eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.1هزار عکس
671 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ بدون دست بردن در اصول فقه نمی توان فقه نظام ساز پدید آورد 🔸 آیت الله در همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز عنوان کرد: ◾️ برای بحث بر روی فلسفه فقه نظام ساز باید بر روی اصول فقه متمرکز شویم زیرا می تواند فقه نظام مند را شکل دهد و باید ساختار اصول فقه قدری تغییر کند؛ باید به واقعیت تن داد و باید مسائل زیادی در اصول فقه آورده شود و بدون دست بردن در اصول فقه نمی توان فقه نظام ساز پدید آورد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ffnezam5 🆔 @iictchannel
◽️ باید دانش جدیدی برای استنباط نظام رفتارها و روابط اجتماعی تأسیس شود 🔸 حجت الاسلام و المسلمین در همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز: ◾️ به نظر من باید دانش جدیدی بین دانش های اسلامی برای استنباط نظام رفتارها و روابط اجتماعی تأسیس شود که بتواند به روش اجتهاد از منابع و آیات و روایات مجموعه را به روی هم بریزد و از مبانی هستی شناسی نیز استفاده کند و از طریق اجتهاد معتبر بتواند به نظام رفتارها برسیم. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ffnezam6 🆔 @iictchannel
🔘 همایش ملی فلسفه فقه نظام‌ساز 📸 گزارش تصویری از همایش ملی “با تاکید بر افکار و آرای شهید آیت‌الله محمدباقر صدر(ره)” 🏛 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 با ما همراه باشید... 🆔 @iictchannel
◽️ آئین رونمایی از مجموعه دوجلدی «فقه نظام» 🔸 در حاشیه همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز با تاکید بر افکار و آرای شهید آیت‌الله محمدباقر صدر(ره) برگزار شد. ◾️ این اثر که محصول تلاش فکری و اندیشه ورزی برخی اساتید و اندیشمندان حوزه نظام سازی است، درصدد کشف و تبیین اموری چون امکان و ضرورت نظام سازی، ماهیت نظام سازی، روش شناسی نظام سازی، رویکردها و نگرش های متعدد در حوزه نظام سازی، ظرفیت های فقه نسبت به نظام سازی و عرصه های مختلفی که دانش های متعدد چون نظام اقتصادی، نظام سیاسی و نظام اخلاقی و معنوی می توانند به نظام سازی مبادرت ورزند. 🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی ظرفیت‌های فلسفه اسلامی برای معرفت‌شناسی معاصر 🔻 به مناسبت روز جهانی فلسفه توسط گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه 29 آبانماه، ساعت 10 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/moaaser 🆔 @iictchannel
◽️ استاد فکر، کسی است که تفکر آگاهانه را در مخاطب خود ایجاد می‌کند 🔸 حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه در مدرسه شبهه پژوهی «تفکر صحیح» عنوان کرد: ◾️ ما می توانیم با استفاده از روشی که یک استاد از آن بهره می برد، به تفکر صحیح و روشمند برسیم تا مسائل مختلفی را خودمان بتوانیم حل کنیم. ◾️ تمرکز استاد فکر بیش از اینکه روی نتایج باشد، روی روش ها و فرایندهای رسیدن به آن هاست. 🆔 @iictchannel
◽️ دیدگاه‌های مختلف در علوم شناختی، روح دیجیتال و الهیات کامپیوتر 🔸 حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه در نشستی تبیین کرد: ◾️ کامپیوتر را نباید ابزاری ساده ببینیم، بلکه هوش مصنوعی ابزاری معرفتی و یک دستگاه فکر است. یکی از مباحث در هوش مصنوعی این است که آیا دستگاه می‌تواند فکر کند؟ اگر دستگاه بتواند فکر کند برای مباحث الهیاتی پیامدهایی دارد. 🔻 برای مثال گاهی اشرفیت انسان را این‌گونه تعریف می‌کنیم که مرتبه‌ای از عقل و شناخت را دارد که موجودات دیگر ندارند. حال وقتی که ماشین هم تفکر کند، باید از منظر الهیاتی درباره آن بحث کرد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/olomshenakhti-2 🆔 @iictchannel
🔸نشست نقد و بررسی کتاب "مدارس کلامی شیعه" 🔰 توسط گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه 29 آبانماه، ساعت 13 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/naghdketab 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/naghdkalami 🆔 @iictchannel
