eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.8هزار دنبال‌کننده
11.9هزار عکس
625 ویدیو
147 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 هم اکنون در سایت خبرگزاری رسا بخوانید... 📚 معرفی کتاب «درآمدی بر اندیشه فرهنگی » ✍🏼 به قلم 🔍 لینک معرفی کتاب: 🌐 rasanews.ir/0031CL 🆔 @iictchannel
▫️عرفان اهل بیتی در امتداد عرفان دینی تاریخی ✍️ نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین مدیر گروه عرفان پژوهشگاه ▪️عرفان اهل بیتی نوین در امتداد عرفان دینی موجود در تاریخ عرفان اسلامی قرار دارد تا جنبۀ حدیثی متون عرفانی را به سطح جنبۀ قرآنی آن متون برساند و توسعه یابد و تقویت کند. چنان که میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در رسالۀ لقاء الله، علامه طباطبایی در رسالۀ الولایه، علامه حسن زادۀ آملی در رسالۀ لقاء الله و دیگر آثار جدیدی که امروز در حوزۀ عرفان دینی نوشته شده و توجه ویژه­ای به روایات انجام گرفته است و امید است که این امر مهم ادامه یابد و برداشت­‌های عرفانی از متون روایی گسترش یابد و این سیر تاریخی به درخشش چشم­‌گیری برسد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/erfan-e 🆔 @iictchannel
🖼 | تحلیلی بر نظریه تمثل در متون دینی ◽️ تمثل، ظهور شیء برای انسان به صورتی است که انسان با آن مألوف و مأنوس بوده و با غرضی که ظهور به خاطر آن است، مناسب می‌باشد. تمثل از قبیل تبدیل و انقلاب چیزی به چیز دیگر نیست، بلکه متمثل بدون آنکه در ذات و حقیقت خود دگرگون شود، در صورتی در ظرف ادراک بیننده ظهور می‌یابد؛ بنابراین تمثل غیر از تشکل است. تمثل شیء برای انسان، ظهور آن شی برای انسان است به صورتی که وی با آن مألوف و مأنوس بوده و با غرض ظهور مناسبت دارد. ◽️ تمثل «الف» برای «ب» در فلان صورت، تصور «الف» نزد «ب» به‌صورتی چنان است، درحالی‌که «الف» در واقع همان «الف» است نه آنکه «الف»، «ب» گردیده باشد. بر این اساس، تمثل فرشته مجرد به صورت انسان، ظهور وی در صورت انسان برای مشاهده کننده است. پس فرشته مجرد در ظرف مشاهده و ادراک، صورت انسان دارد و در خود و خارج از ظرف مشاهده و ادراک، فرشته مجرد است در نتیجه تمثل با تشكل فرق دارد. ✍️ ، عضو گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔖 برگرفته از شماره 99 فصلنامه علمی - پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت دانلود کامل مقاله به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ b2n.ir/f59579 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | آیا می دانید راز عدد ۴۰ چیست؟ 👤 حجت الاسلام دکتر : ◻️ در منابع دینی ما، عدد ۴۰ یک خاصیت ویژه‌ای دارد؛ مثلاً اگر کسی ۴۰ روز بتواند عملش را خالص بکند، خداوند حکمت را از قلبش بر زبانش جاری میکند. می‌توانیم این نکته را به لحاظ قرآنی هم دنبال کنیم، که هرچیزی یک ظاهری دارد و یک باطنی دارد و ما باید راجب باطن قضایا هم فکر کنیم. ◻️ عدد چهل می‌تواند یک رمزی باشد در عالم هستی که شما بتوانید مثلاً بحث اربعین را یک نماد قرار بدهید برای تلألو و تجلی شیعه در عالم هستی و انشالله آمادگی برای ظهور حضرت حجت با این حرکت میلیونی که شیعیان در حرکت به سوی قبر سیدالشهداء انجام می‌دهند. ➡️ @Balagh_Mobin_P 🆔 @iictchannel
