُ وَ لاَ تَنْقَضِي غَرَائِبُهُ». تا تناسب بین عالم و معلوم برقرار نشود عالم به ته معلوم نمی‌رسد. ما عالم هستیم و قرآن معلم است. باید بین عالم و معلوم تناسب باشد. تا عالم در رتبه معلوم نباشد معلوم را درک نمی‌کند. ☑️ به خاطر این است که هیچ‌کس خدا را درک نمی‌کند و هر کس به میزان توانش قرآن را درک می‌کند. {البته} انسان متامل در قرآن بی‌نصیب نیست، نباید قطع امید کرد. بیشتر باید به حصول و وصول اصالت داد. گاهی انسان در برخورد با قرآن به نکاتی دست پیدا می‌کند که باید آنها را قدر بداند ولی نباید اصرار داشته باشد برخی گزاره‌ها را از قرآن تحصیل کند. 🆔 @iictchannel
⚔️ ستیز ماکیاولیستی‌ها با انقلاب اسلامی 🖋 محمد حسن شاهنگی دبیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🎥 جشنواره سینمایی ماکیاولیستی کن می‌کوشد تا به‌ هر وسیله ممکن، به اهداف از پیش تعیین‌شده خود برسد و رویکردهای انحرافی اخلاقی خود را تحقق بخشد. به‌طور کلی رویکرد دین‌ستیزی جشنواره کن در سال‌های اخیر با حمایت و تبلیغ آثاری که مبلغ همجنس بازی و بی بند و باری اخلاقی‌اند، وارد فاز جدیدی شده است. از سال ۲۰۱۰ بخش ویژه این جشنواره با عنوان «نخل طلای همجنس‌گرایی» و به منظور حمایت از پدیده همجنس‌گرایی افتتاح شده است. 📽 «کن» همانند جایزه ادبی «نوبل»، جایزه سینمایی «اسکار» و… بخشی از دستگاه تبلیغی و پروپاگاندای غرب علیه اسلام، ایران و انقلاب اسلامی است؛ خط کلی جشنواره‌های ادبی و هنری در غرب، جدای از رویکرد اخیر کن نیست؛ اهدای جایزه به «اورهان پاموک» ترکیه‌ای،«ووله سوییکا» نیجریه‌ای، «وی.اس.نایپول» انگلیسی، «ایمره کرتژ» مجارستانی و… که همگی دارای آثار اسلام ستیزند، در همین امتداد صورت می‌گیرد. 🆔 @iictchannel
📣 🔰 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری مراکز و نهادی علمی حوزوی و دانشگاهی برگزار می کند: 💢همایش ملی فقه نظام ساز (چیستی، ساختار و رویکردها) 🎙 با حضور: ✔️ همراه با: 🔹 ارائه مقالات برگزیده 🔹رونمایی از مجموعه آثار همایش 🔹 تقدیر از مقالات برتر 🕰 زمان:پنجشنبه 26 خرداد 1401، ساعت 8:30- 13 🏢 مکان: قم- میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه 12، تقاطع اول، سمت چپ، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام 🔻 برنامه به صورت برگزار می گردد. 📌 پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از تلویزیون اینترنتی موسسه امام رضا(ع): 🌐 heyatonline.ir/irsi 🆔 @iictchannel
🕋 اسلام در سیاست حمایت از بزه دیدگان پیشگام است 📖برگرفته از کتاب پرداخت دیه از بیت‌المال نوشته دکتر حسینعلی بای از گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی: 🔻نظام حقوقی اسلام را باید پیش رو در سیاست حمایت از بزه دیدگان –دست­کم در مقررات مربوط به دیه – دانست. نگاهی به مقررات دیه و مسئولین متعددی که اسلام برای پرداخت دیه در چهارده قرن پیش پیش بینی کرده است، پیشگامی و جامع نگری نظام حقوقی اسلام را به رخ هر پژوهشگر و محقق منصفی می­‌کشد. این اهتمام ویژه و نگاه خاص در لزوم جبران خسارتی که بر مجنی­‌علیه یا خانواده او وارد شده است، ناشی از جایگاه انسان و مقام رفیع او در این آیین نشات گرفته است. 🔺خداوندی که انسان را در «احسن تقویم» آفريد و او را مسجود ملايك و جانشين خويش بر روى زمين قرار داده و از روح خويش بر كالبد فسرده و بى جانش دميده، چنان او را گرامی و مکرم داشته که حتی عدم تدارک و جبران خسارت ناشی از ایراد جنایت غیر عمدی را نیز، روا ندانسته و از آن بر حذر داشته است. 🆔 @iictchannel
🔰 امام رضا عليه السلام: 🔸 هر كه غم و نگرانى مؤمنى را بزدايد، خداوند در روز قيامت گره غم از دل او بگشايد. 📚 ميزان الحكمه ج 5، ص 280 🆔 @iictchannel
◽️شهید آوینی نگاه اشراقی به امام خمینی (ره) داشت 🔸مصاحبه عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ ◾️ شهید آوینی می‌گفت امام خیلی شبیه رسول اکرم (ص) است و بعد به ایشان ایراد می‌گرفتند که ما که تصویری از حضرت رسول اکرم (ص) نداریم و چطور شما این را می‌گویید، یعنی یک نوع نگاه اشراقی به امام داشت و مردم هم همین نگاه را به امام داشتند. 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸 نشست علمی نقش عدالت در ساختار فرهنگی نظام اسلامی با ارائه حجت الاسلام دکتر 📡 ارتباط مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/nhgl8NI5IhPN 🆔 @iictchannel