🖼 | فلسفه تفسیر عرفانی و مسئله اصلی آن ◽️ فلسفه تفسیر عرفانی، از جمله فلسفه‌های مضاف است که با نگاه بیرونی به تفسیر عرفانی می‌نگرد و درباره آن با شیوه‌ای عقلانی سخن می‌گوید. تعاریف اصل عرفان مشتمل بر چند نوع است که عبارت‌اند از: تعاریف ناظر به عرفان عملی، تعاریف ناظر به عرفان نظری و تعاریف ناظر عرفان عملی و نظری. ◽️ مسئله اصلی تفسیر عرفانی، وضعیت این نوع از تفسیر و چیستی تفسیر عرفانی مطلوب می‌باشد؛ تفسیری که مورد تایید شرع و متناسب با ظواهر کتاب و سنت، و منطبق با قواعد استنباط است. درباره مشروعیت تفسیر عرفانی و ضرورت آن، سه نظر مشهور وجود دارد: نفی کلی این نوع تفسير و عدم فایده‌مندی آن؛ پذیرش و ضرورت آن؛ قبول آن با شرایطی خاص. 📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان (دفتر دوم)، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21679 🆔 @iictchannel
🖼 | تردید ناپذیری وجود نظام در فقه اسلامی 👤 دکتر ، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔺 کسانی که در سطح کلان در نظامات کار کرده‌اند نظام فقهی حقوقی اسلام را مستقل از همه نظامات حقوقی برمی‌شمارند و حتی برخی متفکران غربی هم بر آن تاکید دارند. پس درباره اینکه مجموعه فقه اسلامی نظام محسوب می‌شود تردیدی نیست و فقط شاهد انباشتی از یکسری گزاره‌ها نیستیم و این نظام در عرصه بین‌المللی هم با عنوان ارکان نظام اسلامی کاملا مشخص است. 🔺 ما در سطح برونی نباید تردیدی داشته باشیم و ایجاد تردید درست هم نیست زیرا ساختار و منابع و مبانی و منطق استنباط و نهادهای معین و تحولات تاریخی دارد. مثلا به تدریج اصول فقه و قواعد فقهیه پدید آمدند و غربی‌ها هم این مسیر را طی کردند و بر برخی آثار خودشان ۹۶ هزار شرح نوشتند و بعد دیدند با شروح نمی‌توان کار کرد لذا آن را به اصول کلی حقوقی تبدیل کردند و دوره اصول نویسی اروپا شکل گرفت و در بین ما هم به عنوان قاعده‌نویسی شکل گرفت. 🆔 @iictchannel
🖼 | تعادل دو جنبه علوی و سفلی انسان ◼️ دین، ایدئولوژی‌ای است که تکیه‌اش بر سرشت روحانی انسان، یعنی بر شناساندن انسان است؛ بر آگاه کردن انسان به این سرشت و پرورش دادن این جنبه وجود انسان و برقراری تعادل میان دو جنبه وجودی انسان است. تمام تعالیم دین، گذشته از جنبه‌های اجتماعی، یک جنبـه انسانی و تربیتی دارد؛ یعنی برای احیا و زنده کردن جنبه علوی انسان است تا تعالی در وجود انسان حاکم شود. ◼️ پس اگر انسان می‌خواهد واقعاً در طريق تكامـل قدم بردارد، باید تلاش خود را مافوق همه هدف‌های مادی قرار دهد؛ یعنی انسان را موجودی بدانیم که می‌تواند دارای پایگاهی عقیدتی، مافوق پایگاه طبقاتی و غیرطبقاتی و امثال اینها باشد. برای نمونه، مبارزه انسان می‌تواند صددرصد ماهیت آرمانی، اعتقادی و ایمانی داشته باشد. این مبارزه است که از درون انسان آغاز می‌شود و اینها تنها در آموزه‌های انبیـا اسـت. شـما در تعلیمات غیر انبیا چنین نمونه‌های شکوهمندی نمی‌بینید. 📖 برگرفته از کتاب دین‌شناسی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21679 🆔 @iictchannel
🖼 | فقه اسلامی و نظام 👤 آیت‌الله ، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 در مورد وجود نظام، دو نظریه وجود دارد؛ یکی اینکه ما غیر از احکام و قواعد، در شریعت مطهر سیستم و نظامی داریم مانند آنچه شهید صدر بیان کرده و نظریه دوم این است که ما آنقدر که در فقه کار کرده‌ایم چیزی به نام نظام ندیده‌ایم؛ قائلان به این نظر بین شریعت و فقه تمایزی ایجاد نکرده‌اند و از منظر این افراد، اسلام در هر زمینه‌ای احکام جزئی و قواعد دارد ولی چیزی به عنوان نظام ندارد. 🔹 بنده معتقدم اسلام نظام دارد و فقیه هم باید دنبال استنباط باشد ولی هر کاری قرار است بکند باید در استنباط اول انجام دهد. مثلا در احتکار ابتدا ادله را ببیند و احکام را هم ببیند و بعد قواعد استخراج و فتوا نتیجه‌گیری شود. بنابراین کسی منکر توجه فقیه به مقاصد شریعت نیست ولی نمی‌توان منکر شد که افرادی هم در این مسئله گرفتار خطا شده‌اند. 🆔 @iictchannel