🖼 | ارضای حس بی‌نهایت‌خواهی 🔹انسان، روحی بی‌نهایت‌جو دارد و با رسیدن به هر کمالی احساس میکند این، چیزی نیست که او را اشباع کند و به دنبال كمال بالاتری است. در واقع آنچه که انسان را رنج میدهد، خلأ وجودی اوست. خلئی که بر اثر آن، انسان، جهان و آنچه را که در آن است، کم و ناچیز می‌یابد؛ اما دین با طرح مسئله خدا، پاسخگوی تنهایی و دغدغه‌های وجودی انسان است. فقط خداست که می‌تواند تشنگی روح بی‌نهایت‌جوی آدمی را سیراب کند. 🔹دین آمده است تا انسان را با خدای بی‌نهایت آشنا کند: «انسان در میان دو بی‌نهایت قرار گرفته است: بی‌نهایت بالا که او را تا حد تشبیه به خدا می‌رساند و بی‌نهایت پایین که به جهت فرورفتن شخصیت به یک موضوع مادی ناچیز، تا پست‌ترین نقطه تنزل می‌کند». انسان برای رسیدن به سمت بی‌نهایت بالای وجودش، باید به خدا تکیه کند؛ زیرا این تکیه، در حقیقت، عظمت‌دادن به شخصیت انسان است. 📖 برگرفته از کتاب دین و معنویت، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/16449 🆔 @iictchannel
🖼 | عارفان برای دستیابی به حقایق فقط به تجربه‌های شهودی خود بسنده نمی‌کردند ✍🏻حجت‌الاسلام و المسلمین مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◽️این‌گونه نبود که عارفان برای دستیابی به آن حقایق و دقایق فقط به تجربه­‌های سلوکی و شهودی خود بسنده کنند. بلکه هم آنچه را که از کتاب و سنت استخراج و اصطیاد و استنباط و اجتهاد کردند، تجربه نمودند و هم پس از تجربه یافته­‌های خود را به کتاب و سنت عرضه می­‌کردند تا صدق و خطای آن تجربه را به سنجش درآورند و برای سنجش نیز باز از اصول استنباط و اجتهاد بهره گرفتند و البته روشن است که برای چنین اجتهادی خود آنان مناسب هستند. 🆔 @iictchannel
F.A._.pdf
4.3M
💯🗒 🔰 مقایسه نظم‌های مردم‌سالار از حیث ظرفیت‌شناسی مشارکت سیاسی ✍️ حجت الاسلام دکتر 📌 چکیده: 💢 با وجود اینکه در نظام‌های مردم‌سالار، مردم رکن اساسی در تعیین کارگزاران و تصمیم‌سازی‌ها قلمداد می‌شوند، گونة مشارکت سیاسی آنان در نظم‌های سیاسی متفاوت، متناسب با مبانی و ساختار آن نظم سیاسی، رویکردی متفاوت یافته و دچار قبض و بسط می‌شود. 🔸 این مقاله ضمن تبیین و توصیف مؤلفه‌های سه گونه نظام سیاسی «خلافت جدید»، «سلطنت مشروطه» و «مردم‌سالاری دینی»، جایگاه مردم و ظرفیت‌های هرکدام از این نظام‌های سیاسی در خصوص مشارکت سیاسی مردم را بررسی و مقایسه کرده است؛ و گونه سوم را در تأمین منافع مادی و معنوی مردم ترجیح می‌دهد. 🆔 @iictchannel
◽️ضرورت پرداختن به عرفان شیعی 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نخستین هم‌اندیشی همایش عرفان اهل‌بیتی عنوان کرد: ◾️در روایات اهل بیت(ع) مضامین عرفانی زیادی مطرح است که این نوع موارد می‌تواند ما را به عرفان اهل بیتی رهنمون کند. 🔻 قرائت شیعی کامل‌ترین و عمیق‌ترین قرائت برای رسیدن به توحید حقیقی است و این دلیلی بر ضرورت پرداختن به این مباحث است. 🆔 @iictchannel
🔹 «بررسی شبهات پیرامون هفته دفاع مقدس» ⁉️ آیا ایران آغازگر جنگ تحمیلی بود؟ ⁉️ چرا ایران پس از فتح خرمشهر، صلح را نپذیرفت؟ ⁉️ علل و اهداف رژیم بعث عراق از جنگ با ایران چه بود؟ 🎙با حضور: حجت الاسلام دکتر (عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه) 📆 چهارشنبه 30 شهریور 1401، ساعت 18:00 ❇️ پخش با اینترنت رایگان: 🌐 heyatonline.ir/pasokh.tv 🆔 @iictchannel