◽️نقش سلامت اقتصادی خانواده در سلامت معنوي فرزندان 🔸مصاحبه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر منتشر شده در خبرگزاری شبستان؛ ◾️ شراكت شيطان در اولاد به هر معنايي باشد، تبلور اخلاقي رفتاري آن در فرزندان همانا خصلت‌هاي شيطاني است. شرارت، بي‌بندوباري، لااُبالي‌گري، انحراف و ساير خصلت‌هاي مذموم اخلاقي جلوه شيطاني انسان است. ◾️تاكيد آموزه‌هاي وحياني بر نقش پاكي مال (خوراك و پوشاك و لوازم زندگي) بر نطفه و جنين و ابعاد شخصيتي فرزند، از يك سو حاكي از رابطه جسم و روح است و از سوي ديگر ضرورت لقمه حلال براي فرزندان را نشان مي دهد. 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸 آئین نکوداشت علمی دکتر مسعود پورفرد 📚 به پاس سه دهه مجاهدت علمی در عرصه اسلام 🎙 با حضور: 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⬅️ حضور مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/JONdv0BQy0Ie 🆔 @iictchannel
🔹درس گفتار "ولایت فقیه در اندیشه مطهری" 🎙 با حضور: حجت‌الاسلام دکتر مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه 📆 یکشنبه ۲۲ خرداد تا سه شنبه ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۰ 📺 پخش از شبکه چهارم سیما 🆔 @iictchannel
💰تاثیر مال حرام در تخریب نسل‌ها 🎙 حجت الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی عضو شورای علمی قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه در گفت و گو با خبرگزاری شبستان: 💶در آيه ۶۴ سوره مباركه اسراء اشاره‌ شده است كه شيطان در اموال و اولاد انسان شريك می‌شود (شَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ) رواياتي كه در تفسير اين آيه ذكرشده است بيان می‌دارد كه شراكت شيطان با انسان در اولاد از طريق مال حرامی است كه بر نطفه و جنين اثر مي‌گذارد و موجب تخريب استعدادهاي معنوی آن‌ها می‌شود و اين‌گونه نسل‌ها تباه میشود. 🆔 @iictchannel
🖼|نظر فلاسفه پیش از سقراط درباره خدا ❌ ظاهر عبارت‌های اكثر فلاسفه پیش از سقراط نشان می‌دهد که آنان برای جهان ماده مبدئی مادی قایل بودند؛ مثلاً طالس آب، اناکسمینس هوا، هراکلیتوس آتش و امپدکلس چهار عنصر(خاک، هوا، آب و آتش) را ذکر کرده، بدانها اعتقاد داشتند. 🚫 هراکلیتوس در مقام استدلال برآمده و متذکر می شود که اگر بپذیریم جهان نه ازلی بل مخلوق است، یا باید از«وجود» خلق شده باشد یا از«لاوجود»، اولی تحصیل حاصل و دومی محال است، چون از عدم چیزی خلق نمی‌شود. 📖 برگرفته از کتاب راز خلقت و بقا، نوشته محمدحسن قدردان قراملکی، استاد تمام گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه 🆔 @iictchannel
🖼|خدا در دیدگاه فیلسوفان 🔳 از خدای افلاطون دو تصویر ارائه شده است. یکی خدای صانع یعنی صنعت‌گر و صورتگری که به صُوَر مثالی می‌نگرد و بر حسب آن سرمشق‌های جاودانه ماده را صورت می‌بخشد که آن مبدأ المبادی نیست. دومی خدای برتر و خالق است که مبدأ المبادی است. ◼️ ارسطو شأن خدا را نه آفرینشگری که محرکیت و حرکت بخشی به جهان تفسیر می‌کند که نخستین محرک است. وی معتقد بود خدا نه علت فاعلی جهان که علت غایی بود که حرکت ها به سبب وی صورت می گرد. 🔲 خدا به پدیده‌های جهان الهام می‌کند که به او به عنوان غایت جهان عشق بورزند. وی صریحاً ماده را نامخلوق و سرمدی می‌داند. وایتهد نیز طرفدار این نظریه است. 📖 برگرفته از کتاب راز خلقت و بقا، نوشته محمدحسن قدردان قراملکی، استاد تمام گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه 🆔 @iictchannel
📸 گزارش تصویری 🔸 آئین نکوداشت علمی دکتر مسعود پورفرد 📚 به پاس سه دهه مجاهدت علمی در عرصه اسلام 📅 شنبه ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 eitaa.com/iictchannel