▫️ گزارشی از نام‌های پیامبر اکرم (ص) در قرآن مجید 🔖 نوشتاری مستخرج از مقاله ای از گروه تاریخ دانشنامه قرآن شناسی ✍️ به قلم و سید محمد امام؛ ▪️حضرت محمد آخرین پیامبر (ص) و فرستاده خدا می‌باشد که معجزۀ جاودان او قرآن است. خدای سبحان برای آن حضرت نام‌های را در قرآن ذکر کرده است که در آستانه فرارسیدن سالروز رحلت آن حضرت، در این نوشتار گزارشی از نام‌های ایشان بر اساس آیات قرآن ارائه می‌شود... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/d-quran 🆔 @iictchannel
🖼 | عرفان اهل بیتی(ع) راه‌گشای مشکلات اندیشه‌ای و معرفتی 👤 آیت‌الله ، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نخستین هم‌اندیشی همایش عرفان اهل‌بیتی عنوان کرد: 💠 هدف عرفان اهل بیت(ع) رسیدن به مراتب مختلف توحید است و راه‌هایی را که برای تحقق آن ذکر کرده‌اند ابتدا راه معرفت، دوم التزام خاص به شریعت در مسیر نیل به معرفتِ شهودی و سوم ولایت است و ما برای رسیدن به حقیقتِ توحید چاره‌ای نداریم جز اینکه از این راه‌ها استفاده کنیم. 💎 رشد عرفانی انسان را بی‌نیاز از شریعت نمی‌کند. حتی در بعثت، هم آدمیان در مرتبه خودشان از انسانِ حسی به انسانِ عقلی و انسانِ شهودی سلوک پیدا می‌کنند. بنابراین انسان اگر یک قدم از شریعت عدول کند نمی‌تواند به سلوک برسد و هرقدر در عرفان جلوتر برود نیاز او به شریعت بیشتر هم خواهد شد. البته شریعت و ولایتی که در نظام فکری اهل بیت تعریف شده مدنظر ما هست. 🆔 @iictchannel
🔸 پیام آیت الله رشاد خطاب به سیاسیون، روحانیون، اساتید حوزه و دانشگاه، و جوانان انقلابی، در پی حوادث اخیر 🔰 حضرات سیاستمدار! آقایان روحانی! و جوانان انقلابی! 🔻بی‌شک باید این ماجرا (درگذشت بانوی جوان در پایگاه پلیس) «با دقت و سرعت»، بررسی و حقيقت امر روشن گردد، و در «صورت احراز قصور یا تقصیر»، ضمن اعلام صریح و اعلان سریع، «طبق قانون و شرع» با عامل یا عاملان این حادثه «برخورد قاطع» صورت بپذیرد. 🔻 در شرائطی که طبقاتی از جامعه از مضایق معیشتي «حاصل از تحریمها»، تحولات جهاني «ناشی از جنگ اوکراین»، و احیانا «سوء مدیریت برخي مسؤولان» رنج می‌برند، و «نهاد جامعه ملتهب است»، نباید احساسات آحاد آن را تحریک کرد ؟، تا آنکه ان شاء الله کشور عزیزمان از این تنگه‌‌ها و تنگنا‌های بسلامت گذر کند؟ ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 rashad.ir/gershad 🆔 @Rashad_ir
🖼 | آزادی ارزش و روش 🔹 باید به یاد داشت که آزادی هم ارزش است و هم روش؛ ارزش امری است که مفید، خواستنی یا تحسین‌کردنی باشد برای شخص، گروه یا جامعه ای. ارزش‌ها، بنیادی‌ترین ساحت‌های اندیشه و فرهنگ‌ها به شمار می‌آیند و نقشی کلیدی در حیات اجتماعی بازی می‌کنند. ارزش‌ها، خوب یا بد، مناسب یا غيرمناسب، شایست و ناشایست، ضروری یا غیرضروری را بیان می‌دارند، این ایده‌ها هنگامی که در نظامی از معیارها و ملاک‌ها، برای ارزیابی ارزش اخلاقی و شایستگی رفتار، سازماندهی می‌شوند، یک نظام ارزشی را پدید می‌آورند. 🔹 با این مبنا، آزادی، ارزشی است که ملاک و معیار را در اختیار تیزبینان جامعه قرار می‌دهد تا بتوانند رفتار حاکمان و کارگزاران سیاسی را ارزش‌گذاری کند و به گاه نیاز، رفتارهایی که از سوی حاکمان به پایمالی حقوق شهروندان می‌انجامد را به چالش بکشند. 📖 برگرفته از کتاب عدالت سیاسی در قرآن کریم، نوشته ، مدیر گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6336 🆔 @iictchannel
🖼 | تأملی در امکان یا امتناع هنر ارزشی ◼️ خلق اثر هنری فارغ از ارزش ممکن نیست؛ چه آنکه در واقع اتحاد بین تعهد و زیبایی در آثار هنری دیروز و امروز در حد غایی خود رخ داده است و در ساحت نظری نیز تحقق ایده «هنر برای هنر» که معارض اصلی ایده «هنر متعهد» به ارزش است، به ادله متعدد مخدوش و ابطال‌پذیر است و خلع «غایت»، «فایده»، «معنا» و امثال آن از اثری هنر ممکن نیست. ◼️ از سوی دیگر دین هنر را به مثابه فعل هنرمند، صراحتا به ارزشی و غیرارزشی تقسیم می‌کند، از هنر مذموم و محمود می‌گوید و از «بایستگی تعهد» در هنر سخن به‌میان می‌آورد و در ارزش‌گذاری هنر، اصالت را به معنا می‌دهد. همچنین دانسته شد هر چه وزن تعمیق و کشف بیشتر باشد، محصول، به هنر مطلوب نزدیک‌تر است و طبیعی است هنر ارزشی نیز بسته به اینکه در سطح بماند یا عمق پیدا شد، درون‌زاد باشد یا تحمیلی می‌تواند فاخر یا نازل باشد. ✍️ ، عضو گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔖 برگرفته از شماره 99 فصلنامه علمی - پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت دانلود کامل مقاله به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ b2n.ir/q49588 🆔 @iictchannel
🖼 | تاثیر ساختاری بر عملکرد افراد 🔸 نظریه ساختار براساس این نظریه، عملکرد افراد ممکن است تحت تأثیر مجموعه و ساختاری باشد که درون آن قرار گرفته‌اند؛ یعنی هر ساختار با ویژگی‌های مخصوص به خود ممکن است انسان‌ها را به کنشی خاص وادارد. بر اساس مکتب اصالت ساخت، افراد اغلب بر خلاف خواست خود در درون تنگناها و شیوه‌های کنش محدود شده‌ای قرار دارند. 🔸 بر اساس نظریه ساختاری، می‌توان تحلیل کرد که گروه‌های خشونت‌طلب اقدام به خشونت را به عنوان یک شیوه استراتژیک و تحت تأثیر ساختاری که درون آن قرار گرفته‌اند انتخاب می‌کنند. مثلا یک گروه با ساختار معین دارای ارزش‌های جمعی مخصوص به خود است، مانند مقدس دانستن توسل به خشونت و زور برای رسیدن به اهداف مورد نظر، از این رو، افراد درون این ساختار این اقدامات را از بین گروهی از جایگزین‌ها انتخاب می‌کنند. 📖 برگرفته از کتاب سلفی‌گرایی عوامل و پیامدهای سیاسی، نوشته ، عضو گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19876 🆔 @iictchannel
🔰 پیامبر رحمت صلى الله عليه و آله: 🔸 هركه برادر مؤمنش با او مشورت كند و او صادقانه راهنماييش نكند، خداوند عقلش را از او بگيرد. 📚 ميزان الحكمه، جلد6، صفحه 94 🆔 @iictchannel
▫️ جایگاه علمی امام حسن مجتبی علیه السلام در تفسیر قرآن 🔖 نوشتاری مستخرج از مقاله ای از گروه قرآن و اهل بیت(ع) دانشنامه قرآن شناسی ✍️ به قلم ؛ ▪️گزارش هایی از برتری دانش تفسیری امام حسن(ع) در منابع شیعه و اهل سنت بیان شده است. از جمله فخر رازی ذیل آیه دوم سوره نصر، از تفسیر امام در مورد «ناس» یاد می‌کند و این که امام علی (ع) بعد از بیان فرزندش، بین دو چشمش را بوسید و آیه «اللهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ» را قرائت فرمود... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/d-quran-2 🆔 @iictchannel
▫️در حقوق بیش از شناخت نیازمند ساخت هستیم 🔸 دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: ◾️ ما در حوزه حقوق جز فهمیدن نیازمند خلاقیت در مهندسی معکوس و در بازسازی و ارائه راه‌حل‌های جدید هستیم یعنی باید رفت‌وبرگشت بین مسائل اجتماعی و حقوق وجود داشته باشد.حقوق ما در چند ناحیه ضعف کلی دارد و ازجمله مهمترین آن این است که باید بیشتر ساخت داشته باشیم تا شناخت. 🆔 @iictchannel
◽️ درک فلسفی و فهم کلام امام رضا علیه‌السلام 📝 یادداشتی به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ ◾️ شیخ صدوق در کتاب «التوحید»، از ص۴۳۰ تا ۴۴۰ گفتگوی حضرت رضا علیه‌السلام با دانشمندی به نام «عِمران صابی» را نقل کرده است که به‌صورت پرسش و پاسخ است و تمام آن در بارۀ «معرفت الله» است. ۲۵ رفت‌وبرگشت در این گفتگو وجود دارد و در موارد متعددی حضرت پس از پایان پاسخ‌شان، به عمران می‌فرمایند: «اَ تَعقِلُ» یا «اَ فَهِمتَ؟» (آیا تحلیلی را که بیان شد خوب درک کردی؟) ✍️ فهم محتوای این گفتگو، جز با درک فلسفی میسور نیست و این روایت از روشن‌ترین مصادیقی است که نیاز به فلسفه در فقه‌الحدیث به‌معنی عام را نشان می‌دهد. 🔍 برای مطالعه بیشتر و دانلود فایل ضمیمه به لینک زیر مراجعه نمائید👇 🌐 iict.ac.ir/emamrezaa 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️چقدر آخر این ماه سخت و سنگین است ▪️تمام آسمان و زمین بی قرار و غمگین است ▪️بزرگتر ز غم مجتبی(ع) و داغ رضا(ع) ▪️فراق فاطمه با خاتم النبیین(ص) است 🔻 فرارسیدن سالروز رحلت جانگداز حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و حضرت امام حسن مجتبی(ع) را تسلیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
🖼 | سروش وهمیات ◽️ سروش در سال ۱۳۸۶ دیدگاه خود را به گونه‌ای دیگر بیان کرد که خلاصه آن چنين است: پیامبر مانند طوطی نیست که از خدا و فرشته بشنود و تکرار کند، بلکه او مثل زنبور است که شهد اولیه را می‌گیرد و عسل تولید می‌کند. او مانند شاعر است؛ یعنی نوری را می‌بیند و الهام‌هایی را دریافت می‌کند و آن را متناسب با توان و ظرفیت خود و شرایط محیطی، به صورت شعر یا نثری زیبا ابراز می‌کند۔ توان و ظرفیت شاعر در سرودن بسیار مهم است. ◽️ ممکن است شخصی شهودهایی مهم‌تر از شهودهای مولوی و حافظ هم داشته باشد، اما از آنجا که ظرفیت شعرسرایی آنها را ندارد نمی‌تواند آنها را به زیبایی بیان کند و تأثیرگذار باشد. محیط زمانه نیز بر احوال شاعر بسیار مؤثر است؛ از این‌رو ميل حافظ و مولوی بر اشعارشان تاثیر گذاشته است؛: مثلا اگر نام حسام‌الدين چلبی نبود، معلوم نبود مولوی این گونه شعر بسراید. سروش این ادعا را در چند مقاله بیان کرده و «مثنوی معنوی» را «حسامی‌نامه» نامیده است. 📖 برگرفته از کتاب فراتر از امر بشری، نوشته ، استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19068 🆔 @iictchannel
🖼 | اختصاص دفاع مقدس به مقومات ماهوی و وجودی متفاوت 🔹 به‌کاربرندگان اصطلاح «داستان دفاع مقدس» معتقدند اصطلاح «اداستان جنگ» نمی‌تواند گونه خاص داستان‌هایی را که درباره هشت سال جنگ تحمیلی نوشته شده است تامین کند؛ بنابراین برای رسیدن به گونه ادبی بومی و استفاده ظرفیت دفاع مقدس در این بخش، نیازمند اصطلاحی هستیم که با باورهای بومی و ملی ايرانی همخوان باشد. 🔹 اگر بپذيريم جنگ هشت ساله ما ماهیتی خاص داشته و مقومات متفاوتی از جنگ‌های دیگر دارد و عناصر سازنده و فکر حاکم بر آن روایتی متفاوت از روایت جنگ‌های مرسوم دنیا را رقم میزند؛ عنوان «داستان جنگ» بیانگر این تفاوت و مشخصه نیست؛ بنابراین گریزی از اصطلاح خاص درباره این‌گونه ادبی نخواهد بود. 📖 برگرفته از کتاب جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6066 🆔 @iictchannel
🖼 | فطری‌بودن معنویت متعالیه ◼️ یکی از مختصات معنویت متعالیه فطری‌بودن، فطرت‌پذیری و فطرت‌پسندی است. معنویتی که با جان انسان عجین شده و سرشته در سرشت آدمی است. معنویت قرین روح الهی و نفخه ربانی، نفحه سبحانی و اشراق‌شده در جبلت و فطرت اوست. ◼️ سردار سلیمانی با آگاهی و گواهی همه‌جانبه معنویت فطری‌اش را پاسداری کرد، به بیان دیگر گرفتار معصومیت از دست رفته نشد و فطرت معنوی‌اش را از همه خطرها و آسیب‌ها مصونیت بخشید. گو اینکه هماره طهارت درونی و لطافت و نورانیت فطری‌اش را در طول سال‌های نوجوانی و جوانی مراقبت کرد و توانست در مابقی عمر مبارک خویش در خط جهاد اوسط و اکبر، برای جهاد اصغر و شهادت گام بردارد و هجرت آفاقی و انفسی را تجربه کرده و در فرجام سعادتمندانه‌اش سیدالشهدای مقاومت گردد. 📖 برگرفته از کتاب معنویت اجتماعی در مکتب سلیمانی، نوشته ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21102 🆔 @iictchannel
🖼 | ادبیات دفاع مقدس ◻️ تاریخ و ادبیات، مرز روشنی با یکدیگر دارند و منطقه حایلی را نیز در مرزهای خود تعریف کرده‌اند. این منطقه حایل، قصه داستان است و مرز، عنصری به نام پیرنگ است؛ از این رو ادبیات دفاع مقدس تاریخی است، به این معنی که می‌تواند در محدوده قصه داستان با تاریخ همراهی کند و ادبیات دفاع مقدس تاریخی نیست، زيرا در مرحله پی‌ریزی پیرنگ ساختارهای تاریخی را به نفع داستان تغییر می‌دهد. ◻️ با اشتراک متعلق داستان و تاریخ در ماده خامی به نام قصه، مشخص خواهد شد که تعلق داستان به قصه‌ای تاریخی، آن را تا سرحد امكانات و اختیارات همين عنصر محدود می‌کند. تعهد داستان به امر واقع، به میزان عنصری روایی است که از تاریخ می‌ستاند؛ با این توجه که تاریخی‌ترین داستان‌ها، در پیرنگ، داستانی عمل می‌کنند. 📖 برگرفته از کتاب جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6066 🆔 @iictchannel
🖼 | مغالطه تمثيل ◼️ سروش معتقد است شباهت‌های بسیاری بین قرآن و رؤیا دیده می‌شود و چنین نتیجه می‌گیرد که قرآن رؤیاست. اشکال روشن این سخن آن است که صرف مشاهده برخی شباهت‌ها بين وحی و رؤيا، بر وحدت حقیقت این دو دلالت ندارد. ◼️ تمثیل ارزش معرفت‌شناختی ندارد و استدلالی که بر پایۀ تمثیل چیده شده باشد، هرگز استوار نخواهد بود. تمثیل در مباحث فقهی باطل است چه رسد به مباحث اعتقادی. علاوه بر آن مواردی وجود دارد که بزرگان دینی ما وحی را غیر از رؤیا معرفی کرده‌اند. 📖 برگرفته از کتاب فراتر از امر بشری، نوشته ، استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19068 🆔 @iictchannel